Toon posts:

MSI K8N Neo4 Platinum herkent geen 4 GB Ram ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aloha...

Al kijk ik op de site van MSI dan staat er het volgende:
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=637

code:
1
2
3
Supports dual channel DDR 266/333/400, using four 184-pin DDR DIMMs.
• Supports a maximum memory size up to 4GB without ECC.
• Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM.

Alleen hij herkent maar tot 2,75 GB ik heb geprobeerd om de reepjes om te draaien alleen dat werkte niet :(

Afbeeldingslocatie: http://mech7.net/tmp/ram.jpg

Weet iemand wat ik kan doen ?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-04 18:13
zitten ze er wel goed in?

en welke reepjes heb je er precies in? zijn ze wel compatible? heb je al met memtest getest of ze het doen? heb je ze al verwisseld in de bankjes?

[ Voor 75% gewijzigd door Murcielago op 25-10-2005 01:11 ]

PSN: djmurcielago

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:42

EaS

Je zou eens kunnen proberen om S/W memory hole Remapping in het bios op enabled te zetten. Functie is alleen bruikbaar bij een 64-bit OS, welke je zo te zien gebruikt.

Verder geld nog:

"Due to the South Bridge resource deployment, the system density
will only be detected up to 3+GB (not full 4GB) when each
DIMM is installed with an 1GB memory module."

Waardoor er iets van 3,5 Gig overblijft geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ze zitten er goed in.. en ik heb ze al verwisseld... Waar zit die bios functie precies ik heb xp x64 idd :Y)

Wel gaar dat ze adverteren met 4 gb.. en dat hij dan maar 3+ kan herkennen... trouwens heb ik wel evengoed die functionaliteit die hij niet herkent ?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 01:38 ]

• EaS

EaS

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 01:37:
Ja ze zitten er goed in.. en ik heb ze al verwisseld... Waar zit die bios functie precies ik heb xp x64 idd :Y)
BIOS in -> Advanced Chipset Features -> DRAM Configuration -> bijna helemaal onderin vind je S/W memory hole Remapping, deze op [Enabled] zetten -> Save & Exit.
Wel gaar dat ze adverteren met 4 gb.. en dat hij dan maar 3+ kan herkennen... trouwens heb ik wel evengoed die functionaliteit die hij niet herkent ?
Die quote komt rechtstreeks uit de handleiding van de MSI K8N Neo4 Platinum, andere nForce 4 (Ultra)planken schijnen wel de volle 4 Gig aan te kunnen spreken.

Verwijderd

Topicstarter
w00t super bedankt ik heb geen idee wat die functie doet maar hij herkent hem nu helemaal... _/-\o_
dat wordt dus geen boze brieven naar MSI schrijven :)

Afbeeldingslocatie: http://mech7.net/tmp/ram2.jpg

er stond ook nog H/W memory hole remapping? Is dat ook goed om aan te zetten ? :9

Verwijderd

Topicstarter
Kan deze setting invloed hebben op software? Ik kan Z-Brush opeens niet meer openen? :/

• EaS

EaS

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 02:24:
Kan deze setting invloed hebben op software? Ik kan Z-Brush opeens niet meer openen? :/
Was nog iets vergeten:

S/W memory hole Remapping
This field enables software to remap the physical memory to the address higher
than 00E0. (This item only activities in 64-bit OS) Setting options: [Disabled],
[Enabled].

H/W memory hole Remapping
This field enables hardware to remap the physical memory to the address
higher than 00E0. (This item only activities in 64-bit OS) Setting options: [Disabled],
[Enabled].

H/W memory hole Remapping, moet je dus ook nog even op [Enabled] zetten.

Edit: Zie dat je het in het bericht ervoor nog vermeld :) Ik zou het inderdaad aanzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door EaS op 25-10-2005 02:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
K thanks ik heb die enabled.. er staat btw nog een setting? MTRR Mapping Mode is het verstandig die ook op enabled te zetten ?

En kan dat geheugen of settings invloed hebben op de software, want voorheen ded z-brush eht prima heb er vanmiddag nog mee gewerkt ;(

• EaS

EaS

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 02:43:
K thanks ik heb die enabled.. er staat btw nog een setting? MTRR Mapping Mode is het verstandig die ook op enabled te zetten ?

En kan dat geheugen of settings invloed hebben op de software, want voorheen ded z-brush eht prima heb er vanmiddag nog mee gewerkt ;(
Bij MTRR heb je 2 opties:

MTRR Mapping Mode
This field allows you to control the MTRR mapping Mode. Setting options:
[Discrete], [Continuous].

Waarbij ie standaard op [Continuous] staat. Lijkt mij het beste deze daarop te laten staan:

MTRR stands for Memory Type Range Registers and the memory range can be mapped continuous for both CPUs and their memory or discrete with the latter being more aggressive.

.......en aggressive instellingen zijn niet altijd verstandig, tenminste niet zolang er eerst nog andere probleempjes opgelost moeten worden.

Ik zie trouwens net dat H/W Memory Hole Remapping de hardware het werk laat doen, en dat S/W Memory Hole Remapping dan geen nut heeft (?), laat je S/W Memory Hole Remapping het werk doen, dan hebben we het over "a software emulation of the memory remapping". Het liefst laten we het de hardware afhandelen natuurlijk.
Bij de AMD Opteron kunnen alleen latere steppings H/W memory hole Remapping aan. Het lijkt me dat de socket 939 3500+ ook wel tot de "latere" revisies van K8 CPU's hoort die H/W memory hole Remapping aan kunnen:

• S/W memory hole Remapping kan dus op [disabled]
• H/W memory hole Remapping blijft dus op [Enabled]

Kan zijn dat omdat ze beide op [Enabled] stonden, dat de zaken niet helemaal werkten zoals het hoort. Misschien dat het de oorzaak was dat z-brush niet werkte? Een reinstall lijkt me toch niet nodig (van alle) software ?
Ik zou in ieder geval de bovenstaande instellingen toepassen.

Hieronder nog even het verhaaltje zoals op de website van Sun te vinden is, die ook een beetje duidelijk maakt waarom die limiet er eigenlijk is:

Memory Hole Remapping
There is a known issue with x86 platforms that have 4 GB or greater physical memory installed. Systems with this configuration will not be able to recognize all of the physical memory because of the memory configuration and PCI address settings. This condition is known as Memory Hole or PCI Hole. There will be a memory gap between the reported amount of available memory and the amount of physical memory in the system (for example, for a system with 4GB memory, the reported amount will be about 3.2 GB).

The size of the PCI hole is the total amount of PCI/AGP address space consumed for all devices as configured by the BIOS, and so is dependent upon items such as the amount of video memory, size of the AGP aperture, and the number of PCI devices.

With the B4S2 BIOS (on the Supplemental CD V 2.1), you can now remap memory around the memory hole and, if the operating system allows, programs can now access all the memory.

The default selection for memory remapping is Disabled. In order to enable memory remapping, you will need to choose one of the following options, depending on the type of processor that you have.

For E-stepping Opteron Processors (model 252 or later): Choose the Hardware option, which enables the hardware to do memory remapping.

For CG Opteron Processors (models earlier than 252): Choose the Software option, which provides a software emulation of the memory remapping. E-stepping processor systems can use this mode as well, but there may be a slight performance degradation.

[ Voor 3% gewijzigd door EaS op 25-10-2005 03:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb het nu op Hardware matig alleen gezet.. alleen Z-Brush wil niet meer starten, de rest werkt wel allemaal prima :/

Zou dit aan slechte ram kunnen liggen of zou dit iets anders kunen zijn? Wnat voordat ik de ram heb geinstalleerd werkte het nog allemaal prima :|

Verwijderd

Topicstarter
Hey je zegt dat dat op de website van SUN stond? Mischien dat dat er iets mee te maken heeft omdat Z-Brush Java nodig hebt om te kunnen draaien, zou er iets met java anders kunnen zijn als je dat gebruikt |:(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[search=4gb geheugen windows]

Check met name Abbadon's reacties in dit gevonden topic: XP ziet 3GB ipv 4GB geheugen :)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe bedankt maar zoals op het plaatje te zien is is dat probleem al verholpen alleen heb ik er nu een ander bijgekregen :9

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm heel vreemd maar Outlook 2003 werkt opeens ook niet meer :O Hij vraagt dan of hij in veilige modus wil opstarten wat ook weer niet gaat.. en komt dan in een soort oneindige loop ?

Ok dit was omdat Outlook een patch nodig had omdat die niet met 4 GB Ram om kan gaan.. :( Dus dat is opgelost gelukkig..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 15:00 ]

• EaS

EaS

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 14:15:
Hmmmm heel vreemd maar Outlook 2003 werkt opeens ook niet meer :O Hij vraagt dan of hij in veilige modus wil opstarten wat ook weer niet gaat.. en komt dan in een soort oneindige loop ?
Outlook 2003 en 4 GB Ram is een bekend probleem, doe maar eens een google search. Er schijnt ook al een hotfix voor te zijn.
Deze hotfix verlangt wel dat Office 2003 SP1 geinstalleerd is, maar dat staat er allemaal wel bij:

Issues that the hotfix package fixes
..
....The Windows Server 2003 computer has 4 gigabytes (GB) or more of RAM.
..

Zie deze hotfix

Wat betreft ZBrush, heb eens rondgekeken op het forum daar, en er zijn wel meer problemen daar met ZBrush op Windows x64, maar deze schijnen in veel gevallen inderdaad Java gerelateerd te zijn.
Java 32-bit heeft een zogenaamde 'heap size' limit van rond de 2 Gig. Een 64-bit Java Runtime Environment zou dit probleem moeten verhelpen:

• 32 bit Operating Systems and processors can limit the process virtual address space and thus the amount of memory that you can dedicate to JVM heap usage. Some Operating Systems divide the 32 bit process address space into space for system/kernel and space for user code. For example, Windows™, Linux™ (most distributions/kernels) and MacOSX™ do a 50/50 split, leaving on a 32 bit machine around 2GBytes of space available for the Java heap, even on machines which have larger amounts of RAM installed. 32 bit processes on Solaris Sparc™ (7, 8 & 9) avoid the 50/50 split and make most of the 4Gbytes available to the java heap, for example java.

• To exceed the 2 or 4GByte Java heap size limits, a 64 bit JVM is usually required. However, for this to work usefully and to see benefits, 64 bit processors, corresponding Operating System support (some Operating Systems available for 64 bit processors only support a 32 bit address space, for example MacOSX™ 10.3) and more than 4 GBytes of RAM will be needed.

Wat ZBrush gebruikt weet ik niet, JVM of JRE? Een 64-bits JVM is er blijkbaar nog niet voor Windows x64 (?), JRE wel.

Om je outlook probleem op te lossen installeer je dus de hotix, en misschien wordt het ZBrush probleem verholpen als je de JRE AMD64 installeert, die is hier te downloaden, helemaal onderaan

Verwijderd

Topicstarter
Toppie ontzettend bedankt man, die outlook had ik inderdaad gevonden die werkt nu weer.. Als het goed is gebruikt Z-Brush JRE, maar op het forum stonden handleidingen om de 32 bit versie te gebruiken... Maar ik ga het even proberen of het werkt... Anders zou het wel heel erg minder zijn, dan zou ik alleen dual boot moeten maken voor zbrush :'(

edit*

K*t het werkt niet... Zou er een soort van hack zijn voor Java zodat hij hier wel mee zou kunnen omgaan? |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 15:53 ]

Pagina: 1