Ontopic weer
Wederom een vraagje waar ik tegenaan loop te hikken.
Ik heb het an sich best gezellig met mijn Ubuntu. Je kunt er leuk mee spelen en veel spul werkt out of the box. Geen geklooi met het werkend krijgen van beeld of geluid, zelfs flash niet, alleen....
- het werkt gevoelsmatig zo sloom
- booten duurt steeds langer (ik dacht hier alleen met windows last van te hebben...)
- werkelijk alle VM-programma's hebben last van kernel-wijzigingen (ja, zelfs die uit de suggestie van Stacheldraht) (dus Vmware / Virtualbox / Kernel Based Emu)
- als ik een spelletje(OpenTTD) doe of film kijk, kan ik geen geluid krijgen via flash op een site
- als ik flash-filmpje kijk crasht alles wat geluid maakt buiten de site om (na het afsluiten van de browser kan ik b.v. audacius wel opstarten, maar speelt er no-way meer iets af)
- DVD's met beveiliging kijken lukt gewoon niet, ongeacht welk programma ik hiervoor gebruik (movie player / VLC / Totem)
Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
- Een (gevoelsmatig) snellere WM. Ik zat te denken aan Xfce. Zat te customizen.
- Compiz Fusion ondersteuning, alleen maar voor de kubus, verder heb ik geen effect echt nodig)
- Beetje up-to-date pakketten
- Geen geklooi met codecs
- Geen fratsen met VM's
Wat heb ik al geprobeerd:
- OpenSUSE 11 (GNOME editie geinstalleerd. Voor geen mogelijkheid kreeg ik de codecs werkend, laat staan de kubus in Compiz)
- Fedora Core laatste : Zie OpenSUSE, codecs is een ramp. Flash wilde ook niet.
- Kubuntu: voor mij geen KDE meer
Mijn idee:
- Debian: voor desktop net zo geschikt lijkt me en ik ben niet vies van een beetje uitzoekwerk, tevens met veel WM's beschikbaar
- Xubuntu: Is dit van Canonical, net als Ubuntu? If so, dan kan ik dezelfde problemen verwachten lijkt me.
- Sabayon : Lijkt mij (op het erste gezicht) nogal bloated. Ik heb graag een klein beetje pakketcontrole.
- Mint: Nog altijd Gnome, ga ik er veel op vooruit t.o.v. Ubuntu? Ik betwijfel het..
- Slackware: Good old slack zal niet zo vooruitstrevend zijn. Stabiel wel, maar ik betwijfel of het al support voor Compiz in zit.
- Arch / Gentoo: Op zoooo veel uitzoekwerk zit ik ook niet echt te wachten.
- ZenWalk : Leuk spul en zelfs op mijn VIA C7 nog vlot. Geen idee van de pakketten en mogelijkheden alleen.
Wie kan mij wat advies verschaffen? Ik heb al lopen rondneuzen op distrowatch.com, wat een goede/informatieve site is, maar het is niet de plek om te proberen overzichtelijk te krijgen wat voor jouw het beste zal zijn.
Alle input is welkom.
[edit] Zou ik bijna ZenWalk vergeten zijn....
[
Voor 3% gewijzigd door
Khaine op 03-01-2009 21:27
]