Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09-2019
Gister voor mijn MacBook de Hitachi Travelstar 7k200 besteld bij OBCS.
Nadat ik aangaf middels iDeal te willen betalen kreeg ik een page-error, ofwel de iDeal betaling ging niet door. 5 minuten later kreeg ik wel een bevestiging dat mijn bestelling was binnen gekomen bij OBCS.
Straks toch maar even bellen met die toko 8)

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 03:02
Gisteren ook nieuw schijfje in de macbook (versie 2,1). 160GB Hitachi 5400 rpm ipv de 80GB Toshiba die Apple erin had gezet. Mijn maximale batterijduur is erop vooruit gegaan (staat nu soms op meer dan 5u?). Kan dit?
Heb er trouwens ook een kingston setje van 2GB in geplaatst. In ieder geval, ik ben content!
Ciao

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Henry Tower schreef op zondag 13 april 2008 @ 12:05:
Gisteren ook nieuw schijfje in de macbook (versie 2,1). 160GB Hitachi 5400 rpm ipv de 80GB Toshiba die Apple erin had gezet. Mijn maximale batterijduur is erop vooruit gegaan (staat nu soms op meer dan 5u?). Kan dit?
Heb er trouwens ook een kingston setje van 2GB in geplaatst. In ieder geval, ik ben content!
Ciao
Tja, sommige schijven gebruiken minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Aaah, vandaag eindelijk mijn 80GB standaard drive verwijderd en er een nieuwe WD 250gb ingegooid! Heerlijk die ruimte! :) Meteen een schone install gedaan dus ik ben weer helemaal ready to rock!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Even een tip voor diegene die niet graag op de commandline werken........

Diskutility werkt perfect om een nieuwe schijf te vullen met je oude installatie en data.

Eerst partitioneren zoals jij wil en dan een recovery doen naar je nieuwe partitie van je oude installatie.

even wachten. En tegelijkertijd zelfs doorwerken ;) probeer dat maar eens op een windows of unix bak.......... en ja ik heb ik ook geprobeerd en gedaan maar dit was de aller makkelijkste methode ooit.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 16:41
Hierbij ook mijn ervaringen met het vervangen van een harde schijf bij mijn Macbook:

Gister heb ik ook mijn originele schijf (Toshiba 80GB) in mijn Macbook vervangen door een Samsung Spinpoint 320GB. Heb voor de Samsung gekozen omdat deze volgens Tom's Hardware (zie hier een shortlist met benchmarks) niet meer stroom verbruikt dan de Toshiba.

Het vervangen gaat echt eenvoudig (mist je het juiste gereedschap hebt), ik had al een PB190:PH00x60 schroevedraaier (eerder nodig gehad om geheugen te vervangen) dus het begin ging goed. Totdat ik de schijf er uit had en de lipje er vanaf wilde halen, om deze op de nieuw schijf te monteren.

Ik weet nog steeds niet wat voor schroevendraaier je er voor nodig hebt, maar ik weet wel dat een hele kleine platbek ook werkt... (niet netjes maar de schijf zou en moest er die avond nog in ;) )

Het back-upen van de schijf erg eenvoudig gaat. Heb dit gedaan dmv Disk Utility's restore optie. Het duurt idd even ik denk dat hij over 50GB ongeveer 5 a 6 uur heeft gedaan. Heb het overzetten van de data gedaan voor het verwisselen van de schijven.

Wat niet werkte met Disk Utility is mijn BootCamp partitie overzetten. Deze werd later niet meer herkent. Heb inmiddels deze partitie verwijderd en ga dadelijk Windows opnieuw installeren (dacht je er vanaf te zijn... ;) (het kan volgens mij vast anders...)

Ook een leuk detail was dat ik net zonder het te weten OSX heb geboot vanaf USB. Mijn oude schijf zit nu in de externe case en wilde schijnbaar nog de standaard schijf zijn. Ik vond het al vreemd dat de USB schijf zo druk bezig was (dacht voor spotlight ofzo). Had niet verwacht dat het zo goed zou werken...

Zo nu is het wel een heel lang verhaal aan het worden, ik ga nu maar even genieten van mijn nieuwe Windows installatie...

[ Voor 5% gewijzigd door martijn007 op 29-05-2008 20:58 . Reden: Link naar Tom's Hardware toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn007 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:56:
Hierbij ook mijn ervaringen met het vervangen van een harde schijf bij mijn Macbook:

{mooi en goed verhaal}

Zo nu is het wel een heel lang verhaal aan het worden, ik ga nu maar even genieten van mijn nieuwe Windows installatie...
dat is dus echt een combinatie is die uit den boze is op een mac he :o Verder: leuke vooruitgang wel zeg ! 80 -> 320GB :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Laatst online: 11-09 16:41
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:33:
[...]
dat is dus echt een combinatie is die uit den boze is op een mac he :o Verder: leuke vooruitgang wel zeg ! 80 -> 320GB :9
Ik had het er liever ook niet opgehad, neemt weer kostbare ruimte ;) in. Helaas heb ik het af en toe nodig voor mijn studie en soms wil ik ook nog wel een windows only spel spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 18:55

wiz

Connecting the world

Iemand enig idee wanneer de Western Digital Scorpio Black serie in NL verkrijgbaar wordt, en waar deze te kopen? Western Digital heeft nu als eerste een 320Gb 7200rpm 2,5" schijf uitgebracht.

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Gister een 500GB Hitachi in mijn 17" MBP gestopt. De installatie ging sneller dan verwacht.
Laptop open schroeven, oude HDD verwijderen, nieuwe er in, laptop weer dicht. Geen vreemde kapriolen die ik eerder heb gezien bij andere laptop's.

OS10 installen en werken. Verbazingwekkend stukken sneller dan de 7200RPM schijf die er in zat. En dat terwijl de 500GB een 5400RPM schijf is. :o Perpendiculair systeem daar de oorzaak van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ik denk eerder generatie3 perpendiculair tegen generatie2 of 1. Ik ben ook benieuwd naar de Scorpio Black want die moet wel erg snel worden (160GB/platter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
martijn007 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 19:56:
Het vervangen gaat echt eenvoudig (mist je het juiste gereedschap hebt), ik had al een PB190:PH00x60 schroevedraaier (eerder nodig gehad om geheugen te vervangen) dus het begin ging goed. Totdat ik de schijf er uit had en de lipje er vanaf wilde halen, om deze op de nieuw schijf te monteren.

Ik weet nog steeds niet wat voor schroevendraaier je er voor nodig hebt, maar ik weet wel dat een hele kleine platbek ook werkt... (niet netjes maar de schijf zou en moest er die avond nog in ;) )
Voor jou te laat maar voor de volgende: dat is dus een Torx 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

baquelappe schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:22:
Verbazingwekkend stukken sneller dan de 7200RPM schijf die er in zat. En dat terwijl de 500GB een 5400RPM schijf is. :o Perpendiculair systeem daar de oorzaak van?
Nee, hogere data-dichtheid. Zelfs op 5400 rpm komen er per seconde meer bitjes onder je kop door dan bij je vorige schijf op 7200rpm. Hoe die bitjes opgeslagen worden is irrelevant.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Gister een 500GB Hitachi in mijn 17" MBP gestopt. De installatie ging sneller dan verwacht.
Laptop open schroeven, oude HDD verwijderen, nieuwe er in, laptop weer dicht. Geen vreemde kapriolen die ik eerder heb gezien bij andere laptop's.

OS10 installen en werken. Verbazingwekkend stukken sneller dan de 7200RPM schijf die er in zat. En dat terwijl de 500GB een 5400RPM schijf is. :o Perpendiculair systeem daar de oorzaak van?
Een 500gb 2,5"? Ik wil er graag een in mijn macbook. Maar waar kun je die krijgen? Er staat er geen in de pricewatch... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik kijk zo een beetje naar die Toms hardware power consumption statistieken (idle enmax).

Mijn macbook gebruikt ergens tussen de 13watt en 19watt tijdens het gebruik.

De vraag is dan: maakt het echt wat uit? Ik bedoel: ik kan wel proberen 1 watt te besparen, maar hoeveel extra batterijtijd geeft me dat? Een paar minuten? Merken jullie echt verschil? En hoe veel % van de tijd is een harde schijf "actief" of zou ik vooral op het idle verbruik moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf op zoek naar een harde schijf van ongeveer 160-250GB voor in mijn MacBook 3,1. Belangrijk is dat hij niet meer stroom gebruikt of meer herrie maakt dan de 80GB schijf die er standaard in zit. Iemand suggesties voor een goede schijf? Ik zag hierboven al dat Henry Tower een 160GB schijf had gekocht en dat zijn batterijduur verbeterd was, ik kan de schijf waar hij het over heeft echter niet vinden, iemand een linkje?

In de pricewatch heb ik ook al gezocht maar er zijn zoveel verschillende optie's en ik heb geen idee welke er precies in mijn MacBook hoort. Alleen dat hij SATA 2,5 inch moet zijn en 9,5 millimeter hoog.

EDIT: Volgens mij heb ik toch iets kunnen vinden, weet iemand of dit een goede is?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De snelste is momenteel de WD Scorpio Black, hier een reviewtje.
http://gizmodo.com/501926...corpio-black-laptop-drive
Die zou ik zelf kopen (als het groot genoeg is de single platter van 160GB -stiller en zuiniger). De Blue (die jij ook noemt is min of meer dezelfde schijf maar op een lager toerental. Dan is ook de 160GB de stilste/zuinigste (heb niet gecheckt).

Voor de snelheid liefst de grootste platters nemen (=160GB op het moment). De Seagate 5400.4 gaat dacht ik maar tot 120GB per platter. De Momentus 7200.3 heeft ook 160GB per platter. En de WD Scorpio Blue en Black ook. Per grootte even nazoeken, de 250GB kan ipv 160 + 80 ook 2x120GB platters hebben, die is dan langzamer. Cache minimaal 8MB, liever 16MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 02:15

Hey Baquelappe,

ik neem aan dat je het over deze HD hebt toch?

pricewatch: Hitachi Travelstar 5K500 HTS545050KTA300

ik zou er ook graag zoeen in mijn MacBook willen stoppen. Wat zijn je bevindingen verder? Is ie een beetje stil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
ik neem aan dat je het over deze HD hebt toch?

pricewatch: Hitachi Travelstar 5K500 HTS545050KTA300

ik zou er ook graag zoeen in mijn MacBook willen stoppen. Wat zijn je bevindingen verder? Is ie een beetje stil?
Deze HD past niet in een macbook, maar enkel in de 17" macbook pro. Dit komt omdat hij dikker is dan een normale laptop HD.

http://tweakers.net/price...spinpoint-m6-hm500li.html

Deze HD is net uit en heb ik zelf al enkele dagen zonder problemen in mijn macbook zitten. Dit is op het moment de enige HD van 500 GB die in de macbook past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net mijn macbook V1.1 voorzien van een nieuwe hd, van 60 gig naar 200 gig :)

nieuwe schijf gemonteerd, via install dvd leopard => backup vanuit Externe HD met Time machine.

bij de 1e boot moet ik nog wel de nieuwe hd formatteren,
bij de 2e boot backup van time machine laten terugzetten, maar deze gaf een foutmelding
bij de 3e boot verliep alles vlotjes, ik denk dat de fout kwam omdat ik de nieuwe hd niet dezelfde naam had gegeven.

Hitachi HTS542520K9SA00:

Capaciteit: 186,31 GB
Model: Hitachi HTS542520K9SA00
:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
ruco88 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 14:00:
[...]

Deze HD past niet in een macbook, maar enkel in de 17" macbook pro. Dit komt omdat hij dikker is dan een normale laptop HD.

Deze HD is net uit en heb ik zelf al enkele dagen zonder problemen in mijn macbook zitten. Dit is op het moment de enige HD van 500 GB die in de macbook past.
Als ik een nieuwe (grotere) HD in mijn macbook ( april 2008 ) plaats, kan ik dan gewoon een Time Machine backup terug zetten? Met andere woorden, nieuwe schijf erin, backup terugzetten en verder gaan waar ik was gebleven, met alle extra GB's ter beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qoriox schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:30:
[...]

Als ik een nieuwe (grotere) HD in mijn macbook ( april 2008 ) plaats, kan ik dan gewoon een Time Machine backup terug zetten? Met andere woorden, nieuwe schijf erin, backup terugzetten en verder gaan waar ik was gebleven, met alle extra GB's ter beschikking?
Kijk even naar de post boven je. M.a.w. ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 19:30:
[...]

Kijk even naar de post boven je. M.a.w. ja.
Juist door die post vraag ik het, omdat daar staat " nieuwe schijf gemonteerd, via install dvd leopard => backup vanuit Externe HD met Time machine."

Hieruit begreep ik dat eerst leopard moet worden geinstalleerd, en dat dan je apps/data kan worden teruggezet. Maar inmiddels begrijp ik dat je die leopard cd moet gebruiken om in het boot menu te komen!

Thanks in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 02:15
En hoe is deze HD nu? Bevalt ie? En is ie een beetje stil?

Kai
ruco88 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 14:00:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag:

Gisteren is mijn Macbook gecrashed en toen ik deze wilde resetten kreeg ik een grijs scherm met daarin een knipperend symbool van een map met een vraagteken erin. Toen ik met de installatiesoftware CD Mac OSX opnieuw wilde installeren, gaf hij aan dat er geen doelvolume gekozen kon worden. Ik dacht toen zelf aan een kapotte harde schijf.

In de Mac winkel werd mijn vermoeden bevestigd en mij aangeraden de Harddisk te vervangen. Ik heb een 120 GB Western Digital gekocht en ingebouwd, alleen nou is het probleem dat mijn Macbook ook deze niet herkent. Blijkbaar zit het probleem ergens anders in, maar ik weet niet waarin.

Is er iemand die dit probleem kent en kan verhelpen?

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Als je de instalatiecd van osx er in drukten hij vraagt waar je wilt instaleren ziet hij de ongeformateerde schijf niet. Wat je dan moet doen is linksbovenin het schrijfhulpprogramma openen en daar je nieuwe schijf formateren naar os journaled. Dan herkend hij je schijf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 18:34:
Ik heb een vraag:

Gisteren is mijn Macbook gecrashed en toen ik deze wilde resetten kreeg ik een grijs scherm met daarin een knipperend symbool van een map met een vraagteken erin. Toen ik met de installatiesoftware CD Mac OSX opnieuw wilde installeren, gaf hij aan dat er geen doelvolume gekozen kon worden. Ik dacht toen zelf aan een kapotte harde schijf.

In de Mac winkel werd mijn vermoeden bevestigd en mij aangeraden de Harddisk te vervangen. Ik heb een 120 GB Western Digital gekocht en ingebouwd, alleen nou is het probleem dat mijn Macbook ook deze niet herkent. Blijkbaar zit het probleem ergens anders in, maar ik weet niet waarin.

Is er iemand die dit probleem kent en kan verhelpen?

BVD!
probeer zeker eens opnieuw te rebooten !

bij de installatie van mijn nieuwe schijf heb ik ook 2x opnieuw de procedure gestart voor het os te installeren / schijf te formatteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 23:23

Japie.G

Colour Classic

sergev schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:00:
Als je de instalatiecd van osx er in drukten hij vraagt waar je wilt instaleren ziet hij de ongeformateerde schijf niet. Wat je dan moet doen is linksbovenin het schrijfhulpprogramma openen en daar je nieuwe schijf formateren naar os journaled. Dan herkend hij je schijf wel.
Ik denk dat bovenstaande de oplossing is, hoewel het wel eens voorkomt dat mensen de harde schijf verkeerd om in de mac stoppen heb ik gehoord :?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Japie.G schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 20:11:
het wel eens voorkomt dat mensen de harde schijf verkeerd om in de mac stoppen heb ik gehoord :?
Dan gaat 'ie niet ver genoeg naar binnen en krijg je de klep er niet op. (Die metalen strip met drie schroeven.)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Na nog geen 3 weken heeft mijn nieuwe Samsung Spinpoint HM320JI de geest gegeven. En laat ik net 2 dagen geleden mijn oude harde schijf geformateerd hebben in mijn externe behuizing. Gelukkig staan de belangrijkste bestanden op mijn (exchange) server. Dus een wijze les om eerst je schijf een flinke tijd aan te laten staan en een paar keer te stressen. En dan pas de schijf wissen. (of meteen timemachine draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefSnare
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11-2020
zelf heb ik 3 weken terug een nieuwe HD van apple zelf erin gezet, en verbaas me erover dat het zo makkelijk ging. Met me windows bak was ik vorig jaar zeker 2 dagen bezig

Twitter Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik heb vandaag een Scorpio Black 320GB, 7200rpm (WD3200BEKT) in mijn 17" MacBook Pro gestopt.
De harde installatie ging vlot, met gezonde schrik, alsook de zachte herinstallatie. Dat laatste was met TimeMachine een eitje.

Het enige waar ik nog serieus aan moet wennen is het geluid. Niet dat de schijf 'LUID' (Sorry voor de kapitalen, anders kan ik het niet goed uitdrukken zoals ik het bedoel :+ . ) maar hij geeft soms een zacht tikje. Ik was bang dat ie naar de botten was, maar ik vermoed dat het gewoon een geluidje, eigen aan de schijf is. Want als ik hem stress maakt hij het geluidje niet. Zullen de koppen zijn die willen parkeren ofzo.

Anyway. Ik heb serieus aan snelheid gewonnen. OS X start héél rap op en programma's natuurlijk ook. 320 GB is niet klein, dus plaats heb ik voorlopig ook genoeg.

Ik kan deze schijf aan iedereen aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties, ik ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in het bezit van een eerste generatie MacBook (Core Duo). Er zit een 80GB harde schijf in en 1GB geheugen. Nu drie jaar later en met Leopard heeft de notebook toch een beetje zijn snelheid verloren. En ook mijn harde schijf zit propvol. Bovendien is mijn harde schijf onlangs overleden :'(

Kan ik in mijn MacBook elke willekeurige 2,5" HDD plaatsen? Zoals de op de Pricewatch populaire Western Digital Scorpio Black WD3200. En kan ik elk willekeurig DD2 PC2-5300 geheugen gebruiken? Of is er een type wat jullie mij aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Laatst online: 23:17
Zolang het een 2.5" SATA schijf is die niet dikker is dan 9.5mm zou het geen problemen moeten opleveren. Al zijn vage incompatibiliteiten zoals bij alle pc's nooit 100% uitgesloten (bij Macs dus ook ;)).

Voor het geheugen is hier al een mooi topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me voorstellen dat er op zo'n oude eerste generatie MacBooks nog een beperking zit van het maximaal aantal GB. Als dat niet het geval is haal ik de Western Digital Scorpio Black 320GB, 7200.

Dank je voor het linkje naar het geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik overweeg de Hitachi 7K200 200 GB of de WD Scorpio Black 320 GB aan te schaffen voor mijn MacBook 2.0 Ghz met 4 GB werkgeheugen aan boord.
Daar dit niet mijn hoofdcomputer is en slechts voor gebruik onderweg/vakantie enz. is de hoeveelheid storage van minder belang.
Qua snelheid lijken de beide schijven elkaar weinig te ontlopen, wat ik belangrijk vind; welk van de twee schijven wordt bij normaal gebruik (tekstverwerking/browsen en film kijken via VLC) het minst heet? en welke is het stilst?

Ondertussen wellicht wat meer gebruikerservaringen van de WD Scorpio Black?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ik denk zelf dat omdat de WD nieuwe is, die beter zal zijn. Ik kan het ook fout hebben, maar meestal is nieuwe beter. Niet altijd, vaak wel. En ik denk dat het wel in snelheid iets zal uitmaken, omdat de WD waarschijnlijk grotere platters heeft, Is grotere datadichtheid, is meer snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Laatst online: 19:27

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Ik gebruik de WD Black 320 nu ruim een week. Alles werkt prima, niet warmer dan anders. Niets op aan te merken. Overigens merk ik niet dat de MacBook sneller is of zo, dit had ik ook niet verwacht. Het is een MacBook 2.2, model laat 2007 (gekocht begin dit jaar) met 4 GB intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Volgens mij is het lastig tegenwoordig nog een 2,5 inch schijf te vinden die je hoort of die "heet" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag dat Hitachi nu ook een schijf van 320 GB/7200 rpm leverbaar heeft, het wordt lastig zo.
De hardware van Hitachi schijnt betrouwbaarder te zijn vergeleken met die van WD echter geeft WD weer 5 jaar garantie en Hitachi slechts 3 jaar "beperkte" garantie.
Diverse "gebruikerservaringen" geven aan dat de WD Scorpio Black koeler lijkt dan die van Hitachi, ben echter nog geen echt gemeten waarden tegengekomen.

Ik wordt helemaal leip van die keuzes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag toevallig mijn MacBook uitgebreid van 2 GB ram naar 4 GB en van 120 GB HD naar 320 GB HD. Ik heb gewoon een 5400 RPM 320 GB Western Digital schijf erin gestopt en het werkt perfect. Piece of cake om het allemaal te installeren, en via TimeMachine zo de back up terug gezet. De schijf maakt ook geen extra herrie en wordt niet heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 00:34:
ik zag dat Hitachi nu ook een schijf van 320 GB/7200 rpm leverbaar heeft, het wordt lastig zo.
De hardware van Hitachi schijnt betrouwbaarder te zijn vergeleken met die van WD echter geeft WD weer 5 jaar garantie en Hitachi slechts 3 jaar "beperkte" garantie.
Diverse "gebruikerservaringen" geven aan dat de WD Scorpio Black koeler lijkt dan die van Hitachi, ben echter nog geen echt gemeten waarden tegengekomen.

Ik wordt helemaal leip van die keuzes :(
Nogmaals: ze ontlopen elkaar nauwelijks iets. Je gaat hem niet horen, en (bijna) niet voelen qua warmte, welke je ook koopt.

Bovendien ben je op GoT dus per definitie heb je niets aan meer dan 3 jaar garantie. Want je hebt voor die tijd al een andere laptop, en zo niet koop je over 4 jaar liever een 2TB schijf voor 20 euro. :)

Dus doe lekker niet moeilijk, koop de goedkoopste en klaar. Ik beloof je dat je er blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik heb dit topic even door gespit, echter kom niet echt een concreet antwoord tegen.

Ik heb een Macbook Pro 15" van een paar maand oud, echter zit hier een 5400 RPM schijf in, ik vroeg me af of er een merkbare snelheidswinst valt te behalen met een upgrade naar een WD Scorpio black 7200 RPM schjf.

De laptop is verder uitgerust met een 2.5GHz CPU en 4 GB RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yorick81 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:35:
Ik heb dit topic even door gespit, echter kom niet echt een concreet antwoord tegen.

Ik heb een Macbook Pro 15" van een paar maand oud, echter zit hier een 5400 RPM schijf in, ik vroeg me af of er een merkbare snelheidswinst valt te behalen met een upgrade naar een WD Scorpio black 7200 RPM schjf.

De laptop is verder uitgerust met een 2.5GHz CPU en 4 GB RAM.
Enkele posts hoger te lezen zie je mensen antwoordden dat ze een duidelijk verschil merken qua opstarten van applicaties en het booten zelf. Dus ja er is een snelheidsverschil, lijkt me ook logisch aangezien het ding een hoger aantal toeren draait en anders is er nog Google. Ik zit in het zelfde scheutje als jou, maar ben aan het wachten voor een 500gb 7200 rpm die blijkbaar nog niet bestaat. Anders wordt het wel de Hitachi Travelstar 7K320 320 Gb 7200 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 20:34:
[...]

Enkele posts hoger te lezen zie je mensen antwoordden dat ze een duidelijk verschil merken qua opstarten van applicaties en het booten zelf. Dus ja er is een snelheidsverschil, lijkt me ook logisch aangezien het ding een hoger aantal toeren draait en anders is er nog Google. Ik zit in het zelfde scheutje als jou, maar ben aan het wachten voor een 500gb 7200 rpm die blijkbaar nog niet bestaat. Anders wordt het wel de Hitachi Travelstar 7K320 320 Gb 7200 rpm.
De reden waarom ik deze vraag stelde is dat je nogal veel tegenstrijdige verhalen leest, veel mensen geven aan dat je weinig verschil merkt wanneer je laptop al goede specificaties heeft, vandaar de vraag.

Wat is je motivatie om voor de Hitachi te kiezen ipv een Western Digital Scorpio Black?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ondertussen de WD Scorpio Blue 320 GB besteld, zeer koele schijf in de zin dat 'ie niet echt warm wordt.
De specs en de snelheden wijken in diverse reviews nauwelijks af van de WD Scorpio Black.
Die paar tienden van seconden zullen voor mij nauwelijks merkbaar zijn aangezien ik geen (of zeer minimaal) zware app's gebruik zoals PhotoShop op mijn MacBook 2.0GHz/4GB.
In geld scheelt het ongeveer 70 eurs, niet gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit er veel verschil in batterij verbruik als ik er een 7200 schijf in doe i.p.v de standaard 5400?
ik wil een schijf van 160 of 200 GB, waar moet ik op letten? welke merken zijn goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:02:
zit er veel verschil in batterij verbruik als ik er een 7200 schijf in doe i.p.v de standaard 5400?
ik wil een schijf van 160 of 200 GB, waar moet ik op letten? welke merken zijn goed?
Alles wat je wilt weten staat in dit topic :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op woensdag 03 september 2008 @ 00:08:
[...]
Alles wat je wilt weten staat in dit topic :)
ja jammer dat het niet overzichtelijk in een OP staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
Lorefice schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 00:56:
Ik heb vandaag een Scorpio Black 320GB, 7200rpm (WD3200BEKT) in mijn 17" MacBook Pro gestopt.
De harde installatie ging vlot, met gezonde schrik, alsook de zachte herinstallatie. Dat laatste was met TimeMachine een eitje.

Het enige waar ik nog serieus aan moet wennen is het geluid. Niet dat de schijf 'LUID' (Sorry voor de kapitalen, anders kan ik het niet goed uitdrukken zoals ik het bedoel :+ . ) maar hij geeft soms een zacht tikje. Ik was bang dat ie naar de botten was, maar ik vermoed dat het gewoon een geluidje, eigen aan de schijf is. Want als ik hem stress maakt hij het geluidje niet. Zullen de koppen zijn die willen parkeren ofzo.

Anyway. Ik heb serieus aan snelheid gewonnen. OS X start héél rap op en programma's natuurlijk ook. 320 GB is niet klein, dus plaats heb ik voorlopig ook genoeg.

Ik heb deze disk vandaag ook besteld, ben benieuwd wat de winst is straks!

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:12
Heb nu een paar dagen een WD Scorpio Black 250 GB erin zitten en werkt perfect. Ik merk zelf vooral snelheidsverschil met opstarten en openen van grote bestanden. Tevens gebruik ik veel Logic Studio en dan is wat meer snelheid ook wel lekker.

• Yorick81
SanderI schreef op donderdag 04 september 2008 @ 08:13:
Heb nu een paar dagen een WD Scorpio Black 250 GB erin zitten en werkt perfect. Ik merk zelf vooral snelheidsverschil met opstarten en openen van grote bestanden. Tevens gebruik ik veel Logic Studio en dan is wat meer snelheid ook wel lekker.
En welke disk gebruikte je eerst?
Hoe heb je het vervangen van de disk ervaren?

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:12
Lorefice schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 00:56:

Ook ik heb deze schijf sinds 5 dagen in mijn MacBook Pro zitten! Eerlijk gezegd merk ik niet echt veel verschil met opstarten echter de overschrijfsnelheid van mn HD naar externe HD (FW800) is echt een stuk sneller geworden! :*)
Al met al ben ik er tevreden over. :)

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:12
Yorick81 schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:08:
[...]

En welke disk gebruikte je eerst?
Hoe heb je het vervangen van de disk ervaren?
Ik heb de standaard MacBook harddisk vervangen voor de WD. Dit was een Fujitsu 80 GB.
Modelnummer: MHV2080BH (macbook is +- 1.5 / 2 jaar oud).

Vervangen is heel makkelijk als je een klein kruiskopje en een torx schroevendraaier hebt ;)
Er zit een soort van harddisk houder in waardoor je makkelijk je harddisk eruit kan halen. Deze zit vast met 4 torx schroefjes. Nu had ik zelf niet het juiste formaat torx maar met een knijptangetje krijg je ze ook los (en weer vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister naar de Paradigit voor een nieuwe externe of interne schijf, werd me aangeraden niet zelf een interne schijf te gaan installeren. Maar toen bleek dat ik dat toch liever wilde, werd ik naar de Macstore Raadhuisstraat Amsterdam doorverwezen.
Hier kreeg ik hetzelfde advies, maar met de toevoeging dat de Macbook (2,1) maximaal 160gb aankan en dat voor installatie oa. het toetsenbord eruit moet :| . Vervolgens kon ik daar een twee keer te dure schijf kopen.

Dus bij Paradigit toch een (externe) MSI Starbox 320gb gekocht, wat een behuizing met FUJITSU MHZ2320BH G2 disk bleek.
Vanmiddag m'n schijf gekopieerd met Carbon Copy Cloner (in 1,5 uur klaar), ondertussen een torx schoevendraaiertje gehaald bij de doe-het-zelf'er en daarmee en met het schoevendraaiertje dat bij de externe schijf zat, nu net de nieuwe schijf omgewisseld. In een piep gebeurd, en slechts €70 gekost. Ik kan gewoon verder alsof er niets is veranderd aan de notebook, behalve een lading meer ruimte intern, en de ouwe als klein (80gb) extern schijfje.

Het installeren was zelfs voor mij een eitje, daarentegen zijn de specificaties van de verschillende schijven als Chinees voor mij. Wat de kwaliteit van deze schijf is weet ik dus niet. Op hun website word een interface snelheid (?) van 3Gb/s gegeven, maar System Profiler geeft 1,5 Gigabit aan.
De schijf schijnt erg zuinig te zijn.

Ben ik weer blij met m'n laptoppie!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
Ik heb zojuist ook een upgrade uitgevoerd naar de WD3200BEKT, ik merk een groot verschil met opstarten, ik heb wat geklokt, hieronder het resultaat:
5400RPM startup time 42,5 sec
7200RPM startup time 32,6 sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Yorick81 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:17:
Ik heb zojuist ook een upgrade uitgevoerd naar de WD3200BEKT, ik merk een groot verschil met opstarten, ik heb wat geklokt, hieronder het resultaat:
5400RPM startup time 42,5 sec
7200RPM startup time 32,6 sec
Yup hier start m'n MacBook Pro ook op in +- 30 sec sinds de 7200 RPM schijf erin zit.

Nu Yorick81, maakt jou WD3200BEKT ook af en toe een klikje? (Het is niet regelmatig. kan soms 20 sec tussen zitten, soms 1 min 20 sec , soms doe ie het een hele tijd niet. Naar het schijnt kan dit door de thermische kalibratie van de schijf komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
Lorefice schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:37:
[...]

Yup hier start m'n MacBook Pro ook op in +- 30 sec sinds de 7200 RPM schijf erin zit.

Nu Yorick81, maakt jou WD3200BEKT ook af en toe een klikje? (Het is niet regelmatig. kan soms 20 sec tussen zitten, soms 1 min 20 sec , soms doe ie het een hele tijd niet. Naar het schijnt kan dit door de thermische kalibratie van de schijf komen.)
Dit heb ik nog niet opgemerkt, zal het eens in de gaten houden.
Ik merk wel dat applicaties duidelijk sneller opstarten, goede upgrade dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 21:50:
....................
Hier kreeg ik hetzelfde advies, maar met de toevoeging dat de Macbook (2,1) maximaal 160gb aankan en dat voor installatie oa. het toetsenbord eruit moet :| . Vervolgens kon ik daar een twee keer te dure schijf kopen.
.............
Vanmiddag m'n schijf gekopieerd met Carbon Copy Cloner (in 1,5 uur klaar), ondertussen een torx schoevendraaiertje gehaald bij de doe-het-zelf'er en daarmee en met het schoevendraaiertje dat bij de externe schijf zat, nu net de nieuwe schijf omgewisseld. In een piep gebeurd, en slechts €70 gekost.....................
Het installeren was zelfs voor mij een eitje, daarentegen zijn de specificaties van de verschillende schijven als Chinees voor mij.
.......................
Dus als ik het goed begrijp heeft de macstore staan liegen.

en over dat chines..... blijkbaar weet je het beter dan je denkt want je heb wel de goede schijf te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Yorick81 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:58:
[...]

Dit heb ik nog niet opgemerkt, zal het eens in de gaten houden.
Ik merk wel dat applicaties duidelijk sneller opstarten, goede upgrade dit!
Ja inderdaad een heerlijke upgrade. Is zijn geld echt wel waard.

Ik heb trouwens een mogelijk antwoord op de klikjes gevonden.

Kijk hier maar.

De klikjes zijn nu eenmaal niet luid genoeg en te onegelmatig om van een stervende harde schijf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
Het lijkt nu overigens wel dat de case boven de DVD speler niet helemaal lekker meer sluit (zit klein beetje speling tussen), meer mensen dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 10-09 21:20
ik wil deze week een nieuwe schijf kopen:

300gb of groter
7200 rpm
snel (ondanks 7200 toeren zit er nog verschil tussen schijven)
energiezuinig
en STIL

ik zie er een aantal op alternate en heb veel gelezen maar een goed advies van iemand die meerdere mogelijkheden heeft getest en dergelijke mis ik.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick81
remcoXP schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:02:
ik wil deze week een nieuwe schijf kopen:

300gb of groter
7200 rpm
snel (ondanks 7200 toeren zit er nog verschil tussen schijven)
energiezuinig
en STIL

ik zie er een aantal op alternate en heb veel gelezen maar een goed advies van iemand die meerdere mogelijkheden heeft getest en dergelijke mis ik.
Lees de laatste 4 a 5 pagina's even door, daar staan ook tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik wil een nieuwe interne HDD kopen voor mn MacBook.
En wel: 250 gb en 7200 rpm.
Dus kom ik op deze twee:
Seagate Momentus 7200.3 ST9250421AS
Western Digital Scorpio Black WD2500BJKT

Ik wil m'n HDD in 3en partitioneren.
15gb XP
50gb OSX
Restgb Data/Media

Hier heb ik een aantal vraagjes over.

1. Hoe kan ik dit het beste doen?
Zelf denk ik als de HDD geplaatst is. Ik de CD erin doe. En dan Schijfhulpprogramma en direct formatteren en partitioneren. Klopt dit? En moet ik dan later via BootCamp die XP-partitie van de OSX-partitie afhalen?
2. Moet ik booten met Tiger CDs o met Leopard DVD?
Ik denk zelf eerst tiger (voor iLife '06) en later Leopard. Klopt dit?
3. Als ik Muziek, Filmpjes en Foto's op m'n data-partitie wil hebben staan, hoe krijg ik dan de standaard Movies/Music/Pictures-mappen in OSX op die data-partitie?
4. Iemand nog zware voors en tegens over deze 2 schijven (uit eigen ervaring)?

Hoop dat iemand me kan helpen. BVD!

[ Voor 5% gewijzigd door Jo-re-mi op 16-09-2008 10:52 ]

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Niemand?

• Yorick81
J0sTJos schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 10:51:
Ik wil een nieuwe interne HDD kopen voor mn MacBook.
En wel: 250 gb en 7200 rpm.
Dus kom ik op deze twee:
Seagate Momentus 7200.3 ST9250421AS
Western Digital Scorpio Black WD2500BJKT

Ik wil m'n HDD in 3en partitioneren.
15gb XP
50gb OSX
Restgb Data/Media

Hier heb ik een aantal vraagjes over.

1. Hoe kan ik dit het beste doen?
Zelf denk ik als de HDD geplaatst is. Ik de CD erin doe. En dan Schijfhulpprogramma en direct formatteren en partitioneren. Klopt dit? En moet ik dan later via BootCamp die XP-partitie van de OSX-partitie afhalen?
2. Moet ik booten met Tiger CDs o met Leopard DVD?
Ik denk zelf eerst tiger (voor iLife '06) en later Leopard. Klopt dit?
3. Als ik Muziek, Filmpjes en Foto's op m'n data-partitie wil hebben staan, hoe krijg ik dan de standaard Movies/Music/Pictures-mappen in OSX op die data-partitie?
4. Iemand nog zware voors en tegens over deze 2 schijven (uit eigen ervaring)?

Hoop dat iemand me kan helpen. BVD!
Ik heb nog niet zo bijzonder veel ervaring met OSX, echter hierbij mijn antwoorden, mocht het anders zijn, corrigeer gerust:
1. Inderdaad, HDD inbouwen, booten van OSX DVD/CD en disk util opstarten, partitioneren, tijdens de setup aangeven waar je OSX wilt installeren en later in bootcamp aangeven waar je XP wilt installeren.

2. Ik heb dit alleen met Leopard gedaan (gebruik geen iLife)

3. Don't know, dit is je standaard home dir layout, mappen slepen wellicht?

4. ik gebruik de WD3200BEKT (320 GB/7200 RPM) disk van WD, bevalt me prima, met de ander geen ervaring.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Ik zit eraan te denken om er een ssd in te planten(MBP), niet voor permanent gebruik, maar gewoon testen. (Ik heb er nameijk nog 1 liggen(neen niet te koop, deze is van mijn werk).

Iemand enig idee of het mogelijk is? Anders laat ik het achter wege en gooi er meteen een WD3200BEKT in (goh iedereen koopt echt dezelfde schijven hiero xD)

[ Voor 0% gewijzigd door Blonde Tux op 18-09-2008 20:43 . Reden: vergat mijn mac te vermelden ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Yorick81
Blonde Tux schreef op donderdag 18 september 2008 @ 20:42:
Ik zit eraan te denken om er een ssd in te planten(MBP), niet voor permanent gebruik, maar gewoon testen. (Ik heb er nameijk nog 1 liggen(neen niet te koop, deze is van mijn werk).

Iemand enig idee of het mogelijk is? Anders laat ik het achter wege en gooi er meteen een WD3200BEKT in (goh iedereen koopt echt dezelfde schijven hiero xD)
Ik heb geloof ik 1 artikel gelezen over een experiment om een SSD in een Macbook Pro te planten, boot tijden waren super, wil je echter multi tasken doe je er niet verstandig aan een SSD te installeren.

Een paar links:
http://www.ryanblock.com/...book-pro-with-a-64gb-ssd/
http://www.slashgear.com/...sd-in-macbook-pro-098426/

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Yorick81 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 21:13:
[...]
... wil je echter multi tasken doe je er niet verstandig aan een SSD te installeren.
Waarom niet? Kan het ook niet vinden in de gegeven links

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

• Yorick81
mickezzz schreef op woensdag 24 september 2008 @ 17:12:
[...]

Waarom niet? Kan het ook niet vinden in de gegeven links
Door het ontwerp van een SSD, een hardeschijfkop kan veel sneller switchen tussen blokken dan een SSD (correct me if I'm wrong).

Verwijderd

Heb ondertussen de WD Scorpio Blue 320 GB in mijn Macbook gezet, was binnen 7 minuten gepiept.
Ondertussen is de Scorpio Black 320 GB aardig in prijs gedaald maar heb geen spijt van de "slome" 5400 toeren per minuut schijf.
OSX start binnen de 39 seconden op en de MacBook staat regelmatig druk nullen en eenen te sorteren en wordt nauwelijks warmer dan 32 graden (omgevingstemperatuur 20 graden), EN, niet geheel onbelangrijk...de schijf is werkelijk fluisterstil!
Moet hem nog wel eens flink pijnigen met wat .flac bestanden converteren en photoshop.

• tweak_dude
  • Laatst online: 23:17
Yorick81 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 23:05:
[...]

Door het ontwerp van een SSD, een hardeschijfkop kan veel sneller switchen tussen blokken dan een SSD (correct me if I'm wrong).
Blokken? Een SSD heeft in ieder geval een veel lager zoektijd voor willekeurige data. Dat zou voor multitasking juist zeer gunstig moeten zijn. Harde schijven zijn in verhouding sneller met sequentiële data, wat dus gunstig is als je veel grote bestanden kopieert.

Anandtech heeft trouwens al een SSD in een MBP getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:11
Ik twijfel op dit moment tussen de

Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS en de
Western Digital Scorpio WD3200BEKT

Iedereen is WD3200BEKT aan het plaatsen, is daar nog een speciale reden voor? Als ik namelijk de test bekijk is de ST9320421AS nipt wat beter...

Zit daarnaast nog te twijfelen of ik niet een tragere 500GB schijf wil... Maar die zijn weer zo trahaag en ik werk er de hele dag op :X (niets spannends though).

Iemand ervaring met de ST9320421AS voor de rest? Zie hem niet in dit topic voorbij komen namelijk.

[edit]
Ze maken het me nog gemakkelijker :X De momentus 7200.4 komt Q4 uit met 500GB... Misschien moet ik daar maar even op wachten :P

[ Voor 10% gewijzigd door FailFr8er op 02-10-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Red Nalie schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:08:
Ik twijfel op dit moment tussen de

Seagate Momentus 7200.3 ST9320421AS en de
Western Digital Scorpio WD3200BEKT

Iedereen is WD3200BEKT aan het plaatsen, is daar nog een speciale reden voor? Als ik namelijk de test bekijk is de ST9320421AS nipt wat beter...

Zit daarnaast nog te twijfelen of ik niet een tragere 500GB schijf wil... Maar die zijn weer zo trahaag en ik werk er de hele dag op :X (niets spannends though).

Iemand ervaring met de ST9320421AS voor de rest? Zie hem niet in dit topic voorbij komen namelijk.

[edit]
Ze maken het me nog gemakkelijker :X De momentus 7200.4 komt Q4 uit met 500GB... Misschien moet ik daar maar even op wachten :P
Ik heb zojuist de Seagate 7200 320gb besteld. Alleen vet lange levertijd bij Azerty...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-07 21:18

rlr

mooie hdd voor macbook, nietwaar? western digital scorpio blu 500gb

http://www.westerndigital...p?driveid=506&language=en

129,04 EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
rlr schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 01:18:
mooie hdd voor macbook, nietwaar? western digital scorpio blu 500gb

http://www.westerndigital...p?driveid=506&language=en

129,04 EUR
Je zou natuurlijk een review kunnen zoeken. Maar die gaat toch zeggen dat hij stil is, snel is, niet warm wordt, enzovoorts. Dus je kan het ook hier vragen aan mij, wat je gedaan hebt. En dan zal ik wel antwoorden:

Mooie hdd voor je MacBook. Vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:53
Heb gisteren de Western Digital Scorpio WD3200BEKT besteld ter vervanging van een 250gb 5400rpm schijf.
Bij de 5400rpm schijf begin ik me de laatste tijd te ergeren aan het steeds maar opkomende strandballetjes wanneer ik aan het downloaden (10mbit), uploaden (2mbit), overschrijven naar externe schijf/.rar uitpakken en aan het surfen was. Ook krijg ik de 10mbit lijn niet vol wanneer ik aan het multitasken ben.

Ik hoop dat het met de nieuwe schijf verholpen is.

(Macbook 1.83ghz, 2gb ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom kiezen jullie allemaal voor de WD ipv de Seagate? Ik zie dat het qua prijs niets uitmaakt en dat de Seagate ook nog eens minder energie verbruikt. Waarom kiest iedereen dan voor de WD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 15:05
Ga de disk in mijn Macbook vervangen. Wordt ook een WD Scorpio 320 zoals velen hier. Voor het overzetten van de data had ik het volgende in gedachte. Volgens mij moet dit gewoon werken.

Oude hard disk
Macbook in target mode met behulp van een firewire kabel aan mijn Mac Pro hangen. Dan met behulp van Disk Utility een image draaien van de MacBook disk op de Mac Pro disks.

Nieuwe hardisk
Zelfde verhaal als boven en dat de image restroren op de nieuwe harddisk van de MacBook.

Moet lukken toch? Wou het even kortsuiten met jullie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jappo112 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:21:
Ga de disk in mijn Macbook vervangen. Wordt ook een WD Scorpio 320 zoals velen hier. Voor het overzetten van de data had ik het volgende in gedachte. Volgens mij moet dit gewoon werken.

Oude hard disk
Macbook in target mode met behulp van een firewire kabel aan mijn Mac Pro hangen. Dan met behulp van Disk Utility een image draaien van de MacBook disk op de Mac Pro disks.

Nieuwe hardisk
Zelfde verhaal als boven en dat de image restroren op de nieuwe harddisk van de MacBook.

Moet lukken toch? Wou het even kortsuiten met jullie :).
Je kunt toch ook gewoon een back up maken met Time-Machine en deze daarna weer terugzetten op de nieuwe harde schijf? Dan is het ook goed lijkt me :) Alle instellingen etc worden gewoon meegenomen als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 15:05
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:36:
[...]

Je kunt toch ook gewoon een back up maken met Time-Machine en deze daarna weer terugzetten op de nieuwe harde schijf? Dan is het ook goed lijkt me :) Alle instellingen etc worden gewoon meegenomen als het goed is.
Een Backup maken naar wat? Ik heb geen externe hard disk (behuizing). Naar mijn weten kan TM officieel alleen een backup draaien naar een externe disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jappo112 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:21:
[...]

Een Backup maken naar wat? Ik heb geen externe hard disk (behuizing). Naar mijn weten kan TM officieel alleen een backup draaien naar een externe disk.
Dat klopt trouwens ja, ik nam aan dat je die een had :) .
Maar ik zit nu dus ook te kijken voor een nieuwe HD, als ik een kopie zet naar mijn externe HD, en daarna die kopie weer terugzet naar mijn nieuwe schijf die dan in de macbook zelf zit, dan gaat dit toch gewoon lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:17:
Waarom kiezen jullie allemaal voor de WD ipv de Seagate? Ik zie dat het qua prijs niets uitmaakt en dat de Seagate ook nog eens minder energie verbruikt. Waarom kiest iedereen dan voor de WD?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ik heb de samsung gekozen. Was 30 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik wil de HD uit mijn macbook halen en dan vervangen door de seagate of WD 320GB. Wat doen jullie daarna met de harde schijf die uit de macbook komt? Is het mogelijk om 'm in een externe behuizing te stoppen en 'm te gebruiken voor time machine (de schijf is 70GB kleiner)? Het liefst zou ik de schijf stoppen in een goede behuizing zonder dat ik externe power nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
CasC schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 21:24:
Ik wil de HD uit mijn macbook halen en dan vervangen door de seagate of WD 320GB. Wat doen jullie daarna met de harde schijf die uit de macbook komt? Is het mogelijk om 'm in een externe behuizing te stoppen en 'm te gebruiken voor time machine (de schijf is 70GB kleiner)? Het liefst zou ik de schijf stoppen in een goede behuizing zonder dat ik externe power nodig heb.
Ik heb er een 2,5 inch sata behuizing voor gekocht. (Heeft geen adapter nodig) Was 10 euro oid. Time Machine kan wel, maar niet alles zal erop passen. Dus je kan bij je preferences een aantal mappen uitsluiten. (Je download map bijvoorbeeld, of wellicht je mp3s die ook op je ipod staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:17:
Ik zou denk ik voor de Seagate gaan. Ik heb al aardig wat klachten gezien over het geluidsniveau van de WD.

Maar goed, ook de Seagate heeft wat klachten, zo heb ik een paar mensen gezien waarbij die 60C werd.Grote vraag voor mij is hoe de nieuwe macbook omgaat met deze hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Philflow schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:39:
[...]

Ik zou denk ik voor de Seagate gaan. Ik heb al aardig wat klachten gezien over het geluidsniveau van de WD.

Maar goed, ook de Seagate heeft wat klachten, zo heb ik een paar mensen gezien waarbij die 60C werd.Grote vraag voor mij is hoe de nieuwe macbook omgaat met deze hitte.
Gister eindelijk mijn nieuwe WD 320gb 7200rpm geplaatst. Ben erg tevreden. Over snelheid kan ik nog weinig zeggen, heb m nog maar 1x opnieuw geboot. Maar alsie hard moet werken dan voel je de schijf toch wel wat meer dan de oude 80gb 5400 schijf. Maar niet storend.
Had dus eerst een Seagate 320 7200 besteld, maar daarvan duurt de levering bij Azerty heel erg lang. Dus daarom nu een WD. Zo ff met Bootcamp aan de slag. En dan alle libraries van mn VST's op mn mac zetten ipv extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

cornelixnootje1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 00:08:
[...]

Ik heb er een 2,5 inch sata behuizing voor gekocht. (Heeft geen adapter nodig) Was 10 euro oid. Time Machine kan wel, maar niet alles zal erop passen. Dus je kan bij je preferences een aantal mappen uitsluiten. (Je download map bijvoorbeeld, of wellicht je mp3s die ook op je ipod staan)
Welke behuizing heb je? Ik wil graag FireWire (vanwege weinig USB-poorten). Maar kan weinig vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik probeer nu mijn nieuwe 320GB WD (WD320BEKT) in me macbook te krijgen.. Helaas zonder succes. Mijn macbook ziet hem niet!

Ik heb hem net in een externe behuizing geplaatst. Hierdoor werd hij wel herkent in de mac os installatie software. Ik heb hem geformateerd (journaled) en opnieuw in me mac gestopt.. Wederom zonder succes. De macbook is niet stuk aangezien ik nu op me oude schijf zit te werken.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

[edit: Net een andere nieuwe WD320BEKT erin gestopt.. Zelfde probleem. Harde schijf word ook niet herkent.]

[edit 2: Apple opgebeld: "De harde schijf heeft geen apple sticker dus kunnen we niets doen. Maar je kunt wel langs een apple store."

Doe ik dat maar even :(.

[Edit 3: in de applestore de HDD er nog een keer ingestopt.. En ja hoor.. Toen werkte de schijf meteen :+ ...]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Laatst online: 14-02 16:52
Ik lees hier nog heel weinig over SSD disks, toch bied apple ze nu aan in de MB. Ze zijn alleen nog erg duur en helemaal als je ze via apple zelf koopt. Mischien dus het overwegen waard om de HD los van de MB te kopen. Pure opslagcapaciteit heb ik niet echt nodig, alleen wel voldoende om ook windows op een 2de partitie te laten draaien (op dit moment vindt ik 160GB ruimafdoende). Welke is de beste optie voor in mijn nieuw aan te schaffen MB 13"

SSD-disk: "OCZ Core OCZSSD2-1C128G" (of de 250GB versie) ~ SSD gebruikt minder stroom en is sneller
of
7200rpm disk erin zetten (320 of 500 GB), in dit geval vraag ik mij of of er ook een SATA2 in kan, lijkt mij persoonlijk van wel maar op applestore staat nergens dat ze SATA2 gebruiken (tenminste ik kon het daar niet vinden). Verder geeft de store alleen upgades aan in 5400rpm voor de MB 13".
of
Toch maar even wachten en later een SSD-schijf aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Met OCZ Core (en andere goedkope SSDs met Jmicron controller) moet je oppassen want die kunnen vaak gaan haperen.

Beter wacht je nog even met SSD en ga je voor 7200rpm. Tenzij je >500 euro wil uitgeven voor 80GB.

Waar heb jij een 500GB 7200rpm gezien? Die zijn nog niet te leveren voor zover ik weet. Het zal niet lang meer duren voordat de Seagate 7200.4 500GB beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Laatst online: 14-02 16:52
@Philflow
klopt de 500GB 2.5" heb ik idd ook nog niet gezien?...

De seagate Momentus 7200.3 (320GB of 250GB) lijkt mij dan een goede optie. Ik neem aan dat ik die gewoon in mijn nieuwe MB kan schroeven, zonder garantie op mijn MB (excl HD) te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Laatst online: 06-01-2024
Zijn er ook mensen die voor de BJKT (met free fall sensor) van WD hebben gekozen ipv de BEKT? Qua prijs maakt het niet veel uit dus waarom zou ik het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik wil de 160gb 5400rpm disk ook vervangen in mijn macbook, ook ik moet dus kiezen tussen Seagate of Western Digital. Uberhaupt levert een dergelijke disk geen schade aan de hardware, door hitte of wat dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CasC schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:09:
Zijn er ook mensen die voor de BJKT (met free fall sensor) van WD hebben gekozen ipv de BEKT? Qua prijs maakt het niet veel uit dus waarom zou ik het niet doen?
Als je je macbook vaak vervoert in slaapmodus is het misschien wel interessant. Als ie uit staat maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35
In slaapmodus wordt alles toch in het ram opgeslagen, en gaat de HD uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Killzone schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:43:
In slaapmodus wordt alles toch in het ram opgeslagen, en gaat de HD uit?
Ik weet het niet zeker, OS X is voor ook nog eens nieuw dus ik kan er naast zitten.

In windows gaat in hibernate het systeem volledig uit, en wordt de kop dus van de schijf afgehaald. Hoe het precies in standbye zit weet ik niet. Ik weet niet eens hoe ik mijn nieuwe macbook kan laten hibernaten :)

Maar volgens mij heeft zo'n freefall sensor alleen zin voor het geval de harde schijf stroom krijgt. Als de HD uit staat is de kop sowieso van de schijf af.
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.