Toon posts:

4GB limiet, hoe zit het nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Dell OptiPlex GX620 waar ik Linux op wil hebben met VMWare Server. Ik heb er 4 x 1GB geheugen in gezet zodat ik een paar VM's aan kan maken voor mijn test omgeving. De bios ziet 4GB geheugen, dat geeft hij weer. Ik heb Unbuntu 32 Bit server erop gezet maar deze zag "maar" 3.6GB van de 4GB. Heb gezocht, en kwam toen wat tegen over de limiet van 32 Bit.

Er zit een P4 630 in met EM64T extensions. Volgens Intel kan er hiermee meer dan 4GB geadresseerd worden. Ik heb daarna de 64 Bit versie van Unbuntu server erop gezet maar nog steeds blijf ik bij 3.6GB steken.

Ik kwam op GoT ook enkele topics tegen maar daar stond of geen oplossing in, of het mobo kon de 4GB niet aan. Volgens de specs moet 4GB passen en samen met EM64T zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ook de 64 Bit server kernel van Unbuntu kan makkelijk meer dan 4GB aan.

Iemand een idee?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 17:48
Ja.. Kernel hercompileren
Processor type and features -> High memory support
Standaard is dat off, en dat resulteert in 1G max, daarna krijg je de optie 4G (dat zal dus wel in de ubuntu kernel gebakken zijn, en daarna 64G :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-04 14:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

UltraSub schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:34:
Standaard is dat off, en dat resulteert in 1G max, daarna krijg je de optie 4G (dat zal dus wel in de ubuntu kernel gebakken zijn, en daarna 64G :)
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Zonder High Memory Support heb je maar de beschikking over maximaal 4GB geheugen. Wil je daarboven komen, dan moet je de High Memory Support aanzetten in je kernel config.

Het stukje geheugen wat de TS mist is gewoon het deel Kernel geheugen. Bij mijn 2GB mis ik ongeveer 200MB, dus ik ga er vanuit dat ongeveer 10% door de kernel in beslag wordt genomen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:34:
Volgens mij is deze optie standaard in de Server versie. Kan ik dit checken via de cli?
--MeAngry-- schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:41:
[...]

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Zonder High Memory Support heb je maar de beschikking over maximaal 4GB geheugen. Wil je daarboven komen, dan moet je de High Memory Support aanzetten in je kernel config.

Het stukje geheugen wat de TS mist is gewoon het deel Kernel geheugen. Bij mijn 2GB mis ik ongeveer 200MB, dus ik ga er vanuit dat ongeveer 10% door de kernel in beslag wordt genomen. :)
Ik neem toch aan dat total mem het geheugen is wat in het systeem zit?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2006 12:49 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:45:
[...]

Volgens mij is deze optie standaard in de Server versie. Kan ik dit checken via de cli?

[...]

Ik neem toch aan dat total mem het geheugen is wat in het systeem zit?
Je zal je kernel configuratie file op moeten zoeken en daarin zoeken naar 'high mem support' zoals UltraSub al zei :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
webfreakz.nl schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:53:
[...]

Je zal je kernel configuratie file op moeten zoeken en daarin zoeken naar 'high mem support' zoals UltraSub al zei :)
Volgens mij moet het ook staan in /boot/config-<version>.. weet ik niet helemaal zeker.

Anyway, voor de achtergrond:

http://kerneltrap.org/node/2450

Ga ik ook even lezen ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Zit het probleem wel in Linux? De 64 Bit versie die ik draai moet dit probleem toch in ieder geval niet hebben? Ik zie op die versie sites dat de high memory optie alleen nodig is als je 32 Bit gebruikt.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 10:53

Gé Brander

MS SQL Server

Zoek eens naar een bios setting die je kan aanpassen, ik weet zo even niet meer hoe die heet, maar heb wel laatst nog een topic hierover voorbij zien komen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:32:
Ik heb een nieuwe Dell OptiPlex GX620 waar ik Linux op wil hebben met VMWare Server. Ik heb er 4 x 1GB geheugen in gezet zodat ik een paar VM's aan kan maken voor mijn test omgeving. De bios ziet 4GB geheugen, dat geeft hij weer. Ik heb Unbuntu 32 Bit server erop gezet maar deze zag "maar" 3.6GB van de 4GB. Heb gezocht, en kwam toen wat tegen over de limiet van 32 Bit.

Er zit een P4 630 in met EM64T extensions. Volgens Intel kan er hiermee meer dan 4GB geadresseerd worden. Ik heb daarna de 64 Bit versie van Unbuntu server erop gezet maar nog steeds blijf ik bij 3.6GB steken.

Ik kwam op GoT ook enkele topics tegen maar daar stond of geen oplossing in, of het mobo kon de 4GB niet aan. Volgens de specs moet 4GB passen en samen met EM64T zou dit toch geen probleem moeten zijn? Ook de 64 Bit server kernel van Unbuntu kan makkelijk meer dan 4GB aan.

Iemand een idee?
Die 0,4 GB die je niet ziet zou nog wel eens je PCI address space kunnen wezen. Kijk eens met lspci waar je pci devices gemapped zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
doctormetal schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:31:
[...]

Die 0,4 GB die je niet ziet zou nog wel eens je PCI address space kunnen wezen. Kijk eens met lspci waar je pci devices gemapped zijn.
En dat kun je geloof ik dus ergens in de bios configgen.

Ik zie om die reden ook slechts 3.7Gb van de 4gig. Maar goed, 64bits OS enz dat gaat niet werken op mijn P3 ;)
Dual P3 1Ghz / 15k SCSI enz, dus nee, geen normale P3 met zoveel ram, en ja, t is wel enigszins ziek veel maar goed, t was goedkoop en ik vmware veel

Herkendniet al het geheugen 3,25Gb
4gb geheugen wordt als 3.4gb herkend door bios
XP ziet 3GB ipv 4GB geheugen

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 02-10-2006 00:02 ]

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:42

EaS

c70070540 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 19:21:
Zoek eens naar een bios setting die je kan aanpassen, ik weet zo even niet meer hoe die heet, maar heb wel laatst nog een topic hierover voorbij zien komen.
MSI K8N Neo4 Platinum herkent geen 4 GB Ram ??

Of in het kort: Memory Hole Remapping.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 17:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik zal wel helemaal verkeerd denken, maar gebruikt de Optiplex 620 niet standaard 'n onboard videokaart? Dat verklaart wellicht ook 'n deel van het 'missende' geheugen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-04 17:48
--MeAngry-- schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 12:41:
[...]

Jawel, wat ik schreef klopte imo. Uit eigen ervaring.
Ik draaide een kernel, prop er 2GB in, en ik zie uiteindelijk maar 1GB. Ik check de kernel, zie de opties die ik hierboven noemde, en daar stond high memory support dus uit. Hence de 1GB limit dus. Omhoog gekrikt naar 4GB, en na de compile, install en reboot, had ik beschikking over mijn 2 GB.

Maar goed, zoals hierboven al meerdere malen genoemd, dat kun je wel aan hebben staan in de kernel, maar als je plank het niet support door een setting.... sja.. :o
Je zult de beide opties dus wel moeten combineren :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
in windows moet je PAE aanzetten op 32bit, doe je dat niet, dan blijf je hangen op 3,5/3,6gb
Pagina: 1