Eigen auto bouwen: Wie doet mee?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 8.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03

unclero

MB EQA ftw \o/

Speedpete schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:59:
[...]

Naaf hoeft niet eens, met een sturend achterwiel kan je goed werken met standaard elektromotoren voor de voorwielen, wat in prijs weer scheelt. Als de kosten niet echt boeien kan je natuurlijk altijd voor naafmotoren gaan ;)
Een sturend achterwiel leek mij niet echt een heel strak idee voor een rijdend voertuig ;)
Op zich zijn die naafmotoren ook niet zo heel duur meer :>. (lang leve China)

Het hoeft ook niet de snelweg op imho, 80km/u is ook heel aardig. ;)

Edit: Hmm... achterwielaandrijving is ook niet zo'n gek idee eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door unclero op 31-07-2009 18:44 ]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 13:53
Hmm ik zou denk ik gaan voor de driewieler, met 2 wielen voor en 1 achter. Het achterste wiel aangedreven, dat bespaart een hoop gedoe met diff's etc. Als de aandrijving echt cheap moet zijn, zou ik niet voor de naaf motor gaan.

Tegenwoordig kan je een brushless motoren vinden die 1Kw tot wel 7Kw(met een Kv van 180) kunnen leveren(uit de RC wereld), in een prijsklasse van 50 a 150 dollar. Hier bij heb je ook een geschikte controller nodig, ca 60-180 dollar. Nadeel tov naaf motor, dat je hier waarschijnlijk een vertraging tussen moet hebben. Om de prijs te drukken zijn de accu's gewoon SLA's.

Opzich is dit echt een tof project, maar er gaat zoveel tijd inzitten. Ik heb al genoeg projecten die af moeten (een burton :D ) Misschien ga ik daarna wel me hier verder in verdiepen :p

[ Voor 5% gewijzigd door Bladeslayer op 31-07-2009 19:37 ]

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Hmmm... Aandrijving van een motorfiets (cardan is behoorlijk onderhoudsvrij zover ik weet) nemen, daar een flinke electromotor aan hangen? Kwam de Blackjack Zero tegen, die werkt ook met een trike-basis maar dan met de motor voorop. Buizenchassis erop, elektro-aandrijving, ruimte zat voor accu's en een aerodynamische-schil erop.

Het zijn leuke projecten, maar zelf heb ik er ook geen tijd voor.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Bladeslayer schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 19:27:
Hmm ik zou denk ik gaan voor de driewieler, met 2 wielen voor en 1 achter. Het achterste wiel aangedreven, dat bespaart een hoop gedoe met diff's etc. Als de aandrijving echt cheap moet zijn, zou ik niet voor de naaf motor gaan.
Naafmotoren zijn op zich al vrij goedkoop, en lijkt me goedkoper dan een hele drive-train te moeten verzinnen.
Speedpete schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:53:
Hmmm... Aandrijving van een motorfiets (cardan is behoorlijk onderhoudsvrij zover ik weet) nemen, daar een flinke electromotor aan hangen?
Cardan :/. Zou ik niet doen als je het lichtgewicht wil hebben. Dan kun je beter een riem nemen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

riemen en een CVT's zou ik afraden, die dingen drukken je overall rendement flink.

naafmotoren zijn niet zo heel duur inderdaad, en zijn stukken eenvoudiger en lichter dan eigenlijk elke andere oplossing. al helemaal als je toch al voor elektrisch wil gaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Naafmotoren doen je onafgeveerde gewicht wel flink toenemen.
bocht + bobbel = stap opzij

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

SeatRider

Hips don't lie

unclero schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:03:
[...]

Naafmotoren zijn op zich al vrij goedkoop, en lijkt me goedkoper dan een hele drive-train te moeten verzinnen.
Staat me bij dat Michelin wielen verkoopt met elektromotor in of bij de velg, hebben we het dan over hetzelfde?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Nou na een PM op fok maar even een update:

-Het project loopt nog :)

-Ik ga geen bedrijf rond de auto starten -O- Het gedoe rond het hebben van een eigen bedrijf rond dit project is me niet de moeite waard. Daarbij heb ik op dit moment echt een topbaan d:)b dus ik kan mijn ei al voldoende kwijt :)

-Er staat een body van schuim die voor circa 30% in de glasvezel gezet is. De komende weken hoop ik hem er rondom in te hebben.

-Ik ga het kantelmechaniek bij nader inzien NIET doen. Ik ben na lang design, twijfelen etc tot de conclusie gekomen dat ik dat niet betrouwbaar genoeg ga kunnen maken om redelijkerwijs te vertrouwen op een veilige auto.

-De auto blijft wel een driewieler met 2 wielen voor en 1 achter. De voorwielen komen wat verder uit elkaar te staan dan bij de kantelende optie het plan was. Dit om bij bochten zekerder te zijn dat hij niet om kiept.

-Wat betreft aandrijving:
Ik ga zoeken naar een hoogtoerige elektromotor met voldoende koppel voor een zeer vlotte acceleratie. De auto krijgt vooralsnog geen versnellingsbak. De standaard motoren die ik hier en daar on-line gevonden heb zijn voldoende efficient en licht per kW om het weglaten van een versnellingsbak te rechtvaardigen. Kijk als je interesse hebt o.a. even rond bij Reuland Electric (http://www.reuland.com/)
Een geschikte frequentieregelaar heb ik al eens vast kunnen houden, deze is goed betaalbaar dus van regelaar en motor weten we dat het allemaal moet kunnen :)

-Ik ga proberen alle wielen aan te drijven met 1 motor (elektromotoren zijn vaak te krijgen met 2 asdoorvoeren). Voor komt een dif tussen de wielen en achter een normale cardan overbrenging. De achterbrug zal wel aangepast moeten aan de belasting van een niet-kantelend voertuig. Bij drie aangedreven wielen is een acceleratie tijd voor 0-100km/u van circa 2.5s haalbaar (ivm grip limiet normaal verkrijgbare banden, de motor die erbij hoort is fors maar niet onbruikbaar), maar ik denk dat ik voor ietsje langzamer ga. Hoeveel precies weet ik nog niet, het zal o.a. afhangen van kosten, afmetingen en gewicht van de motor + bijbehorende constructie en het batterijpakket dat de motor van stroom moet voorzien.

-De auto wordt in eerste instantie gebouwd als puur-elektro en een generator uitbreiding komt er later nog bij. Zoals ik het nu voor me zie zal de generator gebaseerd worden op een licht motorfiets blokje (150-200cc oid...beetje afhankelijk van wat het elektrisch verbruik van de auto wordt)

-Vanuit de RDW heb ik alle documentatie die zij nodig achtten mbt zelfbouw voertuigen (3 en 4 wielen) in huis. Daar staat niets in dat mij erg lastig lijkt, met name voor driewielers. RDW geeft zelf ook aan dat driewielers eigenlijk een beetje een "vergeten" categorie zijn in de wetgeving waardoor de keuringseisen nog erg soepel zijn. Gezien de gesprekken die ik met RDW gehad heb en de documentatie die ik van ze ontving voorzie ik voor dit project geen onneembare hobbels.

-Gezien de tijd die ik het komende jaar (en daarna vast ook :') ) ga hebben naast mijn werk en prive leven ga ik er ook geen vereniging oid rond starten. Als je belangstelling hebt om te komen kijken en/of een dagje helpen is dat geen punt, maar ik weet nu zelf al vaak niet wanneer ik tijd kan maken....

-De komende tijd focus ik me op het maken van een body waar alles in principe in moet passen. Daarna ga ik weer verder met aandrijving en wielophanging.

Ik hoop jullie blij te hebben gemaakt me de info en probeer hier wel weer vaker terug te lezen :)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

SeatRider schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:58:
Staat me bij dat Michelin wielen verkoopt met elektromotor in of bij de velg, hebben we het dan over hetzelfde?
Ja die.. Alleen dan niet van Michelin. ;)
In China zijn er plenty fabrikanten van dat soort dingen. Die zijn ook iets verder met dit soort technologieen (met al die electrische motoren, scooters, hybride voertuigen tot elektrische terminal trekkers).
VROEM! schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:00:
-De auto wordt in eerste instantie gebouwd als puur-elektro en een generator uitbreiding komt er later nog bij. Zoals ik het nu voor me zie zal de generator gebaseerd worden op een licht motorfiets blokje (150-200cc oid...beetje afhankelijk van wat het elektrisch verbruik van de auto wordt)
Een beetje zoiets als de range-extender van de CityEL? Een apart aanhangwagentje ofzo?
-Vanuit de RDW heb ik alle documentatie die zij nodig achtten mbt zelfbouw voertuigen (3 en 4 wielen) in huis. Daar staat niets in dat mij erg lastig lijkt, met name voor driewielers. RDW geeft zelf ook aan dat driewielers eigenlijk een beetje een "vergeten" categorie zijn in de wetgeving waardoor de keuringseisen nog erg soepel zijn. Gezien de gesprekken die ik met RDW gehad heb en de documentatie die ik van ze ontving voorzie ik voor dit project geen onneembare hobbels.
Dat is handig te weten jah :9.
Ik hoop jullie blij te hebben gemaakt me de info en probeer hier wel weer vaker terug te lezen :)
Enne... Pics? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
VROEM! schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:00:
-Ik ga proberen alle wielen aan te drijven met 1 motor (elektromotoren zijn vaak te krijgen met 2 asdoorvoeren). Voor komt een dif tussen de wielen en achter een normale cardan overbrenging.
Wat? Waarom?
Dat kan toch nooit beter zijn dan 1 electromotor per aangedreven wiel?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Juup schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 00:26:
Wat? Waarom?
Wat dacht je van stabilieit??? Ga jij soms een stuurwiel hoeksensor monteren om het verschil te bepalen in aandrijving van de wielen. En dan hebben we het nog over het verschil van wrijvingscoëfficienten, de invloed van de dynamische wielstraal en de invering tov de spoorbreedte en ten gevolge de bochtstraal van dat wiel.

Wordt al een moeilijke sturing.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:19:
riemen en een CVT's zou ik afraden, die dingen drukken je overall rendement flink.
ECHT NIET!!!!

een riem heeft een erg hoog rendement mits die op spanning blijft (of getand is). Een as kan problemen met zich meebrengen in zake veergedrag en torsie.

Een CVT ansich heeft een minder goed rendement dan een normale tandwielkast of AT. Maar een CVT kan een motor op zijn ideaal werkingspunt houden waardoor het totale rendement van de powertrain hoger ligt dan bij een MT/AT.

Nadeel is dat je voor een CVT hele goede sturing nodig hebt en ook een hele goede inschatting dient te hebben van het over te brengen koppel inzake knijpkracht. Anders ga je overknijpen met extra verbruik tot gevolg en knijp je te weinig dan je band slip en gaan je band en poellies eraan. In alle gevallen dien je een goede koppeling te hebben die als torque fuse fungeert.

ZF heeft daar een prachtige PWM sturing voor bij hun AT's welke op 5rpm slip kunnen regelen! Dat is pas echt een torque fuse _o_ Totaal geen last van tip in acties of schokken. Prachtig :)

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 02-08-2009 05:14 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
unclero schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 00:09:
[...]
-knip-
Een beetje zoiets als de range-extender van de CityEL? Een apart aanhangwagentje ofzo?
Niet als apart wagentje, eerder als los "doosje" dat ik in de auto kan tillen of eruit laten...als is het maar voor makkelijke montage. Een heel licht eencilindertje moet nog wel goed te tillen zijn lijkt me.
[...]

Enne... Pics? :D
Die komen wel een keer ;) Als de hele body in de glasvezel zit maak ik weer nieuwe plaatjes :)
Hopelijk lukt dat binnen een week of vier.
Juup schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 00:26:
[...]

Wat? Waarom?
Simpliciteit...3 compleet losse motoren betekent ook drie frequentieregelaars, 3x bekabeling (in plaats van aandrijf assen...maar toch) en 3 motoren die je ook ergens in de auto kwijt moet. In-wiel motoren ben ik ivm gewicht niet zo erg voor. De auto is straks hopelijk erg licht en met zware wielen wordt de wegligging niet je van het. Het gewicht van een motor wordt met name bepaald door het te leveren koppel en bij in-wiel motoren is dat koppel enorm. Als je het gewicht enigszins beperkt wilt houden maar het rendement hoog zit je al snel aan synchrone (permanent-magneet) motoren en dan heb je ook 3 frequentieregelaars nodig.

Wat ik nu voor ogen heb is 1 hoogtoerige e-motor voorin met reductie kast. Een as naar het voorste dif en een as naar het achterwiel. Als de as naar achteren via het passagierscompartiment moeilijk wordt kunnen misschien 2 asynchrone motoren (motoren met spoelen ipv magneten op de rotor) op 1 frequentieregelaar gezet worden. Bij luchtkoelers gebeurt dat ook vaak. Lichte toerental verschillen zijn dan niet direct een probleem.

Een differentieel is KOTS-equipment (Kopen Off The Shelf ;) ) en een haakse overbrenging van bv een motorfiets valt ook wel in een auto-geschikte behuizing te zetten.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Mooie update! Leuk te zien dat je er nog mee bezig bent. Topic op FOK! is overigens http://forum.fok.nl/topic/982089

[ Voor 35% gewijzigd door TommyGun op 04-08-2009 12:11 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Chevy454 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 05:06:
[...]

Wat dacht je van stabilieit??? Ga jij soms een stuurwiel hoeksensor monteren om het verschil te bepalen in aandrijving van de wielen. En dan hebben we het nog over het verschil van wrijvingscoëfficienten, de invloed van de dynamische wielstraal en de invering tov de spoorbreedte en ten gevolge de bochtstraal van dat wiel.

Wordt al een moeilijke sturing.
Of je neemt een brushless motor waar je de hall sensoren uitleest..wordt wel meer gebruikt. Worden hoeksensoren niet sowieso al toegepast voor stabilteitsprogrammas? Maar het wordt idd wel iets ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 05:06:
Waarom probeer je altijd zoveel mogelijk technische termen in een post te stoppen?

Anyway: ik snap niet hoe 2 losse electromotoren voor meer instabiliteit zorgen dan een differentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:51
Ik denk dat ie bedoelt dat elk wiel dan afzonderlijk geregeld moet worden, omdat a.g.v. verschillen in de twee motoren en wielen je verschillende snelheden op elk wiel zou krijgen.

Extra sensor per wiel lijkt me niet zo'n probleem. 2 Extra drives en motoren kost natuurlijk wel een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:36:
Ik denk dat ie bedoelt dat elk wiel dan afzonderlijk geregeld moet worden, omdat a.g.v. verschillen in de twee motoren en wielen je verschillende snelheden op elk wiel zou krijgen.
Ja maar dat heb je bij een diff ook. Sterker nog, bij een diff gaat al je koppel naar het minst belaste wiel, bij 2 motoren hou je je koppel op het belaste wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bent u de trotse bezitter van een eigenhandig gemaakte Batmobiel? Heeft u een replica van de allereerste Mercedes gebouwd? Of met bloed, zweet en tranen een andere topauto in elkaar geklust? Dan bieden wij u nu de mogelijkheid uw pronkstuk aan het grote publiek te showen tijdens AutoRAI 2011! Wilt u weten hoe? Lees verder!
Pagina: 1 2 3 Laatste