XGL/AIGLX/Beryl en Compiz Fusion

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 10.802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb XGL nu ook draaiend op Ubuntu 6.06. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om op elk vlak van de cube een andere wallpaper te zetten?

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
kroeske schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:10:
[...]
edgy eft is nog in beta fase afaik... lijkt me niet iets dat je kan vergelijken met een final als SLED
Waar ik met de opmerking over SLED op doel is dat ik in de RC van SLED met een paar muisklikken XGL/Compiz draaiend had. Wil Ubuntu iets vergelijkbaars in 6.10 krijgen dan moeten ze inmiddels wel opschieten, want zoiets introduceer je normaliter voor de final versie.

Maar de essentie van mijn vraag is: weet iemand iets over XGL/Compiz op Edgy Eft? Ik heb gezocht maar vind alleen dingen over Dapper Drake en ouder.

[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 20-09-2006 16:40 ]

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 11:22
Janssen schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:38:
Ik heb XGL nu ook draaiend op Ubuntu 6.06. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om op elk vlak van de cube een andere wallpaper te zetten?
Dat is voorlopig niet mogelijk. Ik denk zelf niet dat dit een compiz issue is maar eerder iets is dat in gnome zelf moet worden ingesteld (elke workspace zijn eigen desktop).

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Jesse schreef op woensdag 20 september 2006 @ 09:26:
Is er ergens al een tutorial voor het installeren van XGL/Compiz voor Ubuntu Edgy Eft? Ik kom er niet echt uit. XGL en Compiz zitten al wel in de standaard reps. maar daar houd het mee op voor zover ik zie. SLED heeft het beter voor elkaar...
Nu net de aankondiging van Beryl is geweest, is het denk ik beter om daarop te wachten. Ze willen eerst een stable uitbrengen (en niet als compiz "eeuwig" in de alpha blijven). De unstable krijgt dan alle leuke (bugs bevattende) eyecandy. Stable is gewoon een nette wm die vooral gebruiksgemak moet bieden. Verder draait beryl ook goed op aiglx.
Tot slot is het de bedoeling dat alles goed gedocumenteerd wordt en het eigenlijk een kwestie van 'apt-get aiglx beryl' oid en dan ben je klaar.
Zie ook deze post van iXce:
I feel so, yes :) It's maybe not a question of weeks, the first version of beryl (not a stable one yet, we can't give it the stable status without real "in the wild" testing :p) might be out before the end of the week (note the "might" ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:17

jmk

Janssen schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:38:
Wel is het mogelijk(en bijna overbodig, maar toch) Om de Top en Buttum verschillende wallpapers te geven. Maar jouw idee had ik ook, maar jammer genoeg zit dat er niet in(Heeft volgens mij meer met GNome te maken dan Compiz, want daar zit ook de selectie)

Ik heb trouwens net op dit topic wat "raars" gelezen, wat ik even wilde bestrijden:
-NVIDIA GForce FX5200 draait prima icm XGL en Compiz. Heel vloeiend en alles. De FX5200 is natuurlijk gewoon wel een 3D kaart, kom op jongens, het is misschien geen beest maar wel 3D! ;)
-Met een GForce 4 MX400 kan je ook best XGL en Compiz gebruiken. Het geeft een extra performance boost in een P3 configuratie(rendering gaat vloeiender, je zit als gebruiker minder lang te wachten op schermopbouw in het algemeen)
Met beide kaarten heb ik goede ervaringen (FX5200: op een Athlon XP+ en P4, 4 MX400: een P3)

Verder zie ik een paar mensen zeggen dat ze liever wachten met XGL en Compiz totdat het stabieler/veiliger is. Maar je kan toch heel makkelijk even je linux partitie backuppen met Ghost? Een verse Ubuntu install werd een .GHO bestand van net iets minder dan 1 GB. Valt best mee dacht ik. Zelf heb ik mijn partitie 6 keer teruggezet voordat het lukte, en heb nu een stabiel systeem(vind ik dan). Ik heb er geen spijt van gekregen.

Dus hup, iedereen XGL en Compiz proberen, NU :+

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Voor die verschillende wallpapers is een plugin. Kijk op compiz.net voor meer info. Ik gebruik hem zelf niet, maar heb er wel over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

Blaasvis

Cidora \o/

okee, goed nieuws voor de nvidia bezitters...
nieuwe (beta)nvidia drivers werken met aiglx ....
waar ik flinke lag in xgl kreeg heb ik nu gewoon snelheid :D

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 07:50
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:40:
Ik weet niet of het al bekend was maar Gentoo heeft Compiz in Portage gezet, wel unmasken, en xorg-server 1.1.1-r2 installeren. Draait een stuk sneller op mijn x300 dan Xgl
Het is alleen bij jou nog niet zo bekend blijkbaar, want Xgl en compiz vullen elkaar aan, het zijn geen vervangende applicaties. Xgl is een X-server (vervangt X.org/Xfree86) en compiz is een window manager (vervangt metacity/kwin). De vensterranden (window-decorations) worden gedaan door de window-decorator cgwd ('Custom Generic Window Decorator') die op zijn beurt weer respectievelijk gnome-window-decorator en kde-window-decorator vervangt.

Een ander verhaal is het verschil tussen Xgl en AIGLX, deze verschillen fundamenteel. Xgl is een complete X-server, terwijl AIGLX als Extension voor de standaard X-server (in welk geval X.org) is ontwikkeld. Xgl heeft in begin van de hele hype daardoor snel aan populariteit gewonnen, omdat deze op zichzelf werkt, terwijl AIGLX eigenlijk veel netter werkt en beter doordacht is, maar door compatibiliteitsproblemen een langer ontwikkeltraject kent. Het lijkt er desondanks op dat in de nieuwe Ubuntu-versie AIGLX verkozen wordt boven Xgl.

[ Voor 10% gewijzigd door j0bro op 22-09-2006 23:32 ]

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb mijn Ati drivers geintstalleerd op Ubuntu Dapper volgens deze guide:

http://wiki.cchtml.com/in...Dapper_Installation_Guide. Omdat ik een R200 heb (Radeon 8500), heb ik libGL.so.1.2 netjes vervangen met de oude versie. Fglrxinfo geeft de juiste informatie.

Om XGL/Compiz te installeren heb ik dit stappenplan doorlopen:

http://www.compiz.net/topic-389-compiz-gnome

en mijn systeem opnieuw opgestart. Ik krijg de volgende foutmelding

GDM: Xserver not found /usr/bin/Xgl :1 :1 - fullscreen -ac -accel

glx: pbuffer -accel xv:pbuffer -auth /var/lib/gdm:1.Xauth -nolisten tcp vt7
Error: command could not be executed

Ik heb alles tot op de letter uitgevoerd, kan iemand mij helpen?? :'(

Wil ook XGL :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

nvidia heeft beta drivers gereleased die de texture_from_pixmap OpenGL extensie ondersteunen, waardoor ze dus dezelfde mogelijkheden bieden als Xgl en AIGLX.

Let wel, het is een beta, die bij mij bijvoorbeeld 1440x900 op mn TFT niet ondersteunt via DVI, en er zijn vast nog veel meer bugs.

Dat gezegd hebbende: lees er meer over hier of hier.

Gentoo gebruikers: de 8774 ebuild werkt als je m 9625 noemt, mits je de twee epatch regeltjes eruit haalt. en natuurlijk digesten enzo.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
smokalot schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:36:
nvidia heeft beta drivers gereleased die de texture_from_pixmap OpenGL extensie ondersteunen, waardoor ze dus dezelfde mogelijkheden bieden als Xgl en AIGLX.
Aiglx heeft toch texture_from_pixmap juist nodig, waardoor nu aiglx volledig ondersteund zou (kunnen) zijn? Xgl is een aparte server over X heen, ik dacht dat aiglx een extensie op je gewone x was, maar op goed te runnen juist texture_from_pixmap nodig had.
Verder is dit natuurlijk veel mooier, en zou het hopelijk ook betekenen dat je gewoon weer OpenGL hebt voor je games en films :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Mithras86 schreef op zondag 24 september 2006 @ 23:14:
[...]
Aiglx heeft toch texture_from_pixmap juist nodig, waardoor nu aiglx volledig ondersteund zou (kunnen) zijn? Xgl is een aparte server over X heen, ik dacht dat aiglx een extensie op je gewone x was, maar op goed te runnen juist texture_from_pixmap nodig had.
Verder is dit natuurlijk veel mooier, en zou het hopelijk ook betekenen dat je gewoon weer OpenGL hebt voor je games en films :*)
mja, ik weet niet of ik het goed genoeg snap om het goed uit te kunnen leggen, maar ik ga een poging doen.

AIGLX staat voor Accelerated Indirect GLX. De nvidia drivers konden dat de hele tijd al, die gebruikte nooit Direct Rendering voor hun GLX. Nvidia levert zijn eigen GLX library mee. AIGLX betekent ook de ondersteuning van de texture_to_pixmap extensie, en die is nodig voor compiz. Dus hoewel deze nvidia drivers geen AIGLX ondersteunen, is het een andere implementatie, die dezelfde mogelijkheden biedt, en zelfs (bijna?) dezelfde API heeft als AIGLX, waardoor compiz gewoon werkt.

Bij "die is natuurlijk veel mooier" vergelijk je het neem ik aan met Xgl? daarmee zou je toch ook gewoon OpenGL ondersteuning moeten hebben? maar het is inderdaad wel veel mooier omdat je niet een extra fullscreen nested X server draait, maar gewoon een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze site heb ik gebruikd voor een perfect resultaat onder Kubuntu

http://noiesmo.dnsalias.n...p?story=20060612200330982

Een gallery met het resultaat van de schrijver is hier te bewonderen

http://noiesmo.dnsalias.n...php?aid=1&f=0&sort=0&s=12

succes !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Mithras86 schreef op zondag 24 september 2006 @ 23:14:
Aiglx heeft toch texture_from_pixmap juist nodig, waardoor nu aiglx volledig ondersteund zou (kunnen) zijn?
Nee, compiz heeft TFP nodig en met AIGLX is TFP gerealiseerd voor een aantal open-source drivers.
AIGLX betekent ook de ondersteuning van de texture_to_pixmap extensie, en die is nodig voor compiz. [...]
Voor het leveren van TFP zijn AIGLX en XGL in het leven geroepen. Dit wil niet zeggen dat TFP per se AIGLX nodig heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door irondog op 25-09-2006 11:34 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

[fout]

[ Voor 98% gewijzigd door irondog op 25-09-2006 11:32 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
irondog schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:27:
[...]
Nee, compiz heeft TFP nodig en met AIGLX is TFP gerealiseerd voor een aantal open-source drivers.
[...]
Voor het leveren van TFP zijn AIGLX en XGL in het leven geroepen. Dit wil niet zeggen dat TFP per se AIGLX nodig heeft.
Ik heb ook nooit echt iets begrepen van Xgl/aiglx. Alleen dat ik Xgl gebruik en dat het icm Compiz lekker draait. Ook op bijv wikipedia is niet heel veel zinnigs te vinden.

Maar dan is het nu dus niet de kwesie of je xgl of aiglx nodig hebt, met de nieuwe driver kan je zo compiz gebruiken als Window manager? Want dat is nog leuker :9

@smokalot: met "die is natuurlijk veel mooier" bedoelde ik idd dat je niet zoals met xgl een nieuwe fullscreen x server draait. Maar dus met de veronderstelling dat voor aiglx de nieuwe driver benodigd was. Kennelijk is aiglx een variant van xgl en met de nieuwe driver heb je geen van beide nodig. Zeg ik het zo goed? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Mithras86 schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:50:
[...]
Maar dan is het nu dus niet de kwesie of je xgl of aiglx nodig hebt, met de nieuwe driver kan je zo compiz gebruiken als Window manager? Want dat is nog leuker :9
ja, dat kan.
@smokalot: met "die is natuurlijk veel mooier" bedoelde ik idd dat je niet zoals met xgl een nieuwe fullscreen x server draait. Maar dus met de veronderstelling dat voor aiglx de nieuwe driver benodigd was. Kennelijk is aiglx een variant van xgl en met de nieuwe driver heb je geen van beide nodig. Zeg ik het zo goed? :P
bijna, aiglx is geen variant van Xgl, het zijn twee verschillende aanpakken die ongeveer dezelfde mogelijkheden bieden. De nvidia benadering lijkt enorm veel op aiglx, maar noem je niet zo.

Xgl staat voor X over OpenGL, een X server die alles vertaalt naar openGL (trouwens, GLX is de X implementatie van OpenGL). Op dit moment heeft Xgl aan de achterkant een volledige X server die dus ook GLX biedt. Het is de bedoeling dat Xgl vervangen gaat worden door Xegl, waardoor ie niet meer een volledige X server aan de achterkant heeft, maar wel openGL kan spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Mithras86 schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:50:
[...]
Ik heb ook nooit echt iets begrepen van Xgl/aiglx. Alleen dat ik Xgl gebruik en dat het icm Compiz lekker draait. Ook op bijv wikipedia is niet heel veel zinnigs te vinden.
Deze site kun je bekijken voor wat meer inzicht in XGL / AIGLX en Xegl. Ik moet zeggen dat ik het een tijdje geleden dacht te snappen, maar nu ben ik het weer kwijt. Volgens mij is de ideale situatie dat we allemaal AIGLX (in Xorg) gaan gebruiken met de juiste video-drivers die het ondersteunen.

[ Voor 3% gewijzigd door rickiii op 26-09-2006 09:19 . Reden: Link toegevoegd... ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Mja maar is het niet efficienter om allemaal compiz op xorg te gaan draaien? Dat blijkt nu dus te kunnen. Dan hebben we dus ook geen AIGLX, XGL nodig :? Ik begin de draad alleen maar meer kwijt te raken :? Waarom word er niet gewoon 1 standaard gemaakt voor een compleet OpenGL versnelde desktop. Dan weet iedereen waar hij aan toe is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
E-jey schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:36:
Mja maar is het niet efficienter om allemaal compiz op xorg te gaan draaien? Dat blijkt nu dus te kunnen. Dan hebben we dus ook geen AIGLX, XGL nodig :? Ik begin de draad alleen maar meer kwijt te raken :? Waarom word er niet gewoon 1 standaard gemaakt voor een compleet OpenGL versnelde desktop. Dan weet iedereen waar hij aan toe is...
Compiz is samen ontwikkeld als Window Manager. Hiervoor had het een composite ondersteunende X server nodig. Toen is xgl in het leven geroepen. Aiglx is als tegenhanger geschreven, omdat xgl achter gesloten deuren zonder feedback is ontwikkeld. Dat was tegen het principe van open source, en toen is aiglx (met support vanuit de community) ontwikkeld.
Nu is het met de nieuwe Nvidia driver dus kennelijk niet meer nodig om of een fullscreen aparte x server te gebruiken (xgl) of een "extension" (aiglx).
Wat heel erg duidelijk is aan bovenstaande site zijn de volgende plaatjes:
Afbeeldingslocatie: http://principe.homelinux.net/legend.png

Afbeeldingslocatie: http://principe.homelinux.net/Xorg.png
Afbeeldingslocatie: http://principe.homelinux.net/Aiglx.png
Afbeeldingslocatie: http://principe.homelinux.net/Xglx.png
Afbeeldingslocatie: http://principe.homelinux.net/Xegl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

smokalot schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:36:

Gentoo gebruikers: de 8774 ebuild werkt als je m 9625 noemt, mits je de twee epatch regeltjes eruit haalt. en natuurlijk digesten enzo.
Hij zit al in portage.

Gewoon x11-drivers/nvidia-drivers toevoegen aan /etc/portage/package.unmask

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 14:14

Error323

d-_-b

Hey jongens,

ik heb nu sinds een week of twee xgl compiz draaien op ubuntu dapper.
Alles werkt, maar ik heb een vraag omtrend een bepaalde shortcut.
Het probleem is namelijk, shift+backspace killed je gnome sessie i.c.m.
compiz keihard. Ik gebruik deze toetsencombo nogal vaak
omdat ik gewoon m'n shift knop ingedrukt hou tijdens het backspacen.
Kan iemand mij vertellen hoe je die shortcut weghaald?

github.com/Error323

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
edit /etc/X11/xorg.conf
en onder de "Server"-Section voeg je het volgende toe:
code:
1
Option "NoZap"

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Error323

Error323

d-_-b

Evil_Homer schreef op woensdag 27 september 2006 @ 23:35:
edit /etc/X11/xorg.conf
en onder de "Server"-Section voeg je het volgende toe:
code:
1
Option "NoZap"
Ik heb geen Server section in mijn xorg.conf, heb de volgende tutorial gebruikt:
http://forum.beryl-project.org/topic-389-1.html
Bedoel je mss een andere file?

github.com/Error323

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Excuses, onder het volgende gedeelte:
code:
1
2
3
Section "ServerFlags" 
    DontZap
EndSection

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Bij mij werkt het in Edgy, erg leuk om mee te spelen :D

Had in Dapper de nieuws Nvidia-beta geinstalleerd, omdat ik dacht dat Compiz installen dan makkelijk zou zijn. Je hebt dan namelijk geen XGL meer nodig enzo. Maar helaas, het blijkt dat je dan wel Xorg 7.1 nodig hebt en die is niet te krijgen voor Dapper, behalve door zelf te compilen, beetje te moeilijk voor mij.

Dus ben ik geupgrade vanaf Dapper naar Edgy (heeft al xorg 7.1 en off-topic: ook firefox b. 2.0.2) en toen heb ik vrij makkelijk Compiz (compiz-gnome en compiz-gnome-systray) kunnen installeren (via synaptic package manager). Hiervoor heb ik wel een aparte repository gebruikt, namelijk "deb http://gandalfn.club.fr/ubuntu edgy ." (de punt hoort er ook bij) Kies dan wel de 'freedesktop' versies uit de lijst.

Wat uitleg hier over de nieuwe driver en Compiz: http://linuxrevolution.bl...ye-xgl-goodbye-aiglx.html

Om de driver geinstalled te krijgen moet je wel de kernel headers vanjouw kernel installeren en de restriced models package verwijderen (of zorgen dat alleen de oude nvidia module hieruit wordt uitgeschakeld, maar ik weet niet hoe dat moet).

Uitleg over de paar dingetjes die je moet wijzigen in Edgy:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=77030

Upgraden van Dapper naar Edgy (raad het niet aan dit te doen met je primary install, doe het alleen in testomgeving):
http://ubuntuforums.org/s...&highlight=upgrade%20edgy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error323

Error323

d-_-b

Evil_Homer schreef op donderdag 28 september 2006 @ 12:14:
Excuses, onder het volgende gedeelte:
code:
1
2
3
Section "ServerFlags" 
    DontZap
EndSection
Wat het bij mij oploste was in m'n /usr/bin/compiz-start de volgende regel aan het einde toe te voegen:
code:
1
xmodmap -e "keycode 22 = BackSpace Delete"

Thnx voor jullie hulp!

github.com/Error323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hmmm, als je Edgy hebt en de laatste nvidia beta drivers hebt geinstalleerd (9625) en je installeert alle .deb's in http://rapidshare.de/file...yl_28-09-2006.tar.gz.html , dan werkt het al :D Lekker makkelijk.

Je hoeft dan niet allerlei configs aan te passen en XGL te gebruiken en weet ik wat.

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 29-09-2006 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Niet online
Voor de mensen die een steentje bij willen dragen aan de beryl (compiz-quinn) ontwikkeling: http://forum.beryl-project.org/topic-4833-1.html Daar staan verschillende teams waar je je voor in kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheazers
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:10
het volgende doet bij mij voor. bij het mini/maximizen klopt de beeldopbouw niet geheel meer. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/940/snapshot1bd8.pnghttp://img181.imageshack.us/img181/940/snapshot1bd8.png

ik gebruik gentoo/aiglx/kde

Verwijderd

Ik heb een tijdje (K)Ubuntu dapper met XGL / compiz gebruikt, maar het bevalt slecht..
na een half uur, begint de boel hier compleet vast te lopen - doordat of compiz, of XGL zwaar veel last van memory leakage (ik heb een nvidia 6800 btw).

Er zijn meer mensen die hier last van hebben, info hier over staat ook op het compiz/beryl forum,
maar een oplossing is ver te zoeken..

XGL geeft me een beetje een naar gevoel heb ik het idee :P, dus ik wacht wel totdat ik Beryl/AIGLX kan draaien op me Ubuntu-dapper bakje =)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb al de wereld how-to's en dergelijke bij langs gelopen om compiz etc. aan de praat te krijgen, maar heb er nu eindelijk 1 voor Beryl gevonden die voor mij in ieder geval wel werkt. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/8624/berylpe5.png

[ Voor 7% gewijzigd door pjlgt op 30-09-2006 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
  • Laatst online: 26-07 23:34
Heeft iemand al geprobeerd om over te stappen van compiz-quinn naar beryl?
(Ik gebruik Dapper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Dr_Hell schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:14:
Heeft iemand al geprobeerd om over te stappen van compiz-quinn naar beryl?
(Ik gebruik Dapper)
Beryl is gewoon de nieuwste versie van compiz-quinn. Zou dus geen problemen moeten opleveren.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Dus apt-get remove "alles wat met compiz te maken heeft", beryl, emerald enz. installeren en het zou moeten werken?

Als dat zo werkt, ga ik het vandaag nog proberen.
(Eerst een goede backup maken van m'n huidige systeem :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Laatst online: 29-05 22:54
Het is gelukt het hier te draaien. Een paar keer ging het mis, maar met deze guide is het wel (snel en goed) gelukt. Eerst zitten kloten met de guide in de TS, maar die werkt dus niet (meer). Misschien beter om die weg te halen of te vervangen?

Ubuntu Dapper 6.06 LTS
Gnome
ATI Radeon 9800 pro

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Deze guide schijnt goed te werken voor nvidia en Dapper.
Die zou dan ook prima in de startpost passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Laatst online: 29-05 22:54
Even een vraagje over de settings van beryl. Toen ik het net geinstalleerd had kon ik windows naar een andere workspace draggen. Ik heb een paar settings veranderd en nu werkt dit niet meer. Ik weet echter niet hoe ik het weer werkend krijg.

Ik zit nu bij Rotate Cube te kijken. Bij Mouse kun je dan opties kiezen bij Rotate Left/Right with Window. Ik heb dan als Button Number 1 ingesteld, maar dan gaat hij echter al draaien als je klikt. Niet wat ik wil dus.

Bij Screen Edges & Corners kan ik dat ook instellen. Maar dan draait hij als je bij de randen komt, en niet als je dragged.

Iemand een idee hoe dit moet?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik wil graag Beryl draaien onder Edgy met alleen de nieuwste NVidia drivers (dus geen xgl oid). Alleen loopt het daar al vast. Ik download de driver van de meutracker en open het bestandje in de terminal, run het en start gdm opnieuw: geen probleem :*) . Vervolgens doe ik een complete restart: X wil niet meer starten :'( Ik verander de driver van 'nv' naar 'nvidia' en alles draait weer als een zonnetje...
Ik wil graag Beryl (desnoods Compiz) draaien met de 1.0-8774 driver. Is iemand dat al gelukt? Ubuntuforums kan ik nl nu niet afzoeken:
vBulletin Message
We will be right back! We need to perform a few quick updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Mithras86 schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 15:40:
Ik wil graag Beryl draaien onder Edgy met alleen de nieuwste NVidia drivers (dus geen xgl oid). Alleen loopt het daar al vast. Ik download de driver van de meutracker en open het bestandje in de terminal, run het en start gdm opnieuw: geen probleem :*) . Vervolgens doe ik een complete restart: X wil niet meer starten :'( Ik verander de driver van 'nv' naar 'nvidia' en alles draait weer als een zonnetje...
Ik wil graag Beryl (desnoods Compiz) draaien met de 1.0-8774 driver. Is iemand dat al gelukt? Ubuntuforums kan ik nl nu niet afzoeken:
[...]
De 8774 driver heeft helemaal geen texture_from_pixmap, jij wilt de 9625 driver gebruiken, en het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
smokalot schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 16:23:
[...]

De 8774 driver heeft helemaal geen texture_from_pixmap, jij wilt de 9625 driver gebruiken, en het nog eens proberen.
|:( stom, je hebt gelijk. Maar ik had nog geen Beryl draaien. Na een restart van mn pc met de nieuwe driver ging het verkeerd.

Nu draait alles als een zonnetje met Beryl.
Alleen dat minimize/maximize :X
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/565/openvensterar5.png

/edit: het is hetzelfde probleem als eerder aangekaart: na een restart werkt de driver niet meer. Gdm afsluiten, een nieuwe installatie en gdm restarten helpt, want dan werkt alles weer. Maar na een reboot is de driver kaduuk:?

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 02-10-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Hell
Dr_Hell schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 13:30:
Dus apt-get remove "alles wat met compiz te maken heeft", beryl, emerald enz. installeren en het zou moeten werken?

Als dat zo werkt, ga ik het vandaag nog proberen.
(Eerst een goede backup maken van m'n huidige systeem :) )
Het is in 1 keer gelukt, zelfs zonder ook maar 1 foutmelding te zien _/-\o_
Het ziet er leuk uit allemaal, al hadden sommige effecten wel wat minder gemogen (die minimize :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dr_Hell schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 18:42:
[...]

Het is in 1 keer gelukt, zelfs zonder ook maar 1 foutmelding te zien _/-\o_
Het ziet er leuk uit allemaal, al hadden sommige effecten wel wat minder gemogen (die minimize :X )
Kan je allemaal gewoon instellen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn laptop krijg ik het hele beryl gebeuren niet aan de praat... Ik kom tegen het volgende probleem aan.

Ik heb deze handleiding gevolgd om alles te downloaden/installeren. Dit gaat allemaal vlekkeloos. Totdat ik xgl wil opstarten. Ik krijg dan een error dat ik binnen 10 seconden uitgelogd ben. In deze error staat dat display 0 niet bestaat. Dus ik verander in de startxgl.sh file display 1 -> display 0 en ik kan hem wel starten. Dan zit ik echter met hetvolgende probleem, xgl is niet fullscreen

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vdvlist/xglthumb.png
(klikbaar voor echte grootte)

Zoals je ziet is het niet fullscreen. In startxgl.sh is er echter wel de -fullscreen parameter toegevoegd. Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb de xorg.conf aanpassing die in de guide genoemd word al geprobeerd, maar dan gebeurd er ook niets. De inhoudt van mijn startxgl.sh is exact een copy/past van de guide. Verder gebruik ik ubuntu 6.06.1 op een Acer Aspire 1692 WLMi (heeft een x700 mobility, vandaar de xorg aanpassing van vastlopende x-serie ati kaarten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Laatst online: 15-09 11:22
Verwijderd schreef op zondag 01 oktober 2006 @ 22:31:
Bij mijn laptop krijg ik het hele beryl gebeuren niet aan de praat... Ik kom tegen het volgende probleem aan.

Ik heb deze handleiding gevolgd om alles te downloaden/installeren. Dit gaat allemaal vlekkeloos. Totdat ik xgl wil opstarten. Ik krijg dan een error dat ik binnen 10 seconden uitgelogd ben. In deze error staat dat display 0 niet bestaat. Dus ik verander in de startxgl.sh file display 1 -> display 0 en ik kan hem wel starten. Dan zit ik echter met hetvolgende probleem, xgl is niet fullscreen

[afbeelding]
(klikbaar voor echte grootte)

Zoals je ziet is het niet fullscreen. In startxgl.sh is er echter wel de -fullscreen parameter toegevoegd. Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb de xorg.conf aanpassing die in de guide genoemd word al geprobeerd, maar dan gebeurd er ook niets. De inhoudt van mijn startxgl.sh is exact een copy/past van de guide. Verder gebruik ik ubuntu 6.06.1 op een Acer Aspire 1692 WLMi (heeft een x700 mobility, vandaar de xorg aanpassing van vastlopende x-serie ati kaarten)
start je Beryl wel op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb hem bij de sessie's toegevoegd om standaard op te laten starten.

Edit: Ik zie nu dat hij er op de screenshot inderdaad niet bij staat, maar dat komt omdat de taskbar gecrasht is. Zodra ik op dat xgl venster rechter muisknop doe crasht de taskbar, dus vandaar dat je het bery-icoontje niet ziet.

Edit 2: Het werkt, ik had iets in mijn xorg.conf staan wat er niet thuis hoorde...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ik ben net van de laatste versie van Compiz overgestapt naar de laatste versie van Beryl(0.1.0)
Het ging vrij makkelijk:

Compiz verwijderen:
sudo apt-get remove compiz compiz-gnome

En daarna deze tutorial gebruikt:
http://forum.beryl-projec...beryl-dapper-nvidia-using
In deze turorial heb ik alles dat NA de [servers] section komt in /etc/gdm/gdm.conf-custom vervangen.

Verder heb ik er voor gekozen om van "beryl-manager" een starter te maken op mn bureaublad, ipv het aan sessies toe te voegen. Als Beryl dan zou crashen kan je het probleem makkelijker herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jmk schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 11:28:
Ik ben net van de laatste versie van Compiz overgestapt naar de laatste versie van Beryl(0.1.0)
Het ging vrij makkelijk:

Compiz verwijderen:
sudo apt-get remove compiz compiz-gnome

En daarna deze tutorial gebruikt:
http://forum.beryl-projec...beryl-dapper-nvidia-using
In deze turorial heb ik alles dat NA de [servers] section komt in /etc/gdm/gdm.conf-custom vervangen.
Mocht je een NVidia kaart hebben, ik gebruik nu naar alle tevredenheid de 9625 drivers. Je moet van tevoren de nvidia-glx en alle restricted modules verwijderen, daarna werkt t perfect. Geen problemen gevonden tot nu toe!
Verder heb ik er voor gekozen om van "beryl-manager" een starter te maken op mn bureaublad, ipv het aan sessies toe te voegen. Als Beryl dan zou crashen kan je het probleem makkelijker herstellen.
Beryl-manager heeft net als de oude compiz-manager een fallback optie. Als Beryl crasht, dan wordt automatisch overgeschakeld naar een andere zelf te kiezen window manager (default dus metacity). Je kan hem dus wel veilig in je sessie zetten.
Het enige waar je dan geen rekening mee hebt gehouden is wanneer Quinn haar repo verneukt :p Dan zit je met een stuque pakketje en kan Beryl misschien wel crashen. Maar goed, hoe groot is die kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
nadat ik ben overgestapt van ubuntu64 naar i386 (ati) heb ik het zaakje voor het eerst zonder problemen draaiend gekregen (whoo!). het enige wat ik niet helemaal snap is de relatie compiz/beryl: ik begrijp uit de bovenstaande posts dat het met beryl niet meer nodig is om compiz te gebruiken (of geldt dat alleen voor nvidia/xorg7.1)?, maar als ik compiz-gnome verwijder doet mijn beryl het ook niet meer (ook als ik alleen compiz verwijder uit het startscript). ik start nu dus xgl, compiz en beryl op en dat lijkt prima te werken (los van een lichte memleak).

klopt dat, of heb ik nu wellicht over een paar essentiele posts in het topic heengelezen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Voor zover ik begrepen heb is beryl een fork van compiz. Waarschijnlijk is het veranderen van de naam nog niet overal gebeurd.

[ Voor 38% gewijzigd door Jesse op 03-10-2006 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Compiz is een window manager (wm), net als metacity in Gnome. Grofweg bepaald de wm waar je windows staan ed. Voor compiz zijn veel plugins ontwikkeld, en langzaam aan begon de community "weg te groeien" van de originele compizbouwers. Ze hadden een eigen configuratie utility gebouwd (csm), ipv de gconf-editor te gebruiken. Ook hadden ze een eigen theme-manager gemaakt (cgwd).

Het project Beryl is gestart als vervanger van Compiz (dus je hebt nog steeds xgl, aiglx of de juiste driver nodig). Het is de bedoeling dat er een stable release uitkomt (of is die al uit?), waarna er vrijwel geen updates meer komen voor het pakket. Er wordt druk doorontwikkeld voor het unstable pakket, zodat je als je Beryl gebruikt niet in de problemen komt met nieuwe plugins en meer dan dagelijkse updates. Als de nieuwe features genoeg zijn getest worden ze naar de stable versie gezet.
Als je aan de benodigdheden voldoet, is het een kwestie van apt-get beryl en in je sessie beryl-manager toevoegen en je bent klaar. Dat is met compiz nu nog wel anders. Verder is het zo dat zelfs bij de nieuwe Nvidia driver totaal niet meer naar je xorg.conf gekeken hoeft te worden, dat doet het installatiescript voor je. Ik weet niet of er al zoiets is voor ATi kaarten.

Dit is ongeveer het verhaal. Je hebt dus nog steeds xgl, aiglx of een driver nodig die texture_from_pixmap ondersteund (bijv. de 9625 Nvidia driver).

[ Voor 15% gewijzigd door mithras op 03-10-2006 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Mithras86 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 16:16:
Compiz is een window manager (wm), net als metacity in Gnome. Grofweg bepaald de wm waar je windows staan ed. Voor compiz zijn veel plugins ontwikkeld, en langzaam aan begon de community "weg te groeien" van de originele compizbouwers. Ze hadden een eigen configuratie utility gebouwd (csm), ipv de gconf-editor te gebruiken. Ook hadden ze een eigen theme-manager gemaakt (cgwd).

Het project Beryl is gestart als vervanger van Compiz (dus je hebt nog steeds xgl, aiglx of de juiste driver nodig). Het is de bedoeling dat er een stable release uitkomt (of is die al uit?), waarna er vrijwel geen updates meer komen voor het pakket. Er wordt druk doorontwikkeld voor het unstable pakket, zodat je als je Beryl gebruikt niet in de problemen komt met nieuwe plugins en meer dan dagelijkse updates. Als de nieuwe features genoeg zijn getest worden ze naar de stable versie gezet.
Als je aan de benodigdheden voldoet, is het een kwestie van apt-get beryl en in je sessie beryl-manager toevoegen en je bent klaar. Dat is met compiz nu nog wel anders. Verder is het zo dat zelfs bij de nieuwe Nvidia driver totaal niet meer naar je xorg.conf gekeken hoeft te worden, dat doet het installatiescript voor je. Ik weet niet of er al zoiets is voor ATi kaarten.

Dit is ongeveer het verhaal. Je hebt dus nog steeds xgl, aiglx of een driver nodig die texture_from_pixmap ondersteund (bijv. de 9625 Nvidia driver).
dank je voor de uitleg :) hoe zou het komen dat ik compiz niet kan verwijderen zonder dat beryl breekt, of zijn er in dit stadium inderdaad nog componenten die op compiz vertrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Mithras86 schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 12:34:
[...]
Mocht je een NVidia kaart hebben, ik gebruik nu naar alle tevredenheid de 9625 drivers. Je moet van tevoren de nvidia-glx en alle restricted modules verwijderen, daarna werkt t perfect. Geen problemen gevonden tot nu toe!
...
Ik vond dat een heel leuk idee van je! :) Ik was ook zo enthousiast om dat metteen te proberen. Ik zag dat je bij het configuratie scherm van NVIDIA veel grafisch ingestelde opties had voor oa TV-OUT, en dat met deze drivers XGL en de aiglx ondersteuning(zodat Compiz/Beryl erop draait)

-Ik heb het .run bestand van nvidia gedownload, en die met chmod 777 uitvoerbaar gemaakt.
-Ik heb de nvidia-glx En de restricted drivers verwijderd in Synaptic. (niet de andere, in totaal 1 nvidia-glx en 3 restricted drivers(ik heb trouwens sinds mijn install 2 kernel updates) )
-het .run bestand deed het, maar zei dat xserver niet actief mocht zijn. Na een reboot was het gelukkig niet meer mogelijk een xserver actief te hebben, dus dat probleem was ook opgelost. ;)
-Toen zei de nvidia installer dat hij A geen kernel-specifieke compilatie had, en hij B niet kernel-specifiek kon compileren, omdat de kernel-source niet vindbaar was. En toen hield hij er mee op.
Best jammer. Ik heb een image terug gezet, dus niet zo erg.

Offtopic:
Ik wil namelijk eerst een paar dingen in Ubuntu voor elkaar hebben, voordat ik WIndows vaarwel zeg:
1. TV-OUT met video-overlay-full screen, zoals in Windows. (werkt nu voor 75%, 25% te weinig)
2. Mijn bluetooth telefoon gebruiken als afstandsbediening. (Werkt niet, maar "iets leeft" :) )
Tot die tijd is het proberen...Beryl en het grafische geweld is eigenlijk wat Ubuntu fijner maakt dan XP, en in mijn geval waarschijnlijk ook beter dan Vista, omdat ik denk dat het in Ubuntu veel efficienter zal draaien dan in Vista(Aero)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

litemotiv schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 17:11:
[...]

dank je voor de uitleg :) hoe zou het komen dat ik compiz niet kan verwijderen zonder dat beryl breekt, of zijn er in dit stadium inderdaad nog componenten die op compiz vertrouwen?
Ik denk zelf dat dat aan de volgorde ligt van installeren en de-installeren. Waarschijnlijk heeft Beryl bepaalde pakketten nodig die nog hetzelfde zijn bij Compiz. (bepaalde afhankelijkheden) Soms word bij het verwijderen van een pakket(Compiz) alle afhankelijkheden verwijderd, en wordt er niet goed gekeken of er niet een ander pakket is die die afhankelijkheden nodig heeft(Beryl)

Ik heb eerst Compiz verwijderd, daarna Beryl geinstalleerd. Dat ging prima. Andersom zou ik nooit doen.

Je ziet vaak als je in Synaptic zit, en je installeert een pakket, dat synaptic meld, dat het alleen kan, als je ook andere dingen mee installeerd. Dat zijn dus die afhankelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jmk schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 00:02:
[...]
-Ik heb het .run bestand van nvidia gedownload, en die met chmod 777 uitvoerbaar gemaakt.
-Ik heb de nvidia-glx En de restricted drivers verwijderd in Synaptic. (niet de andere, in totaal 1 nvidia-glx en 3 restricted drivers(ik heb trouwens sinds mijn install 2 kernel updates) )
Je moet wel alle nvidia-glx (maar dat is maar 1 pakket) en restricted modules verwijderen volgens mij. Als je een laptop hebt, kan je hierdoor in de problemen komen omdat dan Wifi niet (goed) meer werkt. Daar moet nog aan gewerkt worden. Aangezien ik gewoon achter een desktop zit was dat geen probleem.
-het .run bestand deed het, maar zei dat xserver niet actief mocht zijn. Na een reboot was het gelukkig niet meer mogelijk een xserver actief te hebben, dus dat probleem was ook opgelost. ;)
Ctrl+Alt+F1
Inloggen en intypen: sudo /etc/init.d/gdm stop
-Toen zei de nvidia installer dat hij A geen kernel-specifieke compilatie had, en hij B niet kernel-specifiek kon compileren, omdat de kernel-source niet vindbaar was. En toen hield hij er mee op.
Omdat de nVidia driver dan zelf een kernel module wil compileren, moet je wel de build-essentials hebben. Die eerst dus even apt-get'ten :)

Verder heb ik dit geprobeerd onder Edgy, wat goed werkt (zie ook http://wiki.beryl-project...all/Ubuntu/Edgy/nVIDIA.nl). Onder Dapper heb ik het niet geprobeerd. Misschien dat jij dat kan doen, en de howto op http://wiki.beryl-project...l/Ubuntu/Dapper/nVIDIA.nl kan schrijven / aanpassen vanaf de Edgy versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

mithras86, heet de theme manager van Beryl tegenwoordig niet Emerald? En je kan ook alleen het nvidia gedeelte van de restricted module uitzetten ipv m helemaal te verwijderen: in /etc/default/ moet je restricted-modules-common (ben niet helemaal zeker van de namen en locatie, maar het is zoiets) aanpassen. 'nvidia' toevoegen aan de lijst met dingen die niet geladen worden.

jmk, je hebt de kernel headers nog van je huidige kernel. Kan je wel vinden in synaptic of andere packetmanager :)

Ik gebruik Edgy + Nvidia 9625 en Beryl 0.1.0 en heb alleen het probleem dat mn titlebars weg vallen in Beryl en dat mijn terminal een compleet wit vlak wordt, voor de rest werkt het prima. Op wat opties in Emerald na dan, die niks doen.

[ Voor 26% gewijzigd door woekele op 05-10-2006 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:21

boesOne

meuh

'k heb beryl en GLX aan de praat onder Ubuntu Dapper op m'n laptop met een ATi9700 mobile.. Fraai!
Alleen werkt de videokaart nu volgens mij constant in 3Dmode kwa clockspeeds: fannetjes draaien volop. Dit was ook zo voordat ik de ATi driver installeerde in 'plain Gnome'.
Bestaat er een manier om de vga kaart op lagere speeds te laten draaien ?
Let wel: * boesOne linux noobie.. Dit is de 2e dag dat ik linux draai :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Hm, goede vraag, in windows gaat het met rivatuner, maar heb voor Linux niets kunnen vinden.

Wel knap dat je na 2 dagen al GLX en dergelijke werkend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Mithras86 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 07:41:
[...]
Je moet wel alle nvidia-glx (maar dat is maar 1 pakket) en restricted modules verwijderen volgens mij. Als je een laptop hebt, kan je hierdoor in de problemen komen omdat dan Wifi niet (goed) meer werkt. Daar moet nog aan gewerkt worden. Aangezien ik gewoon achter een desktop zit was dat geen probleem.

[...]
Ctrl+Alt+F1
Inloggen en intypen: sudo /etc/init.d/gdm stop

[...]
Omdat de nVidia driver dan zelf een kernel module wil compileren, moet je wel de build-essentials hebben. Die eerst dus even apt-get'ten :)

Verder heb ik dit geprobeerd onder Edgy, wat goed werkt (zie ook http://wiki.beryl-project...all/Ubuntu/Edgy/nVIDIA.nl). Onder Dapper heb ik het niet geprobeerd. Misschien dat jij dat kan doen, en de howto op http://wiki.beryl-project...l/Ubuntu/Dapper/nVIDIA.nl kan schrijven / aanpassen vanaf de Edgy versie?
Ik ga er nu mee aan de gang. Als het me lukt zal proberen ik een Howto schrijven voor Dapper op wiki.beryl-project.org(eerst registreren :) ) en de link hierneer zetten.
Het resultaat moet er wel zijn natuurlijk, anders zadel ik alleen maar mensen op met een slecht werkend systeem. Maar als het onder Edgy werkt, moet het ook lukken voor Dapper, die is vaak stabieler. (las net bijvoorbeeld dat de nieuwste Skype voor Linux crashed op Edgy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Nou het is gelukt, maar ging wel een beetje tricky...
Wat ik anders heb gedaan:
-sched hack niet geinstalleerd, aangezien die edgy speciefiek was.

(Zoals in de Edgy tutorial: "sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r) libc6-dev")

Extra hulpprogramma's om te kunnen compileren:
- sudo apt-get binutils
- sudo apt-get gcc --fix-missing
- sudo apt-get make
Dit viel me best tegen, omdat ik dit niet vanuit de grafische schil kon doen. Dat --fix-missing was best lastig(tot je het weet dan)

Vervolgens ook gekozen om het configuratiescript te runnen.

Ik merk niet veel verschil, maar alles draait gewoon. Wel merkte ik dat als ik compiz(beryl ga ik nog doen) draai, en een divx in VLC player afspeel, er geen "garbled" randjes zichtbaar zijn. Verder gaat de playback vloeiender(niet 100% dacht ik, moeilijk te zegggen) Helaas doet de full-screen overlay functie het niet, maar misschien doe ik iets fout in de xorg.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
jmk schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:20:
Nou het is gelukt, maar ging wel een beetje tricky...
Wat ik anders heb gedaan:
-sched hack niet geinstalleerd, aangezien die edgy speciefiek was.
Mm, die heb ik ook nog niet geinstalleerd. Zal kijken of die wat uitmaakt bij Edgy
(Zoals in de Edgy tutorial: "sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r) libc6-dev")

Extra hulpprogramma's om te kunnen compileren:
- sudo apt-get binutils
- sudo apt-get gcc --fix-missing
- sudo apt-get make
Dit viel me best tegen, omdat ik dit niet vanuit de grafische schil kon doen. Dat --fix-missing was best lastig(tot je het weet dan)
Heb je die allemaal nodig dan? Volgens mij ben je met build-essentials toch klaar? (die zelf weer verschillende pakketten meeneemt)

Iig mooi dat het zo werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:21

boesOne

meuh

Aarsbuds0r schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 23:34:
Hm, goede vraag, in windows gaat het met rivatuner, maar heb voor Linux niets kunnen vinden.

Wel knap dat je na 2 dagen al GLX en dergelijke werkend hebt.
Veel lezen op fora. En howto's volgen.. copy pasten van forum in console snap ik nog wel ;)

Beryl foobarred wel het uitloggen heb ik gemerkt..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Mithras86 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:36:
[...]
Mm, die heb ik ook nog niet geinstalleerd. Zal kijken of die wat uitmaakt bij Edgy

[...]
Heb je die allemaal nodig dan? Volgens mij ben je met build-essentials toch klaar? (die zelf weer verschillende pakketten meeneemt)

Iig mooi dat het zo werkt :)
Ja zeker mooi!
Zonder die extra dingen doet hij het niet.

Volgens mij zijn binutils, make en gcc nodig om te kunnen compileren.
Make maakt gebruik van een compileer-script(de makefile) waar gcc weer aangeroepen wordt. Binutils is verzameling utils om om te kunnen gaan met bin files. Ik zeg het waarschijnlijk niet helemaal goed maar zo ongeveer dan. :)

De installer zei ook echt dat hij iets moest compileren om de driver geschikt te maken voor de huidige build. De installer zei eerst dat hij op www.nvidia.com geen gepast profiel heeft gevonden die bij de huidige build past.

Die build essentials geven genoeg informatie aan de installer om een geschikte driver voor de huidige build te compileren. De build zelf is natuurlijk al gecompileerd, dat is in principe het systeem waar je PC op draait.

(Ik heb ooit een device driver voor een muis geschreven voor school, en moest je gcc, make hebben, en ook de sourcecode van je huidige kernel. Ik ga er even vanuit dat de "linux-headers-$(uname -r) libc6-dev" netzoiets zijn(of een deel) )

Als jij eens binutils, gcc en make apt-get en hij download/installeerd die dingen voor het eerst, dan begrijp ik er ook niets meer van...Als jij ze al hebt merk je ook niet dat je ze nodig had. Ik twijfel nu of ik ze in de Dapper guide moet zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
beryl crasht hier op google earth, hebben jullie daar ook last van?

ik heb geen andere opengl programma's om mee te testen, ik weet dus niet of het alleen aan GE ligt (booh!)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

litemotiv schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 13:30:
beryl crasht hier op google earth, hebben jullie daar ook last van?

ik heb geen andere opengl programma's om mee te testen, ik weet dus niet of het alleen aan GE ligt (booh!)..
Gebruik je de nieuwste GoogleEarth? Er was laatst een update van. Opnieuw de .BIN downloaden en uitvoeren met sh.
Gebruik je Edgy Eft of Dapper? Bij mij icm Dapper-Beryl deed hij het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
jmk schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 13:39:
[...]
Gebruik je de nieuwste GoogleEarth? Er was laatst een update van. Opnieuw de .BIN downloaden en uitvoeren met sh.
Gebruik je Edgy Eft of Dapper? Bij mij icm Dapper-Beryl deed hij het gewoon.
ik gebruik op het moment dapper, edgy wilde hier niet meer booten na een dist-upgrade en ik had geen zin om uit te zoeken waar het probleem zit ;)

de google earth beta die ik gebruik heb ik vorige week gedownload, is er de laatste paar dagen nog een update geweest? wanneer ik hem hier opstart verschijnt wel de GE-splash, maar daarna gebeurt er niks meer (splash blijft in beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Wat je kan proberen: Even via Beryl optie de windows manager op Metalcity zetten(default GNOME manager) Dan is de eyecandy even weg.

Probeer dan GoogleEarth even op te starten. Geeft hij nogsteeds een probleem, dan zou ik haast zeggen dat het niet aan Beryl ligt. Dan kan je het beste Google Earth deinstalleren en opnieuw installeren.

Start hij wel door, kijk dan even onder help -> check for updates.
Volgens mij een dag of 5 geleden was er een update

edit: Ik heb trouwens net Beryl geïnstalleerd, en Google Earth draait draait goed.
Ik gebruik nu de nieuwste NVIDIA driver Beta 2 en Beryl

[ Voor 30% gewijzigd door jmk op 09-10-2006 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
jmk schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 00:00:
Wat je kan proberen: Even via Beryl optie de windows manager op Metalcity zetten(default GNOME manager) Dan is de eyecandy even weg.

Probeer dan GoogleEarth even op te starten. Geeft hij nogsteeds een probleem, dan zou ik haast zeggen dat het niet aan Beryl ligt. Dan kan je het beste Google Earth deinstalleren en opnieuw installeren.

Start hij wel door, kijk dan even onder help -> check for updates.
Volgens mij een dag of 5 geleden was er een update

edit: Ik heb trouwens net Beryl geïnstalleerd, en Google Earth draait draait goed.
Ik gebruik nu de nieuwste NVIDIA driver Beta 2 en Beryl
helaas nog niet gelukt, google earth geeft ook aan geen updates te hebben.

er gebeuren nog andere vreemde dingen: als ik mijn xgl sessie afsluit en in gnome opstart gaat alles prima, maar als ik daarna opnieuw uitlog en xgl opstart wil beryl niet meer werken (soms start de desktop niet eens op, soms krijg ik wel een desktop maar doet beryl opstandig en weigert dienst). het lijkt erop dat sommige bestanden niet goed vrijgegeven worden, waardoor beide desktops elkaars componenten krijgen voorgeschoteld (of iets dergelijks)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
litemotiv schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:20:
[...]

er gebeuren nog andere vreemde dingen: als ik mijn xgl sessie afsluit en in gnome opstart gaat alles prima, maar als ik daarna opnieuw uitlog en xgl opstart wil beryl niet meer werken (soms start de desktop niet eens op, soms krijg ik wel een desktop maar doet beryl opstandig en weigert dienst).
It's called a bug ;)
Zet dit in je sessies, en dan is dat probleem verholpen:
strace -f gnome-settings-daemon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Mithras86 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:23:
[...]
It's called a bug ;)
Zet dit in je sessies, en dan is dat probleem verholpen:
strace -f gnome-settings-daemon
so far so good, thx :)

ik heb nu ook alle restjes van compiz kunnen lozen zonder beryl te breken, opvallend genoeg heeft dat ook mijn framerate in de beryl benchmark zo'n 10-15% omhoog gegooid (nu 120-130fps op radeon 9800pro, ~80fps met meerdere bewegende windows. geen idee of dat okee is maar het ziet er in ieder geval prima uit).

nu maar wachten op de eerste beryl update. :>

[ Voor 3% gewijzigd door litemotiv op 11-10-2006 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Goedenmiddag, heb vandaag eens geprobeerd XGL/ beryl te installeren onder ubuntu dapper. Dit werkt nog niet helemaal, heb het install script uit de startpost gebruikt. (heb alleen in het script compiz vervangen door beryl)

Ik kan een xgl sessie starten alleen doet beryl het dan niet.

het commando

LD_PRELOAD=¨/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa¨ beryl

heeft het volgende resultaat:

ERROR: ld.so: object '¨/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa¨' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.

vervolgens heb ik dan dus geen window-manager.

Ik heb wel in mijn system > preferences. menu de beryl settings manager en de emerald theme manager.

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

[ Voor 3% gewijzigd door woest85 op 12-10-2006 15:07 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
woest85 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 15:05:
Goedenmiddag, heb vandaag eens geprobeerd XGL/ beryl te installeren onder ubuntu dapper. Dit werkt nog niet helemaal, heb het install script uit de startpost gebruikt. (heb alleen in het script compiz vervangen door beryl)

Ik kan een xgl sessie starten alleen doet beryl het dan niet.

het commando

LD_PRELOAD=¨/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa¨ beryl

heeft het volgende resultaat:

ERROR: ld.so: object '¨/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa¨' from LD_PRELOAD cannot be preloaded: ignored.

vervolgens heb ik dan dus geen window-manager.

Ik heb wel in mijn system > preferences. menu de beryl settings manager en de emerald theme manager.

Iemand een idee hoe ik dit oplos?
het compiz script heb je niet nodig, je hoeft alleen het startxgl script te gebruiken en beryl in je sessions te laden

zijn je videodrivers correct geinstalleerd en geven ze 3D weer (fglrxinfo/glxgears)?

draai je 32 of 64 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Verkeerde post.

[ Voor 98% gewijzigd door Jorijn op 12-10-2006 21:43 ]

PSN: Jorijnn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

litemotiv, ik draai 32 bit, ati drivers zijn correct geinstalleerd.

display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: MOBILITY RADEON 9700 Generic
OpenGL version string: 2.0.6065 (8.29.6)

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

woest85 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:08:

moest je ATI niet op screen 1 draaien ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

Atgast schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:12:
[...]

moest je ATI niet op screen 1 draaien ?
dat heb ik ook al geprobeerd, in xorg.conf alles invullen als screen 1, maar dat werkt ook niet :\

en XGL start dus ook wel gewoon, alleen beryl wil daarna niet starten binnen XGL

[ Voor 13% gewijzigd door woest85 op 12-10-2006 22:42 ]

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
Ik draai SuSE 10.1 met een ATi Radeon 9200 Pro kaart (256 MB).

Ik volg Deze Tutorial

Bij het ingebouwde SuSE XGL config progsel loop ik dus vast.

Screenshot

Ik heb de officiele drivers geinstalleerd.

fgrlxinfo:

OpenGL renderer string: RADEON 9200 Series DDR Generic
OpenGL version string: 1.3.1091 (X4.3.0-8.28.8)

glxinfo |grep direct:

direct rendering: Yes

Ik voldoe dus aan de eisen die gesteld worden om xgl te draaien, maar ik heb het nog op geen enkele distro draaiende gekregen. Iemand tips/ideeën?

Overigens maakt het me niet zoveel uit hoe ik het doe, ik wil gewoon graag Xgl op SuSE (KDE) draaiende krijgen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jorijn op 13-10-2006 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
woest85 schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 22:08:

ok, bestaat de library die niet geladen kan worden op je pc?

/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa

zoniet, (re)install dan het libgl1-mesa package en rapporteer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jorijn schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:40:
Ik volg Deze Tutorial

Bij het ingebouwde SuSE XGL config progsel loop ik dus vast.

Screenshot
Je tutorial linkt naar je screenshot 8)7

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
Foutje :P

[ Voor 5% gewijzigd door Jorijn op 13-10-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorijn
Leuk zo'n modje/admin die je corrigerende post weghaalt, maargoed.

Bij deze nog een keer. (Nieuwe Link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Jorijn schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:45:
Leuk zo'n modje/admin die je corrigerende post weghaalt, maargoed.

Bij deze nog een keer. (Nieuwe Link)
Waar heb je het over? Snap je al een beetje hoe het er aan toegaat hier?

Je kan btw met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif je posts wijzigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jesse op 13-10-2006 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 17:52
Enkele dagen geleden heb ik Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop. Ik heb daarin een Ati X300 zitten.
Nu wil ik XGL&compiz aan de praat krijgen, maar het is me nog niet gelukt.

Ik heb zowel het script geprobeerd, als het handmatig installeren.

Het geval is dat, wanneer ik de sessie wil starten met XGL dan krijg ik een zwart scherm met de muispointer. Na 5 seconden schakelt ubuntu terug naar het opstart scherm.

Jullie enig idee wat dit kan veroorzaken?

De ati drivers zijn geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
@Jorijn

Het staat eigenlijk al letterlijk in de tutorial & de foutmelding die je krijgt:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Your graphics card is not in Xgl's database.
The Desktop Effects tool will still do its best to help you configure Xgl, but you may or may not be successful. We are continuing to test new cards and will be releasing updated versions of the xgl-hardware-list package as we gather more information.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sowieso is die 9200 serie van ATI enorm brak i.c.m. Linux; of eigenlijk de linux driver ondersteuning voor die serie is brak. Zelf heb ik een tijd lopen klooien met een 9250. Ik ben daarna overgestapt op een Nvidia Gforce 6200, et voila, alle problemen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Drgn schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:28:
Sowieso is die 9200 serie van ATI enorm brak i.c.m. Linux; of eigenlijk de linux driver ondersteuning voor die serie is brak. Zelf heb ik een tijd lopen klooien met een 9250. Ik ben daarna overgestapt op een Nvidia Gforce 6200, et voila, alle problemen verholpen.
de ati-drivers zijn kut, de Xorg drivers vallen best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Dat bedoelde ik te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 17:52
AmRuLeZ schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 19:13:
Enkele dagen geleden heb ik Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop. Ik heb daarin een Ati X300 zitten.
Nu wil ik XGL&compiz aan de praat krijgen, maar het is me nog niet gelukt.

Ik heb zowel het script geprobeerd, als het handmatig installeren.

Het geval is dat, wanneer ik de sessie wil starten met XGL dan krijg ik een zwart scherm met de muispointer. Na 5 seconden schakelt ubuntu terug naar het opstart scherm.

Jullie enig idee wat dit kan veroorzaken?

De ati drivers zijn geinstalleerd.
klein kickje, iemand een idee? ik ben redelijk nieuw met linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

litemotiv schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 17:49:
[...]

ok, bestaat de library die niet geladen kan worden op je pc?

/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa

zoniet, (re)install dan het libgl1-mesa package en rapporteer terug :)
bestaat:

root@Black:/home/frank# stat /usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa
File: `/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa'
Size: 410920 Blocks: 816 IO Block: 4096 regular file
Device: 304h/772d Inode: 732795 Links: 1
Access: (0644/-rw-r--r--) Uid: ( 0/ root) Gid: ( 0/ root)
Access: 2006-10-14 19:23:08.000000000 +0200
Modify: 2006-08-24 07:28:57.000000000 +0200
Change: 2006-10-12 14:49:33.000000000 +0200

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 13:21

SiliconError

:(){ :|:& };:

Weet iemand wat er nog moet worden gedaan (en of er nu uberhaupt aan wordt gewerkt) / hoe lang het nog gaat duren voordat je met dual screen ook 'dual cube' kan doen? :)

Tot die tijd lijkt het me namelijk niet echt de moeite waard om dit allemaal te gaan proberen (dual breedbeeld ziet er volgens mij wel heel fout uit dan).

[ Voor 18% gewijzigd door SiliconError op 15-10-2006 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Wat bedoel je precies? Ik heb mijn beeld van mijn Monitor(CTR) gecloned op mijn TV(PAL), inclusief cube/compiz effecten. Ik gebruikt, wegens beperkte resolutie van mijn TV, ook de PAN functie.

Het enige wat ik daarvoor moest doen was xorg.conf editten. Ik hoefte geen dingen te installeren om compiz ook te clonen, werd automatisch gedaan. Ik heb een Nvidia 5200 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
woest85 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:23:
[...]

bestaat:

root@Black:/home/frank# stat /usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa
File: `/usr/lib/fglrx/libGL.so.1.2.xlibmesa'
Size: 410920 Blocks: 816 IO Block: 4096 regular file
Device: 304h/772d Inode: 732795 Links: 1
Access: (0644/-rw-r--r--) Uid: ( 0/ root) Gid: ( 0/ root)
Access: 2006-10-14 19:23:08.000000000 +0200
Modify: 2006-08-24 07:28:57.000000000 +0200
Change: 2006-10-12 14:49:33.000000000 +0200
ik denk dat het dan het verstandigst is als je even alle stappen terugdraait uit de startpost, alle paketten deinstalleert en daarna vanaf het begin de stappen volgt uit de "2nd howto" op deze pagina:

http://forum.beryl-projec...l-and-beryl-how-for-gnome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

litemotiv schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 12:59:
[...]

ik denk dat het dan het verstandigst is als je even alle stappen terugdraait uit de startpost, alle paketten deinstalleert en daarna vanaf het begin de stappen volgt uit de "2nd howto" op deze pagina:

http://forum.beryl-projec...l-and-beryl-how-for-gnome
net even gedaan, dit helpt dus niet. Krijg nog de volgende errors:

root@Black:/home/frank# beryl

XGL Present
beryl: SmcOpenConnection failed: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
beryl: GLX_EXT_texture_from_pixmap is missing
beryl: Failed to manage screen: 0
beryl: No manageable screens found on display :1.0
=====
root@Black:/home/frank# beryl-xgl
XGL Present
beryl-xgl: SmcOpenConnection failed: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
beryl-xgl: dbus_bus_get error: No reply within specified time
beryl-xgl: Plugin 'dbus':initDisplay failed
beryl-xgl: Couldn't activate plugin 'dbus'
beryl-xgl: 'settings' plugin must be loaded after 'dbus' plugin
beryl-xgl: Can't activate 'settings' plugin due to dependency problems
X connection to :1.0 broken (explicit kill or server shutdown).
=====
root@Black:/home/frank# beryl-manager

** (process:7946): WARNING **: Can't run more than one beryl-manager.
(couldn't obtain lock) Error:Resource temporarily unavailable
root@Black:/home/frank# beryl
XGL Present
beryl: SmcOpenConnection failed: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
root@Black:/home/frank# beryl-manager
root@Black:/home/frank#
** (beryl-manager:7974): WARNING **: Couldn't find a Selection Owner, perhaps no WM running?
Otherwise, manually kill your wm, and report the bug to the developers, it doesn't follow the standards.
Falling back to looking for a defined WM in xlsclients.
emerald: Connection Error (No reply within specified time)
8027: arguments to dbus_connection_get_data() were incorrect, assertion "connection != NULL" failed in file dbus-connection.c line 4628.
This is normally a bug in some application using the D-BUS library.
8027: arguments to dbus_connection_set_data() were incorrect, assertion "connection != NULL" failed in file dbus-connection.c line 4592.

** ERROR **: Not enough memory to set up DBusConnection for use with GLib
aborting...

** (beryl-manager:7974): WARNING **: Decorator caught deadly signal 6
XGL Present
beryl-xgl: SmcOpenConnection failed: Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed
emerald: Connection Error (No reply within specified time)
8042: arguments to dbus_connection_get_data() were incorrect, assertion "connection != NULL" failed in file dbus-connection.c line 4628.
8042: arguments to dbus_connection_set_data() were incorrect, assertion "connection != NULL" failed in file dbus-connection.c line 4592.

** ERROR **: Not enough memory to set up DBusConnection for use with GLib
aborting...

** (beryl-manager:7974): WARNING **: Decorator caught deadly signal 6
XGL Present

Ik krijg dus wel het beryl diamantje in mijn panel, en kan daar nog metacity als window manager kiezen zodat ik toch window borders krijg. zal zo ff een screenshot uploaden.

http://www.projectdump.be/Screenshot.png <> XGL met metacity
http://www.projectdump.be/Screenshot-1.png <> XGL met beryl

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
woest85 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:00:
dat lijkt toch nog steeds een probleem met je video drivers; of ze zijn niet goed geinstalleerd, of je videokaart wordt niet goed ondersteund(?). wat voor kaart heb je? kan je wel andere opengl applicaties draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

litemotiv schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 18:31:
[...]

dat lijkt toch nog steeds een probleem met je video drivers; of ze zijn niet goed geinstalleerd, of je videokaart wordt niet goed ondersteund(?). wat voor kaart heb je? kan je wel andere opengl applicaties draaien?
drivers zijn goed geinstalleerd, nieuwste ati drivers, heb een radeon 9700 mobile. en onder cedega kan ik perfect counterstrike spelen met 100fps.

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SiliconError schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 00:25:
Weet iemand wat er nog moet worden gedaan (en of er nu uberhaupt aan wordt gewerkt) / hoe lang het nog gaat duren voordat je met dual screen ook 'dual cube' kan doen? :)

Tot die tijd lijkt het me namelijk niet echt de moeite waard om dit allemaal te gaan proberen (dual breedbeeld ziet er volgens mij wel heel fout uit dan).
Met een dual screen kan het in elk geval werken. Heb zelf geen dualscreen dus ook niet geprobeert maar op forum.nedlinux.nl staat wel een leuk screenshotje: screen en topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
woest85 schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 19:25:

drivers zijn goed geinstalleerd, nieuwste ati drivers, heb een radeon 9700 mobile. en onder cedega kan ik perfect counterstrike spelen met 100fps.
misschien heb je hier wat aan, gaat ook over radeon 9700 mobile icm glx_ext foutmelding:

http://forum.beryl-project.org/post-348

het moet haast wel iets te maken hebben met een 'foute' library-file of een verwijzing die een ander package heeft ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

Hoera! Ik heb vandaag Xgl + beryl draaiende gekregen op mn oude Dell Inspiron 8000 laptop metUbuntu 6.06.

Dat is P3 1000mhz en een Geforce2 Go. Het is een beetje mn linux experimenteerbak.

Alles werkt toppie na wat geharrewar en verwarring in de vele how-tos. Ik kreeg via de ubuntu how-to op help.ubuntu xgl aan de praat maar beryl deed het niet goed. Er waren compleet geen border decorations.

Tijdens het fixen sloopte ik per ongeluk xserver en heb toen maar een verse 6.06 gedaan en opnieuw geprobeerd met de wiki op http://wiki.beryl-project.org/index.php/Main_Page.

En nu draait men oude bakkie op volle glorie met alle poespas en nog redelijk snel ook.

_/-\o_

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ik heb Ubuntu bij mij op een resolutie van 1152x864 gezet, net zoals in Windows trouwens. Ik heb dit gedaan omdat in FIrefox de tekens anders bijna niet te lezen zijn en Ctr.+ + ook niet echt leuk is, en het de lay-out van pagina's ook aantast.
Ik moest hiervoor mijn xorg.conf aanpassen, omdat dit geen standaard resolutie is binnen Ubuntu(bij mij) Alles wordt goed weergegeven. De grootte vind ik heel fijn.

Ik gebruik Compiz nu met alle tevredenheid behalve 1 dingetje: Bij het maximaliseren Kan ik mijn statusbalk bijna nooit zien. Er wordt gewoon te weinig ruimte gemaakt om mijn hele window erin te zetten. Met Beryl heb ik dit ook.
Ik heb alle instellingen van Compiz nagelopen, maar echt vinden kan ik het niet.

Ik wordt een beetje moe van de vensters die ik gemaximaliseerd wil zien op een lelijke manier groot moet slepen. Weet iemand hier een oplossing voor? Zou ik de enige zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 07:36

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb Beryl op recente daily builds van Ubuntu en Kubuntu Edgy geprobeerd, altijd op schone installaties. De meest succesvolle was die op Kubuntu, waar ik ongeveer deze HOWTO volgde. Het verschil is natuurlijk dat ik kdm en niet gdm uitzette (in een van de laatste stappen moet dat) en bovendien waren er net weer nieuwe drivers uit (1.0.9626). Alles ging goed, in ieder geval geen foutmeldingen.

Als ik beryl-manager start, krijg ik de diamant en daarmee kan ik de Window manager op Beryl zetten (de bovenste balk van de windows vallen dan weg, maar dat schijnt normaal te zijn). Maar de emerald theme manager of de setting manager laad hij gewoon niet... geen meldingen, niets. Ook van de eyecandy is weinig te bekennen, zelfs alt-tab geeft niet het beloofde Windows-achtige switchdingetje.

Iemand een idee?

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 22:44

L3TUC3

GoT vegetable?

Crakie schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 21:01:
Ik heb Beryl op recente daily builds van Ubuntu en Kubuntu Edgy geprobeerd, altijd op schone installaties. De meest succesvolle was die op Kubuntu, waar ik ongeveer deze HOWTO volgde. Het verschil is natuurlijk dat ik kdm en niet gdm uitzette (in een van de laatste stappen moet dat) en bovendien waren er net weer nieuwe drivers uit (1.0.9626). Alles ging goed, in ieder geval geen foutmeldingen.

Als ik beryl-manager start, krijg ik de diamant en daarmee kan ik de Window manager op Beryl zetten (de bovenste balk van de windows vallen dan weg, maar dat schijnt normaal te zijn). Maar de emerald theme manager of de setting manager laad hij gewoon niet... geen meldingen, niets. Ook van de eyecandy is weinig te bekennen, zelfs alt-tab geeft niet het beloofde Windows-achtige switchdingetje.

Iemand een idee?
Typ eens beryl-manager in een terminal?

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste