The_Maxx, zoals iedereen hier wel zal beamen is Ubuntu een hele goede start voor de zaken die jij op noemt.
- Je laptop is snel zat, zelfs voor wat leuke eye-candy
- de meeste atheros kaartjes worden tegenwoordig eindelijk out-of-the-box ondersteund
- Intel GMA heb ik nog nooit problemen mee gehad
- Tekstverwerking in OpenOffice werkt gewoon perfect (denk wel aan de Office .doc extensie als je het naar iemand wilt sturen

)
- Internet, MSN werkt prima
- Photoshop is even wat anders... Volgens mij draait dat tegenwoordig goed in Wine (windows emulator), maar geen ervaringen mee. Anders zou je Gimp eens moeten proberen!
- Videobewerking weer ik helaas helemaal niks van...
- Spellen worden wat lastiger. Er is genoeg te vinden, en er zijn ook wel wat "Games for Windows" te spelen op Linux in het algemeen, maar het is beslist minder iets voor Linux in vergelijking tot Windows. Dual boot misschien een optie als je wat nieuwere windows spellen wilt spelen? Standaard optie in de installatie van Ubuntu is om je huidige Vista dual-boot te maken, dus dat is ideaal.
- Externe schijf is raar... Ubuntu kan perfect om met elke schijf die ik hem ooit gevoerd heb! Elke 6 maanden wordt er een HOOP geupdate in ubuntu, je zou anders even een nieuwe live cd moeten proberen voor gebruik met je HDD.
Op je vraag over drivers: die heb je bijna nooit nodig! Ik draai Ubuntu op 4 verschillende systemen, en heb nergens ergens drivers vandaan moeten halen. Die zitten al standaard in het OS of worden automatisch klikkerdeklik voor je geinstalleerd

99% van de gevallen heb ik hier geen problemen mee gehad.
Als je het over grafisch net hebt: Ubuntu zelf is Gnome, ziet er erg netjes uit... Maar als je iets meer ala OSX wilt hebben (toch allemaal wat gelikter) moet je eigenlijk Kubuntu gebruiken.