[MacBook Pro] Discussietopic en Mini-FAQ deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 9.087 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 16:39
We hebben een macbook pro in huis, dit is echter de core duo versie. Heeft deze een airport kaart die 802.11n ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruco88
  • Laatst online: 01-08 16:39
Is het mogelijk om deze los te kopen want in de apple store zie ik bij de airport extreme kaart geen 802.11n staan. Enkel 802.11b/g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-07 07:35
Als je een beetje handig bent vervang je hem inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is sowieso de oude kaart. D'r zijn wel 802.11n upgrade kaarten van third parties te krijgen ergens. Of als je de kaart voor een core 2 duo kunt krijgen, die past ook in de core 1 duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Een vriend van mij is opzoek naar een externe 5.1 geluidskaart voor zijn macbook pro,
wij kunnen beide niks vinden :(
Heeft iemand mischien een iedee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__xeno__ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:16:
Een vriend van mij is opzoek naar een externe 5.1 geluidskaart voor zijn macbook pro,
Zie bijvoorbeeld http://www.griffintechnology.com/products/firewave/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Trust: http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=14134 (pricewatch: pricewatch)
Zalman: http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=112&code=023
Terratec: http://sounden.terratec.n...News&file=article&sid=178

Geen idee of ze compatible zijn tho :P

[ Voor 3% gewijzigd door Serenity op 22-03-2007 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat het puur om de kwaliteit, of omdat je 5.1 geluid wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 16:51:
[...]

Gaat het puur om de kwaliteit, of omdat je 5.1 geluid wilt hebben?
de laatste ;)

Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom niet via digital out naar een digitale ingang van een dolby versterker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
_Richie_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:40:
[...]

Waarom niet via digital out naar een digitale ingang van een dolby versterker??
Doe ik hier ook... van MacBook Pro rechstreeks naar m'n Z-5500 via S/PDIF, werkt perfect (afgezien van het feit dat m'n Z-5500 wééral kaduuk is... |:( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

In principe zou elke DDR2-SODIMM (PC5300, 667 Mhz) moeten werken in je MBP, of niet? Kan nu via eBay een reepje Samsung geheugen, maar gaat dit gewoon goed werken? Kan geen ervaringen vinden op internet, maar het lijkt me geen probleem, toch? Er zit nu ook al Samsung geheugen in (wel een ander type, die ik op de Samsung site niet terug kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Ik wil binnenkort een MBP bestellen en vroeg mij eventjes af of er misschien ontwikkelingen of leuke vooruitzichten (ik denk aan upgrades van de huidige hardware lijst) zijn die interessant zijn. Ik kijk vooral uit naar de 2.13GHz 15,4"

Als er helemaal niets in het geruchten circuit zit, dan heb ik over de huidige MBP nog wel een vraagje en dat is over de wireless en de OSX versie. Ondersteunen alle MBP's 802.11 b/g/n? En welke versie van OSX krijg je er nu bij? Is dat 10.4 ofzo?

Ik heb flink gezocht op de tech-specs van de Apple site, maar kon het niet vinden.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TenshiNL
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08-2023
VisionMaster schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:44:
Ik wil binnenkort een MBP bestellen en vroeg mij eventjes af of er misschien ontwikkelingen of leuke vooruitzichten (ik denk aan upgrades van de huidige hardware lijst) zijn die interessant zijn. Ik kijk vooral uit naar de 2.13GHz 15,4"

Als er helemaal niets in het geruchten circuit zit, dan heb ik over de huidige MBP nog wel een vraagje en dat is over de wireless en de OSX versie. Ondersteunen alle MBP's 802.11 b/g/n? En welke versie van OSX krijg je er nu bij? Is dat 10.4 ofzo?

Ik heb flink gezocht op de tech-specs van de Apple site, maar kon het niet vinden.
De nieuwste MBP's (met Core 2 Duo dus) ondersteunen 802.11b/g & n! De laatste moet je dan wel 'unlocken' door een patch te kopen en downloaden in de Apple Store (voor EUR 1,99). De versie die je erbij krijgt is Tiger ofwel Mac OSX 10.4. Alle updates tot aan Leopard zijn gratis, dus tot aan 10.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

TenshiNL schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 13:59:
[...]

De nieuwste MBP's (met Core 2 Duo dus) ondersteunen 802.11b/g & n! De laatste moet je dan wel 'unlocken' door een patch te kopen en downloaden in de Apple Store (voor EUR 1,99). De versie die je erbij krijgt is Tiger ofwel Mac OSX 10.4. Alle updates tot aan Leopard zijn gratis, dus tot aan 10.5.
Die 1,99 euro kan er ook nog wel bij ;)
Wat voor updates vallen eigenlijk wel en wat niet onder die gratis updates tot aan Leopard? Blijven na Leopard nog wel patches binnenkomen en hebben we het dan hier dus over meer de upgrades, dat ik moet betalen voor Leopard als ik al die fancy functies er in zou willen?

Gelijk nog een vraag... ik heb ooit eens iets gezien over de Apple Time Machine. Bestaat die functionaliteit echt en werkt dat met praktisch iedere externe USB drive?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 01-08 09:43
VisionMaster schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:07:
[...]

Wat voor updates vallen eigenlijk wel en wat niet onder die gratis updates tot aan Leopard? Blijven na Leopard nog wel patches binnenkomen en hebben we het dan hier dus over meer de upgrades, dat ik moet betalen voor Leopard als ik al die fancy functies er in zou willen?

Gelijk nog een vraag... ik heb ooit eens iets gezien over de Apple Time Machine. Bestaat die functionaliteit echt en werkt dat met praktisch iedere externe USB drive?
http://www.apple.com/macosx/leopard/timemachine.html

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt om het volgende te kopen:
2e hands Macbook Pro (15", 2.0 Ghz Core Duo, 2 GB RAM, 80 GB HD)
of
Nieuwe Macbook (13,3", 1.83Ghz Intel Core 2 Duo, 1GB RAM, 60GB HD)

Graag zou ik willen weten welke laptop jullie voorkeur heeft qua performance.
Ik probeer een review te vinden waarin ik benchmark gegevens kan vinden maar tot nu toe nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 21:22:
Ik sta op het punt om het volgende te kopen:
2e hands Macbook Pro (15", 2.0 Ghz Core Duo, 2 GB RAM, 80 GB HD)
of
Nieuwe Macbook (13,3", 1.83Ghz Intel Core 2 Duo, 1GB RAM, 60GB HD)

Graag zou ik willen weten welke laptop jullie voorkeur heeft qua performance.
Ik probeer een review te vinden waarin ik benchmark gegevens kan vinden maar tot nu toe nog niet gevonden.
Ik zou dan voor de MB Pro gaan, zo'n 15" werkt een stuk prettiger dan een 13.3".
Bovendien scheelt het best veel, 1 vs 2 gb RAM en 20GB extra is ook fijn.

Not to mention the looks :)

Enige nadeel is dat de MB Pro geen n-wifi aankan (toch?) en je zonder garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42

vooghel

Cunning linguist

Topicstarter
Bovendien maakt extra geheugen veel meer uit voor de performance dan het type processor. Voeg daarbij de grotere HD en het grotere scherm, en de MBP ligt voor op de MB :).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

VisionMaster schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 14:07:
[...]

Nou ja da's vrij simpel. Je hebt nu Tiger, Mac OS X 10.4 dus. Dan zijn all 10.4.* updates gratis en voor nop te downloaden. We zitten nu aan 10.4.9, en dat is waarschijnlijk de laatste. (Maar 10.4.10 kan op zich best.) Dan komt Leopard dus uit, 10.5. En zijn alle 10.5.* updates dus weer gratis, met uiteraard als voorwaarde dat je wel op 10.5 zit :P 10.4 wordt vervolgens nog minimaal tot de release van 10.6 gesupport qua security updates.
Da's een functie van Leopard, en ja dat werkt echt. De eerste backup duurt een tijdje (afhankelijk van hoeveel data je hebt natuurlijk), daarna gaat 't heel snel omdat je alleen de verschillen backupt. Elke backup is als volledige snapshot van je hdd te bezichtigen op je backup medium. De installer van leopard vraag je voor je gaat installeren eerst of je niet een backup van een verneukt systeem wilt restoren. Als je dus netjes backupte met Time Machine (kan automatisch, maar dan moet je dus wel die drive eraan hebben hangen), kun je zonder enige moeite je systeem restoren vanaf die backup, door gewoon bij de installatie aan te geven welke backup je daar voor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MP Pro maakt laatste tijd veel meer herrie dan in het begin. Gewoon tijdens DVD kijken (DVD image op hdd) wordt CPU 62 graden en draaien beide fans bijna 6000rpm ! Lijkt me sterk dat dit normaal is toch ?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e8ef2fc31de3244535439da57baa00c5/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42

vooghel

Cunning linguist

Topicstarter
Die 62 °C is niet vreemd, maar wel dat je MBP daar bijna 6000 rpm voor nodig heeft :o. Volgens mij hebben mijn fans nog nooit zo hard gedraaid! Wat is je processorgebruik?
Ik zal laatst ineens aan de 70 °C bij >3k toeren, en toen bleek het systeem 80% procgebruik te hebben :?. Een restart later was alles weer in orde...

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 21:47
weet iemand waar zo'n toetsenbord/scherm beschermer (die je ook als poetsdoek/muismat kan gebruiken) te koop is? Heb hier wel een winkel maar die had niet de juiste maat, bestellen zou volgens hun ook lang kunnen duren, aangezien ze ook al lange tijd op hun voorraad hadden gewacht (moet een 15,4 wide voor de macbook pro hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Volgens mij heeft bijv. A-Mac Utrecht nog genoeg Crumpler: The Slip's liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Ja die ga ik maar aanschaffen.. Kom erachter dat ik gisteren langs de Crumpler winkel in Maastricht ben gelopen, niet wetende dat ik ze daar kan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-08 22:30
Ik heb even een vraagje. Ik heb sinds een paar weken een MBP. Tis een C2D 2.16. En nu heb ik 'm via de hoofdtelefoon uitgang analoog op m'n versterker aangesloten, maar wat me opvalt is dat er nogal veel ruis meegestuurd wordt. Als er even een stilte in het nummer zit hoor je het op de achtergrond er wel doorheen blazen.

Meer mensen die dit tegen gekomen zijn, en was er een oplossing voor. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Al een andere kabel geprobeerd ?
Ik heb er helemaal geen last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:10

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hangt je MBP aan een geaard stopcontact?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
met de muuradapter wordt de aardingspin niet eens gebruikt... (wel met de losse stekker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Met de andere kabel was het over. :o

Dat het zo simpel kon zijn :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Afbeeldingslocatie: http://xs313.xs.to/xs313/07136/ram.jpg

jeej. :)

Alleen ik dacht dat er 3 mem slots in zaten :') Dus nu heb ik nog een origineaux Apple gigje over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:52

Maximus

There is no substitute

Zorg dan dat je al het overige verpatst en dat je overblijft met een 2gb reepje en een 1gb reepje. Dan heb je gelijk de max van je MBP :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Mja. Het Apple reepje staat te koop.

3 gig. Tja ach. Ik heb net even de prijzen van 2GB SODIMM's opgezzocht en dat gaat mn pet/budget toch iets te boven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 11:16
Netjes hoor :). Waar heb je je geheugen gekocht? Ik heb er nu 1,5 gb inzitten en wil daar binnenkort 2gb van maken door nog een keer 1gb erbij te prikken. Nu vroeg ik mij af of het uitmaakt of ik het gewoon laptop geheugen van kingston koop of dat ik de duurdere mac versie koop? Ik heb er trouwens nu een duurdere versie in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb het bij Salland gekocht.

Maar ik heb nu dus ook een reepje origineel apple geheugen van een gig over. :)

Maar ik wil het topic verder niet verbaggeren. Mail anders even. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
Ja is goed, maar ik had ergens gelezen dat het het best is om twee gelijken geheugen modules erin te zetten. Volgens mij bedoelde ze dus 2x 1gb maar weet niet zeker, dat ze straks niet bedoelde twee precies gelijke module's. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 06:52

Maximus

There is no substitute

Roberttt schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:52:
Ja is goed, maar ik had ergens gelezen dat het het best is om twee gelijken geheugen modules erin te zetten. Volgens mij bedoelde ze dus 2x 1gb maar weet niet zeker, dat ze straks niet bedoelde twee precies gelijke module's. Weet iemand dit?
Als je 2x 1gb er in drukt kom je nooit aan de max van 3gb immers er zijn geen 1.5gb reepjes ;)
Dus ik zou gewoon doen wat je zelf leuk lijkt :+

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Roberttt schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 19:52:
Geld alleen voor Core Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
Kaspers schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:20:
[...]
Ik heb een Core Duo macbook pro :). Maar is het dan best om 2x 1gb van hetzelfde merk en type erin te stopppen. Of is 2x 1gb van andere merk niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Lijkt me niet verstandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kaspers schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:20:
[...]

Onzin. Dat geldt voor allebei. Het gaat er namelijk om dat je dan dual channel kunt doen, wat niet kan als je verschillende geheugenreepjes hebt.

Maarrr bij een MBP merk je er niet superveel van als je geen dual channel geheugen hebt. Bij een gewone MacBook wel, omdat daar de videokaart er ook gebruik van maakt. Maar de videokaart van een MBP heeft dedicated GDDR3 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

En ter aanvulling: de core (2) duo processors hebben niet genoeg bandbreedte om volledig gebruik te kunnen maken van dual channel. Daar is de FSB te laag voor. Dus ik zou niet wakker gaan liggen van een ongelijk verdeelde geheugenconfiguratie ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
Tnx, dan gooi ik er binnenkort 1x bij: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IANE2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
DiGiSTORM_ schreef op zondag 01 april 2007 @ 12:05:
En ter aanvulling: de core (2) duo processors hebben niet genoeg bandbreedte om volledig gebruik te kunnen maken van dual channel. Daar is de FSB te laag voor. Dus ik zou niet wakker gaan liggen van een ongelijk verdeelde geheugenconfiguratie ;)
Macbook:
Note: For best performance, fill both memory slots, installing an equal memory module in each slot
Macbook Pro:
Depending on the configuration of the MacBook Pro you purchased, both memory slots may already be full. The maximum amount of memory you can install in your MacBook Pro is 3 GB (see article 304662; using 1 GB DIMM and 2 GB DIMM in each slot).
Dus het komt er op neer dat het met de mbp minder uitmaakt dan met de macbook (zoals cyber al zei), dusja dan zal het blijkbaar geen problemen opleveren...

[ Voor 35% gewijzigd door Kaspers op 01-04-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu 2gb is 3gb aan te raden? (mbp 2.33 c2d 15inch)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Niet echt nodig lijkt mij..
Wat doe je allemaal met je mbp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paralles daaien met win xp sp2 en vista en verder ook nog win xp onder boot camp
Adobe creative suite cs2
Shooters zoals quake 4 / prey / ut2k4 etc.
ilife 06 iwork 06 safari adium skype limewire azureus photobooth quicktime vlc mail etc
office 2004 en open office 2.1
als adc member beetje leopard beta seeds uitproberen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Als je Parallels intensief gaat gebruiken en tegelijk met grote programma's onder OS X, dan is 3 GB wellicht een goed idee. Het geheugen wordt namelijk niet echt gedeeld, maar wat je aan Parallels geeft ben je kwijt in OS X. Ik draai alleen lichte apps in Parallels en dat is 2 GB nog wel genoeg (640 MB in Windows XP). Maar als het een productiebak is is 3 GB geen slecht idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Nou.. als je 1GB aan een VM toewijst (in de settings), dan kan die VM dat gaan gebruiken, hij zal het niet meteen aan zichzelf toewijzen.. dat heeft Parallels nog wel netjes opgelost hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet of je wel eens Windows hebt gedraaid in die VM, maar het geheugen is dan al snel op ;) Je hebt wel gelijk idd, hij reserveert niet (meer) die hele GB aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Sticky
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
Goed, ik zit met 'n storend probleem. Ik had al even dit topic doorgelezen en ik heb gezien dat er meerdere mensen zijn met hetzelfde probleem. Ik heb een MacBook Pro 15,4". Ik heb 'm nu iets meer dan een half jaar, dus ik heb nog garantie. Ik heb last van het volgende:

Op bepaalde plaatsen steekt het frame uit, o.a. boven de open knop, boven de superdrive, aan de linkerkant vooraan en aan de linkerkant boven dat klepje. Aan de rechterkant heb ik geen problemen. Rechtsboven aan het beeldscherm (als hij is opengeklapt) is dit ook het geval.

Daarnaast staat mijn MB niet meer vlak op de tafel, de gehele onderkant is een beetje verbogen, waardoor hij op twee nopjes wel staat en tussen de andere twee wiebelt. Het beeldscherm is net als de onderkant ook een klein stukje verbogen, indezelfde richting.

Ik heb Apple Care gebeld. Na vele minuten wachten kreeg ik dan iemand aan de lijn om uiteindelijk als conclusie te horen dat ik naar een Mac winkel moet gaan. Dit had ik van tevoren al gedaan, die kerel daar vertelde mij vrolijk dat ik dan iets van 50 euro moet betalen omdat het waarschijnlijk niet onder de garantie valt?!?! ze zouden dan wel even proberen om hem weer recht te buigen...

Ik denk dat ik geen andere keus heb, maar heeft iemand suggesties eventueel? Ik heb mijn Mac niet laten vallen mochten mensen dat denken, ik tast totaal in het donker hoe het komt dat mijn MB zo vervormd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:58
Misschien leuk voor in de startpost?
* The warranty on the batteries of MacBook and MacBook Pro systems with Core 2 Duo processors has been extended to 2 years from the date of purchase.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:05

alienfruit

the alien you never expected

Op bepaalde plaatsen steekt het frame uit, o.a. boven de open knop, boven de superdrive, aan de linkerkant vooraan en aan de linkerkant boven dat klepje. Aan de rechterkant heb ik geen problemen. Rechtsboven aan het beeldscherm (als hij is opengeklapt) is dit ook het geval.

Daarnaast staat mijn MB niet meer vlak op de tafel, de gehele onderkant is een beetje verbogen, waardoor hij op twee nopjes wel staat en tussen de andere twee wiebelt. Het beeldscherm is net als de onderkant ook een klein stukje verbogen, indezelfde richting.
Oh, dit gaat niet onder de garantie vallen hoor. Volgens de mac winkel waar ik laatst was hier in Nieuw Zeeland vertikt Apple dit. Ze gooien het op user abuse... Ik heb het zelfde probleem met een kiertje tussen de top en bottom cassing.
onder de garantie valt?!?! ze zouden dan wel even proberen om hem weer recht te buigen...
Klopt! Inderdaad dan gaan ze gewoon je behuizing wat verbuigen e.d. Ik heb zoals veel mensen dat er een kier is aan de rechter (of linker) kant tussen het scherm en de behuizing. De heren van MagnumMac zeiden doodleuk 'ooh jah, kan je wel oplossen door wat te buigen zodat de scharnieren wat slapper worden. Wordt het vanzelf aan beide kanten hetzelfde'. Oftewel je krijgt nooit een perfecte MacBook Pro zoals op de plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Laatst online: 25-05 17:02

potatox

unz unz unz

Heb sinds een paar dagen een DVI naar component kabel. Deze aangesloten op mijn 480p panasonic 37pa50 plasma scherm. Ik kan geen andere resolutie kiezen dan 640x480 en 800x600 op 60hertz. Bij hogere geeft ie gewoon geen beeld. Via mijn oude s-video naar scart kabel via mijn oude windows laptop kon ik wel hoger kiezen, aangezien de plasma tot 1080i input aankan.
Ook kan ik nergens breedbeeld resoluties kiezen vanuit het apple beelschem-instelling ding in Systeemvoorkeuren.
En nu het leukste: het beeld staat helemaal schuin op het plasma scherm en de kleuren zijn totaal niet goed weergegeven. Alles is veels te rood op 800x600 en op 640x480 lopen er allemaal rare strepen op het beeld.

Iemand een handig programmatje waarmee je wat meer kan instellen dan het standaard ding in Systeemvoorkeuren??

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02-2022
potatox schreef op zondag 29 april 2007 @ 10:01:
Heb sinds een paar dagen een DVI naar component kabel. Deze aangesloten op mijn 480p panasonic 37pa50 plasma scherm. Ik kan geen andere resolutie kiezen dan 640x480 en 800x600 op 60hertz. Bij hogere geeft ie gewoon geen beeld. Via mijn oude s-video naar scart kabel via mijn oude windows laptop kon ik wel hoger kiezen, aangezien de plasma tot 1080i input aankan.
Ook kan ik nergens breedbeeld resoluties kiezen vanuit het apple beelschem-instelling ding in Systeemvoorkeuren.
En nu het leukste: het beeld staat helemaal schuin op het plasma scherm en de kleuren zijn totaal niet goed weergegeven. Alles is veels te rood op 800x600 en op 640x480 lopen er allemaal rare strepen op het beeld.

Iemand een handig programmatje waarmee je wat meer kan instellen dan het standaard ding in Systeemvoorkeuren??
Even een hierop aangrenzende vraag: Heeft iemand ervaring met het gebruik van een DVI->HDMI kabel icm de MBP? M'n pa wil zo'n kabel kopen om makkelijk z'n MBP op z'n Samsung HDTV aan te sluiten maar hij is in dit soort dingen altijd wat huiverig. Ik heb op internet verder alleen maar verhalen van Windows-gebruikers gevonden (overwegend positief), maar dus niks over hoe dat met Mac OS X in z'n werk zou gaan. Ik neem aan gewoon goed, maar zeker weten doe ik het niet. Helaas kan ik het zelf ook niet testen want ik heb a) nog een MBP en b) alleen een HDMI->HDMI kabel en dus geen HDMI->DVI kabel en/of adapter. Volgens mijn informatie is HDMI hetzelfde signaal voor wat betreft beeld als DVI-D, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Is er iemand met relevante ervaringen en/of informatie?? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

vraagje: Als ik nu een macbook pro koop met 1 gb. geheugen. Welke geheugensloten zitten dan al vol?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

@ Lammetak: dit had je heel makkelijk zelf kunnen vinden @ http://www.apple.com/nl/macbookpro/specs.html

Maar toch even voor de duidelijkheid:
Processor en geheugen
Intel

* 15-inch MacBook Pro
o 2,16-GHz of 2,33-GHz Intel Core 2 Duo-processor, 4 MB gedeelde L2-cache op de chip, die werkt op de volledige processorsnelheid
o 1 GB (één SO-DIMM) PC2-5300 (667-MHz) DDR2-geheugen in de 2,16-GHz configuratie; 2 GB (twee SO-DIMM's) in de 2,33-GHz configuratie; uitbreidbaar tot 3 GB via twee SO-DIMM-sleuven
o 667-MHz "frontside"-bus
Ligt dus een beetje aan de setup die je neemt, maar standaard model heeft 1 So-Dimm in gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

csteelooper schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:01:
[...]

Even een hierop aangrenzende vraag: Heeft iemand ervaring met het gebruik van een DVI->HDMI kabel icm de MBP? M'n pa wil zo'n kabel kopen om makkelijk z'n MBP op z'n Samsung HDTV aan te sluiten maar hij is in dit soort dingen altijd wat huiverig. Ik heb op internet verder alleen maar verhalen van Windows-gebruikers gevonden (overwegend positief), maar dus niks over hoe dat met Mac OS X in z'n werk zou gaan. Ik neem aan gewoon goed, maar zeker weten doe ik het niet. Helaas kan ik het zelf ook niet testen want ik heb a) nog een MBP en b) alleen een HDMI->HDMI kabel en dus geen HDMI->DVI kabel en/of adapter. Volgens mijn informatie is HDMI hetzelfde signaal voor wat betreft beeld als DVI-D, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Is er iemand met relevante ervaringen en/of informatie?? Alvast bedankt.
Dit werkt uitstekend. Ik heb thuis een Sony Bravia HD tv en gebruik een DVI naar HDMI kabel om de MacBook Pro aan te sluiten op de tv. De tv pikt het signaal op als 1080p en spelen maar...

HDMI heeft normaliter beeld en geluid (en ook hdcpi als ik het goed heb), DVI is enkel het beeld. Geluid zal je dus op een andere manier moeten routeren. Dit doe ik middels een M-audio firewire audiophile geluidskaart die op de home cinema zit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:14
csteelooper schreef op vrijdag 04 mei 2007 @ 13:01:
[...]

Hou rekening met de zogenaamde "overscan" wanneer je de MBP aansluit dmv DVI-->HDMI.
Overscan wil zeggen dat er boven en beneden gedeeltes missen. Dit is een bekend probleem bij Samsung TV's. Je kan er meer over lezen in het [LCD TV] Samsung LCD TV's ( alle series ) topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billcruz007
  • Laatst online: 20-03 12:45
ik heb nu mijn macbook pro al een maand en ik heb nooit problemen ermee gehad,
maar de laatste twee dagen hoor ik een soort klik als ik mijn beeldscherm op en neer beweeg. :?
dus niet bij het sluiten maar zeg maar tussen 90 en 45 graden.
als ik daar tussen beweeg met mij beeldscherm hoor en voel ik een klik in mijn rechter scharnier...
het is een soort plastic achtige klik die ik nooit heb gehad volgens mij.

hebben meerde mensen dit gehad of weten jullie misschien hoe dit komt?
Of is dit reden genoeg om ermee terug te gaan naar de apple center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't klinkt alsof er gewoon iets in het scharnier zit. lijkt me niet iets om voor terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:05

alienfruit

the alien you never expected

Hebben jullie ook de ervaring dat de batterijen en/of notebook warmer wordt sinds de batterij update? De onderkant voelt een stuk warmer aan dan normaal. Verder klopte ik mijn MBP dicht gisteren om hem te vervoeren naar de vergaderruimte (de lokale eettent ;)) en toen ik hem weer openklopte was MacOSX opnieuw opgestart.

[ Voor 35% gewijzigd door alienfruit op 09-05-2007 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 14:02

bagagedrager

multi-alles

wow, een extragratis reboot functie!
even serieus: ik heb geen significante verschillen gevoeld (en ik heb 'm dagelijks op schoot). m'n dinneke heeft er net nog op zitten tijpen en heeft ook niet geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Mm niet echt iets om je zwaar druk over te maken..
Het is logisch dat de onderkant / batterij warm wordt, maar zolang je hem op schoot kunt hebben lijkt me er geen probleem te voordoen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Misschien handig om te weten, Apple zelf schrijft het volgende over het gebruik van een notebook op je schoot: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30612

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagagedrager

bagagedrager

multi-alles

Eiríkr schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 08:41:
Misschien handig om te weten, Apple zelf schrijft het volgende over het gebruik van een notebook op je schoot: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30612
je sais, dat roepen alle laptopfabrikanten. daarom noemen ze het ook allemaal een notebook. bij mijn vorige laptop was het op schoot houden ook af te raden, maar m'n mbp'tje houdt zich helemaal prima.
niet zeuren, gewoon laptop op schoot pleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-07 10:51
Reincarnatie...

Mijn MBP heeft tot anderhalfe week geleden perfect gewerkt tot er getik uit de hardeschijf kwam! Ik kon hem die week niet missen omdat ik hem gebruikte voor de timing bij een theatervoorstelling. Hij heeft het precies tot de laatste dag vol gehouden. Na de laatste voorstelling bevroor alles. Opnieuw opstarten gaf alleen het eerste grijse scherm en een hoop herrie uit de hardeschijf. Ik heb alles geprobeerd te resetten en op te starten vanaf de installatie cd maar zelfs dat kan niet als hij geen toegang kan krijgen tot de hardeschijf.

Ik heb mijn MBP bij RAF gekocht en hem daar terug gebracht voor reperatie. Hij is pas 3 maanden oud dus het valt nog onder de garantie. De vriendelijke man achter de balie wist te vertellen dat het maximaal 2 weken kon duren. ...op goed geluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desune
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb nu precies 2 weken mijn MBP en ben er super tevreden mee! Ik volg dit draadje en vele andere apple gerelateerde, dus wist precies wat de zwakke punten waren om op te letten. Ondanks dat ik weet dat een groot deel van de mensen alleen posten wanneer zij problemen hebben was ik toch een beetje bang een maandagochtend model te krijgen. Dat je dan steeds je MBP kwijt bent aan reparaties en terwijl je van het geld 2-3 "normale" notebooks kunt kopen. Maar gelukkig tot op heden nog geen problemen ondervonden _/-\o_

Ik heb ook zwaar zitten twijfelen wanneer ik hem zou aanschaffen aangezien dit model nu toch een paar maanden oud is. Ik had besloten om te wachten op Leopard maar die is vertraagd tot oktober. Ik ga in september naar Japan voor een jaar dus dat had in ieder geen zin meer. Omdat er bij het WWDC '07 misschien veel veranderingen worden doorgevoerd voor de MBP (Santa Rosa, nieuwe lay-out (toetsenbord, harde schijf makkelijker eruithalen), nieuwe grafische chip etc.) loop je natuurlijk weer met de kans dat er veel problemen optreden. Daarom had ik toch besloten om dit model aan te schaffen aangezien de meeste (alle?) problemen verholpen zijn met de deze modellen. Ik wil niet in Japan moeilijk gaan doen met garantie en service.

Wel heb ik, wat normaal is als ik het zo lees, dat het scherm niet mooi aansluit wanneer deze dicht is geklapt. Je kunt duidelijk zien dat aan de voorkant aan de linker- en rechterzijde iets hoger zijn. Ik heb hier aandachtig naar gekeken :p en kwam tot de conclusie dat de magnetische haakjes het middenstuk te weinig omlaag trekken ofzo.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Als het bij mij donker in de kamer is hoort volgens mij de toetsenbordverlichting automatisch aan te gaan. Dat doet hij dus niet. Ik moet dan eerst op F10 drukken (of F9) voordat hij aanspringt. Ik zie wel dat het scherm donkerder wordt. Hij hoort toch automatisch aan te springen lijkt mij?

En ik heb mijn batterij eruit gehaald omdat ik voornamelijk thuis de MBP gebruik. Ik weet dat hij dan terugklokt naar 1GHz maar daar heb voldoende aan. Ik spaar liever mijn batterij wanneer ik naar Japan ga. Maar is dit slecht voor de MBP?

En nog een vraag mbt partities. Toen ik de MBP had ontvangen heb ik gelijk geformatteerd en verschillende partities gemaakt. Tot ik erachter kwam dat het beter is om 1 partitie te hebben aangezien je met iPhoto geen externe library kunt beheren, en dat je eigenlijk links in de finder zelf mappen kunt slepen waar je in 1 klik bij kan. Veel makkelijker dus. Ik heb nu uiteindelijk toch maar 2 partities gemaakt voor mijn iTunes library, setups en website bestanden. Als ik nu Tiger wil herinstalleren hoef ik alleen een backup te maken van mijn iPhoto library en wat andere kleine dingen maar hoef ik niet helemaal mijn muziek te verzetten. Maar is dit wel verstandig? Hoe hebben jullie jullie harde schijf ingedeeld? En wat doen jullie als je onverhoopt Tiger opnieuw moet installeren, of straks Leopard? Ik heb nu voor Mac OS X 100 GB en voor data 50 GB als partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je OS X opnieuw installeerd kun je aanvinken dat hij de huidige data even aan de kant moet zetten, en daarnaast OS X moet installeren.

Het is geen Windows he, met je vieze partities ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagagedrager

bagagedrager

multi-alles

desune schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:35:

(...)

En nog een vraag mbt partities. Toen ik de MBP had ontvangen heb ik gelijk geformatteerd en verschillende partities gemaakt. Tot ik erachter kwam dat het beter is om 1 partitie te hebben aangezien je met iPhoto geen externe library kunt beheren, en dat je eigenlijk links in de finder zelf mappen kunt slepen waar je in 1 klik bij kan. Veel makkelijker dus. Ik heb nu uiteindelijk toch maar 2 partities gemaakt voor mijn iTunes library, setups en website bestanden. Als ik nu Tiger wil herinstalleren hoef ik alleen een backup te maken van mijn iPhoto library en wat andere kleine dingen maar hoef ik niet helemaal mijn muziek te verzetten. Maar is dit wel verstandig? Hoe hebben jullie jullie harde schijf ingedeeld? En wat doen jullie als je onverhoopt Tiger opnieuw moet installeren, of straks Leopard? Ik heb nu voor Mac OS X 100 GB en voor data 50 GB als partities.
Ik heb altijd geklooid met partities in windows en linux, maar mijn macbookschijf heb ik gewoon intact gelaten. Alle persoonlijke dingen zitten gewoon in mijn home-folder en die kan ik dus in 1 keer bekkuppen als dat nodig is.

Voor wat betreft iPhoto-libraries: kijk eens hier of hier. Ik deel m'n library met m'n dinneke die een eigen (roze, knuffelig, wollig) accountje heeft op m'n mbp'tje.

Ik zie wel bij een herinstallatie. Ik maak gewoon ruimte vrij. En ik dacht dat je dan gewoon je originele home-dir kan gebruiken o.i.d., maar dat weet ik niet zeker en ik heb geen zin om dat nu voor je te gaan googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

desune schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 21:35:

Wel heb ik, wat normaal is als ik het zo lees, dat het scherm niet mooi aansluit wanneer deze dicht is geklapt. Je kunt duidelijk zien dat aan de voorkant aan de linker- en rechterzijde iets hoger zijn. Ik heb hier aandachtig naar gekeken :p en kwam tot de conclusie dat de magnetische haakjes het middenstuk te weinig omlaag trekken ofzo.
De veren die 't scherm omhoog trekken en uiteraard de zijkant van het scherm zitten verder naar de buitenkant toe dan de haakjes. Logisch gevolg is dit effect. Is verder niet boeiend ofzo.
Ik heb nog wel een paar vraagjes:
Als het bij mij donker in de kamer is hoort volgens mij de toetsenbordverlichting automatisch aan te gaan. Dat doet hij dus niet. Ik moet dan eerst op F10 drukken (of F9) voordat hij aanspringt. Ik zie wel dat het scherm donkerder wordt. Hij hoort toch automatisch aan te springen lijkt mij?
Bij hoort idd automatisch aan te springen als je dat aan hebt staan, en als 't donker genoeg is voor de sensoren. Aanzetten doe je bij de keyboard sysprefs. Houd daarna je handen over de speakers en je scherm moet donkerder worden tegelijk met het toetsenbord dat verlicht wordt.
En ik heb mijn batterij eruit gehaald omdat ik voornamelijk thuis de MBP gebruik. Ik weet dat hij dan terugklokt naar 1GHz maar daar heb voldoende aan. Ik spaar liever mijn batterij wanneer ik naar Japan ga. Maar is dit slecht voor de MBP?
Intel zegt dat dit slecht is voor de proc. Sowieso verneuk je hier je batterij volgens mij meer mee dan wanneer je 'm gewoon laat zitten. En als je magsafe er per ongeluk uit schiet -> dag data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje,

Ik begin september dit jaar met CMD aan de Hogeschool Rotterdam en heb zodoende een laptop nodig.
Omdat ik Apple altijd bijzonder cool heb gevonden en OSX heerlijk vind werken heb ik min of meer
besloten een Macbook/Macbook Pro aan te schaffen.

Maarr.. na 't één en ander aan Fora te hebben afgespeurd (waaronder uiteraard deze) krijg ik de indruk
dat de bouw van de Macbook/Macbook Pro'tjes (en dan voornamelijk de MBP) alles behalve perfect is, wat is jullie ervaring hiermee? Zit als student niet bepaald te wachten op een miskoop van 2000 euro :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:43:
Vraagje,

Ik begin september dit jaar met CMD aan de Hogeschool Rotterdam en heb zodoende een laptop nodig.
Omdat ik Apple altijd bijzonder cool heb gevonden en OSX heerlijk vind werken heb ik min of meer
besloten een Macbook/Macbook Pro aan te schaffen.

Maarr.. na 't één en ander aan Fora te hebben afgespeurd (waaronder uiteraard deze) krijg ik de indruk
dat de bouw van de Macbook/Macbook Pro'tjes (en dan voornamelijk de MBP) alles behalve perfect is, wat is jullie ervaring hiermee? Zit als student niet bepaald te wachten op een miskoop van 2000 euro :X
Als student is 't een iets minder grote miskoop ;)

Maar houd er rekening mee dat je alleen leest over de mensen die slechte ervaringen hebben (waarvan trouwens een flink deel enorm overdreven is omdat veel mensen een economisch onhaalbare perfectie verlangen van luxere producten) De duizenden mensen die geen enkel probleem hebben gaan natuurlijk geen enorme klachten neerpennen.

Volgens mij is de build-quality van de pro's ook nooit een probleem geweest? Het enige is dat 't wel aluminium is natuurlijk en dat is een metaal en metalen kunnen buigen. M.a.w., als je ergens hard tegenaan stoot heb je een deuk. En daar over klagen is net zoiets als klagen dat je auto een deuk heeft nadat je 'm tegen een boom geparkeerd hebt...

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2007 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagagedrager

bagagedrager

multi-alles

Mensen geven een godsvermogen uit aan een apparaat en hebben daarom de grootste reden om over ieder detail dat ze niet zint te zeuren. Dit zijn de mensen die iedere dag keurig hun topcase poetsen en hun handjes wassen voor ze hun laptop gebruiken. |:(

Ben jij meer een persoon die z'n apparaat gewoon il gebruiken, dan zal je dit natuurlijk ook wel zien, maar je zal ermee kunnen leven. Zoals ik recentelijk in het n73-topic zei: het is een ding om te gebruiken en niet om te vereren. En bij gebruik krijg je gewoon gebruikssporen.

Het probleem van het verbuigen, da's hierboven al uitgelegd. Ik heb dit probleem op kunnen lossen, samen met een ander probleem dat ik had:
door mijn intens hoge zweetgehalte begon de aluminium wrist pad te roesten 'pitting':
Afbeeldingslocatie: http://matcatastrophe.com/media/images/pitting.jpg
Ik heb een 'protection pad' van Marware gekocht, een stukje plastic dat je op je wrist pad plakt. Hierdoor wordt een eventueel kiertje dat gewoonlijk te zien is bij een gesloten macboek meteen opgevuld. Twee vliegen, 1 klap. :Y)

Conclusie: je kan over veel dingen zaniken en zeuren, maar een serieuze gebruiker kijkt gewoon naar de specs en vertrouwt erop dat de fabrikant een deugdelijk product (ook qua bouw) maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
@Fuzz,

Er zijn nog genoeg mensen die werken met hun oude Powerbook.
Wil dus wel even aangeven dat met de kwaliteit niks mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard is het zo dat als je een product 'gebruikt' je 'gebruikerssporen' krijgt, verwacht niet minder.
Alleen de berichten van verwrongen cases bevlekte schermen etc. deden mij een beetje schrikken!

Weet in ieder geval wat me te wachten staat, thanks! :Y)

Nu is het nog aan de beslissing om; of deze versie te nemen of te wachten op een MBP met Santa Rosa en een DX10 kaart! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja en het is ook gewoon zo, dat ontevreden mensen gaan lopen klagen, maar dat je daar tegenover de mensen die al een jaar probleemloos hun MBP's gebruiken nauwelijks zult vinden. Omdat je dat dan weer niet opeens op je blog moet zetten, of overal moet posten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 08:42:
Uiteraard is het zo dat als je een product 'gebruikt' je 'gebruikerssporen' krijgt, verwacht niet minder.
Alleen de berichten van verwrongen cases bevlekte schermen etc. deden mij een beetje schrikken!

Weet in ieder geval wat me te wachten staat, thanks! :Y)

Nu is het nog aan de beslissing om; of deze versie te nemen of te wachten op een MBP met Santa Rosa en een DX10 kaart! :P
Heb je wat aan DX10 onder OSX dan? Of zoek je gewoon een goede laptop om te gamen onder Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speel graag een spelletje en wil dan ook onder Windows met DX10 gaan werken.
Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat DX10 niet onder OSX werkt 8)7.

Misschien dat Leopard het wel ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjoewe schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 09:42:
Tja en het is ook gewoon zo, dat ontevreden mensen gaan lopen klagen, maar dat je daar tegenover de mensen die al een jaar probleemloos hun MBP's gebruiken nauwelijks zult vinden. Omdat je dat dan weer niet opeens op je blog moet zetten, of overal moet posten. ;)
Precies. Zo heb ik al bijna een jaar m'n MacBook (gekocht in de periode dat je hier op het forum het idee had dat alle macbooks kapot zouden zijn en al verkleurd en wel uit de doos zouden komen) maar heb helemaal nergens problemen mee. Het apparaat werkt goed, OSX is een fijn OS en ik vind het prima. Alleen ga ik daar niet elke week updates van posten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:44
Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat DX10 niet onder OSX werkt.

Misschien dat Leopard het wel ondersteunt?
Umm no... Moet je eerst eens iemand betalen om DX te porten naar OSX ;)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple gebruikt geen DirectX, maar OpenGL voor 3d weergave.
OpenGL is ouderwets en onhandig in het gebruik maar het is wel de cross-platform standaard voor 3d weergave, waar DirectX alleen Windows ondersteunt. Via allerlei extensies op OpenGL biedt het vrijwel alle features die DirectX ook biedt. Modernere hardware heeft dus ook bij OpenGL zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kaspers schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 07:38:
@Fuzz,

Er zijn nog genoeg mensen die werken met hun oude( :( ) Powerbook.
Wil dus wel even aangeven dat met de kwaliteit niks mis is.
hier nog een powerbook gebruiker :) ! kwaliteit is echt niets mis mee, integendeel. sterkste machine ooit gemaakt. macbook pro is minder sterk qua constructie, maar evengoed een heeeele sterke machine hoor :D !
niet gaan lopen zaniken op miniscule kiertjes mensen, gebruik je machine lekker en geniet ervan !

pb is btw laatste rivisie, dus niet zo oud nog hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bagagedrager schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 23:25:
Mensen geven een godsvermogen uit aan een apparaat en hebben daarom de grootste reden om over ieder detail dat ze niet zint te zeuren.
Ik vind 2000 euro voor een laptop alleen geen godsvermogen. Kom maar terug als 'ie 10000 kost.
Dit zijn de mensen die iedere dag keurig hun topcase poetsen en hun handjes wassen voor ze hun laptop gebruiken. |:(
Ugh, idd. En mensen die een mooie iPod kopen en er dan een of andere lelijke rubber hoes omheen doen zodat je die hele iPod niet meer ziet. Ja, boeiend dat 'ie dan krasvrij is? Je ziet 't niet eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 11:32:
[...]
Ik vind 2000 euro voor een laptop alleen geen godsvermogen. Kom maar terug als 'ie 10000 kost.
De één z'n kleingeld is een ander mans fortuin, ik heb tot nu toe nog nooit zo'n grote investering gedaan in iets! Nou is alles van uit een studenten perspectief gezien een fortuin, maar vind dit toch zeker geen klein bedrag.

Wist overigens niet dat DirectX in z'n algemeen niet werd ondersteund door OSX, ach ja weer wat nieuws geleerd!

Ben in ieder geval erg blij dat er (tot dusver) geen reden lijkt te zijn om geen MBP te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 15:46:
[...]

De één z'n kleingeld is een ander mans fortuin, ik heb tot nu toe nog nooit zo'n grote investering gedaan in iets!
Oh, vergis je niet: ik ook niet. Maar 't is een laptop. Die zijn nou eenmaal niet erg goedkoop om te maken. 't is niet alsof ik een bureaulamp van 2000 euro koop. Wat ik bedoel is, 2000 euro voor een laptop is niet dusdanig excessief veel dat je moet verwachten dat 'ie eigenhandig door steve jobs in fluweel wordt ingepakt, zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:10:
Wat ik bedoel is, 2000 euro voor een laptop is niet dusdanig excessief veel dat je moet verwachten dat 'ie eigenhandig door steve jobs in fluweel wordt ingepakt, zegmaar.
Oh op die manier! Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen :) Maar dat lijkt me meer dan logisch, als je 100% perfectie verwacht mag zo'n notebook wel wat duurder zijn. Denk dat wij consumenten al snel voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. (Een dubbeltje van 2000 euro, weliswaar :P)

edit: quote gefixed

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desune
Verwijderd schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 16:20:
Oh op die manier! Dan heb ik je inderdaad verkeerd begrepen :) Maar dat lijkt me meer dan logisch, als je 100% perfectie verwacht mag zo'n notebook wel wat duurder zijn. Denk dat wij consumenten al snel voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. (Een dubbeltje van 2000 euro, weliswaar :P)
Net wat je zegt, het mag wel wat duurder als je perfectie verwacht. Ik had een maand daarvoor een laptop voor de verjaardag van mn moeder gekocht en omdat ze het alleen zou gebruiken voor internet hebben wij de goedkoopste acer laptop gekocht. Ik was ongeveer 3 uur verder eer ik in windows zat en daadwerklijk iets kon doen. Ook zitten er geen CD's/DVD's bij om Vista opnieuw te installeren maar je moet een image maken in het begin zodat je daarvan kunt restoren |:(

Erg gebruiksonvriendelijk voor mensen die niet zoveel verstand ervan hebben. Maarja daar is de prijs natuurlijk ook naar. Ik heb echt geen moment spijt gehad voor wat je voor een MBP terug krijgt en heb er ook keihard voor moeten sparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als ik naar de build quality van m'n MBP en de Dell van m'n pa kijk, beiden ongeveer even duur, dan is de MBP echt een Pagani Zonda en die Dell Volkswagen Passat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desune
bagagedrager schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 22:04:

Ik heb altijd geklooid met partities in windows en linux, maar mijn macbookschijf heb ik gewoon intact gelaten. Alle persoonlijke dingen zitten gewoon in mijn home-folder en die kan ik dus in 1 keer bekkuppen als dat nodig is.

Voor wat betreft iPhoto-libraries: kijk eens hier of hier. Ik deel m'n library met m'n dinneke die een eigen (roze, knuffelig, wollig) accountje heeft op m'n mbp'tje.

Ik zie wel bij een herinstallatie. Ik maak gewoon ruimte vrij. En ik dacht dat je dan gewoon je originele home-dir kan gebruiken o.i.d., maar dat weet ik niet zeker en ik heb geen zin om dat nu voor je te gaan googlen.
tnx, ik ga het dan allemaal even herordenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

desune schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 17:00:
Erg gebruiksonvriendelijk voor mensen die niet zoveel verstand ervan hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, ik werk in een PC zaak waar we Acer, HP/Compaq en Asus notebookjes verkopen. De meeste mensen die beginnen met een PC blijven toch hardnekkig Acer kiezen vanwege z'n prijs, wat 9 van de 10 keer resulteert in dat ze de volgende dag terug komen en wij alles voor ze moeten instellen. :(

Anyway, ziet er naar uit dat ik komende maanden op een houtje moet gaan bijten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Laatst online: 21-07 18:35
Waarschijnlijk een beetje een overbodige vraag omdat Apple de koning in creatievemensjesland is, maar weet iemand hier of ik Guitarrig kan gebruiken met line-in? Ik vind het best belangrijk dat ik heel simpel mijn gitaar kan aansluiten om nummers op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

NiteSpeed schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:58:
Waarschijnlijk een beetje een overbodige vraag omdat Apple de koning in creatievemensjesland is, maar weet iemand hier of ik Guitarrig kan gebruiken met line-in? Ik vind het best belangrijk dat ik heel simpel mijn gitaar kan aansluiten om nummers op te nemen.
Als het na wat moeite (zie Guitarrig 2 geen line-in signaal) op een MacBook werkt, dan zal het ook wel op een MacBook Pro werken :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
Daedalus schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:09:
[...]
Als het na wat moeite (zie Guitarrig 2 geen line-in signaal) op een MacBook werkt, dan zal het ook wel op een MacBook Pro werken :)
Mooi die info, wel apart dat het zo moet maar als het werkt, dan werkt het. Merci beaucoup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat 't zo moet is een limitatie in GuitarRig. Die kan maar een audio-interface tegelijk aan, waar OSX er rustig 100 aankan. En in intel macs zijn de line in en out interfaces apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
CyBeR schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 23:41:
Dat 't zo moet is een limitatie in GuitarRig. Die kan maar een audio-interface tegelijk aan, waar OSX er rustig 100 aankan. En in intel macs zijn de line in en out interfaces apart.
De eerste keer dat ik die oplossing vluchtig doorlas dacht ik dat je de stereo out van je mac os x als je mic zou moeten instellen, maar die kronkel sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Zoals jullie het nu uitleggen klinkt het eigenlijk wel normaal. Klein beetje omslachtig, maar ik hoef geen grote problemen met applicaties te verwachten, en daar ben ik blij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

15" of 17" wat is het fijnst om mee te werken. me doel is dat ik hem veel mee kan nemen.
naar school, verschillende huizen, stage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 10:15:
15" of 17" wat is het fijnst om mee te werken. me doel is dat ik hem veel mee kan nemen.
naar school, verschillende huizen, stage.
Duidelijk de 15" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer komt de santa rosa macbook pro's uit ? want ik wacht daar natuurlijk wel op :D

en de mac os x leopard versie ?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
- Voor vragen/ervaringen met levertijden kun je terecht in dit topic: Levertijden Apple producten