Toon posts:

XP ziet 3GB ipv 4GB geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5WD2 Prem wifi tv edition moederbord , en ik heb 4 reepjes geheugen van een gig per stuk.

De bios ziet ze wel volledig, als ik xp heb geinstalleerd ziet xp als ik bij systeem kijk maar 3 gig.

Weet iemand hoe dat kan of wat ik moet wijzigen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 08:23 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-04 17:42

Nik

Reepje voor reepje testen, en weet je zeker dat je mobo het aan kan?

• Ciqniz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09-2023

Ciqniz

On the move...

Zover ik weet kan XP maar MAX 4GB aan geheugen hebben. Daar hoort je wisselbestand ook bij te zitten, dus grote kans dat je 3GB aan intern geheugen kunt gebruiken en de resterende 1GB voor het wisselbestand...

Verwijderd

Topicstarter
het is een 570 J
proller schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:21:
Reepje voor reepje testen, en weet je zeker dat je mobo het aan kan?

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Vaak zit je net over de 4GB (Maximale wat Windows aankan). Dat zorgt ervoor dat Windows minder ziet, wat 1 bankje minder is, dus 3GB. Vaak zit er in het BIOS een optie waarmee je de 4GB sector kan resizen, zodat je net onder de 4GB komt, maar dat alles het wel ondersteund.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

KreaToh schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:23:
Zover ik weet kan XP maar MAX 4GB aan geheugen hebben. Daar hoort je wisselbestand ook bij te zitten, dus grote kans dat je 3GB aan intern geheugen kunt gebruiken en de resterende 1GB voor het wisselbestand...
Nee, dat is niet zo...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
in de bios ziet ze wel alle 4

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:22

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mr. T.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Is dit niet een van de redenen voor 64bits? Meer geheugen kunnen gebruiken? (dacht dit gelezen te hebben, maar kan het ook totaal mis hebben). Dus ff beta van vista proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok Dank je wel, maar mijn bios die ziet exact 4096 mb en als ik bij systeem eigenschappen kijk moet ik daar toch ook 4 gig waarnemen toch geen 3, er staat ook dat xp alle versies tot 4 gig gaat ..

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik daaraan ???
0X55AA schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:26:
Is dit niet een van de redenen voor 64bits? Meer geheugen kunnen gebruiken? (dacht dit gelezen te hebben, maar kan het ook totaal mis hebben). Dus ff beta van vista proberen?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 11:57

Turkish

zhé germans

Wat je kan proberen is je wisselbestand uit te zetten, waarschijnlijk ziet XP dan wel 4 GB mem ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Turkish schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:39:
Wat je kan proberen is je wisselbestand uit te zetten, waarschijnlijk ziet XP dan wel 4 GB mem ;)
Dat probeerde ik eigenlijk ook te zeggen :).
Ik dacht dat hier idd dus wél mee te maken heeft. Zoals iemand al eerder zei, hier heb je een groot voordeel mee met 64-bit (mits 64-bit OS)

Verwijderd

Topicstarter
Is het nou zou dat als ik 3 gig zie bij systeem eigenschappen dat die niet meer op HT werkt..en dat i trager word

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik mn wisselbestand uitzetten.....
KreaToh schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:44:
[...]

Dat probeerde ik eigenlijk ook te zeggen :).
Ik dacht dat hier idd dus wél mee te maken heeft. Zoals iemand al eerder zei, hier heb je een groot voordeel mee met 64-bit (mits 64-bit OS)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 11:57

Turkish

zhé germans

TS probeer eens wat meer zelf uit te zoeken.
HT heeft niks met het adresseren van je mem te maken, tenzij je bewust HT uit hebt gezet in de BIOS. Pagefile zet je uit bij eigenschappen van deze computer -> geavanceerd -> prestaties instellingen -> geavanceerd -> virtueel geheugen daar kan je het uitzetten :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Ciqniz

Ciqniz

On the move...

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:47:
Is het nou zou dat als ik 3 gig zie bij systeem eigenschappen dat die niet meer op HT werkt..en dat i trager word
[...]
Je hebt het waarschijnlijk over dual channel ;). HT heeft te maken met je CPU -> HyperThreading, en zal dus gewoon werken. Maar ook dual channel zal in jouw geval (denk ik) gewoon werken, dit valt te zien met CPUID of iets dergelijks... Gewoonweg omdat jouw bios wel gewoon de volle mep ziet, en dus gewoon de bandbreedte verdubbeld.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:48:
Hoe kan ik mn wisselbestand uitzetten.....
[...]
Start => Instellingen => Systeem => Geavanceerd (tabblad)

Hier even zoeken, weet het niet uit volledig uit mijn hoofd (zit nu op een W2k pc :{)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:47:
[...]
huh? Wat heeft de hoeveelheid geheugen met HT te maken? Dat verband zie ik even niet...

Daarnaast is uitzetten van je wisselbestand een slecht idee. Veel programmas vereisen het gebruik van een wisselbestand, zelfs al heb je genoeg intern geheugen (Photoshop is daar een voorbeeld van).
Je kunt wel je wisselbestand verkleinen en kijken of dat het verbeterd.

Daarnaast wordt een deel van het adresseerbaar geheugen gebruikt om de ROM/BIOS aan te spreken. Die adressen kunnen vervolgens niet voor RAM geheugen gebruikt worden, en dat deel van de RAM zal dan ook uitgeschakeld worden.

Al met al is 4GB intern geheugen met een 32 bits OS niet nuttig....

Verwijderd

Croga schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:55:
[...]

huh? Wat heeft de hoeveelheid geheugen met HT te maken? Dat verband zie ik even niet...

Daarnaast is uitzetten van je wisselbestand een slecht idee. Veel programmas vereisen het gebruik van een wisselbestand, zelfs al heb je genoeg intern geheugen (Photoshop is daar een voorbeeld van).
Je kunt wel je wisselbestand verkleinen en kijken of dat het verbeterd.

Daarnaast wordt een deel van het adresseerbaar geheugen gebruikt om de ROM/BIOS aan te spreken. Die adressen kunnen vervolgens niet voor RAM geheugen gebruikt worden, en dat deel van de RAM zal dan ook uitgeschakeld worden.

Al met al is 4GB intern geheugen met een 32 bits OS niet nuttig....
Tenzij je een CAD tekenaar bent of aan videobewerken doet.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:03:
Tenzij je een CAD tekenaar bent of aan videobewerken doet.
Hoho... Ik zeg niet dat 4GB ram niet nuttig is.... Heck, waarschijnlijk komt dat in mijn volgende PC ook te liggen. Ik zeg wel dat een 32bit OS er niet mee om kan gaan (tenminste; de meeste 32 bit OSen hebben de hoogste geheugen adressen in gebruik voor andere doeleinden, waardoor een deel van de RAM niet gebruikt kan worden) en het dus niet zinvol is om 4GB RAM te leggen in een systeem wat op een 32bit OS gaat draaien....

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

XP 32 bit versie kan maximaal ongeveer 3.5GB adresseren!

iedereen die 4 gig geïnstalleerd heeft niet veel personen dus), heeft hier last van, er is geen oplossing in xp 32 bit

als je je volledige 4 gig wil kunnen benutten, zul je een 64 bit os moeten installeren!!!

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verfatsoenlijkt.

Topicstarter, zoek eens rond op de mogelijkheden van de /PAE en /3GB switches in de boot.ini :)
[google=windows xp boot.ini pae 3gb site:microsoft.com]

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje , verdeeld i wel de cappasiteit evenredig over de 4 modules of staat er gewoon 1 uitgeschakeld...
TetsuoShima schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:46:

iedereen die 4 gig geïnstalleerd heeft niet veel personen dus), heeft hier last van, er is geen oplossing in xp 32 bit

als je je volledige 4 gig wil kunnen benutten, zul je een 64 bit os moeten installeren!!!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-03 19:04

Dutch

Alfisti

TetsuoShima schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:46:

Dan moet hij natuurlijk wel een Pentium hebben met EM64T extensies!!!

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Verwijderd

Topicstarter
Sorry maar dit gaat me een beetje boven mijn pet, bedoel je dat ik iets zou kunnen aanpassen zodat het wel werkt
BalusC schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:55:
Titel verfatsoenlijkt.

Topicstarter, zoek eens rond op de mogelijkheden van de /PAE en /3GB switches in de boot.ini :)
[google=windows xp boot.ini pae 3gb site:microsoft.com]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klik op het Google-linkje en neem de resultaten door.

• Abbadon
  • Laatst online: 23:58
Dit is normaal en een grens van 32bits hard- en software. De 32bits hardware heeft een adresbereik van 2^32, dat is exact 4GB. Van deze 4GB wordt al door de diverse devices (PCI, grafische kaart, controllers en weet ik wat niet allemaal) al diverse honderden MB opgesoupeerd. De adresruimte die overblijft is wat resteert voor Windows. Dus je zult onmogelijk 4GB in je Windows installatie terug kunnen vinden.

Jammer dat je geen P4 met 64bits extensies hebt genomen, dan had je Windows 64bit kunnen installeren (hét voordeel van een 64bits OS is dat het meer dan 4GB kan adresseren). Een optie is met PEA bezig gaan maar sinds SP2 werkt dit anders plus dat het wel eens problemen wil opleveren met bepaalde software. Dus er zit weinig anders op dan je met 3GB tevreden stellen of een 64bits cpu nemen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Croga schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:55:
:? bij photoshop moet je juist een sractdisk instelling, en hij gebruik standaart maar maximaal 50% van je geheugen. Het is niet de bedoeling dat windows photoshop in de swap file gaat plaatsen want dan doe je echt iets fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 10:27 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:17:
Ik heb een Asus P5WD2 Prem wifi tv edition moederbord , en ik heb 4 reepjes geheugen van een gig per stuk.

De bios ziet ze wel volledig, als ik xp heb geinstalleerd ziet xp als ik bij systeem kijk maar 3 gig.

Weet iemand hoe dat kan of wat ik moet wijzigen
Een deel van de 4 gbyte adres ruimte wordt volgens mij gebruikt voor AGP en PCI kaarten enzo.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 22:53
Hier iemand met hetzelfde probleem: http://www.hardware.info/forum/viewtopic.php?t=85127
Ow dat ben jijzelf 8)7 vooral het stukje met

ik werk met een 32 bits versie en waar ik zelf achter kwam is http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx als je hier kijkt zou hij 4 gig aan moeten kunnen ....mijn bios geeft exact 4096 mb aan...

is interresant waar je schaamteloos doet of je zelf zoveel onderzoek heb gedaan |:( O-)

[ Voor 2% gewijzigd door mrFoce op 26-08-2005 16:19 . Reden: is interresant:: was ik vergeten voor waar je schaamte..... te zetten ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Abbadon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:11:
Jammer dat je geen P4 met 64bits extensies hebt genomen, dan had je Windows 64bit kunnen installeren (hét voordeel van een 64bits OS is dat het meer dan 4GB kan adresseren).
Kunnen al die PCI devices naar boven de 4 gbyte verplaatst worden dan?
Anders heb je speciale ondersteuning nodig van volgens mij het moederbord om RAM tussen 3 en 4 gbyte naar bijvoorbeeld 4 - 5 gbyte te mappen.

• Abbadon
  • Laatst online: 23:58
Nee, kan niet; daarvoor is er geen adresruimte want 2^32 adressen voor het _gehele_ systeem (dus hardware en software).

Maar sowieso heb je inderdaad een moederbord nodig wat PAE ondersteund, de meeste chipsets/moederborden doen dat niet, maar zo'n i955 als de topicstarter heeft wel :) (dat een BIOS al 4GB aangeeft is meestal de dead give away)

Ga je met 64bits cpu's werken (en de juiste moederborden, zoals wederom de i955) dan wordt het verhaal iets anders. Dan heb je systemwide genoeg adressen zodat naast alle ruimte die door de PCI, AGP etc. devices in beslag wordt genomen er genoeg overblijft om grote hoeveelheden geheugen te kunnen adresseren (mits 64bits OS gebruikt wordt natuurlijk) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Abbadon schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:56:
Nee, kan niet; daarvoor is er geen adresruimte want 2^32 adressen voor het _gehele_ systeem (dus hardware en software).
Ik ging uit van een moederbord dat in ieder geval PAE ondersteunde.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-03 14:20
anders ff cpuz plaatje plaatsen

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:21

Format-C

Tracing Rays

Laat hem eerst die pagefile maar eens uitzetten. Die is toch al volstrekt nutteloos met 4 gig mem.

En kijk dan nog maar eens weer.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
Mogguh, Waar kan ik die pagefile uitzetten.
GaylordFocker schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 17:18:
Laat hem eerst die pagefile maar eens uitzetten. Die is toch al volstrekt nutteloos met 4 gig mem.

En kijk dan nog maar eens weer.

Verwijderd

In windows zit een help functie, tik daar in pagefile en kijk eens wat voor wereld er voor je opengaat!
Als je em gevonden hebt zit je ook in de buurt van de regel die in de boot.ini staat opgegeven.
ALs je die ook eens hier geeft dan kunnen we zien welke switches er daar opgegeven staan.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 10:12:
[...]
Systeemeigenschappen (Win+Pause) - Geavanceerd - Prestaties - Geavanceerd - Wijzigen.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

[...]
hier vind je vast meer info: http://www.google.com/sea...able+pagefile&btnG=Search

[ Voor 10% gewijzigd door j-w op 29-08-2005 10:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]
Kijk bij systemproperties -> advanced -> performance opties en hier heb je de mogelijkheid om de grootte van je pagefile te veranderen.
Dit gaat je probleem niet oplossen, want zoals eerder vermeldt blijft het probleem dat je 32bit OS gewoon niet overweg kan met 4GB ram.

en is het niet makkelijker gewoon je reactie op een quote onder de quote te zetten, want dit leest echt verdomd lastig

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 22:53
[...]
je vraagt om een antwoord als : in windows Xp
maar dat zal niet echt gewaardeerd worden

My computer -> properties -> advanced -> settings -> advanced

daarmee kan het lukken

Verwijderd

het hoeft niet zo te zijn dat het moederbord evenveel ondersteund als dat er vermeld wordt in de bios.
vele moederborden zoald die van abit en msi ondersteunen maximaal 3GB intern geheugen, terwijl de bios gewoon 4 gig detecteerd. Hiervoor kun je kijken op kingston.com. Ik zag dit namelijk zojuist nog toen ik aan het kijken was voor een oplossing voor iemand anders. Ik vermoed dus dat dit ook op jouw moederbord van toepassing is....
Pagina: 1