XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door jmk op 13-02-2007 15:47 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Dutchmega schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:42:
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/accelerated_x

Een goed artikel over XGL & AIGLX
Als ik het zo lees, zou ik niet willen zeggen dat XGL een hack is
Jij vindt het draaien van twee X servers geen hack?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
smokalot schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 19:33:
[...]

Jij vindt het draaien van twee X servers geen hack?
Op dit moment is het nog wel een lelijke hack aangezien XGL een fullscreen X server over de bestaande X heen is. Het is (was?) de bedoeling dat XGL een zelfstandige server zal worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

XGL is al weer iets van verleden inmiddels. Zwaar overbodig, helemaal als de goddelijke overlords bij het AMD/Ati HQ eindelijk doorkrijgen dat mensen ook een goede linux-driver zouden kunnen gebruiken (ik voel met je mee als je kaart niet ondersteund word door de open source driver).

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beryl 2.0 RC2 is vandaag losgelaten op de wereld. Zo mooi O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
Wat is er nieuw/verbeterd in de laatste update?
Kon het niet vinden op de beryl site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Ik moet wel toegeven dat Beryl vanaf 0.2.0 gewoon ziek aan het worden is.. die effects.. OMG :D
Het is soms ook totaal niet nuttig. Ik ben af en toe gewoon aan het gamen met mijn deskop :+
Motion blur bijv... leuk :P

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

Metro2002

Memento mori

hm die laatste versie van beryl maar eens proberen dan. Ik krijg die oude versie niet meer binnen via apt-get en die nieuwere werkt niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:29:
hm die laatste versie van beryl maar eens proberen dan. Ik krijg die oude versie niet meer binnen via apt-get en die nieuwere werkt niet :(
Staat er geen oude Beryl meer in /var/apt/cache/archives? Normaliter staan daar al je gedownloadde pakketjes (mits je niet recent een (auto-)clean hebt uitgevoerd). Op het forum zie ik nu al een aantal reacties dat de nieuwe Beryl (weer) niet lekker werkt.

Dus ik zeg het nog maar een keer: niet gelijk beryl updaten, _altijd_ even wachten en laat anderen het maar lekker testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

mithras schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:34:
[...]
Staat er geen oude Beryl meer in /var/apt/cache/archives? Normaliter staan daar al je gedownloadde pakketjes (mits je niet recent een (auto-)clean hebt uitgevoerd). Op het forum zie ik nu al een aantal reacties dat de nieuwe Beryl (weer) niet lekker werkt.

Dus ik zeg het nog maar een keer: niet gelijk beryl updaten, _altijd_ even wachten en laat anderen het maar lekker testen ;)
nee ik heb mijn ubuntu systeem opnieuw moeten installeren (achter af niet nodig geweest maargoed :+)
dus heb ook geen oude dingen meer opgeslagen staan :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:35:
[...]

nee ik heb mijn ubuntu systeem opnieuw moeten installeren (achter af niet nodig geweest maargoed :+)
dus heb ook geen oude dingen meer opgeslagen staan :{
Hier al mijn pakketjes van Beryl 0.1.9999
wget http://download.juriansluiman.nl/beryl_0.1.9999.1_i386.zip
tar xf beryl_0.1.9999.1_i386.zip
cd beryl*
sudo dpkg -i *.deb
Zal volgens mij het probleem oplossen. In de zip zitten de volgende bestanden:[list]• beryl
• beryl-core
• beryl-manager
• beryl-plugin
• beryl-plugins-data
• beryl-plugins-unsupported
• beryl-settings
• beryl-settings
• beryl-settings-bindings
• emerald
• emerald-themes
• libberyldecoration
• libberylsettingsAlstu :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Thanks ! ga ze vanavond gelijk even erop zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tis gelukt, zelf nog met de nieuwe versie van Beryl ook 8)
Blijkt dat het installeren van de ATI drivers niet goed gegaan was waardoor de boel niet werkte 8)7 handig.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik heb eergister nieuwe verse install gedaan, nu ubuntu ipv kubuntu maar heb hetzelfde probleem met beryl. Overigens, tar kan bij mij geen zip lezen :S. Welk pakketje moet ik installeren dat die dat wel kan? Wou even kijken of deze manier ook voor mij de oplossing was. Maar serieus, ik wil nooit meer een ATI kaartje... tis dat die in mijn laptop zit anders had ik hem gelijk verkocht.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Shinji schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 00:44:
Ik heb eergister nieuwe verse install gedaan, nu ubuntu ipv kubuntu maar heb hetzelfde probleem met beryl. Overigens, tar file-roller kan bij mij geen zip lezen :S. Welk pakketje moet ik installeren dat die dat wel kan? Wou even kijken of deze manier ook voor mij de oplossing was. Maar serieus, ik wil nooit meer een ATI kaartje... tis dat die in mijn laptop zit anders had ik hem gelijk verkocht.
Ik zou hem meteen ritueel verbrand hebben als hij ook hier niet vastgesoldeerd zat aan het moederbord van mijn laptop. Wat zou je trouwens zeggen van zip en unzip ( inpakken / uitpakken ) :)

0.0

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Het lijkt mij een goed idee om de TS aan te passen met meer recente informatie aangezien vrijwel iedereen momenteel geinteresseerd is in Beryl en de AIGLX architectuur de keuze #1 is voor Intel & NVidia klanten. Een stukje over verschillende plugin's zou wel leuk zijn.

Afbeeldingslocatie: http://wiki.beryl-project.org/skins/beryl/beryl.png

Installatie Handleidingen voor:Deze pagina's houden zelf vaak de juiste installatie bij voor de meeste distributies en bevatten ook vaak de installatie van de X server en video drivers. Natuurlijk kan ook naar de distributie-specifieke documentatie zoals die bv. voor Ubuntu, Gentoo & Suse los worden verwezen.

Dat XGL logo bovenaan is natuurlijk helemaal verouderd... het gaat mensen uiteindelijk om de sterren van dit moment en dat zijn de Beryl en Compiz. Misschien is het daarom ook een goed idee om de topic-titel te wijzigen naar "Het grote Compiz en Beryl topic" ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.go-compiz.org/images/c/ca/Compiz_final_v.png

Natuurlijk zijn de verschillende onderliggende architecturen XGL en AIGLX belangrijke onderwerpen (ook vanwege de verschillen in onhoud, de ondersteuning en beperkingen) en is het misschien handig om de TS aan te passen met een beschrijving van de architecturen en de verschillen hiertussen.

Afbeeldingslocatie: http://www.todd-lee.com/blog/uploads/200603/16_001110_xgl_logo.jpgAfbeeldingslocatie: http://zh.gentoo-wiki.com/images/b/b1/140px-Xorg_logo3.png

De volgende links zijn enkele bronnen waar ik veel aan gehad heb:De zijn inmiddels wel een jaar oud, waardoor er inmiddels wellicht betere artikelen te vinden zijn. Alleen zelf heb ik ze nog niet gevonden. Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Uitbreiding, nieuwste Debian SID pakketjes.
In je /etc/apt/sources.list zetten..
# imu's Beryl-SVN Debian-unstable Repository
# GPG key: 81836EBF
deb http://download.tuxfamily.org/3v1deb debian-unstable beryl-svn

Zijn soms moeilijk te vinden deze Beryl Debian repo's :)

Hier dus die hele uitleg:
http://wiki.beryl-project..._SVN_snapshots_repository

[ Voor 86% gewijzigd door DeMoN op 15-02-2007 22:46 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Is wel prachtig dat AIGLX, jammer dat er nog steeds geen ondersteuning is voor de Mobility radeon X1300 qua open source drivers (althans naar mijn weten) en XGL vind ik een beetje brak. Hoelang moeten we hier nog op gaan wachten totdat de gemiddelde kaarten een beetje support gaan worden, of dat Ati eindleijk ondersteuning voor AIGLX in zijn drivers gaat zetten???????

Zucht.......wordt er een beetje moe van :(

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

CaVeFiSh schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:36:
Is wel prachtig dat AIGLX, jammer dat er nog steeds geen ondersteuning is voor de Mobility radeon X1300 qua open source drivers (althans naar mijn weten) en XGL vind ik een beetje brak. Hoelang moeten we hier nog op gaan wachten totdat de gemiddelde kaarten een beetje support gaan worden, of dat Ati eindleijk ondersteuning voor AIGLX in zijn drivers gaat zetten???????

Zucht.......wordt er een beetje moe van :(
Als GL-compositing op de linux desktop volwassen en mainstream wordt, kan ik me niet voorstellen dat Ati daar veel op achter zal willen lopen.

Dat je moe wordt van gebrekkige ondersteuning zou je in de toekomst ertoe kunnen overwegen hardware aan te schaffen van fabrikanten die goed werkt met meerdere OSen, intel of nvidia dus. Ati is een bedrijf, die zoveel mogelijk willen verkopen, en tenzij ze dus een reden hebben om mee te werken zullen ze dat niet doen. Gebruik je portemonnee dus om ze te dwingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er geen handtekeningen-acties (of hoe je ze ook noemt... naam + email opgeven :P) om AIGLX in fglrx te krijgen?
Of beter: Specs release van hen kaarten. (hoewel dat onwaarschijnlijker is)

Note: hibernate is ook al kaputt met fglrx :X

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchmega op 16-02-2007 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Dutchmega schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:45:
Zijn er geen handtekeningen-acties (of hoe je ze ook noemt... naam + email opgeven :P) om AIGLX in fglrx te krijgen? Of beter: Specs release van hen kaarten. (hoewel dat onwaarschijnlijker is) Note: hibernate is ook al kaputt met fglrx :X
Laat ze een poepie ruiken:
http://support.ati.com/ic...894&surveyID=508&type=web

Let op: Hier kun je bugs en feature requests naartoe sturen, geen vragen stellen omdat je iets niet begrijpt.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een manier om Beryl aan de praat te krijgen als je een beginner bent en bijv. de command-line niet beheerst??? (gebruik trouwens Ubuntu 6.06)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:52:
Is er een manier om Beryl aan de praat te krijgen als je een beginner bent en bijv. de command-line niet beheerst??? (gebruik trouwens Ubuntu 6.06)
Je hebt een Intel videokaart dus erg moeilijk zal het niet zijn om het aan de praat te krijgen. Op de wiki van Beryl staat precies wat je moet weten. Wat je moet doen is een pakketbron toevoegen (repository), wat opties toevoegen aan xorg.conf (configuratie bestand) en sudo aptitude install beryl uitvoeren in de command line. Dan heb je Beryl werkend. Wanneer je ook nog beryl-manager toevoegt aan de gnome sessies zal Beryl automatisch starten.

Edit: Wat meer uitleg (command line):

Het volgende commando opent de lijst met pakketbronnen:
sudo gedit /etc/apt/sources.list

Daaraan moet je het volgende toevoegen:
deb http://3v1n0.tuxfamily.org edgy beryl-svn

Wanneer je sources.list hebt opgeslagen voeg je met het volgende commando in de command line de sleutel toe van de pakketbron:
wget http://3v1n0.tuxfamily.org/DD800CD9.gpg -O- | sudo apt-key add -

Daarna update je de pakketlijst:
sudo apt-get update

Daarna moet je de X server configureren:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Ga naar de sectie "Module" en controleer of de volgende dingen aanwezig zijn (voeg ze anders toe):
Load "dri"
Load "dbe"
Load "glx"

Zoek de sectie "Device" en voeg het volgende toe:
Option  "XAANoOffscreenPixmaps"

Voeg aan het einde van het xorg.conf bestand het volgende toe (alleen als het nog niet bestaat):
Section "DRI"
        Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
        Option "Composite" "Enable"
EndSection

Als je al deze dingen hebt uitgevoerd (het is makkelijker dan het lijkt!) dan moet je even uit loggen en weer inloggen (de X server herstarten).

Als je weer in bent gelogd voer je het volgende uit in de command line:
sudo aptitude install beryl

Om Beryl nu te kunnen starten voer je "beryl-manager" in in de command line. Wanneer alles werkend is kun je dit command toevoegen aan de gnome sessies.

[ Voor 55% gewijzigd door Surkow op 17-02-2007 12:30 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga het vandaag nog uitproberen, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:57

Tuxie

En WeL nU!

Kan iemand mij even uit de brand helpen?

Draai zelf net de laatste slackware (11.0) en heb de stappen om beryl te installeren allemaal gevolgd. nu kan ik de beryl manager starten, echter als ik op beryl-settings klik gebeurt er niets.... Uiteraard via de command-line opgestart en het schijnt dat er twee libraries missen:

libdbus-1.so.3:
libgnomevfs-2.so.0

Dit zijn klaarblijkelijk gnome libraries en uiteraard heb ik ook geen Gnome aangezien die uit slackware verwijderd zijn. Weet iemand toevallig in welke paketten deze zitten aangezien ik geen zin heb om de hele gnome mikmak te installeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
ik zit ook met een probleem. Ik heb alle beryl packages geinstalleerd.
Als ik nu de beryl-manager start en beryl kies als window manager, gaan m'n vensters flikkeren en valt ie daarna weer terug naar metacity. Mijn kaart (ATI Radeon 9600XT) werkt naar behoren: direct rendering werkt, XGL geloof ik ook (hoe controleer ik dit?). Het enige wat ik denk dat fout kan zitten is beryl-dbus die een foutmelding gaf tijdens installatie. Weet iemand een mogelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
@Bram77
Bram77 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:03:
Ik heb eindelijk Byrel/XGL aan de praat met mijn X800 GTO2.
Ik gebruik de fglrx driver i.c.m. de laatste SVN ban Beryl (update vanuit de svn repository).
De officiele ati driver kon de klus niet klaren. Ook moest ik om de een of andere reden linux-restricted-modules installeren, terwijl dat in de meeste howtos niet werd gemeld.
Hoe heb je het installeren van Beryl voor de x800gto2 voor elkaar gekregen, ik heb namelijk dezelfde videokaart? Ik heb verschillende guides (zoals de wiki) gevolgd, maar krijg steeds verschillende foutmeldingen en wit beeld. Heel soms doet Beryl het wel maar is heeel onbetrouwbaar...
Ik heb echt van alles geprobeerd, als je een leuke guide heb ik gevonden ervoor zal ik dat eens proberen.
En heb jij ook zon lelijk opstartlogo van Ubuntu (lijkt wel 256 kleuren logo) als je Ubuntu opstart. Ik heb wel al de fglrx drivers geinstalleerd.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

3V3RT schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:41:
ik zit ook met een probleem. Ik heb alle beryl packages geinstalleerd.
Als ik nu de beryl-manager start en beryl kies als window manager, gaan m'n vensters flikkeren en valt ie daarna weer terug naar metacity. Mijn kaart (ATI Radeon 9600XT) werkt naar behoren: direct rendering werkt, XGL geloof ik ook (hoe controleer ik dit?). Het enige wat ik denk dat fout kan zitten is beryl-dbus die een foutmelding gaf tijdens installatie. Weet iemand een mogelijke oplossing?
Run eens beryl-manager in een terminal en paste de output eens hier als je daar niets aan hebt :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
geen output, alleen direct de manager die opstart. of doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
3V3RT schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:56:
geen output, alleen direct de manager die opstart. of doe ik iets fout?
Start in je gnome-omgeving een terminalvenster op en typ daarin
beryl-manager
Geef die output hier terug :)

Bijvoorbeeld (bij mij):
jurian@karlijn:~$ beryl-manager 
  GTK Accessibility Module initialized
Soms krijg je wat meer terug, als het fout gaat moet je het hier ook terug kunnen vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door mithras op 20-02-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
raar, maar ik krijg dus niks terug :
evert@evert-desktop:~$ beryl-manager
evert@evert-desktop:~$ 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
vogelaarke135 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:44:
@Bram77

[...]

Hoe heb je het installeren van Beryl voor de x800gto2 voor elkaar gekregen, ik heb namelijk dezelfde videokaart? Ik heb verschillende guides (zoals de wiki) gevolgd, maar krijg steeds verschillende foutmeldingen en wit beeld. Heel soms doet Beryl het wel maar is heeel onbetrouwbaar...
Ik heb echt van alles geprobeerd, als je een leuke guide heb ik gevonden ervoor zal ik dat eens proberen.
En heb jij ook zon lelijk opstartlogo van Ubuntu (lijkt wel 256 kleuren logo) als je Ubuntu opstart. Ik heb wel al de fglrx drivers geinstalleerd.
Je gebruikt zeker de SVN van Beryl, i.v.m. de witte cube? Even downgraden naar 1.9999 (nogiets, Beryl selecteren in Synaptic en Ctrl+e geeft je de optie te downgraden. Daarna even de SVN regel uit je sources.list halen).

In het volgende topic omschrijf ik hoe ik het heb gedaan..
http://forum.interaddict.org/viewtopic.php?p=52004#52004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het werkt hier (met de uitstekende handleiding van Surkow/) zelfs op mijn bijna antieke laptop met i916GM grafische kaart. Als ik flink aan de gang ga met effecten is de CPU usage ongeveer 30 tot 40% op mijn Intel Pentium-M (Centrino, Banias) 1.5GHz. Valt me nog alles mee, want XGL kreeg ik nooit lekker vloeiend aan de gang op dit ding. Ik heb het trouwens draaiend op een vrijwel default Xubuntu installatie.

[edit]
Nog wel een vraagje, in de manuals en beryl-manager word constant gesproken over de "super"-key. Welke is dat? :X Ik heb een heleboel toetsen uitgeprobeerd maar geen werkt er. De win-key dus. :P

[ Voor 16% gewijzigd door AtleX op 20-02-2007 22:00 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
voor zover ik weet zijn alle packages voor beryl goed geinstalleerd.

Het probleem is nu dat hij niet wil overschakelen naar beryl window manager. Wat ik al zei, is dat de venstertjes begin the flikkeren voor een paar seconden. ik denk dat ik een fout met aiglx en glx heb begaan. maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gelukkig biedt de man page hulp:
OPTIONS
       -d   prevents from detaching from console.  Useful  for 
            debugging  and error analysis.

--no-force-window-manager
            don't replace running window manager at start

--no-force-decorator
            don't replace an eventually running decorator
Dus wat zegt beryl-manager -d om te beginnen. Misschien zit de fout wel in je window decorator (dus --no-force-decorator) of werkt Beryl toch niet optimaal, maar Emerald wel (dus --no-force-window-manager). Probeer eerst die -d zou ik zeggen :)

Als je denkt of er wat mis is met Aiglx en GLX moet je (een relevant deel van) je glxinfo posten.

[ Voor 9% gewijzigd door mithras op 20-02-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
"beryl-manager -d" geeft zoals ik al dacht een lege terminal, althans hij voert verder niks uit.
met de andere 2 parameters doet hij ook niks bijzonders.
* Beryl system compatiblity check                            *

Detected xserver                                : AIGLX

Checking Display :0.0 ...

Checking for XComposite extension               : failed

No composite extension
beryl: No composite extension

misschien komt dit van pas. toch AIGLX ipv GLX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
Heb zowaar alles aan de praat gekregen. Met een aparte xserver start ik een xgl sessie op, daarin open ik de beryl-manager, maar dan gaat alles op wit. ik kan nog wel door me kubussen heen switchen met ctrl+alt+linkermuis. Het witte scherm is known bug, weet iemand hier toch misschien een oplossing op?

[ Voor 111% gewijzigd door 3V3RT op 21-02-2007 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 14:47
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
gehakt@pc:~$ beryl-xgl 
* Beryl system compatibility check                           *

Detected xserver                                : XGL

Checking Display :1.0 ...

Checking for XComposite extension               : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension                  : passed
Checking for RandR extension                    : passed
Checking for XSync extension                    : passed

beryl-xgl: Support for non power of two textures missing
beryl-xgl: Failed to manage screen: 0
beryl-xgl: No manageable screens found on display :1.0

Ik snap dr geen reet van. Ik heb het precies volgens de verschillende tutorials geinstalleerd. Maar als ik een xgl sessie start gebeurt er niets. XGL lijkt gewoon te draaien.

code:
1
2
3
4
5
gehakt@pc:~$ fglrxinfo 
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 SE Generic
OpenGL version string: 2.0.6011 (8.28.8)

Is mijn pc nu wel hardware accelerated?
Ik heb een 9800SE AIW kaartje met de fglrx driver.
Iemand enig idee?

[ Voor 30% gewijzigd door Gehakt op 21-02-2007 18:39 . Reden: Driver inmiddels weer goed. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Heb je wel de modules dri, dbe en glx in Xorg.conf geladen en heb je in je DRI sectie wel een mode 0666 toegevoegd (zie howto van Surkow hierboven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
De modules staan netjes in Xorg.conf. Ik snap er niets van. is Beryl nog zo bugged of iets dergelijks? Ik heb 3kwart jaar geleden ook XGL en Compiz aan de praat gehad op dezelfde hardware en dat gaf minder problemen.

Nog wat output uit syslog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Feb 21 18:49:49 gehakt kernel: [17180346.532000] mtrr: no MTRR for d0000000,400000 found
Feb 21 18:49:49 gehakt kernel: [17180346.532000] mtrr: no MTRR for d0400000,200000 found
Feb 21 18:49:49 gehakt kernel: [17180346.532000] mtrr: no MTRR for d0600000,100000 found
Feb 21 18:49:49 gehakt kernel: [17180346.532000] mtrr: no MTRR for d0700000,1000 found
Feb 21 18:49:49 gehakt gdm[4853]: Error reinitilizing server
Feb 21 18:49:51 gehakt kernel: [17180348.792000] ACPI: PCI Interrupt 0000:01:00.0[A] -> GSI 16 (level, low) -> IRQ 201
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] [fglrx] Internal AGP support requested, but kernel AGP support active.
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] [fglrx] Have to use kernel AGP support to avoid conflicts.
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] [fglrx] AGP detected, AgpState   = 0x1f000a1b (hardware caps of chipset)
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] agpgart: Found an AGP 3.5 compliant device at 0000:00:00.0.
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:00:00.0 into 8x mode
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] agpgart: Putting AGP V3 device at 0000:01:00.0 into 8x mode
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.008000] [fglrx] AGP enabled,  AgpCommand = 0x1f000312 (selected caps)
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] total      GART = 134217728
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] free       GART = 118222848
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] max single GART = 118222848
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] total      LFB  = 126873600
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] free       LFB  = 116387840
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] max single LFB  = 116387840
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] total      Inv  = 0
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] free       Inv  = 0
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] max single Inv  = 0
Feb 21 18:49:53 gehakt kernel: [17180351.020000] [fglrx] total      TIM  = 0

Linux x 2.6.17-11-generic #2 SMP Thu Feb 1 19:52:28 UTC 2007 i686 GNU/Linux

[ Voor 3% gewijzigd door Gehakt op 21-02-2007 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je doet [google=beryl-xgl: No manageable screens found on display :1.0] dan kom je erg veel tips tegen. Misschien kunnen die je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Genoeg hits maar een duidelijke straightforward oplossing nog niet eruit kunnen pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Nou het draait, helaas heeft mijn 4200TI maar 64 MB aan videoram O-)

En waarom leunt die hele meuk zo op gnome? Kunnen ze niet eens een fatsoenlijke architectuur verzinnen ONAFHANKELIJK van de desktopenvironment? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Tuxie schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:59:
Nou het draait, helaas heeft mijn 4200TI maar 64 MB aan videoram O-)

En waarom leunt die hele meuk zo op gnome? Kunnen ze niet eens een fatsoenlijke architectuur verzinnen ONAFHANKELIJK van de desktopenvironment? :X
De enige Gnome-dependancy die ik hier kan ontdekken is librsvg. Het wiel opnieuw uitvinden is zo 1985. :Y

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Gehakt schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:05:
Ik snap dr geen reet van. Ik heb het precies volgens de verschillende tutorials geinstalleerd. Maar als ik een xgl sessie start gebeurt er niets. XGL lijkt gewoon te draaien.

code:
1
2
3
4
5
gehakt@pc:~$ fglrxinfo 
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 SE Generic
OpenGL version string: 2.0.6011 (8.28.8)

Is mijn pc nu wel hardware accelerated?
Ik heb een 9800SE AIW kaartje met de fglrx driver.
Iemand enig idee?
Heb je AIGLX uitgeschakeld en Composite disabled in je xorg.conf?
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "ServerFlags"
        Option  "AIGLX" "off"
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite" "false"
EndSection

En heb je de de restricted modules geinstalleerd?
code:
1
apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r`

Na installatie van de fglrx drivers staan er dubbele entry's in mijn xorg.conf (X800). Om de een of andere reden zorgt dit er voor dat Beryl niet wil werken. Na de installatie en initialisatie van de drivers doe ik een reconfigure van de xserver. Dit schoont de xorg.conf op en verhelpt, in mijn geval, de problemen.

code:
1
dpkg-reconfigure xserver-xorg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Tuxie schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 20:59:
Library van Gnome != Gnome

Hetzelfde geld voor de wijsneuzen die vertellen dat er KDE libraries worden geinstalleerd bij k3b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dutchmega schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:47:
Library van Gnome != Gnome
Hetzelfde geld voor de wijsneuzen die vertellen dat er KDE libraries worden geinstalleerd bij k3b.
Spreek je jezelf tegen, of lijkt dat maar zo ? Er worden wel degelijk KDE-libs geïnstalleerd bij het installeren van K3B (vanzelfsprekend niet heel KDE) ;)

Zie bijvoorbeeld

http://packages.ubuntu.com/feisty/otherosfs/k3b

Of volg het dependancy-boompje op

http://www.gentoo-portage.com/app-cdr/k3b

(k3b -> kde-base -> kdelibs)

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 21-02-2007 22:11 ]

0.0

• Dutchmega
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 22:08:
[...]

Spreek je jezelf tegen, of lijkt dat maar zo ? Er worden wel degelijk KDE-libs geïnstalleerd bij het installeren van K3B (vanzelfsprekend niet heel KDE) ;)

Zie bijvoorbeeld

http://packages.ubuntu.com/feisty/otherosfs/k3b

Of volg het dependancy-boompje op

http://www.gentoo-portage.com/app-cdr/k3b

(k3b -> kde-base -> kdelibs)
Dat lijkt zo. Ik bedoel: Niet heel KDE word geinstalleerd waardoor alles slomer word 8)7

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb gisteren trouwens een filmpje van Beryl 0.2.0 RC1 op YouTube gezet wat een paar features laat zien: http://youtube.com/watch?v=eP2MmjYUZPU Vandaag heb ik RC3 binnengehaald, en die werkt iig nog een stuk sneller en stabieler dan RC1. :) Animaties blijven minder vaak hangen en transparantie werkt beter dan bij RC1, die vergat nog wel eens de instellingen waardoor alle vensters gewoon ondoorzichtig bleven.

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Jungian schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 21:17:
[...]

De enige Gnome-dependancy die ik hier kan ontdekken is librsvg. Het wiel opnieuw uitvinden is zo 1985. :Y
Nou ik had dus geen gnome geinstalleerd en toen begon de ellende:

gnome-vfs
libdbus
dbus bindings
gconf
libbonobo
libcroco

En ga zo maar door. Na dropline Gnome geinstalleerd te hebben draaide de zut eindelijk, ga maar eens met de hand op een slackware zonder gnome/gnome libraries die boel installen. Ik wens je veel plezier!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Gisteravond ook maar eens beryl geinstalleerd op Ubuntu Edgy Eft, aangezien ik meer zeik had met de ATI driver dan met beryl zelf, ga ik vandaag even een eigen howto in mekaar knutselen.

Screenshots: http://www.domishq.com/ph...ewer.php?albid=33&stage=2

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik ga mezelf echt niet werk bezorgen door Slackware te installeren hoor :P

0.0

• Dutchmega
  • Niet online
domi235 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:14:
Gisteravond ook maar eens beryl geinstalleerd op Ubuntu Edgy Eft, aangezien ik meer zeik had met de ATI driver dan met beryl zelf, ga ik vandaag even een eigen howto in mekaar knutselen.
Waarom installeer je niet xorg-driver-fglrx + fglrx-control ipv handmatig overal mee kloten?

• domi235

domi235

Magic!

Dutchmega schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:55:
[...]

Waarom installeer je niet xorg-driver-fglrx + fglrx-control ipv handmatig overal mee kloten?
Omdat die optie voor mij niet werkte, en ik dus nog steeds geen direct-rendering tot mijn beschikking had. Ten tweede weet ik wat ik nu heb geinstalleerd en welke veranderingen ik gemaakt heb :)

Ik heb de howto nog even in mekaar gesleuteld: http://www.domishq.com/in...10-and-an-ati-video-card/

Onderaan deze howto heb ik de work-around gezet die ik heb gebruikt voor het white screen of death probleem dat in de laatste Beryl versie lijkt te zitten.

• Bram77
Welke kaart heb je? De xorg-fglrx drivers werken bij mij beter dan de ati fgrlx drivers (X800). Gebruik je nu AIGLX eigenlijk, met de Ati drivers?
De downgrade naar Beryl 1.99999.2 kun je veel eenvouduger doen vanuit synaptic.

• domi235

domi235

Magic!

Bram77 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:25:
Welke kaart heb je? De xorg-fglrx drivers werken bij mij beter dan de ati fgrlx drivers (X800). Gebruik je nu AIGLX eigenlijk, met de Ati drivers?
De downgrade naar Beryl 1.99999.2 kun je veel eenvouduger doen vanuit synaptic.
ik gebruik een ATI Radeon 9800 Pro, de fglrx driver van ati die ik nu heb werkt prima, ik speel toch geen spellen en Beryl werkt prima.

Ik gebruik geen AIGLX, en ik vind de commandline met apt prettiger werken dan synaptic, daarom kies ik voor de commandline ;)

• Bram77
Spellen spelen onder Beryl werkt ook niet met de xorg driver. maargoed. Tof dat er weer een Howto bij is voor de mensen met een 9800. Dat zou ik overigens wel even bij zetten (9800, of ben ik scheel?). Voor mijn X800 zou jouw tutorial niet werken. Dan moet er namelijk expliciet aangegeven worden dat AIGLX niet gebruikt wordt. Je zou zeggen dat dat bij jou ook nodig is, want dat is default enabled.

• FreeStyler
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-09-2023

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

Ik heb beryl op mijn gentoo bak geinstalleerd, het werkt alleen niet altijd vlekkeloos. Na een tijd wordt ik uit X gegooid en krijg de error. :(

beryl-manager lost the connection with display 0:0

Ik gebruik de xeffects svn. Het gebeurt bij alle versies. Heeft iemand hier ook last van.

• domi235

domi235

Magic!

Bram77 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:47:
Spellen spelen onder Beryl werkt ook niet met de xorg driver. maargoed. Tof dat er weer een Howto bij is voor de mensen met een 9800. Dat zou ik overigens wel even bij zetten (9800, of ben ik scheel?). Voor mijn X800 zou jouw tutorial niet werken. Dan moet er namelijk expliciet aangegeven worden dat AIGLX niet gebruikt wordt. Je zou zeggen dat dat bij jou ook nodig is, want dat is default enabled.
Nee staat er idd niet in, zal ik even aanpassen. Ik heb trouwens in geeneen howto gezien dat AIGLX uitgeschakeld moest worden, en naar mijn weten stond het bij mij niet standaard aan.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

FreeStyler schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:03:
Ik heb beryl op mijn gentoo bak geinstalleerd, het werkt alleen niet altijd vlekkeloos. Na een tijd wordt ik uit X gegooid en krijg de error. :(

beryl-manager lost the connection with display 0:0

Ik gebruik de xeffects svn. Het gebeurt bij alle versies. Heeft iemand hier ook last van.
Even de versie uit Portage gebruiken ? Het is niet voor niets een overlay ;)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeStyler

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

Jungian schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:46:
[...]

Even de versie uit Portage gebruiken ? Het is niet voor niets een overlay ;)
Ik heb de oorzaak gevonden. Het ligt aan de combinatie Yakuake en beryl. Yakuake doet X crashen bij gebruik icm beryl :'(
Dan maar geen yakuake gebruiken, tis wel een erg handige programma

Zie ook deze link Gentoo buglist yakuake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Ik krijg op dit moment de volgende foutmelding.
Ik heb net gedowngrade naar versie 1.99 oid aangezien de nieuwste niet wilde werken.

Ik heb het zoiezo nog niet werkend gekregen via de tutorials.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
gehakt@pc:~$ beryl-xgl 
* Beryl system compatiblity check                            *

Detected xserver                                : XGL

Checking Display :1.0 ...

Checking for XComposite extension               : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension                  : passed
Checking for RandR extension                    : passed
Checking for XSync extension                    : passed

Checking Screen 0 ...

Checking for GLX_SGIX_fbconfig                  : passed
Checking for GLX_EXT_texture_from_pixmap        : passed
Segmentation fault (core dumped)

Iemand enig idee?
Wel jammer dat het nog niet echt lekker aan de praat is te krijgen tegenwoordig.
Ik moet zeggen dat compiz me een half jaar geleden minder problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
kickass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Welke Xorg versie draai je? Met 7.2 wil het niet echt als je een Ati kaart hebt (Nvidia weet ik niet zeker). Ik zit alweer een week of twee zonder beryl onder Feisty. Is ook nog geen oplossing voor,

[ Voor 8% gewijzigd door Bram77 op 08-03-2007 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Hij start de sessie gewoon maar verder gebeurd er niks. Ik krijg de standaard iconen maar geen enkel effect of wat. XGL draait wel maar op het moment dat Beryl crasht schiet deze naar de 99% cpu.

Ik weet nog niet welke Xorg versie ik heb. Edgy is ongeveer vorige maand geinstalleerd. Ik zal het eens nakijken welke versie het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Dan zul je wel geen Xorg 7.2 draaien. Dan had je het wel geweten.
7.2 zit in de repos van Feisty, maar niet van Edgy.

Welke videodriver gebruik je? Ik had laatst het zelfde probleem (onder Feisty) met de "ati" driver (de open source driver). De xorg-fglrx driver werkt bij mij het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Ik gebruik de fglrx driver.

code:
1
2
3
4
5
X Window System Version 7.1.1
Release Date: 12 May 2006
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 7.1.1
Build Operating System: Linux 2.6.15.7 i686 
Current Operating System: Linux 2.6.17-11-generic #2 SMP Thu Feb 1 19:52:28 UTC 2007 i686

Ik heb het volgende geneuzel onder andere in mijn xorg.conf staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
Section "Module"
    Load  "dbe"
    Load  "i2c"
    Load  "bitmap"
    Load  "ddc"
    Load  "dri"
    Load  "extmod"
    Load  "freetype"
    Load  "glx"
    Load  "int10"
    Load  "type1"
    Load  "vbe"
EndSection

Section "ServerFlags"
    Option      "AIGLX" "off"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "ATI Technologies, Inc. R350 AH [Radeon 9800 SE]"
    Driver      "fglrx"
    Option      "VideoOverlay" "on"
    Option      "OpenGLOverlay" "off"
    BusID       "PCI:1:0:0"
    Option      "XAANoOffscreenPixmaps"
EndSection

Section "DRI"
    Mode         0666
EndSection

Section "Extensions"
    Option      "Composite" "Disable"
EndSection

Moest ik nog wat aan mijn sessies toevoegen oid?

[ Voor 95% gewijzigd door Gehakt op 17-01-2008 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
kickass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ja dat weten we nou wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Gehakt: helaas zijn Beryl en Compiz nog beta maakt ATi bijzonder slechte drivers. Als je wat inzicht hebt in de processen van Linux kan je het wellicht oplossen, soms ook gewoon niet.

Elke configuratie is net weer wat verschillend, en meestal werkt een oplossing wel. Soms dus ook niet. Composite is volgens velen nog niet volwassen genoeg om standaard in de desktop opgenomen te worden, precies om de reden die jij nu ondervindt. Het is jammer, maar geduld hebben is hier een goede remedie.

Als voorbeeld mijn kennismaking met Compiz, toen het net een week oud was ofzo. Ik kreeg het aan de praat, maar na een week was het stuk; niet meer te repareren of herinstalleren. Ik heb wat gewacht, vlak voordat Beryl kwam en toen werkte het wel goed. Later hetzelfde nog een keer gehad met Beryl. Nu draait alles als een zonnetje, en is het voor mijn opstelling stabiel genoeg om te blijven draaien.
Helaas voor jou dus niet. Maar de remedie: wachten en later nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

ik draai nu al een tijdje beryl vanaf een apt source
op debian etch met een nvidia 7800 GS
beryl-core 0.2.0-svn
Draai een dual screen setup met een scherm van 1280*1024 en een van 1024*768

Nu vond ik in de beryl-manager een clone output functie, ik denk dat ik hem verkeerd geinterpeteerd heb, maar het is daarmee dus _niet_ mogelijk om alleen een programma te clonen (ik wou een film op meerdere virtuele dektops neergooien) zodat ik op mn 2e scherm de film heb en op mn eerste scherm gewoon andere dingen...
het clonen kon alleen scherm 2 op scherm 1 (of andersom) jammer genoeg :(
die gold (gelde :?) dan voor alle virtuele dektops :(

en ik heb best wel last van kartelende randjes enzo btw

[ Voor 4% gewijzigd door BarthezZ op 11-03-2007 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarthezZ schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:25:
ik draai nu al een tijdje beryl vanaf een apt source
op debian etch met een nvidia 7800 GS
beryl-core 0.2.0-svn
Draai een dual screen setup met een scherm van 1280*1024 en een van 1024*768

Nu vond ik in de beryl-manager een clone output functie, ik denk dat ik hem verkeerd geinterpeteerd heb, maar het is daarmee dus _niet_ mogelijk om alleen een programma te clonen (ik wou een film op meerdere virtuele dektops neergooien) zodat ik op mn 2e scherm de film heb en op mn eerste scherm gewoon andere dingen...
het clonen kon alleen scherm 2 op scherm 1 (of andersom) jammer genoeg :(
die gold (gelde :?) dan voor alle virtuele dektops :(

en ik heb best wel last van kartelende randjes enzo btw
Je twinview opstelling is iets anders dan je virtual desktops. Als je een venster op al je virtual desktops wil hebben dan kan je dat aanvinken in het window-manager contextmenu van dat specifieke venster (Alt+RMB).

Als je dan het film-venster op je rechterscherm fullscreen zet, dan zal die te zien blijven, ongeacht in welke virtual-desktop je aan het werken bent op je linkerscherm.

De aliasing kan je tegengaan door in nvidia-settings anti-aliasing aan te zetten. Vervolgens moet je fbo-blur geforceerd uitzetten, omdat dat niet werkt met anti-aliasing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

Hmmfg alt + right mouse doet niks bij mij (gebruik emerald als window decorator als dat uit maakt ? )

en ik kan eigenlijk ook niks vinder om fbo blur uit te zetten (even snel op google gezocht maar ik neem aan dat je mij dat zo kan vertellen)

nvidia settings staan nu zo:
http://bart.ha-lo.be/imag...X%20Server%20Settings.png

[ Voor 1% gewijzigd door BarthezZ op 11-03-2007 18:32 . Reden: plaatje te groot en even geen zin te resizen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is het menu waar ik over praat:
Afbeeldingslocatie: http://xs413.xs.to/xs413/07100/contextmenu.png

Ik was nog wat dingen vergeten m.b.t. anti-aliasing, check de tweede post: http://forum.beryl-projec...c.php?f=39&t=2433&start=0

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Niet online

BarthezZ

uhhh dat heb ik dus niet...

zal wel misch kde vs gnome oid?

Na even die ene pagina door te hebben gekeken en uitgtest werkt het nu wel, kartel randjes ed zijn weg, maar nu heb ik het rare probleem dat sommige vensters zwart openen (volledige vnester is zwart)en pas de correcte content weergeeft als ik hem resize (fullscreen of juist niet.) Mijn fout of bugje in beryl?

en sommige vensters lijken zwart te blivjen boven een bepaalde size, en bijv. het draaien van de cube werkt dan ook heel schokkerig, performance probleem?

[ Voor 88% gewijzigd door BarthezZ op 11-03-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

BarthezZ schreef op zondag 11 maart 2007 @ 19:08:
uhhh dat heb ik dus niet...

zal wel misch kde vs gnome oid?

Na even die ene pagina door te hebben gekeken en uitgtest werkt het nu wel, kartel randjes ed zijn weg, maar nu heb ik het rare probleem dat sommige vensters zwart openen (volledige vnester is zwart)en pas de correcte content weergeeft als ik hem resize (fullscreen of juist niet.) Mijn fout of bugje in beryl?

en sommige vensters lijken zwart te blivjen boven een bepaalde size, en bijv. het draaien van de cube werkt dan ook heel schokkerig, performance probleem?
Zelf heb ik ook last van vensters die soms zwart geopend worden of zwart worden nadat ze zijn geminimaliseerd. Ik heb (nog) geen oplossing kunnen vinden op de Beryl forums.

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Surkow schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:33:
[...]

Zelf heb ik ook last van vensters die soms zwart geopend worden of zwart worden nadat ze zijn geminimaliseerd. Ik heb (nog) geen oplossing kunnen vinden op de Beryl forums.
Het is een vreemde bug, maar volgens mij pas geïntroduceerd sinds de RC voor beta2.

Gelukkig voor mij is het inderdaad 1x minimaliseren, 1x terugzetten en dan is het venster weer normaal. Maar ik hoop dat ze het snel verhelpen. Niet echt noodzakelijk om op te lossen, wel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

mithras schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:40:
[...]
Het is een vreemde bug, maar volgens mij pas geïntroduceerd sinds de RC voor beta2.

Gelukkig voor mij is het inderdaad 1x minimaliseren, 1x terugzetten en dan is het venster weer normaal. Maar ik hoop dat ze het snel verhelpen. Niet echt noodzakelijk om op te lossen, wel erg vervelend.
Meestal ben ik te lui om het nog een keer te minimaliseren en scroll ik gewoon over de titelbalk waardoor het venster inklapt. ;D

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RC2 blijft wel lang RC. Ik lees op de blog dat hij even wat minder tijd heeft maar ik zou graag een stable release binnen niet al te lange tijd zien. En heeft iemand die wall-plugin al geprobeert? Want dat ziet toch erg gaaf uit moet ik zeggen. Mooier en handiger dan de cube imho.

Filmpje van de wallplugin op de blogsite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ik ben aan het experimenteren met Ubuntu en dat is mijn eerste linux ervaring, na 5 clean installs op een VMWare 5.xx machine heb ik eindelijk mijn grafische kaart op 1280x800 kunnen laten draaien, dat is dus nu eindelijk gelukt. Ik heb op dit moment de volgende nvidia-kernel-source en nvidia-glx versie draaien: 1.0.8776+2.6.17.7-11.2

Ik kan ook niet verder updaten volgens de synaptic package manager. Toch lees ik overal hogere versienummers, wat is de thirdparty source voor deze versies en is het raadzaam die te installeren?

Ik draai dit alles overigens op mijn laptop: Asus A8J, met een Geforce 7300 Go, 1gb intern geheugen hoewel de VM daar geen beschikking toe heeft.

Nou wilde ik wat verder gaan met Beryl en ik heb dit voor een groot deel geinstalleerd, of laten we zeggen het programma staat erop, maar op het moment dat ik Beryl-manager uit wil voeren verspringt het beeld naar 640x480 ofzo en is het niet meer leesbaar (door allerlei kleuren die over mijn beeld springen). Ik dus wat onderzoek gedaan, kom ik het volgende tegen:

----------------------------------------------------
Find the “Module” section. Comment out the “Glcore” and “dri” modules and make sure a “glx” module is there.

Now find the “Device” section.

Change every line but the “Identifier” line to look just like this:

Code:

Section "Device"
Identifier- leave this line alone!
Driver "nvidia”
BusID “PCI:1:0:0″
Option “RenderAccel” “true”
EndSection
-----------------------------------------------------------

Bij mij ziet het er echter als volgt uit:

------------------------------------------------------------
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page.
# (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
# sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "Files"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/misc"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/Type1"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
FontPath "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
FontPath "/usr/share/fonts/X11/misc"
# path to defoma fonts
FontPath "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Section "Module"
Load "dbe"
Load "i2c"
Load "bitmap"
Load "ddc"
Load "dri"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "type1"
Load "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Option "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "stylus"
Option "Device" "/dev/wacom" # Change to
# /dev/input/event
# for USB
Option "Type" "stylus"
Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "eraser"
# /dev/input/event
# for USB
Option "Type" "eraser"
EndSection

Section "InputDevice"
Driver "wacom"
Identifier "cursor"
# /dev/input/event
# for USB
Option "Type" "cursor"
EndSection

Section "Device"
Identifier "VMWare Inc [VMware SVGA II] PCI Display Adapter"
Driver "vmware"
BusID "PCI:0:15:0"
Option "XAANoOffscreenPixmaps"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
HorizSync 28-51
VertRefresh 43-60
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "VMWare Inc [VMware SVGA II] PCI Display Adapter"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x800" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Generic Keyboard"
InputDevice "Configured Mouse"
InputDevice "stylus" "SendCoreEvents"
InputDevice "cursor" "SendCoreEvents"
InputDevice "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection

Section "DRI"
Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection

-------------------------------------------------------------

Zoals te zien is, is er bij mij in het deel van device VMWare aan het meespelen. Dan nu de vraag: Is het wel mogelijk om mijn graka aan te spreken? Zo ja hoe? Alle keren dat ik via het Nvidia scherm deze waarden aanpaste (xorg.conf) crashte de hele boel en kon ik de zooi overnieuw installeren. Nu kan ik het wel via de gedit mode doen, maar ik vermoed dat hetzelfde zal gebeuren. Ik vermoed dus dat die device sectie ervoor zorgt dat ik glx niet kan aanspreken (klopt dit?) en dus geen direct rendering heb waardoor ik Beryl niet kan draaien (klopt dit?). Kan ik dit dan aanpassen zodat het wel lukt? Mocht er informatie missen, laat het dan aub weten dan post ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

leeke1984 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:09:
Ik ben aan het experimenteren met Ubuntu en dat is mijn eerste linux ervaring, na 5 clean installs op een VMWare 5.xx machine heb ik eindelijk mijn grafische kaart op 1280x800 kunnen laten draaien, dat is dus nu eindelijk gelukt.

[...]

Zoals te zien is, is er bij mij in het deel van device VMWare aan het meespelen. Dan nu de vraag: Is het wel mogelijk om mijn graka aan te spreken? Zo ja hoe? Alle keren dat ik via het Nvidia scherm deze waarden aanpaste (xorg.conf) crashte de hele boel en kon ik de zooi overnieuw installeren. Nu kan ik het wel via de gedit mode doen, maar ik vermoed dat hetzelfde zal gebeuren. Ik vermoed dus dat die device sectie ervoor zorgt dat ik glx niet kan aanspreken (klopt dit?) en dus geen direct rendering heb waardoor ik Beryl niet kan draaien (klopt dit?). Kan ik dit dan aanpassen zodat het wel lukt? Mocht er informatie missen, laat het dan aub weten dan post ik dat.
vmware emuleert een grafische kaart, en vooralsnog heeft die inderdaad geen hardware versnelling, en gaat beryl dus niet werken.

Xen doet dat anders, maar is lastiger aan de gang te krijgen.

Als je beryl eens werkend wil zien zou ik gewoon een van de Xgl live-CDs proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Ok duidelijk, tnx voor de snelle reply, maar dan heb ik nog een andere vraag. Is het dan misschien mogelijk om een alternatief voor de emerald themes te krijgen? Want ik wil van deze saaie standaard themes af. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai tegenwoordig compiz onder kubuntu feisty, wat wel goed bevalt. Het voelt wat stabieler aan dan beryl. Het enige waar ik mee zit is het volgende: Als ik top draai valt het me op dat zodra ik bijvoorbeeld aan een venster ga slepen, en hem laat 'wobblen', Xorg ongeveer 60% van mijn CPU inneemt, en compiz ongeveer 20%. Nu vind ik dit wel vrij fors en dit lijkt me niet helemaal normaal.
Ik heb een Geforce2 met 64 MB, een Athlon XP 2500+ en 512 MB RAM. Ik draai compiz via aiglx. Verder loopt compiz vrij soepel, maar die hoge processor load zo nu en dan is wel vrij storend.
Weet iemand of dit gebruikelijk is, en zo nee, wat hier aan te doen is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeStyler

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

En heeft iemand die wall-plugin al geprobeert? Want dat ziet toch erg gaaf uit moet ik zeggen
De wall-plugin schuift naar links of rechts als je naar een andere virtuele desktop gaat, het roteert niet zoals bij de cube-plugin. Ik persoonlijk vind de cube-plugin kwa visualisatie mooier en handiger, want je kunt met de middle-mouse button de cube roteren en een desktop selecteren. Voorzover ik snel kon zien heeft de wall-plugin dat niet.

Trouwens de svn versie is de laatste tijd erg buggy, beryl klapt er steeds uit en dan krijg ik de normale kde windowmanager of niet. Ik hou het voorlopig maar op 1.9999.2 die is stabiel genoeg en crasht niet. De svn versie heeft wel een leuke nieuwe optie, application tabs waarmee je allerlei vensters kunt tabben.

[ Voor 25% gewijzigd door FreeStyler op 12-03-2007 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeStyler

FreeStyler

Str8 Ballin&#039;

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:14:
Ik draai tegenwoordig compiz onder kubuntu feisty, wat wel goed bevalt. Het voelt wat stabieler aan dan beryl. Het enige waar ik mee zit is het volgende: Als ik top draai valt het me op dat zodra ik bijvoorbeeld aan een venster ga slepen, en hem laat 'wobblen', Xorg ongeveer 60% van mijn CPU inneemt, en compiz ongeveer 20%. Nu vind ik dit wel vrij fors en dit lijkt me niet helemaal normaal.
Ik heb een Geforce2 met 64 MB, een Athlon XP 2500+ en 512 MB RAM. Ik draai compiz via aiglx. Verder loopt compiz vrij soepel, maar die hoge processor load zo nu en dan is wel vrij storend.
Ik heb dit ook op mijn laptop en desktop systeem. beryl gebruikt nu eenmaal veel cpu. Je zou denken dat het gebruik maakt van de gpu maar ik zie het tegendeel. :(
De load van xorg stijgt bij mij niet naar extreme hoogten, het is voornamelijk beryl. Maar ik merk dat het systeem niet trager wordt ofzo. Het valt alleen op als je top draait.

[ Voor 4% gewijzigd door FreeStyler op 12-03-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Welke versie van de nvidia drivers gebruiken jullie? Wel de 9xxx-serie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 13:14:
Ik vind zelf dat Compiz wel stabieler is, maar heel veel trager en meer resources gebruiken dan Beryl. Daarnaast is een GeForce2 echt niet meer de snelste kaart, en kan je verwachten dat het allemaal erg traag zal gaan :)
zAo schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:29:
Welke versie van de nvidia drivers gebruiken jullie? Wel de 9xxx-serie neem ik aan?
Zo vanaf 84xx wordt de texture_from_pixmap ondersteunt, dus met de 9xxx zit je zeker goed. Kijk wel of het een beta is of een stable. Het maakt niet zoveel uit, maar ga liever voor de beta. In Feisty wordt de 9631 meegeleverd. Van Nvidia is de laatste 9755 (download), maar veel verschil met een 96xx of 94xx zal je niet merken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Weet iemand wanneer de beryl 0.2 echt uitkomt? Hij zou in feb al moeten uitkomen...

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
Dat is idd een goede vraag. De voorwaarde dat alle "critical" bugs opgelost moeten zijn is nog niet aan voldaan en ze hebben nu ook niet zo heel veel haast aangezien ubuntu ervoor gekozen heeft beryl niet default mee te leveren met Feisty

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af wat de plannen van Ubuntu voor de composite-desktop zijn. Ik dacht eigenlijk dat Ubuntu ervoor had gekozen om nog even te wachten tot 7.10 met composite-features, omdat het nog te buggy is. Maar ik draai nu de 5e Feisty alpha, en daar zit standaard Compiz in (standaard uitgeschakeld, maar toch aanwezig).

Het heeft een heel basic config-schermpje. Het enige dat je eraan kan configureren is of je Wobbly wil en of je de Cube wil. Je kan het totaal niet finetunen zoals in de beryl-config. Ook werkt de cube-plugin niet. Uiteraard werken de gconf-editor opties wel (hoewel ik ook daarin de cube niet werkend kreeg).

Als dit Aero moet gaan verslaan dan heb ik er niet zoveel vertrouwen in. Maar misschien wordt het nog wat. Het is tenslotte nog niet af. Ik zou alleen wel graag zien dat beryl net zo makkelijk aan te zetten is. Dat is veel performanter op mijn pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram77
Jeuj, beryl/xgl/ati werkt weer onder Feisty 1.9999.2.Performance is zeker niet optimaal, maar iig een stuk beter werkbaar dan ati/AIGLX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 15:50:
Ik vraag me af wat de plannen van Ubuntu voor de composite-desktop zijn. Ik dacht eigenlijk dat Ubuntu ervoor had gekozen om nog even te wachten tot 7.10 met composite-features, omdat het nog te buggy is. Maar ik draai nu de 5e Feisty alpha, en daar zit standaard Compiz in (standaard uitgeschakeld, maar toch aanwezig).
Dat is het hele geval. Ubuntu vind het mooi spul, maar voor default aan vinden ze het niet stabiel genoeg. Het vreemde alleen vind ik dat het meegenomen wordt door ubuntu-desktop. Maak een nieuw dummy package composite-desktop en installeer dat wanneer je voor het eerst Compiz aanzet.

Daarnaast vind ik het bijzonder slecht dat Compiz wel een aantal plugins heeft zoals Beryl, maar nog steeds alleen te configureren is via de gconf-editor. Het is prima dat je voor je instellingen gconf gebruikt (waar Beryl juist vanaf is gestapt, mij een raadsel), maar maak dan wel een goede interface!.
Het heeft een heel basic config-schermpje. Het enige dat je eraan kan configureren is of je Wobbly wil en of je de Cube wil. Je kan het totaal niet finetunen zoals in de beryl-config.
Er bestaat van Gandalf wel een tooltje waarmee je Compiz kan configgen
Ook werkt de cube-plugin niet. Uiteraard werken de gconf-editor opties wel (hoewel ik ook daarin de cube niet werkend kreeg).
De volgende instellingen had je al geprobeerd?
apps/compiz/general/screen0/options/hsize to 4
/apps/compiz/general/screen0/options/number_of_desktops to 1
Als dit Aero moet gaan verslaan dan heb ik er niet zoveel vertrouwen in. Maar misschien wordt het nog wat. Het is tenslotte nog niet af. Ik zou alleen wel graag zien dat beryl net zo makkelijk aan te zetten is. Dat is veel performanter op mijn pc.
Wat ik weet van Aero is dat het met het glass theme er mooier uit moet zien, de alt-tab functie leuk is en dat het in hogere resoluties er beter uit moet zien dan Luna.
Nu kan je veel zeggen, maar het glass theme en dat resolutie gebeuren is zelfs met gtk+cairo al te doen. Dat fancy alt-tabben kan je dan met Beryl, en je bent klaar.
Als een composite window manager (Beryl danwel Compiz) stabiel wordt (dat is atm het grootste punt) kan het volgens mij Aero wel evenaren, of zelfs verslaan.
Natuurlijk ben ik Beryl fanboy, maar met een redelijk objectieve blik kan ik niet zien wat Aero (naast bekendheid en stabiliteit) meer heeft dan Beryl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:17:
De volgende instellingen had je al geprobeerd?
apps/compiz/general/screen0/options/hsize to 4
/apps/compiz/general/screen0/options/number_of_desktops to 1
Heel erg bedankt, dat werkt een stuk beter dan alle dingen die ik aan het proberen was. ;)
Wat ik weet van Aero is dat het met het glass theme er mooier uit moet zien, de alt-tab functie leuk is en dat het in hogere resoluties er beter uit moet zien dan Luna.
Nu kan je veel zeggen, maar het glass theme en dat resolutie gebeuren is zelfs met gtk+cairo al te doen. Dat fancy alt-tabben kan je dan met Beryl, en je bent klaar.
Als een composite window manager (Beryl danwel Compiz) stabiel wordt (dat is atm het grootste punt) kan het volgens mij Aero wel evenaren, of zelfs verslaan.
Natuurlijk ben ik Beryl fanboy, maar met een redelijk objectieve blik kan ik niet zien wat Aero (naast bekendheid en stabiliteit) meer heeft dan Beryl :)
Aero heeft gewoon weinig features, maar die doen het wel. Ik zit nu in gconf-editor alle Compiz-features te unlocken. Ik vind het niet erg om een beetje te prutsen, maar ik wil niet een of andere vage instelling veranderen om m'n cubus te laten werken.

Met "Aero verslaan" bedoelde ik ook eigenlijk dat Compiz en Beryl niet eens in vergelijking staan met wat Aero kan, en dat is nodig om mensen te WOW-en... Als het alleen maar een beetje beter is, zoals nu in Ubuntu met alleen Wobbly en de Cube, dan verslaat het Aero niet echt.

En waarom dat belangrijk is? Nou, niet echt, maar het is natuurlijk altijd leuk om mensen een WOW-gevoel te geven, zeker als ze voor de eerste keer naar zoiets engs als Linux kijken.

Trouwens, is iemand het met me eens dat Compiz en Beryl weer mogen mergen? Ze doen zo'n beetje exact hetzelfde, en hebben dezelfde codebase. Als alle experimentele plugins die Beryl nu onderscheiden van Compiz gewoon in een compiz-experimental-plugins package komen, dan kunnen de grotere zaken gewoon gezamenlijk ontwikkeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
Beryl 0.2.0 is uit!

http://planet.beryl-project.org/

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Beryl 0.2.0 maar even geinstalleerd aangezien ik nieuwsgierig was af het veel verbeteringen heeft, en om gelijk eens de prestaties / het cpu gebruik tussen compiz en beryl te kunnen vergelijken. (Compiz slurpt bij mij > 60 % cpu, zie mijn post van een paar dagen eerder)
Wat ik geconstateerd heb:
- Rendering via Nvidia, Sync to V-blanc aan: beryl verstookt ten alle tijden < 15%, wat ik best acceptabel vind, Xorg zit < 2%, MAAR het ziet er allemaal net niet zo vloeiend uit in vergelijking met compiz.
- Rendering via Nvidia, Sync to V-blanc uit: beryl verstookt bij het wobblen van vensters zo'n 50% - 70% CPU, Xorg zo'n 5% - 10%, MAAR het ziet er heel vloeiend uit.
- Rendering via AIGLX: ziet er vloeiend uit, maar Xorg verbruikt bij het wobblen zo'n 80% cpu, soms nog meer.

Tot dusver vind ik optie 1 het acceptabelst, maar ik vind het toch erg jammer dat het er dan net niet helemaal vloeiend uitziet. Iemand hier nog suggesties voor wat opties waarmee ik zou kunnen experimenteren?
Voor de volledigeheid: Kubuntu Feisty, Nvidia GeForce 2 (nvidia-glx 1.0.9631)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
triple buffering aanzetten? (kan via nvidia-settings)

voor diegene hierboven die zich afvroeg waarom beryl van gconf is afgestapt: Beryl wil (min of meer) DE-onafhankelijk zijn. Gebruikmaken van gconf betekent dat de KDE- en andere niet-gnome-gebruikers, half gnome mogen gaan binnentrekken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tripple buffering aanzetting scheelt echt gigantisch! EN beryl zit nu ten alle tijden < 15%, EN het ziet er allemaal ontzettend vloeiend uit! Bedankt voor deze tip!
Die wall plugin waar hierboven over gesproken wordt kan ik trouwens niet vinden in beryl 0.2, en die ziet er wel fraai uit. Zit die alleen in de SVN versie, of heb ik wat over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 15:27:
Tripple buffering aanzetting scheelt echt gigantisch! EN beryl zit nu ten alle tijden < 15%, EN het ziet er allemaal ontzettend vloeiend uit! Bedankt voor deze tip!
Die wall plugin waar hierboven over gesproken wordt kan ik trouwens niet vinden in beryl 0.2, en die ziet er wel fraai uit. Zit die alleen in de SVN versie, of heb ik wat over het hoofd gezien?
Die plugin zit in het extra pakket. Let wel: je cube ben je kwijt bij het gebruik van de wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, compiz-plugins-unsupported geinstalleerd (ik neem aan dat je die bedoelt), en ik kan nog steeds geen wall plugin vinden... Overigens heb ik daardoor nu wel de 'Group en Tab Windows' plugin... deze heeft ook wel potentie aangezien ik zelf nogal vaak de neiging heb om enorme hoeveelheden vensters open te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 18:17:
Hmm, compiz-plugins-unsupported geinstalleerd (ik neem aan dat je die bedoelt), en ik kan nog steeds geen wall plugin vinden... Overigens heb ik daardoor nu wel de 'Group en Tab Windows' plugin... deze heeft ook wel potentie aangezien ik zelf nogal vaak de neiging heb om enorme hoeveelheden vensters open te hebben staan.
Gek genoeg zit die plugin in Beryl en niet in Compiz, dus lijkt het ook knap als je met het installeren van een compiz package een beryl plugin te voorschijn weet te toveren B)
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste