Toon posts:

Allround PC / PS Workstation, +/- €1800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
update 14 okt.

Nieuwe PC, 1600 euro excl. monitor. Hier staat nu inmiddels al een prachtige L204WT, zonder defecten :9~

Zeker zijn al de:
processor+koeler - Intel E6600 + Scythe Ninja & Zalman ZM-STG1 pasta
videokaart - MSI 7900GTO
harddisk - Seagate 250GB 7200.10 16mb
brander - Samsung SH-S182D
windows+assemblage - Azerty.nl
invoer - Logitech UltraX Keyboard & Logitech G5

Twijfelpunten:
voeding - Zalman 460W of Enermax Liberty 500W of Antec NeoHE 500W
kast - Mystique 632 of toch Antec P180 wegens stilte
geheugen 2gb - PQI Turbo PC4200, Corsair TWIN2X2048-6400 of G.Skill PC6400
moederbord - P5W DH Deluxe, P5B Deluxe, Gigabyte DS3 of P5B

Overclocken?
Van verschillende fora, ook hier, hoor ik dat het gewoon zielig is als je die E6600 niet overclockt (niet al te letterlijk opvatten 8)7 ) dus dacht ik dat ik hem wel naar 3.6Ghz kan gaan clocken. Ik vraag me echter af hoeveel performance verschil ik ermee krijg. Is dit zeer noemenswaardig?
Als ik niet overclock heb ik geen duur geheugen van €290 nodig, maar gewoon Kingston van €240. Ook heb ik dan geen P5W DH Deluxe nodig maar volstaat een P5B. Overclocken is dus geen must, maar geeft het wel een echte performance boost?

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 13:59 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Behuizing:
Coolermaster Wave Master Silver -> €140
Erg dure kast, €140 maar ik zou zo snel niet weten waar ik me budget beter aan kan besteden, een beter scherm (20.1" ofzo) wordt te groot en deze kast zijn bouwkwaliteit is niet gering. Past door bezuinigingen videokaart en RAM perfect in budget :) en ik vind hem persoonlijk stukken mooier dan de Antec P180.
Wil je het budget zo graag uitgeven of zo?
Alternatief #2
Kast -> Antec Solo -> -€70
Monitor -> Samsung 940BF -> -€50
Videokaart -> Asus 7900GT TOP -> +€120
Deze, alleen dan de videokaart gewoon de 7600GT laten.
Wat ik nog eigenlijk wil weten van de monitor is ook of deze BenQ monitor degelijk is en of er mensen ervaring mee hebben.
Productsurvey!

[ Voor 11% gewijzigd door hello_moto op 28-08-2006 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wil je het budget zo graag uitgeven of zo?
Nee maar de Wavemaster stond al een tijd op mijn verlanglijstje alleen was er geen ruimte voor eerst, ivm genoemde bezuinigingen nu wel. Bouwkwaliteit en koeling zijn toch stuk beter? En productsurvey reviews van de monitor zijn er niet. Is hij beter dan 940BF van Samsung, of niet?

• hello_moto
dus:

Intel Core2Duo E6600, met Zalman CNPS9500 AT koeler
GigaByte GA-965P-DS3
Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, CL4, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x
Asus EN7600GT /2DHT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 met Zalman VF900-Cu
Samsung Spinpoint 250GB SATA-II
Samsung SH-S182D, ATAPI/E-IDE OEM
Enermax Liberty 500W
Logitech S-200
Logitech MX3000 combinatie
Samsung 940BF
Antec Solo

Zo zou ik het doen.

Verwijderd

Topicstarter
Zie beginpost, compleet aangepast.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2006 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schop, TS aangepast, hoop dat jullie m'n vragen kunnen beantwoorden!

• hello_moto
Nu heb ik er eigenlijk niks op aan te merken :)

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

Ook niet zoveel op aan te merken. Persoonlijk zou ik voor Nvidia gaan. Werk nu een jaar op een Ati en vond de opties van Nvidia fijner :)

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Verwijderd

Topicstarter
OK, nu heb ik nog 2 vragen voor ik het bestel:

- Is de Hiper 580W power voeding ook ongeveer net zo goed als een Enermax Liberty 500W?
- Als je niet overclockt, is een P5B dan slechter dan het Gigabyte bord?

• hello_moto
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:15:
OK, nu heb ik nog 2 vragen voor ik het bestel:

- Is de Hiper 580W power voeding ook ongeveer net zo goed als een Enermax Liberty 500W?
- Als je niet overclockt, is een P5B dan slechter dan het Gigabyte bord?
Die is wel goed, maar schijnt nogal wat geluid te maken. En ik heb er eerlijm gezegd nog nooit eerder van gehoord. Ik zou persoonlijk voor de Enermax gaan :)

Nee, volgens mij zelfs beter.

Verwijderd

Met de topkaarten zijn de ATI's over het algemeen nét iets beter, en is nVidea nét iets zuiniger. Verder moet je wat reviews zoeken tussen die twee kaarten op de game die jij gaat spelen, de ene game lust namelijk liever een ATI en de ander een nVidea.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je voor een Samsung brander gaat is het misschien handig om voor een S-ATA exemplaar te gaan, dat is wat toekomstgerichter.

• hello_moto
smvs schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:09:
Als je voor een Samsung brander gaat is het misschien handig om voor een S-ATA exemplaar te gaan, dat is wat toekomstgerichter.
Wat bedoel je dan met toekomstgericht?

• smvs
  • Niet online
hello_moto schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 21:24:
[...]
Wat bedoel je dan met toekomstgericht?
De trend is dat P-ATA aansluitingen aan het verdwijnen zijn, de nieuwste Intel southbridge heeft hier niet eens meer logica voor ingebouwd zitten. Ik zou me er niet al te druk om maken maar als je dan toch al de keuze gemaakt hebt voor één van de weinig merken die S-ATA branders leveren, dan zou ik gelijk voor een S-ATA exemplaar daarvan gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door smvs op 19-09-2006 22:01 ]

• hello_moto
smvs schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:00:
[...]

De trend is dat P-ATA aansluitingen aan het verdwijnen zijn, de nieuwste Intel southbridge heeft hier niet eens meer logica voor ingebouwd zitten. Ik zou me er niet al te druk om maken maar als je dan toch al de keuze gemaakt hebt voor één van de weinig merken die S-ATA branders leveren, dan zou ik gelijk voor een S-ATA exemplaar daarvan gaan.
Dus je bedoelt dat als je later een systeem wilt kopen, kan je je brander misschien niet meer gebruiken omdat de nieuwe intel southbridge het niet ondersteunt?

• smvs
  • Niet online
hello_moto schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:16:
[...]
Dus je bedoelt dat als je later een systeem wilt kopen, kan je je brander misschien niet meer gebruiken omdat de nieuwe intel southbridge het niet ondersteunt?
De nieuwste Intel southbridge (ICH8(R)) zit op de huidige moederborden. Het ontbreken van P-ATA support wordt meestal opgelost door externe chips, maar ik heb al een mobo gezien waar gewoon helemaal geen P-ATA meer op zit. http://www.supermicro.com...rd/Core2Duo/965/PDSBA.cfm P-ATA wordt gewoon uitgefaseerd, de vraag is alleen hoe snel. ISA er is bijvoorbeeld nu helemaal uit, maar parallelle poorten zitten nog op nagenoeg elk mobo.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Dat geheugen is wel erg duur, ik heb voor mij OCZ pc6400 geheugen 220 betaald. Lijkt me een betere keuze dan.

Verder zou ik geen van beide voedingen nemen maar een Seasonic. Momenteel ruim de beste voedingen qua stabiliteit, efficiëntie, en stilte. En dan de 430 watt want jou systeem gaat max 250 watt trekken. Een voeding met meer vermogen is meestal niet handig dan want dan zit je op een dermate lage belasting daarvan (bijv. 40% oid) en bij een verbruik van maar zo weinig van het totale vermogen zijn veel voedingen niet zo heel efficiënt. En 430 is dus ruim voldoende. Ik draai mijn systeem nu met een Huntey 400 watt voeding met fan op 5v en ga hem vervangen voor een de Seasonic, maar alleen omdat ik de Huntkey ergens anders kan gebruiken, het gaat verder prima. CPU en videokaart ook nog wat overgeklokt.

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk besloten bij Cool-prices te bestellen, is een 20-30 euro goedkoper voor mij. Alleen sommige dingen zijn daar dus niet in het assortiment. Dit heb ik besteld:

Coolermaster Centurion 5
Papst 80mm fan 8412
Hiper Type-R 580W Modular
Asus P5B
Intel E6600
Zalman CNPS9500
Corsair PC4200 CL4 1GB 2x (2 keer 1 stick product, laat ik in DualChannel zetten...)
Seagate Barracuda 7200.10 16MB 250GB
Sapphire X1900XT 512MB
Zalman VF900
Samsung SH-S182D
Logitech G5
Logitech G15
Windows XP

Ik denk dat ik hiermee een goede keuze heb gemaakt. Betaling afhandeling (gisteren avond gedaan) heb ik nu al een bevestiging van van hun kant, en er zijn 10 van de 14 (!!) producten op voorraad. Ben er wel blij mee tot nu toe!

• The_nv40_man
Ik vrees helaas dat je van die Hiper spijt gaat krijgen. Ik heb hem zelf in handen gehad en hij is belachelijk lawaaiig. En dat geheugen blijft wel jammer natuurlijk, maar verder succes met je systeem.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.cool-prices.nl...d--2,sgid--75,artId--3965

Tagan 480W met PCI-E aansluiting.

Is die wel goed? dan verander ik het vandaag nog!

EDIT:
Of deze?
http://www.cool-prices.nl...d--2,sgid--75,artId--5137

beQuiet DarkPower Pro 530W

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2006 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een dode subpixel op men L204WT van LG. Ik heb hem bij Mycom gekocht, daar kun je hem er toch voor terugbrengen?...

• The_nv40_man
Volgens mij is Mycom daar redelijk makkelijk in inderdaad. Je zou het iig kunnen proberen.

De beste voedingen bij deze winkel zijn waarschijnlijk toch wel de Zalman ZM-460-APS PSU 460W en de Antec NeoHE 550. 550W (ATX12V 2.2). Alhoewel de Seasonic s12 serie nog steeds een stukje beter is. Ik denk dat bij deze winkel de Zalman een redelijke keus is omdat je het wattage van de Antec niet nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
... weer een maand verder, alles bij bestelling bij Azerty, grootste deel staat vast alleen over een paar punten twijfel ik nog.

Budget is nu €1600 excl. monitor.

Wat staat vast?
- CM Mystique 632
- EM Liberty 500W
- C2D E6600 + Scythe Ninja Plus + ZM-STG1 koelpasta
- Seagate 250GB 7200.10 16mb cache
- Samsung SH-S182D
- Logitech UltraX + Logitech G5
- Windows + installatie
Totaal: €875

Waar ik nog over twijfel =
- Videokaart
- Moederbord
- Geheugen

Hiervoor heb ik dus nog €725 uit te geven.

Ik zit dus met een dillema:
óf ik neem:
- P5W DH Deluxe - anandtech.com beste core2 mobo
- G.Skill PC6400C5 2GB
- MSI NX7900GTO 512MB
óf dit:
- Asus P5B - solid board
- 2x 1GB PQI PC4200
- Club3D Radeon X1950XTX

Ik twijfel dus hierover:
Is een overclock, en dus €150 meer betalen voor geheugen en moederbord echt zijn geld waard en is het verschil tussen 2,4Ghz en 3,6Ghz (3.6 = synchroon aan DDR2-800) echt merkbaar?
Ook moet ik die 7900GTO zien over te clocken naar een 7900GTX of hoger. Dat moet wel lukken, maar dit alles helpt je wel van de garantie af...

Als ik dus niet overclock, heb ik een evenduur systeem alleen dan met een X1950XTX. Standaard zou deze dus sneller zijn in games, maar langzamer in apps omdat je niet kunt overclocken.

Zoals je ziet twijfel ik nogal... heeft iemand een idee hoe ik dit echt het beste kan besteden? Ik heb zo goed als geen ervaring met overclocken.

B.v.d.

Verwijderd

PQI zou ik niet doen. Ik heb gisteren er toevallig wat over opgezocht (ivm de prijs), maar het zijn reepjes die wel of niet werken. Als ze werken zijn ze prima, maar zo niet klote natuurlijk, dus ik zou je de hassle besparen.

Zeker omdat G.Skill gewoon hele goede reviews krijgt (zeker ivm OCen).

CM Mystique 632 heb ik ook veel reviews van gelezen, hele mooie kast idd, alleen negatieve punt is dat ie nogal wat herrie maakt. En dat is voor mij belangrijker dan de looks. Maar das persoonlijk natuurlijk. De 631 krijgt betere reviews, maar miss dat je die niet zo mooi vind.
de Zalman ZM-460-APS PSU 460W en de Antec NeoHE 550. 550W (ATX12V 2.2). Alhoewel de Seasonic s12 serie nog steeds een stukje beter is
Amen, dit zijn gewoon hele goede voedingen. Zalman schijnt er stil en betrouwbaar te zijn met een mooie prijs, nadeel is dat je maar 1 jaar garantie op dat ding hebt.
De Antec Neo is nog stiller en een tikkeltje beter, maar ook weer iets duurder.
En dan inderdaad Seasonic... is de beste koop, maar niet de goedkoopste.

Mobo - ik zou voor P5B gaan - als je extra features en meer ondersteuningen wilt de Deluxe. De P5W presteert niet bijzonder veel hoger, maar je betaald wel redelijk meer. Zie Asus.com - kun je productvergelijk doen, kun je zien wat je wel en niet nodig hebt. Op de prestaties zou ik het niet laten afhangen, dat ga je niet merken.

VGA: MSI is de beste prijs/kwaliteit aangezien het eigenlijk gewoon een GTX is voor 240,- euro.

Ik ben ook geen OCer, maar ga me er ook aan wagen, kan een exhte tweaker hier een goed antwoord op geven?

Verwijderd

Topicstarter
Ok de voeding wil ik zo houden, het schijnt te zijn dat de EM Liberty 500W heel veel gekozen wordt en de reviews prijzen hem. Plus hij is modulair.

De videokaart lijkt een 7900GTO inderdaad de betere keus maar verlies je je garantie dan toch, als je hem naar 7900GTX klokt?

Dan nog als laatste het moederbord, het meest twijfelgeval.
De P5W DH Deluxe komt volgens Anandtech gewoon het verst qua overclocken:
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2797&p=3
Dat betekent dus, 400x10=4000Mhz met een E6700, dat is max. stabiel bij P5W DH. Dit is het beste OC bord volgens hun. Dus op een E6600 zou dat 400x9=3600Mhz opleveren. Maar ik zie hier zat mensen die met een minder moederbord hun E6600 tot (boven?) de 3600Mhz klokken.
De P5B Deluxe krijgen ze maar tot 372FSB. Ligt dat aan hun of gaat dat ding echt een stukje minder ver?

Over de voeding dus was ik al uit, de kast zal ik in overweging nemen, zal de reviews eens doorkijken. Thanx!

Oja nog 1 ding:
Zou die Zalman 460W wel mijn E6600@3.6 en 7900GTO@GTX trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2006 12:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:50:
Oja nog 1 ding:
Zou die Zalman 460W wel mijn E6600@3.6 en 7900GTO@GTX trekken?
Ik hoop het wel ... kheb dezelfde setting in m'n lijstje staan :)

M.b.t. kasten, hier wat andere aardige (betaalbare) opties:
* Cooler Master Centurion 534 € 47,00
* Chieftec DX-01B € 57,00
* Antec LifeStyle Sonata II 450Watt € 114,00
* Antec TX1050B 500W € 109,88
* Thermaltake Swing zwart € 53,00
* Thermaltake Soprano zwart (window) € 63,00

Verwijderd

Topicstarter
Beginpost geupdate.

Videokaart wordt dus een 7900GTO.

Ik twijfel nu wel over de voeding. Ik dacht altijd dat dit de beste keuze was voor niet al te ver over de €100?

En die kast lees ik ook wel goede reviews over. Zo belangrijk is het nu ook weer niet...

Dan blijven dus de enige 2 punten het moederbord en geheugen. Zijn die extra € hun geld waard voor overclocken?
Pagina: 1