XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, maar dat had ik al geprobeerd.
Uiteindelijk is het me gelukt, de fglrx doet het niet op ati radeon 9800 Pro 128 mb. DIe werd blijkbaar niet herkend. Ik heb toen Aiglx geinstalleerd, die doet het wel,verder geen driver gedownload voor mn videokaart en hij werkt prima.
Beryl werkt ontzettend soepel, zeerr mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik beryl ook al een tijdje, maar er is een storend probleem, waardoor ik nu toch weer standaard kwin gebruik. Ik vraag me af of hier iemand een oplossing weet voor dit probleem.

Ik gebruik beryl onder kde (kubuntu edgy eft), en beryl werkt niet zo heel goed samen met virtuele desktops. Normaal verschijnen bij mij in de taakbalk alleen de vensters die op de huidige virtuele desktop staan. Dit is te bereiken door naar 'configure panel' te gaan en het vinkje bij 'show windows from all desktops' weg te halen. Zodra ik echter beryl start, zie ik op iedere virtuele desktop op de kubus in de taakbalk al mijn vensters staan. En daarnaast is die hierboven genoemde optie verdwenen (?!).

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Hier is een link naar een filmpje met schijnbaar nieuwe Beryl plugins te vinden. Volgens de reacties heeft het een nogal hoog kwijlgehalte. Ikzelf kan het helaas nog niet zien, zit hier achter een oude k*tcomputer waar youtube filmpjes niet op draaien.

Maar als ik zo de screenies zie van Beryl/XGL dan kan ik niet wachten om het zelf te installeren :P

Ik ben alleen door de bomen het bos kwijt geraakt, wat pakketten betreft. Er is dus Beryl of Compiz, wat moet draaien op XGL of AIGLX ofzo. Wat kan ik het beste gebruiken? Ubuntu 6.10 of OpenSuse 10.2? En moet ik dan XGL of AIGLX hebben of is dat dan al geinstalleerd en heb ik alleen nog Beryl nodig? :?
Ik heb een Ati Radeon 9700 pro.

(Ik heb al wel wat wikipedia pagina's doorgegraven en nog wat pagina's in dit topic, maar ik kom er zo even niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:45:
Hier is een link naar een filmpje met schijnbaar nieuwe Beryl plugins te vinden. Volgens de reacties heeft het een nogal hoog kwijlgehalte. Ikzelf kan het helaas nog niet zien, zit hier achter een oude k*tcomputer waar youtube filmpjes niet op draaien.

Maar als ik zo de screenies zie van Beryl/XGL dan kan ik niet wachten om het zelf te installeren :P
t ziet er gaaf uit allemaal, en sommige plugins zijn ook gewoon makkelijk, maar je kunt wel duidelijk zien dat het een hele nieuwe techniek is, en dat er nog weinig pogingen gedaan zijn om de desktopervaring voor mensen die gewoon wat werk willen doen echt substantieel te verbeteren. Maar de basis is er iig! Over een jaar blaast KDE4/Gnome Vista (en OSX) kwa simpele desktopervaring echt helemaal weg.
Ik ben alleen door de bomen het bos kwijt geraakt, wat pakketten betreft. Er is dus Beryl of Compiz, wat moet draaien op XGL of AIGLX ofzo. Wat kan ik het beste gebruiken? Ubuntu 6.10 of OpenSuse 10.2? En moet ik dan XGL of AIGLX hebben of is dat dan al geinstalleerd en heb ik alleen nog Beryl nodig? :?
Ik heb een Ati Radeon 9700 pro.

(Ik heb al wel wat wikipedia pagina's doorgegraven en nog wat pagina's in dit topic, maar ik kom er zo even niet uit)
Jouw videokaart wordt ondersteund door de open driver, dus kun je AIGLX gebruiken, en dat gebeurt als het goed is standaard als je Ubuntu installeert. Dan moet je een windowmanager kiezen die daar ook gebruik van maakt, compiz voor de wat simpelere effects, of beryl voor de bleeding edge, (vaak zinloze) eyecandy.

OpenSuse installeert denk ik Xgl, en dat is net iets minder handig, maar dan kun je wel de gesloten ati-drivers installeren, voor wat extra performance (alleen zinvol als je spelletjes speelt eigenlijk).

Fedora is ook een goede optie trouwens, AIGLX is door hen gemaakt, en hun windowmanager gebruikt het als het goed is ook out-of-the box.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DirtyHarry:
Beryl kan van zowel Xgl als AIGLX gebruik maken. Zowel Xgl als AIGLX hebben zo hun voor als nadelen.
Xgl heeft het directste pad naar de hardware toe, en daardoor de beste prestaties. Vooral bij iets oudere hardware is dit duidelijk merkbaar. (Ik heb bijvoorbeeld een Nvidia Gforce 2 64 MB, aiglx draaid best ok, maar als ik veel vensters open heb en veel effecten aan heb staan gaat alles via Xgl toch merkbaar soepeler)
Tevens ondersteunt Xgl meer hardware (niet relevant als je hardware wel ondersteunt wordt, nvidia gaat tegenwoordig probleemloos, en ik geloof dat dat voor de meeste ATI's inmiddels ook opgaat). Xgl levert alleen problemen bij het draaien van sommige programma's die van hardware acceleratie gebruik maken (een potje quake3 spelen gaat bijvoorbeeld niet als je Xgl draait, of tenminste, dat is mij niet gelukt)
Aiglx heeft echter naar mijn mening de beste papieren:
+ Tegenwoordig onderdeel van Xorg (7.1). Xorg.conf aanpassen en het werkt!
+ Werkt in tegenstelling tot Xgl ook goed op meerdere monitoren.
+ Werkt in tegenstelling tot Xgl ook over het netwerk. (remote beryl goodness!)

Ik zou je aiglx aanraden. In ubuntu 6.10 is dit ook vrij makkelijk operationeel te krijgen:
http://wiki.beryl-project...on_Ubuntu_Edgy_with_AIGLX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Bedankt voor beide reacties :)
Het begint nu allemaal wat duidelijker te worden. Ik denk dat ik dan Ubuntu 6.10 installeer en het idd over AIGLX ga draaien. Mijn hardware moet het dan denk ik wel redelijk goed kunnen draaien, als het op een Geforce2 al draait. Voor spelletjes heb ik altijd nog windhoos ergens op een partitie rondslingeren.

En inderdaad, er zijn nog niet heel nuttige dingen voor Beryl voor zover ik heb gezien, maar wat nutteloze eye-candy is ook leuk :P Vooral leuk om straks aan mensen te laten zien die zitten op te scheppen dat ze net Vista hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:12:
En inderdaad, er zijn nog niet heel nuttige dingen voor Beryl voor zover ik heb gezien, maar wat nutteloze eye-candy is ook leuk :P Vooral leuk om straks aan mensen te laten zien die zitten op te scheppen dat ze net Vista hebben :+
Dat alleen al is inderdaad genoeg reden om beryl te draaien! :P
Maar daarnaast levert beryl ook een aantal functies die het gebruiksgemak daadwerkelijk bevorderen. Ram je muis bijvoorbeeld naar de rechterbovenhoek, en alle vensters komen mooi naast elkaar te staan. Klik op een venster en dat venster komt vervolgens naar voren. En drag en drop werkt op die manier ook. Een bestand van het ene naar het andere venster slepen is nog nooit zo makkelijk geweest! :) En dan heb ik het nog niet eens over het gemak waarmee je kan inzoomen op je desktop (windowstoets + scrollwiel) met behoud van de mogelijkheid om teksten te selecteren / op knoppen te klikken enzo. En de mogelijkheid om vensters op de voorgrond transparant te laten worden als er een venster gedeeltelijk achter staat, en je met je muis boven dat venster gaat hangen.
Als beryl nu ook nog goed zou samenwerken met de virtuele desktops in kde... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ik heb net voor het uit te proberen even GNOME laten draaien op compiz, maar normaal gebruik ik fluxbox. Is men ook bezig met een window manager zonder flashy-effecten die gebruik maakt van AIGLX. Het zou namelijk fijn zijn als het renderen van je windows via hardware gaat (al heb ik op dit moment geen hardware 3D acceleratie). Ik ben een stuk meer geinteresseerd in een fluxbox-achtige window manager die gebruik maakt van AIGLX dan een desktop environment die daarop werkt. Kent iemand hier zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gewoon wél Beryl gebruiken, maar veel plugins uitzetten. Hoe meer plugins je aanzet, hoe groter je performanceverlies is. Weinig plugins (bijv. alleen switcher, size, move, decoration en dbus) geven dan echter wel de mogelijkheden die je wil.
Ivo schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:43:
Beryl werkt toch alleen met een desktop environment als GNOME of KDE? Qua functionaliteit werk ik nergens sneller mee dan fluxbox. Dus Beryl is dan geen optie.
Mje, dat is waar :p

[ Voor 37% gewijzigd door mithras op 30-01-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Beryl werkt toch alleen met een desktop environment als GNOME of KDE? Qua functionaliteit werk ik nergens sneller mee dan fluxbox. Dus Beryl is dan geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:29:
[...]

Als beryl nu ook nog goed zou samenwerken met de virtuele desktops in kde... :9~
Werkt hier gewoon goed hoor :)

Debian unstable.
KDE 3.5.5
Beryl 1.3

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:00:
[...]

Werkt hier gewoon goed hoor :)

Debian unstable.
KDE 3.5.5
Beryl 1.3
Heb je daar nog iets speciaals voor gedaan? Want op iedere zijde van de kubus zie ik alle programma's in de taakbalk staan, en de optie om alleen per virtuele desktop programma's in de balk weer te geven is verdwenen na het starten van beryl.
Ik heb dit probleem met zowel beryl 1.3, 1.4 en 2.0, onder kde 3.5.5. Of ben ik toevallig op een enigzins obscure bug gestuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 09:43
Nee dat is geen bug.
Het gaat om de manier waarop KDE en Beryl hun virtuele desktops beheren. Beryl doet het meen ik via de 'officiële' manier van Freedesktop.org terwijl KDE het op z'n eigen manier doet. Bij mij (debian etch + een beryl repository) zitten een paar pakketten voor KDE die dit op zouden moeten lossen (oa. kicker-compiz) maar daar heb ik verder geen ervaring mee: ik gebruik Xfce.

EDIT:
Dit staat in de beschrijving van kicker-compiz:
This package provides kicker-compiz, a modified pager applet for kicker to make it work with
compiz. More generally, it is intended to work with window managers that use
the concept of "large desktops" instead of "multiple virtual desktops" as kwin
does exclusively.

[ Voor 30% gewijzigd door rvdven op 31-01-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Zjemm

...

word fluxbox nog wel doorontwikkeld? op de site zie ik niet veel nieuws te melden

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zjemm schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 22:41:
word fluxbox nog wel doorontwikkeld? op de site zie ik niet veel nieuws te melden
Geen idee, ik gebruik het naar volle tevredenheid, mis geen features naar mijn mening, en heb ook geen last van bugs (weer in mijn geval ;)) Ik vind het allemaal best :+

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Net nieuwe beryl versie geinstalleerd, had Beryl 0.2.0 Beta 2 maar daarbij wou het instellingescherm niet tevoorschijn komen, nu was er dus nieuwe versie maar die wil helemaal niet meer opstarten.

Grotendeels zelfde probleem als in dit topic:
http://forum.beryl-project.org/viewtopic.php?t=912

Maar daar word niet de uiteindelijke oplossing verteld dus ben nu maar even beryl opnieuw aan het installeren.
Iemand nog tips?

Overigens, zag ik in het screenshot topic dat als iemand the cube tevoorschijn haalde dat dan zijn vensters boven de desktop leken te zweven, is daar een instelling voor ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Shinji schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:36:
Net nieuwe beryl versie geinstalleerd, had Beryl 0.2.0 Beta 2 maar daarbij wou het instellingescherm niet tevoorschijn komen, nu was er dus nieuwe versie maar die wil helemaal niet meer opstarten.

Grotendeels zelfde probleem als in dit topic:
http://forum.beryl-project.org/viewtopic.php?t=912

Maar daar word niet de uiteindelijke oplossing verteld dus ben nu maar even beryl opnieuw aan het installeren.
Iemand nog tips?
Niet meteen de beryl updates draaien ;) Het klinkt stom, maar zo doe ik het al sinds ze beryl in unstable/stable hebben gesplitst. Het kan natuurlijk altijd mis gaan, dus wacht voortaan 1 a 2 dagen, check het forum regelmatig en als er weinig klachten komen kan je updaten.
Hoe goed ze het ook checken, het blijft alpha software. In de open-source zegt het niet veel (daar is heel veel software alpha of beta *), maar omdat het een window manager is, en geen simpele texteditor of bittorent client, heb je een groter probleem als het mis gaat dan met die programma's.

*) Ik gok dat bijna alle software (op grote pakketten na als de kernel en Gnome) de 1.0 nog niet heeft bereikt: het is een mijlpaal dat aangeeft dat de software "af" is, en eigenlijk kan er altijd wel iets verbeterd worden, dus is het nooit af ;) /uitlegmodus
Overigens, zag ik in het screenshot topic dat als iemand the cube tevoorschijn haalde dat dan zijn vensters boven de desktop leken te zweven, is daar een instelling voor ofzo?
Visuele effecten -> 3D effecten -> Ruimte tussen vensters. Moet je wel de Beryl Settings Manager kunnen starten B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shinji schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:36:
Daar is een setting voor ja, ik heb geen idee waar je die instelling moet zoeken. Ik weet alleen zeker dat er een instelling voor is.

nvm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Tja, opnieuw geinstalleerd dat spul maar leverde geen resultaten. Ik heb overigens geen idee wanneer ik het upgrade, daar bedoel ik mee, soms denk ik inneens:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

En ik kijk verder niet of er een nieuwe versie is ofzo. Maar goed, beryl voortaan dan maar even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Volgens het forum zie ik dat de problemen kunnen zitten in het pakketje beryl-plugins-extra of beryl-plugins-unsupported. Ik gebruik ze beide niet btw, want heb ze toch niet nodig.

Misschien zit er een probleem in je instellingen (conflicterende plugins of een rotte plugin die je aan hebt staan). De ~/.beryl even renamen en beryl opnieuw opstarten moet de truck zijn. Als ~/.beryl niet bestaat wordt die namelijk automatisch aangemaakt, en dan kan het probleem ook verholpen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
heb al ~/.beryl verwijderd, (voor mijn vorige post) voordat ik beryl opnieuw installeerde, had helaas geen effect. Ga overigens binnenkort nieuwe install doen, heb op deze teveel rommel staan, heb veel gekeken of software interessant was en perongeluk ook wat gnome libs geinstalleerd en dan wordt het heel gauw zo'n rommel als je DE's door elkaar gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik heb nu ook maar de gok gewaagd, en Beryl draait erg fijn. Wel een groot geluk dat ik mn pc met de gewone Nvidia driver overweg kan, zodat ik al het aiglx/xgl gezeur niet krijg.

Wat ik wel een probleem vind is dat Beryl kennelijk mn gnome-panel (en dan name het "hoofdmenu" applet, ook bekend als the slab, achter mijn gewone vensters verschijnt. Nog een keer klikken op de applet laat het venster verdwijnen, en als ik nog een keer klik is hij pas zichtbaar boven mijn normale vensters. Voor de duidelijkheid:
Klik: menu opent onder vensters (niet of gedeeltelijk zichtbaar, alles werkt wel)
Klik: menu gaat weer weg
Klik: menu opent boven alle vensters (zoals het hoort)

Zo kan je dus klik (onder) -> klik -> klik (boven) -> klik -> klik (onder) -> ... etc rondgaan. Het is uiteindelijk wel erg irritant, dus is er en oplossing voor dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
En een schopje, want ik denk dat anderen ook last van dit probleem hebben. Ik heb namelijk de oplossing gevonden. Kennelijk was het al tijden bekend op het Beryl forum (incl. oplossing), maar ik kon het niet vinden :X

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is FSP (Focus Stealing Prevention) nieuw in beta2. Dat is in ieder geval de veroorzaker. Het zorgt ervoor dat een nieuw venster niet over een actief venster heen komt. De sterkte van de FSP kan je zelf bepalen. Het uitzetten hiervan verhelpt bovenstaand probleem. De FSP kan je vinden onder General Options -> Level of Focus Stealing Prevention (en die dus op geen zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
mithras schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 19:54:
Hoe goed ze het ook checken, het blijft alpha software. In de open-source zegt het niet veel (daar is heel veel software alpha of beta *),
Weet eigenlijk iemand hoe lang het nog bij benadering duurt voordat dingen als XGL, AIXGL, Beryl, Compix, Cairo, etc etc etc, gewoon een standaard iets in de bekende Linux distro's is?

Nu Windows tal van GPU accelerated effecten heeft en Mac OS X zeker in de binnenkort te verschijnen dat ook geeft, zal het voor Linux een belangrijk punt zijn om hier niet in achter te blijven. Nu was men hier op Linux al mee bezig voordat Windows gebruikers er ook maar aan konden denken, maar ondertussen heeft Microsoft een versie van Windows gelanceerd waarin dergelijke dingen standaard opgenomen zijn, en blijft het op Linux maar een alpha gebeuren.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Dit zal duren tot dat de videodrivers netjes open-source zijn. Op het moment zijn de Ati drivers nog niet open-source. Je kan ze handmatig wel installeren, maar standaard is het nog niet.

Ik gok dat het nog drie-kwart tot een jaar duurt voor het standaard is.

Zie als bron ook dit artikel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

flowerp schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:40:
[...]

Weet eigenlijk iemand hoe lang het nog bij benadering duurt voordat dingen als XGL, AIXGL, Beryl, Compix, Cairo, etc etc etc, gewoon een standaard iets in de bekende Linux distro's is?

Nu Windows tal van GPU accelerated effecten heeft en Mac OS X zeker in de binnenkort te verschijnen dat ook geeft, zal het voor Linux een belangrijk punt zijn om hier niet in achter te blijven. Nu was men hier op Linux al mee bezig voordat Windows gebruikers er ook maar aan konden denken, maar ondertussen heeft Microsoft een versie van Windows gelanceerd waarin dergelijke dingen standaard opgenomen zijn, en blijft het op Linux maar een alpha gebeuren.
_/-\o_ Ik heb hier Windows Vista Business op een partitie staan en ik ben echt totaal niet onder de indruk hoor. Wijs anders eens even een paar van die GPU Accelerated effecten aan dan (zoals jij het noemt). Windows-toets + tab word ik bijvoorbeeld niet echt warm van.

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Jk_W schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:44:
Dit zal duren tot dat de videodrivers netjes open-source zijn.
Is dat dan perse noodzakelijk voor 3D effecten? Voor Microsoft en Apple zijn de drivers die op hun systemen draaien toch ook niet open source?

En is het wachten totdat de NVidia drivers open-source zijn niet zoiets als wachten totdat de Moslims en Joden zich tot elkaars geloof bekeren? ;)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Bij Microsoft en Apple zijn de drivers inderdaad ook niet opensource. Maar de software zelf ook niet. Zij hebben ook geen GPL waarin eisen worden gesteld aan de software en dergelijke. Momenteel kan je het allemaal aan het werk krijgen in je distro'tje, maar jij vroeg wanneer het standaard werd in een distro. Dat is nou eenmaal pas wanneer de software (drivers in dit geval) ook aan de licentie gaan voldoen en dat doen ze nu nog niet. :)

Er wordt al wel gewerkt aan de open-source drivers, maar ze presteren momenteel nog minder dan de closed-source drivers. Er zijn wel kleine toegevingen gedaan door de GPU makers, maar momenteel is het inderdaad nog afwachten. Ik vermoed dat door de relatif snelle groei van open source het echter niet meer heel lang op zich laat wachten. (Ongeveer gelijk met mijn eerder genoemde tijdsschatting ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Jk_W schreef op zondag 04 februari 2007 @ 23:57:
Bij Microsoft en Apple zijn de drivers inderdaad ook niet opensource. Maar de software zelf ook niet. Zij hebben ook geen GPL waarin eisen worden gesteld aan de software en dergelijke.
Je gebruikt de drivers toch gewoon via hun interface? Waarom zou je de source van een driver nodig hebben om er mee te kunnen werken? Daarnaast, dit zou niet eens mogen. Alle software die 3D effecten mogelijk maakt zou helemaal geen source van een specificieke driver nodig moeten hebben. Het moet namelijk universeel voor elke driver kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Ik zeg ook niet dat het niet WERKT. Ik zeg alleen dat het niet voldoet aan de GPL (GNU Public License). De meeste Linux software (waaronder Debian, Gentoo, Ubuntu) worde uitgebracht onder deze license, waar in staat dat je vrij bent de software aan te passen hoe je zelf wilt, wanneer de originele auteurs maar vermeld worden. Closed source software voldoet NIET aan deze license. Het kan dus wel perfect werken, maar het zal NIET standaard in een distro komen, omdat het niet aan de licentie voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

En dat is één van de redenen dat Linux nooit (of de kans is zeer klein) mainstream zal worden. Zelfs Windows Vista trekt automatisch via Windows Update drivers binnen tegenwoordig :+ Daar krijgt Microsoft echt niet voor betaald hoor (en zal er geen traan om laten dat het geen open-source drivers zijn) ;) De gebruiker vind het geweldig en Microsoft + GPU-bakker hebben er weer een fan bij :)

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

het is prima mogelijk om binary drivers mee te leveren zodanig dat het vanuit de user gezien just works (tm), en toch voldoen aan de voorwaarden van de GPL. als je je enigszins bekommert om de technische en juridische criteria die bij de GPL horen een keyword: runtime linking.

GL compositing wordt langzaam volwassen, de technische basis wordt gelegd, en daar passen binary drivers ook in. Compiz en de zijnen, en de gerelateerde technologieen zullen allemaal nog een beetje meer op moeten groeien, en dan zal het bij iedereen out of the box prima werken, en over een jaar ofzo blaast het Vista helemaal weg kwa looks, feel en usability. Op 95% van de gangbare videokaarten. Of je nou een trage maar stabiele reverse engineered driver gebruikt, een binary driver of een volledig open driver maakt voor desktop effects helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Jk_W schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:28:
Ik zeg ook niet dat het niet WERKT. Ik zeg alleen dat het niet voldoet aan de GPL (GNU Public License). De meeste Linux software (waaronder Debian, Gentoo, Ubuntu) worde uitgebracht onder deze license, waar in staat dat je vrij bent de software aan te passen hoe je zelf wilt, wanneer de originele auteurs maar vermeld worden. Closed source software voldoet NIET aan deze license. Het kan dus wel perfect werken, maar het zal NIET standaard in een distro komen, omdat het niet aan de licentie voldoet.
dit is echt simpelweg onzin, je moet je echt meer verdiepen in de licensing van linux distro's voordat je dit soort stellingen poneert.

Ten eerste: er zitten zat binary dingen in linux distro's. Als je mandriva installeert zit daar allerlei binary zooi bij, en dat is een bedrijf die echt geen risico nemen op licentiegebied. In feisty zullen ook de binary videodrivers standaard geinstalleerd zijn, naast de al aanwezige binary wireless drivers.

Dat een distributie wordt uitgebracht onder de GPL wil niet zeggen dat ze alleen maar GPL code verschepen, het betekent dat alle code die door die distro zelf is verschenen onder de GPL valt. Mozilla valt niet onder de GPL, OpenSSH valt niet onder de GPL, apache valt niet onder de GPL, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Jungian schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:38:
En dat is één van de redenen dat Linux nooit (of de kans is zeer klein) mainstream zal worden. Zelfs Windows Vista trekt automatisch via Windows Update drivers binnen tegenwoordig :+ Daar krijgt Microsoft echt niet voor betaald hoor (en zal er geen traan om laten dat het geen open-source drivers zijn) ;) De gebruiker vind het geweldig en Microsoft + GPU-bakker hebben er weer een fan bij :)
het verschil in het gevecht van de OSen zal de komende paar jaar niet beslecht worden op hardwareondersteuning, dat werkt overal goed genoeg. Het verschil zal gemaakt worden op gebruikersgemak, DRM, beheergemak en compatibiliteit. En daarin hebben Apple en Linux een hele goede kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Topicstarter
Mozilla, OpenSSH en Apache vallen misschien niet onder GPL, maar zijn sowieso Open Source. Dat is ook waarom ze wel standaard in een distro zitten. In ieder geval de ATI drivers zijn niet open source en DUS een reden om niet in je distro op te nemen. Dit geld hetzelfde voor bepaalde codecs en fonts. Zitten allemaal niet standaard in de meeste distro's. Het WEL standaard openemen van dergelijke zaken wekt ook een sterke tegenstand op van de communitie. (De distro waar dat laatst bij is gebeurd is me even ontschoten, maar je kan niet ontkennen dat een closed source produkt eigenlijk nooit standaard in een distro wordt opgenomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik heb nu Ubuntu en Beryl 0.2.0 rc1 draaien, en ik ben er erg tevreden over :)
De enige 'bug' die ik heb is dat scrollen en resizen van windows totaal niet soepel gaat. Voor de rest gaan alle animaties, burn-animatie of water-effect bijv, retesoepel. Ik heb gezocht en er zijn meer mensen met dit probleem, en er is niet echt een verband te trekken in waar het probleem ligt. Zowel ati als nvidia systemen, met xgl/aiglx/nvidia-drivers hebben er last van.. Een oplossing heb ik ook nog niet kunnen vinden :(
Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Jk_W schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:09:
Mozilla, OpenSSH en Apache vallen misschien niet onder GPL, maar zijn sowieso Open Source. Dat is ook waarom ze wel standaard in een distro zitten. In ieder geval de ATI drivers zijn niet open source en DUS een reden om niet in je distro op te nemen.
klopt, voor sommige distro's is dat een reden om ze niet in hun pakket op te nemen. Meestal uit principieel/ethisch standpunt, soms uit pragmatisch oogpunt (ondersteuning) en soms omdat het juridisch niet kan. Andere distro's hebben andere principiele overtuigingen, en lossen de juridische en pragmatische problemen op, en leveren het gewoon mee.
Dit geld hetzelfde voor bepaalde codecs en fonts. Zitten allemaal niet standaard in de meeste distro's. Het WEL standaard openemen van dergelijke zaken wekt ook een sterke tegenstand op van de communitie. (De distro waar dat laatst bij is gebeurd is me even ontschoten, maar je kan niet ontkennen dat een closed source produkt eigenlijk nooit standaard in een distro wordt opgenomen.)
Wat is nou je punt, mag het niet of denk jij dat de meeste distro's het niet willen, en gebeurt het daarom bijna nooit? je kunt zeker wel ontkennen dat er nooit niet-vrije software bij distro's geleverd wordt. Bekijk je ubuntu packages maar eens goed. Of je RHEL install, of linspire, of mandriva, MEPIS, of een van de vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Jk_W schreef op maandag 05 februari 2007 @ 01:09:
Mozilla, OpenSSH en Apache vallen misschien niet onder GPL, maar zijn sowieso Open Source. Dat is ook waarom ze wel standaard in een distro zitten. In ieder geval de ATI drivers zijn niet open source en DUS een reden om niet in je distro op te nemen.
Je brengt het veels te overdreven stellig. Zoals jij het zei klonk het net alsof een GPL Linux kernel (en GPL/anderzijds opensource software) het licentie technisch zou uitsluiten dat er closed source dingen in een Linux distributie mogen(!) zitten.

Dat is natuurlijk onzin.

Nog de huidige GPL, nog de bekende andere OS licenties, zeggen iets over het bundelen van deze software met andere software.

Daarnaast kan natuurlijk iedereen een Linux distributie samenstellen. Als ik vandaag beslis dat ik Saskia's Power Linux ga uitbrengen, dan kan ik hier gewoon binaire elementen in bundelen als ik zelf dat wil. Het enige punt is natuurlijk dat Linux geen binary compatibility kent. Daardoor is het dikwijls minder practisch om binaire componenten te bundelen, maar geenzins verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

Wel top dat beryl icm gnome-dock nu goed draait.

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/6876/screenshotji1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Welk dock is dit precies? Heet het gewoon gnome-dock, of is het de al eerder bekende kiba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 23:34
In hoeverre moet ik eigenlijk mijn systeem aanpassen om compiz te draaien?

Ik heb nu Beryl naar alle tevredenheid draaien, maar wil eigenlijk compiz ook wel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:27:
Welk dock is dit precies? Heet het gewoon gnome-dock, of is het de al eerder bekende kiba?
Het lijkt op kiba. Dat krijg ik alleen niet stabiel op Feisty. Deze wel. Het is een proof of concept en aan de hand hiervan worden er meerdere docks ontwikkeld.
Linkjes

http://www.gnome-dock.org/trac/wiki
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=302570
http://code.google.com/p/udock/

[ Voor 4% gewijzigd door black_eye op 06-02-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:39

Surkow

$µr|{0w

Dr_Hell schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:34:
In hoeverre moet ik eigenlijk mijn systeem aanpassen om compiz te draaien?

Ik heb nu Beryl naar alle tevredenheid draaien, maar wil eigenlijk compiz ook wel eens proberen.
Gewoon Compiz installeren. Dan kun je vanuit de Beryl manager kiezen of je Beryl, Compiz of metacity wilt gebruiken (wanneer je gnome gebruikt).

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Misschien loop ik een tijdje achter :z Maar waarom nog compiz? Beryl vervangt dit toch?
Sterker nog, Beryl is een fork van compiz.

edit:
Edit: ja stiekem je post editen. >:)
Kwam er na het op 'send' drukken achter dat ik uit mijn nek aan het lallen was >:)

Maar idd! Titelchange!! :) (DM gedaan)

[ Voor 62% gewijzigd door DeMoN op 06-02-2007 17:42 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

DeMoN schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:25:
Misschien loop ik een tijdje achter :z Maar waarom nog compiz? Beryl vervangt dit toch?
Sterker nog, Beryl is een fork van compiz.
Nope...het zijn twee projecten naast elkaar. Beryl is geforked van Compiz en nu gaan ze ieder hun eigen weg.

Btw...we hebben echt een andere topic titel nodig. Tegenwoordig praten de mensen meer over AIGLX en Beryl dan XGL en Compiz.

Edit: ja stiekem je post editten. >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Surkow op 06-02-2007 17:49 ]

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Die Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif heb ik ook al gedaan, al een tijdje geleden. Kennelijk is die toen afgewezen, ik weet het niet :? Een titelchange is iig wel een goed idee ja :)
Beryl met de juiste nvidia driver is namelijk veel cooler 8)

[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 06-02-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:48:
Die [afbeelding] heb ik ook al gedaan, al een tijdje geleden. Kennelijk is die toen afgewezen, ik weet het niet :? Een titelchange is iig wel een goed idee ja :)
Beryl met de juiste nvidia driver is namelijk veel cooler 8)
Hmmm...misschien is de titelchange ondergesneeuwd. Is "(3D) Compositing Window Managers " een goede titel?

Edit: btw...ga eens snel je andere topic updaten. :X

[ Voor 13% gewijzigd door Surkow op 06-02-2007 17:57 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Hmm.. net mn laptop opnieuw geinstalled. (Ubuntu Edgy) Nu installeert ie beryl 1.9999 oid. en wil het voor geen meter meer werken. Op mn werk precies hetzelfde. Hopelijk stoppen ze rc1 snel in een ubuntu-update :{

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Het is gelukt :)

Ik kan nu kiezen tussen Beryl en Compiz.
Allebei erg leuk (het ziet er bijna hetzelfde uit), alleen lijkt Beryl wel iets sneller dan Compiz.

Bij Compiz zie ik regelmatig korte freezes, met veel proc. gebruik door Xorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Chiron schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 18:02:
Hmm.. net mn laptop opnieuw geinstalled. (Ubuntu Edgy) Nu installeert ie beryl 1.9999 oid. en wil het voor geen meter meer werken. Op mn werk precies hetzelfde. Hopelijk stoppen ze rc1 snel in een ubuntu-update :{
Ik raad je aan om de SVN versie van Beryl to proberen (~2 oid) als Ubuntu oid gebruikt.

Dan moet je aan /etc/apt/sources.lis het volgende toevoegen:

deb http://download.tuxfamily.org/3v1deb edgy beryl-svn
deb-src http://download.tuxfamily.org/3v1deb edgy beryl-svn

En om het te laten werken voer je "apt-get update" uit. Daarna kun je Beryl weer installeren.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Heb je daar niet nog een GPG-key voor nodig? Ik ga dat anders ook even proberen, sinds 0.2.0 Beta 2 draait Beryl hier niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Shinji schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:41:
Heb je daar niet nog een GPG-key voor nodig? Ik ga dat anders ook even proberen, sinds 0.2.0 Beta 2 draait Beryl hier niet meer.
Je kan _altijd_ een repo toevoegen, mits die gewoon open staat natuurlijk. Een gpg is alleen ter verificatie: je download een key waarin blijkt dat die persoon ook echt die persoon is. Je zal van apt alleen een melding krijgen dat het een unsigned pakketje is ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Shinji schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:41:
KEY=81836EBF; gpg --keyserver subkeys.pgp.net --recv $KEY && gpg --export --armor $KEY | sudo apt-key add -

Astu...;D
mithras schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:56:
[...]
Je kan _altijd_ een repo toevoegen, mits die gewoon open staat natuurlijk. Een gpg is alleen ter verificatie: je download een key waarin blijkt dat die persoon ook echt die persoon is. Je zal van apt alleen een melding krijgen dat het een unsigned pakketje is ofzo :)
Klopt...maar de irritante meldingen van bijvoorbeeld Synaptic zorgen voor motivatie om de key te installeren.

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik heb van de week ook even Debian herinstallatie uitgevoerd en gelijk KDE 3.5 en Beryl geinstalleerd, en had het feitelijk snel aan de praat.
Op mijn Intel 128Mb videokaart werkt het zelfs nog goed, ik moet de shortcuts voor Beryl nog wel even doornemen. misschien dat iemand de handigste even op een rijtje kan zetten want ik vind het nogal onduidelijk, ook het toewijzen van eigen toetsen werkt niet?
ctrl-alt+lmb geeft bij mij de kubus en ctrl-alt-pijltje links geeft ander bureaublad.
Erg tof en werkt soepel!

trouwens met zo'n gpg is het mij nog nooit gelukt telkens als ik zo'n key invoer krijg ik een foutmelding :?
Ik haal ze dus maar binnen zonder die verificatie.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 07-02-2007 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

GeeMoney schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 10:16:
Ik heb van de week ook even Debian herinstallatie uitgevoerd en gelijk KDE 3.5 en Beryl geinstalleerd, en had het feitelijk snel aan de praat.
Op mijn Intel 128Mb videokaart werkt het zelfs nog goed, ik moet de shortcuts voor Beryl nog wel even doornemen. misschien dat iemand de handigste even op een rijtje kan zetten want ik vind het nogal onduidelijk, ook het toewijzen van eigen toetsen werkt niet?
ctrl-alt+lmb geeft bij mij de kubus en ctrl-alt-pijltje links geeft ander bureaublad.
Erg tof en werkt soepel!

trouwens met zo'n gpg is het mij nog nooit gelukt telkens als ik zo'n key invoer krijg ik een foutmelding :?
Ik haal ze dus maar binnen zonder die verificatie.
Die key die je moet ophalen kan je denk ik het beste vinden door de "deb http://blablabla" regel te googlen. (en dan bedoel ik de deb regel die je hebt toegevoegd aan je repository(sources.list)

Jij gebruikt Debian, en werkt net zoals ubuntu(of andersom) in grote lijnen, maar zou geen ubuntu-key toevoegen... Foutje van net.

De beste keys weet je denk ik, ik vind F9 ook heel goed. (kleine klikbare representatieve voorbeeldjes van al je open vensters)
Verder is het missien een goed idee om "Super(je w*ndows-key ;) ) + D" in te stellen voor "laat bureaublad zien, minimaliseer alles". Staat standaard niet zo ingesteld, en als je het gewend bent onder windows...

Nou moet ik zeggen dat Beryl heel handig kan zijn om de productiviteit te verhogen, en geen waarneembare schermopbouw valt daar onder, en is fantastisch, maar niet alles heeft even veel zin.

[ Voor 9% gewijzigd door jmk op 07-02-2007 10:50 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Als ik via Control-Super water activeer, dan worden alle windows en panels heel donker.
Het enige wat nog goed zichtbaar is, is de titelbalk van een window.
Als het water-effect weg is, dan wordt alles weer normaal.
Zie onderstaande screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://img475.imageshack.us/img475/6098/screenshot1bq9.th.png

Hoe krijg ik dit normaal werkende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dr_Hell schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 11:16:
Als ik via Control-Super water activeer, dan worden alle windows en panels heel donker.
Het enige wat nog goed zichtbaar is, is de titelbalk van een window.
Als het water-effect weg is, dan wordt alles weer normaal.
Zie onderstaande screenshot:
[afbeelding]

Hoe krijg ik dit normaal werkende?
Ik heb hetzelfde, volgens mij een bug in de waterplugin van beta2: http://bugs.beryl-project.org/ticket/1122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Volgens de beschrijving van de bug, zit de bug in de 3d plugin.
Die heb ik dan ook uitgeschakeld, en nu werkt het weer zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 14:47
Ik heb in een ver verleden ook al met XGL & Compiz gespeeld en dat wel werkend gekregen. Ik ben echter weer een aantal installaties verder en wilde er ook weer eens aan beginnen aangezien het toch wel mooi spul is.

Ik heb Ubuntu Edge Eft (GNOME dus).
Ik maak gebruik van fglrx driver voor een ATI 9800SE:

gehakt@pc:~$ fgl_glxgears
Using GLX_SGIX_pbuffer
3248 frames in 5.0 seconds = 649.600 FPS
4894 frames in 5.0 seconds = 978.800 FPS
4949 frames in 5.0 seconds = 989.800 FPS
4935 frames in 5.0 seconds = 987.000 FPS
4954 frames in 5.0 seconds = 990.800 FPS

Dat ziet er naar mijn mening dus goed uit.

Daarna heb ik beryl en emerald geinstalleerd volgens de tutorial op http://ubuntuguide.org/wi...all_Xgl.2FBeryl_.28ATI.29

Kan iemand mij trouwens het grote verschil tussen Compiz en Beryl uitleggen? Beryl is een fork van compiz maar wat zijn de wezenlijke verschillen en zijn de plugins onderling uitwisselbaar? Zo ja waarom is er dan geforked?

Het probleem is echt dat het geheel wel opstart en ik prima een sessie XGL sessie kan selecteren. Ik krijg echter geen enkel effect.

Beryl handmatig starten in de console gaf de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
* Beryl system compatiblity check                            *

Detected xserver                                : XGL

Checking Display :1.0 ...

Checking for XComposite extension               : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension                  : passed
Checking for RandR extension                    : passed
Checking for XSync extension                    : passed

beryl: GLX_EXT_texture_from_pixmap is missing
beryl: Using non-tfp mode
beryl: GLX_SGIX_fbconfig is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :1.0

Iemand een idee? En vergeef me als het een bekend probleem is maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen moet zoeken.

beryl-core 0.2.0-svn
emerald: emerald version 0.2.0-svn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Hoi,

ik probeerde jou scriptje Ra211.sh maar die werkt bij niet omdat ik geen NVIDIA of Ati videokaart heb kan je dus de desktop cube rotate zonder een NVIDIA of Ati kaart?
Ik heb dus een onboard videokaart

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Gehakt schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 17:20:
...............Beryl handmatig starten in de console gaf de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
* Beryl system compatiblity check                            *

Detected xserver                                : XGL

Checking Display :1.0 ...

Checking for XComposite extension               : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension                  : passed
Checking for RandR extension                    : passed
Checking for XSync extension                    : passed

beryl: GLX_EXT_texture_from_pixmap is missing
beryl: Using non-tfp mode
beryl: GLX_SGIX_fbconfig is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :1.0

Iemand een idee? En vergeef me als het een bekend probleem is maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen moet zoeken.

beryl-core 0.2.0-svn
emerald: emerald version 0.2.0-svn
Hoe ziet je X.org config eruit? En heb je die ook aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
# /etc/X11/xorg.conf (xorg X Window System server configuration file)
#
# This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
# values from the debconf database.
#
# Edit this file with caution, and see the /etc/X11/xorg.conf manual page.
# (Type "man /etc/X11/xorg.conf" at the shell prompt.)
#
# This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
# if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
# package.
#
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Section "ServerLayout"
        Identifier     "Default Layout"
        Screen         "Default Screen" 0 0
        InputDevice    "Generic Keyboard"
        InputDevice    "Configured Mouse"
        InputDevice    "stylus" "SendCoreEvents"
        InputDevice    "cursor" "SendCoreEvents"
        InputDevice    "eraser" "SendCoreEvents"
EndSection

Section "Files"

# path to defoma fonts
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/misc"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/cyrillic"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi/:unscaled"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi/:unscaled"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/Type1"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/100dpi"
        FontPath     "/usr/share/X11/fonts/75dpi"
        FontPath     "/usr/share/fonts/X11/misc"
        FontPath     "/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType"
EndSection

Section "Module"
        Load  "i2c"
        Load  "bitmap"
        Load  "ddc"
        Load  "dri"
        Load  "extmod"
        Load  "freetype"
        Load  "glx"
        Load  "int10"
        Load  "type1"
        Load  "vbe"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier  "Generic Keyboard"
        Driver      "kbd"
        Option      "CoreKeyboard"
        Option      "XkbRules" "xorg"
        Option      "XkbModel" "pc105"
        Option      "XkbLayout" "us"
        Option      "XkbVariant" "intl"
        Option      "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection

Section "InputDevice"
        Identifier  "Configured Mouse"
        Driver      "mouse"
        Option      "CorePointer"
        Option      "Device" "/dev/input/mice"
        Option      "Protocol" "ExplorerPS/2"
        Option      "ZAxisMapping" "4 5"
        Option      "Emulate3Buttons" "true"
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
                                                      # for USB
        Identifier  "stylus"
        Driver      "wacom"
        Option      "Device" "/dev/wacom"          # Change to 
        Option      "Type" "stylus"
        Option      "ForceDevice" "ISDV4"               # Tablet PC ONLY
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
                                                      # for USB
        Identifier  "eraser"
        Driver      "wacom"
        Option      "Type" "eraser"
EndSection

Section "InputDevice"

# /dev/input/event
                                                      # for USB
        Identifier  "cursor"
        Driver      "wacom"
        Option      "Type" "cursor"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier   "C1770FNST"
        Option      "DPMS"
EndSection

Section "Device"
        Identifier  "ATI Technologies, Inc. R350 AH [Radeon 9800 SE]"
        Driver      "fglrx"
        Option      "VideoOverlay" "on"
        Option      "OpenGLOverlay" "off"
        BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier "Default Screen"
        Device     "ATI Technologies, Inc. R350 AH [Radeon 9800 SE]"
        Monitor    "C1770FNST"
        DefaultDepth     24
        SubSection "Display"
                Depth     1
                Modes    "1280x1024" "1024x768" "832x624" "800x600" "720x400" "640x480"
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth     4
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth     8
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth     15
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth     16
        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth     24
        EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
        Mode         0666
EndSection

Section "Extensions"
        Option      "Composite" "0"
EndSection

Ik heb de driver veranderd in fglrx en aan het eind Composite 0 toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je moet toch juist composite aanzetten? Dus
Option "Composite" "Enable"

En heb je misschien iets over het hoofd gezien uit deze howto? Die van de Beryl wiki is namelijk het meest up to date en afaik de "original" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Ik heb ze nu allebij geprobeerd maar het werkt nog steeds niet en word er nu helemaal niets meer wijzer van.

Dit vond ik op de site van opensuse:
Het inschakelen van Composite-extensies schakelt ATI's stuurprogramma-ondersteuning voor DRI en 3D-versnelling in sommige gevallen uit.

Attentie: Als u van plan bent om Beryl aan de hand de beschrijving verderop in dit artikel in te stellen, voer dan deze stap niet uit.

Oplossing: om de Composite-extensie uit te schakelen, voeg de volgende regel toe aan het einde van bestand /etc/X11/xorg.conf of bewerk deze:

Section "Extensions"
Option "Composite" "false"
EndSection

Opmerking: standaard is Composite ingeschakeld, dus het verwijderen van deze regels zal Composite niet uitschakelen. De instelling dient expliciet op "false" te worden gezet.
Het lijkt erop dat het fout gaat met beryl en dat deze niet geladen kan worden.

[ Voor 70% gewijzigd door Gehakt op 07-02-2007 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Gehakt schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 21:10:
Ik heb ze nu allebij geprobeerd maar het werkt nog steeds niet en word er nu helemaal niets meer wijzer van.

Dit vond ik op de site van opensuse:

[...]

Het lijkt erop dat het fout gaat met beryl en dat deze niet geladen kan worden.
Als je teveel hebt gekloot met je instellingen kun je het beste een nieuwe .beryl directory in je home laten aanmaken (.beryl hernoemen/verwijderen zorgt ervoor dat beryl gereset wordt). Misschien dat dit ervoor zorgt dat het opeens wel gaat werken.

De titelchange moet denk ik weer even onder de aandacht worden gebracht. O-)

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Surkow schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 22:05:
[...]

De titelchange moet denk ik weer even onder de aandacht worden gebracht. O-)
offtopic:
Terwijl ze er ook nog een extra werkpaard koe bij hebben gekregen /flauw :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

mithras schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 22:07:
[...]
offtopic:
Terwijl ze er ook nog een extra werkpaard koe bij hebben gekregen /flauw :p
Met andere woorden...we moeten wat meer reports maken. ;D

Offtopic: en ja ik geef toe dat we de enigen zijn die nog praten in je andere topic. :|

[ Voor 12% gewijzigd door Surkow op 07-02-2007 22:22 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Ik ben in het bezit van een ati mobility radeon x1300.

Ik heb het volgende geinstalleerd:

xorg-driver-fglrx uit de ubuntu repos

xorg: 7.1.0
driver: 8.28.8

Nu doet deze driver het wel goed, maar kan ik nu ook gebruik maken van AIGLX of zal ik het met GLX moeten doen ?

Echter is het wel zo dat ik bij het afsluiten vage gele lijnen over me beeld zie, en af en toe komen me panels niet meer naar voren op het moment dat ik uitlog en vervolgens weer inlog. Dit is niet altijd zo maar na 2 keer uit en inloggen komt het wel vaak voor. Ik heb nu dus niet eens beryl nog geinstalleerd. Hoe is dit op te lossen?

stukje info van mijn xorg:

Section "Module"
Load "i2c"
Load "bitmap"
Load "ddc"
Load "dri"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "type1"
Load "vbe"
EndSection

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. ATI Default Card"
Driver "radeon"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "aticonfig-Device[0]"
Driver "fglrx"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
EndSection

Section "DRI"
Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Disable"
EndSection

zoals je ziet heb ik alleen even de belangrijke onderdelen gepost. (ik heb dus nog geen GLX of beryl hiervoor op deze install gehad, ook al staat er bij modules glx er wel bij :? )

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye

black_eye

AIGLX. In mijn vorige laptop zat ook de ati kaart en het draaide een stuk vloeiender daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaVeFiSh
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-03 14:26
Maar draai ik dan nu niet de closed source driver die volgens de beryl wiki niet goed ondersteund word, of is dit juist de goede driver?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
CaVeFiSh schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 22:21:
Ik ben in het bezit van een ati mobility radeon x1300.

Ik heb het volgende geinstalleerd:
xorg-driver-fglrx uit de ubuntu repos

xorg: 7.1.0
driver: 8.28.8

Nu doet deze driver het wel goed, maar kan ik nu ook gebruik maken van AIGLX of zal ik het met GLX moeten doen ?

<<knip>>

stukje info van mijn xorg:
.....
Met de proprietary drivers van ATI kun je alleen nog maar Compiz of Beryl draaien onder XGL. De support voor Xorg AIGLX is alleen nog maar beschikbaar in de Open Source drivers.

Daarnaast bevat dat stukje info van jouw xorg.conf niet het deel waarin is aangegeven welke van de twee Devices wordt gebruikt. Maar ik ga uit van de flgrx (dat is de proprietary driver).

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

En title change gedaan :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

Bedankt. Ik denk dat al die termen in de titel wel wat mensen zal afschrikken. ;D

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Er waren ondertussen 3 tr's met dit verzoek dus ik denk dat het wel gewenst was, en als mensen al bang worden van een titel...... :+

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb nu momenteel beryl versie 0.1.4 , maar ik lees op sommige plaatsen dat versie 0.2 al uit is (~ dan wel te verstaan). Hoe kan ik aan deze versie komen via portage ?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surkow

Surkow

$µr|{0w

evert_ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:29:
Ik heb nu momenteel beryl versie 0.1.4 , maar ik lees op sommige plaatsen dat versie 0.2 al uit is (~ dan wel te verstaan). Hoe kan ik aan deze versie komen via portage ?
Hier staat denk ik wel wat interessante informatie. De SVN versie is degene die je wilt hebben (0.2+).

[ Voor 4% gewijzigd door Surkow op 10-02-2007 15:45 ]

Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Damn, die Beryl 0.2.0 rc1 is echt de bom.

En wat helemaal een aanrader is, is anti-aliasing!!!
Ik heb een redelijk dikke videokaart dus hij staat bij mij op 8x en alles ziet er nu nog strakker uit. Helemaal geen kartelrandjes op die cube meer of iets!
http://forum.beryl-project.org/viewtopic.php?f=39&t=2433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:01:

Ik heb een redelijk dikke videokaart dus hij staat bij mij op 8x en alles ziet er nu nog strakker uit. Helemaal geen kartelrandjes op die cube meer of iets!
Vorige week geprobeerd maar ik krijg een wit scherm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik heb een redelijk dikke videokaart dus hij staat bij mij op 8x en alles ziet er nu nog strakker uit.
Welke als ik vragen mag ? Het ziet er echt retestrak uit met die AA aan :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jungian schreef op zondag 11 februari 2007 @ 15:23:
[...]

Welke als ik vragen mag ? Het ziet er echt retestrak uit met die AA aan :D
Nvidia XFX 7800GS Extreme :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik heb hem nu ook op 4x (Bilinear) gezet. De 9-tap Gaussian geeft een zwarte werkbladachtergrond. Alleen waarom kan je niet gewoon in de settings die AA zetten en dan klaar (wel Beryl herstarten) :? Ik heb nu 4xAA, 4xAF, Texture Sharpening. Op een 6600GT zit ik nu met Firefox + Listen + Gaim + Deluge + Beryl op een gemiddelde load van 1 :X

Met de AF en Sharpening uit en AA op 2x is het allemaal wel te doen. De cube is niet perfect glad, maar ach: ik moet ook nog een beetje kunnen werken. Iig wel een goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik zie trouwens elke keer die reclame van Vista langskomen. Ze laten dan zo die """3D vensters""" zien met de quote van dat je 'woooooooooooow' zal zeggen als je het voor het eerst ziet.
Ik draaide XGL ruim voor Vista en toen was dat natuurlijk al mooier en dan komen ze nu met een reclame terwijl Beryl 0.2.0 gewoon zo meer het 'wow'-effect heeft dat Vista me helemaal niks meer deed :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

DeMoN schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:16:
Ik zie trouwens elke keer die reclame van Vista langskomen. Ze laten dan zo die """3D vensters""" zien met de quote van dat je 'woooooooooooow' zal zeggen als je het voor het eerst ziet.
Ik draaide XGL ruim voor Vista en toen was dat natuurlijk al mooier en dan komen ze nu met een reclame terwijl Beryl 0.2.0 gewoon zo meer het 'wow'-effect heeft dat Vista me helemaal niks meer deed :? :P
Je zou eens een HBO opleiding informatica moeten volgen waarbij iedereen toegang heeft tot MSDNAA en slechts een paar mensen meer verstand hebben dan een portie bami :D

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Jungian schreef op maandag 12 februari 2007 @ 01:31:
[...]

Je zou eens een HBO opleiding informatica moeten volgen waarbij iedereen toegang heeft tot MSDNAA en slechts een paar mensen meer verstand hebben dan een portie bami :D
Ik heb een jaartje HBO gedaan, maar wegens omstandigheden moeten afbreken. En idd, ik moet zeggen, het waren daar in de 'klas' niet de meest snuggere mensen. Misschien 4 van de 20 die er echt wat van weten en mee kunnen. De rest komt niet verder dan Windows XP en wat leuke kleine truukjes.
Maar goed, we gaan offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Dat heb ik sinds gister ook. Eigenlijk al eerder toen ik Beryl op wat filmpjes in actie zag maar nu draait het op mijn PC ook. Aan de ene kant is het zo ontzettend indrukwekkend om te zien dat Vista (dat ik erg mooi vind om te zien overigens) wel achterloopt nu, qua features. Aan de andere kant heb je ZOOOO VEEEEEL opties dat ik er moeite mee heb een setup op te zetten waarvan ik denk "zo, dit is het". :)
Het loopt ook net iets minder vlot (maar evenwel erg goed) als ik had verwacht stiekem maar blijkbaar waren mijn verwachtingen op dit punt onredelijk.
Oh en het is redelijk stabiel volgens mij. Twee keer crashte Beryl maar dat had ik niet meteen in de gaten omdat ie netjes terugging naar Metacity. Beide keren toen ik een instelling had gewijzigd (1 keer de dome en een keer een andere instelling die ik niet meer weet :P). Dankzij die settingsmanager en dat systray-geval komt het op mij behoorlijk volwassen over, weer een prettige verrassing.
Dat het niet meegeleverd wordt met Feisty is wat dat betreft nogal jammer.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Cyphax schreef op maandag 12 februari 2007 @ 09:25:
[...]

Dat heb ik sinds gister ook. Eigenlijk al eerder toen ik Beryl op wat filmpjes in actie zag maar nu draait het op mijn PC ook. Aan de ene kant is het zo ontzettend indrukwekkend om te zien dat Vista (dat ik erg mooi vind om te zien overigens) wel achterloopt nu, qua features. Aan de andere kant heb je ZOOOO VEEEEEL opties dat ik er moeite mee heb een setup op te zetten waarvan ik denk "zo, dit is het". :)
Het loopt ook net iets minder vlot (maar evenwel erg goed) als ik had verwacht stiekem maar blijkbaar waren mijn verwachtingen op dit punt onredelijk.
Oh en het is redelijk stabiel volgens mij. Twee keer crashte Beryl maar dat had ik niet meteen in de gaten omdat ie netjes terugging naar Metacity. Beide keren toen ik een instelling had gewijzigd (1 keer de dome en een keer een andere instelling die ik niet meer weet :P). Dankzij die settingsmanager en dat systray-geval komt het op mij behoorlijk volwassen over, weer een prettige verrassing.
Dat het niet meegeleverd wordt met Feisty is wat dat betreft nogal jammer.
Ik vind dat ook nogal jammer. Ik zou erggggg graag gezien hebben dat alle nieuwe Linux gebruikers die vaak toch nu meteen maar voor Ubuntu gaan direct kennis zouden maken met Beryl. Dat is ook best belangrijk omdat je die mensen dan direct tegenover Vista zet en ze dus meteen hun eigen conclusies kunnen trekken. Nu draaien die mensen Feisty en weten ze waarschijnlijk niet eens van het bestaan van bijv. Beryl af. Die mensen zitten qua kennis echt op 0, de nieuwe gebruikers. Het probleem is dan ook dat je van die verhalen gaat krijgen (die het op verjaardagen goed doen) van dat Linux tegenwoordig wel ver is en zo, maar dat je kunt zien dat het nooit echt super klaar voor de desktop zal zijn. Check bijv. Vista,.. dat heeft zelfs al 3D-vensters :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Ik draai nu een week of drie beryl en ik moet zeggen dat het er goed uitziet. In het begin weinig efficient gebruikt maar nu gaat het wel aardig, ik open nu bewust mijn mailprogramma op een andere zijde van de kubus bijvoorbeeld.

Wel heb ik gemerkt dat een aantal features niet goed werkt, focus stealing bijvoorbeeld. Bij gebruik van de nieuwe gnome menu (the slab) bleef het startmenu achter het actieve venster. Door het compleet uitzetten van focus stealing heb ik geen last meer van. Het enige waar ik nu een beetje ruzie mee heb is het "verkleinen" en "maximaliseren" van vensters. Ik krijg het niet voor elkaar om Firefox/Thunderbird te verkleinen zodra ik op de middelste knop druk, het venster blijft gewoon groot. Het werkt wel als ik handmatig het venster kleiner trek maar bij de volgende reboot begint het probleem opnieuw. Heeft iemand enig idee hoe ik zoals in XP vensters kan verkleinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Ach laat die mensen toch in de waan ;) Feit is wel idd als ik ergens kom en mn laptop openklap en ff een applicatie van workspace wissel dat men zonder uitzondering meteen roept "wtf gebeurt hier!" en "oh is dat die nieuwe windows vista nou"? ;)

(nog even los van het feit dat ze uberhaupt nog geen benul hebben wat het principe van meerdere workspaces inhoudt).

Door al die eye-candy is de interesse iig snel gewekt :)

Wat ik me trouwens afvraag is wat de impact is van het draaien van Beryl op je accu als je het bijvoorbeeld op een laptop draait :) Omdat ik het idee heb dat bij een Beryl desktop je wat meer grafische power (en dus stroom) nodig hebt, omdat je de 3d engine van je grafische kaart aanspreekt.. en wat zijn bijv. de minimum geheugeneisen voor je videokaart met Beryl?

Als ik van de week weer mn laptop tot mn beschikking heb zal ik eens proberen een vergelijkingstest te doen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei! Heb 2.0 RC1 aan de praat met TwinView en Aquamarine. De Cube gebruik ik niet maar de schaduw en minimize effectjes zijn natuurlijk wat ik wil hebben. Helaas wil transparency niet werken en waar vind ik die AA instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 18:30:
[...]

Woei! Heb 2.0 RC1 aan de praat met TwinView en Aquamarine. De Cube gebruik ik niet maar de schaduw en minimize effectjes zijn natuurlijk wat ik wil hebben. Helaas wil transparency niet werken en waar vind ik die AA instellingen?
Klik op de link :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 Gevonden :P Dacht dat het in Beryl zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
XGL werkt ook niet geweldig hier... Ik krijg een mooi zwart scherm als ik uitlog :X
Wanneer komt XEGL nou of fglrx met AIGLX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Hehehe. Ik heb me laptop eens mee genomen naar het werk en ik liet mijn collegaes (notabene Windows ontwikkelaars 8)7 ) Beryl zien onder het mom van ik heb Vista geinstalleerd. Ze waren zwaar onder de indruk. _/-\o_ Uiteindelijk toch maar verteld dat het Linux met Beryl was. Ze waren er stuk voor stuk ingetrapt.
Dat zet je alleen aan het denken. Lijkt Beryl dan zoveel op Vista? Of heb ik dan toch incompetente collegaes (grapje jongens) ? ;)

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Arx schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:19:
[...]

Hehehe. Ik heb me laptop eens mee genomen naar het werk en ik liet mijn collegaes (notabene Windows ontwikkelaars 8)7 ) Beryl zien onder het mom van ik heb Vista geinstalleerd. Ze waren zwaar onder de indruk. _/-\o_ Uiteindelijk toch maar verteld dat het Linux met Beryl was. Ze waren er stuk voor stuk ingetrapt.
Dat zet je alleen aan het denken. Lijkt Beryl dan zoveel op Vista? Of heb ik dan toch incompetente collegaes (grapje jongens) ? ;)
Je hebt collega's die teveel vertrouwen in de nieuwe prestaties van Vista hebben omdat ze zijn geindoctrineerd door Microsoft en zo voor lief namen dat het de 'nieuwe Windows 3D desktop' zou zijn ;)
Goede actie verder, ze zullen nu alleen maar teleurgesteld zijn met Aero d:)b :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/accelerated_x

Een goed artikel over XGL & AIGLX
Als ik het zo lees, zou ik niet willen zeggen dat XGL een hack is

[ Voor 26% gewijzigd door Dutchmega op 13-02-2007 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Dutchmega schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 12:42:
http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/accelerated_x

Een goed artikel over XGL & AIGLX
Als ik het zo lees, zou ik niet willen zeggen dat XGL een hack is
Ik kan niet zeggen dat ik alles goed snap, maar idd een interessant artikel.

Ik heb nu de nieuwste binary NVIDIA drivers geïnstalleerd voor m'n FX5200, en vervolgens Beryl.
(deze tutorial: http://wiki.beryl-project...n_Ubuntu_Edgy_with_nVidia)

Draai ik nu AIGLX of XGL?? Hoe kom je daar achter?

Wat is het beste voor mijn kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Geen, de nieuwe drivers ondersteunen al texture_from_pixmap, waar anders aiglx in voorzag. Je gebruikt dus optie 3: ingebouwde mogelijkheid van de driver ;)

Verder is het misschien een idee om de TS aan te passen naar wat de verschillen/overeenkomsten zijn tussen beryl en compiz. Het gros gebruikt nu beryl geloof ik, dus dat is dan wel aan te raden.
Ook de verschillen met xgl/aiglx of de nvidia driver zelf: wanneer kan je wat gebruiken en wat zijn de performance voordelen tov elkaar. Het is nu sterk in opkomst, de moeilijkheid van de installatie is sterk vereenvoudigd van wat nu in de TS staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, hij gebruikt nu dus wel AIGLX. Dit is ingebouwd in de nvidia-driver. Aan de texture_from_pixmap extensie alleen heb je niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Zover ik weet (en dat is niet heel veel) is aiglx gekomen door het niet bestaan van een functie ins de driver zelf. Toen op de changelog: support for texture_from_pixmap stond was dit probleem verholpen en kon de nvidia driver dit zelf. Wat ik dus dan concludeer is dat beide stukken software hetzelfde implementeren: aiglx als een "extensie", de diver heeft het in zichzelf. En Xgl is compleet iets anders. Maar dit is zover ik er iets van af weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Dat zou dan betekenen dat ik met mijn binary drivers niets te kiezen heb tussen XGL of AIGLX? Ik dacht dat ik misschien kon switchen en kon vergelijken ofzo...

Hoe dan ook: de performance van mijn Ubuntu systeem is uit ter mate goed. Misschien zelfs beter drie maanden geleden, toen er nog oudere drivers waren van NVIDIA. (5200 FX hier)
Ik heb vandaag eens zitten spelen met OpenArena, en dat liep (default) helemaal perfect. Ook de kubus lijkt lekkerder te lopen dan 3 maanden geleden.

Ik kijk wel uit naar de tijd dat *vul een letter in*ubuntu standaard staat ingesteld op de beste grafische driver voor je videokaart en dat Bery geïnstalleerd is. (of Compiz...) Dat maakt het namelijk voor de beginnende gebruiker toegankelijker, en dat moet belangrijker zijn dan rechten/GPL etc. Dan hoeft een beginnende gebruiker geen ingewikkelde dingen te begrijpen, en kan haar/hij toch het beste uit haar/zijn PC halen. (MS heeft nogal bloated software, dus dan is de keuze voor sommigen makkelijk gemaakt :) )

Dit laatste zou dan wel betekenen dat *Ubuntu wordt gewaardeerd/afgerekend op zijn driver support, net zoals Microsoft producten dat worden. Dan wordt Linux ook gelijkwaardiger aan Windows en kan je makkelijker vergelijken.
Gelukkig hoor ik daar op de FP gunstige berichten over, dus ik ben hoopvol gestemd. Misschien dat de open-source gemeenschap een buiging maakt naar closed-source hardware-makers en dat de consument daar de rijpe vruchten van kan rapen(=vrije keus tussen Linux of Windows).

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste