Toon posts:

Herkendniet al het geheugen 3,25Gb

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een nieuwe pc met 4Gb ddr2 erin.
Maar in windows word er maar 3,25Gb herkend.
Ik de bios zegt ie keurig 4Gb.

Nu is mijn vraag, waar is die 750Mb gebleven?
Herkend windows niet meer? Ik heb alle laatste windows updates gedaan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Komt door je chipset. Die kan niet meer aan.
Zal waarschijnlijk ook wel in de handleiding van je mobo staan.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 22:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je hier op GOT gezocht zou hebben had je vast topics hierover gevonden. Het volgende is namelijk het geval: Windows XP 32-bit heeft een geheugen limit van 4GB. Een deel van deze 4GB wordt gebruikt voor systeem recources waardoor jij als gebruiker nooit de volledige 4GB tot je beschikking zult krijgen. Als je gebruik zou maken van Windows XP 64-bit dan zou je dit probleem niet meer hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• job

job

Hmm. dat is ook een optie. Ik weet sowieso dat niet elke chipset die 4 GB aankan.
Mijn mobo met de nforce 4 ultra kan 4 GB gewoon niet aan. :)

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:22

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mr. T.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

job schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:29:
Komt door je chipset. Die kan niet meer aan.
Zal waarschijnlijk ook wel in de handleiding van je mobo staan.
Dit komt volgens mij niet door de chip set in dit geval, aangezien deze ook netjes 4GB herkent. In dit geval is de beperkende factor Windows XP 32-bit. correct me if I am wrong.......

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• job

job

Ik zeg alleen wat er in de handleiding van mijn boekje staat.
Heb er zelf geen ervaring mee. Maar wel raar als zoiets verkeerd in een handleiding wordt gezet.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 27-01-2006 13:32 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Google eens op 4gb ram pci hole

Even een van de resultaten (bron hier) :
If you installed total 4GB memory, the system will detect less than 4GB of total memory because of address space allocation for other critical functions, such as:

- System BIOS (including motherboard, add-on cards, etc..)
- Motherboards resources
- Memory mapped I/O
- configuration for AGP/PCI-Ex/PCI
- Other memory allocations for PCI devices

Different onboard devices and different add-on cards (devices) will result of different total memory size. e.g. more PCI cards installed will require more memory resources, resulting of less memory free for other uses.

On a SLI system, since PCI-Ex graphic cards will occupy around 256MB, another 256MB will be occupied after you install a 2nd PCI-Ex graphic card. Hence, 2.75GB memory left only if two SLI cards installed while 3.0GB memory left with one graphic card without other add-on devices.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

750 mb shared video memory ?? :):):)
reply dan niet...

[ Voor 27% gewijzigd door Turkish op 27-01-2006 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het aan de chipset ligt. Aangezien mn bios het gewoon goed herkend.
Het is trouwens een i955 chipset. Dus die moet dat wel kunnen denk ik.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de replys van anderen door? Van Dune en Tommie bijvoorbeeld.

Dat had je eigenlijk ook makkelijk zelf kunnen uitzoeken:
[search=windows 4gb geheugen]
[search=windows herkent maar 3,25gb]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:10:
Ik denk niet dat het aan de chipset ligt. Aangezien mn bios het gewoon goed herkend.
Het is trouwens een i955 chipset. Dus die moet dat wel kunnen denk ik.
Welk gedeelte van mijn quote snap je niet? :?

Ja, er is 4 GB aanwezig. Ja, je chipset ziet de juiste hoeveelheid.

Vervolgens moet je chipset het totaal aan beschikbare adressen (232 = 4.294.967.296) verdelen over het geheugen, PCI device mapping, AGP device mapping of PCI-e mapping, legacy hardware mapping, paralelle poort mapping, PS2 poort mapping, enzovoorts. Immers, de hardware kan alleen aangesproken worden door CPU als er een adres-bereik is dat bij die hardware hoort.

Als er niet genoeg adressen zijn om alles te voorzien van eigen adres range, dan wordt een gedeelte van het geheugen niet voorzien van adres (want dat wordt dan toegewezen aan devices) en dus heb je niet het totaal beschikbaar, terwijl de chipset bij booten wèl het juiste totaal ziet.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 22:33

EXX

EXtended eXchange

JumpStart schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:31:
[...]

Welk gedeelte van mijn quote snap je niet? :?

Ja, er is 4 GB aanwezig. Ja, je chipset ziet de juiste hoeveelheid.

Vervolgens moet je chipset het totaal aan beschikbare adressen (232 = 4.294.967.296) verdelen over het geheugen, PCI device mapping, AGP device mapping of PCI-e mapping, legacy hardware mapping, paralelle poort mapping, PS2 poort mapping, enzovoorts. Immers, de hardware kan alleen aangesproken worden door CPU als er een adres-bereik is dat bij die hardware hoort.

Als er niet genoeg adressen zijn om alles te voorzien van eigen adres range, dan wordt een gedeelte van het geheugen niet voorzien van adres (want dat wordt dan toegewezen aan devices) en dus heb je niet het totaal beschikbaar, terwijl de chipset bij booten wèl het juiste totaal ziet.
Dat is niet helemaal waar. Dat geldt alleen voor memory mapped I/O. Er zijn zat CPUs (waaronder de x86 reeks) die I/O mapped I/O kennen. Die hebben een aparte I/O adresruimte (los van het geheugen). Dat de PC architectuur die niet gebruikt is een ander verhaal.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-04 20:25
Gebruik Windows x64, dan zal het wel allemaal herkend worden :).

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The__Virus schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:36:
Gebruik Windows x64, dan zal het wel allemaal herkend worden :).
Wat ik dus in de derde post al aangegeven heb. ;)

• Opa
  • Laatst online: 13-03 09:59

Opa

Nu Multifocaal!

Ik zie nog nergens dat Creator bevestigt dat hij inderdaad Windows XP heeft, en niet een server versie.
Windows 2000 server kan je met een truc in een INI bestandje wel de volledige 4 GB laten herkennen. Ik weet even niet of dat ook met XP kan, maar Googl is yer frend.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:55
Volgens microsoft.com ondersteunen windows 2000 en windows XP allebei tot 4GB aan geheugen:
Supports up to 4 gigabytes (GB) of RAM and up to two symmetric multiprocessors.
http://www.microsoft.com/...yupgrade/featurecomp.mspx

Ik snap eigenlijk de uitleg van hierboven ook niet, als je 4GB geheugen hebt gaat er 750MB aan biosfuncties verloren? Hoe zit dat dan als je 512MB ram hebt? Dan heeft je bios geen functies meer ofzo? ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Ramon de Jesus schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:49:
Ik snap eigenlijk de uitleg van hierboven ook niet, als je 4GB geheugen hebt gaat er 750MB aan biosfuncties verloren? Hoe zit dat dan als je 512MB ram hebt? Dan heeft je bios geen functies meer ofzo? ;)
Dan worden die functies toegekend aan adressen waar geen geheugen zit.....

Ofwel: Er gaat geen geheugen verloren, er gaat adresruimte verloren waardoor het geheugen wat normaal die adres ruimte toegekend zou krijgen niet meer gebruikt kan worden....

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

victorvo schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:43:
Ik zie nog nergens dat Creator bevestigt dat hij inderdaad Windows XP heeft, en niet een server versie.
Windows 2000 server kan je met een truc in een INI bestandje wel de volledige 4 GB laten herkennen. Ik weet even niet of dat ook met XP kan, maar Googl is yer frend.
Dat lost binnen windows het kunnen aanspreken van 4+ GB op, maar het geeft je niet je verloren RAM terug.

Onderstaande is een screenshot van de system properties van een Quad Opteron 844 (van de vakgroep waar ik studeer) met 6 GB ram, draait Win 2003 Enterprise Edition, 32-bit, met /PAE optie actief. Zoals je ziet is er volgens windows maar 5,5 GB beschikbaar, terwijl er 2+2+1+1 GB PC2700 reg'ed ECC RAM inzit.

Afbeeldingslocatie: http://strikerz.net/~geert/quadram.png

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 27-01-2006 14:57 ]

Pagina: 1