Xubuntu is inderdaad lichter dan gewoon Ubuntu, maar het start nagenoeg even lomp traag op als Ubuntu zelf...
Opstarttijd is sowieso IMHO ondergeschoven kindje bij Linux distro's. Zelfs 'kale' distro's die verder snel en effectief werken doen de meest barokke ongeoptimaliseerde onzin bij het booten.
Out-of-the-box vind ik Gentoo het snelste opstarten, maar dat is ook niet gek aangezien je daar out-of-the-box dezefde dingen standaard doet die je anders alleen bij redelijke die-hard optimalisatie doet
Als je the Ubuntu-way goed vindt werken vind je Debian waarschijnlijk ook goed werken (onder de motorkap bij benadering identiek). Ik zou voor een bak als dit aanraden om een kale install te doen (dus van minimal Netinst CD, en zonder "desktop environment" aan te vinken in tasksel), dan de boel even te optimaliseren, en tenslotte je gewenste desktop erop te proppen (ik zou Windowmaker overigens aanraden voor een licht systeem dat bovenal snel moet opstarten - xfce4 is veel sneller dan Gnome of KDE, maar nog altijd vrij traag, en de meerwaarde tov Windowmaker is twijfelachtig bij zo'n single-purpose bak.
Mbt optimalisatie:
1) compileer je eigen kernel met alles erin wat je nodig hebt en niet meer - dus niet met losse modules.
2) gebruik ook geen initrd. Met een volledig 'monolithische' kernel is dat niet nodig. Hier zit de grote winst in.
Deze twee stappen alleen al zullen zeker tweederde van je boottijd afschaven.
Paar andere dingen die je kunt doen:
- init handelt standaard liniair z'n stappen af. Het is mogelijk om aan te geven dat hij dingen parallel moet doen. Dat is marginaal lastiger bij debuggen van fouten, maar scheelt stukken als alles bijv niet hangt op krijgen van DHCP reply van de NIC oid.
- heb je echt alles nodig wat standaard gestart wordt? Zelfs een "kale" debian installeert en activeert bijv al een mailserver op localhost. Check wat allemaal per default draait en disable het als je het niet gebruikt.
- GDM is mooi en flexibel, XDM is veel kleiner en sneller. Per default ziet het er 20 jaar oud uit, maar er zijn zat stukjes window dressing voor te krijgen om het gelikt toonbaar te maken.
- (root) filesystem kan ook wat uitmaken. Een FS dat snel met kleine bestanden om kan gaan zal lagere boottijden geven. Mijn ervaring is dat reiserfs sneller boot dan ext3. Ik gok dat ext4 ook een stuk sneller zou zijn, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd (laatste install deed ik met een bootCD van voordat ext4 stabiel was)
Als je alles hierboven doet zul je waarschijnlijk letterlijk 4/5 van de boottijd van Debian afschaven tov een default install. Het overgrote deel van de tips is ook op willekeurig welk andere distro toepasbaar.
Your milage shall vary - ik geef iig de voorkeur aan met weinig beginnen en dan weinig hoeven af te schaven dan met een bloated lompe distro te beginnen en daar dan iets snels van te maken.
Misschien dat anderen trouwens nog andere tips hebben