Hier dan een scherm dat ik eigenlijk weinig tegenkom op dit forum (tov. samsung e.d.),
de LG L1919S (5:4, D-SUB).
Met 8ms, 1400:1 contrast en een relatief grote inkijkhoek op papier een goed scherm. Ik kwam hem tegen voor 219 euro en dankzij de 14 dagen niet goed geld terug hoefde er geen pixelgarantie bij.
Het vorige scherm:
Dit is een Hansol 720P uit eind 2003. Oftewel een 17" CRT bak. Deze heeft veel last van reflectie omdat het om een bol scherm gaat. En omdat ik het scherm ook als TV wil gaan gebruiken toch maar een wat groter scherm aangeschaft. Getest met een Radeon 9800SE. Ook had ik een beetje zat van die dichte gordijnen en de spiegel waar ik tegenaan zat te kijken als ik die niet dicht deed.
Bijzonderheden:
Gelukkig (nog) geen defecten. Pixels waren allemaal in orde. En anders heb ik nog 11 dagen om hem terug te brengen. Het viel meteen op dat dit scherm een stuk scherper was dan mijn oude bakje, terwijl ik bijna dezelfde resolutie gebruikte (1024*960). Plus dit scherm verbruikt volgens de boekjes max 33W. Automatische beeldafstelling werkt allemaal prima. Alleen jammer dat er geen DVI aan zit, anders had ik dit scherm meteen aan DVI uit kunnen haken. Gelukkig had ik nog een verloopstukje.
Contrast & helderheid:
Toen ik dit scherm aanzette werd ik weggeblazen door felheid (was in de avond in een vrij donkere kamer). Meteen maar Gamma op -50% en brightness op 10 gezet (contrast op 70), en dat zag er een stuk beter uit. Het scherm heeft een contrast ratio van 1400:1. Wit is goed wit. In het donker (zonder en met lampen aan) zie je nog wel dat zwart een beetje blauwig is, maar ik heb standaard een zwarte achtergrond en stoor me er niet aan. Met zonlicht in de kamer zie ik het verschil tussen aan en uit niet meer, en is zwart dus echt goed zwart.
Kleurweergave:
Ik ben nogal gewend aan die ouwe CRT die ik altijd redelijk donker had staan. Het zal wel aan de ouderdom en de afstellingen hebben gelegen, maar de TFT was in kleuren de betere. Kleuren komen veel beter naar voren dan andere schermen (voornamelijk op laptops, en mijn ouwe bakbeest uiteraard) waarmee ik gewerkt heb. Na wat drastische aanpassingen van de felheid even een paar foto`s getest, en het ziet er prima uit, zelfs zonder aanpassingen in het menu.
Ghosting:
Ik speel regelmatig CS:Source. Mijn pc heeft daar wel moeite mee en dus speel ik maar met 1024*768. Scherp is het niet helemaal, maar afgezien van licht overlopende randjes heb ik er geen last van. Ghosting heb ik geen last van, als ik stop met draaien staat mn beeld direct stil, en tijdens het draaien is alles goed te volgen zonder veel overlopende waas enzo. Soms bij randjes een heel klein beetje, maar dat merk je amper. Dik tevreden dus.
Met NFS underground 2 op 1280*1024 ziet het er ook gewoon netjes uit, geen nadrukkelijke waas oid.
Uniformiteit van het scherm:
Hier was ik zeer tevreden over. Bij wit is alles altijd goed effen. Bij zwart (in een donkere kamer) zie je goed dat het gehele scherm zo goed als effen is. Aan de bovenkant zit ongeveer 10mm waar het langzaam iets lichter wordt, aan de onderkant is het ongeveer hetzelfde en aan de zijkanten ongeveer 5mm. Storend is het niet echt, je ziet het eigenlijk alleen als je breedbeeldfilms of donkere dingen kijkt met weinig verlichting erbij.
Kijkhoek
Gewoon goed. Je ziet geen of amper verkleuring van welke hoek dan ook. Je kan eerder de plaatjes niet zien omdat je een te scherpe hoek maakt dan door verkleuring etc. Wel wordt het beeld snel donkerder als je buiten een kijkhoek van ongeveer 110-120 graden kijkt.
Bouwkwaliteit
De voet is stevig en opgebouwd uit 2 onderdelen, schuif, klik, stevig. De knopjes voelen stevig aan. Het geheel ziet er gewoon netjes uit en zwabbert niet.
Afstelmogenlijkheden schermpositie:
Behalve dat het scherm verticaal licht te kantelen is niet veel. Pivot, draaien en hoogte verstelling zul je zelf iets voor moeten bedenken. Hier heb ik geen last van want hier staat hij gewoon op een goede hoogte etc.
Vormgeving:
Ik vind het scherm er gewoon top uitzien. Overal een rand van dezelfde dikte, knopjes netjes weggewerkt met tekentjes aan de voorkant. Het aan-uitknopje zit 2cm boven het speakertje dat ernaast staat dus het past precies. Het aanuit-ledje is helemaal niet fel, en is anders ook gewoon uit te zetten in de instellingen. Het is gewoon netjes. Er zitten geen (overbodige) speakers op.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
+ Kleuren/contrast
+ Ghosting
+ Afwerking
- Geen DVI
- Geen pivot/zwenk ed.