[Algemeen] Belangrijke punten bij Core 2 Duo Gamesysteem

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 5.123 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:17
ok dames, zal het niet meer doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
TheRookie schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 13:13:
Niets, maar wat hij bedoeld te zeggen is dat als je vorige post korter dan 24 uur geleden en het is de laatste post in het het topic kan je beter je reply editen ipv een nieuwe reply te plaatsen
't is policy hier op tweakers en ik hou graag me eigen topics een beetje schoon. Niet dat ik probeer de mod hier te spelen, maar we hebben er allemaal niks aan als de echte mods hier constant zouden moeten ingrijpen. Niet dat dat anders het geval was geweest, want de voeren hier nette discussies die volgens mij on-topic zijn, maar dan weet je het voor volgende keer :)
Vooruit, voor deze keer zal ik je niet reporten ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

I know, dat probeerde ik dus duidelijk te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Answer
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-10-2024
Hey,

Ik was aan het kijken op azerty.nl voor wat alternatieven voor m'n eigen pc.
Hier kwam ik dit geheugen tegen: Kingston DDR2 PC6000 Cas 4 voor maar €210 !
Misschien is dit een goed alternatief voor het Gskill geheugen van Icomputer, scheelt toch weer in verzendkosten :)

XPS 9500 | Sony A7RIII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant, als de prijs correct is is dit inderdaad zeer goedkoop!

Er staat trouwens wel 99 maanden garantie, G. Skill geeft levenslange garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Answer
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-10-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:26:
Interessant, als de prijs correct is is dit inderdaad zeer goedkoop!

Er staat trouwens wel 99 maanden garantie, G. Skill geeft levenslange garantie.
Waarschijnlijk is 99 gewoon het limiet van de tabel.
En btw 99 maanden is meer dan 8 jaar ! ;)

XPS 9500 | Sony A7RIII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
The Answer schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 21:00:
Hey,

Ik was aan het kijken op azerty.nl voor wat alternatieven voor m'n eigen pc.
Hier kwam ik dit geheugen tegen: Kingston DDR2 PC6000 Cas 4 voor maar €210 !
Misschien is dit een goed alternatief voor het Gskill geheugen van Icomputer, scheelt toch weer in verzendkosten :)
Ik heb d'r ook naar gekeken. Op zich lijkt het een erg goede deal. Ik ben alleen toch wat huiverig om geheugen aan te schaffen wat in mijn ogen niet standaard is. Ik heb nog nooit PC6000 gezien. Ondanks dat het misschien niet waar is ben ik toch bang voor mogelijke compatibility issues.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 20:53
Kijk naar het desbetreffende moederbord dat je wil gebruiken naar de QVL List.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op woensdag 29 november 2006 @ 13:14:
Kijk naar het desbetreffende moederbord dat je wil gebruiken naar de QVL List.
Dat is inderdaad altijd handig om te doen. Maar ik heb het niet zo op QVL lijsten. Meestal zijn deze extreem beperkt en vaak zijn er deals gesloten met geheugen fabrikanten op juist hun geheugen in de lijst op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik ben ook aan het nadenken over een C2D systeem en neig daarvoor ook vooral naar de ASUS moederborden uit de P5B serie. Ik denk dan vooral aan de P5B-E en de P5B-E Plus. Alleen zat ik op de site van Gigabyte te kijken, en daar zag ik de GA-965P-DS4. Het interessant aan dit moederbord vind ik dat de chipset goed gekoeld wordt door een heatpipe. Ik heb namelijk hier en daar gelezen dat de chipset op de P5B (-E) nogal heet kan worden. Kwa prijs zit de GA-965P-DS4 in hetzelfde bereik als de P5B-E (Plus). En kwa features heb ik geen belangrijke verschillen gezien. Is het dus niet interessant om je over je weerstand tegen Gigabite heen te zetten, en dit bordje in overweging te nemen?

Verder heb ik nog wat zitten zoeken over een nieuwe revisie van de P5B moederborden. Heb ergens gelezen dat er een 1.02 revisie van de P5B zou moeten zijn / er aan zou moeten komen. Deze zou dan ook voorzien zijn van de C2 revisie van de P965 chipset. Ik kan alleen nergens iets definitiefs lezen over welk moederbord van welke revisie is. Ik heb gelezen dat de P5B-E in zowel in de oude als nieuwe revisie uitkomt, en dat de P5B-E Plus alleen van de nieuwe revisie zou zijn. Van revisie nummers van de GA-965P-DS4 weet ik alleen niks....

• Luuk1983
Die gigabyte ga ik nog even naar kijken, maar eigenlijk staat me keuze qua moederbord bijna vast. Ik heb sowieso toch meer vertrouwen in ASUS.

Ik twijfel echter toch nog een beetje tussen de P5B-E en de P5B-E PLUS. De plus heeft solid capacitors, oftewel, massieve condensatoren. Deze kunnen bijna niet kapot en kunnen niet gaan lekken. Daarbij vind ik de printplaat veel mooier in het zwart :P

De 'gewone' -E heeft 3 PCIe 1x sloten, de PLUS heeft 1 PCIe 1x en 1 PCIe 4x slot. Er is dus wel iets minder ruimte. Maar wat mij betreft is dat niet echt een probleem.

De PLUS is ongeveer 15 euro duurder ofzo. Misschien toch het geld wel waard.

Jullie ideeen.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:23
Luuk1983 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 12:29:
Die gigabyte ga ik nog even naar kijken, maar eigenlijk staat me keuze qua moederbord bijna vast. Ik heb sowieso toch meer vertrouwen in ASUS.

Ik twijfel echter toch nog een beetje tussen de P5B-E en de P5B-E PLUS. De plus heeft solid capacitors, oftewel, massieve condensatoren. Deze kunnen bijna niet kapot en kunnen niet gaan lekken. Daarbij vind ik de printplaat veel mooier in het zwart :P

De 'gewone' -E heeft 3 PCIe 1x sloten, de PLUS heeft 1 PCIe 1x en 1 PCIe 4x slot. Er is dus wel iets minder ruimte. Maar wat mij betreft is dat niet echt een probleem.

De PLUS is ongeveer 15 euro duurder ofzo. Misschien toch het geld wel waard.

Jullie ideeen.
Ik heb gister mn systeem in elkaar geschroefd op basis van de P5B-E, en wat me vooral opviel is hoe klein dit bord is. Er zit ook maar 1 IDE poort op, en in combinatie met een korte kabel maakt dit het mij moeilijk om zowel mn oude IDE backup schijf als mn cd writer aan te sluiten, beetje jammer is dat. Voor de rest kan ik er nog niet veel over zeggen, heb windows nog niet geinstalleerd omdat de bios temp 45 graden idle voor mn cpu aangeeft (E6600) terwijl ik een Tuniq Tower erop heb zitten, dit lijkt me niet in orde dus ik ga de boel weer uit elkaar halen :(

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

WTM

@Luuk

Zwarte PCB is inderdaad mooi om te zien. Het is dat ik toch echt WiFi nodig heb en daarom voor de P5B Deluxe ga. Tegenwoordig zijn er toch geen brakke condensatoren meer zoals een tijd terug die allemaal bol zouden gaan staan....ik vraag het me af of het zoveel bijzonderder is. Zwarte PCB is dan wellicht de enige reden om het te rechtvaardigen. Zeker dat je geen WiFi nodig hebt? Heatpipe op de P5B is ook wel mooi (en nog een zwart PCB ook :-P)...

Ik kan niet wachten tot zaterdag om m'n spullen op te halen.

• Luuk1983
WTM schreef op donderdag 30 november 2006 @ 13:16:
@Luuk

Zwarte PCB is inderdaad mooi om te zien. Het is dat ik toch echt WiFi nodig heb en daarom voor de P5B Deluxe ga. Tegenwoordig zijn er toch geen brakke condensatoren meer zoals een tijd terug die allemaal bol zouden gaan staan....ik vraag het me af of het zoveel bijzonderder is. Zwarte PCB is dan wellicht de enige reden om het te rechtvaardigen. Zeker dat je geen WiFi nodig hebt? Heatpipe op de P5B is ook wel mooi (en nog een zwart PCB ook :-P)...

Ik kan niet wachten tot zaterdag om m'n spullen op te halen.
Als je het alleen voor Wi-Fi doet is de meerprijs van het moederbord toch echt een stuk groter dan er even een Wi-Fi PCI kaartje erin te gooien lijkt mij?

Ik vind de deluxe net te duur. Ik heb geen behoefte aan Wi-Fi of 2 netwerk aansluitingen of aan 2 PCI-E 16x sloten (waarvan d'r 1 maar op 4x mode draait). Qua koeling is het natuurlijk wel net even weer wat beter. Maar dat vind ik het geld niet waard.

[ Voor 50% gewijzigd door Luuk1983 op 30-11-2006 14:32 ]

• robvanderaart
[sarcasme]Lijkt me niet handig hem erin te gooien[/sarcasme]

Het ligt eraan hoe je het wil doen met updaten. Want de P5B Deluxe ondersteunt natuurlijk ook Quad Core. En ook een Crossfire setup. Maar als je het alleen voor de Wifi doet kan je net zo goed een kaartje halen. Scheelt ook weer CPU performance.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Luuk1983
Voor de mensen die in de tussentijd een beetje de draad kwijt zijn (komt in de TS):

Intel RAIDSolid CapsCrossfireHeatpipeWiFiLAN8-phase power
P5B1
P5B-EX1
P5B-E PLUSXX1
P5B DeluxeXXXX2X
P5B Deluxe/Wi-FiXXXXX2X

• robvanderaart
Luuk,

Op de P5B is het wel mogelijk om RAID te draaien, maar dan moet het via de eSata poort van de JMicron Controller.

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01
Voor degene die zich ook afvroegen wat "8-phase power" ook alweer was:
"With 8-Phase Power Design, power modules operate at 15C lower than conventional power solutions to provide a cool computing environment. Lower temperature also results in lower fan speed for peace and quiet and better stability for overclocking. 8-Phase Power Design reduces input ripple current and output ripple voltage, keeping the CPU and power modules from high power stress to increase component lifespan. Furthermore, it has the advantage of quick transient response. It acts faster than 4-phase power designs to stabilize output current and voltage. This is especially critical when the CPU requires immediate current support when under heavy workload."

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Luuk1983
robvanderaart schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:36:
Luuk,

Op de P5B is het wel mogelijk om RAID te draaien, maar dan moet het via de eSata poort van de JMicron Controller.
Ja dat weet ik, maar dat kan je eigenlijk geen RAID oplossing noemen. Ik wist even geen goede kop boven de kolom te plaatsen. 'ICH8R' zou ook gekunt hebben, maar ik denk niet dat dat duidelijker geweest was.

Het is ook zo extreem fijn dat er nergens een review is over 8 phase power design vs 4 phase power design. OK, het scheelt in temperatuur omdat het efficienter is. Maar ik had er hiervoor nooit van gehoord en ik heb het ook nooit gemist. Het lijkt me voordelen hebben, maar eigenlijk lijkt het me verder redelijk veel marketing gepraat. Ik kan iig nu geen gegronde keuze maken. En vooralsnog mis ik het niet, dus ga ik er geen extra geld voor uitgeven.

Echter, de opmerking over quadcore ondersteuning speelt me wel door het hoofd. Tel daarbij de heatpipe op en de 8 phase power design en dan ga je je afvragen of die 15 euro euro bovenop de P5B-E PLUS het niet waard is. Eigenlijk is die PLUS de moeite niet waard. Qua PCI sloten maakt het tussen de PLUS en deluxe, behalve dat de PLUS een 4x PCIe poort heeft en de Deluxe een 16x PCIe poort heeft (die slechte op 4x loopt). Jongens jongens, wat moeilijk allemaal, nu begin ik weer aan de Deluxe te denken. Toch weer es eventjes de prijzen invullen en kijken waar we op uikomen :P Toch weer 30 euro extra tov de P5B-E die ik in gedachte had...

[ Voor 59% gewijzigd door Luuk1983 op 30-11-2006 15:44 ]

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Luuk1983 schreef op donderdag 30 november 2006 @ 14:32:
Voor de mensen die in de tussentijd een beetje de draad kwijt zijn (komt in de TS):

Intel RAIDSolid CapsCrossfireHeatpipeWiFiLAN8-phase power
P5B1
P5B-EX1
P5B-E PLUSXX1
P5B DeluxeXXXX2X
P5B Deluxe/Wi-FiXXXXX2X
De "P5B Deluxe" heeft toch geen solid caps?
De recentste exemplaren wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
r00t schreef op donderdag 30 november 2006 @ 21:07:
[...]
De "P5B Deluxe" heeft toch geen solid caps?
De recentste exemplaren wel?
Nou 't is een klein beetje een aanname. Als ik echter kijk naar de plaatjes van de verschillende moederborden, dan hebben de Deluxe en de -E PLUS dezelfde PBC en dezelfde caps. Ik ging d'r eigenlijk vanuit dat de Deluxe ook sloid caps heeft. Iemand die het tegendeel kan bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Nope :) In de meeste fora staat vermeld dat de Deluxe solid caps heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
robvanderaart schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:46:
Nope :) In de meeste fora staat vermeld dat de Deluxe solid caps heeft.
Volgens mij alleen rondom de processor...

[ Voor 12% gewijzigd door Conroe op 01-12-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Biedt de "P5B-E Plus" voordelen ten opzichte van de "P5B Deluxe"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De P5B Deluxe heeft ook solid caps denk ik. Waarom dan dezelfde PCB en verder alleen maar voordelen voor de Deluxe zoals 8-Phase Power?

Dus @r00t
Volgens *sommigen* (?) heeft -E PLUS wel solid capacitors en de DELUXE niet. Dat zou dan het enige voordeel zijn maar ik denk het echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Volgens mij heeft 'deluxe' inderdaad geen solid caps, alleen rond de processor.

Ik denk dat ik komende dagen eens ga bestellen, anders blijf je bezig. Ik denk dat ik in de tussentijd wel een goed beeld van alles gekregen heb en ik denk ook dat ik goede keuzes gemaakt heb. Hierbij nog eens de definitieve lijst:

Cooler Master Mystique 631 Zilver84,82
Antec Neo HE 500W99,98
Intel Core 2 Duo E6600287,88
ASUS P5B-E137,99
G.Skill PC6400 Cas 5 (iComputers.nl)212,00
ASUS GeForce 8800GTS421,15
Western Digital Raptor 36GB108,90
2 x Seagate Barracuda7200.10 320GB185,34
Sound Blaster X-Fi XtremeGamer75,65
Artic Freezer 7 Pro17,02
NEC DV-5800D Zilver17,30
NEC AD-7173 Zilver32,24

Ik ga dus van de P5B-E vanwege RAID ondersteuning. De extra's die de P5B-E PLUS en de DeLuxe hebben vind ik toch overbodig. Ik heb de meeste features eigenlijk nooit gemist. En gezien de kosten is alles mooi meegenomen.

De totaleprijs komt nu uit op 1680,27 euro. Dat is toch weer 25 euro gekoper dan op 23 november.

Als iemand nog laatste opmerkingen heeft, graag. Maar maak me niet teveel aan het twijfelen, anders kan ik weer opnieuw beginnen ;)

D'r komt iig nog een Logitech G15 bij en uiteraard is het bovengenoemde bedrag zonder verzendkosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 04-12-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Mooi systeempje Luuk.

Niks op aan te merken natuurlijk :)

Wou dat ik hetzelfde kon gaan bestellen als ik net wat meer geld had. :9~

Maar ben tevreden met het systeem wat ik nu heb, hopelijk word jij dat ook :)

Wens je er alvast veel plezier mee :D

Hopelijk zoals ik eerder al vermeld had blijft deze topic bestaan voor mensen die twijfelachtig zijn over het Core 2 Duo systeem wat ze willen kopen. Hier staan genoeg reviews en feitjes over moederborden etc.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxelNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik heb in deze topic 1x eerder de Nexus Breeze 500 kast gezien zonder echt commentaar. Hier zit al een stille goede voeding in en natuurlijk de stille fans van Nexus. Had je nog een speciale reden om deze kast niet als alternatief op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Omdat er al een bijgeleverde voeding in zit :?

@ Luuk

De X-Fi XtremeGamer ondersteunt de onderste Digitale Audio Out en Dolby Digital Support niet. De XtremeMusic OEM wel, maar ik weet niet in hoeverre dit relevant voor jouw is dus ik dacht ik deel het maar even mee.

[ Voor 71% gewijzigd door robvanderaart op 04-12-2006 13:38 . Reden: Iets over de geluidskaart erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
AxelNL schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:32:
Had je nog een speciale reden om deze kast niet als alternatief op te nemen?
Nee, geen special reden. Heb 'm waarschijnlijk over het hoofd gezien. Als ik d'r aan denk zal ik 'm nog wel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:08:
Omdat er al een bijgeleverde voeding in zit :?

@ Luuk

De X-Fi XtremeGamer ondersteunt de onderste Digitale Audio Out en Dolby Digital Support niet. De XtremeMusic OEM wel, maar ik weet niet in hoeverre dit relevant voor jouw is dus ik dacht ik deel het maar even mee.
Ah kijk, daar heb ik wat aan :D Ja dan neem ik natuurlijk de XtremeMusic! Ik kon kiezen tussen de OEM XtremeMusic of de retail XtremeGamer voor een paar euro meer. Dan leek me een retail versie beter en omdat ik een gamer ben, leek me de gamer beter :P Maar ja, als het verder niks uitmaakt dan ga ik uiteraard voor de Music ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Die kaart ziet er ook niet verkeerd uit he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 04 december 2006 @ 13:51:
Die kaart ziet er ook niet verkeerd uit he :D
Ik zie het verschil tussen de XtremeGamer en de XtremeMusic eigenlijk niet. Maar ik zie ook nergens wat er bij de retail versie van de Gamer versie zit. Als dat alleen een mooie doos + CD is dan boeit het natuurlijk niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
De X-Fi XtremeMusic:

Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod14066_hdr_1_6_1.jpg

De X-Fi XtremeGamer:

Afbeeldingslocatie: http://images.creative.com/iss/images/products/headers/prod15853_hdr_1_6_1.jpg

Volgens mij zit daar wel dergelijk verschil in hoor :o

Zit denk ik in een doos met een CD inderdaad, misschien nog een paar kabeltjes en een sticker van Creative.

[ Voor 15% gewijzigd door robvanderaart op 04-12-2006 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:02:
Zit denk ik in een doos met een CD inderdaad, misschien nog een paar kabeltjes en een sticker van Creative.
Die sticker doet het 'm natuurlijk wel :P
Maar goed, 't wordt gewoon de XtremeMusic dus, ik hoef niet zo nodig retail versies. Ik download toch wel de laatste drivers. Scheelt ook weer 5 euro _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Precies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer.J
  • Niet online
Misschien nog ten overvloede maar bij de keus tussen de X-Fi XtremeGamer en de X-Fi XtremeMusic zou ik ook zeker voor de XtremeMusic gaan. Deze kaart is een beetje uitgebreider en doordat hij als OEM versie te krijgen is, bijna even duur. (Zie ook het X-Fi topic)

Leuk om te horen dat je binnenkort gaat bestellen. Ik ben van plan om deze maand ook een systeem te bestellen, wat redelijk op jouw config lijkt (alleen wat minder video power). Ben dus erg benieuwd naar hoe jou systeem gaat werken. Je gaat bij azerty bestellen toch?

Zelf twijfel ik nog o.a. over het moederbord. Ik zou wel eens wat meer willen weten over welk moederbord welke revisie heeft, maar heb daar weinigs definitiefs over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Het is al gezegd maar ik wil toch ook even benadrukken dat de Scythe Ninja echt wel aan te raden is, zeker in vergelijking met de Arctic. De Freezer is een zeer luidruchtige cooler, weliswaar goedkoper maar de Ninja kost de kop ook niet (32 euro geloof ik). De Scythe daarentegen hoor je niet en dat is een groot verschil. Ik krijg mijn E6600 met een passieve Scythe Ninja (in een P180) overgeklokt tot 3,5 Ghz zonder enige voltage tweaking dus dat is ook geen probleem. Daarbij gebruik ik alleen de 12cm fans van de kast zelf die stiller zijn dan jouw Arctic :).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
psy schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:29:
Daarbij gebruik ik alleen de 12cm fans van de kast zelf die stiller zijn dan jouw Arctic :).
Welke kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
psy schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:29:
Het is al gezegd maar ik wil toch ook even benadrukken dat de Scythe Ninja echt wel aan te raden is, zeker in vergelijking met de Arctic. De Freezer is een zeer luidruchtige cooler, weliswaar goedkoper maar de Ninja kost de kop ook niet (32 euro geloof ik). De Scythe daarentegen hoor je niet en dat is een groot verschil. Ik krijg mijn E6600 met een passieve Scythe Ninja (in een P180) overgeklokt tot 3,5 Ghz zonder enige voltage tweaking dus dat is ook geen probleem. Daarbij gebruik ik alleen de 12cm fans van de kast zelf die stiller zijn dan jouw Arctic :).
Dat je je processor op 3.5 Ghz kan laten draaien, heeft dan totaal niks met je koeler te maken maar met je revisie van je processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
@luuk:
Beetje vroeg om dit nu te vragen, maar het oog op de toekomst:
Heb je soms twijfels over wat nu te bestellen of te wachten totdat er een nieuwere komt en daar op te wachten.
Wanneer denk je je nieuwe computer te updaten met dan weer nog nieuwer spullen en wat. Bijvoorbeeld, ze kopen een nieuw systeem, willen wel de nieuwe 8*** serie van Nvidia maar kiezen een eerder model uit financiele redenen.

[ Voor 5% gewijzigd door nl_umpire op 04-12-2006 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Luuk1983 schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:39:
Volgens mij heeft 'deluxe' inderdaad geen solid caps, alleen rond de processor.

Ik denk dat ik komende dagen eens ga bestellen, anders blijf je bezig. Ik denk dat ik in de tussentijd wel een goed beeld van alles gekregen heb en ik denk ook dat ik goede keuzes gemaakt heb. Hierbij nog eens de definitieve lijst:

Cooler Master Mystique 631 Zilver84,82
Antec Neo HE 500W99,98
Intel Core 2 Duo E6600287,88
ASUS P5B-E137,99
G.Skill PC6400 Cas 5 (iComputers.nl)212,00
ASUS GeForce 8800GTS421,15
Western Digital Raptor 36GB108,90
2 x Seagate Barracuda7200.10 320GB185,34
Sound Blaster X-Fi XtremeGamer75,65
Artic Freezer 7 Pro17,02
NEC DV-5800D Zilver17,30
NEC AD-7173 Zilver32,24

Ik ga dus van de P5B-E vanwege RAID ondersteuning. De extra's die de P5B-E PLUS en de DeLuxe hebben vind ik toch overbodig. Ik heb de meeste features eigenlijk nooit gemist. En gezien de kosten is alles mooi meegenomen.

De totaleprijs komt nu uit op 1680,27 euro. Dat is toch weer 25 euro gekoper dan op 23 november.

Als iemand nog laatste opmerkingen heeft, graag. Maar maak me niet teveel aan het twijfelen, anders kan ik weer opnieuw beginnen ;)
Ziet er wel goed uit, maar toch 2 dingen om je misschien aan het twijfelen te maken ;) :

- zou pc7200 ddr 2 van Kingston nog meerwaarde hebben, is ook Cas 5 en kost maar iets meer

- is die 8800 GTS van gigabyte nog een optie? kost onder 400 en heb ergens gelezen dat die standaard sneller geheugen heeft (1.1 ns)

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
peeweeherman schreef op maandag 04 december 2006 @ 19:46:
[...]

Ziet er wel goed uit, maar toch 2 dingen om je misschien aan het twijfelen te maken ;) :

- zou pc7200 ddr 2 van Kingston nog meerwaarde hebben, is ook Cas 5 en kost maar iets meer

- is die 8800 GTS van gigabyte nog een optie? kost onder 400 en heb ergens gelezen dat die standaard sneller geheugen heeft (1.1 ns)
- PC7200 is HELEMAAL een overkill, plus ik ga dan liever voor 'standaard' geheugen.
- Ik heb nog nergens een Gigabyte 8800GTS gezien. Wel een Gainward voor 399 euro, maar dat betekend bij een andere webwinkel bestellen, dus ook weer verzendkosten erbij, dus dan hou ik het liever bij de 421 die de asus bij Azerty kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Luuk1983 schreef op maandag 04 december 2006 @ 20:00:
[...]
....
Wel een Gainward voor 399 euro, ...
die bedoelde ik

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Antec P180
robvanderaart schreef op maandag 04 december 2006 @ 18:42:
[...]
Dat je je processor op 3.5 Ghz kan laten draaien, heeft dan totaal niks met je koeler te maken maar met je revisie van je processor.
Beetje eenzijdige reactie. De meeste Core2Duo's lopen zonder probleem meer dan 3 GHz. Ik wil er alleen mee aangeven dat zelfs overklokken met die koeler mogelijk is zonder dat de CPU te heet wordt. Hij koelt uitstekend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik heb een E6400 @ 3.2 Ghz draaien op de Artic Freezer 7 Pro. En hij koelt ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hier een review van de Arctic Cooler 7 Pro: linky (conclusie pagina). Natuurlijk is het duidelijk dat een Ninja beter is, maar voor de prijs is er niks dat zo goed is als de 7 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Precies. Zo vergelijk je in feite appels met peren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Appels met peren vergelijken?
Ik weet dat dat de Artic Freezer 7 Pro erg goed koelt, zeker voor zijn prijs :) Ik heb hiervoor ook een Arctic koeler gehad op mijn XP3200 tot voller tevredenheid. Deze was echter wel TC.
Maar ik dacht dat je (Luuk1983) een stil systeem ook belangrijk vond. Volgens hardware.info is die Arctic een luidruchtige koeler (>60dB) en heeft geen TC. Ieder zijn meug hoor maar dat is mij te gortig. Ik waarschuw je alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik zie trouwens dat een aantal prijzen van geheugen sterk zijn gedaald.

Bijvoorbeeld de Kingston 2 Gb PC6400 CL4 voor 245 euro bij Salland Automatisering (!). Terwijl je voor dit geld eerst net aan een PC5300 CL5 setje had.

@ psy

Hoger dan 60 dB ? You must be kiddin.

Heb hem zelf, nou ik hoor hem nog minder dan me casefan als ik BF2 / CSS aan het spelen ben.

Geef de link eens naar de review van Hardware.info dat is een stuk makkelijker. -edit- Heb de review al gelezen, dat is gemeten vanaf 10 cm. Dus zonder je kast etc. Ik zie de koeler die jij zo aanprijste er niet eens tussen staan. Terwijl er toch wel degelijk veel tussen staan en de Zalman 7700 die maakt 2 dB minder geluidsproductie, terwijl de Tuniq koeler 3 dB nog hoger zit. De Thermaltake "Silent"Tower zit nog hoger dan de Tuniq. Bij de Low Speed is de geluidsproductie weliiswaar hoog, maar het blijft even hoog als de High Speed. Dus ik vind het wel meevallen. :z

Ik bedoel appels met peren vergelijken omdat je voor die andere koeler toch wel 12 - 20 euro meer moet bijleggen. Terwijl de Artic Freezer 7 Pro maar rond de 15 - 20 euro (!) kost.

[ Voor 76% gewijzigd door robvanderaart op 05-12-2006 10:28 . Reden: Review gelezen over Koeler opmerking overgeplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

http://www.hardware.info/...ic_Cooling_Freezer_7_Pro/

Het stond ook uitgebreid in een van hun nummers.

Even nog terugkomen op die link van silentpcreview. Daar staat ook zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de koeler NIET stil is:
Straight out of the box, the Freezer 7 Pro has the kind of cooling performance that will make it a darling with overclockers. It can take on the highest performance heatsinks head on without hesitation. At its suggested price of US$34, we know of nothing that can compete for cooling performance. Rave reviews and market success with overclockers and gamers is virtually guaranteed. The same can probably be said of the forthcoming Freezer 64 Pro, unless the fan is substantially changed.

Given that the product comes without any fan speed reduction device, it is clear that Arctic Cooling expects performance-oriented buyers. It's not that AC doesn't make fan speed controllers; many of their HSF come with multi-speed switches or thermal sensors to control fan speed. Perhaps their attitude is that if you've chosen a socket 775 platform, you already know you need all the cooling help you can get, and a little noise probably won't bother you as long as that hot CPU is kept cool.

Compared to the original Freezer, the new model is larger, quieter, and its fan is more securely mounted. The fan is also uniquely soft-mounted to reduce vibration-induced noise. These are all improvements over the original model.

But, the Freezer 7 Pro is not for everybody. At normal (12V) speed, the fan is too loud for a quiet computer. Dropping the fan speed requires another device like the Zalman Fanmate, not a big expense, but something to consider. At lower speeds, the fan is much better behaved, but the cooling performance also falls off fairly quickly. The usable fan voltage range is just 12~9V, which seems quite narrow. In that range, the fan drops from 34~37 dBA@1m down to just 20 dBA, while its cooling performance also drops from only 18°C rise over ambient to 32°C. Because of its high impedance fins, the Freezer 7 Pro does not downscale gracefully like the best of the low airflow optimized heatsinks. Anyone expecting the same stellar cooling performance at lower fan speeds and noise will be a bit disappointed.

This is not to say the Freezer 7 Pro cannot be used successfully to make a quiet Prescott system. It can be done with good case / system configuration to ensure a cooler ambient for the reduced thermal headroom at lower fan speed.

Overall, the Freezer 7 Pro is an impressive HSF with just a couple of faults, at least for us: The high level and odd surging turbulence noise at full speed (which might be specific to our sample?) and the rapid drop in performance at lower fan speed. Arctic Cooling could make a very attractive quiet variant by simply removing a few fins to reduce the airflow impedance and adding some kind of speed control for the fan.

[ Voor 90% gewijzigd door psy op 05-12-2006 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Psy, het maximum ligt rond de 37 dB volgens de review die ik net heb gepost.

Ik ga sowieso eerst voor de Arctic pro, kan altijd nog een andere erop zetten als ik niet tevreden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
En de Artic Freezer 7 Pro kost maar 15 - 20 euro (zoals ik al eerder vermeld heb) dus je moet ook niet gelijk verwachten dat het het beste is. Het is gewoon een goede koeler voor een lage prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door robvanderaart op 05-12-2006 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

Beste Tweakers,

Ik heb mijn systeemonderdelen zaterdag opgehaald en zaterdag het systeem in elkaar gezet. Helaas is het geheugen niet goed

Dit was mijn shoplijstje:

2 x (11417) SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 320GB 16MB = € 189,50
1 x (11965) ARCTIC FREEZER 7 PRO = € 16,75
1 x (12272) ANTEC NEOHEPOWER 500-EC = € 99,10
1 x (13113) COOLERMASTER MYSTIQUE BLACK = € 87,45
1 x (10831) ASUS EN7600GT/2DHT 256MB WHITEBOX = € 129,95
1 x (11859) ASUS P5B DELUXE WIFI-AP = € 185,75
1 x (12160) INTEL CORE 2 DUO (CONROE) E6600 BOXED = € 299,95
1 x (10304) NEC 16x/48 DVD DV5800E BLACK OEM = € 17,15
1 x (13053) NEC DVD R/RW 18X AD-7173A LABELFLASH BLACK OEM = € 33,40
1 x (12415) OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC DUAL CHANNEL REV2 (4-4-4-15) = € 260,95

Ik moet trouwens zeggen dat het een mooie kast is maar installeren erin is toch hier en daar wat krap. Wat wel makkelijk is dat je de kaarten / dvd en hd drives zonder gereedschap kunt plaatsen.
Enige waarvoor ik schroevendraaier nodig had was om mobo + voeding vast te schroeven. Verder moet je het airduct uit de kast halen, want die past niet samen met de freezer (was te verwachten). Je zit alleen met 4 open schroefgaten, das wel minder!

Ik heb nu problemen met het geheugen. Als ik het instel op ddr2 800 en 4-4-4-15 dan krijg ik errors in memtest. (memory staat op auto voltage, ga nog proberen dit te verhogen, heb de winkel al gemaild dat het denk ik RMA´en wordt?). Ik maak denk ik vanavond ook even een topic hier aan op GoT, kijken of iemand ideeën heeft om dit op te lossen. (eerst proberen hoger voltage)

Ik denk dat ik door dit geheugen ook de vreemde windows problemen heb. In windows gewoon zit te surfen en een mp3tje op heb staan, reboot hij spontaan en start windows weer op. Een maal terug in windows zegt ie hersteld van kritieke fout.

2x seagate schijven werken wel lekker snel (voor m'n gevoel, nog geen benches gedraait though..)

Gr.

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Laatste bios erop gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
OCZ Compatibaliteitsprobleem met Asus Moederborden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Nu online

WTM

Update:
Ik heb het geheugen van auto voltage afgehaald en op 2,1 volt gezet; nu al 45 min in windows stabiel zonder problemen..... fingers crossed...doe vanavond nog wel even een memtestje op deze setting.

@PSY: ik gebruik 0804 bios (laatste officiële)

offtopic: weet iemand of errors van memtest erg zijn bij lagere voltages?

Gr.

Wim

/edit:
Update2:
Het geheugen vannacht 7 uur ongeveer laten draaien met memtest, werkt prima....wat wel vervelend is nu, mijn maxtor hd wil niet (meer, werkte eerst wel) samenwerken met de ICH8R. Ik heb 'm nu aan de Jmicron aansluiting hangen en nu werkt de schijf wel?! Iemand een idee?

[ Voor 29% gewijzigd door WTM op 06-12-2006 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Op standaard snelheid op standaard voltage mag je eigenlijk geen errors krijgen. Zoals robvanderaart al zegt zou het een compabiliteitsprobleem kunnen zijn. Maar als je met een minimale verhoging van de Vram geen errors meer krijgt, tja... Overklokken zou wel eerder een probleem gaan vormen dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
psy schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 23:05:
Op standaard snelheid op standaard voltage mag je eigenlijk geen errors krijgen. Zoals robvanderaart al zegt zou het een compabiliteitsprobleem kunnen zijn. Maar als je met een minimale verhoging van de Vram geen errors meer krijgt, tja... Overklokken zou wel eerder een probleem gaan vormen dat wel.
Dat OCZ geheugen heeft standaard meer voltage nodig dan de meeste andere modules. De 'incompatibiliteit' tussen ASUS en OCZ is dat ASUS het geheugen op SPD niet genoeg stroom geeft. D'r staat bijvoorbeeld op de site van Azerty bij het OCZ geheugen dat het moederbord 2.2V moet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:20:
Psy, het maximum ligt rond de 37 dB volgens de review die ik net heb gepost.

Ik ga sowieso eerst voor de Arctic pro, kan altijd nog een andere erop zetten als ik niet tevreden ben.
robvanderaart schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:30:
En de Artic Freezer 7 Pro kost maar 15 - 20 euro (zoals ik al eerder vermeld heb) dus je moet ook niet gelijk verwachten dat het het beste is. Het is gewoon een goede koeler voor een lage prijs.
Wat ik kan aanbevelen als alternatief voor grofweg dezelfde prijs: Cooler Master Hyper TX (RR-PCH-S9U1-GP).

Deze kost tussen de 17 en 24 euro en is zeer stil! Hoe ik dat weet? Ik heb hem zelf ook in mijn nieuw systeem en hij komt in deze test van Digit-Life ook als best uit de test. Persoonlijk vind ik hem er ook erg bruut uitzien :).

[ Voor 11% gewijzigd door draakhoofd op 10-12-2006 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook van plan om begin volgend jaar te upgraden naar een Intel C2D systeem. Ik heb dan ook al wat hardware onderdelen in mijn hoofd zitten die gegarandeerd in mijn next-gen PC config terecht komen.

Om met de CPU te beginnen, daar staat de keuze al vast, dat word een Intel C2D E6600, vanwege de beste prijs/prestatie verhouding.

Moederbord: Daar moet ik zowiezo nog maar eens goed over nadenken. Ik zit te hinken tussen 2 chipsets met in het achterhoofd de wat betere ondersteuning voor meerdere PATA devices. In de eerste instantie is daar de Intel 975X chipset met ICH7/R Southbridge en ondersteuning voor ATI crossfire. Alhoewel dat laatste van ondergeschikt belang is. Qua merken gaat mijn voorkeur uit naar de ASUS P5W DH Deluxe en MSI 975 X Platinum PU Edition. Het prijsverschil tussen deze 2 borden is te verwaarlozen. Het laatste bord is hoog uit iets meer als een tientje goedkoper t.o.v. de goedkoopste aanbieder van het ASUS bord in de tweakers.net pricewatch.

De andere chipset is de N'Vidia N'Force 600i familie. Daar gaat mijn voorkeur uit naar de MSI P6N Diamond dit omdat er ook een onboard sound chip opzit met Creative X-Fi XtremeMusic, alhoewel daar nog geen prijzen van bekend zijn. Een goede andere keus die ik overweeg is de ASUS P5N32-E SLI, nForce 680i SLI, dit bord zit op het zelfde prijs niveau als de high end oplossingen van Intel.

Moederborden met een Intel P965 vallen bij mij af vanwege de slechte PATA ondersteuning.

Videokaart: Daar is maar een keuze mogelijk op dit moment, en dat is de Geforce 8800 GTS om dat deze high end kaart de betere prijs prestatie verhouding heeft en dat zal waarschijnlijk weer een ASUS kaartje worden, domweg omdat alle videokaarten van na het Voodoo tijdperk bij van dat merk waren, plus het feit dat ik nog nooit problemen met hun videokaarten heb gehad. Dit geld zowel voor de ATI als N'Vidia kaartjes :).

Geheugen: Dit worden waarschijnlijk reepjes van Corsair, alleen hier vind ik het moeilijk om te kiezen wat voor type DDR 2 :? PC4200/5300/6400/8500. Het gaat er bij mij vooral om dat het systeem stabiel blijft en met de goedkopere geheugen repen heb ik al te vaak mee gemaakt dat ze defect waren. Dus suggesties met goede onderbouwing zijn welkom :)

Geluidskaart: Of de onboard versie van MSI N'Force serie of gewoon een losse Creative X-Fi XtremeMusic kaart.

Processor koeler: Arctic Freezer 7 Pro goed en goedkoop :P

HDD's: Maxtor Diamondmax 10 160 GB PATA en WD Raptor 74 GB SATA uit de huidige configuratie. Het spul werkt goed, dus waarom zou je oude schoenen weggooien.

Andere PATA devices, dat hangt even bij het volgende onderwerp af, maar in principe zouden die ook mee kunnen naar het nieuwe systeem, alhoewel DVD spelers en Branders relatief gezien de goedkopere onderdelen zijn van een systeem.

Behuizing: Tja dat vind ik eigenlijk ook een moeilijke keuze, ik heb nu een Antec P160 Performance One en die bevalt eigenlijk prima, maar de Coolermaster Stacker 830 en de Antec P180 Performance One zien er eigenlijk ook kewl uit. Dus als ik ook nog een andere kast neem en nu kom ik even over het punt van de andere PATA devices uit, dan stop ik er ook een nieuwe DVD speler en Brander in.

Het laatste en misschien wel het meest belangrijke punt naast CPU, Mobo, geheugen en GraKa is de voeding. Hier zit ik ook met een dillema en dat is ik heb nu een Tagan TG480-UO1 voeding in mijn systeem, alleen ik vraag mij af of deze aan de eisen van de nieuwste stroomslurpende videokaarten van N'Vidia (8800 GTX en GTS) en volgend jaar de nieuwste telg van ATI kan voldoen. Het manco zit hem vooral in de 12 volts lijnen die leveren maximaal samen 28 A oftewel 336 Watt, ik vraag mij dan ook af of dit voldoende is voor een 8800 GTS plus alle andere aparaten die gebruik maken van de 12 Volts lijnen. Dus ik heb zelf de neiging om te zeggen nee, mits iemand mij hier een zekere garantie kan geven dat een nieuwe high end C2D systeem stabiel gaat werken op mijn huidige voeding. Anders ben ik toch geneigd om een nieuwe voeding in het systeem te zetten en dan gaat mijn voorkeur uit naar een uit de Antec serie.

Dit is in grote lijnen wat ik in gedachten heb, met de opmerking dat mijn budget tot € 2000,- loopt als ik onder dat bedrag een killer systeem in mekaar kan zetten hoor ik graag suggesties.
Het gaat alleen maar om een kast met inhoud, monitor, muis en toetsenbord zijn niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Moederborden met een Intel P965 vallen bij mij af vanwege de slechte PATA ondersteuning.
Wat bedoel je daar mee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
@ Puyol

Ik zou je dit onderstaand systeem aanraden wat ik bij Salland Automatisering samengesteld heb:

Zit nog onder de 1700 euro dus past zeker in je budget.

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/7636/1700pcxw4.png

Om te beginnen heb ik voor de P180b gekozen i.p.v. de Stacker 830 omdat het toch snel rond de 100 euro scheelt voor wat meer ruimte.

De Antec Neo HE 550 gekozen i.p.v. Tagan 480 Watt, ik denk dat hij het maar net zal trekken die Tagan en met de Antec heb je wat meer space. Tevens tot de beste voeding gekozen.

Heb voor de P5W DH Deluxe gekozen, is goed overclockbaar en omdat je de 965 chipset niet aanstond vanwege PATA. Dit moederbord heeft 2 keer PATA en genoeg uitbreidingsmogelijkheden. Kost minder dan een P5N32SLI-SE, die tevens maar 1 PATA poort heeft. De Striker Extreme idem dito, maar lijkt me toch wel een beetje te duur vind je niet ? Hetzelfde prijskaartje zal wel aan de MSI moederbord hangen met de 690i chipset.

Ik heb trouwens voor Kingston geheugen gekozen. Heb zelf een goede ervaring met dit merk, en deze is ook in prijs gedaalt t.o.v. Corsair.

Heb voor de 8800GTX gekozen omdat het goed in budget past, en je zeker nog een tijdje met deze kaart op eye-candy kan spelen.

Ik heb toch voor de Xtreme Music gekozen, omdat deze geluidskaart een goede prijs / kwaliteit verhouding heeft en scheelt weer wat CPU performance en het is beter geluid dan de onboard.

Heb voor de Zalman 9500AT gekozen, omdat deze toch stiller is en beter presteert dan de Artic Freezer 7 Pro.

De extra kast koelers i.p.v. de koelers die in de P180b zitten, zodat hij nog stiller word en een betere airflow krijgt :D

Hopelijk kan je hier iets mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
r00t schreef op maandag 11 december 2006 @ 09:25:
[...]
Wat bedoel je daar mee? :?
Hij bedoeld dat de 965 chipset GEEN P-ATA poorten heeft. De meeste moederborden hebben dan wel één P-ATA aansluiting, maar dat is via een extra controller. Aangezien hij blijkbaar z'n oude P-ATA schijven wil meenemen is 1 P-ATA aansluiting dus niet genoeg.

Rob, het is niet echt de bedoeling van dit topic om lijstjes van iedereen te gaan behandelen. Daarvoor hebben we in feite de TS. Ondanks dat het goede bedoelingen heeft en je graag wil helpen heb ik liever dit soort posts niet. Iemand kan best een lijstje met goede onderbouwing er neer zetten (prima in orde hoor, Puyol!), maar dan wil ik graag dat we daar in het algemeen op ingaan wat eventueel kan bijdragen aan de TS. Anders kan er beter een apart topic geopend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik wou eigenlijk ook al zeggen dat hij daarvoor beter een eigen topic kon maken. Maar ik dacht dat ik hem wel eventjes daarmee kon helpen :) Sorry Luuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V
Luuk1983 schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:08:
[...]
Iemand kan best een lijstje met goede onderbouwing er neer zetten (prima in orde hoor, Puyol!), maar dan wil ik graag dat we daar in het algemeen op ingaan wat eventueel kan bijdragen aan de TS. Anders kan er beter een apart topic geopend worden.
Het vervelende is, als ik een apart topic over mijn gedachtenspinsels over hoe ik mijn nieuwe C2D configuratie zou willen hebben open, waarschijnlijk wordt dat topic dan weer op slot gegooit door een forum moderator en die mij hier naar toe verwijst. Of de zoekfunctie gebruiken om in een soortgelijk topic mijn vraag stelling te behandelen. Zo doende dacht ik dat dit het juiste topic voor mijn onderwerp was. Als dat niet de bedoeling is, excuses voor de post.

Met vriendelijke groet, Puyol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl_umpire
ready to order?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
In principe wel, maar ik moet nog heeeeeeeel even wachten. Ik moet binnenkort een hypotheek afsluiten en krijg pas binnenkort de lijst voor meer/minder werk. Als de standaard keuken en standaard keukenopties aantrekkelijk zijn, dan moet ik dan meteen ook me keuken betalen en aangezien me maximale hypotheek niet veel hoger kan worden dan de aankoop van het huis moet ik dat uit me zak betalen. Ik heb daar natuurlijk wel voor gespaard, maar voor hetzelfde geld heb ik dan die 1500 a 2000 euro nodig. Dus even dat zeker weten, dan meteen bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Eens kijken of het nieuwe jaar tot nu toe positief is geweest voor de prijzen.

De huidige stand van zaken. Tussen de haakjes staan de prijzen van 23-11-2006 en daarachter het stijgings of dalingspercentage:

Cooler Master Mystique 631 Zilver87,30 (84,82) +3%
Antec Neo HE 500W82,22 (99,09) -17%
Intel Core 2 Duo E6600292,38 (293,88) -0.5%
ASUS P5B-E135,08 (140,38) -4%
Kingston PC6400 Cas 4245,13
MSI GeForce 8800GTS427,15 (428,26) 0%
Western Digital Raptor 36GB110,79 (109,91) +1%
2 x Seagate Barracuda7200.10 320GB182.04 (191,42) -5%
Sound Blaster X-Fi XtremeMusic OEM69,00
Artic Freezer 7 Pro19,48 (17,02) +14%
NEC DV-5800D Zilver16,52 (17,17) -4%
NEC AD-7173 Zilver32,84 (32,24) +2%

Het mag duidelijk zijn dat het nieuwe jaar nog niet echt een positieve invloed gehad heeft op de prijzen. Het scheelt wel iets dankzij de forse verlaging van de voeding. Ik heb besloten het geheugen gewoon bij Azerty mee te bestellen aangezien ik de PC6400 cas 4 van Kingston nu acceptabel geprijsd vind. Ook heb ik de extremegamer vervangen door de xtrememusic. En de ASUS 8800GTS is een MSI geworden om dat de MSI goedkoper is en de ASUS slecht leverbaar.

Ik denk er nog over om de koeling inderdaad door een wat betere te vervangen.

Omdat ik nog genoeg onzekerheden heb vanwege het huis kan ik op dit moment nog niet kopen, maar ik wacht nu sowieso minimaal tot Vista, ik bedoel, dat (kleine) maandje kan er nu wel vanaf.

[ Voor 9% gewijzigd door Luuk1983 op 03-01-2007 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
  • Laatst online: 19-06 00:07
Luuk1983 schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:21:
[...]

Dat OCZ geheugen heeft standaard meer voltage nodig dan de meeste andere modules. De 'incompatibiliteit' tussen ASUS en OCZ is dat ASUS het geheugen op SPD niet genoeg stroom geeft. D'r staat bijvoorbeeld op de site van Azerty bij het OCZ geheugen dat het moederbord 2.2V moet ondersteunen.
Is het neit mogelijk om dat in de bios te wijzigen? Ik ben namelijk van plan ook een Core 2 Duo systeem te kopen en bij salland ligt een leuke module voor een redelijke prijs:
OCZ Memory Platinum XTC Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 3

Mocht het niet te wijzigen zijn: is dual channel verplicht i.v.m. de fsb van de proc? Ik kan er geen wijs uit worden, niet met alles wat ik gevonden heb.

Edit:
Na wat verder speurwerk, excuus ik had het eerder moeten doen..., kwam ik de corsair CM2X1024-5400C4 tegen. Is deze module voldoende voor een Core 2 Duo systeem. Ik kies overigens eerst niet voor een 2 gig systeem i.v.m. de kosten. Maar wat ik wel wil is een geheugenmodule die niet de bottleneck is, met een goede prijs kwaliteits verhouding.

[ Voor 21% gewijzigd door EnsconcE op 03-01-2007 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
EnsconcE schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 10:16:
[...]

Is het neit mogelijk om dat in de bios te wijzigen? Ik ben namelijk van plan ook een Core 2 Duo systeem te kopen en bij salland ligt een leuke module voor een redelijke prijs:
OCZ Memory Platinum XTC Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 3

Mocht het niet te wijzigen zijn: is dual channel verplicht i.v.m. de fsb van de proc? Ik kan er geen wijs uit worden, niet met alles wat ik gevonden heb.

Edit:
Na wat verder speurwerk, excuus ik had het eerder moeten doen..., kwam ik de corsair CM2X1024-5400C4 tegen. Is deze module voldoende voor een Core 2 Duo systeem. Ik kies overigens eerst niet voor een 2 gig systeem i.v.m. de kosten. Maar wat ik wel wil is een geheugenmodule die niet de bottleneck is, met een goede prijs kwaliteits verhouding.
EnsconcE, om te beginnen zou ik zeggen: lees de artikelen bij 'geheugen' in de Topic Start (TS). Dat is een goed begin. Normaal zou ik zeggen: zoek zelf, maar het is allemaal vrij lastig. Ik kan me voorstellen dat het wat onduidelijk is. En omdat ik de beroerdste niet ben zal ik je even kort een paar puntjes uitleggen. Ik zal het vereenvoudigd uitleggen, dus wat ik zeg is niet altijd 100% waar, maar wel voldoende voor een goede beeldvorming.

Intel maakt gebruik van een 'Front Side Bus' (FSB). Precieze details van wat dit doet is niet zo belangrijk, maar (heel) grofweg gezegd is dit de verbinding tussen het geheugen en andere componenten, zoals CPU en chipset. Deze FSB heeft een bepaalde frequentie waarmee gegevens verstuurd kunnen worden. Je kan je voorstellen dat het langzaamste component de bottleneck vormt. Immers als de CPU harder wil dan het geheugen zal de CPU elke keer eventjes moeten wachten.

De FSB van de meeste Core 2 Duo ready moederborden is 1066MHz. Core 2 Duo's van de E6xxx serie communiceren op 1066MHz met de FSB, Core 2 Duo's van de E4xxx serie op 800MHz.

Het is de bedoeling dat je geheugen hebt dat minstens die 1066MHz van de FSB kan benutten. Als het geheugen langzamer is kan het potentieel een bottleneck vormen omdat de capaciteit van de FSB niet gebruikt kan worden.

Om 1066MHz te bereiken zou je dus geheugen van 1066MHz nodig hebben. Dit is extreem duur geheugen, namelijk PC8500. Er is echter ook een andere (veel gebruikte en goedkoper) mogelijkheid: dual channel geheugen. Door 2 geheugen modules van 533MHz (PC4200) samen te laten werken op een bepaalde manier haal je effectief 1066MHz.

Met dat laatste gegeven is het dus duidelijk dat dual channel eigenlijk 'verplicht' is. Single channel draaien is extreem duur als je 1066MHz modules wilt kopen, als je met langzamer geheugen single channel draait zal je de prestaties van de computer negatief beïnvloeden.

Je hebt dus 2 opties: nu 2 x 512MB, later 2 x 512MB erbij, of nu 2 x 512 en later vervangen door 2 x 1GB. Maar die keuze is aan jou. Persoonlijk zou ik toch voor nu 2 x 1GB gaan, maar ik kan niet in jou portemonee kijken.

Overigens heeft sneller geheugen dan (2x) 533MHz nog wel prestatiewinst, maar deze winst is vrij gering en kost in verhouding veel meer. Het artikel in TS over geheugentimings en snelheid geeft hier een goed beeld van.

Ik hoop dat het zo een stuk duidelijk is. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het nog wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
Dank voor je reactie, dit bovenstaande vermoede ik al maar ik maakte het mezelf moeilijk door het volgende. Ik was in de veronderstelling dat er ook modules zijn die opzich dual channel zijn. Hierdoor dacht ik dat je maar 1 reepje hoeft aan te schaffen. Het liefst ga ik ook voor 2x 1Gb maar dat laat mijn budget (nog) niet toe. In de toekomst wil ik wel naar de 2Gb maar dat betekend dan 2x 512. Moet geen probleem zijn want de P5B-Plus en de deluxe hebben allebei 4 geheugen slots. Ik zit nog te twijfelen tussen deze twee, maar dat heeft meer met het kostenplaatje te maken. Het voordeel van de deluxe is de 8 phase power en dat zou technisch gezien voor mij de enige reden zijn.

Even voor de volledigheid mij huidige keuze:

Enermax Voeding Liberty 80+ 500 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins

MSI VGA Radeon RX1950PRO 512 MB

NEC DVD-RW AD-7173 Bulk, Zilver

Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Kit Of 2

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed

Asus Moederbord P5B-E Plus

Totaal

€ 95,09

€ 225,20

€ 33,42

€ 100,45

€ 90,00

€ 19,19

€ 299,50

€ 147,92

€ 1019,71

[ Voor 45% gewijzigd door EnsconcE op 05-01-2007 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
EnsconcE schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:45:
[...]

Dank voor je reactie, dit bovenstaande vermoede ik al maar ik maakte het mezelf moeilijk door het volgende. Ik was in de veronderstelling dat er ook modules zijn die opzich dual channel zijn. Hierdoor dacht ik dat je maar 1 reepje hoeft aan te schaffen. Het liefst ga ik ook voor 2x 1Gb maar dat laat mijn budget (nog) niet toe. In de toekomst wil ik wel naar de 2Gb maar dat betekend dan 2x 512. Moet geen probleem zijn want de P5B-Plus en de deluxe hebben allebei 4 geheugen slots. Ik zit nog te twijfelen tussen deze twee, maar dat heeft meer met het kostenplaatje te maken. Het voordeel van de deluxe is de 8 phase power en dat zou technisch gezien voor mij de enige reden zijn.

Even voor de volledigheid mij huidige keuze:

Enermax Voeding Liberty 80+ 500 Watt ActivePFC, Zwart, 24-pins

MSI VGA Radeon RX1950PRO 512 MB

NEC DVD-RW AD-7173 Bulk, Zilver

Corsair TWIN2X 1024-5400C4 1024 MB, PC5400, 675 MHz, 4, Kit Of 2

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Arctic Freezer 7 Pro Aluminium, Koper

Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed

Asus Moederbord P5B-E Plus

Totaal

€ 95,09

€ 225,20

€ 33,42

€ 100,45

€ 90,00

€ 19,19

€ 299,50

€ 147,92

€ 1019,71
Waarom P5B-E PLUS? Enige verschil tussen de P5B-E en de PLUS zit 'm in de solid capacitors, wat mijns inziens met de huidige kwaliteit van gewone capacitors eigenlijk overbodig is. Je kan daar weer 15 tot 20 euro besparen. maar ja voor 15 en 20 euro meer tov de PLUS heb je al een Deluxe. Dus persoonlijk vind ik de P5B-E PLUS echt zo'n geval van iets wat nooit de moeite waard is. Maar dat is persoonlijk.

Probeer even je keuzes van componenten te beargumenteren zodat andere gebruikers ook wat hebben aan jou gedachtegang :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 05-01-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 11 december 2006 @ 12:59:
V
[...]

Het vervelende is, als ik een apart topic over mijn gedachtenspinsels over hoe ik mijn nieuwe C2D configuratie zou willen hebben open, waarschijnlijk wordt dat topic dan weer op slot gegooit door een forum moderator en die mij hier naar toe verwijst. Of de zoekfunctie gebruiken om in een soortgelijk topic mijn vraag stelling te behandelen. Zo doende dacht ik dat dit het juiste topic voor mijn onderwerp was. Als dat niet de bedoeling is, excuses voor de post.

Met vriendelijke groet, Puyol :)
Ik denk dat geen enkele mod je topic dicht zal geven als je de boel goed onderbouwd en een duidelijke vraagstelling hebt. Opzich is wat je hier neerzet al wel een garantie tot een succesvol topic hoor. Ben dan wel geen mod, maar ik heb mindere topics zien openblijven :)

Ik zou dus zeggen: open een topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Luuk1983 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:23:
[...]

Waarom P5B-E PLUS? Enige verschil tussen de P5B-E en de PLUS zit 'm in de solid capacitors, wat mijns inziens met de huidige kwaliteit van gewone capacitors eigenlijk overbodig is. Je kan daar weer 15 tot 20 euro besparen. maar ja voor 15 en 20 euro meer tov de PLUS heb je al een Deluxe. Dus persoonlijk vind ik de P5B-E PLUS echt zo'n geval van iets wat nooit de moeite waard is. Maar dat is persoonlijk.

Probeer even je keuzes van componenten te beargumenteren zodat andere gebruikers ook wat hebben aan jou gedachtegang :)
Ik vraag me trouwens af waarom eigenlijk een E6600 en geen E6400 ? Scheelt toch weer 80 / 90 euro en voor dat geld kan je 2 x 1 Gb nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
robvanderaart schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:08:
[...]

Ik vraag me trouwens af waarom eigenlijk een E6600 en geen E6400 ? Scheelt toch weer 80 / 90 euro en voor dat geld kan je 2 x 1 Gb nemen.
Omdat 2Gb voor mij niet de voordelen biedt die de E6600 wel biedt. Deze is qua kwaliteit prijs verhouding de beste koop. Het is ook duurder in de toekomst over te gaan op de E6600 dan 1Gb bij te kopen.
Luuk1983 schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 13:23:

De solid capacitors zou idd de reden zijn om dat bord wel te kopen. Wederom een kwaliteits verhouding waarvan de prijs niet zo heel veel hoger ligt. De Deluxe is evt ook een optie, maar dat ligt aan mijn budget en de prijs die op het moment van aankoop gevraagd wordt. Ik ga alleen voor de Deluxe vanwege de 8-phase voeding.

De MSI radeon is volgens mij de beste kaart in zijn prijsklasse. Op tomshardware wordt deze aangeprezen als beste koop. De 7950 van Nvidia ligt iets hoger qua prijs, maar die is volgens mij de moeite niet waard.

Voor de artic freezer kies ik i.v.m. de tweakers review van afgelopen november. Ook ligt de prijs behoorlijk laag in tegenstelling tot bijvoorbeeld zalman.

De enermax is neit vanwege de prijs, maar vanwege zijn modulaire eigenschappen. Een 500 watts lijkt me toch wel het minimum. Ik wou nog kiezen voor de 400watts, 30 euro goedkoper, maar dan kan er weinig aan onderdelen bijgestopt worden(HD's e.d.).

De seagate kies ik vanwege ervaringen met dit merk. Het geheugen omdat corsair een bekend merk is, een CAS van 4 heeft en de beste prijs ten opzichte van andere merken. En de brander omdat het een NEC is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EnsconcE schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 14:48:

Voor de artic freezer kies ik i.v.m. de tweakers review van afgelopen november. Ook ligt de prijs behoorlijk laag in tegenstelling tot bijvoorbeeld zalman.
Behalve dat de Arctic Freeze 7 Pro ook nog eens goedkoper is, kun je hem ook nog eens normaal monteren. Bij Zalman processor coolers, moet je eerst het hele moederbord slopen om dat onding fatsoenlijk te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Omdat 2Gb voor mij niet de voordelen biedt die de E6600 wel biedt. Deze is qua kwaliteit prijs verhouding de beste koop. Het is ook duurder in de toekomst over te gaan op de E6600 dan 1Gb bij te kopen.
Ik denk dat je meer merkt van het verschil tussen 1 en 2GB geheugen dan het verschil tussen de E6400 en de E6600. Maar goed, je kan inderdaad later nog 2 x 512 erbij doen.
De enermax is neit vanwege de prijs, maar vanwege zijn modulaire eigenschappen. Een 500 watts lijkt me toch wel het minimum. Ik wou nog kiezen voor de 400watts, 30 euro goedkoper, maar dan kan er weinig aan onderdelen bijgestopt worden(HD's e.d.).
Overschat het niet, dat wordt de laatste tijd nogal gedaan. Een Core 2 Extreme met 2 8800GTX en en 2 hardeschijven trekt niet veel meer dan 250Watt uit het stopcontact. Goed, je hebt natuurlijk efficientie van een voeding die meespeelt. Maar 400Watt zou voor jou computer absoluut genoeg moeten zijn, zelf met 4 hardeschijven. Maar voor 30 euro kan je ook een 500Watt nemen voor de zekerheid. Dat is het geld niet. Maar je opmerking Ik wou nog kiezen voor de 400watts, 30 euro goedkoper, maar dan kan er weinig aan onderdelen bijgestopt worden(HD's e.d.). ben ik het niet mee eens. Zeker niet met die videokaart die je er nu in hebt. Die verbruikt niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Nog een nieuw item om over na te denken:

Besturingssysteem.

Ik wil heel braaf een legale Vista licentie kopen bij mijn nieuwe computer. Dat wordt uiteraard een OEM versie, die zijn tenminste nog te betalen. Dat wordt Vista Home Premium of Bussiness. Er zullen vast wel uitgebreidere of betere overzichten zijn, maar op op de website van VIA staat beknopt welke versies er zijn en wat de verschillen zijn: http://www.viaarena.com/d...px?PageID=5&ArticleID=503.

Mijn belangrijkste probleem is dat ik de keuze niet echt kan maken tussen 32bit of 64bit. Nou is 64bit gewoon de toekomst, dat mag duidelijk wezen. Maar op het moment is in XP64 de driver support gewoon slecht. Als dat ook bij Vista zo is, dan heb ik niet echt de behoefte aan Vista64. Maar ja, als ik over een paar jaar achter de feiten aan ga lopen dan is dat natuurlijk ook niet goed.

Jullie ideeën hierover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
@ Ensconce

Denk jij dat de 270 Mhz verschil tussen de E6400 en E6400 een groter performancewinst geeft, dan dat je 2 Gb heb en tijdens het gamen niet telkens met de harde schijf loopt te swappen ?

@ Puyol

De Zalman 9500 en de 9700 zijn handig te bouwen op je moederbord. Ik denk eerder dat de Freezer 7 Pro meer problemen gaat geven met dat klik en draai, want dat werkt soms ook niet goed en dan weet je niet zeker of het vast zit en trek je hem weer omhoog en zit het weer los. En je moet zoiezo je moederbord uit de behuizing halen, tenzij je veel ruimte in je behuizing heb want je heb die ruimte zoiezo wel nodig. Zalman heeft gewoon iets goed gevonden op de socket 775 waardoor je niet zo snel je moederbord sloopt en het toch goed vast zit. Is ook allemaal makkelijk uitgelegt door een Flash movie op de site, en staat natuurlijk ook in de handleiding.

@ Luuk1983

Ik zou maar nog niet aan Vista beginnen, omdat het nog vol kinderziektes is en de driversupport is ook waardeloos. Wel natuurlijk ondersteuning van Direct X 10, maar het verschil zal je nog niet merken omdat er nog geen Direct X 10 spellen etc. uit zijn.

Dus blijf daarom maar nog 1 jaar bij XP Pro en stap daarna pas over.

[ Voor 60% gewijzigd door robvanderaart op 08-01-2007 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:12:
@ Luuk1983

Ik zou maar nog niet aan Vista beginnen, omdat het nog vol kinderziektes is en de driversupport is ook waardeloos. Wel natuurlijk ondersteuning van Direct X 10, maar het verschil zal je nog niet merken omdat er nog geen Direct X 10 spellen etc. uit zijn.

Dus blijf daarom maar nog 1 jaar bij XP Pro en stap daarna pas over.
Dat maakt niet uit. Of ik nu Vista koop of over een jaar, ik kan altijd dual boot met XP draaien, dus dat is het probleem niet. Als ik toch een nieuwe PC koop dan kan ik net zo goed meteen OEM Vista erbij kopen. En of ik 'm meteen gebruik of later maakt niet uit, ik kan 'm gewoon updaten.

De vraag is 32bit of 64bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
De meeste games draaien gewoon op 32-bit. Ik weet niet of Vista 64 bit backwordcompatible is.

Kijk eens hier:

http://www.tech-recipes.com/microsoft_vista_tips1426.html

http://blogs.msdn.com/tims/archive/2006/05/28/609372.aspx

http://www.windows-vista-...Windows_Vista_64_bit.html

Hopelijk word je hier wat wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
robvanderaart schreef op maandag 08 januari 2007 @ 09:12:
@ Ensconce

Denk jij dat de 270 Mhz verschil tussen de E6400 en E6400 een groter performancewinst geeft, dan dat je 2 Gb heb en tijdens het gamen niet telkens met de harde schijf loopt te swappen ?
Nee, 2Gb werkt idd prettiger. Maar vanuit mijn budget gezien is het verstandiger eerst een E6600 te kopen. Zoals ik eerder gezegd heb is de prijs kwaliteitsverhouding van de E6600 beter dan die van de E6400. 1Gb aan geheugen is er makkelijker bij te prikken dan 270Mhz aan processor snelheid, wederom vanuit mijn budget bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Je FSB op 333 laten lopen is niet al te moeilijk hoor. Dan is hij zelfs nog sneller dan de E6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnsconcE
robvanderaart schreef op maandag 08 januari 2007 @ 13:40:
Je FSB op 333 laten lopen is niet al te moeilijk hoor. Dan is hij zelfs nog sneller dan de E6600.
En de E6600 kan je ook overklokken, wat ik niet ga doen.

Edit:
Misschien is het handig te onderbouwen waarom het overklokken van een E6400 een voordeel is ten opzichte van mijn redenering: de E6600 is qua prijs kwaliteitsverhouding beter dan de E6400. Ook als je niet gaat overklokken.

[ Voor 29% gewijzigd door EnsconcE op 08-01-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
10 % performancewinst voor 90 euro extra ? Volgens mij had juist de E6400 beste prijs / kwaliteit verhouding maarja :+

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2802

[ Voor 20% gewijzigd door robvanderaart op 08-01-2007 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 23:12

drooger

Falen is ook een kunst.

Als je flinke games wilt kunnen draaien is 10% erbij toch wel handig ;)

Je hebt grotere cache en kan óók overklokken, als je het geld (ervoor over) hebt, waarom dan niet doen?

[ Voor 42% gewijzigd door drooger op 08-01-2007 15:18 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
In een budget van 1000 euro zou ik zeggen Nee. Je heb meer aan die 2 Gb in games hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Wat ik lees is dat de 32-bit en de 64-bit versie op dezelfde DVD staan, waarbij je ze dus allebei kan installeren. Ik hoop dat dit ook het geval is bij de OEM versie! Dan installeer ik in het begin de 32bit versie en later de 64bit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Volgens mij niet, want bij Azerty kan je Vista OEM bestellen en daar staan 32-bit en 64-bit wel apart.

Bij de Retail versie zit 32-bit en 64-bit wel op één DVD.

[ Voor 23% gewijzigd door robvanderaart op 09-01-2007 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:35:
Volgens mij niet, want bij Azerty kan je Vista OEM bestellen en daar staan 32-bit en 64-bit wel apart.

Bij de Retail versie zit 32-bit en 64-bit wel op één DVD.
Ja goed, maar het kan ook zo zijn dat Azerty het nog niet allemaal precies weet natuurlijk en ze het als preorder vast op de site gezet hebben.

Nou ja, ik hoop iig dat het voor OEM ook geld, anders is de keuze wat lastiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 23:12

drooger

Falen is ook een kunst.

robvanderaart schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:52:
In een budget van 1000 euro zou ik zeggen Nee. Je heb meer aan die 2 Gb in games hoor.
Maar je kan gemakkelijker een reepje later erbij gooien, dan 2mb cache :)

Het is de keuze als je later nog 100 euro aan geheugen erbij wilt gooien, of voor de E6400 en dan 2 gb geheugen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
drooger schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 14:48:
[...]
Maar je kan gemakkelijker een reepje 2 reepjes later erbij gooien, dan 2mb cache :)
Je wil namelijk wel in dual channel blijven draaien. Dan zitten meteen je geheugensloten vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Ik heb trouwens vernomen dat de Mystique 631 nu ook te koop is inclusief window:

Kijk maar eens bij Salland Automatisering.nl:

- Behuizingen

- Coolermaster

- Cooler Master Behuizing Mystique 631 Zilver/Window

pricewatch: Cooler Master Mystique 631 (ATX, Geen PSU, Zilver, Window

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 23:24:
Ik heb trouwens vernomen dat de Mystique 631 nu ook te koop is inclusief window:

Kijk maar eens bij Salland Automatisering.nl:

- Behuizingen

- Coolermaster

- Cooler Master Behuizing Mystique 631 Zilver/Window

pricewatch: Cooler Master Mystique 631 (ATX, Geen PSU, Zilver, Window
Ja dat wist ik al ;) Maar ik hoef geen window, dat betekend namelijk dat ik alles netjes moet maken omdat je er recht tegenaan kijkt, dat hoeft van mij niet al O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
De nieuwe cijfertjes van 17-01-2007!!

Tussen haakjes staan de prijzen van 03-01-2007 bij Azerty en daarachter het verschil in een percentage.
Cooler Master Mystique 631 Zilver87,30 (87,30) 0%
Antec Neo HE 500W83,99 (82,22) +2,15%
Intel Core 2 Duo E6600301,13 (292,38) +3%
ASUS P5B-E133,63 (135,08) -1,07%
Kingston PC6400 Cas 4249,77 (245,13) +1,89%
MSI GeForce 8800GTS384,12 (427,15) -10%
Western Digital Raptor 36GB106,93 (110,79) -3,5%
2 x Seagate Barracuda7200.10 320GB186,84 (182.04) +2,64%
Sound Blaster X-Fi XtremeMusic OEM69,88 (69,00) +1,3%
Artic Freezer 7 Pro19,48 (19,48) 0%
NEC DV-5800D Zilver16,91 (16,52) +2,36%
NEC AD-7173 Zilver32,84 (32,84) 0%
  • De meeste verlagingen van vorige keer zijn weer ongedaan gemaakt, maar dit is logisch, omdat prijzen wat schommelen. De 8800GTS is echter extreem veel goedkoper geworden!!
  • De totaalprijs is 1672,82 euro (1699,93 euro vorige keer)
't scheelt dus bijna 30 euro tov vorige keer. Het is jammer dat sommige dingen toch weer duurder geworden zijn, zoals bijna 10 euro op de processor erbij en bijna 5 euro op de harddisks. Maar totaal is het dus minder geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danidinho
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-07 08:24
Je beide optische schijven zijn IDE. Vind je S-ATA schijven niet handiger? Bij Azerty bijvoorbeeld de NEC AD-7170S als dvd re-writer (84 ct goedkoper ook nog :P ). Ze hebben echter van NEC geen S-ATA lezer dus dan zou je bijv. de Samsung SH-D163C moeten nemen, maar die is echter niet in zilver. (2 euro duurder)

De p5b-e heeft 6 S-ATA aansluitingen dus waarom niet. Je houdt er dan denk ik slechts 1 over maar goed.

Ga je overigens nog iets langer wachten? Deze week zullen waarschijnlijk de Core 2 Duo prijzen aanzienlijk dalen. Ik las op GoT dat een 6600 even duur als een 6400. Ga je ook nog afwachten wat de nieuwe Radeon X1200 serie biedt?

En verder is dit ook een schopje omdat ik dit een heel handig advies topic vind en er nogal veel (game) pc budget xxxx topics geopend zijn de laatste dagen naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanderaart
Een S-ATA DVD-brander is wel handig zoals Luuk al aangeeft in zijn topic start, maar ze hebben de Samsung alleen in zwart zoals jij ook beweerd, dat ziet er natuurlijk niet uit bij een zilvere behuizing.

Dat is alleen maar mooi meegenomen voor hem.

Wat de nieuwe R600 kaarten betreft, hopelijk bedoel je de X2x00 serie.

Qua bandbreedte en snelheid "lijkt" de R600 1.5 tot 2 keer zo snel te gaan, maar dat valt nog te bezien als ze uit zijn en als er benchmarks zijn gedraait. Maar atm heb je daar niet zoveel aan, omdat ten eerste er toch nog geen Direct X 10 games uit zijn, ten tweede de ATI videokaarten zijn nog niet uit, en qua spellen zoals Oblivion etc. zal de hoeveelheid aan fps niet veel van elkaar schelen.

Waarschijnlijk zullen de prijzen ook hoger liggen dan de G80 chipset. Dus dan kan je wel blijven wachten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
robvanderaart schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:11:
Een S-ATA DVD-brander is wel handig zoals Luuk al aangeeft in zijn topic start, maar ze hebben de Samsung alleen in zwart zoals jij ook beweerd, dat ziet er natuurlijk niet uit bij een zilvere behuizing.

Qua bandbreedte en snelheid "lijkt" de R600 1.5 tot 2 keer zo snel te gaan, maar dat valt nog te bezien als ze uit zijn en als er benchmarks zijn gedraait. Maar atm heb je daar niet zoveel aan, omdat ten eerste er toch nog geen Direct X 10 games uit zijn, ten tweede de ATI videokaarten zijn nog niet uit, en qua spellen zoals Oblivion etc. zal de hoeveelheid aan fps niet veel van elkaar schelen.

Waarschijnlijk zullen de prijzen ook hoger liggen dan de G80 chipset. Dus dan kan je wel blijven wachten :+
Inderdaad, precies wat je zegt Robert. Ik ben me er wel van bewust dat de mystique een klep heeft waardoor ik best een zwarte drive zou kunnen gebruiken, maar dat vind ik toch minder mooi. En omdat de P5B(-E) toch gewoon nog een PATA aansluiting heeft kan ik die best gebruiken. Overigens, wil ik ooit nog op SATA lezers en branders overgaan, dan zijn die uiteraard het geld niet.

Ik wacht op het moment sowieso nog eventjes. Je kan natuurlijk altijd wel wachten op prijsverlagingen en nieuwe technieken en dergelijke, maar ik ben zoals jullie al wel weten bezig met een huis te kopen. Ik moet gewoon eventjes afwachten hoe dat allemaal gaat uitpakken. Maar eerlijk gezegd verwacht ik 'm toch wel over een maandje te kopen. Maar als ik 'm besluit te kopen, dan ga ik niet nog ergens op wachten maar koop ik 'm op dat moment, TENZIJ ik zeker weet dat er 2 dagen later iets spectaculair gebeurd uiteraard.

Mocht op dat moment de X2x00 uit zijn, dan kijk ik daar uiteraard naar. Mijn ervaring is dat de ATI kaarten vaak toch net eventjes wat sneller zijn, maar vaak ook een stuk duurder en in het begin leveringsproblemen hebben. De 8800 serie van NVIDIA is gewoon erg sterk (in DX9 iig), dus een verkeerde koop zal het nooit zijn. Misschien zal de R600 sneller zijn, maar ik denk ook dattie nog meer stoom lust dan de 8800's.

Prijsverlagingen van de processor zijn uiteraard prima!! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 22-01-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
robvanderaart schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:11:

Persoonlijk stond ik ook voor deze keuze: waarom niet meteen een SATA brander halen als ik er toch eentje extra ga nemen? Toen ik zag dat vrijwel alleen Samsung (en uitgezonderd nog een dure Plextor) zo'n brander had, begon ik een beetje te twijfelen.

Al helemaal toen ik geen enkele update dan wel firmware of uberhaupt iets te downloaden viel bij Samsung zelf. Liever niet, het geeft bij mij zo'n gevoel van, weinig tot geen support. Oke, misschien is dat ding gewoon goed, maar met totaal geen download op de website zal dat vast niet veel goeds betekenen voor toekomstige firmware updates met eventueel betere media support.

Uiteindelijk een makkelijk Plextor brandertje erbij genomen, omdat er verder niks op voorraad was op dat moment :9. Geen zin om weer langs te moeten rijden, haha. Overigens, wat is er met de BenQ brandertjes gebeurd, vrijwel niemand verkoopt m'n goede, oude DW1640 meer. Had best nog wel zo'n dingetjes willen halen, bevalt me goed met vrijwel geen slechte burn.

Website, Flickr, FB, Twitter

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet gemaakt voor vragen zoals 'Moet ik de E6400 of E6600 nemen?' en 'is de X1950Pro wel goed?'. Dit zijn zaken die je prima zélf uit kunt zoeken aan de hand van benchmarks. Handig hierbij zijn de Tom's Hardware CPU Charts en VGA Charts. Vergeet echter niet even te kijken naar andere hardware/review-sites!