Toon posts:

Advies game-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik voor een vriend van mij een game-pc aan het samenstellen. Het betreft de volgende configuratie:

- Asus P5NSLI moederbord (DDR2, SATA II)
- Intel Core 2 Duo E6400 (2.13 Ghz)
- Corsair 2GB Dual Channel kit (PC5300, 667 Mhz)
- Asus GeForce 7900 GT TOP 256 MB
- WD Raptor 36 GB SATA
- WD Caviar 250 Gb SATA II
- NEC ND-4571 DVD-brander
- Aopen DVD-speler
- Antec Plusview II (ATX, no PSU)
- Tagan TG530-U22
- en een Samsung 730BF 17" 4ms scherm
- toetsenbord, muis

Nou heb ik een aantal vragen over deze samenstelling:
- Kan het wel allemaal samen (ben eigenlijk wel bijna zeker van wel, maar hoe meer meningen, hoe beter)
- Vormt de videokaart geen bottleneck voor het systeem/processor?
- Is het geheugen snel genoeg?
- De voeding lijkt mij krachtig genoeg?
- Na wat reviews gelezen te hebben leek het scherm mij goed genoeg om mee te gamen?

De bedoeling is om het complete systeem bij www.sallandautomatisering.nl te bestellen. Qua prijs kom ik daar op € 1500 uit. Dit is dus ook het budget voor het systeem.
Graag suggesties/meningen! Danku!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Geheugen is goed genoeg. Voor de voeding is een apart topic, maar het lijkt mij wel genoeg. Scherm is imo ook prima (wel klein, maar dat is persoonlijk)

Bij games vormt de videokaart snel een bottleneck, dus ja, ik denk wel dat de videokaart de bottleneck is.

Verwijderd

als er geld over is, ga voor de 6600 ipv. de 6400

dubbele aantal cache, schijnt toch wel een duidelijk verschil te maken.

36 gig raptor is echt zonde van het geld, of koop een 78 gig of een 2-tal schijven in raid0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb expres voor een niet al te dure videokaart gekozen omdat ik het budget dan ver zou overschrijden. Vandaar een SLI-moederbord, zodat hij er over een jaar eventueel nog een zelfde kaart bij kan zetten. Maar kan hij met de gekozen videokaart nog wel minstens een jaar vooruit?

• RoD
  • Niet online

RoD

Een SLI bord is onzinnig. Je kunt er beter na een jaar een nieuwe kaart inzetten met nieuwe features (DX10 bijvoorbeeld) dan dat je er een tweede verouderde kaart bij zet. Je kunt met die kaart die je nu hebt wel een jaar vooruit, maar dat hangt ook van je eisen af.

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie had ik ook gekozen voor de E6600, maar omdat de E6400 toch € 90 goedkoper is heb ik daarvoor gekozen. En wat raad jij me aan wat de harde schijven betreft?

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:24:
- Corsair 2GB Dual Channel kit (PC5300, 667 Mhz)
- Antec Plusview II (ATX, no PSU)
- Tagan TG530-U22

Dat geheugen is snel genoeg, maar als je flink wilt overklokken en het geheugen 1-op-1 met de FSB laten draaien, zou ik voor PC6400 gaan. (met PC5300 kom je hooguit tot 2,66 GHz binnen de specificaties van het geheugen)

Je zou kunnen overwegen om een Antec TX1050B te nemen. Deze heeft een 500 watt voeding en is net zo duur als alleen die voeding die je hebt uitgezocht. En 500 watt is meer dan genoeg voor dit systeem.

Let ook op dat Salland veel beschadigde kasten op de site heeft staan. Zo zag ik alleen een beschadigde Plusview II staan.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:30:
als er geld over is, ga voor de 6600 ipv. de 6400

dubbele aantal cache, schijnt toch wel een duidelijk verschil te maken.

36 gig raptor is echt zonde van het geld, of koop een 78 gig of een 2-tal schijven in raid0
inderdaad, de seagate barracuda 7200.10 320 gb is bijna net zo snel als die raptor, meestal nog sneller. Verder, vind je die kast wel mooi?

Wat voor toetsenbord en muis neem je?

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk over de kast, die was beschadigd. De kast die jij noemt lijkt me een goede optie, scheelt best wat geld. Maar helaas is die op salland ook al beschadigd =( De kast dan eventueel maar ergens anders bestellen. *EDIT* er staat ook nog een goede op salland

Wat de harde schijf betreft, lijkt me die seagate wel beter, en ook dat scheelt weer geld.

Toetsenbord en muis zijn van logitech, en dan zo goedkoop mogelijk..

Als ik nu een andere kast en voeding en HD koop hou ik dus geld over, wat ik dan het beste in de processor (E6400 > E6600?) of in de videokaart kan steken?
Dank voor de hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:51 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
De videokaart lijkt me, een 7300 is echt niks voor een game-pc.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:48:
Je hebt gelijk over de kast, die was beschadigd. De kast die jij noemt lijkt me een goede optie, scheelt best wat geld. Maar helaas is die op salland ook al beschadigd =( De kast dan eventueel maar ergens anders bestellen.

Als ik nu een andere kast en voeding en HD koop hou ik dus geld over, wat ik dan het beste in de processor (E6400 > E6600?) of in de videokaart kan steken?
De kast staat er ook onbeschadigd op. (bovenaan)

Die 7900 GT TOP is een prima kaart, dan zou ik voor de beter geheugen (PC6400) of een 19" scherm gaan.

Verwijderd

Topicstarter
- Het idee is nu om de Raptor en de 250 Gb te wissen voor een Seagate Barracuda 7200.10 320 GB
- De voeding en de behuizing wissen voor de Antec TX1050B 500W

Zo spaar ik € 115 uit, waarmee ik de E6400 door de E6600 wil vervangen.
In totaal kom ik dan op € 15 euro minder uit als bij het systeem uit mijn eerste post, en ik heb het idee dat ie nu optimaal is (sneller geheugen wordt te duur). Zit wel goed denk ik zo?
Bedankt voor de hulp!

*EDIT* niet goed gerekend :/ Als ik ook nog de monitor vervang voor een 19" model kom ik op €1477,86!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 16:37 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Losse dvd speler zou ik niet meer doen, gewoon alleen 1 brander. Ik zou ook zeker de E6600 nemen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gianni Rombios schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:46:
Losse dvd speler zou ik niet meer doen, gewoon alleen 1 brander. Ik zou ook zeker de E6600 nemen.
Waarom? Ik zou het namelijk wel doen, om te kunnen garanderen dat de brander een lang(er) leven zal kunnen leiden... :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is (imo) ook wel handig om niet steeds een cd/dvd te hoeven verwisselen. Stel je voor dat je dagelijks een game speelt met de dvd in de drive, en je wilt tussendoor eens een film kijken, moet je steeds de dvd eruithalen. Kleine moeite, maar aangezien dvd spelers weinig meer kosten zou ik er gewoon eentje bij nemen.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
RoD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:52:
Het is (imo) ook wel handig om niet steeds een cd/dvd te hoeven verwisselen. Stel je voor dat je dagelijks een game speelt met de dvd in de drive, en je wilt tussendoor eens een film kijken, moet je steeds de dvd eruithalen. Kleine moeite, maar aangezien dvd spelers weinig meer kosten zou ik er gewoon eentje bij nemen.
De echte gamer gebruikt toch echt wel daemon tools ofzo om zijn dvd's te mounten... veel beter voor de laadsnelheden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:24:

- Intel Core 2 Duo E6400 (2.13 Ghz)
- WD Raptor 36 GB SATA
- WD Caviar 250 Gb SATA II
ik zou het volgende doen ipv deze.

Intel Core 2 Duo E660 die heeft 4 Mb cache ipv 2 en is 270MHz sneller wel wat duurder maar dat kan je met onderstaande weer (gedeeltelijk opheffen)
2 identieke SATA II schijven van maxtor of western digital in RAID 0

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

- Vormt de videokaart geen bottleneck voor het systeem/processor?
Is dat een probleem dan? Vermoedelijk is geen enkel systeem 100% 'ideaal' als het aankomt op de prestatieverhoudingen tussen de processor en de videokaart. Immers varieert het ook weer per applicatie, drivers en instellingen.

Wat nu te doen?
Bekijk eens benchmarks. Als je ziet dat een GeForce 7900GT met een AMD Athlon 64 3200+ bijna net zo goed presteert als met een Intel Core 2 Duo E6700 dan zal de videokaart eerder het 'bottleneck' zijn. Dat neemt overigens niet weg dat een beetje extra processorkracht niet overbodig is :) (AI berekeningen die per spel kunnen varieren)
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon - Welk geheugen kan ik het beste nemen?
Welke voeding heb ik nodig? Deel 15
Hierbij geldt: Lees reviews, benchmarks en ervaringen over voedingen.
- Na wat reviews gelezen te hebben leek het scherm mij goed genoeg om mee te gamen?
Als dat in de reviews naar voren komt lijkt mij dat het een goed scherm is om mee te gamen ;)
Wellicht kun je hier nog het e.e.a. aan informatie vinden:
\[17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4
\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 21
\[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 9

Gezien veel zaken simpelweg op te zoeken zijn en het topic niet geheel voldoet aan de eisen van Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? zal het op slot gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.