XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.805 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo, ik dacht dat ik de afgelopen 3,5 maand als SLED gebruiker keurig van WoW af kon blijven.. maar die Southpark aflevering heeft me dan toch weer even een maandje doen kopen (zie de posttijd... gvd).
Maar goed, nu is het vervelende dat WoW dus alleen draait in de normale modus zonder Xgl en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;)
Nu is er maar ernstig weinig over te vinden, behalve dan dat er hier en daar beweerd wordt dat Wine denkt dat er geen 3d acceleratie aan staat als Xgl draait, maar hier is dan toch een bewijsje dat het wél zou moeten kunnen: http://video.google.com/videoplay?docid=-1476218992633557814 (UT2004 krijg ik ook niet aan de praat in Xgl modus, maar da's minder ernstig). En nee, volgens mij is het niet heel flauw een screenshot.. want je ziet wel mannetjes bewegen.

Deze string in de WoW config geeft de error 'no 3d acceleration detected': SET gxApi "opengl" en als je hem weg haalt krijg je een heerlijk vette error.

Nu kun je zeggen: waarom post je dat in godsnaam in een serieus Xgl forum, maar eh.. ik dacht dus eerst dat het nogal onzin was en leuke eye-candy, maar na lange tijd gebruik mis je direct het kunnen heen en weer gooien van je windows en andere zooi (hoef ik hier niet uit te leggen denk ik ;) )

Overigens is het enige 3D spel dat ik aan de praat krijg in Xgl modus Enemy Territory, terwijl op demo's ook Quake 3 getoond wordt, wat me ook nog niet gelukt is.

(moet er trouwens wel bij zeggen dat het hele ge**** met Ati drivers wel een hel was en ik het nu uiteindelijk allemaal maar mooi via Yast laat lopen met die updates via autoupdates van Ati die overigens veel te weinig komen en dat het erg frusterend is dat iemand met een dellerig laptoppie met een intel chipsetje de boel gewoon direct werkend heeft en zo... mja, da's dan even tussen twee haakjes)

Oh ja, de vraag is dus: iemand al mee lopen pielen? Al uitgevogeld hoe? Iets meer antwoorden dan deze query: http://www.google.com/sea...rld+of+warcraft+linux+xgl ?

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 17-10-2006 01:58 . Reden: even de vraag toegevoegd ;) en nou ook nog bovenste post zijn... ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 17:52
Ik had gisteren het hele zaakje werkend gekregen, doormiddel van een howto op de beryl forums. Ik draai nu dus gnome, glx, beryl. Echter heb ik gisteren WoW geinstalleer op ubuntu. Daarbij ben ik niet te werk gegaan in de XGL omgeving. ( kiezen van sessie bij inloggen).

Nu start ik op in de XGL omgeving, heb ik opeens geen XGL effecten meer :S. Beryl manager start gewoon op. Echter voor de rest geen teken van leven, mbt tot XGL. :'( :'(

iemand een idee? wat voor info heb je nog meer nodig?

ps. Is het niet een keer tijd de start post aan te passen? Die klopt werkelijk voor geen meter meer. ( qua how-to's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmRuLeZ
AmRuLeZ schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:40:
Ik had gisteren het hele zaakje werkend gekregen, doormiddel van een howto op de beryl forums. Ik draai nu dus gnome, glx, beryl. Echter heb ik gisteren WoW geinstalleer op ubuntu. Daarbij ben ik niet te werk gegaan in de XGL omgeving. ( kiezen van sessie bij inloggen).

Nu start ik op in de XGL omgeving, heb ik opeens geen XGL effecten meer :S. Beryl manager start gewoon op. Echter voor de rest geen teken van leven, mbt tot XGL. :'( :'(

iemand een idee? wat voor info heb je nog meer nodig?

ps. Is het niet een keer tijd de start post aan te passen? Die klopt werkelijk voor geen meter meer. ( qua how-to's )
this al verholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Maar eh.. heb je WoW nou in XGL omgeving draaiend? Of niet? Wat ik eruit begrijp niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Zou je dan ook kunnen zeggen hoe je het hebt verholpen? Kan de rest van ons gamers helpen ;)

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Zjemm

...

is het nou mogelijk om met fluxbox bijvoorbeeld in plaats van compix/gnome werkend te krijgen maar wel de effecten te hebben?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

litemotiv schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 21:56:
[...]

misschien heb je hier wat aan, gaat ook over radeon 9700 mobile icm glx_ext foutmelding:

http://forum.beryl-project.org/post-348

het moet haast wel iets te maken hebben met een 'foute' library-file of een verwijzing die een ander package heeft ingesteld
Inmiddels upgrade gedaan naar edgy, xgl+beryl installeren daarop ging vele malen makkelijker :)

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

jmk schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:57:
Ik heb Ubuntu bij mij op een resolutie van 1152x864 gezet, net zoals in Windows trouwens. Ik heb dit gedaan omdat in FIrefox de tekens anders bijna niet te lezen zijn en Ctr.+ + ook niet echt leuk is, en het de lay-out van pagina's ook aantast.
Ik moest hiervoor mijn xorg.conf aanpassen, omdat dit geen standaard resolutie is binnen Ubuntu(bij mij) Alles wordt goed weergegeven. De grootte vind ik heel fijn.

Ik gebruik Compiz nu met alle tevredenheid behalve 1 dingetje: Bij het maximaliseren Kan ik mijn statusbalk bijna nooit zien. Er wordt gewoon te weinig ruimte gemaakt om mijn hele window erin te zetten. Met Beryl heb ik dit ook.
Ik heb alle instellingen van Compiz nagelopen, maar echt vinden kan ik het niet.

Ik wordt een beetje moe van de vensters die ik gemaximaliseerd wil zien op een lelijke manier groot moet slepen. Weet iemand hier een oplossing voor? Zou ik de enige zijn?
Ik heb het gevonden. Je moet bij de in de "Theme Manager" van Compiz (Met Beryl zal het wel hetzelfde zijn) de huidige theme editten. Vervolgens kies je het tabblad "frame/shadows" en doe je aan je rechter kant onder frame borders "bottem" op maximaal.
Het is eerder een workaround dan een 'echte' oplossing, maar je kan nu na het maximaliseren van een venster iig de statusblak zien(=is wel nodig ander erger je je)

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmRuLeZ
Even duidelijk:

Ik heb Wow niet draaiende gekregen onder GLX / Beryl...
GLX / Beryl uitgeschakeld ging het wel goed...

Morgen ga ik het even onder cedega proberen. K'heb een versie kunnen bemachtigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

Ok, bij mij loopt ut2004 wel (heel erg sloom) en kan niet uit het scherm schakkelen

Na wat research lijkt het erop dat of de makers van de videos gebruik maken van of AIGLX welke wel direct rendering onder glx heeft, doorhebben wat de switch is om wow hardwarematig te draaien, of gewoon geluk hebben.

Als je in de terminal DISPLAY=:0 glxinfo ramt dan zie je dat er dus wel direct rendering is maar de simulatieserver op :1 (wat je ziet) niet.

DISPLAY=:0 glxgears geeft mij ook een stuk vloeiender beeld dan DISPLAY=:1 glxgears. Dezelfde symptomen bij DISPLAY=:0 ut2004 maar dan heb je geen mooie randjes.

Je kan dus proberen om via terminal WoW op scherm 0 te draaien, maar dan krijg je dus geen mooie decoraties.

Ik zal eens kijken wat ik meer kan vinden. Het zou mogelijk moeten zijn om iets te draaien op :0 en dan te switchen naar :1.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
DISPLAY=:0 glxgears geeft mij ook een stuk vloeiender beeld dan DISPLAY=:1 glxgears. Dezelfde symptomen bij DISPLAY=:0 ut2004 maar dan heb je geen mooie randjes.
ja vaag, dat zie ik hier ook. DISPLAY=1 geeft wel een veel hogere fps dan DISPLAY=0, hoewel het een stuk minder vloeiend is. volgens mij zijn het een beetje erratic waarden

[ Voor 4% gewijzigd door litemotiv op 18-10-2006 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

litemotiv schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 22:26:
[...]

ja vaag, dat zie ik hier ook. DISPLAY=1 geeft wel een veel hogere fps dan DISPLAY=0, hoewel het een stuk minder vloeiend is. volgens mij zijn het een beetje erratic waarden
Vaag is het niet, server 1 gebruikt de mesa drivers (softwarematig renderen) dus veel soeps had ik er niet van verwacht. Misschien maar eens aiglx proberen.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
L3TUC3 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 23:51:

Vaag is het niet, server 1 gebruikt de mesa drivers
vaag dat de framerate wel 5 keer zo hoog ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Beryl 0.1.1 is uitgebracht en is beschikbaar via de beerorkid repository:

http://forum.beryl-project.org/topic-5581-beryl-tagged

eerste opmerkingen:

- kan conflicten opleveren met bestaande beryl/emerald installatie, ga er niet vanuit dat het direct werkt na upgraden. aan te raden is om eerst de bestaande installatie te verwijderen en dan opnieuw te installeren.
- de schermperformance is duidelijk verbeterd; de algehele beeldopbouw voelt 'snappier' aan, vooral de overgang tussen animatie en fixed weergave.
- er is een profile-systeem ingebouwd om verschillende voorkeursprofielen te beheren. hoewel dit een welkome toevoeging is zullen je bestaande instellingen verloren gaan bij het upgraden

[ Voor 68% gewijzigd door litemotiv op 21-10-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
Op één of andere manier krijg ik het toch niet helemaal aan de praat. Ik gebruik Kubuntu 6.10 (Edgy) en heb op de volgende manier het spul geinstalleerd. Eerst nieuwe nvidia-glx drivers gedownload via apt-get (blijkbaar haalt die automatisch de nieuwste beta drivers binnen). Daarna Beryl (01.1) geinstalleerd samen met beryl-manager, emerald en emerald-themes.

Beryl werkt nu goed, alle coole effecten zijn er en het werkt lekker snel, alleen heb ik geen title bars meer. Als ik Emerald Themer open en ik klik hier een nieuwe theme aan gebeurt er simpelweg niets. Herinstallatie van Emerald mocht helaas ook niet baten. Het vreemde is dat zonder Beryl alles wel werkt (wat betreft de title bars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Milenco schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 17:50:
Op één of andere manier krijg ik het toch niet helemaal aan de praat. Ik gebruik Kubuntu 6.10 (Edgy) en heb op de volgende manier het spul geinstalleerd. Eerst nieuwe nvidia-glx drivers gedownload via apt-get (blijkbaar haalt die automatisch de nieuwste beta drivers binnen). Daarna Beryl (01.1) geinstalleerd samen met beryl-manager, emerald en emerald-themes.

Beryl werkt nu goed, alle coole effecten zijn er en het werkt lekker snel, alleen heb ik geen title bars meer. Als ik Emerald Themer open en ik klik hier een nieuwe theme aan gebeurt er simpelweg niets. Herinstallatie van Emerald mocht helaas ook niet baten. Het vreemde is dat zonder Beryl alles wel werkt (wat betreft de title bars).
dat klinkt een beetje als het versieconflict wat ik ook heb gehad. je zou kunnen proberen om alles van beryl en emerald helemaal weg te halen (purge) en opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Het probleem leek hem in de Nvidia installer te zitten. In m'n xorf.conf had ik deze regel toegevoegd aan m'n Screen section, maar de Nvidia installer overschreef deze weer:
code:
1
Option " AddARGBGLXVisuals" "True"

Na het opnieuw toevoegen van die regel deed die perfect. :)

Inmiddels ben ik alweer aan het volgende probleem belandt: Met een dual screen setup krijg ik het nog niet aan de praat. Als ik het tweede scherm activeeer in m'n xorg.conf krijg ik daar netjes beeld op in de juiste resolutie en alles, maar als beryl dan laadt begint de boel vreemd te doen. Dan krijg ik de melding "beryl: no RandR extension". Het maakt niet uit of ik RandR forceer in m'n xorg.conf, het probleem blijft. Beryl laadt dan niet, maar vern**kt m'n scherm wel zodanig dat ik geen title bars meer heb en alles 'vreemd' reageert.

Wordt dus nog ff doorgooglen. En dan te bedenken dat mijn uiteindelijke doel is om triple screen voor elkaar te krijgen met Beryl (6200 en 7600). Dit gaat een lange week worden vermoed ik. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Ik kom er toch niet uit om mijn triple screen setup werkend te krijgen. Ik zal mijn situatie even uitleggen:

In m'n systeem zit een Geforce 7600 PCI-E kaart (waarop 2 schermen zitten) en een Geforce 6200 PCI kaart (met het derde scherm). Ik draai Ubuntu 6.0.6 met Compiz en Beryl. Zonder Compiz en Beryl werkt alles goed: Ik heb 3x 1600x1200, GLX werkt, top. Wanneer ik echter XGL wil gaan draaien met Beryl loopt het zaakje minder voorspoedig.

Het probleem lijkt hem te zitten in de nVidia drivers. Wanneer ik m'n PC opstart (met of zonder XGL) en X wordt geladen, laadt die standaard alleen m'n 2 7600 schermen met de nVidia driver. De 6200 produceert ook beeld, alleen op dit scherm wordt 1 geen nVidia driver geladen (tenminste, ik zie het logo niet verschijnen) en 2 heeft het een hele lage resolutie (640x480 ofzo). GLX support heb ik dan wel op alle drie de schermen maar ik met X echt restarten (crtl-alt-backspace) om de nVidia driver op alle 3 de schermen geladen te krijgen.

Normaal is dit geen probleem: Opstarten, X restarten en gaan. Maar sinds XGL werkt deze methode minder goed. Als ik opstart zonder X te restarten werkt alles goed (op de lage resolutie na) en heb ik zelfs XGL over drie schermen. Als ik echter X restart, zie ik dat alle schermen het nVidia logo laten zien, daarna zie ik heel even de X layout (zwartwit ruitachtergrond, kruisje als cursor) en dan begint die weer met het laden van de nVdia drivers. Dit 3 keer achter elkaar waarna X er de brui aan geeft.

Het vreemde is, als ik maar lang genoeg wacht en werk vanuit de de console, en X weer opstart werkt die weer (alleen geen nVidia driver derde scherm). Als ik te snel X restart laadt die weer alle 3 de drivers en komt die in de loop terecht.

Dus kort omschreven: Met de XGL toevoegingen in m'n gdm.conf-custom krijg ik X niet gestart met 3 schermen in de goede resolutie, zonder de XGL toevoegingen wel (na een herstart van X). Ik heb ik m'n Xorg.conf ook al geprobeerd de Modes van m'n 3de scherm enkel op 1600x1200 te zetten maar dat mocht niet baten.

Als ik XGL draai met dual screen (op de 7600) werkt alles perfect. Single screen op de 6200 ook. Alleen het combineren lukt niet. :(

Wat kan ik nog proberen? Gaat die uberhaupt werken of ligt het gewoon aan de nVidia drivers?

Edit: Hier nog wat config files. Het verwisselen van het slot van de PCI kaart mocht trouwens ook niet baten

gdm.conf-custom
xorg.conf (xgl werkend met dual op 7600)
xorg.conf (xgl werkend single op 6200)
xorg.conf (niet werkend triple screen)
xorg.log (triple werkt, 3de scherm verneukt)
xorg.log (na herstart X waarbij die dus niet wil booten)

Edit2: Als ik in de BIOS m'n PCI kaart als eerste kaart zet doet die gelijk al niet! Dan krijg ik direct op alle 3 de schermen het nVidia logo waarna die in de loop komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Milenco op 23-10-2006 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je hebt nVidia kaarten: waarom nog Xgl gebruiken? Aiglx zal misschien beter draaien, maar helemaal makkelijk is de 9625 driver waarbij je Xgl of Aiglx meer nodig hebt. Dan kan je gewoon X restarten zoals je eerst ook deed.
Je hebt hiervoor wel het pakketje build-essential nodig en de linux-headers van je huidige kernel (dus idd: elke keer de driver opnieuw installeren bij een nieuwe kernel versie) die je vind met linux-headers-'uname -r'

/edit: nog wat extra uitleg. Wat je dus zou moeten doen is op een schone installatie de twee pakketjes binnenhalen en de driver installeren. je custom gdm.conf heb je niet nodig, alleen de AddARGBGLXVisuals option in je xorg.xonf

[ Voor 18% gewijzigd door mithras op 23-10-2006 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
Ook al geprobeert zonder resultaat. Ik heb Kubuntu 6.10 draaiende gehad met de beta driver van nVidia. Daarna alleen beryl (0.1.1) met hetzelfde probleem: nVidia (beta) logo komt tevoorschijn maar daarna komt die weer in een loop terecht als ik alle 3 de schermen aanspreek.

Daarnaast is het bij 6.10 zo dat ik niet eens dual screen werkend krijg met alleen de 7600. Twinview werkt, maar zodra ik het via Xinerama probeer krijg ik de melding terug van beryl dat die geen RandR extension kan vinden. Helaas kan ik geen Twinview realiseren over 2 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het hier al iemand gelukt om Beryl + nvidia beta + Xorg7.x draaiende te krijgen?

ik heb het tigmaal geprobeerd, maar telkens als ik Xorg update start m'n pc alleen nog maar in runlevel 3 op. (en ik kan niet met cmd werken).

Heb al verschillende howto's gepobeerd.
ik gebruik btw suse 10.1 met kde, maar gnome is ook geinstalleerd.

link naar howto's:
http://forum.beryl-project.org/forum-5-howto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Ik zou graag big desktop gebruiken met een radeon 9700 mobility onder XGL+Beryl. Krijg het zelf met geen mogelijkheid voor elkaar, onder mijn Gnome session geen problemen met big desktop. Iemand een idee?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:15:
Is het hier al iemand gelukt om Beryl + nvidia beta + Xorg7.x draaiende te krijgen?

ik heb het tigmaal geprobeerd, maar telkens als ik Xorg update start m'n pc alleen nog maar in runlevel 3 op. (en ik kan niet met cmd werken).

Heb al verschillende howto's gepobeerd.
ik gebruik btw suse 10.1 met kde, maar gnome is ook geinstalleerd.

link naar howto's:
http://forum.beryl-project.org/forum-5-howto
Jahoor. Wat lukt er dan niet?

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arx schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:35:
[...]
Jahoor. Wat lukt er dan niet?
Xorg7.x installeren!
Ik voeg de volgende repo toe:
http://software.opensuse....Java-1.5_SUSE_Linux_10.1/

Als ik dan Xorg update, krijg ik de volgede melding bij reboot:
code:
1
Skipped services in runlevel 5:  earlykdm nfs smbfs xdm

Hoe heb jij Xorg geinstalleerd? welke paketten geupdate?
Ik heb het nu al 6x gebrobeerd,,telkens kon ik me systeem opnieuw installeren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:44:
[...]

Xorg7.x installeren!

code:
1

Ik heb het nu al 6x gebrobeerd,,telkens kon ik me systeem opnieuw installeren ;(
Misschien even 'init 3' doen in de console of CTRL+ALT+BACKSPACE.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:44:
[...]

Xorg7.x installeren!

code:
1

Mogen wij je output van je xorg.0.log (ik gok nu de filenaam) even zien? Met name de tail ben ik in geintresseerd.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T'is gelukt, probleem was dat ik ELKE beschikbare Xorg7.x package moest installeren.
Anders wordt me systeem een puihoop..

nou nog ff Format C: /q en windhoos is gone :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arx schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 10:29:
[...]
Mogen wij je output van je xorg.0.log (ik gok nu de filenaam) even zien? Met name de tail ben ik in geintresseerd.
Zal niet meer gaan, zie bericht hieboven :P
Denk dat ik strx ff een howto ga schrijven, aangezien veel mensen nog problemen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

webfreakz.nl schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 21:25:
[...]

Misschien even 'init 3' doen in de console of CTRL+ALT+BACKSPACE.
Bedoel je niet 'telinit' ?
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:46:

nou nog ff Format C: /q en windhoos is gone :9
Draai je nog Windows 98?
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:39:
[...]

Nee, WinXP op fat32 partitie ;)
Oh, lol, was erg onwaarschijnlijk dus daar ging ik dan ook niet vanuit ;)

[ Voor 52% gewijzigd door DeMoN op 25-10-2006 13:41 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai je nog Windows 98?
Nee, WinXP op fat32 partitie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 19:28
Ik installeer net Beryl met de nvidia-beta drivers op Edgy Eft (met de howto op de beryl wiki, die goed werkt), maar wat een teleurstelling zeg. Emerald komt standaard met een teletubbie theme en praktisch alle andere standaard effecten zijn ook te kansloos voor woorden. (En lopen bij lange na niet vloeiend op mijn Geforce FX5200)

XGL/Compiz onder SLED daarintegen was wel een mooie cleane belevenis, met functionele effecten. Ik weet niet of dit het verschil tussen de Compiz en Beryl illustreerd, maar als dat zo is dan snap ik wel waarom die ontwikkelaar van Novell al die vage effecten niet acuut in Compix wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Jesse schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:27:
Ik installeer net Beryl met de nvidia-beta drivers op Edgy Eft (met de howto op de beryl wiki, die goed werkt), maar wat een teleurstelling zeg. Emerald komt standaard met een teletubbie theme en praktisch alle andere standaard effecten zijn ook te kansloos voor woorden. (En lopen bij lange na niet vloeiend op mijn Geforce FX5200)

XGL/Compiz onder SLED daarintegen was wel een mooie cleane belevenis, met functionele effecten. Ik weet niet of dit het verschil tussen de Compiz en Beryl illustreerd, maar als dat zo is dan snap ik wel waarom die ontwikkelaar van Novell al die vage effecten niet acuut in Compix wilde hebben.
Misschien beter om profielen beschikbaar te stellen? De mijne heb ik op internet gezet, en kan je hier vinden.

Ik heb het geprobeerd rustiger te maken, en om de functionaliteit te vergroten. De tar.gz bevat zowel de Beryl instellingen als mijn Emerald theme. Het thema is afkomstig van Beryl-forums, de Rezlooks (metacity nm156 port).
Ben wel benieuwd wat anderen voor leuke dingen hebben die ik nog niet ken.
Ik bedenk me wel net, de cube top en bottom images hebben jullie natuurlijk niet, daar mag je zelf wat op verzinnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Jesse schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 22:27:

Toevallig net hetzelfde gedaan vandaag met dezelfde kaart :)

Wat ik als eerst gedaan heb is "wobbly" uitgezet, Magic lamp in de Animatie-opties vervangen door zoom, en pulldown-menu's zonder effect gezet(ik weet niet meer precies hoe dat heet)
EN die (lame) standaard theme veranderd door die ene Dark Glass, met glow effect buttons.
Ik zou trouwens best een BEETJE wobbly willen zien...
Nu is de performance ronduit goed te noemen, en heb je toch zeker voordelen boven Metacity....

Ik kan het mis hebben hoor, maar kan Beryl niet net zoveel als Compiz, qua functionele effecten? Je kan het toch customizen zoals je zelf wil?

Misschien zijn al die effecten met een mid-budget kaart wel heel "fijn" voor veel mensen, en hebben zo daarom voor die standaardsettings gekozen. Ik heb een keer gehoord dat als iemand die voor z'n werk achter de PC zit, =>0.4 seconden wachten als irritant kan worden beschouwd, dus het hoort vast niet zo! Magic Lamp is gewoon niet te doen voor een FX5200.

Wat ik wil zeggen: Ik zie op dit moment geen reden te switchen naar Compiz. Als ik Compiz draaide, zou ik ook niet persee naar Beryl willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
jmk schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:28:
[...]*knip*
Ik kan het mis hebben hoor, maar kan Beryl niet net zoveel als Compiz, qua functionele effecten? Je kan het toch customizen zoals je zelf wil?
*knip*
Daar zal je zeker gelijk in hebben.
Punt is alleen dat ik nou juist Ubuntu gebruik zodat ik niet eerst uitgebreid mijn systeem hoef te costumizen. Installeer ik beryl dan krijg je weliswaar een grafische programmatje om je instellingen te wijzigen, maar die is imho nogal onduidelijk. Van veel dingen moet je maar uit zien te vinden waar het precies voor is en wat het voorstelt, en dat is waar ik een beetje op afknapte.
(Het idee van Mithras86 om profielen te delen is daarom wel erg leuk.)

Ik heb beryl der in elk geval weer even afgekickt. Misschien probeer ik het binnenkort nog wel een keer.

Edit: Op uw aller voorspraak heb ik beryl er weer opgezet, met een heel aantal effecten uit. De desktop cube en application switcher zijn wel erg mooi. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 28-10-2006 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beryl is natuurlijk ook zo Bèta als het maar kan (versie 0.1.1) en geen standaard pakket van Ubuntu, jouw verwachtingen zijn dan ook wel ietwat aan de hoge kant...

Ik vind het in ieder geval logisch dat het niet allemaal vlekkeloos werkt en makkelijk en overzichtelijk is, ze zijn het immers nog hard aan het ontwikkelen.

Ik heb Beryl trouwens net draaiend met nVidia's Bèta drivers en dat loopt als een trein _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Jesse schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:02:
Installeer ik beryl dan krijg je weliswaar een grafische programmatje om je instellingen te wijzigen, maar die is imho nogal onduidelijk. Van veel dingen moet je maar uit zien te vinden waar het precies voor is en wat het voorstelt, en dat is waar ik een beetje op afknapte.
valt best mee joh, gewoon alle plugins uitvinken, 1 voor 1 aanzetten en kijken wat er met je windowtjes gebeurt. zie je geen verschil dan kijk je even onder het tabje Keyboard of Mouse van een plugin welke toetsen/knoppen je kan gebruiken. binnen 10-15 minuutjes heb je zo toch echt wel een aardige config opgebouwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K moet toegeven, de default configuratie is nog kut, Volgens mij willen ze hiermee een beetje laten zien welke effecten allemaal moegelijk zijn.
Gelukkig is de configuratie makkelijk aan te passen, in tegenstelling tot compiz!

Het klopt dat je zelf maar moet uitvinden wat alles 'doet'. Mss dat dit nog wel veranderd dmv betere omschrijving of voorbeelden.
Maja, tis ook nog zeer Beta.

Zit dr imho veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Wow, alles gister geinstalleerd, ziet er verdomde vet uit :P Enige waar ik mee zit is dat de kleuren van de vensters zelf, dus niet de randen, nog steeds niet beryl/emerald stijl zijn.

Als ik inlog krijg ik zegmaar eerst een hele duffe stijl,

Mijn opstart .sh

code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
Xgl -fullscreen :1 -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:pbuffer &
sleep 4  
export DISPLAY=:1 
exec gnome-session

en mijn /usr/share/xsessions/xgl.desktop
code:
1
2
3
4
5
6
[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Xgl
Exec=/usr/bin/startxgl.sh
Icon=
Type=Application

Ik moet nu eerst beryl-manager opstarten voordat beryl gaat draaien, en dan zien alleen de randen van de vensters er vet uit. Niet de vensters zelf qua kleur en knoppen enzo.

Ik draai Ubuntu Edgy Eft.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Simon schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 09:28:
Ik moet nu eerst beryl-manager opstarten voordat beryl gaat draaien, en dan zien alleen de randen van de vensters er vet uit. Niet de vensters zelf qua kleur en knoppen enzo.
daar heeft beryl namelijk helemaal niets mee te maken, dat is een taak van gtk. Je kunt een ander theme kiezen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Eh, als ik een ander theme probeer te kiezen, verandert er niets... en volgens mij moet emerald dat doen hoor

[ Voor 23% gewijzigd door simon op 28-10-2006 11:54 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Simon schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 11:54:
Eh, als ik een ander theme probeer te kiezen, verandert er niets... en volgens mij moet emerald dat doen hoor
Emerald is als vervanger voor de gnome-window-decorator die metacity gebruikt. Dat betekent dat alleen de buitenste rand door emerald wordt geconfigureerd.
Als je Beryl en Emerald hebt geïnstalleerd, kan je bij je thema alleen kiezen tussen 'elementen' en 'pictogramman', waarbij je elementen dus de vensterkleur, buttonvorm etc bepaalt. Als je die wil veranderen, moet je echt daar zijn :)

Zet m maar op HighContrast ofzo, als er dan niets gebeurt is er wat mis met je gtk engine :p

[ Voor 7% gewijzigd door mithras op 28-10-2006 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
er gebeurt niets, dus er is wat mis met m'n gtk engine, even logs zoeken :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

woest85 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:25:
Ik zou graag big desktop gebruiken met een radeon 9700 mobility onder XGL+Beryl. Krijg het zelf met geen mogelijkheid voor elkaar, onder mijn Gnome session geen problemen met big desktop. Iemand een idee?
iemand die hier al een goede oplosing voor heeft?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:28
ben op zoek naar een grafische kaart rond 30-40 euro die een beetje met xgl overweg kan, weten jullie een goeie?
ik heb nu namelijk een onboard via en dat werkt niet lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Goed, vorige week geupgrade naar Fedora Core 6. Kan nu dus ook genieten van al dat moois dat Wobbly Windows heet :9~. Echter een probleempje.
Ik heb een Dual-Monitor setup, waarbij mijn TV de 2e monitor is, zodat ik DVD'tjes kan kijken op m'n 20" ipv de 17". Echter heeft de 20" een resolutie van 640x480.
Vroegah, met Fedora Core 5, was het zo dat als ik een venster maximaliseerde, dat dat venster zich dan beperkte tot de huidige monitor. Met Fedora Core 6 echter, als ik een venster maximaliseer, trekt hij hem over beide monitors uit. Gevolg, een venster van 1920x1024, waarbij ik linksonderin een hap mis.
Voor de volledigheid, ik gebruik Twinview, aangezien ik de config anders gewoon niet werkend kreeg. De devicesectie ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Section "Device"
        Identifier  "DVI"
        Driver      "nvidia"
        VendorName  "Asus"
        BoardName   "V9560 (nVidia GeForce FX 5600)"
        Option      "AllowGLXWithComposite" "true"
        Option      "RenderAccel" "true"
        Option      "TwinView"
        Option      "MetaModes" "640x480, 1280x1024; 800x600, 1280x1024; ,1280x1024"
        Option      "TwinViewOrientation" "RightOf"
        Option      "SecondMonitorHorizSync" "UseEdidFreqs"
        Option      "SecondMonitorVertRefresh" "UseEdidFreqs"
        Option      "ConnectedMonitor" "DFP,CRT"
        Option      "XAANoOffscreenPixmaps"
        Option      "AddARGBGLXVisuals"
        BusID       "PCI:3:0:0"
EndSection

En in Fedora Core 5 werkte de boel wel met deze config. Iemand een oplossing voor dit enorme probleem?

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

jurp5 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:14:
ben op zoek naar een grafische kaart rond 30-40 euro die een beetje met xgl overweg kan, weten jullie een goeie?
ik heb nu namelijk een onboard via en dat werkt niet lekker ;)
lijkt me dat iedere redelijk moderne nvidia wel ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

smokalot schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 13:25:
[...]

lijkt me dat iedere redelijk moderne nvidia wel ok is.
Voor dat bedrag kan je een AGP nVidia Geforce 6200 krijgen. Die chip zit ook (als mobile uitvoering) in mijn laptop, en die trekt het prima. Het verbaasde mij alleen een beetje hoezeer hij van de processor afhankelijk is. Tijdens hele zware taken loopt het systeem gewoon merkbaar minder vloeiend. Is dit de nVidia implementatie van OpenGL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal wel door die 'turbocache' komen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 08:28
welke zaak raden jullie mij aan om hem te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Hoe centreer je schermen wanneer je ze start? Vind het knap irritant dat alle schermen links bovenin komen te staan wanneer je ze opstart. Zag dat je wel iets in gconf-editor in kunt stellen in de optie apps/compiz, maar draai beryl en zie daar niets over staan. Of moet ik het instellen in Beryl Settings manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
jurp5 schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:25:
welke zaak raden jullie mij aan om hem te halen ?
http://tweakers.net/pricewatch
http://tweakers.net/shopsurvey

Simpel genoeg uit te vinden. Dat is btw ook van toepassing op je eerste vraag, in elke xgl/compiz faq wordt die vraag zo'n beetje beantwoord.
[/offtopic]

[ Voor 8% gewijzigd door Jesse op 29-10-2006 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Xgl en Beryl eens geinstalleerd en zit daar eens wat mee te spelen.

Nu valt me iets op. Het idee achter Xgl is toch dat de grafische boel door de videoplank afgehandeld wordt dmv OpenGL. Dit zou betekenen dat het haast geen CPU/MEM zou gebruiken.

Nu heb ik hier een vreselijk probleem mee. Als ik start heb ik _slechts_ 600MB RAM vrij, maar na wat werken is dat al snel 400MB. Dit wordt bijna allemaal door Xgl opgeslurpt heb ik het idee (volgens top neemt het 15% MEM in, dat vind ik vrij veel maar is geen 600MB :P). Daarstraks had ik nog maar 25MB vrij!

Direct Rendering werkt:
berryb@LGB:~$ DISPLAY=:0 glxinfo|grep direct
direct rendering: Yes

Al krijg ik wel een error als ik glxinfo draai:
berryb@LGB:~$ glxinfo
name of display: localhost:1.0
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display "localhost:1.0".

Kaart is een ATI x700 PCIe. Ik gebruik de fglrx driver en heb deze pagina gevolgt: http://wiki.beryl-project...Install/Ubuntu/Dapper/ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:38:
Ik heb Xgl en Beryl eens geinstalleerd en zit daar eens wat mee te spelen.

Nu valt me iets op. Het idee achter Xgl is toch dat de grafische boel door de videoplank afgehandeld wordt dmv OpenGL. Dit zou betekenen dat het haast geen CPU/MEM zou gebruiken.

Nu heb ik hier een vreselijk probleem mee. Als ik start heb ik _slechts_ 600MB RAM vrij, maar na wat werken is dat al snel 400MB. Dit wordt bijna allemaal door Xgl opgeslurpt heb ik het idee (volgens top neemt het 15% MEM in, dat vind ik vrij veel maar is geen 600MB :P). Daarstraks had ik nog maar 25MB vrij!
FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat is "juist handig": hoef je niet te swappen. Liever mn geheugen vol dan de swap gebruiken :)
Bij mij is met normaal gebruik (internet+muziek) 40% geheugen van de 1GB. En 200KB van mn swapfile. Dat heb ik zo dan andersom ;)

Maar wat anders dan compiz/beryl: Kiba dock. Heeft iemand het al in gebruik? Ik wil namelijk graag een soortgelijk dock als in OS X. Alleen Kiba krijg ik maar niet lekker: alles stuitert in het rond, maar als ik friction hoog zet of elasticy laag, dan kan ik niets verslepen: alles reageert dan ongelofelijk traag. Van mij mogen ze alle vage effecten eruit gooien, en een mooie composite dock maken. Kiba dock vind ik 3x niks. Of heeft iemand wel goede ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, my bad. Maar toch blijf ik het vreemd vinden, 10%+ CPU (Pentium M 1,70GHz) en 10%+ MEM (1GB DDR2) aan Xgl. Ik meende toch dat Xgl de CPU juist moest ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
ATI Drivers 8.30.3 zijn uit.

Uit de Release Notes:
Resolved Issues

The following section provide a brief description of resolved issues with the latest version of the ATI Proprietary Linux driver. These include:
  • Users with X Server X.org 7.1 can now play video using XV. The ATI AVIVO Video adaptor is now present. Further details and the workaround can be found in topic number 737-22852
  • When failing to change the TV format the aticonfig --tv-info no longer report the failed TV format. Further details and the workaround can be found in topic number 737-23431
  • Using the MPlayer to play a video file followed by dragging any window over top of the player no longer results in corruption being noticed and the video file pausing. Further details and the workaround can be found in topic number 737-23432
Known Issues

The following section provides a brief description of known issues associated with the latest version of ATI Proprietary Linux driver. These issues include:
  • Attempting to install the ATI Proprietary Linux driver on distributions that have updated certain 3D components outside of the stock XOrg 6.8.2 may result in the driver not initializing 3D applications properly. Further details can be found in topic number 737-20868
  • Loading the XVideo Extension on 64-bit Xorg 6.9+ systems causes the X Server to segfault on launch with ATI Radeon X1K products. Further details and the workaround can be found in topic number 737-22837
  • A system hang may occur when attempting to resume from hibernation mode. Further details can be found in topic number 737-22059
For further information and general help on driver or software installation, game issues, and more, visit the ATI FAQ website.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet

RSpliet

*blink*

In navolging van mijn post een stukje terug; inmiddels heb ik een andere Xorg.conf gebouwt, zie:
Section "ServerLayout"
Identifier "Xorg default config"
Screen 0 "DVI Screen" 0 0
Screen 1 "VGA Screen" LeftOf "DVI Screen"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
Option "Clone" "off"
Option "Xinerama" "On"
EndSection

#fontpath boeit niet

Section "Module"
Load "dbe"
Load "extmod"
Load "fbdevhw"
Load "glx"
Load "record"
Load "freetype"
Load "type1"
Load "dri"
EndSection

#inputdevice boeit niet ;-)

Section "Monitor"
Identifier "DVI Monitor"
VendorName "LG Electronics"
ModelName "L1730B"
HorizSync 10.0 - 90.0
VertRefresh 10.0 - 90.0
Option "dpms"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "VGA Monitor"
VendorName "Samsung"
ModelName "LW20M21C"
HorizSync 28.0 - 33.0
VertRefresh 50.0 - 70.0
EndSection

Section "Device"
Identifier "DVI"
Driver "nvidia"
VendorName "Asus"
BoardName "V9560 (nVidia GeForce FX 5600)"
Screen 0
Option "AllowGLXWithComposite" "true"
Option "RenderAccel" "true"
Option "XAANoOffscreenPixmaps"
Option "AddARGBGLXVisuals"
Option "UseDisplayDevice" "DFP-0"
BusID "PCI:3:0:0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "VGA"
Driver "nvidia"
VendorName "Asus"
BoardName "V9560 (nVidia GeForce FX 5600)"
Screen 1
Option "XAANoOffscreenPixmaps"
Option "AddARGBGLXVisuals"
Option "UseDisplayDevice" "CRT-0"
BusID "PCI:3:0:0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "DVI Screen"
Device "DVI"
Monitor "DVI Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
Modes "1280x1024" "1280x960" "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
Modes "1280x1024" "1280x960" "1152x864" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "VGA Screen"
Device "VGA"
Monitor "VGA Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
Modes "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
Modes "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection
Nu werken de 2 monitoren als gewenst, maar kan ik de Desktop Effects weer niet aanzetten. Compiz meldt dat er geen RandR extensie is, terwijl die er dus wel is. Wat doe ik fout? :X

[ Voor 8% gewijzigd door RSpliet op 01-11-2006 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

...en dat is Xgl nieuws, omdat ze geen texture_from_pixmap ondersteunen en dus geen compiz/beryl native ondersteunen, en je nog steeds een aparte X server moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
smokalot schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:58:
...en dat is Xgl nieuws, omdat ze geen texture_from_pixmap ondersteunen en dus geen compiz/beryl native ondersteunen, en je nog steeds een aparte X server moet draaien.
Haha, inderdaad! :)

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:51
Ik heb nu op mijn laptop Xgl geinstalleerd (onder Kubuntu Edgy), maar het wil niet echt vlotten, gaat wat te log, bijvoorbeeld als ik scroll in firefox of op de 'start' knop druk dan zie je de 'buttons' verschijnen, ook slepen met vensters gaat niet zoals gewenst. Heb een ATI 9700 Mobility (64MB). Als ik in xglinfo kijk dan staat ook bij Direct Rendering: No, hoort dit? Want voor het installeren van Xgl moest het in ieder geval Yes zijn en dat was het toen ook. Heeft er iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

Ook heb ik af en toe, volgens mij telkens als ik op backspace drukte (kan ook toeval zijn) dat die mijn sessie eruit gooide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
er moet bij Direct Rendering Yes staan, volg even de tutorials om de fglrx drivers te installeren :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Simon schreef op donderdag 02 november 2006 @ 07:22:
er moet bij Direct Rendering Yes staan, volg even de tutorials om de fglrx drivers te installeren :)
Oh alsjeblieft... ja, er moet yes staan, maar het is ZO'N gekloot met ATI kaarten.. ik werd er niet goed van (eerst werkte het wel volgens tut. X en dan even iets aanpassen volgens tut. Y en dan weer de randen van je windows kwijt of geen beeld of half beeld of ... etc). Uiteindelijk alles maar via Yast geinstalleerd en dan de drivers 'speciaal' voor Suse gebruikt en dan staat er nog steeds 'Direct Rendering: No' Missing XFree86.conf blablabla.
Maar het werkt allemaal goed verder, geen haperingen, geen geteut, geen gezeik. Alles vloeiend... dat was toch wel wat anders na het 'even volgen van een tutorialletje'. Maw. als je geen commandlinegoeroe bent en geen andere compu met internet ernaast hebt om de boel op te lossen is het helemaal niet handig om 'even een tutorialletje' te volgen.

klinkt allemaal heel dramatisch, maar is vnl. omdat ik het als officecompu gebruik en ik het ding dus niet kan missen, maar ik toch altijd 'even' moet klooien om dat soort 'dingetjes' toch 'goed' te krijgen.. hoofdbrekens, stressmomentjes, etc. etc., issssniegoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
met ubuntu was 't hier fluitje van een cent, zo gebeurd

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Laatst online: 22-05-2024
Heeft iemand enig idee of iemand dit ook voor Windows gemaakt heeft? Ik draai AIGLX+Beryl nu op m'n laptop, en ben er zeer tevreden over, en zou graag iets vergelijkbaars willen hebben voor het geval ik onder windows moet draaien.....

het enigste wat ik kan vinden is van die brakke loop-door-een-wereld-desktops die gewoon onwerkbaar zijn....

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik dacht dat er bij stardock wel dingen waren die er een beetje in de buurt kwamen. maar verder zullen we moeten wachten op Vista (of switchen natuurlijk...).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Mogen beryl vragen hier ook gepost worden ? Topic titel zegt 'XGL' :P .

Ik heb sinds vanochtend beryl + emereald op mijn pc staan en het draait wel goed :). Alleen had ik nog enkele vraagjes : Als ik mijn muis ergens beweeg waar geen venster is , gaan alle vensters 'naast een' staan en kan ik niet meer op mijn kde knop drukken ? Waar vind ik deze instelling in beryl settings manager want dit is nogal onhandig....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 22:51
Als ik gewoon een KDE sessie opstart zegt glxinfo Direct Rendering: Yes, start ik een xgl sessie dan zegt die Direct Rendering: No. Moet ik dan nog los de driver installeren als ik een xgl sessie draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DISPLAY=:0 glxinfo | grep direct
Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
direct rendering: No

dat krijg ik met XGL aan... dan zal het wel iets te maken hebben met XFree86-DRI he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
evert_ schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:30:
Mogen beryl vragen hier ook gepost worden ? Topic titel zegt 'XGL' :P .
Dat niet alleen, ik denk alle composite programma's (compiz/beryl/kiba dock) en de software die je nodig hebt om die composite dingen te kunnen draaien (xgl/aiglx/juiste driver)
Ik heb sinds vanochtend beryl + emereald op mijn pc staan en het draait wel goed :). Alleen had ik nog enkele vraagjes : Als ik mijn muis ergens beweeg waar geen venster is , gaan alle vensters 'naast een' staan en kan ik niet meer op mijn kde knop drukken ? Waar vind ik deze instelling in beryl settings manager want dit is nogal onhandig....
Dat zit in de scale plugin. Je schaalt je vensters als je in een hoek van je scherm komt. Welke hoek op welke manier de scale toepast, kan je in je beryl manager vinden bij de scale plugin. Dan het tabblad voor je muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 02 november 2006 @ 07:22:
letatcest schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:54:
Oh alsjeblieft... ja, er moet yes staan [cut]
Nee! Zodra je Xgl draait geeft glxinfo Direct Rendering: No.
Voer het zo uit: DISPLAY=:0 glxinfo en je zult zien dat je (hopelijk) Direct Rendering: Yes krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als dat niet zo is gaat XGL waarschijnlijk heeel sloom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Kunnen we de topictitel niet beter veranderen naar: "Desktop compositing (XGL,Beryl,Aiglx,Compiz)" ? Daarmee pakken we alle open-gl versnelde window managers en alles wat daar omheen hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:07:

Nee! Zodra je Xgl draait geeft glxinfo Direct Rendering: No.
Voer het zo uit: DISPLAY=:0 glxinfo en je zult zien dat je (hopelijk) Direct Rendering: Yes krijgt ;)
Eehh... nee dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
krijn@laptop:~> DISPLAY=:0 glxinfo
name of display: :0.0
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
display: :0  screen: 0
direct rendering: No
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating,
    GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method,
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe,
    GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig
client glx vendor string: ATI
client glx version string: 1.3
client glx extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_ATI_pixel_format_float,
    GLX_ATI_render_texture
GLX extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context,
    GLX_ARB_multisample
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: MOBILITY RADEON X700 Generic
OpenGL version string: 1.2 (2.0.5946 (8.27.10))
OpenGL extensions:
    GL_ARB_multitexture, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_cube_map,
    GL_ARB_texture_env_add, GL_ARB_texture_env_combine,
    GL_ARB_texture_env_dot3, GL_ARB_transpose_matrix, GL_EXT_abgr,
    GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract,
    GL_EXT_texture_env_add, GL_EXT_texture_env_combine,
    GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_lod_bias

maar alles draait dus wel gewoon als een zonnetje...

[ Voor 71% gewijzigd door letatcest op 03-11-2006 17:16 . Reden: zat op windows bak vanochtend, nam aan dat er directrendering Yes zou komen, nee dus... :? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 22:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hm net ff Beryl geinstalleerd in Edgy (de Nvdia Beta drivers stonden er al op). Best simpel eigenlijk, alleen jammer dat je nu onderin weer een icoontje hebt dat altijd geladen moet blijven terwijl als de instellingen eenmaal gedaan zijn, je daar toch nooit meer op klikt.

Ook moet ik zeggen dat ik compiz wel mooier vond toen ik dat een maand of wat onder dapper es probeerde.. maja dat zal ook instelling zijn. Nu maar hopen dat Beryl niet zo snel kapot gaat door updates, zoals het geval was bij Compiz :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:07

Chiron

Moderator Discord
Hmm nu Beryl draaiende op mn laptop icm edgy en XGL (met de nieuwste ati linux drivers), en de fonts zien er ineens 10 maten kleiner uit :? Als ik ze dan weer vergroot zijn ze alsnog niet helemaal zoals in een gnome sessie, schakel ik daarna weer terug naar een gnome sessie dan zijn ze ineens loeigroot :?

De settings van Compiz vond ik er inderdaad ook veel mooier uitzien dan de standaard settings van Beryl.. nu is het weer een enorm gepuzzel om Beryl er enigzins Compiz-standaard achtig uit te laten zien (vooral dat 'water' effect van popup vensters.. *brr*)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

E-jey schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:21:
Kunnen we de topictitel niet beter veranderen naar: "Desktop compositing (XGL,Beryl,Aiglx,Compiz)" ? Daarmee pakken we alle open-gl versnelde window managers en alles wat daar omheen hangt :)
Ik vindt het inderdaad een goed idee de titel iets "veralgemeniseren", maar misschien iets in begrijpelige taal? Iets dat mensen die niet gewend zijn met Linux te werken niet afschrikt.
Iets zoals "3D versnelling op je Linux desktop"

Zou dat niet veel beter zijn? Gewoon om het een beetje laagdrempelig mogelijk te houden, daar ben ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben meer mensen er last van dat Xgl na een verse boot haast geen CPU gebruikt, maar na een halve dag draaien opeens 15 a 25% CPU tijd gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Beryl 0.1.2 is uit, zijn er al mensen die 'm hebben uitgeprobeerd? ik heb zelf geenidee hoe ik 'm upgrade met ubuntu edgy (apt getten werkt nog niet)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Chiron schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:46:
Beryl 0.1.2 is uit, zijn er al mensen die 'm hebben uitgeprobeerd? ik heb zelf geenidee hoe ik 'm upgrade met ubuntu edgy (apt getten werkt nog niet)
Die zal dan binnenkort wel in de repo's komen. (Zo dat je em dus wel gewoon met apt-get/synaptic binnenhaalt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Chiron schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:46:
Die komen over een paar uur wel idd.

Ik wacht nog even. Toen 0.1.1 uit was zat er ook iets fout. Het foutje was na een uur ofzo wel hersteld, maar toch knap vervelend. Ik kijk ff hoe de community reageert op de update (via het forum) en installeer het lekker een dagje later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45
Vandaag eens Beryl geprobeerd aan de gang te krijgen op zowel mijn laptop als op mijn workstation. Op mijn laptop krijg ik het volgens probleem:
code:
1
2
3
4
5
6
XGL Absent, checking for NVIDIA
Nvidia Absent, assuming AIGLX
libGL warning: 3D driver claims to not support visual 0x5b
beryl: glXBindTexImageEXT is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :0.0

Volgens heb ik dus helemaal geen window manager meer. Met wat geklungel krijg ik het met beryl-xgl wel aan de praat. Maar ik snap niet waarom aiglx niet wil werken.

Specs laptop:
Intel 915 grafisch kaartje
Ubuntu Edgy
Beryl van http://ubuntu.beryl-project.org/

Op mijn workstation kreeg ik het wel zo werkend met de nvidia 1.0.9629 drivers. Maar daar heb ik een paar rare probleemjes met Twinview. Hij maximaliseerde vensters eerst over het hele scherm (dus over mijn panels heen), naar deze patch (http://bugs.beryl-project.org/ticket/502) op Beryl los te hebben gelaten maximaliseert die wel goed op het ene scherm, maar op het andere scherm maximaliseert die over de helft van het scherm.

Specs:
Nvidia 6600GT
Ubuntu Edgy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
mithras86 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:49:
[...]

Die komen over een paar uur wel idd.

Ik wacht nog even. Toen 0.1.1 uit was zat er ook iets fout. Het foutje was na een uur ofzo wel hersteld, maar toch knap vervelend. Ik kijk ff hoe de community reageert op de update (via het forum) en installeer het lekker een dagje later.
Ach zodra ie uit is probeer ik het meteen, na een driver update en wat aanpassingen crasht 0.1.1 hier sowieso :p Heb mn bak standaard op Gnome sessie staan, dat hele xgl/beryl gebeuren is wel leuk om uit te proberen maar nog verre van stabiel om echt 'normaal' te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Chiron schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:41:
[...]

Ach zodra ie uit is probeer ik het meteen, na een driver update en wat aanpassingen crasht 0.1.1 hier sowieso :p Heb mn bak standaard op Gnome sessie staan, dat hele xgl/beryl gebeuren is wel leuk om uit te proberen maar nog verre van stabiel om echt 'normaal' te kunnen gebruiken.
Je hebt dus XGL, waarmee je in GDM tussen de sessies switcht? Ik gebruik de beta nvidia driver, en heb beryl en beryl-manager dus gewoon in mn opstartsessie gegooid. Alleen moet ik af en toe dus tty1 in om beryl te killen. Vervolgens teruggaan, beryl weer opstarten en alles is ok :?

Verder crasht beryl zo eens in de week, maar dat is dan een complete lockup. Geen interactie meer mogelijk. Als er muziek aanstaat, valt die 10sec weg, komt dan weer even terug, en valt dan weer weg. Ach, het is beta software; ik kan er wel mee leven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 14:24

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

mithras86 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:01:
[...]

Je hebt dus XGL, waarmee je in GDM tussen de sessies switcht? Ik gebruik de beta nvidia driver, en heb beryl en beryl-manager dus gewoon in mn opstartsessie gegooid. Alleen moet ik af en toe dus tty1 in om beryl te killen. Vervolgens teruggaan, beryl weer opstarten en alles is ok :?

Verder crasht beryl zo eens in de week, maar dat is dan een complete lockup. Geen interactie meer mogelijk. Als er muziek aanstaat, valt die 10sec weg, komt dan weer even terug, en valt dan weer weg. Ach, het is beta software; ik kan er wel mee leven :p
Ik heb echt geen problemen. Beryl heb ik nu draaien op 0.1.3 i.c.m. aiglx op mijn Dell laptop met een Intelkaart. Het is mijn werklaptop die meer dan 8 tot 9 uur per dag aanstaat. De memoryleakbug is verholpen en ook de fire en beam plug-in werken goed. Net ff aan collega's laten zien. Kaken vielen bijna op de grond. :)

Nu is het wel zo dat dit pas de 2de dag is met 0.1.3, maar tot nu toe geen crashes of andere rare dingen.

Ad maiorem black_eye gloriam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hm ja ik heb een Radeon Xpress200 videokaartje, met de nieuwste drivers van Ati erop. Als ik de XGL sessie kies dan gebeuren er gewoon rare dingen, crash bij het opstarten, vastlopers terwijl je aan het werk bent, momenten dat het echt ubertraag gaat of als je uitlogt zie je het gdm scherm niet maar is het beeld volledig wit :?

Wat houdt aiglx precies in, ik heb namelijk begrepen dat beryl dan stukken stabieler draait, maar met een ati kaart is het weer niet mogelijk of het werkt alleen met een bepaalde driver? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45
Iemand hier die Aiglx werkend heeft met een Intel kaart (onder Ubuntu Edgy)?

Ik krijg de volgende fout als ik beryl opstart:
code:
1
2
3
4
5
6
XGL Absent, checking for NVIDIA
Nvidia Absent, assuming AIGLX
beryl: glXBindTexImageEXT is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :0.0

de output van glxinfo
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
name of display: :0.0
display: :0  screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: SGI
server glx version string: 1.2
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, 
    GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_OML_swap_method, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_hyperpipe, 
    GLX_SGIX_swap_barrier, GLX_SGIX_fbconfig, GLX_MESA_copy_sub_buffer
client glx vendor string: SGI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory, 
    GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, 
    GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, 
    GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, GLX_SGIX_fbconfig, 
    GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group
GLX version: 1.2
GLX extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_allocate_memory, 
    GLX_MESA_swap_control, GLX_MESA_swap_frame_usage, GLX_OML_swap_method, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, 
    GLX_SGIX_fbconfig
OpenGL vendor string: Tungsten Graphics, Inc
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 915GM 20050225
OpenGL version string: 1.3 Mesa 6.5.1
OpenGL extensions:
    GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_fragment_program, GL_ARB_imaging, 
    GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_point_parameters, 
    GL_ARB_shadow, GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression, 
    GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add, 
    GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_dot3, 
    GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_rectangle, 
    GL_ARB_transpose_matrix, GL_ARB_vertex_buffer_object, 
    GL_ARB_vertex_program, GL_ARB_window_pos, GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, 
    GL_EXT_blend_color, GL_EXT_blend_equation_separate, 
    GL_EXT_blend_func_separate, GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, 
    GL_EXT_clip_volume_hint, GL_EXT_cull_vertex, GL_EXT_compiled_vertex_array, 
    GL_EXT_convolution, GL_EXT_copy_texture, GL_EXT_draw_range_elements, 
    GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_histogram, GL_EXT_multi_draw_arrays, 
    GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_point_parameters, GL_EXT_polygon_offset, 
    GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color, 
    GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs, GL_EXT_stencil_wrap, 
    GL_EXT_subtexture, GL_EXT_texture, GL_EXT_texture3D, 
    GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_add, 
    GL_EXT_texture_env_combine, GL_EXT_texture_env_dot3, 
    GL_EXT_texture_filter_anisotropic, GL_EXT_texture_lod_bias, 
    GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture_rectangle, GL_EXT_vertex_array, 
    GL_3DFX_texture_compression_FXT1, GL_APPLE_client_storage, 
    GL_APPLE_packed_pixels, GL_ATI_blend_equation_separate, 
    GL_IBM_rasterpos_clip, GL_IBM_texture_mirrored_repeat, 
    GL_INGR_blend_func_separate, GL_MESA_pack_invert, GL_MESA_ycbcr_texture, 
    GL_MESA_window_pos, GL_NV_blend_square, GL_NV_light_max_exponent, 
    GL_NV_texture_rectangle, GL_NV_texgen_reflection, GL_NV_vertex_program, 
    GL_NV_vertex_program1_1, GL_OES_read_format, GL_SGI_color_matrix, 
    GL_SGI_color_table, GL_SGIS_generate_mipmap, GL_SGIS_texture_border_clamp, 
    GL_SGIS_texture_edge_clamp, GL_SGIS_texture_lod, GL_SGIX_depth_texture, 
    GL_SUN_multi_draw_arrays
glu version: 1.3
glu extensions:
    GLU_EXT_nurbs_tessellator, GLU_EXT_object_space_tess

visual  x  bf lv rg d st colorbuffer ax dp st accumbuffer  ms  cav
 id dep cl sp sz l  ci b ro  r  g  b  a bf th cl  r  g  b  a ns b eat
----------------------------------------------------------------------
0x23 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x24 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x25 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x26 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x27 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0  0  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x28 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x29 24 tc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2a 24 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x2b 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x2c 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 None
0x2d 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x2e 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8  0  0  0  0  0 0 None
0x2f 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0  0  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x30 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0 16 16 16 16  0 0 Slow
0x31 24 dc  0 32  0 r  y  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x32 24 dc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0 24  8 16 16 16 16  0 0 Slow
0x5b 32 tc  0 32  0 r  .  .  8  8  8  8  0  0  0  0  0  0  0  0 0 Ncon

Zit er nou echt nog zo'n oude versie in Edgy:
code:
1
OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) 915GM 20050225
Of hoort het daarmee gewoon te werken en zou dat geen probleem moeten zijn?

Wat stukjes uit xorg.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
....

Section "Module"
        Load    "i2c"
        Load    "bitmap"
        Load    "ddc"
        Load    "dbe"
        Load    "dri"
        Load    "extmod"
        Load    "freetype"
        Load    "glx"
        Load    "int10"
        Load    "type1"
        Load    "vbe"
EndSection

....

Section "Device"
        Identifier      "Intel Corporation Intel Default Card"
        Driver          "i810"
        BusID           "PCI:0:2:0"
        Option          "DRI"           "true"
        Option      "XAANoOffscreenPixmaps"
EndSection

Section "Extensions"
        Option  "Composite"     "true"
EndSection

Section "Monitor"
        Identifier      "Generic Monitor"
        Option          "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "Intel Corporation Intel Default Card"
        Monitor         "Generic Monitor"
        Option "AddARGBGLXVisuals" "True"
        Option "DisableGLXRootClipping" "True"
        DefaultDepth    24
        ...
EndSection

Section "ServerLayout"
.....
        Option "AIGLX" "true"
EndSection

Section "DRI"
        Group   0
        Mode    0666
EndSection

beryl-xgl werkt overigens wel. Maar ik zou het graag werkend krijgen met aiglx.

Specs:
Intel i915 grafisch kaartje
Ubuntu Edgy
Beryl 0.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Laatst online: 22:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

weet er iemand nog een site waar een paar goede beryl profiles te downloaden zijn? Dat standaard beryl profiel bevalt me niet zo, en in die settings zelf gaan rommelen zie ik niet zo zitten.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Beryl samen met Xgl geinstalleerd om erachter te komen dat ik was vergeten mijn ATI drivers eerst te updaten. Na het updaten werkte de hele meuk natuurlijk niet meer. :P
Na een hele middag spitten in howto's kwam ik deze tegen die voor mij succesvol was:

Setup: ATI + XGL + Beryl
http://ubuntuforums.org/s...3021e87de31bd7a4&t=291464

Misschien dat iemand van jullie hier ook wat aan heeft. :)

Pwnd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 10:26
[#]Thunderstorm schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:53:
Beryl samen met Xgl geinstalleerd om erachter te komen dat ik was vergeten mijn ATI drivers eerst te updaten. Na het updaten werkte de hele meuk natuurlijk niet meer. :P
Na een hele middag spitten in howto's kwam ik deze tegen die voor mij succesvol was:

Setup: ATI + XGL + Beryl
http://ubuntuforums.org/s...3021e87de31bd7a4&t=291464

Misschien dat iemand van jullie hier ook wat aan heeft. :)
Aah, wiebelende windows _/-\o_ . Allemaal door die tutorial heb ik het eindelijk geinstalleerd gekregen. Net op tijd ook, want ik begon pissig te worden :> Nu nog een tutorial vinden om de opensource ATI drivers + DRI op mijn laptopje te installaleren (Radion Mobility 7500 Tips misschien ? >:) ).

[ Voor 10% gewijzigd door XSNL op 11-11-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoe zet je die nogal onhandige beweging uit van het drop down menu bar in gnome (beryl)? Het is naast niet mooi ook nog eens heel erg onfunctioneel: gedurende een behoorlijke tijd (voor een gui) is het menu niet eens leesbaar. Ik dacht dat het een "wobbly"instelling was maar daar kan ik het niet echt vinden.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Bor de Wollef schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 20:37:
Hoe zet je die nogal onhandige beweging uit van het drop down menu bar in gnome (beryl)? Het is naast niet mooi ook nog eens heel erg onfunctioneel: gedurende een behoorlijke tijd (voor een gui) is het menu niet eens leesbaar. Ik dacht dat het een "wobbly"instelling was maar daar kan ik het niet echt vinden.
Dat is een animatie. Die vind je onder "animations" :) Kijk ff welke animatie het is. Het grote voordeel van de Beryl opties is dat je niet handmatig hoeft "toe te passen" dus je kunt het meteen zien of je de goede hebt. Je kiest namelijk de animatie uit een drop down menu.

Ik ben het trouwens met je eens over de on functionaliteit van de standaard animaties. Misschien dat mensen met een snelle videokaart dit prettiger vinden... Ik heb een NV Gforce 5200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik heb het een tijdje gedraaid, maar er nu weer afgegooid. Het is gewoon behoorlijk instabiel en mij PC werd er traag van (AMD64 3200+ 1GB mem. ATI Radeon 9800). Ik probeer het over een jaar wel weer, als ze wat verder met ontwikkelen zijn.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XSNL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 10:26
Heb het nu ook op mijn laptop draaien _/-\o_ , maar kan iemand mij vertellen wat de super key is in de settings manager ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Windows key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
Ik ondervind nog enkele problemen bij het gebruik van Beryl onder Ubuntu 6.10 (Edgy Eft). De laptop waarop Ubuntu geïnstalleerd is, heeft een Geforce Go 6600 aan boord en daarvoor moest ik blijkbaar Nvidia bèta drivers voor installeren.

Daarna dus Beryl geinstalleerd (aiglx) volgns de beryl wiki. Probleem is nu dat menubalken van ieder venster onzichtbaar zijn geworden en dus een venster niet versleepbaar, minimaliseerbaar enzovoort is. Kan natuurlijk wel nog samen met Alt maar lijkt mij niet echt de bedoeling.

Ik weet niet of het probleem duidelijk genoeg omschreven is?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een beetje een domme vraag hoor, maar waar download ik XGL en Compiz?
ik kan echt niks vinden.... via bittorrent oid?
Ik ben momenteel Ubuntu 6.06 aan het downloaden maar ik wil wel graag XGL werkend krijgen :)

(ja ik ben absoluut Linux noob.. maar het wordt tijd dat ik me er eens in ga verdiepen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 00:05:
Misschien een beetje een domme vraag hoor, maar waar download ik XGL en Compiz?
ik kan echt niks vinden.... via bittorrent oid?
Ik ben momenteel Ubuntu 6.06 aan het downloaden maar ik wil wel graag XGL werkend krijgen :)

(ja ik ben absoluut Linux noob.. maar het wordt tijd dat ik me er eens in ga verdiepen :) )
Je hebt de keuze bij het installeren van software in Ubuntu grofweg twee keuzes: een pakketje vanuit de broncode zelf compileren of een voorgebakken variant te installeren. Dat eerste komt vrij weinig voor als je geen gekke software wil. De tweede mogelijkheid is een debian pakketje, die je herkent door de extensie .deb. Al die pakketjes kan je vinden op http://packages.ubuntu.com. De server die deze software aanbiedt is een zogenaamde repository ("repo").

Maar gelukkig heeft Linux een andere mogelijkheid om alle pakketjes binnen te halen. Je hoeft niet via een webbrowser alles (nieuwe software + updates) te downloaden, het kan ook via een programma standaard meegeleverd (apt-get of aptitude in de commandline, synaptic heet de grafische variant). Je kan dan alle soorten pakketjes doorzoeken, verschillende downloaden en met afhankelijkheden van pakketjes wordt ook netjes rekening gehouden.
Het mooie is dat er maar via een kanaal updates binnenkomen, zodat je niet 100 afzonderlijke programma's hoeft te na te lopen om te kijken of er updates zijn.

Nu heeft niet Ubuntu alleen een repo; iedereen kan er een opzetten. Je moet hiervoor een regel extra in een textbestandje zetten (namelijk /etc/apt/sources.list), maar dat kan ook binnen Synaptic (instellingen->pakketbronnen). Zo kan je een repo toevoegen die de beryl pakketjes aanbiedt.

Echter raad ik je dat _zeer_ af, aangezien je Linux nog niet goed onder de knie hebt. Kan je niet met een teksteditor (bijv vim) in de CLI overweg en weet je niet hoe je in de CLI pakketjes kan installeren, wacht dan eerst even met Beryl. De software is nog niet stabiel, en je hebt echt wel wat kennis nodig om het te installeren. Speel eerst met Ubuntu, die kluif is al groot genoeg ;)

offtopic:
Is er geen site waar de werking van pakketjes, repo's, apt-get (dus wat ik net in het kort heb verteld) wordt uitgelegd?

edit:
Ah, gevonden. Wil je mijn verhaal completer en exacter kunnen lezen, dat is hier te vinden: https://help.ubuntu.com/community/InstallingSoftware

Lees het op je gemak eens door, omdat je op die manier een van de essenties van Ubuntu al kan begrijpen: het eenvoudig en toegankelijk maken van de uitgebreide mogelijkheden van het besturingssysteem

edit:
Edit2: de Ubuntu wiki (ook aangehaald in de TS) is vaak een goede start om een antwoord op je vraag te geven. Hoewel de wiki niet geschikt is voor enkele specifieke gevallen (die je waarschijnlijk wel op ubuntuforums.org kan vinden) is het een goede start om de basiszaken van Ubuntu te begrijpen en te kunnen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door mithras op 14-11-2006 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wat voor videokaart heb je trouwens? Als het nvidia is, ben je veel beter af met 6.10... je kan dan veel makkelijker beryl (nieuwe naam van compiz) werkend krijgen. Je hebt dan geen XGL meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mithras86 Hee bedankt voor de uitgebreide post _/-\o_
Ik zal de sites die je noemt nog even goed doorlezen.

@Woekele op de laptop waar ik het op ga (proberen) te installen zit een grafisch chippie van intel..

Edit: begrijp ik het goed dat je XGL gewoon kan downloaden via deze package managers?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2006 08:42 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste