Ik heb momenteel de 64-bits versie van Linux Mint 7 "Gloria" (met Gnome) op mijn computer geïnstalleerd; dit is de allereerste Linux-distributie die ik ooit heb uitgeprobeerd.

Ik vind het best prettig werken en het heeft heel erg veel mogelijkheden, alleen vind ik het minder dat één toets op het toetsenbord al vanaf het begin niet naar behoren werkt (dit is de toets waarmee je ' en " maakt), waardoor ik vaak de Open Office tekstverwerker moet openen en zo de bewuste tekens maar moet kopiëren en plakken. Daarnaast is me opgevallen dat Linux Mint langzamer is gaan werken. Afgezien van Windows-lettertypen heb ik vrijwel niets anders op het systeem geïnstalleerd, dus ook geen geheugen-vretende programma's. Compiz heb ik vanaf het begin uitgeschakeld, en toch is Mint niet zo snel meer als in het begin. Het schijnt niet nodig te zijn om schijfdefragmentatie te gebruiken in Linux, of zelfs een tool als Ccleaner - maar mijn handen beginnen er inmiddels om te jeuken.

Het systeem is iets sneller dan Windows XP, maar daar is dan ook alles mee gezegd. (Een virus of worm heb ik trouwens blijkbaar niet op mijn computer, want volgens ClamTK is het systeem gewoon zuiver.)
Daarom ben ik eens gaan rondkijken naar een eventuele andere distributie voor mij en ik heb mijn oog laten vallen op
Xubuntu. Ik weet dat het met name bedoeld is voor oudere systemen, maar het lijkt me ook interessant voor mijn moderne, iets meer dan een maand oude systeem. Het lijkt me namelijk dat alles nóg sneller gaat als ik een lichtgewicht systeem als Xubuntu geïnstalleerd heb.

Ik heb de Xubuntu Karmic Koala-versie (uiteraard nog in beta) inmiddels op de LiveCD uitgeprobeerd, en ik vind het er mooi uitzien. Geen poespas en op een aantal vlakken ook gemakkelijker te customisen dan Mint. En wat ik ook nog heel belangrijk vind: alle toetsen op het toetsenbord werkten gewoon naar behoren! Geen problemen met de bewuste toets toen ik deze in Abiword uitprobeerde. Daarom zit ik er serieus over te denken om Xubuntu 9.10 op mijn computer te installeren, als daar eind deze maand de stabiele versie van wordt uitgebracht. Dit zelfs nog liever dan Linux Mint 7 Xfce, wat ook blijkt te bestaan (daar was ik pasgeleden bij toeval achter gekomen; het was pas vorige maand uitgebracht).
Echter, voordat ik definitief overstap naar Xubuntu, wou ik toch nog even hier vragen wat de ervaringen met Xubuntu zijn hier (wat zijn de voor- en nadelen, naar jullie mening). Vinden jullie het een verstandige keuze dat ik Xubuntu overweeg, of zou ik beter Linux Mint 7 Xfce moeten uitproberen? Daarnaast zie ik op Distrowatch dat Xubuntu niet één van de allerpopulairste distributies is: het staat momenteel op plaats 29. (En ook hier in dit ellenlange topic zie ik dat Xubuntu niet zo heel erg vaak genoemd wordt.) Is dat iets waar ik me zorgen om moet maken, omdat het mogelijk niet zonder reden is dat het op plaats 29 staat?

Mijn algemene indruk van hetgeen ik op Google vind is dat Xubuntu een fijn systeem is tegenwoordig, maar ik vind niet echt concrete informatie over waarom het bijvoorbeeld af te raden is in vergelijking met een systeem als Linux Mint, of juist aan te raden. Dus als jullie iets weten of te zeggen hebben, ook al bestaat jullie antwoord uit maar twee zinnetjes: ik hoor het graag!

Alvast bedankt.
"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde