Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.908 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-10 16:07

hilgo

Clear your mind of can't.

jayvol09 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 14:00:
[...]

Daarom staat op de Jaunty wiki dat ie geen LTS is? voor geval je dat over het hoofd had gezien ;)
Als 8.04 probleemloos werkt (grote kans) zou ik die houden je merkt toch geen verschil.
Goed.. als het schaamrood van de kaken is verdwenen :$ Excuses en zo.. was er van overtuigd dat het een LTS was :X

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:45:
Oke, maar zal die recovery partitie tevoorschijn komen bij het installeren van Ubuntu? En als die dat doet moet ik die ongemoeid laten, correct?
en bij updaten van ubuntu wordt toch alleen de home partitie vernieuwd he?

Nu zit ik zelf te twijfelen of ik de data partitie nou wel of niet windows proof moet maken, weet iemand of dit veel scheelt qua snelheid?

(ik blijf maar vragen O-) )
Ja zodra je ubuntu erop hebt zul je ook in GRUB je recovery partitie kunnen zien, die blijft ongemoeid. Als je een root en een home partitie hebt en je update ubuntu weet ik niet wat er precies vernieuwd wordt. Mij lijkt de root juist.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:25
als het goed is de software op je / en hier en daar misschien wat op je /home zodra je een geupdate programma hebt opgestart. Ik zou zo even niet weten wat er anders zou moeten veranderen tijdens installatie of een update.

Alle partities op je HD zullen trouwens perfect te zien zijn tijdens de installatie hoor :) Het beste in dit geval is denk ik om gewoon elke partitie waarvan je niet weet wat het is te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

@Platina

Ik zou er gewoon voor gaan, ik geloof dat je er wel klaar voor bent. Je eerste installatie gaat toch nooit goed, dus maak je er maar niet te veel zorgen over, binnen 3 weken heb je allerlei ideeen over hoe het anders en beter kan. Een installatie duurt een half uur ofzo, dus probeer het gewoon, en als het niet goed is doe je het nog een keer.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Heb in de afgelopen paar dagen de volgende distro's geprobeerd:

Kubuntu 9.10 d:)b
Mandriva 2010.0 :N
Ubuntu 9.10 d:)b

Was altijd een fan van Mandriva, maar iedere keer als ik de desktop effects aan de gang wilde krijgen..... vernaggelde ik de X-server zodat ie niet meer wilde starten.... en het enige wat ik deed was de ATI driver installeren. Ook heeft de "One" versie (met non free en proprietary software) geen x64 versie, en de "Free" versie welke wel een x64 versie heeft, heeft weer geen Intel 5000 series wireless drivers aan boord. (Met ethernet kabel aan de slag dus, en uit de non-free repo's halen).

Heb na een klein avontuurtje in KDE.... voorlopig gekozen voor Ubuntu 9.10 met Gnome - hier is ook ontzettend veel documentatie van te vinden online, en alles werkte gewoon direct out of the box, en de ATI-drivers installeerden perfect in 1 keer :P

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 19:25
Voor de volledigheid raad ik je aan om ook even Fedora 11 te proberen, of 12 als die uitkomt, in een virtual machine. Je zal dan wel even rpmfusion repository moeten aanzetten voor de eerlijkheid ;)
Ik denk zelf dat je waarschijnlijk wel weer bij Ubuntu uit zal komen, maar proberen kan geen kwaad he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gram501
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 01:16
Hallo,

Ik heb een Pentium III (3) 700 Mhz met 384 MB ram en een 16 MB videokaart.

Graag zou ik hierop willen internetten via de "Toshiba Wireless LAN Mini PCI Card "
ik wil hem gaan gebruiken om uitzending en rtl gemist te kijken en youtube.

X-ubuntu 9.10 heb ik al geprobeerd maar ik kreeg de "Toshiba Wireless LAN Mini PCI Card" niet aan de praat.
Iemand advies welk os ik moet instaleren en wat moet doen zodat ik via draadlos de streams kan kijken?

Alvast heel veel dank (ook namens mijn vriendin hihi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Laatst online: 17:44

xpc

@gram501

Dit is denk ik meer een driver probleem dan een welk OS? Maar goed, ik ben bang dat je met ndiswrapper moet gaan stoeien, ongeacht het (non-Windows) OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik denk dat je het beste Ndiswrapper kan gebruiken in combinatie met een zeer lichte WindowManager. Omdat je weinig ram hebt en een niet zo snelle CPU :X Fluxbox of Enlightment should do the trick. Dit kan ook allemaal geinstalleerd worden in Xubuntu, maar dan moet je eventjes instellen dat hij standaard fluxboxsessie opstart in plaats van XFCE

Ik ben wel bang dat Flash een probleem gaat zijn, aangezien al die website's werken met Flash(RTL zelfs met Silverlight...) Daar is nog steeds niet een goede ondersteuning voor in Linux (word erg snel beter, maar nog steeds met veel preformance issues en ander gezeik :r )

[ Voor 13% gewijzigd door Touchdomex op 07-11-2009 18:22 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Net OpenSuse geinstalled, nog niet echt goed bekeken, maar iemand die weet hoe ik m'n wireless kaart aan het draaien krijg? . In ubuntu lukte het met updaten via synaptic van alle packages, maar * afraca kent opensuse nog niet zo goed.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
afraca schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:45:
Net OpenSuse geinstalled, nog niet echt goed bekeken, maar iemand die weet hoe ik m'n wireless kaart aan het draaien krijg? . In ubuntu lukte het met updaten via synaptic van alle packages, maar * afraca kent opensuse nog niet zo goed.
Dit is een losse vraag en hoort eigenlijk ergens anders ;) Maar ga je eens verdiepen in Ndiswrapper :> ;) Zoals hierboven ook al aangedragen. Hiermee kun je de windows drivers voor je wireless kaart gebruiken in Linux!

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 07-11-2009 20:51 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Touchdomex schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:50:
[...]

Dit is een losse vraag en hoort eigenlijk ergens anders ;) Maar ga je eens verdiepen in Ndiswrapper :> ;) Zoals hierboven ook al aangedragen. Hiermee kun je de windows drivers voor je wireless kaart gebruiken in Linux!
Touchdomex, je zou me toch wat beter moeten kennen. Ik besef dat het een losse vraag is, maar omdat het in ubuntu (en linux mint) in een paar klikken te activeren was, vermoedde ik dat dit ook bij opensuse zo was, daar wilde ik dus geen apart topic voor maken. Ik denk nog steeds dat dit mogelijk is, zonder me te verdiepen in ndiswrapper, waar ik eerder van gehoord heb.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
afraca schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 21:16:
[...]

Touchdomex, je zou me toch wat beter moeten kennen. Ik besef dat het een losse vraag is, maar omdat het in ubuntu (en linux mint) in een paar klikken te activeren was, vermoedde ik dat dit ook bij opensuse zo was, daar wilde ik dus geen apart topic voor maken. Ik denk nog steeds dat dit mogelijk is, zonder me te verdiepen in ndiswrapper, waar ik eerder van gehoord heb.
Doe ik ook, maar dit is toch echt een specifiek topic voor vragen over welk OS je moet kiezen, had net zo goed om een afsplitsing kunnen vragen ;)

Ik denk zelf toch echt dat je beter een los topic kan aanmaken voor deze vraag. Aangezien wij niet kunnen ruiken wat de specs van je kaart is (Wie weet zijn er standaard drivers van de fabrikant aanwezig voor SuSe) Sowieso met zo weinig informatie kan je niet veel. Ik ga niet van iedereen zijn of haar specs en dingen onthouden :> Post al genoeg hier :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

afraca schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 21:16:
[...]

Laat mij het even minder subtiel stellen: verdiepen is net wat je wél moet doen. Even een simpel vraagje droppen omdat je het kan is niet bepaald de meest constructieve instelling, zeker in een topic dat er niet voor bedoeld is en zonder de elementaire info.

Wat je wél moet doen is uitvissen welke adapter je juist gebruikt (en dan hebben we het niet over de marketingnaam of het merk maar over de chip die in dat onding zit). Het is poepsimpel om na te gaan of je adapter ondersteund wordt of niet: als je geen draadloze interface ziet, dan heb je gewoon pech. Dan moet je aan de slag - en zoals Touchdomex gezegd heeft bestaat de kans dat je ndiswrapper moet gebruiken. Wat gericht googlen zal je legio howtos, tutorials en wiki-entries opleveren die je uitleggen hoe je al die dingen kan nagaan.

Om het nog even duidelijk te stellen: als je geen draadloze interface krijgt, dan is het wat meer werk dan 'een paar klikken'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Borromini schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:05:
[...]

Laat mij het even minder subtiel stellen: verdiepen is net wat je wél moet doen. Even een simpel vraagje droppen omdat je het kan is niet bepaald de meest constructieve instelling, zeker in een topic dat er niet voor bedoeld is en zonder de elementaire info.

Wat je wél moet doen is uitvissen welke adapter je juist gebruikt (en dan hebben we het niet over de marketingnaam of het merk maar over de chip die in dat onding zit). Het is poepsimpel om na te gaan of je adapter ondersteund wordt of niet: als je geen draadloze interface ziet, dan heb je gewoon pech. Dan moet je aan de slag - en zoals Touchdomex gezegd heeft bestaat de kans dat je ndiswrapper moet gebruiken. Wat gericht googlen zal je legio howtos, tutorials en wiki-entries opleveren die je uitleggen hoe je al die dingen kan nagaan.

Om het nog even duidelijk te stellen: als je geen draadloze interface krijgt, dan is het wat meer werk dan 'een paar klikken'.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar...... Zoals eerder gezegd, ik ben niet achterlijk. Ik weet prima hoe ik iets zelf moet uitzoeken op internet. In het verleden heb ik een aantal maal Ubuntu geïnstalleerd op m'n laptop. Bij 9.04 kon ik (zoals genoemd in het grote ubuntu topic deel 9 ) gelijk selecteren dat ik m'n "restricted driver" wilde activeren. Bij 9.10 moest ik eerst m'n laptop aan inter-draad hangen, een update runnen en toen opeens stond m'n driver erbij. Vrijdagavond dus OpenSuse geinstalleerd, en daar kon ik het even niet zo gauw vinden. Omdat de interface wat anders was. Aangezien het bij ubuntu (en Linux Mint) een kwestie van een paar klikken was, in plaats van kloten met ndiswrapper, leek het mij logisch dat dit ondertussen ook al in OpenSuse kon, aangezien Linux onderhand meer is geworden dan geek-only. Ik kon het even niet goed onder woorden brengen, of het stond niet genoemd op internet, maar ik kwam er met google niet uit. Ik dacht, laat ik het als korte vraag even op GoT noemen, en mocht iemand zeggen "niet mogelijk" , ga ik zelf even aan de slag met ndiswrapper.

Ok, het was het verkeerde topic, dat begrijp ik, mijn excuses daarvoor, en daarom hoop ik ook dat hiermee de discussie klaar is. Ik zou het daarom jammer vinden als ik hierdoor in jullie achting gedaald ben, en we in het vervolg niet meer vrolijk en blij kunnen communiceren. -O- Ik vind het namelijk prima vertoeven op GoT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 16:00
Ik zoek een os die ik voor de volgende doeleinde wil gaan gebruiken:

- als backup/file-server in een netwerk (van windows pc's naar deze nieuwe server)
- downloaden van usenet (nzb's)
- backup van foto's vanuit picasa (via de picasa backup functionaliteit)
- benaderbaar via internet
- aangezien er geen monitor aan deze server hangt, wil ik hem vanuit windows 7 kunnen overnemen

Heb geen ervaring met linux distro's, maar het lijkt me wel leuk om hierin te duiken. Het moet draaien op een Amd Sempron 2200 met 512MB geheugen.

[ Voor 9% gewijzigd door kavorka op 09-11-2009 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 21:09
kavorka schreef op maandag 09 november 2009 @ 10:04:
...

- als backup/file-server in een netwerk (van windows pc's naar deze nieuwe server)
- downloaden van usenet (nzb's)
- backup van foto's vanuit picasa (via de picasa backup functionaliteit)
- benaderbaar via internet
- aangezien er geen monitor aan deze server hangt, wil ik hem vanuit windows 7 kunnen overnemen

Heb geen ervaring met linux distro's, maar het lijkt me wel leuk om hierin te duiken. Het moet draaien op een Amd Sempron 2200 met 512MB geheugen.
^zie de links voor de mogelijkheden :)

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:44
Ik zoek een Linux distro voor de volgende doeleinden;

-Het afspelen van van zoveel mogelijk audio en videoformaten (FLAC voor audio en mkv en m2ts voor video zijn het belangrijkste) in een prettige speler met een gode library mogelijkheid
-Een mooie GUI (skins/themes kunnen eventueel, maar heb graag standaard mooie effecten e.d.)
-Out of the box office software, messenger software, de media player uiteraard, torrent dowload software (p2p client?)
-Het liefst KDE
-Het eventueel draaien van Cedega (voornamelijk om te kijken of het bevalt en eventueel van Windows af te kunnen stappen
-Een prettige "explorer" waarmee ik overzichtelijk mn bestanden kan doorbladeren (heb veel foto's, muziek en films allemaal naar mijn logica gesorteerd op een externe HD, en wil graag overzicht houden).
-Last but not least moet het draaien op een AM3 systeem met Phenom II 955 en ATI HD5850 (gallery: Rexxar)

Mijn ervaring met linux is met onder andere OpenSUSE (ik dacht 10.2) en Fedora 7 en 8, ik heb deze distro's in dual boot met toendertijd XP gedraait en vond Fedora prettig werken, maar beperkt met multimedia, wat inmiddels mijn voornaamste doel is.

Tot dusver kom ik op Mandriva 2010.0 Powerpack uit, maar dit is een betaalde distro die voor "i586" platform is, betekend dat dat ik het kan draaien?

Klein detail: Ik heb nauwelijks ervaring met het werken met commandlines in linux, vandaar ook dat ik graag na installatie aan de slag kan en alle software al geinstalleerd wil hebben.

De installatie word in eerste instantie een dualboot met Windows 7 al geinstalleerd, de Linux distro komt op 30GB "unallocated space" op mn Vertex en krijgt zo'n 300GB extra tot zn beschikking van mn andere HD.
Volgens deze guide wil ik de dualboot aanmaken http://apcmag.com/how_to_...nstalled_first.htm?page=2

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jouw CPU is al ver voorbij i686 als ik het goed heb. Als je over i586 spreekt dan hebben we het over dingen als een AMD K6 etc. En die zijn ondertussen al museumstukken.

Waarom zou je voor de Powerpack-versie trouwens betalen als de gewone versie biedt wat je nodig hebt? Ik heb geen idee wat er in die Powerpack-versie zit, maar het lijkt mij niet een aanschaf te rechtvaardigen (tenzij je natuurlijk Mandriva wil steunen en support wil e.d.).

Waarom niet kijken naar Kubuntu? Dat is toch met voorsprong een van de makkelijkste distro's, en het ondersteunt ook een breed scala aan hardware.

Je GPU en CPU zullen geen probleem zijn qua ondersteuning maar verwacht niet teveel van 3D op je systeem onder Linux. Misschien dat ATi de 5x00 serie al ondersteunt op Linux maar ik volg dat helemaal niet, dus misschien kan iemand anders je daar mee helpen. De binary ATi drivers zijn niet van de makkelijkste, op dat vlak is nVidia een betere keuze.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
Borromini schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:13:
Jouw CPU is al ver voorbij i686 als ik het goed heb. Als je over i586 spreekt dan hebben we het over dingen als een AMD K6 etc. En die zijn ondertussen al museumstukken.

*etc, knip*
Bedankt voor je hulp, ik zal eens naar Kubuntu gaan kijken. Ik ben eerst naar andere distro's wezen kijken omdat ik de site kubuntu.org niet bepaald overzichtelijk vond, het is mij niet duidelijk waar hun zich onderscheiden (behalve Ubuntu met KDE...), en welke software ze meeleveren.

In het geval van Mandriva bied de Powerpack versie onder andere drivers en enkele programma's.
http://www2.mandriva.com/linux/which/
De normale versie is erg kaal.

Wat betreft de drivers is Catalyst 9.10 er voor linux, dus dat is gelukkig geen probleem.
Voor het uiterlijk zat ik te denken aan deze skin http://www.kde-look.org/content/show.php/UniQ?content=112688 , maar ik moet nog even uitvogelen hoe dat precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Kubuntu is niet meer dan ubuntu met kde ipv gnome. Voor de rest is alles hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

KDE levert net als GNOME een sloot aan programma's mee. Kubuntu verschilt van Ubuntu alleen in KDE ipv GNOME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet dat zoveel mensen van die bloated WM's gebruikt.
Ze vreten meer resources dan nodig en hebben veel sheit apps die je meestal niet gebruikt.

Wm's als Openbox, Fluxbox etc. doen gwn wat ze moeten doen, het docoreren van vensters en de rest kun je zelf inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Laatst online: 10:20

Eijkb

Zo.

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:32:
Ze vreten meer resources dan nodig en hebben veel sheit apps die je meestal niet gebruikt.

Wm's als Openbox, Fluxbox etc. doen gwn wat ze moeten doen, het docoreren van vensters en de rest kun je zelf inrichten.
Als kennismaking is het wel handig dat er genoeg opties en geinstalleerde pakketjes zijn om mee te spelen. En waarom zou je nog een WM gebruiken? xinit <app> werkt ook...

[ Voor 4% gewijzigd door Eijkb op 11-11-2009 12:10 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:32:
DE's bedoel je ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Rexxar schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:41:
In het geval van Mandriva bied de Powerpack versie onder andere drivers en enkele programma's.
http://www2.mandriva.com/linux/which/
De normale versie is erg kaal.
Dat mag zo lijken, maar de meeste van die dingen (Flash, Adobe Reader, Opera) kan je gratis en voor niks van het internet downloaden en installeren. Het is natuurlijk jouw geld - maar voor 60 € ...

Die Fluendo codecs, je kan hoogstwaarschijnlijk zonder. Zeker in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 11:40
Rexxar schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:38:
Tot dusver kom ik op Mandriva 2010.0 Powerpack uit, maar dit is een betaalde distro die voor "i586" platform is, betekend dat dat ik het kan draaien?
Mandriva is er zowel voor i586 als x86_64. Ik raad je aan om gewoon eens de 'One' editie uit te proberen, dat kan gratis zonder een volledige installatie. Als die bevalt kan ik je de Powerpack zeker aanbevelen. De grafische configuratietools zijn in Mandriva ook veel uitgebreider dan in bijvoorbeeld (K)ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
Bedankt voor jullie reacties jongens,

Ik heb vandaag Kubuntu 9.10 geprobeert, en ga zo Mandriva One installeren, daarna laat ik weten welke ik prettiger vind.

Groot nadeel vond ik wel direct dat alle text, behalve die in Konquerer, onleesbaar was (te klein). Dit is natuurlijk in te stellen, maar als je niks lezen kunt wordt dat redelijk lastig. Ik snap ook niet waarom het probleem er was, want alle balken, schermen etc. waren van "normaal" formaat. Tijdens de installatie was de text ook te klein. Mijn PC is aangesloten op een 32" FullHD scherm.

*Edit*
Mandriva had het fontsize probleem niet, maar wat een druk en irritant systeem zeg, met 5 minuten had ik me genoeg geergert om uit wanhoop maar eens bij het voor mij vertrouwde Fedora te kijken.
Over 6 dagen komt daar versie 12 van uit, en ik heb dan ook besloten daar maar even op te gaan wachten. Dan kan ik ondertussen uitzoeken wat een prettige manier is om mn bestanden te beheren.

*Edit 2* Gebruik nu Fedora 12 met KDE, helemaal perfect. Had wel weer onleesbaar kleine lettertjes na installatie maar dat was te fixen. Ook erg gaaf (ik kende het niet) is de Google Earth achtige "wallpaper", en de ondanks dat behoorlijk korte boottijd. _/-\o_

Nogmaals bedankt ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Rexxar op 18-11-2009 20:56 . Reden: conclusie trekken ]

• jayvol09
Mensen mn homeserver draait nu meer dan een week op Nexenta!! Ik snap niet waarom dit niet populairder is :)
Ik ben echt een leek op non windows gebied maar het ZFS filesysteem is hemels!!!!!!!!!!
Ik heb geen backup van mn server (server is de backup zegmaar) maar mn data voelt zo veilig:p
Koelste dingen die ik vond
- Overzichtelijke volumes/datapools
- Raidz: Softwarematige RAID5 + iets extras dat array integriteit verbeterd
- Self-healing: Mn redundante data wordt gefixed als er bitjes beschadigd worden
- Idiot proofing: Dankzij snapshots is het een stuk moeilijker om mn systeem te verknallen bij veranderingen, ze maken backuppen ook makkelijker en kosten niet veel ruimte.
- Schijnt data te kunnen compressen met lichte prestatie inlevering
- iscsi target makkelijk aan te maken
- Commands die zelfs ik begrijp (mijn eerste ervaring met een non-windows command line was na installatie XD en ik leef nog!)
- Meeste hulp heb ik van linux forums kunnen halen!! (non zfs gerelateerde dingen) schijnt veel debian/ubuntu software te ondersteunen.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Rexxar schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:17:
Groot nadeel vond ik wel direct dat alle text, behalve die in Konquerer, onleesbaar was (te klein). Dit is natuurlijk in te stellen, maar als je niks lezen kunt wordt dat redelijk lastig. Ik snap ook niet waarom het probleem er was, want alle balken, schermen etc. waren van "normaal" formaat. Tijdens de installatie was de text ook te klein. Mijn PC is aangesloten op een 32" FullHD scherm.
Ubuntu kijkt naar de DPI of PPI van je scherm en schaalt naar rato de fonts/interface. Je kan hem overrulen op twee plekken: xorg.conf (ff googlen hoe) en in Sytem -> Preferences -> Appearance -> Fonts -> Knop:Details. Standaard is een DPI van 96 ofzo. Konqueror luistert daar niet naar, want dat gebruikt KDE/Qt libs die niet in sync lopen met de Gnome config (handig - not).

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 19-11-2009 23:34 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik ben op zoek naar de beste Linux OS die bij mij past. Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken om websites in te gaan ontwikkelen en wat mee te experimenteren. De talen waarin ik zal in programmeren zijn het volgende :

- Php
- Ruby on rails

Ik zal dualbooten met Windows 7 vermits ik ook VIsual Studio nodig heb voor school. Nog een reden waarom ik windows wil behouden is omdat het game Football Manager 2010 enkel op windows draait.

Nu is de hoofdvraag zoals ik reeds zei welke OS het best voor mijn taken is geschikt en of dualboot je pc niet vertraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Droned schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:28:
Ik ben op zoek naar de beste Linux OS die bij mij past. Ik zal het voornamelijk gaan gebruiken om websites in te gaan ontwikkelen en wat mee te experimenteren. De talen waarin ik zal in programmeren zijn het volgende :

- Php
- Ruby on rails
Definieer ontwikkelen en testen. Wil je een serveromgeving draaien of juist een desktopomgeving?
Droned schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 14:28:
of dualboot je pc niet vertraagt?
Waarom zou dat? Je start OS#1 of OS#2, niet tegelijk.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
gertvdijk schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:45:
[...]

Definieer ontwikkelen en testen. Wil je een serveromgeving draaien of juist een desktopomgeving?
Liever een desktopomgeving. Serveromgeving heb ik al reeds via een SSH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Droned schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:51:
Liever een desktopomgeving. Serveromgeving heb ik al reeds via een SSH
Wat ik vaak hoor (van studiegenoten, professionals op werk) is dat Ubuntu wordt geprefereerd als ontwikkelomgeving voor de desktop. Maar eigenlijk kan natuurlijk elke redelijke desktop-distro aan je wensen/eisen voldoen. Wel raad ik je aan om een recente versie van een distro te pakken gezien er nog wel eens problemen ontstaan met partitioneren/bootloader als je een distro pakt met features van een jaar terug.

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 20-11-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
gertvdijk schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:53:
[...]

Wat ik vaak hoor (van studiegenoten, professionals op werk) is dat Ubuntu wordt geprefereerd als ontwikkelomgeving voor de desktop. Maar eigenlijk kan natuurlijk elke redelijke desktop-distro aan je wensen/eisen voldoen. Wel raad ik je aan om een recente versie van een distro te pakken gezien er nog wel eens problemen ontstaan met partitioneren/bootloader als je een distro pakt met features van een jaar terug.
Ok en wanneer ik daneen ubuntu distro kies, maak ik eerst via windows een tweede partitie aan of kan ik dit tijdens de install van ubuntu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Droned schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:56:
Ok en wanneer ik daneen ubuntu distro kies, maak ik eerst via windows een tweede partitie aan of kan ik dit tijdens de install van ubuntu doen?
Ben je denk je de enige die in deze situatie zit? (Windows nu single boot, wil dual boot)
Nee, dus er zijn handleidingen, tutorials, starter guides, how-to's, screencasts, zoekmachines, fora, ...
Oftewel: zoek zelf even wat uit, probeer wat enzo voordat je plompverloren je vraag dumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
Droned schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:56:
[...]

In geval van vista of 7 "shrink" je via de device manager een partitie waar je linux op wil zetten, of je begint gewoon met een lege partitie als je die hebt. Na de installatie van Ubuntu zul je (neem ik aan, bij de distro's die ik gebruik is dat zo) je bootloader mogen kiezen en configureren. Dit is een kwestie van aanklikken of je eerst wilt dat Windows start of dat Ubuntu als default werkt. En inderdaad, even googelen en je hebt honderden how to's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Youtube is ook altijd handig om meer over een OS te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ok na een tijdje met nexenta gewerkt te hebben vind ik t toch iets te beperkt. Ben tegen een paar dingen aangelopen:
- Upgraden verloopt niet altijd glad, ook al kan je rollback doen wil je toch dat je software lekker werkt.
- Drivers en packages zijn best wel beperkt
- Kon geen ntfs filesystem mounten, dus kon geen data via usb overzetten.
- Voor support moet je eigenlijk ubuntu en solaris forums doorzoeken.
- Kon geen virtuele client erop installeren

Ik denk dat ik opensolaris nu ga proberen voor mn file/tvserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 10:49
Ik heb een netbook aangeschaft (is morgen binnen hoop ik), de nieuwe MSI U123. Deze heeft een 6 cell batterij, en das mooi want ik koop zo'n ding speciaal voor de accuduur. Ik heb dan ook een beetje rond zitten kijken naar distro's die goed met de accu omgaan, en toen kwam ik dit tegen:

http://www.phoronix.com/s...m_moblin_benchmarks&num=5

Zoals jullie zien is bij video afspelen ubuntu netbook remix erg goed bezig, en bij de uitgebreide test is opensuse king & queen. Ik was eerst van plan om ubuntu NBR te vergelijken met windows XP om uit te zoeken welke van die 2 beter met de accu omgaat, maar misschien kan ik beter gewoon opensuse installeren?
En heeft iemand enig idee of windows xp beter met de accu omgaat dan opensuse? want XP zit er namelijk standaard op ...

Ohja en mocht iemand anders een suggestie hebben (andere distro) dan is dat altijd welkom, maar ikzelf vind KDE echt heel mooi, dus een fluxbox of xfce distro is niet echt aan mij besteed denk ik :)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik zoek een distro voor op men Celeron M laptop (Acer Aspire 3681wxmi) met 1GB geheugen.
Er draait nu Windows 7 op maar ik wil het sneller.
Ubuntu draait op mijn laptop ook perfect maar deze vind ik te zwaar.

* Snel (geen zware distro zoals Ubuntu)
* Up to date software (hoeft niet altijd 100% getest te worden zoals Debian)
* Ondersteuning voor Intel 2200BG Wireless netwerkkaart
* Ondersteuning van Fn en touchpad (kwestie van de juiste kernel)
* Gnome + KDE zal te zwaar zijn (Welke WM is een goed alternatief?)
* Goede ondersteuning voor mijn Intel GMA945 chipset
* Terminal maakt me niet zoveel uit zolang er meer veel documentatie is (howtos & guides)

Waarvoor wordt mijn laptop gebruikt.

* Tekstverwerken
* Browsen
* Downloaden Torrents en NZB
* Muziek

[ Voor 7% gewijzigd door timskiej op 30-11-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je lijkt wel te weten wat je wil (en waar de pijnpunten liggen), dus ik geef ook een paar Slackware-based distro's mee:

Salix OS (min of meer een fork van Zenwalk, de ontwikkelploeg is iets minder autoritair)
Zenwalk Linux
Vector Linux

Misschien dat Debian ook iets voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
Airdack schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:51:
Ik heb een netbook aangeschaft (is morgen binnen hoop ik), de nieuwe MSI U123. Deze heeft een 6 cell batterij, en das mooi want ik koop zo'n ding speciaal voor de accuduur. Ik heb dan ook een beetje rond zitten kijken naar distro's die goed met de accu omgaan, en toen kwam ik dit tegen:

http://www.phoronix.com/s...m_moblin_benchmarks&num=5

Zoals jullie zien is bij video afspelen ubuntu netbook remix erg goed bezig, en bij de uitgebreide test is opensuse king & queen. Ik was eerst van plan om ubuntu NBR te vergelijken met windows XP om uit te zoeken welke van die 2 beter met de accu omgaat, maar misschien kan ik beter gewoon opensuse installeren?
En heeft iemand enig idee of windows xp beter met de accu omgaat dan opensuse? want XP zit er namelijk standaard op ...

Ohja en mocht iemand anders een suggestie hebben (andere distro) dan is dat altijd welkom, maar ikzelf vind KDE echt heel mooi, dus een fluxbox of xfce distro is niet echt aan mij besteed denk ik :)
Als je Windows gebruikt kun je die beter sowieso vers installeren (dan moet je ergens een Windows XP Home vinden). Ik draai zelf Ubuntu, met een virtualbox Windows XP op de MSI Wind. Windows XP draait bijna vloeiend in de box, Ubuntu werkt net iets minder dan een tierelier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Borromini schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:04:
Je lijkt wel te weten wat je wil (en waar de pijnpunten liggen), dus ik geef ook een paar Slackware-based distro's mee:

Salix OS (min of meer een fork van Zenwalk, de ontwikkelploeg is iets minder autoritair)
Zenwalk Linux
Vector Linux

Misschien dat Debian ook iets voor je is?
Ik kan mijn weg vinden in Ubuntu en Debian maar het probleem van Debian is dat de software meestal veroudert is? Hier had ik namelijk vaker problemen mee als ik bepaalde software wilde installeren.
Slackware heb ik zelf nog nooit gebruikt. Maar Salix ben ik nu aan het downloaden en zal ik eens gaan installeren :)

Tevens wil ik ook een virtual machine van Windows XP draaien. Dus VMware Workstation of een andere Virtual Machine manager die direct vanuit de host bestanden kan kopieren naar een VM mag ook.

[ Voor 19% gewijzigd door timskiej op 30-11-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Debian heeft op dat vlak niet zo'n beste reputatie maar ze hebben daar flink aan gewerkt de laatste tijd. Je kan ook Debian testing draaien ;). Zowieso is het nieuwste ook niet altijd wat je nodig hebt, tenzij je op zoek bent naar een bepaalde feature die pas in een recente versie werd geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
timskiej schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:58:
[...]

Ik kan mijn weg vinden in Ubuntu en Debian maar het probleem van Debian is dat de software meestal veroudert is? Hier had ik namelijk vaker problemen mee als ik bepaalde software wilde installeren.
Slackware heb ik zelf nog nooit gebruikt. Maar Salix ben ik nu aan het downloaden en zal ik eens gaan installeren :)

Tevens wil ik ook een virtual machine van Windows XP draaien. Dus VMware Workstation of een andere Virtual Machine manager die direct vanuit de host bestanden kan kopieren naar een VM mag ook.
Als je VMware wilt draaien is het toch wel aan te raden om wat meer geheugen erin te proppen. Vermoedelijk gaat er DDR1 SO-DiMM in, dat is over het algemeen vrij goedkoop nog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
Debian testing :) goed dat je het zegt.
Ik heb zojuist met Salix installatie afgerond en ben eens benieuwd. Hij installeerde erg makkelijk moet ik zeggen.

Ik stel ook geen hogen eisen aan de VM.
Op mijn Windows 7 installatie draaide ik ook 1 VM naast mijn OS af en toe :) Het is niet snel maar tijdens het browsen merk je er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
RetroTycoon schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:34:
[...]

Als je Windows gebruikt kun je die beter sowieso vers installeren (dan moet je ergens een Windows XP Home vinden). Ik draai zelf Ubuntu, met een virtualbox Windows XP op de MSI Wind. Windows XP draait bijna vloeiend in de box, Ubuntu werkt net iets minder dan een tierelier :)
Ja maar het gaat mij dus vooral om accuduur. Ik wil niet dat ik halverwege het typen moet stoppen omdat mn accu ermee ophoudt :) En ik heb dus wel die test kunnen vinden van linux distro's onderling en hun accuverbruik, maar er is geen vergelijking met windows getrokken, dus ik vroeg me af of iemand daar wat ervaringen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Airdack schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:43:
[...]

Ja maar het gaat mij dus vooral om accuduur. Ik wil niet dat ik halverwege het typen moet stoppen omdat mn accu ermee ophoudt :) En ik heb dus wel die test kunnen vinden van linux distro's onderling en hun accuverbruik, maar er is geen vergelijking met windows getrokken, dus ik vroeg me af of iemand daar wat ervaringen mee heeft?
Onmogelijk om een vergelijking te gaan maken met windows. Of linux heeft een langere accuduur doordat het lichter kan zijn of windows omdat er geen goede drivers beschikbaar zijn op linux. Kijk dus even naar reviews van je laptop met linux geinstalleerd
http://linuxonlaptops.com/

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
Ik heb nu deze distro's geprobeerd op mn netbook:

-Ubuntu Netbook Remix
-OpenSuse 11.2
-EEEbuntu 3.0
-EasyPeasy 1.5
-wattOS

Ik zoek eigenlijk een distro die snel is (goede opstarttijd vind ik erg belangrijk) en die goede powermanagement mogelijkheden heeft. Helaas boden geen van bovenstaande distro's deze combo. De powermanagementmogelijkheden van OpenSuse 11.2 waren echt zeer uitgebreid, en gaven me het gevoel de langste accuduur te geven, maar OpenSuse voelt nogal bloated aan op een netbookje ... de speciale netbookremixes waren wel ff leuk maar eigenlijk beviel die custom interface me niet eens zo, en zoveel sneller waren ze ook niet (eeebuntu, easypeasy en nbr dus). wattOS leek gewoon niet af, en ik kon uberhaupt weinig instellingen vinden in het startmenu.

Ik ben nu nog aan het kijken naar puppylinux en vectorlinux light, deze lijken me sowieso goede snelheid te bieden maar het is nog even afwachten of ik leuke powermanagementmogelijkheden tegenkom. Mocht iemand een distro weten met de powermanagement van OpenSuse 11.2 (misschien zat die tool bij KDE4.3.x ?) en een goede snelheid (vooral kwa opstarten) dan hoor ik het graag!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn advies: blijf bij OpenSuSE en probeer het te trimmen. Da's makkelijker dan een licht systeem te nemen en daarvan het energiebeheer te proberen aanpassen - zeker als beginner.

Verwijderd

Airdack. Ik denk dat jij wel goed zou vallen met gewoon Debian.
Gebruik de netinstall cd , kies om enkel het basissysteem te installeren + grafische desktop.

Dan heb je een heel basic systeem, die heel snel zal opstarten. En als je programma's nodig hebt, kan je die achteraf later nog altijd installeren. Een kernel-update kan ook wonderen doen voor ondersteuning van bepaalde dingen in Debian.

Ik heb gisteren de nieuwe Ubuntu geïnstalleerd, en moet zeggen dat ik tijdens mijn installatie niets ben tegengekomen van welke pakketten enzo ik wou geïnstalleerd zien.

Verder wil ik dit nog aan het hele topic toewijden : Alle ubuntu-fans... Vergeet alsjeblieft Debian niet, zonder Debian was er geen ubuntu! Bedankt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er al iemand ervaring met deze Chrome OS competitor?

http://www.jolicloud.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
Het verhaal rond mn netbook is afgesloten, maar ik heb nu nog een ander projectje liggen:

Mijn pa heeft een oude laptop met een CeleronM 1.6 GHz (ja een cpu die eigenlijk vrij zwak is dus) en 256 MB RAM, 40GB HDD, onboard Intel graphics. Niet echt een topbak dus, en na een paar jaar is Windows XP zo traag geworden dat het 10+ minuten duurt om op te starten (!!!).

Ik wil er dus een lichte linux distro opzetten, en het is wel heel belangrijk dat hij (alleen basic windows ervaring) ermee overweg kan. In principe wordt de laptop vooral gebruik om mee te surfen, en voor office taken. Eigenlijk het liefst wel OpenOffice, want die heeft hij op windows ook dus daar kan hij al mee overweg ;)

Ik heb overwogen om Puppy Linux te gebruiken, maar er zat geen OpenOffice bij, en op de 1 of andere manier voelde het OS nogal 'raar' aan, maar kan persoonlijk zijn. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Airdack schreef op maandag 14 december 2009 @ 10:47:
Het verhaal rond mn netbook is afgesloten, maar ik heb nu nog een ander projectje liggen:

Mijn pa heeft een oude laptop met een CeleronM 1.6 GHz (ja een cpu die eigenlijk vrij zwak is dus) en 256 MB RAM, 40GB HDD, onboard Intel graphics. Niet echt een topbak dus, en na een paar jaar is Windows XP zo traag geworden dat het 10+ minuten duurt om op te starten (!!!).

Ik wil er dus een lichte linux distro opzetten, en het is wel heel belangrijk dat hij (alleen basic windows ervaring) ermee overweg kan. In principe wordt de laptop vooral gebruik om mee te surfen, en voor office taken. Eigenlijk het liefst wel OpenOffice, want die heeft hij op windows ook dus daar kan hij al mee overweg ;)

Ik heb overwogen om Puppy Linux te gebruiken, maar er zat geen OpenOffice bij, en op de 1 of andere manier voelde het OS nogal 'raar' aan, maar kan persoonlijk zijn. Iemand nog tips?
Je kan, denk ik, beginnen met een minimal install (zonder desktop) van de meest gangbare distro's (bv., debian, ubuntu, arch) en dan zelf xorg en een lichte DE installeren (fluxbox, of misschien xfce). Ter indicatie: Wikipedia: Debian#Hardware_requirements. Verder kan je overwegen voor een ander officepakket te gaan dan openoffice (ik weet dat je dat liever niet wilt), je zit nu op de minimale vereisten http://www.openoffice.org/dev_docs/source/sys_reqs_30.html.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:54
Ik heb een oude laptop met een p3-650, 512MB RAM, 10GB HD, 3com pcmia wifi en onboard VGA. 3x niets dus naar huidige maatstaven. Momenteel draait hier XP op en het werkt opzich allemaal wel, maar mp4's/youtube filmpjes, veel plaatjes ed dwingen het beestje tot op z'n knieen. Kan ik hier een duidelijk verbetering krijgen door over te stappen naar een linux distro? Vroeger heb ik weleens Red Hat(5 oid) ernaast gehad en dat had lage systeem eisen, maar voor de meeste distro's(even vlug nagelopen) wordt toch wat meer verwacht dan mijn laptop.
eisen
-GUI
-internet
-mp4's
-liefst werkend out of the box, beetje knoeien is geen punt
-FAT32 lezen ivm usb stick, 10GB is niet veel...
-installatie via USB stick op HD, live cd's geen optie

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Razkin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:33:
Ik heb een oude laptop met een p3-650, 512MB RAM, 10GB HD, 3com pcmia wifi en onboard VGA. 3x niets dus naar huidige maatstaven. Momenteel draait hier XP op en het werkt opzich allemaal wel, maar mp4's/youtube filmpjes, veel plaatjes ed dwingen het beestje tot op z'n knieen. Kan ik hier een duidelijk verbetering krijgen door over te stappen naar een linux distro? Vroeger heb ik weleens Red Hat(5 oid) ernaast gehad en dat had lage systeem eisen, maar voor de meeste distro's(even vlug nagelopen) wordt toch wat meer verwacht dan mijn laptop.
eisen
-GUI
-internet
-mp4's
-liefst werkend out of the box, beetje knoeien is geen punt
-FAT32 lezen ivm usb stick, 10GB is niet veel...
Ik denk dat het afspelen van Flash nogal lastig gaat. Dat vraagt gewoon om een krachtige CPU. Vooral met Linux(drivers voor Windows zijn nou eenmaal beter)

Om wat voor MP4's gaan dit? Dan vooral op welke resolutie? Volgens mij is VLC wel een geschikte afspeler voor. Die zit het merendeel van de distro's en anders is hij wel te downloaden.

Voor de rest zou ik aanraden om een zo licht mogelijke distributie te pakken en die afstellen op jou laptop. Hier haal jij de meeste voordeel uit om 2 redenen. De eerste is dat hij dan op zijn snelst is. Daarnaast leer je er belachelijk veel van! Mits je doorzet natuurlijk :+

Wat ik zou aanraden is om te beginnen met een kale debian en kijken hoever je hiermee komt. Volgens mij moet je op die hardware dat best kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Razkin schreef op woensdag 16 december 2009 @ 16:33:
Tja, hoe wil je dat doen? Dat mobo heeft vast geen USB boot support in het BIOS...
Verder is mijn advies ook Debian.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 16-12-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:54
De mp4 zijn vnl in 640xXXX. Installeren van USB stick gaat hem idd niet worden, vergat even dat booten van USB op oude hardware niet of nauwelijks voorkomt. Moet ik toch maar weer eens een aantal CDR's kopen en zal debian proberen en kijken hoe dat bevalt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 02-10 17:39
Hoi allemaal,
Ik ben ook aan het kijken welk OS ik op mijn server wil gaan zetten. Ik zal beginnen met een overzicht van wat ik nu heb:
Windows server 2003 x64 (machine met 8 GB Ram)
Hoofd OS heeft als taken:
- Active Directory server met roaming profiles (3 gebruikers)
- Fileserver voor films, audio etc
- FTP server
- Host van VMWare server 2.0
Als VMs draai ik:
- Windows 2003 x64 met daarop Lotus Domino als webserver etc
- CentOS met daarop Lotus Domino als mailserver
- CentOS met daarop Lotus Sametime
- Windows XP met daarin uTorrent, Grabit etc. Downloadmachine dus. Daarnaast fungeert deze als printserver

Het geheel werkt heel aardig, maar er zijn een paar problemen:
- Als ik 1 VM ga afsluiten is de rest nauwelijks meer responsief vanwege teveel i/o verkeer
- Als ik de server herstart hangt mijn printer niet meer aan de VM (en er zijn geen goede drivers voor x64 voor mijn printer (Laserjet 1015))
- Ik wil MythTV gaan draaien. Dat draait niet in een VM (want dan kan ie de DVB-C kaart niet aanspreken)

Ik zit dus te kijken wat ik nu als host wil gaan gebruiken. Ik heb al een beetje zitten kijken naar Citrix Xenserver, maar ik heb het idee dat ik daar net niet mee kan doen wat ik wil. de C't Debian server 4 uit het oktober nummer zou ook een optie kunnen zijn. Nog niet echt gekeken of dat voor mij alles zou doen. Hebben jullie tips? Het idee is dus dat mijn hoofd OS dezelfde taken doet als nu en dat VMs wat soepeler gaan draaien en dat een VM ook direct hardware (zoals een DVB-C PCI kaart en een smargo cardreader) direct aan kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
is amahi niets voor jouw: http://www.amahi.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Was dat voor mij bedoeld? Ik zie bij amahi niets terug over VMs. Die distributie lijkt daar niet echt op gericht of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ja, want amahi draait op Fedora en die heeft wel het eea aan virtualisatie features, kijk maar in deze lijst:
https://fedoraproject.org/wiki/Releases/12/FeatureList
Voor de rest zie ik veel taken die amahi ook ondersteund:

- FTP server
- Host van VMWare server 2.0 is wel een alternatief voor te vinden
de vm's zijn niet meer nodig want de domino producten draaien ook op linux
- Windows XP met daarin uTorrent, Grabit etc. Downloadmachine dus. Daarnaast fungeert deze als printserver

Torrent en nzb etc draait ook op linux. SABnzbd vind ik zelf heel fijn, torrentclients genoeg te vinden.

- Als ik 1 VM ga afsluiten is de rest nauwelijks meer responsief vanwege teveel i/o verkeer
- Als ik de server herstart hangt mijn printer niet meer aan de VM (en er zijn geen goede drivers voor x64 voor mijn printer (Laserjet 1015))

- Ik wil MythTV gaan draaien. Dat draait niet in een VM (want dan kan ie de DVB-C kaart niet aanspreken)
MythTV op Fedora : http://www.wilsonet.com/mythtv/

Volgens mij heb je maar 1 VM meer nodig, dus dan zijn veel problemen opgelost. Misschien heb je dan ook niet meer perse VM ware server nodig, maar kan je simpel met Virtualbox oid af.

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:26

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

[b][message=33127108,noline]woorden
Kun je niet beter een gangbare Linux distro op je server knallen? Hier kun je MythTV server als backend opdraaien.
Van daar uit kun je dan je VM's draaien, waaronder bijv. MythTV server met frontend, Windows XP downloadbak, CentOS Domino mailserver, CentOS CUPS printserver etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Jogai schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:02:
Ja, want amahi draait op Fedora en die heeft wel het eea aan virtualisatie features, kijk maar in deze lijst:
https://fedoraproject.org/wiki/Releases/12/FeatureList
Voor de rest zie ik veel taken die amahi ook ondersteund:

- FTP server
- Host van VMWare server 2.0 is wel een alternatief voor te vinden
de vm's zijn niet meer nodig want de domino producten draaien ook op linux

Torrent en nzb etc draait ook op linux. SABnzbd vind ik zelf heel fijn, torrentclients genoeg te vinden.

Volgens mij heb je maar 1 VM meer nodig, dus dan zijn veel problemen opgelost. Misschien heb je dan ook niet meer perse VM ware server nodig, maar kan je simpel met Virtualbox oid af.
Ik wil van VMWare server af, maar ik heb wel meerdere VMs nodig. Ik wil mijn Domino servers graag in VMs houden om bijvoorbeeld de servers onafhankelijk van elkaar te kunnen upgraden (dat kan niet met een gepartitioneerde Domino server). Daarnaast heb ik een Domino op Windows server nodig omdat Lotus Traveler alleen onder Windows werkt. Downloaden binnen een VM vind ik wel zo veilig (is toch een machine met veel poorten naar de buitenwereld open), dus ook dat wil ik graag in een VM houden. Ik zie zelf Xen als de voornaamste kandidaat om VMware Server te vervangen, maar ik zoek een distributie dat dat out of the box goed ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Jogai schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:02:
Dan heb je twee opties voor Xen. 1) Je DVB-C kaart ruw als pci-device doorduwen naar een domU (alleen paravirtualisatie) en 2) MythTV in dom0 draaien en de rest in domU's.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 27-12-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:04
martdj schreef op zondag 27 december 2009 @ 00:14:
[...]

Ik wil van VMWare server af, maar ik heb wel meerdere VMs nodig. Ik wil mijn Domino servers graag in VMs houden om bijvoorbeeld de servers onafhankelijk van elkaar te kunnen upgraden (dat kan niet met een gepartitioneerde Domino server). Daarnaast heb ik een Domino op Windows server nodig omdat Lotus Traveler alleen onder Windows werkt. Downloaden binnen een VM vind ik wel zo veilig (is toch een machine met veel poorten naar de buitenwereld open), dus ook dat wil ik graag in een VM houden. Ik zie zelf Xen als de voornaamste kandidaat om VMware Server te vervangen, maar ik zoek een distributie dat dat out of the box goed ondersteunt.
Is Xenserver van Citrix echt niets voor je? Ik moet toegeven dat ik nog niets heb geprobered met de 'passthrough' van PCI apparaten, maar ik mee dat het mogelijk is. Op het moment draai ik 2 Debian Linux servers waarvan 1 webserver/database is en den andere m'n shares regelt tezamen met SabNZBd downloads. Het is de bedoeling dat er een mailserver bij gaat komen, maar dat is 't punt nu even niet: ik vind de management interface, die helaas alleen onder Windows beschikbaar is echt geweldig. Er zijn misschien niet zo enorm veel opties als binnen VMWare maar ik vind het toch completer/beter uitgewerkt aanvoelen vergeleken met VMWare server of VMWare ESXi. Op sommige gebieden is Xenserver overgens beter dan ESXi. Xen zelf heb ik ook geprobeerd, maar het werd mij teveel werk om alles goed te krijgen plus ik bleef zitten met een non OSX client en ik installeer liever iets in een virtuele Windows bak die ik toch al gebruik dan dat ik nog een extra linux bak moet installeren op m'n laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Na me wat verder ingelezen te hebben in de verschillende virtualisatie mogelijkheden, ben ik van plan om eerst een met KVM te gaan spelen. Gezien het eigenaarschap van KVM (bij RedHat), lijkt Fedora 12 me dan een goede distributie om als hoofd OS te installeren. Van wat ik gelezen heb, is deze het verst qua functionaliteit met KVM (stuk verder dan RHEL en CentOS).
Ik heb verder nog nooit met Fedora gespeeld. Wat denken jullie? Goede keuze of zitten hier veel haken en ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora is net als Cent OS een RH derivaat. Op zich geen verkeerde OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedora is wel wat meer bleeding-edge, het is de speeltuin van Red Hat... Dus hier proberen ze hun nieuwste KVM-pakketten uit om ze daarna in RHEL te implementeren

Persoonlijk vind ik Fedora flexibeler dan RHEL, en iet of wat vergevingsgezinder als je eens een fout maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik wil terug naar een Linux distro.. :'(

Draaide eerst altijd Ubuntu, maar vind deze wel erg bloated worden..

Mijn eisen:
- Moet goed draaien op een Lenovo T500
- Snel..
- Goede community
- Ondersteuning voor mijn netwerkprinter/scanner (Officejet 6500)
- Ondersteuning van zoveel mogelijk mediaformaten
- Goede flash ondersteuning
- 64-bit! (ivm 4GB intern geheugen)

Wat ga ik draaien:
- Wine voor CS1.6 en MS Office 2007 :x
- OpenOffice
- De rekenmachine
- Firefox
- Een VM.. weet nog niet waarmee.
- Songbird
- LAMP
- Gimp

Ik vond Gnome op zich wel goed werken. KDE absoluut niet, dus daar wil ik niet naar terug.
Heeft iemand misschien tips wat voor distro in mijn straatje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26

Tuxie

En WeL nU!

martdj schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:43:
Na me wat verder ingelezen te hebben in de verschillende virtualisatie mogelijkheden, ben ik van plan om eerst een met KVM te gaan spelen. Gezien het eigenaarschap van KVM (bij RedHat), lijkt Fedora 12 me dan een goede distributie om als hoofd OS te installeren. Van wat ik gelezen heb, is deze het verst qua functionaliteit met KVM (stuk verder dan RHEL en CentOS).
Ik heb verder nog nooit met Fedora gespeeld. Wat denken jullie? Goede keuze of zitten hier veel haken en ogen aan?
Ik denk dat Fedora 12 een goede keuze is. Wij gebruiken RHEL, CentOS en Fedora. Fedora is veel meer up to date dan de andere 2. Dat is ook logisch, aangezien RHEL en CentOS (CentOS is binary compatible met RHEL) veel meer in enterprise omgevingen gebruikt wordt en veel conservatiever in zijn package-keuze is en er pas iets wordt toegevoegd als het stabiel is en veel getest. Fedora 12 is een goede keuze om te kijken of alle features die jij wilt daar in zitten (speeltuin). Daarna zou ik als ik jou was kijken of die specifieke dingen die jij wilt ook in CentOS/RHEL zitten en zo ja, naar die eventueel overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

AE86 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 16:43:
Ik wil terug naar een Linux distro.. :'(

Draaide eerst altijd Ubuntu, maar vind deze wel erg bloated worden..

Mijn eisen:
- Moet goed draaien op een Lenovo T500
- Snel..
- Goede community
- Ondersteuning voor mijn netwerkprinter/scanner (Officejet 6500)
- Ondersteuning van zoveel mogelijk mediaformaten
- Goede flash ondersteuning
- 64-bit! (ivm 4GB intern geheugen)

Wat ga ik draaien:
- Wine voor CS1.6 en MS Office 2007 :x
- OpenOffice
- De rekenmachine
- Firefox
- Een VM.. weet nog niet waarmee.
- Songbird
- LAMP
- Gimp

Ik vond Gnome op zich wel goed werken. KDE absoluut niet, dus daar wil ik niet naar terug.
Heeft iemand misschien tips wat voor distro in mijn straatje past.
Genoeg mogelijkheden voor jou. Wat ik alleen mis is je Linux ervaring. Als je zegt dat je iets 'bloated' vind kan ik je snel aanraden om bijvoorbeeld naar een Debian over te stappen, maar ik weet niet of in dit specifieke geval dit voor jou het juiste is. Ik kom niet echt gekke dingen tegen in je lijst, behalve dat je wel veel closed spullen wilt gebruiken. Helemaal niks mis mee, maar kies i.i.g. geen distro die het open-software principe tot kunst heeft verheven (en dus geen closed spul meelevert). Misschien is Fedora 12 wat voor jou? Ik ben zelf een beetje een RH fan geworden, nadat ik verschillende distro's heb gehad (Gentoo, ArchLinux, CentOS, Slackware). Bij Fedora 12 zijn er goede free en non-free repositories beschikbaar, dus als jij je non-free repo's toevoegt kun je heel snel een vlc of een mplayer met non-free codecs toevoegen. Hoeverre deze distro echter bloated is t.o.v. een Ubuntu kan ik alleen niet voor jou beoordelen omdat ik niet zo'n Ubuntu man ben, dus ik ben ook benieuwd wat jij onder ' bloated' verstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
Linux ervaring.. Een jaar of 6 in de desktop omgeving, en nu ongeveer een half jaar aan het leren werken met de terminal.
Closed software, ja klopt.. Ik heb MS Office 2007 helaas nodig voor mijn werk..
Archlinux heb ik geprobeerd, maar ik vind de installatie nog wel erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

AE86 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:36:
Linux ervaring.. Een jaar of 6 in de desktop omgeving, en nu ongeveer een half jaar aan het leren werken met de terminal.
Closed software, ja klopt.. Ik heb MS Office 2007 helaas nodig voor mijn werk..
Archlinux heb ik geprobeerd, maar ik vind de installatie nog wel erg moeilijk.
Ik zou beginnen met Fedora 12 en de RPMFusion repositories

http://rpmfusion.org/FAQ#head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
Nog een aanrader: Zorin OS 2.0

- Ubuntu/Debian based, dus de rijke verzamling .deb software!
- Speciaal gemaakt voor overstappers van Windows, the startmenu lijkt er heel erg op, wat ervoor zorgt dat mensen zich meer thuis zouden moeten voelen.
- KDE 4.3.4, eye-candy heaven ;)
- Standaard al flash, java, codecs etc. geinstalleerd.

Ik vind het persoonlijk ook gewoon mooi eruitzien, en voor mij zijn linux mint en zorin beiden zeer goede distro's voor mensen die net van windows komen omdat bijna alles al werkt out of the box :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
Brr.. het startmenu van Windows en KDE.
Nee, dankjewel ;)

Ik ben nu bezig met Fedora in een VM, installatie was al erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

AE86 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 11:25:
Brr.. het startmenu van Windows en KDE.
Nee, dankjewel ;)

Ik ben nu bezig met Fedora in een VM, installatie was al erg goed.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de goede orde nog even de website van Zorin: zorin-os.webs.com
Mint beviel redelijk, ik ga deze ook eens proberen, ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fellware
  • Laatst online: 13-08 12:31

fellware

Everything can be archieved!

Net hier weer de nieuwe Ubuntu 9.10 geinstalleerd, bevalt wel weer tot nu toe. :o

Nothing Is Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik ben ook sinds kort overgestapt op de laatste versie van ubuntu. Bevalt ook mij heel erg goed. De laatste keer dat ik ubuntu gebruikte was ubuntu 6.04.. Lang geleden dus. :-) En toen vond ik het crap. Ubuntu heeft dus wel duidelijk vooruitgang geboekt.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
Hm even een correctie, ik ben een beetje op het verkeerde been gezet door de interface van Zorin maar deze gebruikt Gnome, niet KDE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
Dankjewel. Inmiddels ben ik weer volledig over naar Linux, namelijk Ubuntu met gnome-do :9

[ Voor 32% gewijzigd door AE86 op 23-01-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Laatst online: 09-10 13:41

Poenzkie

Just being Hendrick

Mede Tweakers.

Ik heb een oude thin client van me werk mee gekregen omdat zen CE beetje naar de klote is. Dus ik dacht eraan om hier een laptop hdd in te gaan zetten en hier een linux distro op te gaan zetten. Om daarna in de kast te zetten en als download machine te gaan dienen. De specs zijn als volgt:

800Mhz cpu
128MB ram (kan eventueel meer in)
hdd straks 20 gb.

Kunnen jullie me adviseren over wat voor distro ik er op zou kunnen zetten. Dus kort samengevat een lichte distro maar waar ik nog wel torrents en andere dingen mee kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Poenzkie schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:38:
Mede Tweakers.

Ik heb een oude thin client van me werk mee gekregen omdat zen CE beetje naar de klote is. Dus ik dacht eraan om hier een laptop hdd in te gaan zetten en hier een linux distro op te gaan zetten. Om daarna in de kast te zetten en als download machine te gaan dienen. De specs zijn als volgt:

800Mhz cpu
hdd straks 20 gb.

Kunnen jullie me adviseren over wat voor distro ik er op zou kunnen zetten. Dus kort samengevat een lichte distro maar waar ik nog wel torrents en andere dingen mee kan downloaden.
Met of zonder GUI?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 16:18

Khaine

Python liefhebber

Lijkt me direct ook een 2e vraag erg geschikt, wat is je linux kennis tot zover?

Als je zonder GUI werkt, en dus alleen commandline, wordt 1 en ander toch wat lastiger (gelukkig nog steeds prima te doen in tux).

Als het met GUI moet, zou ik eens een blik werpen op debian met XFCE?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poenzkie
  • Laatst online: 09-10 13:41

Poenzkie

Just being Hendrick

Khaine schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:57:
[...]

Lijkt me direct ook een 2e vraag erg geschikt, wat is je linux kennis tot zover?

Als je zonder GUI werkt, en dus alleen commandline, wordt 1 en ander toch wat lastiger (gelukkig nog steeds prima te doen in tux).

Als het met GUI moet, zou ik eens een blik werpen op debian met XFCE?
Met GUI lijkt me het makkelijkste met downloaden.

En ik heb wel wat linux ervaring met ubuntu en ubuntu server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik neem aan dat je de machine via een andere PC benaderd (remote)? Heb je dan wel een GUI nodig op deze ThinClient? Zelf heb ik hier geen ervaring mee, downloaden doe ik altijd op de machine waarop ik werk. Geen idee hoe het werkt als je een andere machine aanstuurt over LAN.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Laatst online: 06-05-2024
FreeNAS is denk ik wel wat voor jouw.
Installeren, in de kast duwen, en de rest gaat allemaal via je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kan iemand mij met de volgende wensen helpen? Het gaat om een server in een huishouden voor 2 personen. Aan de ene kant wil ik de server gebruiken voor standaard zaken als filesharing, http (apache, voor ontwikkeling) etc. etc. Daar is zo een distributie voor te vinden. Maar nu wil ik deze server ook inzetten als MP3 server om te streamen naar 2 PCs en een Soundbridge. 2 vragen die boven komen:
- is het wel slim om een PC in te zetten voor en streamen en filesharing (rekening houdend met maar 2 personen, gaat me meer om of de HDD dit bij kan houden als er zowel muziek gedraaid wordt als files worden weggeschreven. Dit zal niet zo vaak gebeuren trouwens, het gaat me even om het meest stressige ..
- welke distributie heeft UPnP AV of MT-DAAPD aan boord om te streamen naar de Roku Soundbridge?

- edit zie dat Roku zelf een server heeft, de FireflyMediaserver. Is gebouwd op MT-DAAPD.

[ Voor 8% gewijzigd door Eusebius op 26-01-2010 15:21 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Poenzkie schreef op maandag 25 januari 2010 @ 15:00:
Met GUI lijkt me het makkelijkste met downloaden.
Hangt een beetje af van de manier van downloaden.
Als je torrents gebruikt zou ik zeker eens gaan kijken naar rtorrent.
Dat kun je prachting in iets als screen of dtach draaien, ontkoppelen en lekker op de achtergrond laten draaien.
Als je ooit iets van Apache of Lighttpd hebt opgezet dan kun je er een mooie webinterface aan hangen. Nog iets van NFS/Samba/SSH/(S)FTP erbij en je hebt een downloadbak waar je files vanaf kunt snoepen.

Voor webinterface gebruik ik hier nu Lighttpd en wTorrent. wTorrent was wel even opletten om goed te krijgen, maar dat is gelukt en loopt al enige tijd. Ik ga waarschijnlijk overstappen op rutorrent als webinterface, moet er nog even mee gaan spelen of dat goed bevalt, maar het ziet er iig goed uit. Heeft de interface van het onder Windows bekende uTorrent gekopieerd en plopt dat dus in je browser.
Heerlijk :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 11:35
Een heerlijk forum hier! Ik ben al een tijdje op zoek naar het een en ander, dus mensen met ervaring zijn handig:

De situatie: Ik wil een scherm in mijn bureau verwerken. Deze dient alleen om muziek af te spelen. Ik heb al naar opties zoals xmbc gekeken, en ik ben hier best tevreden over. Ik wil het beeldscherm via een aparte pc aansturen zodat ik niet steeds mijn volledige pc aan hoef te zetten. Dit kost veel energie, en tijd. De pc heeft geen sata aansluitingen. Dat is best wel jammer. Ik wil mijn 500 GB schijf (waar o.a. mijn muziek op staat) via de 'muziekpc' kunnen beheren, maar ook nog steeds via mijn eigen pc. Ik heb al gekeken naar NAS. Is dit handig? (en te doen voor een leek?)

De pc in kwestie:
Compaq Evo
Intel Centurion 1300 Mhz processortje
265 mb sdram

Ik heb maar een heel klein beetje ervaring met linux. Ooit een weekje mee gewerkt, maar that's it.

Samenvatting OS:
- snel
- hoeft eigenlijk alleen muziek te verwerken
- liefst HDD van buitenaf

Alvast bedankt! Voor onduidelijkheden, vraag maar :)

Edit: Hier heeft probleemloos XP op gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-09 11:35
En een subtiel kickje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-10 10:18
Eusebius schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:18:
Maar nu wil ik deze server ook inzetten als MP3 server om te streamen naar 2 PCs en een Soundbridge. 2 vragen die boven komen:
- is het wel slim om een PC in te zetten voor en streamen en filesharing (rekening houdend met maar 2 personen, gaat me meer om of de HDD dit bij kan houden als er zowel muziek gedraaid wordt als files worden weggeschreven. Dit zal niet zo vaak gebeuren trouwens, het gaat me even om het meest stressige ..
Het streamen van een mp3 is (grofweg) 1 MB per minuut. Zolang je die fileserver niet overbelast lijkt het met niet dat er gekke dingen mee gebeuren.

Fireflymediaserverk ken ik niet, maar als ik even google op Ubuntu firefly media server krijg ik de indruk dat dat wel in de repositories zit. Heb je zelf al een voorkeur voor of idee over een distro?
T-!-M schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 16:02:

De situatie: Ik wil een scherm in mijn bureau verwerken. Deze dient alleen om muziek af te spelen. Ik heb al naar opties zoals xmbc gekeken, en ik ben hier best tevreden over. Ik wil het beeldscherm via een aparte pc aansturen zodat ik niet steeds mijn volledige pc aan hoef te zetten. Dit kost veel energie, en tijd. De pc heeft geen sata aansluitingen. Dat is best wel jammer. Ik wil mijn 500 GB schijf (waar o.a. mijn muziek op staat) via de 'muziekpc' kunnen beheren, maar ook nog steeds via mijn eigen pc. Ik heb al gekeken naar NAS. Is dit handig? (en te doen voor een leek?)

De pc in kwestie:
Compaq Evo
Intel Centurion 1300 Mhz processortje
265 mb sdram

Ik heb maar een heel klein beetje ervaring met linux. Ooit een weekje mee gewerkt, maar that's it.

Samenvatting OS:
- snel
- hoeft eigenlijk alleen muziek te verwerken
- liefst HDD van buitenaf

Alvast bedankt! Voor onduidelijkheden, vraag maar :)

Edit: Hier heeft probleemloos XP op gedraaid.
Als ik het goed zie heb je eigenlijk twee vragen, namelijk 1) hoe sluit ik die hdd handig aan en 2) welke distro op dat computertje.

1) Ik krijg de indruk dat die 500 GB hdd niet in die pc past omdat die pc geen sata heeft. Anderszijds is het natuurlijk wel de moeite om die pc als nasje te gebruiken, dat scheelt weer een (energieverbruikend) apparaat wat ook altijd aan staat.
Een sata pci controllertje is een heel goedkope oplossing.

Je kan natuurlijk ook een NAS behuizing kopen en die hdd daarin zetten. Het mappen van een netwerk-schijf is voor geen enkele distro een probleem.

2) Je zoekt dus een distro die niet te zwaar is en waar xmbc het op doet, dan zou je bijvoorbeeld voor Xubuntu kunnen gaan. Ivm met je hoeveelheid ram zou ik je aanbevelen geen Gnome of KDE te nemen.

[ Voor 50% gewijzigd door Jesse op 28-01-2010 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 09:51:
[...]

Het streamen van een mp3 is (grofweg) 1 MB per minuut. Zolang je die fileserver niet overbelast lijkt het met niet dat er gekke dingen mee gebeuren.
Ik doelde meer op de belasting van de server dan de bandbreedte die hij slurpt per minuut. Of wordt de MP3 ge-encodeerd aan de kant van de speler?
Fireflymediaserver ken ik niet, maar als ik even google op Ubuntu firefly media server krijg ik de indruk dat dat wel in de repositories zit. Heb je zelf al een voorkeur voor of idee over een distro?
Nee, niet echt. Ervaring heb ik met Ubuntu. Dacht dat het een aparte distro was maar het is dus gewoon een programma. Na, dan wordt het gewoon een uitgeklede Ubuntu :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Poenzkie schreef op maandag 25 januari 2010 @ 14:38:
Mede Tweakers.

800Mhz cpu
hdd straks 20 gb.

Ik heb pas op een hele oude laptop een zogenaamde 'blokkendoos' Ubuntu gezet (onder andere op het ubuntu-nl forum veel over te vinden).
Met de de Ubuntu 9.10 alternate cd een commandline systeem geïnstalleerd.
Daarna als windowmanager Openbox, pcmanfm als filemanager en een lichte panel geïnstalleerd. Daarna alleen pakketten installeren die je nodig hebt.
Dan heb je echt een heel licht systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
@Gimpy ea. wat is nou het verschil tussen een windowmanager en Gnome? Gnome is een type, maar voor zover ik Google geen windowmanager. Welke windowmanager wordt er dan onder Gnome gebruikt?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:17
Eusebius schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:26:
@Gimpy ea. wat is nou het verschil tussen een windowmanager en Gnome? Gnome is een type, maar voor zover ik Google geen windowmanager. Welke windowmanager wordt er dan onder Gnome gebruikt?
Metacity heet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 10-10 10:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eusebius schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 17:26:
Een windowmanager is een programma dat de vensters op je scherm beheerd. Het bepaald welk programma op welke plek op je scherm staat, en het tekent de randen om de vensters heen en de knopjes voor sluiten en minimalizeren/maximalizeren enzo.

Gnome is wat ze een Desktop Environment noemen. Een totaalpakket met software om je computer te bedienen. Gnome bestaat uit een hele hoop losse programma's, waaronder een windowmanager die Metacity heet. Verder zijn er programma's om je desktop te tekenen, een screensaver, een file manager, een tekenprogramma, een e-mail programma en nog veel meer.

KDE en XFCE zijn twee andere bekende Desktop Environments. Er zijn ook aparte Ubuntu versies die KDE of XFCE gebruiken in plaats van Gnome, respectievelijk Kubuntu en Xubuntu.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

gimpy schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 15:26:
[...]

Ik heb pas op een hele oude laptop een zogenaamde 'blokkendoos' Ubuntu gezet (onder andere op het ubuntu-nl forum veel over te vinden).
Met de de Ubuntu 9.10 alternate cd een commandline systeem geïnstalleerd.
Daarna als windowmanager Openbox, pcmanfm als filemanager en een lichte panel geïnstalleerd. Daarna alleen pakketten installeren die je nodig hebt.
Dan heb je echt een heel licht systeem!
Je kunt ook eens kijken naar #!CrunchBang Linux, werk ik alweer een aantal maanden mee. Erg handig en klein.

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Pagina: 1 ... 19 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.