Ik blijf het toch appart vinden hoe stoer sommige mensen het vinden om corrupt te zijn. En dan helemaal voor een autokeuring. Ze keuren die dingen voor een reden, en dat is om de veiligheid van de inzittenden en omstaanders te verbeteren. Maar voor sommige mensen is hun eigen leven, of dat van iemand anders, blijkbaar niet belangrijk en besparen ze liever een paar euro. Onbegrijpelijk. En ik maar denken dat Nederlanders gierig waren.
Vorig weekend had ik samen met een paar kameraden een discussie. Wij wonen in Belgie. In Belgie is het zo dat de voorrang van rechts-regel niet absoluut is. Dwz dat wanneer je aan een kruispunt komt en het voertuig dat van rechts komt stopt, dan is dat voertuig zijn voorrang kwijt en mag jij doorrijden. Nu zeiden sommigen dat deze regel uniek zou zijn in België en niet voorkomt in Nederland, waar de voorrang van rechts-regel dus wel absoluut zou zijn. Dus dat het voertuig dat van rechts komt ALTIJD voorrang heeft, ongeacht of hij stilstaat of nog rijdt..
Klopt dit??
Klopt dit??
BOE
Verwijderd
yupyup. sterker nog: absolute voorrang van rechts geldt in bijna heel continentaal europa
ik heb m'n theorie net maandag gehaald (1 fout
) en ik ben nergens tegengekomen dat je je voorrang 'kwijt' zou kunnen raken.
Dus ja, ik zou zeggen dat dit niet in Nederland geldt en uniek is voor België
Dus ja, ik zou zeggen dat dit niet in Nederland geldt en uniek is voor België
"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh
Euh, volgens mij is die regel in België een aantal maand geleden ook aangepast. Maar pin er me niet op vast
Verwijderd
Klopt als een bus, dus ik geef altijd nu de voorrang van rechts, ook al staat de wagen stilFire69 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 12:22:
Euh, volgens mij is die regel in België een aantal maand geleden ook aangepast. Maar pin er me niet op vast
Hij moest toch maar eens doorrijden en tegen je, je bent dus gezien.
Heb ook ooit eens voorgehad dat zo'n sukkel die van rechts komt stop om nog even naar de mama en de papa aan de voordeur te zwaaien voor hij van huis vetrekt. Dus ik rij door, rijd die eikel ook door. Recht op mijn rechtse achterwiel. Ding helemaal scheef natuurlijk.
Ik de politie gebeld, omdat ik dacht toch wel in mijn recht te zijn. Plus dat hij bijna helemaal achteraan de wagen er tegen geknald was.
Toen de politie aankwam hebben ze gewoon gezegd om het onderling te regelen, want dat ik dit toch ging verliezen.
Ik de politie gebeld, omdat ik dacht toch wel in mijn recht te zijn. Plus dat hij bijna helemaal achteraan de wagen er tegen geknald was.
Toen de politie aankwam hebben ze gewoon gezegd om het onderling te regelen, want dat ik dit toch ging verliezen.
die hele rechts heeft voorang regel vind ik zowiezo een onlogische regel.
In veel landen heeft de grootste weg voorang en staat overal aangegeven hoe de voorang geregeld is, veel praktischer en logischer..
In NL komt het nog wel eens voor dat je op een veel grotere doorgaande weg rijd maar dat er ineens auto's die uit een onoverzichtelijk priegelstraatje voorrang hebben..op die manier heb ik zelfs wel eens bijna een botsing veroorzaakt.. helemaal mijn fout geef ik toe, maar bij een duidelijke/logische regelgeving zou het niet gebeurt zijn... ach misschien rij ik al te lang niet meer in NL.. kan telkens minder wennen aan hoe het verkeer werkt in NL..
In veel landen heeft de grootste weg voorang en staat overal aangegeven hoe de voorang geregeld is, veel praktischer en logischer..
In NL komt het nog wel eens voor dat je op een veel grotere doorgaande weg rijd maar dat er ineens auto's die uit een onoverzichtelijk priegelstraatje voorrang hebben..op die manier heb ik zelfs wel eens bijna een botsing veroorzaakt.. helemaal mijn fout geef ik toe, maar bij een duidelijke/logische regelgeving zou het niet gebeurt zijn... ach misschien rij ik al te lang niet meer in NL.. kan telkens minder wennen aan hoe het verkeer werkt in NL..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Die absolute voorrangsregel is trouwens wel zwaar balen...
Heb het al meermaals meegemaakt dat ik moet stoppen om voorrang te geven aan een seut van 70 die van rechts komt. Zo het soort gevallen dat niet durft doorrijden tot er niemand meer op de baan is. Dan sta je daar ik weet niet hoe lang stil, gewoon omdat zij haar voorrang niet durft nemen.
Op zich geen probleem, maar als je dan zelf wel door rijdt, dan gaat zij dat ineens ook eens doen. Gevolg is dat je alsnog op je rem kan vliegen, want als ze ertegen zit ben jij in fout. Voorheen was "voorrang afstaan" idd heel gangbaar in Belgie.
Wat die corrupte keuring betreft: gierige vrekken heb je natuurlijk overal. Het punt ging hier echter niet over het willen besparen op veiligheid van de chauffeur, maar over de nietszeggende kwaliteit van de keuring. Die keuring zou voor de chauffeur een geruststelling moeten zijn dat hij in een veilig voertuig rond rijdt, maar als je dan weet dat auto's met een bodem van krantenpapier (letterlijk!) door zo'n keuring heen geraken dan steekt dat toch wel tegen. Zeker als je weet dat perfect veilige auto's waar de ruitensproeiervloeistof van op is er niet doorgeraken en dat je voor zo'n keuring 45 euro betaalt!
Heb het al meermaals meegemaakt dat ik moet stoppen om voorrang te geven aan een seut van 70 die van rechts komt. Zo het soort gevallen dat niet durft doorrijden tot er niemand meer op de baan is. Dan sta je daar ik weet niet hoe lang stil, gewoon omdat zij haar voorrang niet durft nemen.
Op zich geen probleem, maar als je dan zelf wel door rijdt, dan gaat zij dat ineens ook eens doen. Gevolg is dat je alsnog op je rem kan vliegen, want als ze ertegen zit ben jij in fout. Voorheen was "voorrang afstaan" idd heel gangbaar in Belgie.
Wat die corrupte keuring betreft: gierige vrekken heb je natuurlijk overal. Het punt ging hier echter niet over het willen besparen op veiligheid van de chauffeur, maar over de nietszeggende kwaliteit van de keuring. Die keuring zou voor de chauffeur een geruststelling moeten zijn dat hij in een veilig voertuig rond rijdt, maar als je dan weet dat auto's met een bodem van krantenpapier (letterlijk!) door zo'n keuring heen geraken dan steekt dat toch wel tegen. Zeker als je weet dat perfect veilige auto's waar de ruitensproeiervloeistof van op is er niet doorgeraken en dat je voor zo'n keuring 45 euro betaalt!
Life is simple, make choices, don't look back...
Helemaal gelijk.
Ze zouden gewoon de grotere wegen voorrang moeten geven, en op wegen van gelijke grootte moeten aanduiden wie voorrang heeft.
Nu is het gewoon een boeltje...
Ze zouden gewoon de grotere wegen voorrang moeten geven, en op wegen van gelijke grootte moeten aanduiden wie voorrang heeft.
Nu is het gewoon een boeltje...

Gisteren in de buurt (ik woon in Belgie) een kleine aanvaring gehad met een bende zjonnies met hun ragbakjes. Gastjes dachten schijnbaar omdat ze met 5 autos achter elkaar reden dat ze een zomaar ff in het midden van de weg mochten stoppen en ff uitstappen om dan de 6de mongool op te pikken (ruimte zat om mij fatsoenlijk door te laten maar ja, was niet nodig volgens hen).
Toeteren hielp niet ... en als ik er dan eindelijk voorbij kon rijden (veel tegenliggers), vertrokken die mongolen als ik net naast hen ben, kon ik mij nog ff snel tussen 2 van hen inwringen omdat er wederom een tegenligger afkwam.
Heeft de mongool net achtermij nog het lef om zijn middenvinger uit te steken
Heb het dan maar "volwassen" opgelost toen dat ik links moest afdraaien, auto fullstop te laten doen en ff blijven wachten voordat ik overreed. Kinderlijk van mezelf maarja, die middenvinger was er teveel aan, zij hinderen het verkeer en brengen mij in een gevaarlijke situatie door te vertrekken wanneer ik aan het inhalen ben. Moeten ze zelf ook maar ff wachten
achja, belgische zjonnies ...
Klein vraagje nog: ik hoorde onlangs dat vrachtwagens niet meer mochten inhalen op de belgische autostrades, klopt dit?
Toeteren hielp niet ... en als ik er dan eindelijk voorbij kon rijden (veel tegenliggers), vertrokken die mongolen als ik net naast hen ben, kon ik mij nog ff snel tussen 2 van hen inwringen omdat er wederom een tegenligger afkwam.
Heeft de mongool net achtermij nog het lef om zijn middenvinger uit te steken
Heb het dan maar "volwassen" opgelost toen dat ik links moest afdraaien, auto fullstop te laten doen en ff blijven wachten voordat ik overreed. Kinderlijk van mezelf maarja, die middenvinger was er teveel aan, zij hinderen het verkeer en brengen mij in een gevaarlijke situatie door te vertrekken wanneer ik aan het inhalen ben. Moeten ze zelf ook maar ff wachten
achja, belgische zjonnies ...

Klein vraagje nog: ik hoorde onlangs dat vrachtwagens niet meer mochten inhalen op de belgische autostrades, klopt dit?
Alleen als het regent dacht ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 16-08-2006 14:20 . Reden: Zware typo :X ]
Verwijderd
Was een voorstel voor vrachtwagens niet meer te laten voorbijsteken wanneer er maar 2 banen zijn. Maar dit is er niet doorgeraakt bij mijn weten omwille van te grote files en ergernissen bij vrachtwagenbestuurders.DaRKie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 13:32:Klein vraagje nog: ik hoorde onlangs dat vrachtwagens niet meer mochten inhalen op de belgische autostrades, klopt dit?
Dat van die regen betwijfel ik ook zeer sterk (in belgie)
Ergernis van de vrachtwagenchauffeurs? 
En die van de autochauffeurs dan. Hoe dikwijls ik niet achter een vrachtwagen hang omdat die "even snel" wilt inhalen en meestal door zich eerst voor mij te gooien in een veel te kleine ruimte ...
Dit heb ik net gevonden:
En die van de autochauffeurs dan. Hoe dikwijls ik niet achter een vrachtwagen hang omdat die "even snel" wilt inhalen en meestal door zich eerst voor mij te gooien in een veel te kleine ruimte ...
Dit heb ik net gevonden:
Mogen vrachtwagens altijd inhalen?
Niet bij regen:
Ook vrachtwagens moeten altijd zo rechts mogelijk rijden. Maar voor vrachtwagens met een maximale toegelaten massa (MTM) van meer dan 7,5 ton komt er nog een extra regel bij: bij regen mogen ze niet inhalen op de autosnelweg, op autowegen en op wegen met ten minste vier rijstroken (met of zonder een middenberm). Deze regel geldt trouwens voor alle voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton, dus ook voor autobussen en autocars.
Nooit links:
Op een autosnelweg met drie of meer rijstroken in dezelfde richting mogen voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7,5 ton ook nooit de uiterst linkse rijstrook gebruiken. Uiteraard kunnen verkeersborden ook in andere omstandigheden een inhaalverbod opleggen.
Het inhalen van vrachtwagens is hier ook tijdsgebonden. Op drukke autostrades staan er bordjes. Je mag dan bijvoorbeeld niet inhalen tussen 6u00 en 9u00 of tussen 16u00 en 19u00 om maar een voorbeeld te geven.
In het geval van regen weet ik niet precies hoe het zit. Daar houdt in elk geval geen kat zich aan.
Het inhalen ergert de vrachtwagens niet, het geplande verbod op inhalen ergerde ze.
Onbegrijpelijk. De ene tientonner naast de andere. De ene rijdt 90, de andere 91. Meestal moet zo'n geval dan nog 3 van die 20 meter gevallen inhalen, wat de situatie er niet echt beter op maakt.
Dikke egoisten zijn het.
In het geval van regen weet ik niet precies hoe het zit. Daar houdt in elk geval geen kat zich aan.
Het inhalen ergert de vrachtwagens niet, het geplande verbod op inhalen ergerde ze.
Onbegrijpelijk. De ene tientonner naast de andere. De ene rijdt 90, de andere 91. Meestal moet zo'n geval dan nog 3 van die 20 meter gevallen inhalen, wat de situatie er niet echt beter op maakt.
Dikke egoisten zijn het.
[ Voor 33% gewijzigd door Little Bear op 16-08-2006 14:20 ]
Ga eens een week of beter een maand mee met zo'n chauffeur, bij voorkeur internationaal. Ik kan wel eventjes 10 minuten rustig tegen 90km/h rijden als een chauffeur die vieze achterklep van zijn voorganger al voor de laatste 90 minuten grondig heeft geinspecteerd.Little Bear schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:18:
Dikke egoisten zijn het.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik kan niet eventjes 10mins wachten als er zo eentje zich voor mij gooit, ik langs voor, rechts en achter ingesloten ben en ik mijn afslag moet hebben binnen 1.5km
Dan stond je al verkeerd voorgesorteerd in mijn opinie. Je moet niet op het laatste moment gaan uitwijken. Je moet erop voorbereid zijn en als jij dat niet bent dan mis je die afslag omdat jij geen rekening hield met het feit dat die kan uitwijken. Dat is niet de fout van die bestuurder. Hij kan niet gedachten lezen.DaRKie schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:56:
Ik kan niet eventjes 10mins wachten als er zo eentje zich voor mij gooit, ik langs voor, rechts en achter ingesloten ben en ik mijn afslag moet hebben binnen 1.5km
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2006 14:59 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Op het laatste moment? 1.5km op voorhand tegen 90 achter een vrachtwagen gaan hangen, da's niet op het laatste moment...
Trouwens, moesten ze nog wat rekening houden met andere weggebruikers zou ik er me niet zo aan ergeren, maar ik ben al meerdere malen bijna geplet door zo'n klojo. En zeg niet dat het aan mij ligt, want ik ben zeker niet de enige...
Trouwens, moesten ze nog wat rekening houden met andere weggebruikers zou ik er me niet zo aan ergeren, maar ik ben al meerdere malen bijna geplet door zo'n klojo. En zeg niet dat het aan mij ligt, want ik ben zeker niet de enige...
Verkeerd voorgesorteerd? Als er rechts een kolonne vrachtwagens rijd + autos ga ik geen 3 a 5km 80-90 rijdenChevy454 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:58:
[...]
Dan stond je al verkeerd voorgesorteerd in mijn opinie. Je moet niet op het laatste moment gaan uitwijken. Je moet erop voorbereid zijn en als jij dat niet bent dan mis je die afslag omdat jij geen rekening hield met het feit dat die kan uitwijken. Dat is niet de fout van die bestuurder. Hij kan niet gedachten lezen.
Ik kan ook geen gedachten lezen dat een van die gasten ineens het geweldige idee heeft om gaan in te halen
heb ik nog een voorbeeldje van, op de E314 zijn er ergens werken, in de week moest ik daar langs, gaat om een stukje van 200m, achter mij een vracthwagen met plaats voor +- 5 autos nog. Zie ik in zijspiegel dat er nog een auto langs links die vrachtwagen wilt inhalen, wat doet vrachtwagen, wijkt uit naar links zo ver dat die wagen bijna in de vangrails zit, ik schat dat er nog een 20cm vrij was want die wagen reed heel ver over de witte streep.Fire69 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:02:
Op het laatste moment? 1.5km op voorhand tegen 90 achter een vrachtwagen gaan hangen, da's niet op het laatste moment...
Dan vraag ik mij af, waarom moet die vrachtwagen dat doen? Met iemand anders leven spelen omdat hij het associaal vind dat hij ingehaald wordt daar?
Natuurlijk is er bij elke groep wel een rotte plek, maar met een vrachtwagen iemand express de kant induwen noem ik opzettelijke slagen en verwondingen ...
[ Voor 48% gewijzigd door DaRKie op 16-08-2006 15:08 ]
Verwijderd
mja, daar heb ik nog nooit last van gehad.
Als je een kilometer op voorhand naast een vrachtwagen (zijn acherkant) gaat hangen, en naar rechts begint te pinken dan laat een vrachtwagen erachter altijd wel een gaatje om je erdoor te laten (ik heb er nog nooit last mee gehad). Merk je dat die vrachtwagen waar je tussendoor wil het niet door heeft, gewoon eens claxonneren en dan zal hij wel kijken wie er claxonneert, hij ziet ook de reden waarom (als je tenminste je pinklichten gebruikt) en zal je er dan gewoon tussen laten.
Als je een kilometer op voorhand naast een vrachtwagen (zijn acherkant) gaat hangen, en naar rechts begint te pinken dan laat een vrachtwagen erachter altijd wel een gaatje om je erdoor te laten (ik heb er nog nooit last mee gehad). Merk je dat die vrachtwagen waar je tussendoor wil het niet door heeft, gewoon eens claxonneren en dan zal hij wel kijken wie er claxonneert, hij ziet ook de reden waarom (als je tenminste je pinklichten gebruikt) en zal je er dan gewoon tussen laten.
Achja, de meeste chauffeurs zijn in orde, maar zoals altijd die kleine groep die het verpest voor de rest. Maar het stoort mij gewoon meer dan bij gewone autos dergelijk gedrag omdat zo een ding van +5ton mijn "kleine" wagen zonder al teveel moeite bijeenplet.
Andersom heb je ook van die mongolen die zich voor een vrachtwagen gooien waardoor die alles mag toegooien (hé Natalia
)
Andersom heb je ook van die mongolen die zich voor een vrachtwagen gooien waardoor die alles mag toegooien (hé Natalia
Dit is absoluut geen excuus! Het kost voor die vrachtwagen die gaat inhalen geen moeite om enkele (tientallen) meters achter de vieze achterklep van zijn voorganger te gaan hangen. Aangezien hij maar 1 kilometer per uur sneller rijdt maakt dat ook geen hol uit.Chevy454 schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 14:50:
[...]
Ga eens een week of beter een maand mee met zo'n chauffeur, bij voorkeur internationaal. Ik kan wel eventjes 10 minuten rustig tegen 90km/h rijden als een chauffeur die vieze achterklep van zijn voorganger al voor de laatste 90 minuten grondig heeft geinspecteerd.
Een auto rijdt echter wel 30, of in de praktijk zelfs veel meer, km/h sneller, en voor hem maakt het dus wel uit. Niemand doet autostrades voor zijn plezier, maar het is keer op keer dat er een treintje van 10+ auto's op de linkerstrook vormt omdat ze allemaal vastzitten achter die ene die met een verschil van 1 km/h wil inhalen.
En zelfs dat is nog geen probleem. Als een vrachtwagen tijdig inhaalt, en mij daarmee niet plet in de berm heb ik er nog niet eens zoveel moeite mee. Maar dat is dus iets wat wel frequent gebeurd.
Al wil ie iedere wagen die hij ziet inhalen... als ie dat maar niet doet door 'm vlak voor aankomende auto's te pleuren. En dat gebeurt maar al te vaakGa eens een week of beter een maand mee met zo'n chauffeur, bij voorkeur internationaal. Ik kan wel eventjes 10 minuten rustig tegen 90km/h rijden als een chauffeur die vieze achterklep van zijn voorganger al voor de laatste 90 minuten grondig heeft geinspecteerd.
Exact expert nodig?