Gebruikerreview Samsung 940BW
Ik heb gisteren mijn stoute schoenen en ben in de trein gestapt op weg naar Rotterdam Alexander om daar een Samsung 940BW te halen, de monitor kost daar 239 euro. En dat is dan natuurlijk incl 14 dagen niet goed geld terug garantie. (oftewel pixelgarantie waarmee de monitor bij de MM goedkoper is dan bij webshop's!)
Je trekt wel veel bekijks met zo'n doos op het station, en door de NS duurde de reis tussen R'dam Alexander en Gouda Goverwelle 1 uur, ipv de normale 15min. (werkzaamheden

)
Altijd een van de leukste momenten: de doos openen en de geur van nieuwe electronica opsnuiven.
Er zit in de doos:
- monitor
- VGA kabel
- DVI kabel
- Netsnoer
- Garantiebewijs, cdrom etc
- Quick Start Guide
Maar ik heb vreemd genoeg geen uitgebreide gebruiksaanwijzing aangetroffen.
Het vorige scherm
Ik kom van een 17" IIyama Vision Master Pro411, die draaide op 1152x864@75HZ. Ik vond het scherm een mooi beeld geven, behalve dat er 2 licht zichtbare strepen over het beeld liepen. en ook omdat het ding zoveel (schaarse) ruimte inneemt heb ik een tft genomen
Bijzonderheden
Dat het stikdruk was in de mediamarkt en ik de monitor niet kon vinden

.
Nee, geen bijzonderheden. gelukkig geen dode pixels, het ding doet wat het moet doen.
Kleurweergave
Erg goed naar mijn meing, de CRT had iets meer contrast maar ik vind het beeld op de TFT scherper. Ik vind het beeld ook rustiger aan mijn ogen, ik denk omdat een TFT zich niet 'refresht' maar een vast beeld heeft?
Ghosting
Niet dat ik kan zien. heb even CoD gespeeld en een film gekeken en alles ziet er scherp uit. Ik vind het beeld mooier en scherper dan op mijn LCD tv waar ik wel (als ik goed kijk) enige ghosting kan bespeuren (Samsung LE26M51B, 12ms, MVA panel).
Contrast en Helderheid
Zoals ik al zei minder dan mijn CRT, maar nog altijd goed. Heb de helderheid wel teruggeschroeft naar 35 omdat anders de ogen uit mijn hoofd branden. (s'avonds staat hij op text mode wat inhoud dat helderheid op 10 staat, anders krijg ik van die pijnlijke ogen

)
Uniformiteit van het scherm
Alle kleuren zijn mooi egaal, behalve zwart, maar daar ging ook ook wel van uit en het stoort me niet. Er is dus een lichte backlight lekkage, voornamelijk aan de rechterkant van het scherm, waar het display aansluit op de rand is komt er licht naar buiten.
Kijkhoek
Uiteraard word het scherm donkerder als je erom heen beweegt maar het blijft binnen het normale, je kan dus nog gewoon alles van het scherm lezen. Alleen verticaal is de kijkhoek best klein, maar ik zit toch recht voor mij scherm dus het irriteerd me niet
Bouwkwaliteit
Een van de redenen dat ik voor Samsung gekozen heb is dat ik er van uit ga dat het scherm goed gebouwd is, mijn tv is zit namelijk ook strak in elkaar. En de 940BW stelt me niet teleur, mooie strakke omlijsting en geen kieren tussen aansluitende delen. Het mechanisme om de monitor te verstellen voelt ook solide aan, evenals de knopjes aan de voorzijde. Maar eigenlijk moet de bouwkwaliteit zich met de jaren gaan bewijzen.
Vormgeving
Strak, wat past bij de rest van mijn kamer. gewoon een mooie dunne (1,5cm) rand en kleine knopjes.
Gelukkig gaat het blauwe lampje uit als de monitor uit is, wat anders is bij mijn TV, die een blauwe schijnwerper heeft die zich niet laat uitzetten.
En natuurlijk breedbeeld wat ik echt meesterlijk vind, je kan makkelijk meerdere vensters open hebben, en je hebt altijd genoeg ruimte op je taakbalk. Ook met video-editing is het veel lekkerder werken op een breedbeeld scherm. Alleen zien (oude) game's er nu echt brak uit, maar dat is meer omdat mijn FX5200 niet echt hoger wil dan 1024x768, maar gamen doe ik toch nouwlijks op mijn PC, daarvoor heb ik een 360 aangeschaft.
Voor's
- Prijs
- Design
- DVI
- Geen ghosting merkbaar
- Breedbeeld
Na's
- kleurweergave op CRT beter (meer contrast)
- geen degelijke gebruiksaanwijzing (heb ik zelf niet nodig, maar toch)
Foto's
Inkijkhoek van links
Inkijkhoek van rechts
Inkijkhoek van boven
Bureaublad
Zwart beeld, die rode punt is geen dode pixel, maar iets wat mijn camera erbij verzonnen heeft
Totaaloverzicht
Monitor
Vanaf de zijkant
Stukje uit de film: 'Fast and the Furious, Tokyo Drift' (1)
Stukje uit de film: 'Fast and the Furious, Tokyo Drift' (2)
PS.
[1] Dit is mijn eerste review, dus op/aanmerkingen zijn welkom
[2] Ik ga de monitor nog ophangen en de kabels wegwerken.
[3] Als iemand nog iets specifieks wil weten (of ergens een foto van), ask me!
[
Voor 4% gewijzigd door
Marcusso op 04-09-2006 20:53
]