Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Daarvoor is die flash dan ws. wél geschikt, maar dan zit je ook veel dichter op je onderwerp. Een model op 2m afstand, of een beestje op 20cm van je frontelement... dat scheelt nogal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Een rayflash is anders wel redelijk goed te doen :) Afgelopen weekend even vastgehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14
Eerste hit van google is erg positief:
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1049

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het over de sunblitz 6000, niet over dat gedrocht om over je SB te schuiven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
zijn er uberhaupt hier wel mensen met third party flitservaring? lees er namelijk anders weinig over :P zou misschien wel handig topic zijn :P third party flitser gebruikers ervaringen :P maarjah ik vind allemaal maar lastig qua flitskeuze hoor :P ga toch maar kijken naar een tweede handsje uit een serie terug^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij overheerst het idee dat het te vaak niet werkt of gammel/ slecht is. Overigens is dat ook mijn ervaring met 3rd party flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:54:
Volgens mij overheerst het idee dat het te vaak niet werkt of gammel/ slecht is. Overigens is dat ook mijn ervaring met 3rd party flitsers.
Daarnaast is er weinig prijs/functie voordeel bij 3rd party fabrikanten. Tel daar bij op dat merk eigen flitsers gewoon compatibel zijn met oudere en toekomstige bodies (uitzonderingen daargelaten). Zie ik eigenlijk geen voordelen voor 3rd party flitsers? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eensch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
dan vraag ik me toch af wat de doelgroep voor metz, sigma en sunpak is met hun flitsers, ik bedoel ze hebben wel allemaal een assortiment maar wat voor mensen nemen het af? ik bedoel ik verwacht niet dat zo iemand met een reply komt dat hij ooit een vergelijk heeft getrokken tussen een sb-600 en een metz flitser om te vertellen dat de metz meer licht geeft.

maargoed jullie hebben me wel overtuigd :P ben nu hard op marktplaats aan het zoeken naar een sb-28 of misschien en sb-50 of 80 maar toch liever een 28 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:35
Probleem met die flitsers is dat de strobist cult de prijzen nogal heeft opgedreven.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal dan eens kijken naar een 2e handse sb-600. of zou de sunblitz 6000 toch te doen zijn?

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 10:58:
zal dan eens kijken naar een 2e handse sb-600. of zou de sunblitz 6000 toch te doen zijn?

grtz
Als je verder nog geen normale repo-flitser hebt, zou ik voor de SB-600 gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
je hebt tegenwoordig al een nieuwe sb-600 voor sombeetje 160 euro! Ik ga er daar zelf ook nog wat van halen :)

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Henk schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:08:
[...]

Als je verder nog geen normale repo-flitser hebt, zou ik voor de SB-600 gaan...
Mee eens. Dat ding is zo'n ontzettend prettige multi-functionele flitser. Ding op camera, flits op iTTL-BL, omnibounce kapje erop, 45 graden omhoog en je hebt bij huis- tuin en keuken gebruik eigenlijk altijd wel een goed belichte plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
wat is een redelijke prijs voor een sb-28 dan? en wat voor een sb-50 of 80? ik dacht zelf dat het wel meeviel maar als ze gewoon niet veel meer waard zijn eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Een 28 betaal je al heel snel 70 euro voor. Kijk voor de grap maar 's op ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb net een bod van 75 geplaatst voor een sb-28 met diffusor, dat is toch niet teveel of? net een advertentie op marktplaats gelezen van iemand die een D40X had i.c.m. een SB-80DX en die beweerde dat het niet compatible was. Maar die kerel zit er toch gewoon naast of ligt dat aan mij? de handleiding van mn D40 beweerd in ieder geval van wel :P

Wijnands hoe bevalt je SB-26 eigenlijk? en waar gebruik je die vooral voor?

Weet iemand of een SB-27 aan te raden is? die heeft namelijk een ingebouwd spiegeltje en plasticje als ik het goed heb maar hij ziet er alleen zo miezerig uit :P Staat ook een Sb-23 op marktplaats maar die is weer minder geschikt voor niet macro flitswerk en weer een stapje minder compatible...

Lastig!!!!!!

[ Voor 27% gewijzigd door Hrugnir op 21-10-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwartjuh schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:15:
je hebt tegenwoordig al een nieuwe sb-600 voor sombeetje 160 euro! Ik ga er daar zelf ook nog wat van halen :)
word dan men volgende aankoop, waar koop je hem dan voor 160? bij konijnenberg staat hij nog over de 200 euro.

Je hebt wel gelijk dat het voor alles goed is. Kijk er al naar uit.

grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:22

ThunderNet

Flits!

Op de enige plek waar je het zou moeten zoeken ;) In de pricewatch!
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600

En je kunt inderdaad beter een SB-600 nemen dan een 28 of 50/80(DX). Juist vanwege complete compabiliteit met iTTL.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:33
Ik heb laatst ook twee nieuwe SB600's er bij gehaald. €160 per stuk, daar ga ik dan geen oude zut meer voor kopen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
Precies! Het zijn simpele flitsers, maar juist omdat ze helemaal compatible zijn met I-TTL en draadloos aan te sturen zijn, zijn het echt masterlijke apparaatjes voor strobist acties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zit, zoals de vaste gasten hier weten, met een minimaal budget voor mijn hobby. Mede daarom dus een SB-26. Prima flitsertje, ik gebruik 'm als ik experimenteer met een 2e flits. Bouwkwaliteit is beter dan de SB-600. Wat mij eraan bevalt is dat 'ie tot 1/64 is in te stellen en dat er een optical slave in zit die prima werkt met de 600 en met de popup flitser van de camera.

Moet er alleen nog even een statief klem en een paraplu voor opscharrelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
ik heb ook een niet erg groot budget en de laatste maanden eigenlijk al teveel aan fotografie uitgegeven :P daarom vind ik een Sb-600 gewoon te duur nu eigenlijk. Je koopt ook gewoon meer flitser met een SB-28 ten opzichte van een SB-600 dat is voor mij ook een belangrijk punt. Verder vind ik het voor mezelf een goede en leerzame stap om ervoor te kiezen om meer in te stellen, zo dwing ik mezelf beter na te denken over foto's en uiteindelijk hoop ik ook dat ik dan meer met stand M ga werken i.p.v. alleen A :P

Bedankt voor jullie hulp en duim voor me met de jacht op marktplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het gebruik van M, of het 'meer in stellen' is natuurlijk geen doel, maar een middel. En leidt echt niet per definitie naar mooiere foto's. Frustratie doordat je er met manual instellingen niet echt lekker uit komt of bepaalde momenten mist kan je hobby meer schaden dan dat de extra ervaringen je goed doen ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Aan de andere kant, als je scherp inkoopt en je houdt die flits netjes kun je 'm over een aantal maanden voor 't zelfde bedrag wel weer kwijt. Zeker als je op ebay verkoopt en het woord strobist opneemt in je beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Het zal ook leiden naar keuzes maken tijdens het fotograferen m.b.t. concessies doen en weer proberen te omzeilen daarvan.

Ik denk ook dat je fotografie niet perce moet zien als het streven naar mooie foto's, maar ook meer als plezier hebben in het streven ernaar. Wat ik nu merk is dat sommige plaatjes goed lukken en andere minder, maar aan welke variabele dat ligt weet ik zo gauw niet, verder merk ik vaak dat ik niet bewust genoeg met licht bezig ben omdat mn camera het wel voor me wilt rechtbreien. Dan maak ik bijvoorbeeld 2 foto's van bomen met daarboven mooie wolken waarvan de ene een lichtmeting op de bomen heeft losgelaten en de ander op de lucht. Dan heb ik dus 2 plaatjes die allebei niet helemaal jofel zijn terwijl als ik me beter op mn gemak voelde in mn handmatige instellingen dat ik dan een veel beter resultaat had kunnen boeken.

kort samengevat ik vind dat ik nog teveel point en shoot en daar wil ik graag wat aandoen omdat het me leuk lijkt er wat beter over na te denken :P

trouwens ik bedoelde dit niet als lullige tegenreactie maar om duidelijk te maken wat ik bedoel

@Wijnands jij hebt volgens mij een beetje de zelfde kijk als ik over hoe mensen zich tegenwoordig op marktplaats en dergelijken gedragen :P ik vind het absurd dat mensen tweedehandsjes voor meer dan de nieuwprijs willen afnemen of genoegen nemen met een uiteindelijke korting van minder dan 30% zonder dat ze garantie meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Tja, ik roep altijd "ken je automaat" en "wees niet bang voor de M-stand". Marktplaats is inderdaad van de gekke af en toe. Enige waar ik in mee gegaan ben was een 50mm 1.8 1e serie in prima conditie omdat ik die echt graag wilde hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
marktplaats zuigt ook gewoon harige kamelenballen. Fotoapparatuur.nl is beter.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik heb gisteren een Nikon D90 gekocht, mooi apparaat :)

Nu heb ik nog een flitsertje liggen (een echte Digislave Deluxe 3000 8) - dus geen originele Nikon oid), die ik natuurlijk als losse slave kan gebruiken, maar ik zet hem liever bovenop m'n D90, het voetje past op zich. Ik heb alleen nogal wat enge verhalen gehoord over een verkeerd voltage en het doorbranden van belangrijke dingen in je camera enzo....

Hoe kom ik erachter of het safe is om dit ding erop te zetten?
Of zijn het sowieso allemaal spookverhalen, en gaat er gewoon helemaal niks kapot?

Voor de goede orde nog een plaatje van het ding:
Afbeeldingslocatie: http://di1.shopping.com/images1/pi/b7/51/35/24628099-177x150-0-0_Digi+Slave+Deluxe+3000.jpg

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
uh... zoek eens op 'Digislave Deluxe 3000 voltage'?
eerste hit op google:
http://www.bugeyedigital.com/product_main/sri-1600.html

gewoon 5volt volgens deze site, dus het moet veilig op je D90 kunnen :)

(ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan je cam of flits unit!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Kwartjuh schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 13:27:
uh... zoek eens op 'Digislave Deluxe 3000 voltage'?
eerste hit op google:
http://www.bugeyedigital.com/product_main/sri-1600.html

gewoon 5volt volgens deze site, dus het moet veilig op je D90 kunnen :)

(ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan je cam of flits unit!)
Ja, dat had ik inderdaad ook al gezien, maar het zegt me dus niet zoveel :)
Ik heb geen idee wat een normaal voltage is, en wanneer het een probleem wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
boven de 20 volt. Als je de onderkant beetpakt, de flits afvuurt, en je voelt niks, dan kan het weinig kwaad bij een Nikon. * MBV denies all responsibility :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja,haha

Een erg slim idee. Als je vervolgens 2 weken spierpijn hebt weet je dat je een oude hebt met een te hoog voltage op de schoen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Nou, hij flitst wel als ik hem op m'n camera zet, maar m'n camera heeft het niet in de gaten... ik blijf met een sluitertijd van > 1" zitten, dus dat gaat nog niet helemaal goed. Als ik die flitser als slave mee laat flitsen met de ingebouwde flitser van de camera is ie te laat (sluitertijd 1/60).

Geen idee wat ik hieraan moet doen, van de handleiding word ik ook niet echt wijzer (behalve dat ze een Nikon flitser adviseren :P) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
Body op M en dan gewoon zelf goeie sluitertijd kiezen en diafragma en dan een beetje rommelen met camera instellingen op M of A

tenminste zo doe ik het nu met mijn 'nieuwe' SB-28 :P behalve dat het lastig is en de instellingen vaak niet parrallel aan elkaar lopen bevalt het me tot nu toe prima :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ja, op M of S kom je er uiteindelijk wel natuurlijk....
Maar op P zou hij het toch ook wel mogen snappen, hij stuurt tenslotte wel die flitser aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 08:23

McLambo

MTB Junky

Abbadon schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 17:30:
Ik heb laatst ook twee nieuwe SB600's er bij gehaald. €160 per stuk, daar ga ik dan geen oude zut meer voor kopen :)
Ik ben ondertussen wel heel nieuwsgierig geworden waar jullie voor 160 euro een sb-600 vandaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daar komen zo te zien nog wel de nodige verzendkosten bij?

Voor twee tientjes meer koop je hem gewoon bij een NL webshop :)
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600

Hoe dan ook, een erg aantrekkelijke prijs, voor een prima flitser :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Xcalibur schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:37:
Ja, op M of S kom je er uiteindelijk wel natuurlijk....
Maar op P zou hij het toch ook wel mogen snappen, hij stuurt tenslotte wel die flitser aan
Nee: de camera kan niet detecteren wat voor flitser erop zit. Hij gaat er dus maar vanuit dat het niks is, en de rest mag je zelf verzinnen. Onderaan die flitser zit waarschijnlijk maar 1 contactje. Bij elke foto zet je camera spanning op dat contactje, met als effect dat de flitser vuurt. Je camera kan alleen maar weten dát er een flitser op zit, en dat is te weinig info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
McLambo schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:40:
[...]

Ik ben ondertussen wel heel nieuwsgierig geworden waar jullie voor 160 euro een sb-600 vandaan halen...
Ik had ze bij Kamera express besteld. Maar daar zijn de prijzen alweer veranderd zie ik, gaat op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
MBV schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 23:57:
Nee: de camera kan niet detecteren wat voor flitser erop zit. Hij gaat er dus maar vanuit dat het niks is, en de rest mag je zelf verzinnen. Onderaan die flitser zit waarschijnlijk maar 1 contactje. Bij elke foto zet je camera spanning op dat contactje, met als effect dat de flitser vuurt. Je camera kan alleen maar weten dát er een flitser op zit, en dat is te weinig info :)
De flitser heeft 1 contactje inderdaad....
Maar als de camera weet dát er een flitser zit, waarom houdt hij dan vast aan een sluitertijd van meer dan een seconde? Dan kan hij er ook wel vanuit gaan dat die flitser ook daadwerkelijk flitst? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Xcalibur schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 08:35:
[...]

Maar als de camera weet dát er een flitser zit, waarom houdt hij dan vast aan een sluitertijd van meer dan een seconde? Dan kan hij er ook wel vanuit gaan dat die flitser ook daadwerkelijk flitst? :?
Waarschijnlijk weet de camera niet hoe hard er geflitst wordt. Als hij dat niet weet kan hij ook niets aanpassen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Xcalibur schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 08:35:
[...]

Bij een nieuwe flitser wordt er heen-en-weer gepraat tussen de flitser en de camera: "AF staat op X meter, wat kan je doen?" "Mwoah, lukt wel met F/4" "Ok" => sluitertijd 1/60. Vervolgens wordt er een proef-flits gemaakt op de laagste stand, de hoeveelheid binnengekomen licht wordt doorgegeven van de camera naar de flitser, en de flitser geeft met de echte flits genoeg licht voor een goede belichting.
Maar helaas, dat werkt dus niet zonder die extra contactjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ok, helder :)

En dat hij te laat is, als hij getriggerd wordt door de ingebouwde flitser (op 1/60)?
Is het dan gewoon een suffe flitser, of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 08:35:
[...]

Ik had ze bij Kamera express besteld. Maar daar zijn de prijzen alweer veranderd zie ik, gaat op en neer.
Iets met een dollar koers?
Volgens een of andere DJ gaat de beurs (en in dit geval ook de dollar) heftiger op en neer dan Paris in haar home video :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 08:23

McLambo

MTB Junky

Heb hem daar zojuist ook besteld. Samen met het lage verzendtarief op dit moment een van de goedkoopste in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 08:35:
[...]

Waarschijnlijk voorlopig even niet naar beneden, gezien de sterke Yen en Dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Xcalibur schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 09:54:
Ok, helder :)

En dat hij te laat is, als hij getriggerd wordt door de ingebouwde flitser (op 1/60)?
Is het dan gewoon een suffe flitser, of wat?
zet 'rear' eens uit :P Suffe flitser idd, de meeste slaves zijn wel snel genoeg voor 1/60. Bij welke sluiter gaat het nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
MBV schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:19:
[...]

zet 'rear' eens uit :P Suffe flitser idd, de meeste slaves zijn wel snel genoeg voor 1/60. Bij welke sluiter gaat het nog wel goed?
Rear zegt me niks? :?
Of bedoel je dat er op het 2e gordijn geflitst wordt, dat staat uit (zover ik weet tenminste)....

Ik ga het vanavond nog eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Xcalibur schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 08:35:
[...]

Rear zegt me niks? :?
Of bedoel je dat er op het 2e gordijn geflitst wordt, dat staat uit (zover ik weet tenminste)....

Ik ga het vanavond nog eens proberen :)
Net nog eens geprobeerd, nu doet ie het prima 8)7
Zelfs op 1/200 gaat het nog goed...

Ik heb nu foto's waarop hij netjes flits met exact dezelfde instellingen als van de week, toen hij het niet deed... :? Op zich goed natuurlijk, maar ik zou het wel fijn vinden als ik zou weten waarom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
rear curtain? Oude batterijen? Ik zou het niet weten, wees er blij mee zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
gisteren 2 SB-600 flitsers besteld bij K-E (lang leve pricewatch :+ )

kan ik nu met de SB-800 lekker gebruik maken van CLS....

Toevallig gisteren op de clubavond een modelshoot gehad met CLS-systeem, en....
erg impressive.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje over de SB-600. Ik denk erover om deze aan te schaffen voor twee doeleinden:

1) gewoon een goede opzet-flitser die me on the road in slechte lichtomstandigheden fatsoenlijk kan ondersteunen

2) als derde lichtpunt in m'n low budget studio-setup bestaande uit twee Falcon-eyes flitsers met remote-trigger

Nu de vraag: kan ik de SB-600 als slave laten meeflitsen op die remote-trigger. Het is nu zo dat mijn Nikon D60 via de remote één van beide flitsers triggert en die ene flitser triggert die ander (via IR neem ik aan). Kan de SB-600 hier ook door getriggert worden?

Als iemand hier zijn of haar lichtje op kan laten schijnen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zal er aan liggen wat voor triggersysteem dat precies is?

Een SB-600 kan in principe alleen worden aangestuurd door Nikon CLS Commanders, dus een body die dat ondersteunt (D60 niet), een SB-800/900 of een SU-800. Een andere optie is om er een losse trigger onder te monteren die op ene of andere manier wordt aangestuurd en dan via het flitsvoetje de SB-600 aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Goedkope triggers werken volgens mij niet: zaterdag (Zoom-experience) mijn SB600 op een Canon van een vriend gezet, en er gebeurde helemaal niks. SB-800 kan wel meeflitsen met alles wat op een flits lijkt, heette dat niet SU-4 ofzo? En kan je niet allebei je studio-flitsers als slave laten werken?
offtopic:
Bij cameraland hadden ze mooi spul staan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
MBV schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:58:
Goedkope triggers werken volgens mij niet: zaterdag (Zoom-experience) mijn SB600 op een Canon van een vriend gezet, en er gebeurde helemaal niks. SB-800 kan wel meeflitsen met alles wat op een flits lijkt, heette dat niet SU-4 ofzo? En kan je niet allebei je studio-flitsers als slave laten werken?
offtopic:
Dat heet inderdaad SU-4. De SB-800 (en de SB-900 ook vermoed ik dan...) kunnen meeflitsen met bijna alles. Ik heb het ooit met succes gedaan met een Canon 20D. Je moet alles handmatig instellen, maar zo lastig is dat nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:58:
offtopic:
Okee, het wordt dus lastiger dan ik dacht. Ik zie dat de SU-4 al meer dan 100 euro kost, dus dan kan ik beter voor de SB-800 gaan...

SB-600 kan ik niet rechtstreeks triggeren volgens mij met die remote, omdat het ontvangst deel via een mini-jack de flitser aanstuurt. Volgens mij heeft de SB-600 niet zo'n ingang.

Weet iemand misschien of één van de oudere flitsers van Nikon hetzelfde trucje kan als de SB-800. Zoals de SB-26, waarvan ik gelezen heb dat ie een 'Wireless slave function' heeft. Er staat alleen niet bij hoe die getriggerd wordt. Op ebay zie ik ze regelmatig voor een leuke prijs voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SB-26 heeft een ingebouwde optical slave. Werkt heel netjes, enige is dat je 'm wel handmatig moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
omdat je ze met nieuwe camera's helemaal handmatig moet instellen zijn ze idd goedkoop. Het lijkt mij wel weer een lastige flitser voor algemeen gebruik, mooie aan een SB600 is dat het vanzelf wel (redelijk) goed gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
True. Maar juist als budget 2e flitser is een sb-26 wel weer erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, ik zal es kijken of ik zo'n SB-26 op de kop kan tikken. Misschien haal ik daar dan een sb-400 bij voor on the road. Iemand ervaringen met een SB-400? Goed genoeg voor het eenvoudige bounce-werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Maak jij wel eens foto's in de portret-stand? ;) Ik heb mijn flitskop nog wel eens gedraaid om ergens op te mikken, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk.
Bedenk trouwens wel dat de SB-26 niet samenwerkt met CLS: dat werkt met pre-flashes, dus met de echte flits is de SB-26 leeg :)

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
Hallo,

Na veel informatie te lezen over de Speedlight SB-800, wil ik er een kopen. Normaal is een bulk geld kwijt raken geen probleem, maar moet er wel een voorraad zijn. Bij winkels waar ze hem voor een fatsoenlijke prijs (+\- €300) verkopen is er geen voorraad meer.

Heb een aantal winkels gemailt en krijg niets bijzonders te horen. We(e)t(en) jullie\iemand of er leveringsproblemen zijn, is er toevallig een fabriek ontploft of zo?

• MBV
Ik heb ze volgens mij gewoon zien liggen bij de ZOOM experience, dus de fabriek zal het prima doen. Kamera-express had er geloof ik een stunt mee, de rest weet ik niet.

Is hij trouwens niet opgevolgd door de SB-900? Die zie ik bij KE voor €370 staan, ongeveer dezelfde prijsklasse dus :)
edit:
Niet dus, nog een stapje hoger. Ziet er trouwens best handig uit :9~ .

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 13-11-2008 10:45 ]

• PageFault
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik had begrepen dat de SB-800 werd uitgefaseerd, maar bij NikonImaging.com staat hij nog wel op de site.

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
Krijg net van een ander bedrijf een mail binnen: "Helaas moeten wij u mededelen dat de Nikon SB800 niet meer geleverd zal gaan worden, deze is vervangen bij Nikon door de SB900"

Hmm.. even de budgettering aanpassen en dan ruimte maken voor de SB900..

• MBV
In de persberichten die ik heb gelezen stond dat hij boven de SB800 gepositioneerd werd, kennelijk is het toch de vervanger. Ze hebben alleen het gat tussen de SB600 en de SB800+1 iets vergroot.

200mm zoomkop, daar kan je nog eens actiefoto's mee maken :Y) Gat is trouwens best groot: €180 voor een SB600 of €380 voor een SB900 :X

edit:
@hieronder: een paar jaar geleden was dat nog groter. Toen had je de 70-300G f/5.6 en de 80-200 f/2.8, en daar tussenin niks. Dus €200 of €1000. Bij Canon hadden ze dat toen beter voor elkaar: de 80-200/4 als tussenstap. Heb ik me toen echt wel over verbaasd. Nu zit daar iets meer tussenin, o.a. IS-oplossingen.

[ Voor 44% gewijzigd door MBV op 13-11-2008 12:49 ]

Verwijderd

Het gat tussen de f3.5-5.6 lenzen en de f2.8 lenzen is nog groter, dus ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 19:16:
Okee, ik zal es kijken of ik zo'n SB-26 op de kop kan tikken.
Nou, inmiddels een iets andere oplossing gekozen. Ik heb een SB-28 opgeduikeld en daar een Cactus V2s Trigger bij besteld (transmitter + receiver bij Gadget Infinity > 2x zo goedkoop dan in NL). Het mooie is dat die Cactus transmitter ook mijn Falcon eyes receiver aan kan sturen (andersom niet!), dus de SB-28 is mooi gesynchroniseerd met mijn Falcon Eyes lampen.

Verder valt het me reuze mee om handmatig de goede instellingen voor de SB-28 te vinden bij on-camera gebruik. Ik weet natuurlijk niet wat ik mis aan het automatische gebeuren, maar dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp heeft het niet veel zin om een sb-600 te kopen voor een d60. Ik zou graag TTL gebruiken en dergelijke, is wel een afknapper natuurlijk.

Ik zit dus ook met een d60 en zou graag de sb600 met al z'n functies gebruiken. Ik heb wel een flitschoentje voor een remote trigger voor als ik in de studio werk.

Concrete vraag dus: Kan ik op mijn Nikon d60 een sb-600 zonder problemen schuiven en gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
ik gebruik op mijn d40 gewoon een sb-800, zie dus geen probleem om een sb-600 op je d60 te schroeven. zou ook ergens achterin je beschrijving moeten staan wat er allemaal wordt ondersteund qua lenzen en accesoires

ttl zou dus gewoon moeten werken

[ Voor 7% gewijzigd door Frunz op 05-12-2008 21:52 ]

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok thx, heb het net gelezen, moet toch eens leren om de handleiding wat vaker vast te nemen. Twijfelde gewoon omdat ik hierboven vanalles las ivm adapters etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
die worden gebruik voor het off-camera flitsen en voor studioflitsers en voor de oude flitsers uit het analoge tijdperk die nog met voltages boven de 200 volt werken, zodat je je camera niet opblaast

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik heb zelf zo'n schoentje aangezien ik in de studio met een draadloze trigger werk. ben blij dat ik de d60 gewoon op de camera volledig kan benutten. Feestjes, HERE I COME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu op webshops aan het rondkijken om de sb-600 in huis te halen, nu is het makkelijkste voor mij Fotokonijnenberg in België, aangezien ik zelf woonachtig ben te België, en ik deze dus zelf kan gaan halen en geen verzendkosten hoef te betalen. Alleen slaagt de prijs van 228,70 euro me wat tegen, als je de pricewatch hier bekijkt, heb je hem al snel voor 190 euro. Nu komen hier waarschijnlijk nog wel wat extra kosten bij om te versturen naar België. En ik vind het ook altijd fijner als ik contant kan betalen.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen, een verschil van 40 euro voor een flitser is toch wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 13:37:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat ik mis aan het automatische gebeuren, maar dit werkt prima.
Niet veel. Ik stel mijn remote SB600's ook handmatig in (voordeel is dat dit kan vanaf de SB800 :P ) want iTTL levert lang niet altijd het gewenste resultaat. Je hebt al snel door hoe je ze in moet stellen, anders wel na een testshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2008 @ 11:38:
Ik ben nu op webshops aan het rondkijken om de sb-600 in huis te halen, nu is het makkelijkste voor mij Fotokonijnenberg in België, aangezien ik zelf woonachtig ben te België, en ik deze dus zelf kan gaan halen en geen verzendkosten hoef te betalen. Alleen slaagt de prijs van 228,70 euro me wat tegen, als je de pricewatch hier bekijkt, heb je hem al snel voor 190 euro. Nu komen hier waarschijnlijk nog wel wat extra kosten bij om te versturen naar België. En ik vind het ook altijd fijner als ik contant kan betalen.

Wat zouden jullie in mijn plaats doen, een verschil van 40 euro voor een flitser is toch wel wat.
Heb mijn SB600's (2 stuks) paar weken terug via KameraExpress gehaald, voor 175 eur p.st.
wellicht een tip? weet niet of die nu nog voor die prijs zijn.

even gechecked: ze zijn er nog steeds voor 175 EUR p.st die Nikon SB-600 flitsers!! :)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 08-12-2008 09:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga hem(SB-600) morgen eindelijk halen bij fotokonijnenberg in België; wel voor een zotte prijs van 228,78. Ik doe dit liever omdat ik dan makkelijker garantie heb, en ik cash kan betalen.

Zitten er trouwens batterijen bij? Of moet je die ook nog eens apart kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:38:
Ik ga hem(SB-600) morgen eindelijk halen bij fotokonijnenberg in België; wel voor een zotte prijs van 228,78. Ik doe dit liever omdat ik dan makkelijker garantie heb, en ik cash kan betalen.

Zitten er trouwens batterijen bij? Of moet je die ook nog eens apart kopen?
Batterijen dien je erzelf bij te halen... Flitsers worden ZONDER cellen/batterijen geleverd.
veel plezier!

Persoonlijk durf ik voor 50 EUR minder die flitser wel over te laten sturen....
qua garantie moet je overal geluk hebben tegenwoordig :+

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 10-12-2008 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baaalen, dan betaal je al veel geld, konden ze er toch op z'n minst even batterijtjes bijgeven. Had bij nader inzien misschien toch beter bij een webshop besteld, maarja, ga het nu morgen al halen. En ik denk niet dat fotokonijnenberg slecht is wat betreft garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:56:
Baaalen, dan betaal je al veel geld, konden ze er toch op z'n minst even batterijtjes bijgeven. Had bij nader inzien misschien toch beter bij een webshop besteld, maarja, ga het nu morgen al halen. En ik denk niet dat fotokonijnenberg slecht is wat betreft garantie.
Op de site van o.a Nikon.Nl kun je zien hoe de flitser wordt uitgeleverd (naast doos en boekjes):
sb600 : schoen om em standalone op te zetten, opberg-zak van nylon.
geen batterijen dus....
http://www.nikon.nl/produ...road/114/accessories.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit ook aan een SB-600 te denken. Was vandaag al de stad in gegaan om hem op te halen....maar elke winkel vroeg 229,- of meer. Ging mij toch iets te ver. Voor dat prijsverschil heb ik er een snelle lader + recyko's erbij :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:17:
Ik zit ook aan een SB-600 te denken. Was vandaag al de stad in gegaan om hem op te halen....maar elke winkel vroeg 229,- of meer. Ging mij toch iets te ver. Voor dat prijsverschil heb ik er een snelle lader + recyko's erbij :X .
ik fluister: KameraExpress :+ EUR 175,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Of Digitalstreet in Beuningen (geen idee waar je vandaan komt). Zo de winkel inlopen en er weer uit met een SB-600 voor € 179,00 :)

• Wijnands
Scherpe prijs, ik zou 't wel weten. SB-600 is niet de mooiste of beste flitser die nikon maakt maar het is een betrouwbaar werkpaard wat meestal voldoet en nu voor een aantrekkelijke prijs.

179 euro... als ik nou m'n sb-26 op ebay.com zet...... Nee Wijnands, niet doen, heeft met een D50 toch weinig zin!

• NielsTn
Wijnands schreef op donderdag 11 december 2008 @ 07:43:
Scherpe prijs, ik zou 't wel weten. SB-600 is niet de mooiste of beste flitser die nikon maakt maar het is een betrouwbaar werkpaard wat meestal voldoet en nu voor een aantrekkelijke prijs.

179 euro... als ik nou m'n sb-26 op ebay.com zet...... Nee Wijnands, niet doen, heeft met een D50 toch weinig zin!
Heb er ook 2 besteld paar maanden terug, altijd goed voor wat strobist-werk ;)

Verwijderd

Heb hem, man, een Nikon d60 met sigma 70-300 lens en zonnekap, en dan die SB-600 erop, ziet er niet normaal uit, je kan de body amper nog zien. Straks er eens op uit trekke in de nacht om het beestje te testen.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:05
Vanmiddag een SB-400 binnen gekregen en zelfs dáár ben ik superblij mee! ;) Doe toch way te weinig met fotografie om een vette flitser te hebben. Wilde alleen kunnen bouncen. Welnu, resultaat is (voor mij) prima. Had verwacht dat 'ie op de 10-20mm een schaduw zou werpen en zelfs dat gaat goed! 8)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Laatst online: 21-06 17:24
Als ik mijn D80 in commander mode zet, zonder hem me te laten flitsen "--", als ik dan flits in een softbox voor marco opname dan lijkt het er op dat de CLS preflashes nog te zien zijn in de softbox. Het lijkt alsof de softbox de flits vertraagd zodat deze nog te zien is.

Zelfs als ik mijn slaves SB600 uit zet, en de commander van mijn D80 niet laat mee flitsen is er nog steeds een flits te zien op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik wist niet dat dat kon, master uitzetten? Mijn D70 kan dat iig niet. Maar heb je een voorbeeld? Licht gaat meestal snel genoeg om geen vertraging op te leveren, alhoewel een softbox natuurlijk het licht binnenin een aantal keer kan laten rondstuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Mijn D80 is master, maar flits niet me. de D80 heeft 3 opties in commander mode. TTL, M en -- (off). Ik wil hem niet mee laaten flitsen alleen de slave triggeren. Maar de command strobes lijken de softbox ook te verlichten in de uiteindelijke foto, idd misschien dat de softbox idd het licht een aantal keer laat bouncen.

Ik weet niet hoe dat op de D70 zit, maar hier een video van de D80 http://www.youtube.com/watch?v=OgzmP2hflB0

Edit: Oh, ik zie het, de D70 kan niet mee flitsen en kan maar 1 groep aansturen. De D80 kan wel mee flitsen en 3 groepen, 4 als je de buildin flits ook meetelt http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm

[ Voor 25% gewijzigd door eth0 op 19-12-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, bij een SB-800 kan je de master idd ook op -- zetten, maar hij flitst dan nog steeds vrolijk mee geloof ik. Heb daar een poosje geleden ook eens mee zitten spelen (geleende SB-800, dus kan het niet uitproberen voor je).

Wat je kan doen om het te testen, is je flits op rear sync zetten (als dat kan tijdens wireless flitsen tenminste) en een lange sluitertijd kiezen. Zodat je met het blote oog het verschil kan zien tussen de preflashes en een eventuele 'echte' flits :)

Maar opzich is dat toch ook niet heel erg vreemd? Hij doet een preflash op alle flitsers, berekend daaruit de benodigde flitssterkte per flitser (groep) en daarna triggert hij alle flitsers door te flitsen nadat de sluiter open is gegaan. Hij zal niet voordat de sluiter opengaat een signaal sturen in de trand van "ga over 10 milliseconde maar af, ik hou voorlopig m'n mond, want ik mag zelf niet meeflitsen". Waar die -- stand dan precies voor is, is mij ook een vraagteken trouwens :P

Mocht hij inderdaad gewoon meeflitsen, ondanks de --, dan zou je kunnen overwegen om zo'n filter te kopen wat je voor de flitser van je D80 plaatst, dat filter laat alleen de IR CLS signalen door, en houdt de daadwerkelijke flits tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.adorama.com/images/large/INKSG31R.JPG
SG-31R

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 19-12-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
eth0 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 09:49:
Edit: Oh, ik zie het, de D70 kan niet mee flitsen en kan maar 1 groep aansturen. De D80 kan wel mee flitsen en 3 groepen, 4 als je de buildin flits ook meetelt http://www.kenrockwell.com/nikon/ittlslave.htm
D70 kan maar 1 groep, en flitst altijd op de laagste stand mee. Hij geeft eerst een serie preflashes met de aansturing van de flitssterkte (soort van morse-code), en dan de echte flits om de anderen te triggeren. En die is af en toe te sterk, dat klopt, intern gaat niet lager dan 1/32 :)
Orion84 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:07:
Mocht hij inderdaad gewoon meeflitsen, ondanks de --, dan zou je kunnen overwegen om zo'n filter te kopen wat je voor de flitser van je D80 plaatst, dat filter laat alleen de IR CLS signalen door, en houdt de daadwerkelijke flits tegen.

[afbeelding]
SG-31R
Wordt dat niet veel te warm? En de reflecties daarvan zullen best wel verblindend zijn ben ik bang :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Ik zal dat van de rear sync later eens proberen. Maar ik gebruik mijn D80 vaker op deze manier. Als ik dan foto's maak in een grote ruimtes, heb ik daar geen last van, hij flits dan ook niet mee, ik denk dat het toch de bounced van de strobes zijn. Wat ik kan doen is de flitser zo afdekken dat de SB600 de command strobes nog wel zien maar het licht niet in de softbox valt.
Ook zal ik een kijken wat die SG-31R is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik denk eerder dat hij op een dusdanig lage sterkte meeflitst dat het in een grote ruimte niet opvalt, maar closeup, in zo'n softbox (je bedoelt denk ik een lichttent?) wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Orion84 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 10:28:
Ik denk eerder dat hij op een dusdanig lage sterkte meeflitst dat het in een grote ruimte niet opvalt, maar closeup, in zo'n softbox (je bedoelt denk ik een lichttent?) wel?
mmm, na wat speurwerk (google) lijkt het er op dat hij in "--" mode wel meeflits, maar dan op 1/128 sterkte altans op een D200. Ook in de handleiding van de camera staat dat je de NK-SG31R moet gebruiken bij macro.

[ Voor 11% gewijzigd door eth0 op 19-12-2008 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie op de nikon site dat de sb900 de nieuwste flitser is momenteel. Hier gaat het echter meestal alleen over de sb600 of de SB800.
Is dat voor een bepaalde reden? is de SB900 bv niet goed ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Hij is er nog maar een paar maanden en er zijn nog maar weinig ervaringen mee. Joe McNally was erg positief over de SB-900.

Maar bedenk wel zijn prijskaartje: voor 1 SB-900 heb je letterlijk 2x een SB-600. Bedenk dan wel of je de features (+patsfactor natuurlijk :P) je de meerprijs waard is. Dat 'vormen van licht' kan erg interessant zijn, maar misschien overbodig. Ook de bounce card kan handig zijn. Verder geldt eigenlijk ook hetzelfde in de SB-600 vs. SB-800 discussies. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Jaap-Jan op 29-12-2008 14:54 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
SB900 is de opvolger van de SB800 en een 'beetje' duur ;) Dus als je al een SB800 hebt zal je (neem ik aan) niet snel een SB900 kopen.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste