Autorijden in Belgie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:06:
Goddamn, hoe rij jij echt? motor helemaal in het rood jagen en dan de koppeling op laten komen? dat is echt not done, das heel slecht voor de koppeling.

het is inderdaad anders voor elke auto, maar over het algemeen kan je best langzaamrijdend over een drempel in zijn 3, en zoals gezegd trek je dan erg langzaam op. Maar de motor in het rood jagen en dan de kopeling op laten kopen is "not the way". Ik neem aan dat je het ook niet doet hoor :)
Weet ik, dermee dat ik zeg dat ik ze in 2de over moet. Trouwens, iemand die in 3de de Voskenslaan in Gent zou nemen, mag stampen. Zelfs aan 10km/u sla je daar tegen de grond, is zone 30 en in de stijl van 10 meter vluchtheuvel trap naar beneden, 20 meter straat terug trap naar boven... zo een paar 100 meter lang (zal zelfs tegen de kilometer zitten). Die straat rijd ik zelfs volledig in 1ste af, ik ga niet gelijk een onnozelaar elke keer zitten schakelen of zitten gas geven met koppeling in om daar deftig over te raken.
Maasluip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:05:

En wie is er verantwoordelijk voor de schade als jou goede vriendin in een schrik/paniekreactie op het gas stampt?
'T is privé terrein (parking van Flanders expo 's avonds) en daar loopt echt niemand, en als er al iemand loopt moet ze gewoon stoppen en wachten tot die weg is. Staan ook geen auto's geparkeerd, dus veel kan je niet kapot rijden. Wat daar staat is terug te brengen tot struiken en betonnen paaltjes, raakt ze iets dan is er toch geen schade aan die parking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:27:
[...]

Weet ik, dermee dat ik zeg dat ik ze in 2de over moet. Trouwens, iemand die in 3de de Voskenslaan in Gent zou nemen, mag stampen. Zelfs aan 10km/u sla je daar tegen de grond, is zone 30 en in de stijl van 10 meter vluchtheuvel trap naar beneden, 20 meter straat terug trap naar boven... zo een paar 100 meter lang (zal zelfs tegen de kilometer zitten). Die straat rijd ik zelfs volledig in 1ste af, ik ga niet gelijk een onnozelaar elke keer zitten schakelen of zitten gas geven met koppeling in om daar deftig over te raken.
in principe rij je nooit in zijn 1. 1 is alleen voor het optrekken, met 2 moet je gewoon goed uit de voeten kunnen komen, je kan echt 7 km/h rijden in zijn 2 dat is echt langzaam genoeg.
[...]

'T is privé terrein (parking van Flanders expo 's avonds) en daar loopt echt niemand, en als er al iemand loopt moet ze gewoon stoppen en wachten tot die weg is. Staan ook geen auto's geparkeerd, dus veel kan je niet kapot rijden. Wat daar staat is terug te brengen tot struiken en betonnen paaltjes, raakt ze iets dan is er toch geen schade aan die parking.
ik neem aan dat het niet jou prive terrein is of wel?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:33:
[...]

in principe rij je nooit in zijn 1. 1 is alleen voor het optrekken, met 2 moet je gewoon goed uit de voeten kunnen komen, je kan echt 7 km/h rijden in zijn 2 dat is echt langzaam genoeg.
7km/u is daar al genoeg om tegen de straat te kwakken. Het zijn gewoon geschifte drempels, je moet er bijna stilstaand over rijden.
ik neem aan dat het niet jou prive terrein is of wel?
Jammer genoeg niet neen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:44:
[...]

7km/u is daar al genoeg om tegen de straat te kwakken. Het zijn gewoon geschifte drempels, je moet er bijna stilstaand over rijden.
je kan vanuit stilstand zelfs optrekken in de 2de versnelling, je kunt me werkelijk niet wijs maken dat je die weg niet in de 2de versnelling kunt berijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:57:
je kan vanuit stilstand zelfs optrekken in de 2de versnelling, je kunt me werkelijk niet wijs maken dat je die weg niet in de 2de versnelling kunt berijden.
Ja, maar dan zal je toch niet onder de 4000 toeren moeten zitten. Aan een standaard autostrade oprit heb ik vb maar net genoeg om tot 80a90km/uur te kunnen optrekken, op de korte moest ik zelfs eerst op de pechstrook verder inrijden om aan een normale snelheid te kunnen invoegen.
Blijkbaar wordt 50 pk onder een auto die 1.2 ton weeg toch wel overschat, zo'n motor heeft geen kracht en krijgt die auto dan ook niet op een normale manier vooruit.

edit: en dat ligt niet aan mijn schakelen, ik schakel zeker in minder dan 2 seconden. Autostrade-oprit is bij mijn vader ook sowieso tot 5000 toeren doortrekken of je hebt niet genoeg snelheid. Zelf nam ik dan ook alleen als het nodig was de autostrade, en enkel de op en afritten die ik kende en waarvan ik wist dat ik genoeg plek had.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 20:47
Als ik het zo lees, is het misschien maar best dat die auto in de prak is gereden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je iemand had gehad die daadwerkelijk iets er vanaf hat geweten toen je werd verteld hoe je moest rijden dan had degene verteld dat de 1 enkel gebruikt zou moeten worden om vanuit stilstand weg te rijden. Alle andere gevallen kun je gewoon de 2 (of hoger) gebruiken.

Daarnaast vind ik het nogal vreemd dat je je hoofd nodig hebt bij het schakelen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je liever niet schakeld als je op moet letten. Dat komt op mij over alsof je ook even stopt met trappen tijdens het fietsen omdat je niet tegelijk kunt trappen en uitkijken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:23:
Ja, da's nou echt je doorsnee automobiel, waarmee je in de bebouwde kom 50 rijdt :|
Je ziet het anders nogal vaak. Zeker met warm weer, gisteren heb ik er zeker 50 gezien.
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:13:
Als ik het zo lees, is het misschien maar best dat die auto in de prak is gereden. :P
Ik ken een beter scenario :P
Janoz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:14:
Daarnaast vind ik het nogal vreemd dat je je hoofd nodig hebt bij het schakelen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je liever niet schakeld als je op moet letten. Dat komt op mij over alsof je ook even stopt met trappen tijdens het fietsen omdat je niet tegelijk kunt trappen en uitkijken.
Is inderdaad vreemd maar ik ken situaties waarbij je wel je hoofd nodig hebt bij het schakelen, namelijk wanneer je het zonder de koppeling doet. Daar moet je heel goed mee opletten op de manier waarop je het doet :)

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 14:18 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:13:
Mmm, kweet niet ... nu gaat hij een auto hebben die nog harder kan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:14:
Hoofd nodig hebben niet, maar terwijl ik aan het schakelen ben kan ik langs geen kanten bijsturen, enkel mijn stuur weer naar recht laten komen. Ik heb gewoon de kracht in mijn armen niet om dat stuur te draaien met 1 hand, dus als mijn hand van het stuur weg is om te schakelen kan ik ook géén uitwijkmaneuvers doen of bijcorrigeren als ik een bocht ietwat verkeerd begonnen ben, het is niet dat ik moet kijken waar ik schakel, of nadenken van oei ik lig in 1ste, wat nu... Daarom neem ik ook een bocht in 1 versnelling, ook al heb ik halverwege de bocht al door dat ik qua versnelling niet optimaal zit. Beter even te hoog in toeren dan even niet kunnen corrigeren in een bocht/draai.
Misschien dat dit met de servo opgelost gaat zijn, vermoed van wel maar ik heb nog niet veel met servo gereden en uit gewoonte reed ik daarbij ook altijd mijn bochten in dezelfde versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Zoals ik al zei, probeer het eens met een degelijke wagen! Gaat volgens mij een wereld van verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:10:
[...]

Ja, maar dan zal je toch niet onder de 4000 toeren moeten zitten. Aan een standaard autostrade oprit heb ik vb maar net genoeg om tot 80a90km/uur te kunnen optrekken, op de korte moest ik zelfs eerst op de pechstrook verder inrijden om aan een normale snelheid te kunnen invoegen.
4000? je moet in de bebouwde kom tussen de 2000`2500 toeren opschakelen. op de snelweg is dat tussen de 3000~3500 toeren. 4000 toeren is echt gewoon teveel. ik wil niet weten hoe je auto staat te loeien :S
edit: en dat ligt niet aan mijn schakelen, ik schakel zeker in minder dan 2 seconden.
het zou niet meer dan 1 seconden moeten zijn. en je zou je hoofd er niet bij hoeven te houden, het moet gewoon een 2de natuur zijn.
Autostrade-oprit is bij mijn vader ook sowieso tot 5000 toeren doortrekken of je hebt niet genoeg snelheid.
pff 5000 toeren, je kunt ook snelheid maken in hogere versnellingen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:21:
Hoofd nodig hebben niet, maar terwijl ik aan het schakelen ben kan ik langs geen kanten bijsturen, enkel mijn stuur weer naar recht laten komen. Ik heb gewoon de kracht in mijn armen niet om dat stuur te draaien met 1 hand, dus als mijn hand van het stuur weg is om te schakelen kan ik ook géén uitwijkmaneuvers doen of bijcorrigeren als ik een bocht ietwat verkeerd begonnen ben, het is niet dat ik moet kijken waar ik schakel, of nadenken van oei ik lig in 1ste, wat nu... Daarom neem ik ook een bocht in 1 versnelling, ook al heb ik halverwege de bocht al door dat ik qua versnelling niet optimaal zit. Beter even te hoog in toeren dan even niet kunnen corrigeren in een bocht/draai.
Misschien dat dit met de servo opgelost gaat zijn, vermoed van wel maar ik heb nog niet veel met servo gereden en uit gewoonte reed ik daarbij ook altijd mijn bochten in dezelfde versnelling.
Volgens mij heb je niet enkel rijlessen nodig maar ook een abonnement bij de fitness voor dikkere armen :o Een lesje "hoe onderhoud ik mijn auto voor dagelijks gebruik" zou ook niet slecht zijn. Nee, vooral die rijlessen heb jij nodig. Veel mensen kunnen niet sturen omdat ze niet weten hoe ze sturen. Als je bewust let op je sturen dan kan je veel makkelijker sturen, maar je moet wel eerst weten hoe je moet sturen.

Servo heb je niet nodig en bij wagens met servo valt de servo uit bij snelheden hoger dan 40km/h.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 14:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Servo heeft enkel nut bij een stilstaande (of heel traag rijdende) wagen volgens mij. :)

edit:

Oh nee, gewoon te laat. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Fire69 op 07-08-2006 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:26:
Servo heeft enkel nut bij een stilstaande (of heel traag rijdende) wagen volgens mij. :)
Servo heb je normaal niet nodig, daar heb je een postieve schuurstraal voor in de meeste gevallen. Heb je dat niet dan moet je een beetje rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zodra een auto rolt kost sturen geen kracht meer. Stuurbekrachtiging (of servo ?) is daarom eigenlijk alleen handig bij het inparkeren.

---
Maar goed, ikzelf woon in groningen en zodra ik zuidelijker wezen moet ga ik via Nieuweschans duitsland in om vervolgens over de A31 naar beneden te karren. Zelfs als ik naar frankrijk ga neem ik die route. Zo te horen kan ik dat ook maar beter blijven doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Janoz op 07-08-2006 14:31 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:24:

4000? je moet in de bebouwde kom tussen de 2000`2500 toeren opschakelen. op de snelweg is dat tussen de 3000~3500 toeren. 4000 toeren is echt gewoon teveel. ik wil niet weten hoe je auto staat te loeien :S
opschakelen aan 2500 toeren betekent in volgende versnelling komen aan 1500 toeren, resultaat motor begint te reutelen en te schokken. Ik denk dat het inderdaad aan die auto ligt, met een deftige kan ik ook véél beter rijden.

Als ik vb met een 760L rijd van de vader van een exlief-nogsteedsvriendin, dan heb ik met die auto nooit problemen (t is dan ook een automaat) om deftig te rijden, ik bega er geen overtredingen mee (enkel parkeerovertredingen, dat ding is te groot om te parkeren), dus ik kan wel degelijk met een auto rijden. Het verschil bij die 760 is dat je gewoon aan dat stuur kan draaien terwijl je 2km/uur rijdt zonder dat je er kracht achter moet zetten, bij de mijne moest ik er aan hangen aan dat stuur. (2 uurtjes maneuvers doen tijdens leren rijden zorgde voor verkrampte armen)

edit; dit zegt volgens mij ook veel, mijn vader vertrouwt me genoeg om zomaar 13000€ op tafel te leggen, die mens vertrouwt mij genoeg om mij met een auto van dik 100.000€ te laten rijden... moet toch zijn dat mijn rijstijl echt niet zo slecht is, iedereen kan al eens een ongeval tegenkomen, 't is niet per se omdat je een ongeval tegenkomt dat je daarom een slechte chauffeur bent.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:32:
[...]

opschakelen aan 2500 toeren betekent in volgende versnelling komen aan 1500 toeren, resultaat motor begint te reutelen en te schokken. Ik denk dat het inderdaad aan die auto ligt, met een deftige kan ik ook véél beter rijden.
1500 is perfect, als het goed is draait je auto stationair op 1000 (rond dat getal? kijk maar even als ie in neutraal staat hoeveel toeren hij draait), je hoeft maar een paar 100 boven je stationaire toeren te zijn tijdens het rijden. dat hij begint te schokken en te reutelen ligt aan het feit dat je je koppeling gewoon niet rustig op laat komen, of dat je al begint te gassen voordat je je koppeling volledig hebt laten opkomen.

maar natuurlijk geef de schuld aan de auto das altijd het makkelijkste. Je rijdt natuurlijk als een zonnetje, Schumacher zou nog een puntje van je kunnen leren.
Als ik vb met een 760L rijd van de vader van een exlief-nogsteedsvriendin, dan heb ik met die auto nooit problemen (t is dan ook een automaat) om deftig te rijden, ik bega er geen overtredingen mee (enkel parkeerovertredingen, dat ding is te groot om te parkeren), dus ik kan wel degelijk met een auto rijden.
Nee je kan niet rijden. Rijden moet je kunnen onafhankelijk van de auto. btw als ik het zo hoor is geen enkele auto perfect voor je. Deze auto is alweer te groot om in te kunnen parkeren
Het verschil bij die 760 is dat je gewoon aan dat stuur kan draaien terwijl je 2km/uur rijdt zonder dat je er kracht achter moet zetten, bij de mijne moest ik er aan hangen aan dat stuur. (2 uurtjes maneuvers doen tijdens leren rijden zorgde voor verkrampte armen)
tja, maar daar hebben andere mensen toch ook last van? of denk jij dat jij de enige bent die ooit zo'n auto hebt gekocht. Je verzint steeds maar smoesjes om het goed te praten, maar feit blijft nogsteeds dat je niet goed kunt rijden.
edit; dit zegt volgens mij ook veel, mijn vader vertrouwt me genoeg om zomaar 13000€ op tafel te leggen, die mens vertrouwt mij genoeg om mij met een auto van dik 100.000€ te laten rijden...
tja heeft weinig met vertrouwen te maken. gewoon verzekering. Ik durf ook mensen in een auto te laten rijden. als er wat gebeurt heb je altijd nog de verzekering om het te dekken.
moet toch zijn dat mijn rijstijl echt niet zo slecht is, iedereen kan al eens een ongeval tegenkomen, 't is niet per se omdat je een ongeval tegenkomt dat je daarom een slechte chauffeur bent.
nee dat is waar, maar in jou geval is er wel een relatie te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door justice strike op 07-08-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik moet er echt niet bij na gaan denken hoeveel meer figuren als atmoz er vrij rondrijden op de openbare weg :P :X (niet persoonlijk bedoeld hoor, zou je hier in NL ook hebben als rijlessen niet verplicht zijn). Het klinkt gewoon zo gevaarlijk als je je auto tot het rode doortrekt en dat niet eens doorhebt, of niet kunt sturen en schakelen tegelijk... ;) En dan hebben we het nog niet eens gehad over de andere dingen die je allemaal leert met rijles, zoals uitkijken. WIj worden hier helemaal doodgegooid met over je schouder kijken, spiegelen, nog een keer kijken etc. Dat moet ook een automatisme worden, want uit jezelf doe je dat vaak niet goed. Zelfs toen ik mn rijbewijs heb ik nog wel eens bijna iemand over het hoofd gezien bij invoegen op de snelweg (dode hoek). Het is zo belangrijk dat om dat goed te leren...

Met de wegen in Belgie heb ik ook wel ervaring... Vooral in Luik is het superslecht en zelfs gevaarlijk. Paar maand geleden reed ik daar doorheen toen we naar Frankrijk gingen. Ik reed gewoon met de toegestane snelheid en toch brak de auto een keer bijna weg in een bocht waar een enorm gat zat op een punt waar 2 wegdelen op elkaar aansluiten. Zo gevaarlijk :X end at in combinatie met mensen die massaal geen rijles hebben gehad móeten daar gewoon wel veel ongelukken gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Palomar schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:58:
[...]

Ik reed gewoon met de toegestane snelheid en toch brak de auto een keer bijna weg in een bocht waar een enorm gat zat op een punt waar 2 wegdelen op elkaar aansluiten. Zo gevaarlijk :X
En zo kom je dus in de situatie van Athmozz terecht. :)
Om hem maar niet volledig af te breken in dit topic :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:05:
[...]

En zo kom je dus in de situatie van Athmozz terecht. :)
Om hem maar niet volledig af te breken in dit topic :*
bijna is niet helemaal ;) das toch gewoon de ervaring van een goede bestuurder die dat in kan schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:40:
1500 is perfect, als het goed is draait je auto stationair op 1000 (rond dat getal? kijk maar even als ie in neutraal staat hoeveel toeren hij draait), je hoeft maar een paar 100 boven je stationaire toeren te zijn tijdens het rijden. dat hij begint te schokken en te reutelen ligt aan het feit dat je je koppeling gewoon niet rustig op laat komen, of dat je al begint te gassen voordat je je koppeling volledig hebt laten opkomen.
Dat ligt aan de auto, ik zeg niet dat ik goed rijd, ik zeg dat ik kan rijden en geen groter gevaar ben dan een groot deel andere weggebruikers (ok, dan zijn we gewoon een bende die en masse gevaarlijk rijdt, maar ik ben niet erger dan zoveel andere).

Wat je zegt over die toerentallen; als ik gewoon rustig uitbol is het inderdaad geen probleem om vb van 2000 toeren naar 1500 uit te bollen, wil ik dan vertrekken en duw ik mijn gas in (dus daar komt zelfs geen koppeling aan te pas) dan begint de auto te reutelen, en als ik tot vb 1200 zak slaat de motor gewoon uit. Als het winter was heb ik dit jaar zelfs een paar keer gehad dat ik gewoon aan 90/u doorrijden op een baan ineens mijn motor voelde uitvallen, dat ligt ook niet aan mij. Als er benzine in de tank zit, de auto staat in versnelling, is aan het rijden en ik blijf het gas even diep induwen, dan moet die motor gewoon blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:31:
[...]

Dat ligt aan de auto, ik zeg niet dat ik goed rijd, ik zeg dat ik kan rijden en geen groter gevaar ben dan een groot deel andere weggebruikers (ok, dan zijn we gewoon een bende die en masse gevaarlijk rijdt, maar ik ben niet erger dan zoveel andere).
tja dat de rest slecht rijd is toch geen argument om zelf slecht te rijden? als iedereen van een toren afspringt dan ben je toch ook niet opeens patriotistisch om me te gaan springen
Wat je zegt over die toerentallen; als ik gewoon rustig uitbol is het inderdaad geen probleem om vb van 2000 toeren naar 1500 uit te bollen, wil ik dan vertrekken en duw ik mijn gas in (dus daar komt zelfs geen koppeling aan te pas) dan begint de auto te reutelen, en als ik tot vb 1200 zak slaat de motor gewoon uit.
uitbol == uitrol? ik begrijp soms echt niet wat je zegt :S. Je moet wat meer finesse ontwikkelen met je gaspedaaltje. gas geven is geen aan en uit knop. je kunt ook een klein beetje gas geven.
Als het winter was heb ik dit jaar zelfs een paar keer gehad dat ik gewoon aan 90/u doorrijden op een baan ineens mijn motor voelde uitvallen, dat ligt ook niet aan mij.
Als er benzine in de tank zit, de auto staat in versnelling, is aan het rijden en ik blijf het gas even diep induwen, dan moet die motor gewoon blijven draaien.
*kuch* choke *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:31:
[...]

Dat ligt aan de auto, ik zeg niet dat ik goed rijd, ik zeg dat ik kan rijden en geen groter gevaar ben dan een groot deel andere weggebruikers
Ga je nou de auto de schuld geven van je rijgedrag :/?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02-2021

Rum

Ik denk dat ik in het vervolg met een ruime boog om elke auto met belgisch kenteken heen rijd... Ik durf jou niet tegen te komen... Stel dat het gebeurt dat je net even iets anders moet doen dan het stuur vasthouden... In nederland had jij nooit een rijbewijs gekregen, dat is zeker! Ik ben dan ook blij dat je meldt dat je tegenwoordig wel rijlessen moet volgen om je rijbewijs te halen in België!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na 10 kilometer rijden moet dat ding niet ineens uitvallen, ik heb in ieder geval geen manuele choke zitten, dus als daar iets mis gaat is het sowieso de auto die ergens iets niet goed doet.
(in de winter kan ik de auto zelfs niet eens na 30 km rijden in neutraal zetten en uitstappen, dan nog slaat de motor uit, das iets met als het te koud wordt dat hij niet meer zo goed werkt, dan moet je altijd gas blijven geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

* ToolkiT vraagd zich af of ze in BE eigenlijk iets van APK hebben..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
BreadFan schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:03:
Ja, ik heb een vraag over belgische (en ook franse) auto's. Achterop sommige auto's zie je een grote ronde witte sticker geplakt met daarop een grote rode A. Waar staat dat voor? :?
Als ik me niet vergis staat dit voor 'Apprenti' of leerling in het Frans. Die grote witte sticker met een rode A komt alleen voor bij Franse auto's. Bij Vlaamse leerlingen is het gewoon een grote witte L op een blauwe achtergrond. Bij Walen weet ik het eigenlijk niet. Mss dat het ook zo'n witte sticker is, maar ik heb het nog nooit gezien op een belgische (wat een vies woord) auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Brecht Laitem op 07-08-2006 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Aso? Atheïst? Anarchist?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Ben van het weekend in brugge geweest. Op de terugweg van Brugge via Maldegem langs Antwerpen gereden. Ook weer typische Belgische wegen. Eerst een stuk waarbij je een provinciale weg hebt met voor beide richtingen in totaal 3 banen. De middelste strook kan dus door beide richtingen als inhaalstrook gebruikt worden, maar is ook als je wilt afslaan. Heel erg gevaarlijk dus als je niet goed oplet.

Verder heb je daarna een soort snelweg waarbij je elke keer bij de stoplichten weer moet afremmen tot 90 per uur.

Kortom, als er dan nog nog zondagsrijders zoals onze Belgische vriend hier rondrijden kun je je geluk niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ga eens voor de gein met een nederlander als bijrijder in een auto zitten. Ga dan eens goed letten op wat hij doet en vergelijk het is met wat je zelf doet.

Wees even heel eerlijk tegen jezelf en kijk dan even hoeveel van de dingen die de bestuurder doet jij ook doet. Misschien helpt dat je enigszins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:00

DinX

Motormuis

Wat een gegeneraliseer hier weer :z
Natuurlijk zijn alle Belgen nu weer zondagsrijders ...

Typisch GoT zullen we maar zeggen ...

[ Voor 62% gewijzigd door DinX op 07-08-2006 16:45 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
DinX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:44:

mja alle is misschien wat overdreven... vrijwel alle belgen zijn zondagsrijders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:47:
[...]

mja alle is misschien wat overdreven... vrijwel alle belgen zijn zondagsrijders :P
Whatever :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024

Ik ging het ook net zeggen. Ik zal maar niet beginnen over al die Nederlands met hun 'kemper' die hier op het 2e rijvak komen tijdens de zomermaanden zeker :P
Omdat er hier 1 is die wat roekeloos rijdt zijn we plots allemaal zondagsrijders. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Brecht Laitem schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:50:
[...]

Ik ging het ook net zeggen. Ik zal maar niet beginnen over al die Nederlands met hun 'kemper' die hier op het 2e rijvak komen tijdens de zomermaanden zeker :P
Omdat er hier 1 is die wat roekeloos rijdt zijn we plots allemaal zondagsrijders. :z
mja belgen staan er om bekend dat ze slechte bestuurders zijn. Wil niet zeggen dat alle belgen slechte bestuurders zijn, maar zegt natuurlijk wel wat over het gros. Meeste generalisaties zijn wel op enige waarheid berust, De ene meer dan de andere.

Maar idd ik maak zelf de generalisatie neit, wilde er alleen een grapje van maken. Niet iedereen begrijpt het :P.

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 07-08-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Laatst online: 22:02

Klippy

Still Game

Eigenlijk valt het allemaal wel mee, de rijlessen kunnen wat beter en sommige wegen zijn achter met onderhoud, maar over het algemeen gaat het best goed.

Het meest rare zijn sommige wegsituaties, die lijken soms bedacht door de verfspuiters ter plekke, alsof de baas zegt "Spuit es ff wat strepen op die weg daar, kijk zelf maar hoe je 't wil."
Je moet gewoon altijd opletten daar en wakker zijn, je ziet soms pas op het laatste moment waar je nou eigenlijk heen moet. Ik ben laatst ook door het rood gereden in Leuven omdat ik gewoon helemaal niet door had dat dat stoplicht voor mij bedoeld was, de stop-streep stond pas 40 meter verder, maar dat bleek een 2e stoplicht te zijn. Om maar een voorbeeld te noemen. En het bekende voorbeeld van uitvoegstroken op de snelweg is ook bekend, je moet eigenlijk altijd 90 gaan rijden bij een uitrit, maar dan heb je kans dat de weg gewoon rechtdoor gaat en die belgen achter je gaan toeteren, ze missen vaak wat borden ook.
Maar die 3-baans snelwegen rijden wel lekker.

Echter is dat allemaal in vergelijking met Nederland, maar in Nederland zijn de wegen gewoon erg goed. In zoveel andere landen is het 10x slechter dan België en daar hoor je ook niemand klagen. In veel landen is een snelweg een stuk asfalt waar je amper met 2 auto's naast elkaar kan rijden, of le loopt het risico opeens tussen de schapen of koeien te rijden, stopborden op de snelweg, omdat ze elkaar kruisen en noem het allemaal maar op. Dan heeft België opeens prachtige wegen Dus we zijn gewoon veel te verwend imo :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
tja maar als de wegen slecht aangegeven zijn dan ben je daar toch op bedacht? ik bedoel dat moet je dan toch bijgebracht worden?

In Nederland is de verkeerssituatie ook niet altijd zodanig dat je precies weet hoe alles gaat lopen. Het is druk, en onbekend terrein, wegbewijzering is soms anders in andere delen van het land, maar het wordt je geleerd hoe je ermee om moet gaan, waar je focus moet liggen, en hoe je er veilig doorheen gaat.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in belgie niet zo is met de rijlessen. Mag elke idioot een rijschool opzetten of worden er ook nog rijinstructuren opgeleid? en door wie worden die mensen dan wel niet opgeleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:01:
tja maar als de wegen slecht aangegeven zijn dan ben je daar toch op bedacht? ik bedoel dat moet je dan toch bijgebracht worden?

In Nederland is de verkeerssituatie ook niet altijd zodanig dat je precies weet hoe alles gaat lopen. Het is druk, en onbekend terrein, wegbewijzering is soms anders in andere delen van het land, maar het wordt je geleerd hoe je ermee om moet gaan, waar je focus moet liggen, en hoe je er veilig doorheen gaat.

Ik kan me niet voorstellen dat dat in belgie niet zo is met de rijlessen. Mag elke idioot een rijschool opzetten of worden er ook nog rijinstructuren opgeleid? en door wie worden die mensen dan wel niet opgeleid?
klopt wel volgens mij. het is echter wel een probleem dat veel situaties eigenlijk enkel comfortabel zijn indien je weet wat je moet doen. Ik moet nogal vaak langs links invoegen op een autostrade om die vervolgens 4 vakken naar rechts te doorkruisen op weg naar de afrit die ik moet hebben...400m verder. Verder.. ik kan mij goed voorstellen indien op de antwerpse ring over richting 1 of richting 2 wordt gesproken de niet-ingewijden niet weten wat ze horen. een tip: (zal wel gelden voor zowel BE als NL) zorg gewoon dat je op voorhand de afritnummers weet + eventueel de codenaam van de weg. In belgie worden die iig vaak gebruikt in bewegwijzering. Indien over de E40 gesproken wordt weet iedereen welke weg dat is.

kwestie van wennen dus op de autostrades. De secunaire wegen zijn echter wel zeer slecht aangegeven. (ooit eens de N1 proberen volgen.....was onmogelijk)... in dat geval kan je beter de plaatsnamen volgen... worden automatisch over de secundaire wegen geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:05:
* ToolkiT vraagd zich af of ze in BE eigenlijk iets van APK hebben..
Ja, een systeem welke veel beter is dan dat van Nederland. In BE is namelijk geen belangenverstrengeling. De keuring gebeurt in een station van de Goca, er zijn 2 stations per provincie. Daar wordt dan door mensen met een HBO diploma of een voortgezette MBO autotechniek de wagen gecontroleerd. Deze mensen hebben geen link met eventuele garages welke herstellingen uitvoert. De wagen voldoet aan de eisen of niet.

Klopt, lig er ook niet van wakker.
justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:55:
mja belgen staan er om bekend dat ze slechte bestuurders zijn. Wil niet zeggen dat alle belgen slechte bestuurders zijn, maar zegt natuurlijk wel wat over het gros. Meeste generalisaties zijn wel op enige waarheid berust, De ene meer dan de andere.
Dat klopt op een bepaalde manier. Zo zijn de Nederlandse chauffeurs het minst hoffelijk en gedragen zich daarom slecht in het verkeer. Zulke dingen zijn altijd maar bekeken vanuit één paar ogen. Als ik ga rijden dan zie ik overal slechte chauffeurs. Belgen, Nederlanders, Duitsers, Fransen, Luxemburgers,... schijnbaar ergeren de Nederlanders zich daar het meeste aan. Ach, je moet wat te zeiken hebben om te zeiken zeker. Als ik over het verkeer zeik dan is het over de staat van de weg of dat het te druk was om lekker door de bocht te gaan, niet over een chauffeur dat die uit een bepaald land komt.

Als jullie dan van wakker liggen, pieker er maar fijn over. Ik slaap er niet minder om. Ook niet om mensen zoals Athmozzz welke totaal niet kan rijden. Want die rijdt zich nog wel tegen een boom of gooit de wagen in een onherstelbare spin met de dood tot gevolg. Waarom opjagen? Dik is niet in de mode.

Als jullie willen zeiken om te zeiken, ga jullie gang :)

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:11:
[...]

Ja, een systeem welke veel beter is dan dat van Nederland. In BE is namelijk geen belangenverstrengeling. De keuring gebeurt in een station van de Goca, er zijn 2 stations per provincie. Daar wordt dan door mensen met een HBO diploma of een voortgezette MBO autotechniek de wagen gecontroleerd. Deze mensen hebben geen link met eventuele garages welke herstellingen uitvoert. De wagen voldoet aan de eisen of niet.
Het systeem is niet anders dan in nederland. Je kunt je auto hier ook alleen laten keuren voor apk, en dat hoeft niet bij een garage te gebeuren. Echter is het voordeel van het laten goedkeuren van je auto bij een garage dat je hem maar 1 keer hoeft te laten keuren. Als de auto niet voldoet, kan er meteen het nodige aan vervangen worden zodat hij wel voldoet.

als je je auto alleen laat goedkeuren bij een andere instantie, en hij wordt afgekeurd, dan moet je hem eerst laten repareren en dan nog eens laten goedkeuren. Veel mensen weten dat niet, maar das in het beginsel wel DE reden om je auto bij een garage te laten keuren, omdat je anders dubbele keuringskosten krijgt.
Dat klopt op een bepaalde manier. Zo zijn de Nederlandse chauffeurs het minst hoffelijk en gedragen zich daarom slecht in het verkeer. Zulke dingen zijn altijd maar bekeken vanuit één paar ogen. Als ik ga rijden dan zie ik overal slechte chauffeurs. Belgen, Nederlanders, Duitsers, Fransen, Luxemburgers,... schijnbaar ergeren de Nederlanders zich daar het meeste aan.
we ergeren ons toch altijd aan belgen of neit soms ;)
Ach, je moet wat te zeiken hebben om te zeiken zeker. Als ik over het verkeer zeik dan is het over de staat van de weg of dat het te druk was om lekker door de bocht te gaan, niet over een chauffeur dat die uit een bepaald land komt.
duitsers kunnen over het algemeen welk goed rijden, dat is ook best wel een algemene concensus. Dus dat gaat niet altijd op wat je zegt.
Als jullie dan van wakker liggen, pieker er maar fijn over. Ik slaap er niet minder om. Ook niet om mensen zoals Athmozzz welke totaal niet kan rijden. Want die rijdt zich nog wel tegen een boom of gooit de wagen in een onherstelbare spin met de dood tot gevolg. Waarom opjagen? Dik is niet in de mode.

Als jullie willen zeiken om te zeiken, ga jullie gang :)
ach ik maak me er geen zorgen over. maar ach idd als atmozz zich om een boom gevouwen heeft dan slaap ik niet minder goed ervan, misschien wel de tegenligger die hij dan tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:41:
Het systeem is niet anders dan in nederland.
Klopt maar er is wel belangenverstrengeling. Je zult in België inderdaad in het slechtste geval een tweede keer moeten terugkomen ja. Maar het kost geen drol en het dubbel van geen drol is nog steeds weinig. Want de onafhankelijke keuringsmeester is daar voor iedereen gelijk en heeft geen baat bij het eventueel goedkeuren van een wagen. Immers een wagen welke aan het verkeer kan blijven deelnemen brengt geld op voor onderhoud en onderdelen. Daar hoeft een onafhankelijke keurmeester zich geen zorgen te maken, ze hebben toch een monopolie in de markt. Of er nu 1 wagen meer of minder afgekeurd worden zal ze aan hun reet oxideren.
we ergeren ons toch altijd aan belgen of neit soms ;)
Als jij daar van klaar komt, ga je gang :) Ik maak me eerder druk over het feit of ik mijn ingaande demping nu harder moet zetten of ik nu mijn voorband moet vervangen voor een ander exemplaar voor meer feedback te krijgen. Ieder zijn zorgen zeker.
Duitsers kunnen over het algemeen welk goed rijden, dat is ook best wel een algemene concensus. Dus dat gaat niet altijd op wat je zegt.
Dat is waar dat Duitsers beter kunnen rijden in het algemeen. Ze zijn daar ook de hogere snelheden en de wegen gewoon. Ik laat echter menig Duitser achter mij in de Ardennen zoals zij mij achterlaten in het Eifelgebied. Dus wie is nu de betere chauffeur?
ach ik maak me er geen zorgen over. maar ach idd als atmozz zich om een boom gevouwen heeft dan slaap ik niet minder goed ervan, misschien wel de tegenligger die hij dan tegenkomt.
Shit happens, dat is nou het leuke spelletje van het verkeer. Morgen weer een dag om dood te gaan :Y

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:50:
[...]

Klopt maar er is wel belangenverstrengeling. Je zult in België inderdaad in het slechtste geval een tweede keer moeten terugkomen ja. Maar het kost geen drol en het dubbel van geen drol is nog steeds weinig.
in nederland kies je er toch voor om naar een garage te gaan ipv zo'n andere instantie die ook apk keuringen doet. imho vind ik belangenverstrengeling in dat opzicht een non argument
[...]

Als jij daar van klaar komt, ga je gang :) Ik maak me eerder druk over het feit of ik mijn ingaande demping nu harder moet zetten of ik nu mijn voorband moet vervangen voor een ander exemplaar voor meer feedback te krijgen. Ieder zijn zorgen zeker.
tja dat vind ik ook een interessante discussie, maar ik ben een persoon met meerdere interesses ;)
[...]

Dat is waar dat Duitsers beter kunnen rijden. Ze zijn daar ook de hogere snelheden en de wegen gewoon. Ik laat menig Duitser achter mij in de Ardennen zoals zij mij achterlaten in het Eifelgebied.
tja, maar dat maakt ze toch geen slechtere bestuurders ;)
[...]

Shit happens, dat is nou het leuke spelletje van het verkeer. Morgen weer een dag om dood te gaan :Y
yup ik denk dat we wel redelijk op een lijn zitten wat dat betreft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:50:
Je zult in België inderdaad in het slechtste geval een tweede keer moeten terugkomen ja. Maar het kost geen drol en het dubbel van geen drol is nog steeds weinig. Want de onafhankelijke keuringsmeester is daar voor iedereen gelijk en heeft geen baat bij het eventueel goedkeuren van een wagen. Immers een wagen welke aan het verkeer kan blijven deelnemen brengt geld op voor onderhoud en onderdelen. Daar hoeft een onafhankelijke keurmeester zich geen zorgen te maken, ze hebben toch een monopolie in de markt. Of er nu 1 wagen meer of minder afgekeurd worden zal ze aan hun reet oxideren.
In de Belgische keurstations is het toch nog steeds zo dat je geen afspraak kan maken en dat je dus soms uren in de rij staat voor je auto gekeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elevator schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:06:
[...]

In de Belgische keurstations is het toch nog steeds zo dat je geen afspraak kan maken en dat je dus soms uren in de rij staat voor je auto gekeurd is?
Als je niet op voorhand checkt wel ja, je kan gewoon op internet kijken hoe lang je moet aanschuiven.
http://www.sbat.be/frwelkom.html

voila, lekker hip met webcam en al (alleen is het nu gesloten, dus webcams liggen af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hangt vooral af van de periode. Ik ben zelf lang niet meer naar de keuring gegaan voor die reden (heb geen auto :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Het probleem is voornamelijk dat ze al om 5/6u ofzo sluiten. Als je tijdens de dag gaat is het meestal geen probleem, na een uur of 4 is het al lastiger want iedereen die werkt, kan pas na 4u ongeveer gaan.
Maar al bij al valt het wel mee, het is toch pas na 4jaar bij een nieuwe auto dus elke 4jaar een nieuwe kopen en there is no problem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

BreadFan schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:03:
Ja, ik heb een vraag over belgische (en ook franse) auto's. Achterop sommige auto's zie je een grote ronde witte sticker geplakt met daarop een grote rode A. Waar staat dat voor? :?
De A op zo'n sticker staat in ieder geval in Frankrijk voor "(Conduite) Accompagné" (rijden onder begeleiding). Dat is daar één van de fasen van het halen van je rijbewijs voor jongeren: eerst moet je 20 uur lessen, dan minimaal een jaar rijden onder begeleiding en daarbij minimaal 3000 kilometer afleggen, nog wat verplichte theoriebijeenkomsten volgen en daarna mag je uiteindelijk op voor examen. Deze procedure mag je al in vanaf je 16de. Meer info.

En dan nog is het Franse verkeer af en toe redelijk gestoord :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22

GaMeOvEr

Is een hork.

Wat ik nog wel even kwijt wil, afgezien van het geleuter wie welke snelheid in welke versnelling neemt en hoe hard je wel en niet een bocht kan nemen, dit zijn dingen die afhankelijk zijn van het soort auto, de wegligging ervan, welke motor erin ligt, etc, kun je weinig nuttigs over zeggen, alleen iets nuttigs over jouw situatie, niet een generiek iets wat voor alles opgaat.

Wat ik wel kwijt wil, is dat Athmozz, ook al ziet hij dat zelf ongetwijfeld anders, gewoon stomweg niet over de basis voertuigbeheersing beschikt. Ik bedoel, als je niet kan schakelen, of niet schakelen en in een bocht rijden omdat je anders afgeleid wordt, niet kunt inparkeren (dus de breedte van je voertuig niet kan inschatten) en schijnbaar ook niet fatsoenlijk kunt anticiperen, dan heb je gewoon de basis voertuigbeheersing niet onder de knie. Het gehele autorijden dient een automatisme te zijn, zodat je aandacht bij de weg ligt, niet bij wat je nu ook alweer met je versnellingspook moest doen, of hoeveel gas je wel of niet moet geven, of hoe hard je nu op de rem moet trappen. Als je anticipeert zit je stomweg al in de juiste versnelling als je bij de bocht aankomt, als er dan opeens iets gebeurd wat je vloeiende lijn verhindert, moet je ook in een bocht ik kunnen grijpen. (Okok, een krappe rotonde wordt al wat anders, maargoed.)

Dat hoort automatisch te gaan, zonder dat je daarbij hard na moet denken, of in ieder geval niet dat je zoveel aandacht aan de technische handeling moet geven, dat daardoor 80% van je aandacht bij de straat weg is, omdat die aan de handeling gegeven moet worden.

Kortom, zo iemand, die zelf niet over voldoende voertuigbeheersing beschikt, lijkt mij niet geschikt om het ook nog eens aan anderen uit te leggen. Je kunt misschien de technische basis uitleggen, maar het autorijden zelf kun je niet uitleggen, gewoon omdat je het zelf nog niet kunt, omdat je primair bezig bent je voertuig aan de praat te houden en niet met het letten op je omgeving. En dat is nu net het belangrijkste. Het technische aspect van het autorijden is het minst boeiende van deelnemen aan het verkeer, alles eromheen is wat belangrijk is.

edit:

Anders mis ik ff een pagina. :X

Overigens, als ik hoor wat een barrel die auto was, snap ik niet hoe je jezelf in meerdere topics lovend uit kunt laten over oudere hyundais. Alles wat je zegt bevestigd mijn beeld van dat oude Hyundais gewoon troep zijn/waren. Dat dat nu anders is, ok. Maar dat spul van 10-15 jaar geleden is gewoon zooi.

De huidige "Koreanen" zijn kwalitatief zeker niet "slecht" meer. Er zit nog prijsverschil in hun voordeel in, en dat zie je terug in een stukje wegligging en afwerking, (en hier en daar de veiligheidsuitrusting) waarin ze nog steeds minder zijn dan hun Europese/Japanse tegenhangers. Maar dat is wel dusdanig, dat een gemiddelde "A naar B" automobilist daar niet echt last van heeft. Echter, troep zoals die oude Hyundai Pony is het niet meer. Waarbij ik overigens nog steeds eerder geneigd zou zijn een Hyundai te kopen als nieuwe koreaan, ipv een Kia of een Daewoo Chevrolet, omdat Hyundai stomweg momenteel de meeste ervaring en groei heeft doorgemaakt, en het dichste bij de Europeanen/Japanners zit qua weggedrag en afwerking.

[ Voor 20% gewijzigd door GaMeOvEr op 08-08-2006 01:44 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

offtopic:
Kia = Kia

Daewoo -> Chevrolet

B)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22

GaMeOvEr

Is een hork.

Ramzzz schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 01:30:
offtopic:
Kia = Kia

Daewoo -> Chevrolet

B)
fixed. Bedoelde het wel zo te zeggen, maar typte de naam op de verkeerde plek. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:56:
[...]

in nederland kies je er toch voor om naar een garage te gaan ipv zo'n andere instantie die ook apk keuringen doet. imho vind ik belangenverstrengeling in dat opzicht een non argument
je ziet het van de verkeerde kant.
het gaat erover dat eventueel mensen met een wagen door de "keuring" kunnen doordat ze de garagist kennen of zo.

stel het volgende: je hebt net een auto gekocht bij een garagist, een maand later APK.... boy o boy je bent er toch wel zonder meer door zeker, ondanks de kapotte schokbreker die de garagist niet wil vervangen in garantie.

Dat je garagist je wellicht naait door "preventief" het een en het ander te vervangen... daar kies je idd zelf voor

ik vraag mij eigenlijk af hoe dat in nederland gaat? hebben jullie daar ook trilplaten (voor schokbrekers), remrollen, roetmeters en co2 meters? kan mij niet voorstellen dat die garages dat staan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
In België is het ook wel bekend dat je meer kans hebt om door de keuring te raken als je garagist met de auto langsgaat, dan wanneer je zelf gaat.
Gewoon omdat die gasten elkaar wel redelijk goed kennen en zo.
Ook zijn die keurders simpelweg klootzakken als je daar als particuliertje met je auto staat aan te schuiven.
Laatste keer dat ik ging, vroeg die vent aan mij waar mijn chassisnummer stond. Euh, da's zijn job om dat te weten hoor, ik rij gewoon met die auto, da's alles... :/

Nog zoiets, ik heb 5 jaar met een getunede Ibiza gereden. 4de en 5de jaar (1ste en 2de keer dat ik naar de keuring moest dus) ben ik afgekeurd. Eerste keer omdat ik een enkele, gecentreerde ruitenwisser had. Ok, kan ik begrijpen. 2de keer omdat mijn zonneband te breed was.
Ik ben nu al 2 keer met mijn Pickup naar de keuring geweest met een zonneband die minstens even breed is, nooit commentaar op gekregen.
Daaraan zie je dat die ganse keuring natuurlijk volledig objectief gebeurd... NOT :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 00:48:
Overigens, als ik hoor wat een barrel die auto was, snap ik niet hoe je jezelf in meerdere topics lovend uit kunt laten over oudere hyundais. Alles wat je zegt bevestigd mijn beeld van dat oude Hyundais gewoon troep zijn/waren. Dat dat nu anders is, ok. Maar dat spul van 10-15 jaar geleden is gewoon zooi.
Die auto's zijn wel goed, we wisten namelijk wat vervangen moest worden. Er moesten gewoon nieuwe schokdempers op (die zijn in die 14 jaar nooit vervangen geweest, en we hadden er ook opmerkingen op bij de keuring), de bougie's moesten vervangen worden en er moesten nog 2 bougiekabels vervangen worden.

Allemaal kleine kostjes, en het is doodnormaal als je met 14 jaar oude schokdempers rijdt (waarbij 1 drempeltje 100m later nog aan het doorwiegen is) dat je wagen een slechte ophanging/wegligging heeft. Ik zeg niet dat het daardoor is dat ik een ongeval tegengekomen heb, maar het zal er allemaal wel in meegespeeld hebben. (en ok, ik kan niet rijden, jullie je zin, maar dat zal me niet tegenhouden om te blijven rijden. Zolang de omnium betaalbaar blijft, blijf ik rijden)

Als ik trouwens de schade aan mijn auto vergelijk met die van die peugeot waar ik op geknald ben (mijne 14 jaar oud, zijnde 12 jaar oud, een 205) moet ik toch zeggen dat waar ik mee rijd véél sterker en veiliger was dan die peugeot. Bij mij was de zijkant (die normaal zelfs het zwakste is) zowat 10cm ingedeukt en verplooid, de interieurpanelen zelfs niet gebarsten of iets, dus niets waar je je ernstig aan kon bezeren, en die peugeot zijn voorwielen zaten onder zijn voordeur; voorruit lag eruit; dashboard in 2 gebroken... Dat terwijl die peugeot in die tijd in aankoop zo'n 1000€ duurder was. Verder rijdt een vriend van me ook met zo'n 205, en van dat ding werken de remmen echt véél minder dan van de Hyundai. Als ik een meer dan 10 jaar oude hyundai tegen een even dure peugeot zet, kan je dus even goed zeggen dat de peugeot nog grotere troep was.

edit: als de zus naar de keuring gaat helpt dat altijd, dan eventueel nog een zielig verhaaltje ophangen dat de volgende besteld is maar dat je er nog 3 maand mee moet rijden, en je groen kaartje ligt op je mat. Keuring in België trekt op niets, deze zou er al lang uit moeten gehaald zijn; of op zijn minst teruggestuurd voor herstellingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2006 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

In NL krijg je je auto gewoon niet bevoegd mee (niet goedgekeurd, geen APK, is niet rijden) als er dergelijke zaken niet deugen. Dan ben je namelijk een gevaar op de weg. (/theorie)

sommigen hebben daarentegen daar geen brakke auto voor nodig :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door Ramzzz op 08-08-2006 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik schaam me werkelijk dood om Belg te zijn na Atmoz zijn verhalen hier.

Eerst kan hij niet goed rijden, daarna weer wel. Vervolgens kan hij zo goed rijden dat hij een vriendin leert rijden.
Zijn rijkunsten zijn ook zo fantastisch. Iets dat bij hem misgaat ligt aan de auto. De Hyundai stuurt niet in de bocht omdat hij geen servo zou hebben. Nadien blijken de schokdempers stuk te zijn. Ook de banden zijn niet goed. Maar uiteindelijk is hij dan toch beginnen glijden door een putje op de onverlichte weg. Op gegeven moment had hij zelfs een klapband. Hij heeft wel gelijk, het kan allemaal aan de auto liggen. Met andere auto's kan hij immers wel goed rijden, je moet hem alleen niet vragen om te parkeren...

Natuurlijk was het ook de tegenligger zijn fout dat zijn achterste op het andere rijvak zat...

Man man, ben ik blij dat ik zelden aan de kanten van Gent moet zijn. Ik heb zelf ook zonder lessen leren rijden, maar dat blijkt toch niet voor iedereen te werken.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 07:22:
Laatste keer dat ik ging, vroeg die vent aan mij waar mijn chassisnummer stond. Euh, da's zijn job om dat te weten hoor, ik rij gewoon met die auto, da's alles... :/
Je hebt 2 nummers in de wagen. Één onder de motorkap en een tweede op een andere plek.
Dat ze vragen naar het chassisnummer is redelijk normaal als er aan de wagen gewerkt is, kwestie van controle. Bij die getunede wagens gebeurt dat vaker.
Daaraan zie je dat die ganse keuring natuurlijk volledig objectief gebeurd... NOT :r
Het is altijd een beetje subjectief. Vooral inzake de optische zaken. Alles wat afgekeurd kan worden wordt ook afgekeurd bij die getunede wagens. Maar de keuringseisen inzake motorische toestand zijn vastgelegd (en die mogen op gebied van ophanging wel serieus strenger gemaakt worden). Zaken als de zonneband zijn ter interpretatie van de keurmeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De belgische autokeuring is wel echt een lachertje hoor. Heb daar al veel stoten gezien.

Auto van kameraad van me was onderaan zo rot als pindakaas. Je zag de gaten zo zitten. Wat doet die kerel? Hij schuurt de gaten wat uit, vult dat op met papier maché. Vervolgens smeert hij er een laag routex overheen, zodat alles er goed uitziet. Auto is blanco gekeurd.

2 kameraden rijden samen naar keuring. Onderweg gaat de lamp van een van hen kapot. Auto wordt afgekeurd. Op de parking voor het keuringsgebouw pakt die ene een lampje van de andere, gaat daarmee terug naar binnen. Terug buiten wordt het lampje terug aan de originele eigenaar gegeven. Resultaat: beide auto's blanco gekeurd.

Ikzelf rijd naar de keuring, maar vergeten de vloeistof voor de ruitensproeier bij te vullen. Moet je normaal met een verwittiing vanaf geraken. Zij vonden echter van niet. Resultaat auto afgekeurd.

Na al deze gebeurtenissen maar besloten de proef op de som te nemen. Met een echt brakke auto naar daar geweest (ikzelf). Auto grandioos afgekeurd (en terecht). Enkele weken later een vriendin laten gaan. Echt een knappe meid, en dan wat sexy gekleed. Auto werd goed gekeurd, terwijl er absoluut NIETS aan veranderd was...

Ja de Belgische keuring, we mogen er fier op zijn!

Edit: alle feiten in dit verhaal zijn dus echt gebeurd.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Little Bear schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:24:
Auto van kameraad van me was onderaan zo rot als pindakaas. Je zag de gaten zo zitten. Wat doet die kerel? Hij schuurt de gaten wat uit, vult dat op met papier maché. Vervolgens smeert hij er een laag routex overheen, zodat alles er goed uitziet. Auto is blanco gekeurd.
Met een hamer onderin de wagen liggan rammen mag niet ;) Zou wel beter zijn maar het mag niet. Nu mag er echter visueel geinspecteerd worden. Ben ik niet mee eens. Zou beter met een ultrasoon onderzoek de hele wagen gaan controleren maar dan ben je een hele dag bezig om 1 wagen te keuren. Ergens heb je de taak te keuren maar in de mate van het mogelijke van wat je met andermans wagen kan doen.
2 kameraden rijden samen naar keuring. Onderweg gaat de lamp van een van hen kapot. Auto wordt afgekeurd. Op de parking voor het keuringsgebouw pakt die ene een lampje van de andere, gaat daarmee terug naar binnen. Terug buiten wordt het lampje terug aan de originele eigenaar gegeven. Resultaat: beide auto's blanco gekeurd.
Op het moment van de herkeuring was de wagen toch in orde? Ze zouden beter de herkeuring moeten uitstellen.
Na al deze gebeurtenissen maar besloten de proef op de som te nemen. Met een echt brakke auto naar daar geweest (ikzelf). Auto grandioos afgekeurd (en terecht). Enkele weken later een vriendin laten gaan. Echt een knappe meid, en dan wat sexy gekleed. Auto werd goed gekeurd, terwijl er absoluut NIETS aan veranderd was...
Charleroi? :+ Er zullen wel altijd enkele mensen zijn welke het niet zo nauw nemen. Heb je overal in elk bedrijf. Ikzelf inspecteer elke wagen welke ter herkeuring werd aangeboden nog nauwgezetter.
Ja de Belgische keuring, we mogen er fier op zijn!
Denk je dat het ergens anders anders zal zijn? Bij de Nederlandse RDW keuring werd een kameraad niet goedgekeurd, de orginele demper bleek door de vorige eigenaar aangepast te zijn waardoor die te luid is. Ter plekke gewisseld met iemand anders en geherkeurd en de papieren voor inschrijving gekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 08-08-2006 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Chevy454 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:09:
[...]

Je hebt 2 nummers in de wagen. Één onder de motorkap en een tweede op een andere plek.
Dat ze vragen naar het chassisnummer is redelijk normaal als er aan de wagen gewerkt is, kwestie van controle. Bij die getunede wagens gebeurt dat vaker.
Dit vroegen ze bij mijn Nissan, enige tuning daaraan is de zonneband. :P
Na lang zoeken heeft hij het nummer zelf gevonden, aan de rechterkant, weggemoffeld onder de opstapdrempel. Dat onder de motorkap heeft hij dus ook niet gevonden...
[...]

Het is altijd een beetje subjectief. Vooral inzake de optische zaken. Alles wat afgekeurd kan worden wordt ook afgekeurd bij die getunede wagens. Maar de keuringseisen inzake motorische toestand zijn vastgelegd (en die mogen op gebied van ophanging wel serieus strenger gemaakt worden). Zaken als de zonneband zijn ter interpretatie van de keurmeester.
Ik heb ook problemen gehad met mijn einddemper. Om de CO te meten steken ze er zo'n soort van zak over. Nou, dat ging bij mij dus niet, omdat hij te breed was (2x90mm, niet echt extreem dus).
Opmerking op mijn kaart omdat ze het niet konden meten.
Jaar later ga ik terug. Andere keurder, neemt gewoon zo'n verkeerskegeltje, ramt het over mijn uitlaat, daar de zak over, no problemo... Tja, kwestie van interpretatie zeker. :)

Ik ben het dus volledig met Little Bear eens... Keuring :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Chevy454 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:35:
[...]
Met een hamer onderin de wagen liggan rammen mag niet ;) Zou wel beter zijn maar het mag niet.
[...]
Is dat zo? Toen ik ging, zag ik geregeld dat ze tikte met het handvat van een schroevendraaier.
Dat valt dan nog mee, maar ik heb ooit een pino gehad die hiermee teste ofdat ik ergens roest had:

Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/37/88359207_4afc957a5d_m.jpg

Nu ja, op die plek dat hij sloeg was er indd wel roest en hij sloeg gelukkig enkel beneden aan de wagen, maar toch ... er zat wel een gat van 2cm daarna in de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 03:17:
[...]

je ziet het van de verkeerde kant.
het gaat erover dat eventueel mensen met een wagen door de "keuring" kunnen doordat ze de garagist kennen of zo.

stel het volgende: je hebt net een auto gekocht bij een garagist, een maand later APK.... boy o boy je bent er toch wel zonder meer door zeker, ondanks de kapotte schokbreker die de garagist niet wil vervangen in garantie.

Dat je garagist je wellicht naait door "preventief" het een en het ander te vervangen... daar kies je idd zelf voor
dat gebeurt dus echt nooit. Geen enkele garage eigenaar zal dat toestaan. Waarom niet? als bij een ongeluk blijkt dat de auto niet apk gekeurd mocht zijn krijgt de garage eigenaar een flinke boete of mag hij zelfs de tent sluiten.
ik vraag mij eigenlijk af hoe dat in nederland gaat? hebben jullie daar ook trilplaten (voor schokbrekers), remrollen, roetmeters en co2 meters? kan mij niet voorstellen dat die garages dat staan hebben.
die hebben ze volgens mij wel in de garage (anders kan je de snelheidsmeter bijvoorbeeld niet goed testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 03:17:
[...]

Trilplaten weet ik niet, mijn garage heeft ze volgens mij niet en je kunt ze ook goed testen zonder triplaat denk ik. Remrollen, roetmeters en CO2 meters hebben alle garages die APK uitvoeren.
Fire69 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 12:51:
[...]

Om de CO te meten steken ze er zo'n soort van zak over. Nou, dat ging bij mij dus niet, omdat hij te breed was (2x90mm, niet echt extreem dus).
Opmerking op mijn kaart omdat ze het niet konden meten.
CO2 meting gaat hier niet met een zak over de uitlaat maar met een sonde in de uitlaat. Alleen als je uitlaat dicht zit kun je niet meten.
Maar dan rij je ook niet echt hard meer :)

Maar niet meten = goedkeuring lijkt me bij ons niet mogelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 08-08-2006 15:25 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jij bent toch Atmoz die zijn hele kamer volledig automatisch bedienbaar heeft gemaakt of niet ??

Hoe kan zo'n intelligent iemand dan problemen hebben met iets sufs als autorijden 8)7 :?

X-Box sucks en Atmoz is 1337 :+

/EDIT :
OK dus geen nick change :)

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 08-08-2006 16:40 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

nero355 schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 16:34:
[...]

Jij bent toch Atmoz die zijn hele kamer volledig automatisch bedienbaar heeft gemaakt of niet ??

Hoe kan zo'n intelligent iemand dan problemen hebben met iets sufs als autorijden 8)7 :?

X-Box sucks en Atmoz is 1337 :+
Dat is niet die Atmoz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:23:
Trilplaten weet ik niet, mijn garage heeft ze volgens mij niet en je kunt ze ook goed testen zonder triplaat denk ik. Remrollen, roetmeters en CO2 meters hebben alle garages die APK uitvoeren.
Geen ophangingtestbank? Dat is een fundamenteel keuringspunt, dat zou aanwezig MOETEN zijn.

Gelukkig dat ze geen dempertestbank hebben. Dan moet de veerpoot eronderuit. Goed warmstoken en dan de demping meten. WP heeft problemen met hun schokbrekers omdat het aluminiumhuis te veel uitzet waardoor de zuiger-cilinder speling te groot wordt. Demping? Die heb je dan niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 08-08-2006 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Maasluip schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 15:23:
[...]

CO2 meting gaat hier niet met een zak over de uitlaat maar met een sonde in de uitlaat. Alleen als je uitlaat dicht zit kun je niet meten.
Maar dan rij je ook niet echt hard meer :)

Maar niet meten = goedkeuring lijkt me bij ons niet mogelijk.
Voor zover ik weet is het:
Benzine => Sonde
Diesel => Zak-test :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 09:46:
[...]

[...]

Als ik trouwens de schade aan mijn auto vergelijk met die van die peugeot waar ik op geknald ben (mijne 14 jaar oud, zijnde 12 jaar oud, een 205) moet ik toch zeggen dat waar ik mee rijd véél sterker en veiliger was dan die peugeot. Bij mij was de zijkant (die normaal zelfs het zwakste is) zowat 10cm ingedeukt en verplooid, de interieurpanelen zelfs niet gebarsten of iets, dus niets waar je je ernstig aan kon bezeren, en die peugeot zijn voorwielen zaten onder zijn voordeur; voorruit lag eruit; dashboard in 2 gebroken... Dat terwijl die peugeot in die tijd in aankoop zo'n 1000€ duurder was. Verder rijdt een vriend van me ook met zo'n 205, en van dat ding werken de remmen echt véél minder dan van de Hyundai. Als ik een meer dan 10 jaar oude hyundai tegen een even dure peugeot zet, kan je dus even goed zeggen dat de peugeot nog grotere troep was.
Ok, oude franse TROEP ten opzichte van oude japanse TROEP. Natuurlijk is een oude Peugeot een wrak-op-wielen. Maar dat zegt niet dat een oude Hyundai een goede auto is. Ik wil niet dood gevonden worden in een oude Hyundai (letterlijk), maar een oude franse auto vertrouw ik evenmin. Die dingen roesten weg waar je bij staat.

edit: als de zus naar de keuring gaat helpt dat altijd, dan eventueel nog een zielig verhaaltje ophangen dat de volgende besteld is maar dat je er nog 3 maand mee moet rijden, en je groen kaartje ligt op je mat. Keuring in België trekt op niets, deze zou er al lang uit moeten gehaald zijn; of op zijn minst teruggestuurd voor herstellingen.
Eeuhm.....bullshit verhaal ophangen met je zus om de keuring te halen? Damn....over belangenverstrengelingen en corruptie gesproken. Beetje je zus pimpen om je auto door de keuring te halen......

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sariel schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 09:37:
Eeuhm.....bullshit verhaal ophangen met je zus om de keuring te halen? Damn....over belangenverstrengelingen en corruptie gesproken. Beetje je zus pimpen om je auto door de keuring te halen......
Mag jij het bullshit noemen, het werkt perfect. Kan ik er aan doen dat zij ook af en toe met die auto rijdt, en toevallig ermee naar de keuring rijdt... Corruptie is dat niet, een vrouw heeft namelijk evenveel recht om haar auto voor de keuring aan te bieden als en man. Dat een man die auto dan eventueel anders keurt kan ik totaal niet aan doen. (Corruptie is die man 100€ toestoppen voor zijn kindjes)
Belangenverstrengeling zie ik er ook niet in, mijn vader heeft géén invloed in de SBAT, dus we kunnen geen druk uitoefenen op die persoon die de auto keurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:16:
[...]

Mag jij het bullshit noemen, het werkt perfect. Kan ik er aan doen dat zij ook af en toe met die auto rijdt, en toevallig ermee naar de keuring rijdt... Corruptie is dat niet, een vrouw heeft namelijk evenveel recht om haar auto voor de keuring aan te bieden als en man. Dat een man die auto dan eventueel anders keurt kan ik totaal niet aan doen. (Corruptie is die man 100€ toestoppen voor zijn kindjes)
Belangenverstrengeling zie ik er ook niet in, mijn vader heeft géén invloed in de SBAT, dus we kunnen geen druk uitoefenen op die persoon die de auto keurt.
Bullshit natuurlijk als dezelfde wagen afgekeurt word als jij hem laat keuren en goedgekeurt word als je zus hem laat keuren zijn ze corrupt of ten minste niet integer bezig daar (understatement).
Er word niet omgekocht met geld, maar wel met vrouwelijke aandacht... of dat minder erg is valt over te twisten.
Waar niet over te twisten valt is dat het niet klopt, een auto moet gekeurd worden op de veiligheid van de auto, niet op de benen van de bestuurder/ster.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scheelt zelfs van keurings tot keuringsstation, er zijn er waarvan geweten is dat ze makkelijker zijn dan andere...

voorbeeldje dat de krant gehaald heeft;
http://www.hetvolk.be/Art...rticleID=dexb16122003_008

(je kan er zo nog wel vinden als je wil zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ach je kunt lang en kort erover praten. Het komt er gewoon op neer dat je je gezond verstand moet gebruiken.

1.Je weet dat de auto op zijn minst in twijfelachtige staat is.

2.Je weet nu zo onderhand wel dat je absoluut niet kunt rijden (dat je dat niet aanneemt is een tweede) en dat je een verhoogd risico loopt dat je in een ongeluk terecht komt.

De kans dat je in een ongeluk betrokken raakt met dodelijk afloopis dus gewoon een stuk groter om die reden. daar zal geen enkele automaat/autoconstructie/schuld door ander/auto etc... Verstandig zijn kan soms kostbaar zijn inderdaad, maar onverstandig zijn kan soms veel meer kosten.

keuringen hebben een reden, als een keuring niet goed uitgevoerd is dan moet je zo verstandig zijn om dat niet uit te buiten.

Het is net zoals gordels dragen, je kan er een boete voor krijgen, maar als ik in een gebied rij waar gordels niet verplicht zijn (buitenland?) dan draag ik nog steeds mijn gordel. Niet omdat ik dat moet, maar omdat het verstandig is.

[ Voor 22% gewijzigd door justice strike op 09-08-2006 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[flauwe grap mode]
Verstandig zijn is nog lastiger als je belg bent ;) :D
[/flauwe grap mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ToolkiT schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 16:09:
[flauwe grap mode]
Verstandig zijn is nog lastiger als je belg bent ;) :D
[/flauwe grap mode]
moet je dan niet gewoon onverstandig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens en ff wat anders:

Ik heb eens gelezen dat als je in belgië je auto "gepimpt" hebt (dikke stereo, wat lampjes, misschien spoilertje ofzo) dat ook die spullen gekeurd moeten worden, én dat je daar extra geld voor betaald?
Klopt dat?

Ontopic, mijn engste bijna dood ervaring op de motor was (hoe kan het ook anders) in belgie op de N4. 2 auto's die op het einde van een invoegstrook stonden te wachten en vanuit stilstand de weg opdraaiden en daar snelheid begonnen te maken. Alleen daar reedt verkeer; ik kwam net terug die baan op na het inhalen van een vrachtwagen. Dan voel je je erg fijn; vol in de remmen met een vrachtwagen 1,5 meter achter je, een dikke BMW naast je en weten dat je het niet gaat halen. Uiteindelijk maar langs de auto's de vluchtstrook opgeschoten...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
teacher schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:16:

Ik heb eens gelezen dat als je in belgië je auto "gepimpt" hebt (dikke stereo, wat lampjes, misschien spoilertje ofzo) dat ook die spullen gekeurd moeten worden, én dat je daar extra geld voor betaald?
Klopt dat?
das hier in Nederland ook, extra betalen zit er volgens mij ook dik in
Ontopic, mijn engste bijna dood ervaring op de motor was (hoe kan het ook anders) in belgie op de N4. 2 auto's die op het einde van een invoegstrook stonden te wachten en vanuit stilstand de weg opdraaiden en daar snelheid begonnen te maken. Alleen daar reedt verkeer; ik kwam net terug die baan op na het inhalen van een vrachtwagen. Dan voel je je erg fijn; vol in de remmen met een vrachtwagen 1,5 meter achter je, een dikke BMW naast je en weten dat je het niet gaat halen. Uiteindelijk maar langs de auto's de vluchtstrook opgeschoten...
hmm daar word ik wel stil van, dat is echt een bijna dood ervaring idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

justice_strike schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:22:
[...]

das hier in Nederland ook, extra betalen zit er volgens mij ook dik in
Je bedoeld een E-keurmerk ofzo?
Waar teacher op doelt is dat al je in belgie je auto aanpast dat je hem weer moet laten keuren (soort APK ofzo homoglomeratie ofzo heet het meen ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ToolkiT schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:24:
[...]

Je bedoeld een E-keurmerk ofzo?
Waar teacher op doelt is dat al je in belgie je auto aanpast dat je hem weer moet laten keuren (soort APK ofzo homoglomeratie ofzo heet het meen ik)
ja dat weet ik, maar in nederland moet dat in principe ook gebeuren. Niet elke uitlaat is bijvoorbeeld geschikt onder elke auto, dat moet je dus laten keuren. Maar meestal zijn er van die lijstjes waarin staat welke uitlaat waaronder mag.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

justice_strike schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:33:
[...]

ja dat weet ik, maar in nederland moet dat in principe ook gebeuren. Niet elke uitlaat is bijvoorbeeld geschikt onder elke auto, dat moet je dus laten keuren. Maar meestal zijn er van die lijstjes waarin staat welke uitlaat waaronder mag.
is dat zo? nooit van gehoord...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:41:
[...]

als je rijden in een lagere versnelling bedoelt: klopt

door de wrijvingsweerstand zal een lager toerental bijna altijd zuiniger zijn dan een hoger.

daarom rij ik altijd in 5e door bebouwde kom. (gas los ongeveer)
Een grapje zeker, zo een laag toerental door zo een hoge versnelling zal je versnellingsbak leuk vinden. En zal echt niet bevorderen in het minder benzine verbruik.

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:38:
Een grapje zeker, zo een laag toerental door zo een hoge versnelling zal je versnellingsbak leuk vinden. En zal echt niet bevorderen in het minder benzine verbruik.
Jawel, wanneer je volgas rijdt heb je geen pompverliezen waardoor het specifiek verbruik per kW lager ligt. Er zit echter wel een optimum aan, je mag geen backflow in de inlaatcollector hebben.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Maar is het nou slecht voor je versnellingsbak? Er komen toch geen grotere krachten op te staan naar mate je in een hogere versnelling rijdt?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Chevy454 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:47:
[...]

Jawel, wanneer je volgas rijdt heb je geen pompverliezen waardoor het specifiek verbruik per kW lager ligt. Er zit echter wel een optimum aan, je mag geen backflow in de inlaatcollector hebben.
pompverliezen, backflow, inlaatcol... Chevy!!! we zijn niet allemaal "technical trainer" hier.
Probeer eens te antwoorden in jip en janneke taal :)
thejoker80 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:50:
Maar is het nou slecht voor je versnellingsbak? Er komen toch geen grotere krachten op te staan naar mate je in een hogere versnelling rijdt?
Wel als je dezelfde snelheid blijft rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 10-08-2006 10:57 ]

Verwijderd

thejoker80 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:50:
krachten niet, momenten wel (aantal Nm).
Hoe hoger je toerental is, hoe kleiner het moment moet zijn om dezelfde energie naar je wielen te sturen (dus om zelfde snelheid aan te houden)

• Chevy454
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:55:
pompverliezen, backflow, inlaatcol... Chevy!!! we zijn niet allemaal "technical trainer" hier.
Probeer eens te antwoorden in jip en janneke taal :)
Ik begin hier niet over zuinig rijden. Als je daar wat meer over wilt weten dan moet je maar wat inspanning doen. Het antwoord staat er, nu alleen nog de inspanning om het te begrijpen. www.google.com is een goede plek om te beginnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 10-08-2006 11:07 ]

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:42
@Chevy454: in een topic dat gaat over autorijden in het algemeen en niet diepgaand over techniek, mag je best wat eenvoudiger taal gebruiken. ik vind je behoorlijk arrogant reageren

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• teacher

teacher

Dysgaf!

Chevy454 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 11:05:
[...]

Ik begin hier niet over zuinig rijden. Als je daar wat meer over wilt weten dan moet je maar wat inspanning doen. Het antwoord staat er, nu alleen nog de inspanning om het te begrijpen. www.google.com is een goede plek om te beginnen.
Chevy, ik reageer alleen maar omdat ik je wil helpen.
Jij bent zo ver gevorderd in autotechniek dat dit voor jou gewone kost is. Voor de "gewone man" zijn jouw posts onleesbaar geworden. In plaats van te zeggen dat we meer moeite moeten doen, zou je ook de hint kunnen begrijpen :) en er iets mee kunnen doen. (verder nofi hoor)

• Fire69
teacher schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:23:
[...]

Chevy, ik reageer alleen maar omdat ik je wil helpen.
Jij bent zo ver gevorderd in autotechniek dat dit voor jou gewone kost is. Voor de "gewone man" zijn jouw posts onleesbaar geworden. In plaats van te zeggen dat we meer moeite moeten doen, zou je ook de hint kunnen begrijpen :) en er iets mee kunnen doen. (verder nofi hoor)
Ik zeg maar 1 ding: Antwerpenaar. ;)
Daarmee weten de Belgen onder ons wel genoeg :)

Nofi trouwens Chevy :*

• Chevy454
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 19:01:
Ik zeg maar 1 ding: Antwerpenaar. ;)
:? Ik... kom... uit... den... schone... provincie... ten... oosten... ;)
Maar...... zeker...... niet...... uit......Diest...... :)

:+

Verwijderd

Chevy454 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 22:07:
[...]

:? Ik... kom... uit... den... schone... provincie... ten... oosten... ;)
Maar...... zeker...... niet...... uit......Diest...... :)

de nederlanders weten daar blijkbaar niet genoeg mee ;)

tip: lees een paar posten terug eens... iets over arrogant en zo. ik kan het weten want ik ben een pagadder (ingeweken antwerpenaar)

mislezen, sorry. je komt dus niet uit antwerpen... hmzz stupid me

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:05 ]

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

[...]

Dat valt best mee meestal minder dan 1 uur, en je garagehouder wil dit ook wel voor je doen. En voor mij is dat 10 minuutjes en er staan online webcam's om realtime de wachttijd te zien.

Vooral het feit dat het een onafhankelijke dienst is vindt ik positief, een garagehouder die wil verdienen in Nederland keurt snel wat af, en een foefelaar tsja die kan er over kijken voor goede klanten.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomsworld op 10-08-2006 23:50 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 10:57:
[...]

krachten niet, momenten wel (aantal Nm).
Hoe hoger je toerental is, hoe kleiner het moment moet zijn om dezelfde energie naar je wielen te sturen (dus om zelfde snelheid aan te houden)
nou, nou... ik ben dan geen ingenieur maar toch denk ik dat het moment na de versnellingsbak hetzelfde zal zijn (daar dient ie immers voor). het moment zal groter zijn bij hogere toerentallen voor de vernellingsbak. lijkt mij ook logisch. (damn... mis, eerst nakijken dan blaten in het vervolg; een beetje vergist in termen torque= moment) er zal echter minder kracht (torque) moeten uitgeoefend worden (per omwenteling) om de auto op dezefde snelheid te houden.

de dag dat die grotere kracht er te veel aan is.... de auto is ervoor gemaakt. laten we het zo zeggen: wie zal er het langst rijden? diegene die meer kracht op zijn versnellingsbak laat komen of diegene die meer toeren maakt? ik gok toch op diegene met lagere toeren maar meer kracht. bovendien heb je een reparatie er na 200000 km echt wel uit aan de brandstof besparing.

even voor de duidelijkheid: ik rij met een twee liter diesel. met een benzine en/of kleinere moter zal een lagere versnellen (dus hoger toerental) nodig zijn om zonder schokken te kunnen rijden. die schokken zijn dan weer slecht voor je distributieriem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:50:
[...]

nou, nou... ik ben dan geen ingenieur maar toch denk ik dat het moment na de versnellingsbak hetzelfde zal zijn (daar dient ie immers voor). het moment zal groter zijn bij hogere toerentallen voor de vernellingsbak. lijkt mij ook logisch. er zal echter meer kracht (torque) moeten uitgeoefend worden om de auto op dezefde snelheid te houden.

de dag dat die grotere kracht er te veel aan is.... de auto is ervoor gemaakt. laten we het zo zeggen: wie zal er het langst rijden? diegene die meer kracht op zijn versnellingsbak laat komen of diegene die meer toeren maakt? ik gok toch op diegene met lagere toeren maar meer kracht. bovendien heb je een reparatie er na 200000 km echt wel uit aan de brandstof besparing.
Toeren maken voor je bak niet zoveel uit, je mag perfect 8000 toeren maken met jouw auto, jouw bak zal dat lang overleven (moter niet, maar daar kijken we even niet naar). Verhoog het koppel van je motor noemenswaardig (dus je moment dat overgebracht wordt), en je trekt je versnellingsbak gewoon uiteen.

Een tandwiel maakt het (afgezien van slijtage) namelijk niet uit hoe snel het draait, echter wel welke kracht er op de tanden staat. Deze kracht belast je metaal waaruit het opgebouwd is, kracht grijpt halverwege je tand aan, en wordt aan de voet gecompenseerd => je moment in je metaal is er. Overschrijd de maximale spanningswaarde, en je tandjes kraken er gewoon af.

ik ben ook geen ingenieur, althans nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nu hebben we Chevy zijn onverstaanbare praat nodig, nu is hij nergens te bespeuren! :/

[ Voor 21% gewijzigd door Fire69 op 11-08-2006 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 23:54:
[...]

Toeren maken voor je bak niet zoveel uit, je mag perfect 8000 toeren maken met jouw auto, jouw bak zal dat lang overleven (moter niet, maar daar kijken we even niet naar). Verhoog het koppel van je motor noemenswaardig (dus je moment dat overgebracht wordt), en je trekt je versnellingsbak gewoon uiteen.

Een tandwiel maakt het (afgezien van slijtage) namelijk niet uit hoe snel het draait, echter wel welke kracht er op de tanden staat. Deze kracht belast je metaal waaruit het opgebouwd is, kracht grijpt halverwege je tand aan, en wordt aan de voet gecompenseerd => je moment in je metaal is er. Overschrijd de maximale spanningswaarde, en je tandjes kraken er gewoon af.

ik ben ook geen ingenieur, althans nog niet ;)
misschien verwoord ik het beter zo: het is een afwegen tussen de slijtage aan je versnellingsbak en je moter. ik ben overtuigd van de kwaliteit van mijn versnellingsbak ;) dus spaar ik mijn moter maximaal.

edit
mijn vorige post aangepast... stond een fout in. helaas heb ik ook "torque" in mijn eindverhandeling (waarmee ik nu bezig ben) gebruikt... stande pede nakijken. damn engelse termen altijd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:02:
[...]

misschien verwoord ik het beter zo: het is een afwegen tussen de slijtage aan je versnellingsbak en je moter. ik ben overtuigd van de kwaliteit van mijn versnellingsbak ;) dus spaar ik mijn moter maximaal.
Ik ging ook enkel in op de bak, qua verbrandingsmotoren ken ik zo goed als niets (buiten hele ottoproces). Schakelbakken en reductiekasten zijn hetzelfde (qua sterkteconstructie toch) aan degene gebruikt bij elektromoteren, en daarbij kan je je veel hogere toerentallen permitteren indien gewenst.

In auto kan ik me voorstellen dat de bak niet de meeste slijtage zal oplopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

teacher schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:16:

Klopt dat?
Bij tuning zijn de volgende regels van toepassing: http://www.goca.be/ned/au...sonenvoertuig/tuning1.asp

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:12:
[...]

Ik ging ook enkel in op de bak, qua verbrandingsmotoren ken ik zo goed als niets (buiten hele ottoproces). Schakelbakken en reductiekasten zijn hetzelfde (qua sterkteconstructie toch) aan degene gebruikt bij elektromoteren, en daarbij kan je je veel hogere toerentallen permitteren indien gewenst.

In auto kan ik me voorstellen dat de bak niet de meeste slijtage zal oplopen.
offtopic:

hmm reductie kast..
het klinkt vreemd misschien maar weet je het woord van een reductie kast die het tegenovergestelde doet. nl het toerental verhogen?

edit @ hierboven:
www.wegcode.be is ook een handige site om daarachter te komen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2006 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:14:
[...]

offtopic:

hmm reductie kast..
het klinkt vreemd misschien maar weet je het woord van een reductie kast die het tegenovergestelde doet. nl het toerental verhogen?
zegt me niet direct iets, alleen zie ik ook niet direct echt grote toepassingen ervan in. Turbine's, ok, maar voor de rest... meestal maakt de motor teveel toeren en is het verlagen, dus vandaar reductiekast (is zo'n beetje deductie, kan best zijn dat er een juist woord voor bestaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 00:18:
[...]

zegt me niet direct iets, alleen zie ik ook niet direct echt grote toepassingen ervan in. Turbine's, ok, maar voor de rest... meestal maakt de motor teveel toeren en is het verlagen, dus vandaar reductiekast (is zo'n beetje deductie, kan best zijn dat er een juist woord voor bestaat)
daarom ook dat het offtopic is natuurlijk. (zit een beetje met mijn eindverhandeling in mijn hoofd. met name het stukje over de windmolens) voorlopig heb ik overbrenging als term, vaak wordt het vertaald als versnellingsbak maar dat heeft bij mij de connotatie van de auto, + het doet vermoeden dat je de versnelling kan veranderen.
Pagina: 1 2 3 Laatste