Wat ik nog wel even kwijt wil, afgezien van het geleuter wie welke snelheid in welke versnelling neemt en hoe hard je wel en niet een bocht kan nemen, dit zijn dingen die afhankelijk zijn van het soort auto, de wegligging ervan, welke motor erin ligt, etc, kun je weinig nuttigs over zeggen, alleen iets nuttigs over
jouw situatie, niet een generiek iets wat voor alles opgaat.
Wat ik wel kwijt wil, is dat Athmozz, ook al ziet hij dat zelf ongetwijfeld anders, gewoon stomweg
niet over de basis voertuigbeheersing beschikt. Ik bedoel, als je niet kan schakelen, of niet schakelen en in een bocht rijden omdat je anders afgeleid wordt, niet kunt inparkeren (dus de breedte van je voertuig niet kan inschatten) en schijnbaar ook niet fatsoenlijk kunt anticiperen, dan heb je gewoon de basis voertuigbeheersing niet onder de knie. Het gehele autorijden dient een automatisme te zijn, zodat je aandacht bij de weg ligt, niet bij wat je nu ook alweer met je versnellingspook moest doen, of hoeveel gas je wel of niet moet geven, of hoe hard je nu op de rem moet trappen. Als je anticipeert zit je stomweg al in de juiste versnelling als je bij de bocht aankomt, als er dan opeens iets gebeurd wat je vloeiende lijn verhindert, moet je ook in een bocht ik kunnen grijpen. (Okok, een krappe rotonde wordt al wat anders, maargoed.)
Dat hoort automatisch te gaan, zonder dat je daarbij hard na moet denken, of in ieder geval niet dat je zoveel aandacht aan de technische handeling moet geven, dat daardoor 80% van je aandacht bij de straat weg is, omdat die aan de handeling gegeven moet worden.
Kortom, zo iemand, die zelf niet over voldoende voertuigbeheersing beschikt, lijkt mij niet geschikt om het ook nog eens aan anderen uit te leggen. Je kunt misschien de technische basis uitleggen, maar het autorijden zelf kun je niet uitleggen, gewoon omdat je het zelf nog niet kunt, omdat je primair bezig bent je voertuig aan de praat te houden en niet met het letten op je omgeving. En dat is nu net het belangrijkste. Het technische aspect van het autorijden is het minst boeiende van deelnemen aan het verkeer, alles eromheen is wat belangrijk is.
edit:
Anders mis ik ff een pagina.
Overigens, als ik hoor wat een barrel die auto was, snap ik niet hoe je jezelf in meerdere topics lovend uit kunt laten over oudere hyundais. Alles wat je zegt bevestigd mijn beeld van dat oude Hyundais gewoon troep zijn/waren. Dat dat nu anders is, ok. Maar dat spul van 10-15 jaar geleden is gewoon zooi.
De huidige "Koreanen" zijn kwalitatief zeker niet "slecht" meer. Er zit nog prijsverschil in hun voordeel in, en dat zie je terug in een stukje wegligging en afwerking, (en hier en daar de veiligheidsuitrusting) waarin ze nog steeds minder zijn dan hun Europese/Japanse tegenhangers. Maar dat is wel dusdanig, dat een gemiddelde "A naar B" automobilist daar niet echt last van heeft. Echter, troep zoals die oude Hyundai Pony is het niet meer. Waarbij ik overigens nog steeds eerder geneigd zou zijn een Hyundai te kopen als nieuwe koreaan, ipv een Kia of een
Daewoo Chevrolet, omdat Hyundai stomweg momenteel de meeste ervaring en groei heeft doorgemaakt, en het dichste bij de Europeanen/Japanners zit qua weggedrag en afwerking.
[
Voor 20% gewijzigd door
GaMeOvEr op 08-08-2006 01:44
]
Aannames zijn fataal.