4gb geheugen wordt als 3.4gb herkend door bios

Pagina: 1
Acties:
  • 627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb vandaag een ontwikkelservertje in elkaar gezet ( Asus P4P800-X moederboard ( BIOS 1009 ) ).

Daar heb ik 4 identieke 1gb reepjes memory op gezet ( Kingston Valueram ).

Het vreemde is dat het BIOS hiervan maar 3.4gb van herkend ipv 4 zoals ik had verwacht. Ik heb inmiddels alle bankjes er los in gehad en alle bankjes worden los herkend als 1gb. Datzelfde gebeurd ook als ik 2 bankjes in Dual channel installeer. Er wordt dan 2gb herkend. Het geheugen is dus (IMHO) niet stuk.

Ook als ik de 3e erbij plaats wordt er 3072mb herkend. Zodra ik echter het laatste bankje plaats wordt er geen 4gb herkend maar 3.4gb.

Het OS ziet ook slechts 3.4gb. ( Windows XP PRO ).

Herkend iemand dit probleem en heeft iemand de oplossing?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:33
32 bits winXP/processor ondersteund max 4 GB geheugen,geen 4 GB intern...4GB max inclusief swap etc.

edit: spuit 11

[ Voor 54% gewijzigd door asfaloth_arwen op 29-05-2006 21:21 ]

Specs

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 17:04

Haan

dotnetter

Ik heb hier op GoT eens gelezen dat die laatste paar honderd MB door het moederbord zelf worden gereserveerd.
Misschien dat iemand anders dit nog kan verduidelijken, of een andere reden geven als ik maar wat loop te blaten ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-03 14:37
hij heeft het toch over z'n bios en niet over windows..... dus er is toch wel even iets meer aan de hand.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bij de andere topics herkend het bios wel netjes 4gb intern. Bij mij ziet mijn bios ook slechts 3.4gb memory ( 3455MB to be exact ).

Bios is laatste versie ( 1009 ) en ik ben wat huiverig om naar 1010.1 beta te gaan.

Het geheugen is verder wel prima. alle bankjes los worden prima herkend en geen 1 geeft memory errors. Volgens Asus ondersteund de P4P800-X ( Intel 865 chipset ) max 4gb memory.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mkleinman64 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:22:
Bij de andere topics herkend het bios wel netjes 4gb intern. Bij mij ziet mijn bios ook slechts 3.4gb memory ( 3455MB to be exact ).

Bios is laatste versie ( 1009 ) en ik ben wat huiverig om naar 1010.1 beta te gaan.

Het geheugen is verder wel prima. alle bankjes los worden prima herkend en geen 1 geeft memory errors. Volgens Asus ondersteund de P4P800-X ( Intel 865 chipset ) max 4gb memory.
Allereerst zijn het dimms en geen bankjes, en geen gb maar GB als je het over Gigabytes hebt, maar dat terzijde.
Je dimms zullen allemaal wel goed zijn, daar ligt het probleem ook niet. Het 'probleem' zit hem erin dat een 32bits systeem gewoon niet de volle 4GB ondersteunt, ongeacht welk mobo je hebt. Je kunt het dus ook niet veranderen door een biosflash of wat dan ook.

Verwijderd

Why is 3.7GByte memory size shown on the post screen when I have 4GByte memory in the system?
Intel 915/945 chipset has defined to support the max memory size to 4GByte, but the H/W design still reserves some addresses for PCI, AGP, BIOS, and etc. Thus, the BIOS reserves those locations near the address at 4GByte and shows 3.7Gbyte. If the more PCI devices have been used on the board, the less physical memory size is workable.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Klopt, wil je de volle 4 GB aan RAM kunnen gebruiken, zul je over moeten gaan op een 64 bit systeem. MET een 64 bit OS erop (bijv. win xp pro x64 of 2003 server x64), anders ziet je bios wel 4 GB maar je OS weer niet. Met je huidige configuratie gaat 4 GB in ieder geval niet lukken.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Er staat ook duidelijk in de manual van jouw moederbord dat ondanks je alle vier de sockets voorziet van 1GB DIMM's (dus 4GB totaal) het systeem toch maar 3+GB ziet. Dit is een beperking van de hardware (2^32 grens). De chipset van een moederbord incl. het BIOS moeten de mogelijkheid hebben om alle 4GB's te herkennen, dat heeft jouw bord niet. Deze mogelijkheid vind je alleen terug bij server- en workstationborden van die tijd en natuurlijk de nieuwere en betere huis-, tuin- en keukenborden voor 64bits cpu's.

En aangezien het BIOS bepaalt wat het OS ziet, zal jouw OS maximaal hetzelfde zien als jouw BIOS.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1