Samsung 971P versus wat TN paneeltjes.
Oke, ik ben deze zaterdag en zondag op een LAN party geweest en daar stonden drie 8ms TFT's met standaard 350:1 - 700:1 TN paneeltje voor wat echt vergelijk materiaal. Wel allemaal 17" trouwens. Het zwart in een verdonkerde kamer op deze TFT's was werkelijk niet om aan te zien, maar ik heb vooral op ghosting gelet.
Vergeleken met mijn Samsung 971P geven de 8ms TN paneeltjes toch duidelijk minder ghosting. Geen zichtbare overshoot (bij de 971P wat rode overshoot) en nauwelijks zichtbare vegen in textures. Als ik met de 971P een gedetailleerde texture in m'n scherm heb en ik begin dan te bewegen, zie ik soms de hele kleur veranderen door de vegen. Dit is best storend. Dit was niet het geval bij de (inmiddels 1-2 jaar oude) Iiyama/Neovo/Tokio merk 8ms TN paneeltjes. Niet dat het echt slechter speelde op de 971P, maar het verschil in graphics was zichtbaar.
Voor snelle shooters spelen de TN paneeltjes toch duidelijk fijner naar mijn mening, voor de simpele reden dat je nauwelijks detail verliest bij het bewegen. Ik dacht een mooi allround scherm te kopen, maar het is toch een kat in de zak voor mij. 6ms gtg : klare kletskoek. Een GTG waarde is net zo waardeloos als de duratie van de zwart-wit-zwart overgang. Als je een goed beeld wil hebben van de ghosting op een scherm moet je grafiekjes bekijken van een dozijn verschillende GTG waarden. Nog beter is natuurlijk zelf de monitor bezichtigen, maar dat is lang niet altijd zo makkelijk.
De goede oude conclusie: Vertrouw geen enkele milliseconde waarmee een fabrikant adverteert. De 971P is een allround monitor met vooral de focus naar de kant van contrast en kleurechtheid. Anderen zullen prima tevreden zijn met de reactietijd van de 971P, het speelt ook goed, maar het is gewoon wat trager dan een 8ms TN paneel (die overigens net zo snel zijn als de trendy 2ms TN paneeltjes).
Offtopic: Als iemand de 971P wil overkopen trouwens, hij staat nu op V&A: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/48891
[
Voor 48% gewijzigd door
Yokozuna op 16-10-2006 18:06
]