| Introductie |
Beste mede-tweakers, Ik heb het nu al zo lang uitgehouden met mijn verouderde Compaq dat ik hem nu wel zat begin te worden. De tijd is gekomen voor een nieuwe PC! Natuurlijk heb ik zelf wel een beetje verstand van wat voor onderdelen ik zou moeten nemen, maar ik vind het fijn als ik wat extra advies kan krijgen van jullie. Deze nieuwe PC wordt mijn eerste zelf gebouwde en tevens wil ik ermee gaan leren OC'en. Maar het hoofddoel is natuurlijk gamen! Het budget is voor zover nog niet bekend, maar ik wil gaan voor een Med/High-End setup met een toekomst-potentieel. |
Onderdelen:
| Case: Gigabyte 3D Aurora 570 Silver - Prijs in PW: 147 t/m 159 euro |
Beargumentering: Hij is licht (wel zo handig als je soms naar LANs gaat), heeft genoeg ruimte, genoeg grote fans en is mooi! Je kan er in plaats van het gaas ook een window erin doen, heerlijk! Ik heb naar de alternatieven gekeken en ze zijn of niet mijn smaak of niet functioneel. Deze is tot nu toe in mijn ogen de beste keuze. Links: Product-page Gigabyte Review Guru3D Review Legion Hardware Video-Review 3DGameMan |
| PSU: Thermaltake Toughpower 700W Cable Management - Prijs in PW: 107 t/m 129 euro |
![]() Beargumentering: Ik wil vooral dat mijn nieuwe PC nog lang genoeg power en cooling heeft zodat ik er altijd de nieuwste hardware in kan gooien als ik dat zou willen. Deze Quad- (12v)Rail PSU is daarom hier wel op z'n plaats. Hij heeft trouwens ook een hele stille 140mm fan die alles koel kan houden op lage geluidsniveau's. Modulair is fijn zodat de airflow optimaal blijft als je sommige kabels toch niet gebruikt. Links: Product-page Thermaltake Review Overclockers Online Review Virtual Hideout Review HardwareHell Review MaxitMag |
| Mobo: Asus Striker Extreme - Prijs in PW: 311 t/m 329 euro |
![]() Beargumentering: Dit vond ik geen moeilijke keuze, het moest en zou deze worden! Ik heb er al lang naar uit gekeken en hij is gewoon te mooi om te laten liggen. Toegankelijke OC-mogelijkheden, zwart PCB, blauwe LEDs en Asus-kwaliteit. Ook een goede chipset i.v.m. mijn videokaart. Wel jammer van de te hoge prijs en de matige OC-results, er was 500+ FSB verwacht. Links: Product-page Asus Review Motherboards.org AndreYang test de retail-versie op XtremeSystems Forums |
| Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - Prijs in PW: 289 t/m 372 euro |
![]() Beargumentering: De E6600 is natuurlijk de beste keuze als het om gaming-PC's gaat. De E6300 is ook een keuze, maar ik denk dat in deze setup een E6600 beter op z'n plaats is. Verdere uitleg of links lijken mij overbodig. Links: Review GamePC Topic op GoT Productsurveys op T.net |
| Processor-koeler: Zalman CNPS-9700 - Prijs in PW: 51 t/m 61 euro |
![]() Beargumentering: Zalman is kwaliteit, dat is al jaren zo. Dit is dan ook niets anders bij de CNPS-9700, de grotere broer van de CNPS-9500. En dat in combinatie met de blauwe LED-fan van 110mm is voor mij al genoeg om deze te nemen. Al twijfel ik wel of deze wel handig is als ik naar een LAN ga. Moet ik hem er dan vanaf schroeven om hem te vervoeren? Kan iemand mij een lichter alternatief geven voor deze koeler? Hij moet dan wel mooi zijn en goed kunnen koelen, omdat ik ook wil gaan leren OC'en. Links: Productpage Zalman Review TweakNews Review TomsHardware Coolaler test de CNPS-9700 LED Topic op GoT |
| Geheugen: Corsair 2GB Dual Channel PC6400 CL4 Pro - Prijs in PW: 327 t/m 415 euro |
![]() Beargumentering: Schoonheid heeft zo zijn prijs, dat bewijst dit geheugensetje maar weer eens. Nu komt dat niet alleen door de LEDs die erop zitten, maar door de geheugenprijzen die op dit moment op een hoogtepunt zijn. Dit geheugen past goed bij mijn moederbord met zijn mooie LEDs, heeft een mooie snelheid en is van Corsair-kwaliteit. Erg aantrekkelijk dus voor mij. Links: Productpage Corsair (PDF) Review TechGage Review ViperLair Review PCStats |
| Videokaart: EVGA 8800GTS - Prijs in PW: 477 t/m 559 euro |
![]() Beargumentering: Deze PC gaat vooral gebruikt worden om op te gamen. Daarom was het nodig dat er een mooie videokaart erin te gooien. Natuurlijk moest het een G80 zijn, DirectX10 is nou eenmaal de toekomst. Ik heb ditmaal voor de 8800GTS gekozen omdat ik de GTS al duur genoeg vind en dat de GTX nou eenmaal een te grote kaart is. EVGA heb ik gekozen omdat het een goed merk is en omdat de garantie lang en flexibel is. Je kan bijvoorbeeld je videokaart terugsturen als hij kapot gaat, zelfs als je er een 3rd-party cooler erop is geweest. Links: Productpage EVGA Review Gamepyre |
| Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Pro- Prijs in PW: 124 t/m 149 euro |
![]() Beargumentering: Creative is de marktleider op het gebied van PCI-geluidskaarten. De X-Fi serie is het allernieuwste en het allerbeste en de Xtremegamer-kaarten zijn speciaal gemaakt voor Gamers. En dus ook geschikt voor dit systeem. De Creative X-Fi Xtremegamer Fatal1ty Pro is in feite een X-Fi Fatal1ty FPS, maar dan zonder het frontpanel en de afstandbediening, die mij nutteloos lijken. Voor iets minder dus een kale kaart, maar met X-RAM, wat de FPS en de spelervaring verhoogt tijdens het gamen. En het geluid is natuurlijk fantastisch! Links: Productpage Creative Review X-Fi Fatal1ty FPS BitTech X-Fi-Topic op GoT Productsurveys van X-Fi Fatal1ty FPS op T.net |
| HD's: 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB- Prijs in PW: 88 t/m 109 euro per stuk |
![]() Beargumentering: De Seagate 7200.10 320GB staat al een tijdje bekend als een van de snelste HD's van het moment. Vooral in Raid 0, als dat het geval is dan kan de snelheid vergeleken worden met een Raptor. Na enig onderzoek bleek de 320GB-variant de beste keuze te zijn. Hij heeft de meest gunstige prijs voor de snelheid en de capaciteit. De 250GB schijnt iets langzamer te zijn, daarom heeft de 320GB hier de voorkeur. De 750GB-versie is voor mij overkill, al is 2x 320GB (640GB) ook heel veel in vergelijking met mijn 120GB IDE HD die in mijn Compaq zit. Links: Review TechGage Topic op GoT Productsurveys op T.net |
| Optical: Asus DRW-1612BLT- Prijs in PW: 36 t/m 37 euro |
![]() Beargumentering: Eindelijk is ie er dan, een DVD-RW die SATA en Lightscribe combineert! Hij schrijft trouwens ook DVD-RAM, handig voor als je extra grote bestanden wilt branden. Nog niet bij veel winkels te koop, maar hij is wel heel functioneel! Lightscribe gebruik ik voor de lol, ik hoef geen snelheid. Ik brand zo af en toe een DVD-tje, niet heel vaak. Ik twijfel alleen nog of ik er 1 of 2 wil nemen. Links: Productpage Asus |
Invoerapparatuur:
| Keyboard: Logitech G11- Prijs in PW: 48 t/m 70 euro |
![]() Beargumentering: De G11 is een prachtig ding. Ik heb zelf de G15 gezien op NetGamez en het was zeker een mooi ding, maar dat schermpje vond ik maar hinderlijk. Daarom neem ik nu de G11. Zo mooi... Links: Productpage Logitech Review Techgage |
| Reeds in bezit |
- Scherm: Samsung SyncMaster 940MW - Muis: Logitech MX510 - Headset: Sennheiser PC-150 - Muismat: Steelpad S&S |
| Vragen |
1. Heb je ervaringen (zowel goede als slechte) met 1 of meerdere onderdelen? 2. Is de CNPS-9700 te zwaar om hem op het mobo te laten als ik de kast wil vervoeren? 3. Is het handig als ik 2 DVD-RW's neem of is 1 genoeg? 4. Zijn alle onderdelen een beetje goed in verhouding met elkaar? |
Heb je nog andere vragen of opmerkingen over mijn setup? Ze zijn meer dan welkom!