Zojuist heb ik BIOS F10 geflashed op een Gigabyte GA-965P-DS3 Rev1.0. Eerste indruk: Slechter dan F8. Waarom? Ik kan niet meer booten met een FSB van 300MHz. Met F8 vormde dit geen problemen.
Nu heb ik zelf zoals de meeste hier geen Intel Core 2 Duo maar een Intel Pentium D 'ES' processor. Een ander systeem met een Intel Core 2 Duo E6400 (Hetzelfde moederbord en geheugen) draait met BIOS F8 probleemloos op een FSB van 400MHz. Het moederbord heeft het met een Intel Pentium D duidelijker moeilijker. De MOSFET's worden na verloop van tijd simpelweg té warm als ik beide cores belast en op 3600MHz draai (met 1,33750V). Enige airflow rondom de socket is dus meer dan welkom (Het systeem is watergekoeld. De Intel (Sanyo Denki) RCBFH cooler is dus niet geïnstalleerd).
M.b.v. on-the-fly overclocken kon ik met BIOS F8 zeker tot de 3,8GHz komen. Met F10 crashte het systeem al toen ik ergens op de 3,4GHz zat. Ook zodra ik een hogere vCore draaide (1,35V).
Met de FSB en (G)MCH op +0,1V lijkt er ook geen verbetering in te zitten.
Ter info: De processor draaide met een MP van 12x. Met de MP op 14x kon ik de 3,6GHz wél bereiken (met alle voltages op 'Normal' ofwel een vCore van 1,3V).
Toch jammer dat F10 tot nu toe (voor mijn PC) geen verbetering in petto heeft. Ondanks het feit dat
Gigabyte aangeeft dat de flexibiliteit van de FSB frequency verbeterd is kan ik de hogere FSB's niet meer bereiken.
Ik ga dus weer terug naar F8

.
Overigens ben ik over het algemeen wel te spreken over dit moederbord. Zoals eerder aangegeven draaien hier twee systemen met een Gigabyte GA-965P-DS3 Rev1.0 moederbord. Het systeem met de Intel Core 2 Duo E6400 is volledig luchtgekoeld en doet haar werk prima op 3,2GHz. Dit met alle voltages op default. Hierbij moet ik wel vermelden dat het aan te raden is om de northbridge actief te gaan koelen omdat het heatsink niet genoeg capaciteit biedt voor dergelijke (400MHz+) FSB's.
Op de negatieve ervaring met het F10 BIOS en het ontbreken van een derde fanheader ná is het voor mij een prima moederbord

. Het moederbord heb ik overigens gekocht met CPU upgrades in het achterhoofd. In eerste instantie ga ik nog een tijdje door met de huidige processor. Nadien zal er een Intel Core 2 Duo of een Intel Core 2 Quad inkomen. Het moederbord zou immers Quad-core ready zijn.
Gezien een stevige FSB (400MHz / QDR1600) met een Intel Core 2 Duo geen probleem lijkt te zijn maak ik mij geen zorgen over de toekomst. Ik verwacht dat de Intel Core 2 Quad processoren ong. hetzelfde gedrag zullen vertonen als de Intel Core 2 Duo (afgezien van het feit dat de voltage regulatoren zwaarder belast zullen worden wat overclockprestaties teniet doet. Echter zal de huidige Pentium D waarschijnlijk wel zwaarder zijn

) dus overclocken zal in de toekomst niet zo'n probleem worden.