Ik zoek een Linux distro voor de volgende doeleinden;
-Het afspelen van van zoveel mogelijk audio en videoformaten (FLAC voor audio en mkv en m2ts voor video zijn het belangrijkste) in een prettige speler met een gode library mogelijkheid
-Een mooie GUI (skins/themes kunnen eventueel, maar heb graag standaard mooie effecten e.d.)
-Out of the box office software, messenger software, de media player uiteraard, torrent dowload software (p2p client?)
-Het liefst KDE
-Het eventueel draaien van Cedega (voornamelijk om te kijken of het bevalt en eventueel van Windows af te kunnen stappen
-Een prettige "explorer" waarmee ik overzichtelijk mn bestanden kan doorbladeren (heb veel foto's, muziek en films allemaal naar mijn logica gesorteerd op een externe HD, en wil graag overzicht houden).
-Last but not least moet het draaien op een AM3 systeem met Phenom II 955 en ATI HD5850 (
gallery: Rexxar)
Mijn ervaring met linux is met onder andere OpenSUSE (ik dacht 10.2) en Fedora 7 en 8, ik heb deze distro's in dual boot met toendertijd XP gedraait en vond Fedora prettig werken, maar beperkt met multimedia, wat inmiddels mijn voornaamste doel is.
Tot dusver kom ik op Mandriva 2010.0 Powerpack uit, maar dit is een betaalde distro die voor "i586" platform is, betekend dat dat ik het kan draaien?
Klein detail: Ik heb nauwelijks ervaring met het werken met commandlines in linux, vandaar ook dat ik graag na installatie aan de slag kan en alle software al geinstalleerd wil hebben.
De installatie word in eerste instantie een dualboot met Windows 7 al geinstalleerd, de Linux distro komt op 30GB "unallocated space" op mn Vertex en krijgt zo'n 300GB extra tot zn beschikking van mn andere HD.
Volgens deze guide wil ik de dualboot aanmaken
http://apcmag.com/how_to_...nstalled_first.htm?page=2
Alvast bedankt voor jullie hulp.