Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 46 Laatste
Acties:
  • 263.909 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:39:
[...]

Distro flames zijn zo 1960. Om ziek van te worden :r
Hij flamed geen distros, hij geeft aan dat de werkwijze erg slecht is. Met een dergelijke keuze bij Ubuntu uitkomen laat zien dat de site slecht is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Eusebius schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:49:
[...]

Hij flamed geen distros, hij geeft aan dat de werkwijze erg slecht is. Met een dergelijke keuze bij Ubuntu uitkomen laat zien dat de site slecht is.
Niet bedoeld als rechtstreekse flame maar er zijn toch aardig wat dingen "minder" aan ubuntu:
-Hoevaak breekt ubuntu niet bij een update naar een hogere versie?
-Ubuntu geeft geen / enkele kernel patches terug aan de community!
-Elk half jaar een release lijkt nogal moeilijk succesvol te plannen / uit te voeren ( geef mij een distro die released wanneer het af is)
bron

Maar laten we het lekker over distro's aan raden hebben :P

ArchLinux zou ik zelf alleen aan mensen aan raden als ze bereid zijn om te lezen , zo niet gebruik iets met ene gui .

[ Voor 6% gewijzigd door jelly op 06-07-2009 13:11 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
"Voorsichtigheids-mode aan"

De user-base van ubuntu is nat. wel heel groot, en daarmee "objectief" voor een beginner en intermediate gebruiker een aardige keus...veel documentatie en vooral heel grote forums.

Verder kan je beargumenteren dat ubuntu ws. de distro is die in de toekomst of nu al tegenwicht aan Redmond biedt. Ook om die reden een goede keus voor de desktop..

Hoe objectief dit is, is natuurlijk de vraag, staat open voor discussie....die hoeven we hier niet te voeren hoor.

"Voorzichtigheids-mode uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Na een beetje met ubuntu aan de slaggeweest te zijn is het tijd voor knutsel projectje 2.

Ik wil mijn oude pc gaan gebruiken als een webserver/download/videomuziekstream pc. Ik ben ubuntu al gewent dus misschien dat dat een optie is? Maar ik sta ook open voor andere opties.
Eisen:
-moet redelijk kunnen draaien (niet constant 100% ivm fan geluid ed :P)
-moet kunnen streamen
-remote acces (kan overal dacht ik)
-webservertje draaien
-downloaden

Pc:
C2D iets van 2,1-2,2 ghz
nvidia 7600
1GB ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:10
Icyzer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:44:
-moet redelijk kunnen draaien (niet constant 100% ivm fan geluid ed :P)
Afhankelijk van de kernelsettings zal de fan automatisch draaien als deze te heet wordt. Gezien het om een intel machine gaat zal iedere recente distro jouw duo core goed ondersteunen. Check wel of je mobo de juiste ACPI tables (doorgifte kloksnelheden, tempsensors, e.d.) door geeft. Google op je mobotype + linux/ ubuntu/ <insert distro> om daar zeker van te zijn. Als je veel problemen tegenkomt dan weet je genoeg.
-moet kunnen streamen
Software gerelateerd, dus met het juiste pakketje en deze goed te configureren mag dit geen probleem zijn.
-remote acces (kan overal dacht ik)
Linux and remote acces, dat gaat wel lukken hoor B)
-webservertje draaien
Al je even in de materie duikt kun je dat praktisch met iedere *nix omgeving
-downloaden
zie streamen

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 06-07-2009 18:14 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Oke prima had al zoon vermoeden maar zo moet het wel lukken denk ik!
Dan nog maar een Ubuntu live usbtje maken en aan het werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Icyzer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:07:
Oke prima had al zoon vermoeden maar zo moet het wel lukken denk ik!
Dan nog maar een Ubuntu live usbtje maken en aan het werk :P
Om je maar meteen op weg te helpen met servers, streamen van media e.d.
https://help.ubuntu.com/community/Servers

Have fun!

[ Voor 48% gewijzigd door Miki op 06-07-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Bedankt, duurt wel nog even kom er net achter dat die pc niet via usb boot :S. Cd dan maar xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Een pc met een C2D in die niet kan booten vanaf USB, dat maak je ook niet elke dag mee :)

[ Voor 0% gewijzigd door filenox op 19-07-2009 01:06 . Reden: ik had eerst de datum moeten lezen van de vorige post.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag allemaal,

ik ben op zoek naar een Linux/BSD-distro, en wel met de volgende eisen:
- Snel/goede prestaties
- Stabiel
- Softwarematige RAID-ondersteuning
- Benodigde software (Apache, MySQL, OpenSSH etc.) liefst voorgeinstalleerd
- Stream mogelijk via WLAN
- GUI ook bereikbaar op afstand (zoals RDP)

PC'tje waarop dit te draaien komt:
Pentium 4 2.8 GHz
512MB DDR1 RAM
nVidia GeForce 6600 256MB

Moet dienstdoen als multifunctionele NAS. :P

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn dedicated Linux/BSD-versies die dit kunnen (FreeNAS bv.).

Sowieso: tenzij een GUI vereist is (en 'ik kan niet met de command line werken' is dat niet ;)) dan knikker je dat er gewoon af en zwier je die grafische kaart er ook uit. Bespaart je stroom (als je systeem tenminste wil/kan booten zonder grafische kaart, maar hier lukt dat prima).

Putty (Windows) of de gewone SSH client (Linux, OS X?) zijn ruim voldoende om je systeem te beheren, maar dan moet je wel wat overweg kunnen met de command line, of op z'n minst bereid zijn om het te leren.

512 MB is niet bijster veel als je ook grafisch wil gaan. Je zal nog wel marge hebben maar hoe meer functies je je server toewijst hoe meer die GUI in de weg gaat zitten qua RAM-gebruik.

Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/vMjBydg

M'n server, nog geen 60 MB RAM in gebruik ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Borromini op 23-07-2009 01:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:02
Borromini schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 01:02:

[afbeelding]

M'n server, nog geen 60 MB RAM in gebruik ;).
Welk ''top'' tooltje gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peak schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:13:
[...]
Welk ''top'' tooltje gebruik je?
Dat is htop: http://htop.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Laatst online: 09-09 19:30
Ik heb hier een moederbord liggen van een Compaq laptop liggen met een Duron 1300MHz en 256MB+128MB RAM geheugen. Aangezien hij regelmatig vastliep als hij te warm werd heb ik het mobo uit de behuizing gehaald. Ik wil het moederbord aansluiten op mijn TV (1024x768) zodat ik hier films (AVI + SRT)/muziek op kan spelen. Er hoeft geen mediacenter interface te komen maar het systeem moet snel opstarten.

Aangezien de laptop niet het grootste snelheidsmonster is vroeg ik me af welke distro geschikt is. Ubuntu zal te zwaar zijn hoewel ik er graag mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:30:
Ik heb hier een moederbord liggen van een Compaq laptop liggen met een Duron 1300MHz en 256MB+128MB RAM geheugen. Aangezien hij regelmatig vastliep als hij te warm werd heb ik het mobo uit de behuizing gehaald. Ik wil het moederbord aansluiten op mijn TV (1024x768) zodat ik hier films (AVI + SRT)/muziek op kan spelen. Er hoeft geen mediacenter interface te komen maar het systeem moet snel opstarten.

Aangezien de laptop niet het grootste snelheidsmonster is vroeg ik me af welke distro geschikt is. Ubuntu zal te zwaar zijn hoewel ik er graag mee werk.
Probeer anders een Xubuntu [wiki], een lichtgewicht versie van Ubuntu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:03:
[...]

Probeer anders een Xubuntu [wiki], een lichtgewicht versie van Ubuntu. :)
Xubuntu is inderdaad lichter dan gewoon Ubuntu, maar het start nagenoeg even lomp traag op als Ubuntu zelf...

Opstarttijd is sowieso IMHO ondergeschoven kindje bij Linux distro's. Zelfs 'kale' distro's die verder snel en effectief werken doen de meest barokke ongeoptimaliseerde onzin bij het booten.

Out-of-the-box vind ik Gentoo het snelste opstarten, maar dat is ook niet gek aangezien je daar out-of-the-box dezefde dingen standaard doet die je anders alleen bij redelijke die-hard optimalisatie doet :z

Als je the Ubuntu-way goed vindt werken vind je Debian waarschijnlijk ook goed werken (onder de motorkap bij benadering identiek). Ik zou voor een bak als dit aanraden om een kale install te doen (dus van minimal Netinst CD, en zonder "desktop environment" aan te vinken in tasksel), dan de boel even te optimaliseren, en tenslotte je gewenste desktop erop te proppen (ik zou Windowmaker overigens aanraden voor een licht systeem dat bovenal snel moet opstarten - xfce4 is veel sneller dan Gnome of KDE, maar nog altijd vrij traag, en de meerwaarde tov Windowmaker is twijfelachtig bij zo'n single-purpose bak.

Mbt optimalisatie:
1) compileer je eigen kernel met alles erin wat je nodig hebt en niet meer - dus niet met losse modules.
2) gebruik ook geen initrd. Met een volledig 'monolithische' kernel is dat niet nodig. Hier zit de grote winst in.

Deze twee stappen alleen al zullen zeker tweederde van je boottijd afschaven.

Paar andere dingen die je kunt doen:
  • init handelt standaard liniair z'n stappen af. Het is mogelijk om aan te geven dat hij dingen parallel moet doen. Dat is marginaal lastiger bij debuggen van fouten, maar scheelt stukken als alles bijv niet hangt op krijgen van DHCP reply van de NIC oid.
  • heb je echt alles nodig wat standaard gestart wordt? Zelfs een "kale" debian installeert en activeert bijv al een mailserver op localhost. Check wat allemaal per default draait en disable het als je het niet gebruikt.
  • GDM is mooi en flexibel, XDM is veel kleiner en sneller. Per default ziet het er 20 jaar oud uit, maar er zijn zat stukjes window dressing voor te krijgen om het gelikt toonbaar te maken.
  • (root) filesystem kan ook wat uitmaken. Een FS dat snel met kleine bestanden om kan gaan zal lagere boottijden geven. Mijn ervaring is dat reiserfs sneller boot dan ext3. Ik gok dat ext4 ook een stuk sneller zou zijn, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd (laatste install deed ik met een bootCD van voordat ext4 stabiel was)
Als je alles hierboven doet zul je waarschijnlijk letterlijk 4/5 van de boottijd van Debian afschaven tov een default install. Het overgrote deel van de tips is ook op willekeurig welk andere distro toepasbaar. Your milage shall vary - ik geef iig de voorkeur aan met weinig beginnen en dan weinig hoeven af te schaven dan met een bloated lompe distro te beginnen en daar dan iets snels van te maken.

Misschien dat anderen trouwens nog andere tips hebben :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

dion_b schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:44:
[...]
• GDM is mooi en flexibel, XDM is veel kleiner en sneller. Per default ziet het er 20 jaar oud uit, maar er zijn zat stukjes window dressing voor te krijgen om het gelikt toonbaar te maken.
Login manager, niet nodig naar mijn mening start gewoon X vanaf /etc/inittab en log automatisch in

Ook moet je focussen op de window manager , openbox is een mooie lichte window manager bijvoorbleed. Mplayer erbij voor de films en pcmanfm als file manager. ArchLinux is misschien ook wel een mooie distro voor jou lekker kaal en goede wiki pagina's.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als gdm te zwaar is en xdm te lelijk/retro/masochistisch/whatever je klacht is, dan kan je ook nog SLiM proberen. Een lichtgewicht WM erbij (bijvoorbeeld het hierboven genoemde openbox) en iets als tint2 als taskbar en je hebt een snelle, maar prettig werkende en goed uitziende desktop :Y)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timskiej schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:30:

Debian met Openbox of Fluxbox of LXDE:

http://wiki.debian.org/Openbox

http://wiki.debian.org/FluxBox

http://wiki.lxde.org/en/Debian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 22:59
Ik zoek een linux distro voor een server met de volgende doelen:

- webserver/sql server (kleinschalig, voor testdoeleinden)
- fileserver (backups van windows workstation, maar vooral voor muziek)
- muziek server (dus het liefst support voor veel geluidskaarten out of the box, voor mpd)
- support voor externe USB harde schijven
- support voor USB WiFi dongles

Het betreft een laptop, Pentium III 800 Mhz, met 512 MB intern. Deze wil ik 24 uur per dag aan laten om voornamelijk als muziek server te dienen. Ik gebruik deze laptop vooral vanwege laag wattageverbruik en formaat.

Zelf heb ik al xubuntu geprobeerd, alleen vind ik deze met een default installatie vrij vol zitten met software die ik niet nodig heb. Correct me if I'm wrong, maar je kan niet makkelijk kiezen welke softwarepakketten je wil en welke niet.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Debian is dan wel een idee? En dan gewoon bij de install niets aanvinken of evt file+database+webserver.

Is erg klein te doen.

Geluidskaarten en wifi is vrij goed geregeld.
externe usb disks is sowieso standaard.

Motivatie:

Vrij klein en niet bloated.
Anderzijds wel veel dingen out of the box gesupport.

Gentoo\slackware\LFS kan vast kleiner, maar out of the box support is wat minder.

[ Voor 29% gewijzigd door Boudewijn op 30-07-2009 14:00 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wasp,

Zo'n beetje iedere distro heeft de functies die je beschrijft.
Het verschil is dat het bij de ene distro allemaal al geconfigureerd is en dat je bij de ander veel zelf moet doen.

Als je het leuk vind om zelf te rommelen (en te leren) raad ik je Debian, Gentoo, Arch of Slackware aan.
Wil je dat het direct werkt neem dan Ubuntu, Mandriva of Suse.

offtopic:
zit er eigenlijk een poll functie in het forum? Het lijkt me leuk om een distro poll te maken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 17:05
Ik ben eigenlijk op zoek naar een os (of het nu een linux distro is of niet, gratis is iig goed meegenomen).
Heb gezocht maar kan er verder niks over vinden.
Wat heb ik:
vrij oude pc, (ca 1 Ghz, 265 mb Ram, onboard videokaart (voorlopig) + cdrom, usb).
Wat wil ik:
Oma wil graag de kerkradio luisteren. nu is dat bij ons nog zo geregeld dat we een hele lange kabel van de huidige pc audiouitgang naar de audioingang van de tv hebben. hierdoor kan ze dus de dienst luisteren (en zijn wij het geluid kwijt op de gewone pc).
Nu heb ik nog een oud beestje staan, (zie beschrijving) die ik in principe bij haar onder de tv wil neerzetten. en met zo weinig mogelijk handelingen (aanzetten + tv op input x zetten en stream activeren) het geluid uit de tv kunnen laten komen.

Ik heb al bedacht door de tv out van een aan te schaffen kaart aan te sluiten op de tv, en dan mbhv de muis naar een linkje te gaan om de dienst te selecteren.
Ik vraag me echter af of er ook zoiets bestaat dat dit automatisch kan (dus eigenlijk geen beeld nodig (Scheelt een videokaart + kabels)) dus dat bij het inschakelen van de pc automatisch een vooraf ingestelde link opent die hij gaat afspelen). en na de tijd gewoon "uitdrukken".

heeft een van jullie hier ervaring mee? of wat raad je me aan?
eventuele tips om verder te zoeken zou ook welkom zijn :)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
automatisch iets starten is bij elke distro mogelijk, en op vele manieren.

(in gentoo) /etc/conf.d/local.start iets als 'mplayer 'http/mms stream' toevoegen zou moeten werken (al weet ik niet hoe slim het is om mplayer als root te draaien, een user automatisch in te loggen op een console (geen X), en via .bashrc oid mplayer laten starten lijkt me ook moeten werken.

En met acpi kun je een halt commando (=uitschakelen) via de powerknop laten uitvoeren.

Je hebt geen videokaart nodig (behalve om te installeren) (al kan de pc een videokaart eisen om op te kunnen starten).

Distro maakt weinig uit. Iets wat welke je flot kun laten opstarten zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:30
Met veel interesse heb ik de laatste paar pagina's van dit topic gelezen. Er wordt veel gevraagd om een lichte snelle distro voor oudere pc's. Wat ik niet begrijp is dat Vector Linux nergens ter sprake komt?
En ook Zenwalk Linux is een goede keuze voor oudere pc's. De standaard versie is goed, maar je kan ook de core versie pakken en dan alleen installeren wat je nodig hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door Falco op 03-08-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:32

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Naar mijn mening ben je in 9 van de 10 gevallen beter af met Debian dan met een distro apart voor oude PC's als je iets anders wil doen dan de standaarddesktop draaien.

PS. Is je Oma niet beter af met een radio ?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soepah,

Wat jij wilt kun je het best met een textbased distro doen.
Dan is oude hardware totaal geen issue.
Zoals disheaver zei kan dat met mplayer (geheel zonder gui).

Je kunt hier het beste Debian voor gebruiken. Kies bij de installatie dan alleen voor het "Basesystem" (en dus geen Desktop, Xorg oid.)

Installeer dan mplayer (en benodigde audio codecs, alsa etc.)
Laat een user met beperkte rechten automatisch inloggen (zodat oma niet hoeft te typen).
Vervolgens mplayer automatisch op laten starten met de radiostream.

Het volgende heb ik op Linuxquestions.org gevonden over autmatisch inloggen:
Voor de onderstaande opties in, in het bestand /etc/login.defs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
1) Add the line

NO_PASSWORD_CONSOLE tty1:tty2:tty3:tty4:tty5:tty6

to the file /etc/login.defs

List only consoles which you want to be used for automatic login

2) Open /etc/inittab and find the line similar to

3:2345:respawn:/sbin/mingetty tty3

and replace it with

3:2345:respawn:/sbin/mingetty --autologin your_name tty3

Yes, your_name can be root.

Ik heb het zelf niet getest maar het is het proberen waard toch?

Mplayer zou je automatisch kunnen laten starten met cron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-08 21:06

DCK

Mijn frustratie met onze flatserver met Xen (flatgenoten een eigen virtuele server) en LDAP die maar half af is geconfigureerd hoog is opgelopen ga ik een nieuwe install doen. Deze gaat virtualiseren met KVM (zodat de host native draait en niet als aparte VM).

Nu zoek ik een OS dat deze server als guests, en het liefst ook als host moet gaan draaien. Ik heb nu enige ervaring met Ubuntu Hardy op de server (en ook met Ubuntu op de desktop), dus ik zou willen kiezen uit in ieder geval op apt gebaseerde distributies.

Voor zover ik weet zijn er twee opties:
  • Debian Lenny
  • Ubuntu Jaunty Server
Zijn er noemenswaardige verschillen tussen de twee? Is Lenny de aanrader vanwege zijn stabiliteit? Zijn er grote verschillen tussen het gebruik van Debian en Ubuntu als server? Zijn er nog andere opties voor een op Debian gebaseerde server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De verschillen zijn maar klein.
Het grootste verschil is dat je voor Ubuntu commerciele steun kan krijgen van Ubuntu zelf.

Debian is makkelijker als je een absolute minimale install wil doen.

Voor desktop computers is Ubuntu een stuk n00b-vriendelijker dan Debian, voor servers maakt het maar weinig uit. Als je het voor langere tijd moet onderhouden heb ik meer vertrouwen in de upgrades van Debian dan van Ubuntu.

Ik zou voor Debian kiezen. Als jij je lekker voelt onder Ubuntu, gebruik dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 17:05
Dankje, ik zal het proberen. laat nog weten of 't werkt:)

en @capslock2000, voor zo'n radio (die een ingestelde stream moet kunnen luisteren) ben je wel iets meer kwijt dan de paar uurtjes knutselen nu. (hardware is al aanwezig nmlk).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30
Ik hoop binnenkort mijn nieuwe PC te krijgen:
Behuizing CoolerMaster CM-690 MidiTower, Zwart, noPSU
Moederboard Gigabyte MA790XT-UD4P, AM3, 790X, 4xDDR3, ATX
Processor AMD Phenom II X4 955, 3.2GHz, 8MB, AM3, 125W, Box
Harddisk WD Caviar Black 1TB, 7200rpm, 32MB, SATA2
Harddisk 2 WD Caviar Black 500GB, 7200rpm, 32MB, SATA2
Grafische kaart Sapphire Radeon HD4890 Vapor-X 1GB, HDMI, DP, PCIe
Monitor Samsung 2494HS 24"WideTFT, 5ms, DVI, FullHD,Zw
Toetsenbord Microsoft Comfort Curve Keyboard 2000
Geheugen 2xOCZ Gold 4GB(2x2GB) DDR3 PC3-8500, 1066MHz
Muis Logitech MX1100R Rechargeable Cordless Laser Mouse
Geluidskaart High Definition Audio onboard
DVD Writer Samsung SH-S223B 22xDVDRW, SATA, Zwart, bulk
PSU CoolerMaster Real Power M520 Modular, ATX12V

Op de 2e Harddisk wil ik een Linux distro zetten.
Ik denk over Ubuntu 9.04 (64bits)

Doel voor gebruik Linux is:
- Virtual Machines
- Wat programmeer dngen (perl, PHP, C)

Vooral zijn dit hobby projecten.

Ik weet alleen niet zeker of 64bits Ubuntu goed werkt op deze hardware ik ga ervanuit van wel.
Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten bij de installatie?

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De grafische kaart is eigenlijk het enige waar je goed op moet letten. Als je echt alleen maar programmeert en servers host is het natuurlijk een stuk minder belangrijk.
Bij ATI loopt de ondersteuning voor de verschillende kaarten nogal uit elkaar.
Ik zeg niet dat jij een verkeerde keuze hebt gemaakt, ik weet het niet, maar let er wel even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Op het moment heeft Nvidia de Linux ondersteuning beter op orde, dus als je met Linux aan de slag wilt dan is een Nvidia kaart de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:08
Ik ben (ook) aan het kijken of ik niet beter kan overstappen naar een andere distro. Gebruik nu openSuSE 11.1. Grootste 'probleem' zijn de nieuwste versies. Voor KDE 4.3, Firefox 3.5, VirtualBox 3, etc moet ik zo ongeveer per versie een repository toevoegen waarbij ik bij updates ook nog is zelf moet gaan updaten, of wachten tot 11.2. Het liefst heb ik gewoon dat die dingen na een aantal dagen / weken gepusht worden. Een rolling-release distro lijkt me dus ideaal. Ik gebruik KDE en wil graag een distro die primair op KDE gefocust is.

Welke distro raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
hostname schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:30:
Ik ben (ook) aan het kijken of ik niet beter kan overstappen naar een andere distro. Gebruik nu openSuSE 11.1. Grootste 'probleem' zijn de nieuwste versies. Voor KDE 4.3, Firefox 3.5, VirtualBox 3, etc moet ik zo ongeveer per versie een repository toevoegen waarbij ik bij updates ook nog is zelf moet gaan updaten, of wachten tot 11.2. Het liefst heb ik gewoon dat die dingen na een aantal dagen / weken gepusht worden. Een rolling-release distro lijkt me dus ideaal. Ik gebruik KDE en wil graag een distro die primair op KDE gefocust is.

Welke distro raden jullie aan?
Ik ken zelf geen rolling distro die een vaste WM heeft.

Wil je persé het nieuwste van het nieuwste dan zul je moeten kijken naar Archlinux. Echter wees dan wel voorbereid op dat je moet de diepte in moet om het één en ander bij te leren over hoe linux werkt. Je installatie wordt niet kant en klaar geserveerd zoals Ubuntu en OpenSuse doen.

Nuttige links om je Archlinux avontuur tot een goed en mooi einde te brengen:
http://www.archlinux.org/ -- spreekt voorzich
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide --verstandig om door te lezen
http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page --te raadplegen voor instellen hardware
http://chakra-project.org/ --KDEmod 4 repository opsnorren, screenshots zeggen genoeg lijkt me. Er is ook nog de Charka live cd maar dat raad ik je niet aan tenzij je Archlinux door en door kent. Als er iets stuk gaat ---en dat gaat het geheid met alpha software-- dan weet je waar je het moet oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:08
Miki schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:50:Ik ken zelf geen rolling distro die een vaste WM heeft.
Bedoelde meer dat ik niet allemaal Gnome dingen bij installatie erbij krijg etc.
Miki schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:50:Echter wees dan wel voorbereid op dat je moet de diepte in moet om het één en ander bij te leren over hoe linux werkt. Je installatie wordt niet kant en klaar geserveerd zoals Ubuntu en OpenSuse doen.
Dat is geen probleem (heb al het e.e.a. aan ervaring met linux etc.) ;)
Miki schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:50:
Wil je persé het nieuwste van het nieuwste dan zul je moeten kijken naar Archlinux.
[...]
Nuttige links om je Archlinux avontuur tot een goed en mooi einde te brengen:
http://www.archlinux.org/ -- spreekt voorzich
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide --verstandig om door te lezen
http://wiki.archlinux.org/index.php/Main_Page --te raadplegen voor instellen hardware
http://chakra-project.org/ --KDEmod 4 repository opsnorren, screenshots zeggen genoeg lijkt me. Er is ook nog de Charka live cd maar dat raad ik je niet aan tenzij je Archlinux door en door kent. Als er iets stuk gaat ---en dat gaat het geheid met alpha software-- dan weet je waar je het moet oplossen ;)
Zal het morgen is uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een linux distro, naar aardig wat jaren windows te hebben gebruikt (ook af en toe linux)
Wil ik nu toch wel redelijk de overstap maken. Windows is voor mij gewoon niet vervangbaar.
Ik kan er persoonlijk niet tegen dat als ik iets vind op het web dat het niet werkt.

Punten wat linux distro moet kunnen.

- Usrebotics wirlleskaart ondersteunen.
- Usenet ? ( grabbit fdt ?)
- Behoorlijk snel en stabiel ( hoofd reden om over te stappen, win 7 draait leuk maar zelfde als met xp naar een paar maand word die traag)
- Moeten paar games op zitten ( denk aan patience, in ieder geval moet er wel game's voor te downloaden zijn gratis)
- Gebruikers gemak vergroten ( tegen over windows )
- Makkelijk te leren te tweaken ( nee ben niet iemand die het na 1x op geeft maar linux was nooit echt me ding, Dingen installeren was af en toe al een ramp kwa ondersteuning per os)
- Goede flash 10 ondersteuning ( kan niet zonder youtube en shit)
- Goede msn variant ( weet niet of msn ook linux versie heeft )
- Moet me mp3's telefoons wel op aan kunnen sluiten zodat ik ook muziek er op kan zetten.
- Limeware of dergelijke zou wel fijn zijn als dat er op kon.

Misschien veel gevraagd. Misschien ook niet ben benieuwt hoe linux is gegroeid de afgelopen jaren.

Mijn pc spec's:

Intel E6300
MSI G31M moederbord
2GB kingston geheugen. ( mag eventueel ook wel wat meer worden update daar van is toch nodig )
Club3D Theatron Agrippa DTS geluidskaart ( graag wel ondersteunt )

Laat me verrassen zou ik zeggen ik heb enige ervaring met Suse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 19:15
Ik zou zeggen, pak een gebruiksvriendelijke distro als Ubuntu of OpenSUSE; dat moet met jouw systeem prima draaien.

Als je wil uitproberen of je hardware goed ondersteund wordt, kun je eens Wubi installeren. Dat is een Ubuntu-versie die je gewoon onder Windows kunt installeren en deïnstalleren en die geen aparte partitie vereist (neemt gewoon wat ruimte op je NTFS partitie in). Bedenk overigens wel dat de hardeschijfperformance in die situatie verre van optimaal is; daarvoor zul je Linux op een eigen partititie moeten installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 08-08-2009 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:40:
Ik zoek een linux distro, naar aardig wat jaren windows te hebben gebruikt (ook af en toe linux)
Wil ik nu toch wel redelijk de overstap maken. Windows is voor mij gewoon niet vervangbaar.
Ik kan er persoonlijk niet tegen dat als ik iets vind op het web dat het niet werkt.

Punten wat linux distro moet kunnen.

- Usenet ? ( grabbit fdt ?)
- Behoorlijk snel en stabiel ( hoofd reden om over te stappen, win 7 draait leuk maar zelfde als met xp naar een paar maand word die traag)
- Moeten paar games op zitten ( denk aan patience, in ieder geval moet er wel game's voor te downloaden zijn gratis)
- Gebruikers gemak vergroten ( tegen over windows )
- Makkelijk te leren te tweaken ( nee ben niet iemand die het na 1x op geeft maar linux was nooit echt me ding, Dingen installeren was af en toe al een ramp kwa ondersteuning per os)
- Goede flash 10 ondersteuning ( kan niet zonder youtube en shit)
- Goede msn variant ( weet niet of msn ook linux versie heeft )
- Moet me mp3's telefoons wel op aan kunnen sluiten zodat ik ook muziek er op kan zetten.
- Limeware of dergelijke zou wel fijn zijn als dat er op kon.

Misschien veel gevraagd. Misschien ook niet ben benieuwt hoe linux is gegroeid de afgelopen jaren.

Mijn pc spec's:

Intel E6300
MSI G31M moederbord
2GB kingston geheugen. ( mag eventueel ook wel wat meer worden update daar van is toch nodig )
Club3D Theatron Agrippa DTS geluidskaart ( graag wel ondersteunt )

Laat me verrassen zou ik zeggen ik heb enige ervaring met Suse.
Ubuntu zou iets voor je kunnen zijn.

Een hoop van je vragen kun je inprincipe zelf beantwoorden door erop te googlen. Ik denk dat de meeste ook niet kunnen ruiken of je hardware werkt en zullen dan ook googlen om je vragen te beantwoorden.
Om je op weg te helpen voor Ubuntu omgeving:
Wireless ondersteuning: link
Windows programma alternatieven: link
Ondersteuning windows programma's: link

Daarbij kan het ook geen kwaad om eerst een live omgeving te draaien zodat je windows installatie intact houdt maar wel Ubuntu kan proberen. Dan kun je eigenlijk al gelijk zien of je hardware "out of the box" werkt.

Wat je je wel moet realiseren is dat Linux geen Windows is. Je kunt dus niet verwachten dat een Linux distro precies dezelfde kunstjes kan doen als een Windows installatie. Het zijn twee geheel verschillende OS' en dat betekent dus dat je opnieuw dingen zult moeten aanleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-10 21:09
Usenet: http://www.sabnzbd.org/ + http://nzbs.org/
Snel en stabiel: Ubuntu 9.x denk openSuse ook wel, maar geen ervaring mee.
Games: http://linux.toribash.com/ + http://worldofgoo.com/dl2.php?lk=demo + http://www.urbanterror.net/
Gebruiksgemak: Persoonlijk vindt ik KDE het makkelijkst, na jaren windows gebruikt te hebben. Kan dus ook op iedere distro.
Tweaken: Zul je toch moeten leren. Van ubuntu is er veel te vinden + http://ubuntu-tweak.com/
Flash: Ubuntu is net geupdate naar flashplugin-nonfree (10.0.32.18ubuntu0.9.04.1) dus geen probleem
IM: Persoonlijke voorkeur is Pidgin Meerdere accounts tegelijk en ondersteuning voor veel im netwerken (mijn gebruik is twitter, msn, gtalk, icq)
Limeware: ken ik niet, maar genoeg open p2p software te vinden denk ik.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 19:15
Ik neem aan dat 'ie Limewire bedoelt; daar is gewoon een officiële Linux-versie van (Debian/Ubuntu package).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 01:40:
Daarvoor dien je te weten welke chip erin zit. Zolang je dat niet weet kan je niks opzoeken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1428
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-08-2009
Ik zoek een Linux, BSD of Solaris distro voor middelbaar schoolwerk (tekstverwerking, grafische programma's, rekenprogramma's...) en voor de alledaagse dingen (surfen, e-mailen, audio en video afspelen...) Liefst met Gnome desktop en 'out of the box' te gebruiken.

Systeem: Dell XPS 420, Intel core2 Quad CPU 2.4 ghz, 2GB RAM, NVIDIA GeForce 8800 GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Edubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Een aantal jaren terug heb ik eens wat geëxperimenteerd met Linux.(Mandrake,Redhat,Suse en Ubuntu)Maar als "vastgeroeste" Windows gebruiker ben ik feitelijk nooit verder gekomen dan de installatie en wat pogingen om updates ed. te installeren.Wat meestal resulteerde in een installatie welke alleen nog was te bedienen door handmatig commando's in te voeren.Terwijl ik eigenlijk uitsluiten GUI ingesteld ben.In Windows is Ipconfig eigenlijk het enige commando dat ik nog wel eens gebruik.

Tot nog toe was Ubuntu het meest compleet.Behalve dan het niet ondersteunen van mp3 in wat eerdere versies.
Een paar maanden terug heb ik Ubuntu weer eens opgepakt en gedownload.Na 3 cd's verknalt te hebben eindelijk een werkende versie kunnen installeren,om vervolgens na 3 dagen weer op Windows over te gaan omdat Ubuntu niet meer wou opstarten.

Nu heb ik mijn oude laptop(*) weer werkend(nieuwe accu) en wou ik naast mijn 6 Windows machines toch echt eens iets anders.
Dus weer naar de Ubuntu site gegaan en versie 9.04(32bit) gedownload.De instructies van de site opgevolgd mbt. het branden(hashcheck en verificatie na het branden).
Halverwege de installatie ging het alweer mis en stopte de installatie.Ik heb de cd-rom nog 2 maal moeten starten voordat de installatie helemaal door liep.Eenmaal opgestart was ik al trots dat ik eindelijk weer eens een werkende Linux installatie had.Totdat ik merkte dat mijn internet snelheid niet vooruit te branden was (down: 30KB/s van de 900KB/s up: 10KB/s van de 100KB/s)Na wat speurwerk blijkt dat het ingebakken IPv6 protocol enorme problemen geeft.En dat dit dmv 1 of ander ingewikkeld commando,"ergens" uitgeschakeld dient te worden.Gevolg......ik heb Windows maar weer geïnstalleerd. :X

Zo gaat het dus altijd.Er is altijd wel wat mis en kom ik maar niet verder met Linux.Terwijl Ik van iedereen hoor,dat Linux inmiddels prima,"out of the box" alternatieven heeft voor Windows.Ik schijn het alleen niet te treffen :'( .
Ik begin me dus af te vragen wat ik fout doe.

Bestaat er dus überhaubt een distro met een zo volledig mogelijke GUI welke out of the box te gebruiken is voor bv. internet,office en multimedia,met wat ruimte om te experimenteren met de console.
Het gebruiken van Windows heb ik ooit ook geleerd door er gewoon mee te werken,dus moet dat bij Linux ook zo kunnen.

(*)laptop:
Asus A2500D
AMD Athlon mobile 2800+
ATI 9600 pro
1Gb ram
80Gb HD

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rmmod ipv6 is mischien wel een idee?
Probeer eens de alternative install van Ubuntu anders.

Ik vrees dat ubuntu de meest beginners-vriendelijke distro is nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
kendo schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 22:47:
Een aantal jaren terug heb ik eens wat geëxperimenteerd met Linux.(Mandrake,Redhat,Suse en Ubuntu)Maar als "vastgeroeste" Windows gebruiker ben ik feitelijk nooit verder gekomen dan de installatie en wat pogingen om updates ed. te installeren.Wat meestal resulteerde in een installatie welke alleen nog was te bedienen door handmatig commando's in te voeren.Terwijl ik eigenlijk uitsluiten GUI ingesteld ben.In Windows is Ipconfig eigenlijk het enige commando dat ik nog wel eens gebruik.

Bestaat er dus überhaubt een distro met een zo volledig mogelijke GUI welke out of the box te gebruiken is voor bv. internet,office en multimedia,met wat ruimte om te experimenteren met de console.
Het gebruiken van Windows heb ik ooit ook geleerd door er gewoon mee te werken,dus moet dat bij Linux ook zo kunnen.
Ik ben net zo begonnen als jij. Even proberen en zodra het tegen zat ging ik maar weer verder met Windows.
Want ik nu doe is mijzelf een doel opgeven. Ik ga Linux installeren met als doel....
Dan ga je veel zoekwerk verrichten en op die manier ga je linux steeds beter leren begrijpen.
Mijn doel was als eerst een fileserver, wat nu tot iets veel meer is uitgebreid. Zo blijf je bezig en zo ga je linux steeds meer appreciëren.

Ik stel voor dat jij dit ook doet.

Heeft mij veel geholpen en de mensen hier op het forum helpen je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 16:18

Khaine

Python liefhebber

@ kendo: ik heb zelf ook enorm veel gezeik gehad met de ubuntu-discs. Misschien is het een bepaalde hardware-samenstelling die het verziekt (for the record, ik heb geen hardware die buiten de compa. list valt).

Een aardig alternatief vind ik zelf OpenSUSE 11.1 (of later). Werkt toch voor een groot stuk out-of-the-box met sinds editie11 een erg lekkere installatiewizard en veel instellingen die grafisch kunnen worden gedaan. Als je vanaf daar verder duikt denk ik dat toch niet bedrogen uit zal komen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1428
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-08-2009
Heb Edubuntu geprobeerd en het werkt perfect! Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Khaine schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 11:34:
@ kendo: ik heb zelf ook enorm veel gezeik gehad met de ubuntu-discs. Misschien is het een bepaalde hardware-samenstelling die het verziekt (for the record, ik heb geen hardware die buiten de compa. list valt).

Een aardig alternatief vind ik zelf OpenSUSE 11.1 (of later). Werkt toch voor een groot stuk out-of-the-box met sinds editie11 een erg lekkere installatiewizard en veel instellingen die grafisch kunnen worden gedaan. Als je vanaf daar verder duikt denk ik dat toch niet bedrogen uit zal komen.
Ik heb het probleem met de disks op meerdere systemen(verschillende hardware).Pas na een aantal keren opnieuw de installatie starten(soms zelfs opnieuw de schijf branden) werkt het.

Ik ben nu opensuse 11.1 aan het binnenhalen.Eens zien hoe dat werkt.

@peak:

een doel stellen is idd. de manier,ik vrees alleen dat het laptopje naast het "rommelen met Linux" weinig mogelijkheden meer heeft. ;)

@Boudewijn:

bedoel je de Ubuntu 8.04 versie?

Edit:Ubuntu 8.04 staat er nu bijna op,Suse duurt nog even voordat ik die binnen heb.

[ Voor 3% gewijzigd door kendo op 09-08-2009 15:54 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@kendo: nee de alternatieve install is er voor elke versie. Dus ook voor 9.04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 16:01:
@kendo: nee de alternatieve install is er voor elke versie. Dus ook voor 9.04.
Ok!

Ik ben net trouwens halverwege de 8.04 install en bam! wederom een leesfout van de cd.Het is trouwens enkel bij de Linux cd's,andere cd's (bv. windows)hebben nergens geen last van.

edit:

weer bij 66% kapt de installatie er mee.[errno 5] input/output fout :(

Suse krijgt,wanneer deze binnen is nog een kans,en dan is het echt gebeurd.

[ Voor 19% gewijzigd door kendo op 09-08-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 00:04
Ben je niet alles op een rewritable cd/dvd aan het branden die (zo goed als) de geest gegeven heeft? Heb ik hier ook al eens gehad, gebrand op cd-rw en ook leesfouten (data kon ook niet geverificeerd worden volgens brand prog.) na een full erase werkte die toen wel weer (vraag is natuurlijk hoe lang dat nog werkt :P)

Let trouwens bij openSUSE op dat de DVD nog met KDE 4.1 word geleverd en intussen al KDE 4.3 uit is. Van de live cd hebben ze wel een tijd geleden een respin gedaan naar KDE 4.2. Als je dus de DVD hebt zou ik in ieder geval de KDE 4.2 repositorie toevoegen:
  1. "Start"
  2. Computer
  3. YaST
  4. Softwarebronnen
  5. Toevoegen
  6. URL
  7. Installatiebronnaam: <zelf invullen, KDE bv>
  8. Bron: http://download.opensuse....es/KDE:/42/openSUSE_11.1/
  9. Verder
  10. Ok
  11. terug naar YaST
  12. Softwarebeheer
  13. Filter: Bronnen
  14. <naam die je bij installatiebronnaam hebt ingevuld>
  15. Pakket
  16. Alles in deze lijst
  17. Opwaarderen als er nieuwe versie beschikbaar is
  18. Accepteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 17:09:
Ben je niet alles op een rewritable cd/dvd aan het branden die (zo goed als) de geest gegeven heeft? Heb ik hier ook al eens gehad, gebrand op cd-rw en ook leesfouten (data kon ook niet geverificeerd worden volgens brand prog.) na een full erase werkte die toen wel weer (vraag is natuurlijk hoe lang dat nog werkt :P)

Let trouwens bij openSUSE op dat de DVD nog met KDE 4.1 word geleverd en intussen al KDE 4.3 uit is. Van de live cd hebben ze wel een tijd geleden een respin gedaan naar KDE 4.2. Als je dus de DVD hebt zou ik in ieder geval de KDE 4.2 repositorie toevoegen:
  1. "Start"
  2. Computer
  3. YaST
  4. Softwarebronnen
  5. Toevoegen
  6. URL
  7. Installatiebronnaam: <zelf invullen, KDE bv>
  8. Bron: http://download.opensuse....es/KDE:/42/openSUSE_11.1/
  9. Verder
  10. Ok
  11. terug naar YaST
  12. Softwarebeheer
  13. Filter: Bronnen
  14. <naam die je bij installatiebronnaam hebt ingevuld>
  15. Pakket
  16. Alles in deze lijst
  17. Opwaarderen als er nieuwe versie beschikbaar is
  18. Accepteren
Het zijn nieuwe cd'tjes welke gebrand worden op 1x speed om de bekende problemen voor te zijn maar Ubuntu blijft maar coasters produceren.Net nog een keer geprobeerd maar bij 78% gaat het weer mis.Opensuse is nu bezig........Ik heb trouwens voor Gnome gekozen ipv KDE. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Check je de md5 sum wel?
Heb je hem bij verschillende mirrors vandaan gehaald?

Ik ben toch echt geneigd om de oorzaak bij jou te zoeken ipv bij Ubuntu hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51

Fiber

Beaches are for storming.

kendo schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 22:47:
..........

.........
Klinkt als Linux Mint ;) :
http://distrowatch.com/table.php?distribution=mint
Linux Mint is an Ubuntu-based distribution whose goal is to provide a more complete out-of-the-box experience by including browser plugins, media codecs, support for DVD playback, Java and other components.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
ik type dit bericht op mijn OpenSUSE 11.1 laptop,het werkt dus.

Ik ben allang blij dat ik nu eindelijk een werkende linux heb,dus ik laat hem nu even zo.Ik ga nu eerst even kijken wat er nu allemaal op en aan zit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 15:43
Hier nog een stem voor Linux mint, ik heb deze geïnstalleerd bij mijn vriendin. En ik was verbaasd te zien dat gewoon alles het deed. Het enige wat er gedaan moest worden na de installatie was aanvinken dat de Nvidia drivers gebruikt mochten worden. Echt een geweldige distro voor beginners!

Edit: Twee minuten te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Horrible op 09-08-2009 18:42 . Reden: Te laat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 18:04:
Check je de md5 sum wel?

Ik ben toch echt geneigd om de oorzaak bij jou te zoeken ipv bij Ubuntu hoor ;).
Ik heb de gedownloade ISO's eerst aan een hashcheck onderworpen,welke klopte.Vervolgens zijn de cd's in het linux keuze menu nog eens gecontrolleerd op fouten,ook zonder problemen.
Dit zelfde probleem was een aantal maanden geleden ook het geval maar dan op een geheel andere pc.Toen kwam er ook naar voren dat er nogal wat mensen last hadden van ubuntu cd's welke niet uitgelezen konden worden.

De OpenSUSE 11.1 ISO heb ik gedownload en meteen op de hoogste DVD speed gebrand en geinstalleerd,zonder ook maar 1 error of probleem.

edit:

Linux mint ga ik ook zeker nog eens proberen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door kendo op 09-08-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom gebruik je niet gewoon http://unetbootin.sourceforge.net/ om snel distro's uit te proberen via een USB stick? Geen gezeur met corrupte CD's, je kan ook makkelijk met een menu je distro en versie kiezen, meer hoef je niet te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Als ik het me goed herinner word bij openSUSE java ook standaard geïnstalleerd, flash komt daarna meteen als verplichte update. NVidia blijft wel een probleem, maar daar heeft elke distrobutie last van (de licentie dus), dus geen openSUSE specifiek probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Frank-NL schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 19:11:
Waarom gebruik je niet gewoon http://unetbootin.sourceforge.net/ om snel distro's uit te proberen via een USB stick? Geen gezeur met corrupte CD's, je kan ook makkelijk met een menu je distro en versie kiezen, meer hoef je niet te doen!
Ga ik meteen proberen.Het OpenSUSE project is toch ten einde.Net na het tikken van mijn bericht hield de internet verbinding er mee op,en is met geen mogelijkheid meer in te stellen.Ik krijg steeds weer "fout er draait geen netwerk" terwijl alles netjes is aangesloten en werkt op mijn andere pc.

Ik vind dit echt zo typerend voor mijn Linux ervaringen.Elke aanraking met Linux in de laatste 12 jaar heeft steeds weer de zelfde uitkomst gehad.....failure!..........De overstap van Windows naar Linux lijkt wel een onneembare horde :|

Maar ik geef het nog niet op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
kendo schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 20:03:
[...]

Ga ik meteen proberen.Het OpenSUSE project is toch ten einde.Net na het tikken van mijn bericht hield de internet verbinding er mee op,en is met geen mogelijkheid meer in te stellen.Ik krijg steeds weer "fout er draait geen netwerk" terwijl alles netjes is aangesloten en werkt op mijn andere pc.

Ik vind dit echt zo typerend voor mijn Linux ervaringen.Elke aanraking met Linux in de laatste 12 jaar heeft steeds weer de zelfde uitkomst gehad.....failure!..........De overstap van Windows naar Linux lijkt wel een onneembare horde :|

Maar ik geef het nog niet op :9
Als je niet opgeeft waarom blijf je dan nu niet bij het gene wat al werkt. Het wireless probleem is heus wel op te lossen als je even de tijd er voor wilt nemen. Googlen met wat goede steekwoorden en je komt een eind!

Je instelling klopt met dat betreft niet, je verwacht dat Linux in een keer je systeem "out of the box" foutloos moet herkennen terwijl je voor windows ook nog na de installatie allerlei specifieke drivers moet installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 09-08-2009 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Miki schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 20:25:
[...]

Als je niet opgeeft waarom blijf je dan nu niet bij het gene wat al werkt. Het wireless probleem is heus wel op te lossen als je even de tijd er voor wilt nemen. Googlen met wat goede steekwoorden en je komt een eind!

Je instelling klopt met dat betreft niet, je verwacht dat Linux in een keer je systeem "out of the box" foutloos moet herkennen terwijl je voor windows ook nog na de installatie allerlei specifieke drivers moet installeren.
Het is een vaste lijn welke na installatie gewoon goed werkte.Maar die er tijdens het browsen mee stopte.
Na een paar keer opnieuw opstarten werk ie trouwens weer.
OpenSUSE werkte dus gewoon out of the box prima.

Het gaat mij meer om de kleine dingen,die bij mij altijd fout gaan nog in de gewenning periode zodat ik nog geen idee heb waar ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
kendo schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 20:57:
[...]

Het is een vaste lijn welke na installatie gewoon goed werkte.Maar die er tijdens het browsen mee stopte.

Het gaat mij meer om de kleine dingen,die bij mij altijd fout gaan nog in de gewenning periode zodat ik nog geen idee heb waar ik moet zoeken.
Type wireless kaart + steekwoorden als "sudden shutdown", "conection loss", "unstable". Kan vaak veel informatie geven om je probleem op te lossen.
Vergeet niet dat jij naar alle waarschijnlijkheid niet de eerste bent die met <vul in hardware> linux probeert te installeren. Vaak zijn er zelfs complete wiki's/howto's te vinden die je specifieke hardware probleem stap voor stap oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 09-08-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

kendo schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 20:57:
[...]

Laten we het even gaan hebben over dat Linux :
  • totaal anders is dan Windows
  • wellicht meer moeite kost , omdat je :
  • dingen opnieuw moet leren
  • af en toe driver ellende kunt hebben
  • geen goede vervanger kunnen vinden voor je windows programma
  • niet kunt gamen
Linux vereist in het kort gewoon veel RTFM en documentatie lezen , wiki's, guides en howto's zijn voor nieuwelingen heel geschikt. ProTip : google op "distro + probleem ". Op forums of irc post je hele error messages en zeg niet dat iets zomaar niet werkt.

Hier is een nog mooie link naar een gebruiker van archlinux die zijn mening geeft over je distro en jij.

[frustratue]
Als je niet vrolijk word van deze reply of je vind me een oude zeikert, dan zal ik graag dit zeggen : "er zijn zoveel mensen die maar zitten te zeuren dat iet's net niet werkt, maar daarbij geen argumenten geven en dan maar zeggen "Linux is crap " , zonder zich erin te verdiepen en dingen uit te zoeken dat vind ik gewoon jammer als je echt linux wilt draaien werk er dan voor en als het toch allemaal k*t is ga dan naar windows :+ [/frustratie]

[ Voor 19% gewijzigd door jelly op 10-08-2009 10:11 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Boudewijn schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 18:04:
Check je de md5 sum wel?

Is je brander niet gewoon aan het verslijten? Ik heb dat namelijk ook een tijdje gehad, lezen van elders gebrande cd's ging goed maar eigen gebrande cd's niet. De brander was gewoon versleten en met een nieuwe brander waren alle problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
jelly schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:06:
[...]

Laten we het even gaan hebben over dat Linux :
  • totaal anders is dan Windows
  • wellicht meer moeite kost , omdat je :
  • dingen opnieuw moet leren
  • af en toe driver ellende kunt hebben
  • geen goede vervanger kunnen vinden voor je windows programma
  • niet kunt gamen
Linux vereist in het kort gewoon veel RTFM en documentatie lezen , wiki's, guides en howto's zijn voor nieuwelingen heel geschikt. ProTip : google op "distro + probleem ". Op forums of irc post je hele error messages en zeg niet dat iets zomaar niet werkt.

Hier is een nog mooie link naar een gebruiker van archlinux die zijn mening geeft over je distro en jij.

[frustratue]
Als je niet vrolijk word van deze reply of je vind me een oude zeikert, dan zal ik graag dit zeggen : "er zijn zoveel mensen die maar zitten te zeuren dat iet's net niet werkt, maar daarbij geen argumenten geven en dan maar zeggen "Linux is crap " , zonder zich erin te verdiepen en dingen uit te zoeken dat vind ik gewoon jammer als je echt linux wilt draaien werk er dan voor en als het toch allemaal k*t is ga dan naar windows :+ [/frustratie]
Nu ik een werkende distro heb kan ik idd. dingen gaan lezen en uitproberen.

* En ja ik ben er idd. achter dat ik nog een hele lange weg te gaan heb voordat ik linux als volwaardige vervanger kan gebruiken.
* En ja je bent idd. een ouwe zeikerd,een typische fanboy die bij de minste kritiek volledig uit z'n dak gaat :+ ,althans zo kom je nu over,en wat je ongetwijfeld niet bent ;) ;)

Denk toch om je bloeddruk......het is een OS,werkt het niet dan neem je een ander(ook toepasbaar op je linkje :+ )

Ik heb SUSE inmiddels ook op een andere pc geïnstalleerd.Als het mogelijk is wil ik graag mijn mediacenter pc's op linux zien te krijgen,maar heb daar nog het nodige leeswerk voor nodig.De game pc houd ik nog even op windows.
mpvalk schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:55:
[...]Is je brander niet gewoon aan het verslijten? Ik heb dat namelijk ook een tijdje gehad, lezen van elders gebrande cd's ging goed maar eigen gebrande cd's niet. De brander was gewoon versleten en met een nieuwe brander waren alle problemen opgelost.
De brander is zo goed als nieuw,maar de SUSE DVD was wel in 1x goed Enkel bij de Ununtu ISO's ging het mis(terwijl de checksum gewoon klopt)

[ Voor 10% gewijzigd door kendo op 10-08-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Als mediacenter moet je eens zoeken naar de combi Ubuntu+XBMC, dat werkt uitstekend!
Daarbij is het handig als je een Nvidia GPU hebt, want dan kan je de GPU mee laten decoderen mbv VDPAU.

Een andere goede beginners distro is Linux Mint, gebaseerd op Ubuntu, maar standaard completer qua multimedia. Dus incl. MP3 ondersteuning en ondersteuning voor DVD's en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
mpvalk schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:54:
Als mediacenter moet je eens zoeken naar de combi Ubuntu+XBMC, dat werkt uitstekend!
Daarbij is het handig als je een Nvidia GPU hebt, want dan kan je de GPU mee laten decoderen mbv VDPAU.

Een andere goede beginners distro is Linux Mint, gebaseerd op Ubuntu, maar standaard completer qua multimedia. Dus incl. MP3 ondersteuning en ondersteuning voor DVD's en dergelijke.
De combi ubuntu+XBMC had ik ook gevonden,en ben me daar nu wat verder aan in het verdiepen.Ik heb alleen in geen van 6 computers hier in huis een Nvidia kaart.

Mint heb ik ook al klaar liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mpvalk schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:54:
Waarom zou je een openSUSE beginner dan aanraden om XBMC met Ubuntu te proberen? Binnen 2 sec. had ik op google gevonden hoe hem voor openSUSE te installeren (packman repo. toevoegen en daar staat ie gewoon in installeren en klaar)

Edit:
http://xbmc.org/wiki/?tit...r_Linux_on_openSUSE_Linux, ja, titel is compile, maar staat ook van RPM installeren

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
kendo schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 11:48:
<knip verhaal>
Denk toch om je bloeddruk......het is een OS,werkt het niet dan neem je een ander(ook toepasbaar op je linkje :+ )
<knip verhaal>
Met zo'n instelling zal Linux nooit wat worden voor je. De meeste hardware problemen zijn namelijk kernel gerelateerd en laat nou net zijn dat alle gangbare distro's *nagenoeg dezelfde kernel gebruiken ;) Veel voorkomende problemen zijn dat de verkeerde module is ingeladen of dat de hardware niet herkend wordt. Voor dat soort problemen heeft de community talloze sticky's howto's en wiki's voor opgezet.

Zoals ook al door andere hier is aangegeven zul je je erin moeten verdiepen wil je dat niet, dan moet je lekker bij Windows blijven.

*Linux die-hards hoeven niet te reageren. Mij is ook bekend dat er distro's zijn die ook hun kernel nog patchen en weet ik niet allemaal uithalen. Feit blijft *dat inprincipe* de hardware ondersteuning bij gelijke kernel release van dezelfde orde moet zijn.
Linux mint 7 = Ubuntu 9.04 > kernel 2.6.28-*
OpenSuse 11.1 > 2.6.27-*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Weet iemand hier of je een NTFS partitie kan mounten als je home directory in Ubuntu? Of vraag ik nou om moeilijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
Haijo schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:09:
Weet iemand hier of je een NTFS partitie kan mounten als je home directory in Ubuntu? Of vraag ik nou om moeilijkheden?
een google search actie had je sneller antwoord opgeleverd.
Ja het kan, er zijn linux drivers die zowel kunnen lezen als schrijven.
Ik zou het alleen niet aanraden.

Alleen je home directory? Dus wat foto's en bestanden kleiner dan 4 Gb? Gebruik dan Fat32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan prima, alleen is het minder goed qua rechten.
Als in: ik vraag me af of je rechtensysteem bij NTFS heel goed werkt.

Als het voor desktop gebruik is, lijkt het me weinig problemen geven.
Op een server zou ik niet blij zijn als iedereen bij mijn ~ kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat het prima kan, maar het voelt inderdaad een beetje als vragen om moeilijkheden. Heb je een goede reden hiervoor of is dit gewoon een wild idee?
Je hebt het specifiek over je home directory, ik neem aan dat je de rest van je systeem dus wel vanaf een meer traditioneel filesystem wil draaien, en er dus geen noodzaak is om je homedir op NTFS te draaien. Niet doen dan.

Ik kan me zo voorstellen dat je dit wil om bestanden tussen Linux en Windows te delen. In dat geval denk ik dat je beter een aparte directory kan gebruiken voor bestanden die je wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat het prima kan, maar het voelt inderdaad een beetje als vragen smeken om moeilijkheden.
Om maar te zeggen waar het op staat ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of vraag ik nou om moeilijkheden?
Yep. Ik neem maar ~/.ssh als voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
RobertMe schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 12:08:
[...]

Waarom zou je een openSUSE beginner dan aanraden om XBMC met Ubuntu te proberen? Binnen 2 sec. had ik op google gevonden hoe hem voor openSUSE te installeren (packman repo. toevoegen en daar staat ie gewoon in installeren en klaar)

Edit:
http://xbmc.org/wiki/?tit...r_Linux_on_openSUSE_Linux, ja, titel is compile, maar staat ook van RPM installeren
Omdat je bij mijn weten wat minder makkelijker een kale openSUSE installatie kan doen. Voor Ubuntu zijn er duidelijke howto's om een minimale Ubuntu installatie te doen en daar XBMC op te installeren. Je krijgt daarmee een mooie minimale HTPC voor in een huiskamer, zonder alle overbodige toeters en bellen van een normaal desktop systeem met daarop XBMC.
Daarbij gebruiken de XBMC ontwikkelaars zelf Ubuntu en zal er daarvoor dus meer info en ondersteuning beschikbaar zijn. Voor de beginnende Linux gebruiker wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat het prima kan, maar het voelt inderdaad een beetje als vragen om moeilijkheden. Heb je een goede reden hiervoor of is dit gewoon een wild idee?
Je hebt het specifiek over je home directory, ik neem aan dat je de rest van je systeem dus wel vanaf een meer traditioneel filesystem wil draaien, en er dus geen noodzaak is om je homedir op NTFS te draaien. Niet doen dan.

Ik kan me zo voorstellen dat je dit wil om bestanden tussen Linux en Windows te delen. In dat geval denk ik dat je beter een aparte directory kan gebruiken voor bestanden die je wil delen.
Het is inderdaad om bestanden te delen tussen Ubuntu en Windows 7. Ik denk dat Ubuntu beter omgaat met NTFS dan Windows 7 met ext3. Daarbij heb ik al die bestanden al op mijn partitie staan en kan ik niet een-twee-drie die bestanden overzetten, niet zonder ze opnieuw te downloaden in ieder geval. Ik wil dus mijn films, series en muziek makkelijk kunnen switchen tussen Ubuntu en Windows 7. Ubuntu gebruikt Home toch om je media in op te slaan? Ik vind het altijd makkelijker om default instellingen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
mpvalk schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:49:
[...]

Omdat je bij mijn weten wat minder makkelijker een kale openSUSE installatie kan doen. Voor Ubuntu zijn er duidelijke howto's om een minimale Ubuntu installatie te doen en daar XBMC op te installeren. Je krijgt daarmee een mooie minimale HTPC voor in een huiskamer, zonder alle overbodige toeters en bellen van een normaal desktop systeem met daarop XBMC.
Daarbij gebruiken de XBMC ontwikkelaars zelf Ubuntu en zal er daarvoor dus meer info en ondersteuning beschikbaar zijn. Voor de beginnende Linux gebruiker wel zo handig.
Nah ben het niet helemaal met je eens. Op de OpenSuse DVD zit namelijk ook een optie om een "minimal installation"(text mode) te doen.

Met de juiste google steekwoorden kom je een heel eind:
http://forums.opensuse.or...tall-opensuse-11-1-a.html
http://www.howtoforge.com/perfect-server-opensuse11
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20090223#feature

Ubuntu is inderdaad makkelijker omdat daarvoor echt zowat uitgekauwd wordt hoe je je servertje moet configureren. Maar met een beetje common sense en algemene wiki's/howto's moet je net zo ver komen. Het grote gevaar van al die uitgekauwde howto's is dat niemand meer nadenkt over wat ie nu precies configureert en zodoende als het mis gaat niet weet waar hij of zij moet zoeken.
Haijo schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:56:
[...]

Het is inderdaad om bestanden te delen tussen Ubuntu en Windows 7. Ik denk dat Ubuntu beter omgaat met NTFS dan Windows 7 met ext3. Daarbij heb ik al die bestanden al op mijn partitie staan en kan ik niet een-twee-drie die bestanden overzetten, niet zonder ze opnieuw te downloaden in ieder geval. Ik wil dus mijn films, series en muziek makkelijk kunnen switchen tussen Ubuntu en Windows 7. Ubuntu gebruikt Home toch om je media in op te slaan? Ik vind het altijd makkelijker om default instellingen te gebruiken.
Oplossing lijkt me vrij simpel, maak een aparte NTFS partitie waar je alleen je media (films en muziek) op bewaard. Die partitie kun je dan zonder je zorgen te maken over beschadigingen aan cruciale bestanden lezen zowel in Windows als Ubuntu.

[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 10-08-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Linux maakt heel veel verborgen files en directories aan in je homedir. Alleen voor Windows zijn die niet verborgen. Alleen dat al geeft een puinhoop van jewelste, als je in NTFS uberhaupt al een filenaam mag beginnen met een punt.
Mount je Windows dir maar op een aparte directorie. Dan moet je misschien af en toe een klikje meer doen, maar het spaart hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Miki schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 18:04:
[...]

Nah ben het niet helemaal met je eens. Op de OpenSuse DVD zit namelijk ook een optie om een "minimal installation"(text mode) te doen.

Met de juiste google steekwoorden kom je een heel eind:
http://forums.opensuse.or...tall-opensuse-11-1-a.html
http://www.howtoforge.com/perfect-server-opensuse11
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20090223#feature
En dan gooi je hem in een kale command line !! >:)
Ik raad gewoon aan om die 'ene' aparte media center distro te gebruiken die gebaseerd is op ubuntu ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
Mythbuntu bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
jelly schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:47:
[...]

En dan gooi je hem in een kale command line !! >:)
Ik raad gewoon aan om die 'ene' aparte media center distro te gebruiken die gebaseerd is op ubuntu ;)
Je bent een bikkel of niet :P

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 11-08-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het leuke van linux vind ik juist dat je kan bikkelen, of niet je hebt de keuze :)
(dat kan ik niet van alle OSen zeggen)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 02:16:
Het leuke van linux vind ik juist dat je kan bikkelen, of niet je hebt de keuze :)
(dat kan ik niet van alle OSen zeggen)
Met elk serieus OS kan dat ja ( BSD, Linux, waarschijnlijk meerdere UNIXCES ) , rebooten voor een nvidia update is zo 2000 en reboot voor een kernel update hoeft ook niet meer met kexec ( hoewel dat niet echt veel tijdsbesparing oplevert en soms buggy kan zijn )\

@ Miki:

aangezien de tweakers overkwam alsof hij nogal een linux newbie is , raad ik hem liever mythbuntu of zoiets aan.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Frank-NL schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 19:11:
Ik wou je toch nog even bedanken voor het aanreiken van dit progje,wat werkt dat lekker.Ik heb geen leesfouten meer gehad.

Wat internet snelheid op de laptop betreft,het ligt waarschijnlijk toch mede aan de SIS900 PCI ethernet adapter die ingebouwd zit.
Ik heb inmiddels al aardig wat distro's op de laptop geprobeerd(Linux mint 5,6, en 7,ubuntu8.04 en 9.04,Kubunt9.04 en OpenSUSE11.1)Alle distro's gebasserd op ubuntu 9.04 geven een lage internet snelheid.
Alle 8.04 en lagere distro's,en Suse hebben dat probleem niet.(alles op de zelfde ethernet lijn)

Ik heb de proef op de som genomen door Linux mint 7(9.04)eens op een wat modernere desktop te proberen(AMD LE1640,Asrock N61p-s,2GB ram,HD4350,Samsung ecogreen 1,5TB)En het draait meteen goed.Ik heb enkel wat updates en plugins/add-ons hoeven installeren.
Ik ben nu in ieder geval een tevreden Mint 7 gebruiker.Alles werkt en het ziet er grafisch net zo mooi(zo niet beter) uit als windows 7.(dat vond ik niet van ubuntu en SUSE)
Voor mijn HTPC wil ik Mythbuntu eens proberen,ik moet alleen nog kijken of ik niet misschien beter een Nvidia kaartje kan plaatsen ipv. mijn onboard 780G.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kendo
Je kunt iedere distro er helemaal zo uit laten zien als je wilt, je hoeft slechts de juiste WM's / thema's te gebruiken.

Een distro is niet meet als een verzameling apps, styles, directory / config-file structuur.
Het grootste verschil tussen de distro's is de packagemanager en indeling van config-files. Verder kun je namelijk alles helemaal inrichten zoals je zelf wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2009 19:58 ]

• jelly

jelly

Arch Linux

kendo schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 14:48:
[...]

Ik wou je toch nog even bedanken voor het aanreiken van dit progje,wat werkt dat lekker.Ik heb geen leesfouten meer gehad.

Wat internet snelheid op de laptop betreft,het ligt waarschijnlijk toch mede aan de SIS900 PCI ethernet adapter die ingebouwd zit.
Ik heb inmiddels al aardig wat distro's op de laptop geprobeerd(Linux mint 5,6, en 7,ubuntu8.04 en 9.04,Kubunt9.04 en OpenSUSE11.1)Alle distro's gebasserd op ubuntu 9.04 geven een lage internet snelheid.
Alle 8.04 en lagere distro's,en Suse hebben dat probleem niet.(alles op de zelfde ethernet lijn)
Hmm kan sprake zijn van regression in de kernel driver. Kijk even naar bugreports op de bugtracker.
En wat degene boven mij zijn, de distro's die jij hebt geprobeerd zijn al standaard geconfigureerd, maar het mooie is dat jij ongeacht welke distro dat nog verder aan kan passen todat je uiteindelijk jouw favoriete Window Manager hebt gevonden. ( iedergeval dat was voor mij het geval XMonad )

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

Als laatste redding in men zoektocht kom ik maar hier terecht met mijn vraag. Gezien ervaringen vaak veel beter spreken dan de sites van verschillende distro's.

Ik ben opzoek naar een router OS, die opzicht alle geavanceerde functies heeft beetje alla mikrotik alleen niet de centen dan, makkelijk draait op toch wel wat meer legacy hardware, want snel hoeft het niet te zijn, alleen maar goed en veilig.
Een OS zoals IPcop en Endian had ik al bekeken en gedraaid, maar dit zijn meer firewalls dan echte router OS. Correct me if am wrong en laat dan de juiste addons ofzo weten.

Ben een beginnend linux gebruiker, dus daarom voorkeur zou uitgaan naar OSen die een web management aanbieden. Maar ben moeite erin aan het stoppen om ook gewoon commandline goed onder de knie te krijgen. Ik sta open voor alle suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

M0n0wall of pfSense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Swordlord schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:13:

Ik ben opzoek naar een router OS, die opzicht alle geavanceerde functies heeft beetje alla mikrotik alleen niet de centen dan, makkelijk draait op toch wel wat meer legacy hardware, want snel hoeft het niet te zijn, alleen maar goed en veilig.
Kun je iets specifieker zijn over de functionaliteit die je nodig hebt?

Het volgende lijstje komt van de homepage van Mikrotik, en dit is allemaal ook mogelijk onder Linux.
* Powerful QoS control
* P2P traffic filtering
* High availability with VRRP
* Bonding of Interfaces
* Advanced Quality of Service
* Stateful firewall, tunnels
* STP bridging with filtering
* High speed 802.11a/b/g wireless with WEP/WPA
* WDS and Virtual AP
* HotSpot for Plug-and-Play access
* RIP, OSPF, BGP, MPLS routing
* remote WinBox GUI and Web admin
* telnet/mac-telnet/ssh/console admin
* real-time configuration and monitoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of iemand mij kan helpen

Heb 2 satas in mijn pctje steken waarop ik probeer een multiboot te zetten

Nu staat op de 2de 3 primaire voor enkele bsd en een extended voor de linux maar ik loop tegen een probleem aan, sata support in de linux kernel is gebaseerd op de scsi support zover ik heb kunnen terug vinden (een probleem van 8 jaar geleden waar nog niets aan is gedaan blijkbaar) en nu blokkeren de installers na de 15de logische partitie van enkele linux distributies

weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om dit probleem te onzeilen? of op te lossen

ter info, ik ben een noob en ik leer bij door te rotzooien dus hoe makkelijker de oplossing, des te liever :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist ontdekt dat de installer van Zorin geen problemen heeft en aangezien deze de installer gebruikt van Ubuntu ga ik checken ofdat deze zich ook laat installeren op de 17de partitie

Dwz dat oa CentOS nog met een verouderde installer zit, misschien kan ik het oplossen met een tweede extended partitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:20:
Ik weet niet of iemand mij kan helpen

Heb 2 satas in mijn pctje steken waarop ik probeer een multiboot te zetten

Nu staat op de 2de 3 primaire voor enkele bsd en een extended voor de linux maar ik loop tegen een probleem aan, sata support in de linux kernel is gebaseerd op de scsi support zover ik heb kunnen terug vinden (een probleem van 8 jaar geleden waar nog niets aan is gedaan blijkbaar) en nu blokkeren de installers na de 15de logische partitie van enkele linux distributies

weet iemand of er een mogelijkheid bestaat om dit probleem te onzeilen? of op te lossen

ter info, ik ben een noob en ik leer bij door te rotzooien dus hoe makkelijker de oplossing, des te liever :P
Linux limiteert het aantal partities op een SCSI schijf op 15 stuks. Op een IDE schijf tot 63 stuks.
Dus of je koopt een nieuwe schijf erbij of je gaat aan de slag met virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
Mijn computer is een:

Pentium IV 2.66Ghz
2GB ram
Nvidia 6200 AGP 256mb ram
1 hd van 150gb, 1 van 40gb en een externe van 1tb.

Ik ben opzoek naar een linux distributie, voor de beginner. Ik gebruik mijn pctje vooral voor multimedia. Dus voor het beluisteren van muziek, het bekijken van foto's, films en tv-series. Ook speel ik locomotion en een beetje red alert 3. Maar een echt grote gamer ben ik nou ook weer niet.

Ook gebruik ik word etc, voor school. Hoewel ik een jaar of 1/2 geleden wel met openoffice gewerkt heb. Een grote twijvelpunt voor mij is, dat ik door mijn huisvesting een internet pc moet delen. Waardoor mijn eigen pc (waar de linux distributie op moet komen) geen internet connectie heeft.

Dus een grote vraag ik ool welke distributie het handigst is voor een pc zonder internet? Dit met het oog op codec installaties etc.

Wat raden jullie linux gebruikers mij aan?

P.S. Als jullie meer vragen/informatie willen, zeg het gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
DLStorm schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:56:
Wat raden jullie linux gebruikers mij aan?
Nog altijd Ubuntu of iets Debian-like. Je kan namelijk met APT-on-CD gewoon eens in de zoveel tijd offline updaten. :)

En van tevoren even uitzoeken welke codecs je dan wil installeren. hint: packages gstreamer0.10-plugins-* (ook uit multiverse)

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 15:01 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BinaryRun
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-08 23:21
gertvdijk schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:00:
[...]

Nog altijd Ubuntu of iets Debian-like. Je kan namelijk met APT-on-CD gewoon eens in de zoveel tijd offline updaten. :)

En van tevoren even uitzoeken welke codecs je dan wil installeren. hint: packages gstreamer0.10-plugins-* (ook uit multiverse)
Die apt-cd ziet er wel interessant uit, maar als ik het goed zie het je daarvoor een ubuntu installatie aangesloten op internet voor nodig, om vervolgens daarop de cd te maken. Hiertoe heb ik dus niet de mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
DLStorm schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:11:
Die apt-cd ziet er wel interessant uit, maar als ik het goed zie het je daarvoor een ubuntu installatie aangesloten op internet voor nodig, om vervolgens daarop de cd te maken. Hiertoe heb ik dus niet de mogelijkheid.
Even booten met USB stick waarop Ubuntu draait? of met Live CD als je twee optical drives hebt.... Virtuele machine is misschien ook mogelijkheid... talloze mogelijkheden imo.
En je *hoeft* niet te updaten... Je kan ook eenmaal een full DVD downloaden van cdimage.ubuntu.com.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 15:14 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Pagina: 1 ... 17 ... 46 Laatste

Dit topic is gesloten.