Autorijden in Belgie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.471 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Aangezien er in dit topic:

Nieuwe goedkope gezinswagen

veel gepraat wordt over autorijden in België, met name over dat je mag lessen zonder gekwalificeerde instructeur, dacht ik dat het misschien handig was om maar een topic te openen over autorijden in België. Oftewel als je iets te melden hebt over autorijden in België, zet het dan in dit topic neer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:17
Omg, ook nog een topic over dit onderwerp :)

Het moet niet gekken worden.
Beter dit topic, dan het topic van iemand andere vollullen over iets waar de TS niet om zit te vragen. :X , dat dan weer wel.

Het zal me verder boeien wat er in Belgie gebeurt, ik heb nog geen negatieve dingen meegemaakt ten tijden dat ik mij door Belgie verplaatste, dus dat houden we zo.

[ Voor 34% gewijzigd door Hoyden op 07-08-2006 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik sla meteen ff een zijstraatje in:

weet iemand heel toevallig of die regels van lessen zonder gekwalificeerde instructeur ook in Luxemburg gelden?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb best wat gereden in België, en mijn enige echt negatieve ervaringen betreffen het onoverzichtelijke van de wegen en het slechte anticiperen van de weggebruikers daarop. Veel kronkelweggetjes, ook snelwegen hebben veel (onnodige?) bochten en onzichtbare afslagen, waardoor men vaak 'vol in de ankers' een afslag neemt, terugrijden over de vluchtstrook, vaak gezien. Als je ergens niet bekend bent, ga je toch voorzichtiger, meer oplettend rijden? :?

Vooral de ringwegen Antwerpen, Luik, Brussel, Mechelen, vielen me tegen, met name op het gebied van bewegwijzering en ruimte voor in/uitvoegen. En op het gebied van anticiperend rijden van anderen, ruimte laten, strookje opschuiven, etc. Maar dat laatste is in NL niet anders, schat ik zo.

De automobilisten leken me net zo gehaast als in NL, en er wordt wel chaotisch gereden. Maar niet erger dan in NL, m.i. Binnen de bebouwde kom van vele gebieden kwam ik (in vakantietijd) dan ook meer buitenlanders tegen die niet echt inrukwekkend reden. Buiten de bebouwde kom (95% van België) is wel veel relaxter rijden, mooie omgevingen die misschien wat meer de aandacht afleiden van een anders aandachtig bestuurder.

Wat mij verontrustte aan de post van de TS van dat andere topic, was zijn relaas over zijn rijlessen, rijervaring en rijstijl. Dan ga ik ook liever in een Hummer naar België voortaan, i.p.v. met mijn Astraatje Station ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Toch zal het ergens vandaan komen dat er in Belgie zoveel meer verkeersdoden vallen (ruim 2 maal zoveel als in Nederland). Denk zelf dat dat erdoor komt dat er in België nauwelijks op snelheid gecontroleerd wordt en dat de boetes volgens mij ook nog eens laag zijn. Iedereen denkt altijd wel dat je een stuk harder kunt rijden dan is toegestaan, maar hard rijden heeft tot gevolg dat je minder tijd hebt om te reageren, tijdens je reactie leg je een grotere afstand af, je raakt sneller de controle over je voertuig kwijt en als je botst is de impact een stuk groter. Allemaal dingen die voor de hand liggen, maar opgeteld zorgt het ervoor dat te hard rijden een gevaarlijkere factor is dan mensen in eerste instantie denken.

Daarnaast zal het ook een rol spelen dat je in België je rijlessen kunt volgen bij iedereen. Dus niet iedereen krijgt de basisbeginselen goed uitgelegd. Nu weet ik ook wel dat je op een gegeven moment niet meer zo rijdt als bij rijles en dat je op bepaalde punten slordiger wordt, maar het kan zeker geen kwaad om bepaalde dingen wel aangeleerd te krijgen. Als het examen in België dan ook nog eens makkelijk is, dan is het wel erg aanlokkelijk om les te nemen bij je vader ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:27
Wat mij opvalt als ik naar NL rij, is de staat van de wegen.
Van het moment dat je de grens overrijd, zie (en voel) je het verschil. Ik ben soms blij dat ik hier in België met een 4x4 rij. :P

Owja, en jullie bewegwijzering is stukken beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

De controles die er zijn, hakken er ook wel direct in, met extreem hoge :o boetes!

ik kwam terug uit België met een gemidelde snelheid die me achteraf gezien aardig in de problemen had kunnen brengen, qua boetes bij flits!
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:38:
Van het moment dat je de grens overrijd, zie (en voel) je het verschil. Ik ben soms blij dat ik hier in België met een 4x4 rij. :P

Inderdaad al zijn de wegen kwalitatief ook niet altijd om over naar huis te schrijven hier in NL, ik kan altijd en overal 'op de borden rijden' en in één keer op mijn bestemming aankomen :)

[ Voor 54% gewijzigd door Ramzzz op 07-08-2006 10:42 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:38:

Ja inderdaad. Vorig jaar naar een camping geweest vlakbij Spa, en oh oh wat was de weg daar slecht. Je kwam in Belgie en gelijk gaten en slecht geasfalteerd enzo. Dan liever in Duitsland rijden

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Hoewel ik zelf nog niet in Belgie heb gereden, heb ik wel vaak genoeg meegereden. Voornamelijk de instelling dat de mensen op de snelweg op de baan blijven rijden waar ze zitten is ff anders. Beetje de gedachte dat rechts voor vrachtwagens is, en lekker links blijven plakken, wat voor veel bestuurders natuurlijk bijzonder vervelend kan zijn. 't Wegennet is daar gewoon kut als je Nederland gewend bent, en ben ook blij als we weer veilig op bestemming aangekomen zijn.
Ga vandeweek de Antwerpse ring helemaal berijden met m'n vader, die daar wekelijks komt. Hij heeft nog altijd het idee, dat als je die eenmaal kan je alles kan, en zelfds de Champs Elysees lijkt daar makkelijk bij als je er in de spits komt.
Verder vind ik Belgen op de snelweg hier in Nederland altijd eng als ik ze tegenkom, maken vaak rare acties(waarschijnlijk ook omdat ze hier onbekend zijn) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

En natuurlijk de borden voor de afslagen die pas bij de afslag zelf staan...vaak genoeg gehad...oh ik had er dus net afgemoeten ...gezien de opmerking over het terugrijden over de vluchtstrook ben ik niet de enige die hier last van heeft

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
De boetes die er zijn zijn inderdaad zeer hoog. Er is heel wat te doen omtrend die superboetes. Ik vind ze geen slecht idee. Het systeem erachter is dat je per km die je te hard rijd een bepaald bedrag moet betalen. De exacte prijs ken ik niet uit mijn hoofd, maar 140 km/u op een snelweg kan al rap een aardig bedrag opleveren.

Verder is de staat van de weg hier soms gewoon rampzalig. De fluorverf op de grond is van zo'n slechte kwaliteit dat ze na een paar maand reeds volledig weg is. Bij zwaar regenweer is het dan echt hopen dat je op het juiste vak zit.

Ook de wegbewijzering kan op heel wat plaatsen beter. Wanneer je bijvoorbeeld in Kortrijk komt dan zie je overal Kortrijk-noord, Kortrijk-Oost, Kortrijk-West, en Kortrijk-Zuid staan, maar niemand die weet waar dit voor staat. Terwijl Kortrijk absoluut geen stad is zoals Antwerpen of Brussel waar je zoiets ook tegen kan komen. Dat ze dan gewoon de gemeentes aanduiden zoals Kuurne of Harelbeke. Probeer maar eens te begrijpen dat je plots 'volgende afslag: Kortrijk-Oost' ziet staan, terwijl er bij die afslag 'Kortrijk-West' staat 8)7 .

[ Voor 32% gewijzigd door Brecht Laitem op 07-08-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
cooolkast schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:45:
[...]
Ga vandeweek de Antwerpse ring helemaal berijden met m'n vader,
[...]
Success. :/
Ik ben er al uuuren verkeerd gereden. :(
soepkip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:47:
En natuurlijk de borden voor de afslagen die pas bij de afslag zelf staan...vaak genoeg gehad...oh ik had er dus net afgemoeten ...gezien de opmerking over het terugrijden over de vluchtstrook ben ik niet de enige die hier last van heeft
Dat kan ik moeilijk geloven. Normaal staat er een bord op 800m, op 400m en aan de afslag zelf...
Brecht Laitem schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:47:
De boetes die er zijn zijn inderdaad zeer hoog. Er is heel wat te doen omtrend die superboetes. Ik vind ze geen slecht idee. Het systeem erachter is dat je per km die je te hard rijd een bepaald bedrag moet betalen. De exacte prijs ken ik niet uit mijn hoofd, maar 140 km/u op een snelweg kan al rap een aardig bedrag opleveren.
[...]
Drie jaar geleden ben ik geflitst aan 137km/u en dat heeft me 138€ gekost.
Maar sindsdien zijn de boetes idd iets duurder geworden. :P

[ Voor 67% gewijzigd door Fire69 op 07-08-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
nvt. Ineens werd mijn bericht twee maal gepost :?

[ Voor 73% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 07-08-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Ik zat ff te zoeken en de boetes in Belgie kunnen inderdaad hard oplopen. Is dat nieuw of was dat altijd al zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:37:
Denk zelf dat dat erdoor komt dat er in België nauwelijks op snelheid gecontroleerd wordt en dat de boetes volgens mij ook nog eens laag zijn.
Mja, das niet het geval, er wordt vrij veel gecontroleerd, maar dat lost de situatie niet op; er wordt namelijk met onnozel materiaal gemeten.

vb. op grote banen die je af en toe rijdt, weet je gewoon waar ze kunnen staan, of ze staan rechts op de pechstrook, wat ook niet zo moeilijk is. Zie je daar een staan vertraag je gewoon. Van boven op bruggen wordt ook geflitst, dus als je een brug passeert gewoon ff vertragen.
's Nachts kan je helemaal doorgaan, rij gewoon kalm tot er iemand je voorbij vliegt, hang je er een 100tal meter achter aan dezelfde snelheid, en als die geflitst wordt doen ze het hier nog steeds met gewone toestellen die effectief een lichtflits geven. Vol in de remmen gaan, en jij gaat vrijuit.

Zelf pas ik die technieken al een hele eind niet meer toe, heb in de 1ste maand dat ik reed een snelheidsovertreding gehad met daarbij een mooie boete en 3 maand rijverbod, en sindsdien rijd ik echt redelijk op mijn snelheid. (dat was toen op een baan waar ik 90 mocht 110 ofzo, en leverde me 575€ op)

Als je nu in belgië 30/u of meer teveel rijdt, dan kom je sowieso voor de rechtbank terecht, dan krijg je niet eens de kans voor een "minnellijke schikking", en heb je dus enorm veel kans op intrekking van het rijbewijs.

edit: de link hieronder was geloof ik het oude systeem,
hier staan de nieuwe
http://automagazine.be/nl...elect=InfosServices_Taxes

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:50:
Ik zat ff te zoeken en de boetes in Belgie kunnen inderdaad hard oplopen. Is dat nieuw of was dat altijd al zo?
http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=151&

Die superboetes zijn er dacht ik reeds een jaar of 2. Maar ze zijn overlaatst opnieuw veranderd.

edit: Kom trouwens nooit met zo'n toestel die je een verwittiging geven bij radarcontroles aan in belgie, of je bent je auto ook kwijt. Als je hier rijdt dan luister je best naar bijvoorbeeld Q-music waar ze om het uur 'de vallende sterren' zeggen

[ Voor 24% gewijzigd door Brecht Laitem op 07-08-2006 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:53:
[...]

Mja, das niet het geval, er wordt vrij veel gecontroleerd, maar dat lost de situatie niet op; er wordt namelijk met onnozel materiaal gemeten.

vb. op grote banen die je af en toe rijdt, weet je gewoon waar ze kunnen staan, of ze staan rechts op de pechstrook, wat ook niet zo moeilijk is. Zie je daar een staan vertraag je gewoon. Van boven op bruggen wordt ook geflitst, dus als je een brug passeert gewoon ff vertragen.
's Nachts kan je helemaal doorgaan, rij gewoon kalm tot er iemand je voorbij vliegt, hang je er een 100tal meter achter aan dezelfde snelheid, en als die geflitst wordt doen ze het hier nog steeds met gewone toestellen die effectief een lichtflits geven. Vol in de remmen gaan, en jij gaat vrijuit.

Zelf pas ik die technieken al een hele eind niet meer toe, heb in de 1ste maand dat ik reed een snelheidsovertreding gehad met daarbij een mooie boete en 3 maand rijverbod, en sindsdien rijd ik echt redelijk op mijn snelheid.

Als je nu in belgië 30/u of meer teveel rijdt, dan kom je sowieso voor de rechtbank terecht, dan krijg je niet eens de kans voor een "minnellijke schikking", en heb je dus enorm veel kans op intrekking van het rijbewijs.
Tja, volgens wat ik uit het andere topic gelezen heb over je rijvaardigheden, kan je misschien beter toch niet te snel rijden. :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

DinX

Motormuis

Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:37:
Toch zal het ergens vandaan komen dat er in Belgie zoveel meer verkeersdoden vallen (ruim 2 maal zoveel als in Nederland). Denk zelf dat dat erdoor komt dat er in België nauwelijks op snelheid gecontroleerd wordt en dat de boetes volgens mij ook nog eens laag zijn.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=87

Je kan hier trouwens geen 5-10 km rijden tegenwoordig zonder een flitspaal tegen te komen.
Daarnaast zal het ook een rol spelen dat je in België je rijlessen kunt volgen bij iedereen. Dus niet iedereen krijgt de basisbeginselen goed uitgelegd. Nu weet ik ook wel dat je op een gegeven moment niet meer zo rijdt als bij rijles en dat je op bepaalde punten slordiger wordt, maar het kan zeker geen kwaad om bepaalde dingen wel aangeleerd te krijgen. Als het examen in België dan ook nog eens makkelijk is, dan is het wel erg aanlokkelijk om les te nemen bij je vader ofzo.
Laatst is in een test gebleken dat de mensen die van hun ouders hebben leren rijden een hoger slaagpercentage hadden bij het examen dan mensen die met een rijschool gaan.

Natuurlijk blijft het feit dat sommige mensen de verkeerde dingen kunnen aangeleerd krijgen zo. Maar je hebt ook het feit dat mensen diemet hun ouders rijden veel meer km's maken dan mensen die het bij de rijschool doen. als je het met de ouders doet moet je minstens 7 maanden rijden onder hun toezicht.

Het heeft elk z'n voor en nadelen.

En van dat hoger ongevallen percentage.
Misschien dat bovenstaande meespeelt daarin, maar zeker ook de dichtheid van het wegennet niet onderschaten, alsook het transitverkeer waarmee België te maken heeft.
Brecht Laitem schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:53:
[...]

http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=151&

Die superboetes zijn er dacht ik reeds een jaar of 2. Maar ze zijn overlaatst opnieuw veranderd.

edit: Kom trouwens nooit met zo'n toestel die je een verwittiging geven bij radarcontroles aan in belgie, of je bent je auto ook kwijt. Als je hier rijdt dan luister je best naar bijvoorbeeld Q-music waar ze om het uur 'de vallende sterren' zeggen
klopt; Stond vorige week nog in de krant. En kerel had een boete gekregen van €2750, een rijverbod van een jaar (+ opnieuw lessen en examen), en mocht z'n BMW afgeven.

En van die "vallende sterren". Daar was in een reportage ivm die kerel emt z'n BMW een agent op tv. Die vertelde gewoon dat agenten die aan het flitsen zijn ok gewoon Q-music of Stubru aan hebben staan; horen ze zichzelf erop, gaan ze gewoon ergens anders staan;

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 07-08-2006 11:03 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:20
Die zijn onlangs veranderd. Voor een snelheid tussen 120 en 130(het kan ook 140 zijn) is het een bepaald bedrag en voor iedere kilometer erboven is het 5 euro meer. Dus hoe rapper je rijdt hoe hoger de boete. Voor het lessen kun je idd je rijbewijs halen zonder dat je naar een rijschool gaat. Bij sommigen gaat dat goed maar bij anderen lukt dat wat minder. Maar als je een aantal keer gezakt bent voor je praktisch of theoretisch examen word je verplicht van lessen te nemen. En in je eerste jaar dat je rijbewijs hebt mag je ook geen overtredingen begaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 00:40
even een reactie op atmozz
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:13:
[...]

Ik heb misschien geen rijschool gevolgd, maar daar ga je na 20u rijden al naar je examen, ik heb gedurende een jaar meer dan 8u/week gereden, dus das meer dan 400u dat ik op de baan geweest ben. Ik denk dus dat je minstens even goed je auto onder controle kan houden als je zelf leren rijden hebt.
als je een verkeerde rijstijl aanleerd dan maakt het niet uit hoeveel je hebt gereden. Als ik dat ongelukje van je zo hoor dan is dat echt je eigen schuld geweest. Het gaat er bij auto rijden om:

(w)aarom (e)et (b)ep (h)aring?
Waarnemen, evalueren, bepalen, handelen.

het is bij jou waarschijnlijk op meerdere vlakken gewoon verkeerd gegaan.
ik ben dwars door een bocht gekomen, maar de andere bestuurder moet voor gelijk welke hindernis kunnen stoppen. Schade aan zijn auto kan eventueel op mij verhaalt worden, maar schade aan de tuin/afsluiting van het huis waar ik terechtgekomen ben is dan weer zijn fout omdat hij mij geraakt heeft waardoor ik weggeslaan ben
Dat is je eigen schuld niet de schuld van je tegenligger. Dit is echt een non argument. Een andere bestuurder heeft natuurlijk nooit schuld als er iemand op zijn weghelft gaat "spookrijden". jij veroorzaakt namelijk het ongeluk en niet hij.

Verder lijkt het me niet dat de schade aan de tuin op hem verhaald kan worden, dat is dan anders wel heel vreemd als dat zo in belgie gaat. Jij hebt namelijk het ongeluk veroorzaakt en dus ben jij verantwoordelijk voor de totale schade en de schade die voortvloeit uit dat ongeluk (in dit geval dus de tuin)
Verder is de 1ste procedure tegen het stad gent al opgestart, omdat een rioolputje te diep onder het wegdek zat en ik daarover ben beginnen slippen.
dit geeft alleen maar aan dat je niet goed waargenomen hebt wat de staat van de weg was. Als je had gezien dat de put te diep lag, had je voorbereidende handelingen kunnen treffen om te zorgen dat je niet een ongeluk zou hebben gemaakt. dwz. snelheid afnemen, andere plek op de baan kiezen etc...

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je hebt ergens op de snelweg (volgens mij de snelweg tussen Antwerpen enB brussel) opeens een voorrangskruising zitten. Dan rijd je lekker 120 ofzo en dan ineens een voorrangsbord 8)7 vlak daarna weer gewoon snelweg. Kan ook van Brussel naar Namen zijn.
Verder zijn de wegen ook wat minder in Belgie. Ooit een keer de uitspraak gehoord.
De spoorvorming in Belgie is zo erg dat ik een keer een motorfiets in een plas heb zien verdwijnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

[...]

Zelf pas ik die technieken al een hele eind niet meer toe, heb in de 1ste maand dat ik reed een snelheidsovertreding gehad met daarbij een mooie boete en 3 maand rijverbod, en sindsdien rijd ik echt redelijk op mijn snelheid. (dat was toen op een baan waar ik 90 mocht 110 ofzo, en leverde me 575€ op)

edit: de link hieronder was geloof ik het oude systeem,
hier staan de nieuwe
http://automagazine.be/nl...elect=InfosServices_Taxes
Da's inderdaad een erg slimme actie, op de snelweg :/

Kun je misschien je auto in fluoriscerend roze aanschaffen? In plaats van een airco of zo? Dan weet ik dat ik uit je buurt moet blijven als in en belgië ben (en dat ben ik best graag verder). Posts over je rijgedrag/kunsten gaan hierdoor niet echt in waarde omhoog O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 18:40

mace

Sapere Aude

Ik heb redelijk wat ervaring met kaartlezen voor mijn pa in belgië, dus ik kan meepraten :+

Ik vind het contrast in belgie heel groot, als je bijvoorbeeld bij luik komt vanaf de e25, dan wordt je zo om de stad en er onder geleid, dat is een prachtig stuk weg en prima voor elkaar, ben je echter luik voorbij dan gaat het mis. De afslag maastricht is zo slecht en onoverzichtelijk, op het moment dat je er af gaat kom je al het eerste weefvak tegen, dan heb je ongeveer 100m om in te voegen op de juiste baan, ben je de bocht om, heb je hetzelfde, en dan nog eens, en nog eens 8)7 Ze hebben het voor elkaar gekregen om 4 weefvakken in iets van 800m te frotten, en dat is niet leuk in het donker zal ik je zeggen :/ (de borden daar zien er uit alsof het hout met verf is, iig zijn ze gewoon _niet_ te zien in het donker, pas op het laaste moment, echt klote.

Over rijvaardigheden:

Wij hebben vanaf dijon tot aan nancy (dat is dus 200 km!!!)
achter 1 en de zelfde belg aangereden in de linker baan(wij gingen zo nodig gewoon rechts uiteraard), die die gehele tijd geen één keer rechts heeft gereden, kwam je achter hem, ging hij gewoon harder, ma-te-loos irritant. :(

Bij de tol hebben we hem geloosd want toen hij erachter kwam dat de oranje télépeage poortjes toch niet voor hem waren, vond hij het nodig om 3 poortjes schuin te doorkruisen en een mini-file te veroorzaken, zak :/

Er was ook een belgische carvanrijder die het niet nodig vond om voor zijn 2-asser verlengspiegels te monteren :/ Met hem hebben we dus bijna een ongeluk gehad omdat hij de carvan zowat tegen ons aan gooide toen hij een vrachtwagen wilde inhalen (wij zaten dus al naast hem)

Het concept disseldruk was hem ook onbekend, want dij had lekker de kont laag en de neus in de lucht, van de weg afhalen die idioten :( :(

Ik kan wel uren doorgaan maar dit was het ff :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik vind België vooral een uitdaging als je van de snelweg afgaat. De proviciale wegen zijn voor onduidelijk met in binnenbochten afslagen die niet aangekondigd worden.
Verder heb je altijd van die mooie wegen waar je met 80/90 km/u overheen kachelt om ineens in een plaatsje te rijden... :S

Gelukkig is mijn verblijf in België meestal beperkt tot 1 à 1,5 uur als ik op doorreis ben naar Frankrijk...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
TrailBlazer schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:07:
jVerder zijn de wegen ook wat minder in Belgie. Ooit een keer de uitspraak gehoord.
De spoorvorming in Belgie is zo erg dat ik een keer een motorfiets in een plas heb zien verdwijnen :p
:D Feit...
Vooral op het eerste rijvak is dit vaak erg. Komt natuurlijk door de vrachtwagens die te zwaar worden geladen en de belabberde asvalt. Mede daardoor heb je hier van die irritante 2-vaksrijders die weigeren op het 1e vak te rijden.

Om eventjes terug te komen op dat asvalt. In een vorig leven heb ik nog bouwkunde gestudeerd. Een leraar die vroeger wegenwerken deed vertelde toen het volgende: Bij inspecties bij de aanleg wordt er om de x aantal meter een cilinder geboord in het asvalt. Die cilinders gaan dan naar een labo om de sterkte, diepte,... te meten. Eenmaal die stalen genomen werden legde de controleur deze in zijn wagen en ging nog iets drinken met de verantwoordelijke. Ondertussen hadden de wegenwerkers zelf cilinders gemaakt die wel aan alle voorwaarden voldeden en verwisselden die terwijl de controleur aan het keuvelen was met de verantwoordelijke. Zo'n praktijken zullen nu wel niet meer gebeuren, maar het toont wel aan waarom er op zoveel plaatsen slechte wegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:04:

[...]

als je een verkeerde rijstijl aanleerd dan maakt het niet uit hoeveel je hebt gereden. Als ik dat ongelukje van je zo hoor dan is dat echt je eigen schuld geweest. Het gaat er bij auto rijden om:

(w)aarom (e)et (b)ep (h)aring?
Waarnemen, evalueren, bepalen, handelen.

het is bij jou waarschijnlijk op meerdere vlakken gewoon verkeerd gegaan.

[...]

Dat is je eigen schuld niet de schuld van je tegenligger. Dit is echt een non argument. Een andere bestuurder heeft natuurlijk nooit schuld als er iemand op zijn weghelft gaat "spookrijden". jij veroorzaakt namelijk het ongeluk en niet hij.

Verder lijkt het me niet dat de schade aan de tuin op hem verhaald kan worden, dat is dan anders wel heel vreemd als dat zo in belgie gaat. Jij hebt namelijk het ongeluk veroorzaakt en dus ben jij verantwoordelijk voor de totale schade en de schade die voortvloeit uit dat ongeluk (in dit geval dus de tuin)

[...]

dit geeft alleen maar aan dat je niet goed waargenomen hebt wat de staat van de weg was. Als je had gezien dat de put te diep lag, had je voorbereidende handelingen kunnen treffen om te zorgen dat je niet een ongeluk zou hebben gemaakt. dwz. snelheid afnemen, andere plek op de baan kiezen etc...
Inderdaad, lekker is dat als je gaat aangeven dat je tegenligger op tijd stil moet kunnen staan.

Serieus Atmoz: Ga naar een rijschool en neem daar like 10 uur les en het zal je verbazen hoeveel je leert en hoeveel veiliger je gaat rijden.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69

[...]

[...]
Tja, hier heb je wel zo'n rare regelingen hoor.
Voorbeeldje: je staat in de file. Er rijdt iemand vanachter bij je binnen. Van de slag knal jij tegen je voorligger => jij mag de schade aan je voorligger betalen! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Bertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:14:
[...]

Inderdaad, lekker is dat als je gaat aangeven dat je tegenligger op tijd stil moet kunnen staan.

Serieus Atmoz: Ga naar een rijschool en neem daar like 10 uur les en het zal je verbazen hoeveel je leert en hoeveel veiliger je gaat rijden.
nog beter idee is misschien om naar nederland te gaan en daar rijlessen te gaan nemen, serieus een dagje rijen doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was niet aan het spookrijden, alleen mijn achterkant stond op zijn gedeelte van de weg, ik gleed op dat moment misschien nog 30 km/u
Ik heb inderdaad het ongeluk veroorzaakt (ik moest daar namelijk niet zijn), en hij heeft inderdaad pech gehad dat ik daar reed, maar hij moet kunnen stoppen voor elke hindernis. Als ik mijn deur open staan heb op de baan, en een ander rijdt die af, is het ook degene die de deur af rijdt die in fout is. Hij moet namelijk kunnen stoppen voor elk obstakel op de weg. (Daar gaat sowieso rechtzaak van komen nog, komt er dus waarschijnlijk op neer welke partij het het beste kan uitleggen, wij krijgen sowieso niet veel terug voor die auto, dus hebben we er alle baat bij om het zo lang mogelijk te laten aanslepen, gaan we ook doen. Lang leve echte rechtsbijstand :+)
proficiat als jij op een onverlicht stuk weg een putje in het wegdek kan opmerken aan 50km/u, ik kan dat dus niet. Het is aan de stad gent om zijn kleine wegen te onderhouden, en daar zijn ook verschillende richtlijnen voor in welke staat wegen zich bevinden. Het is dus aan de stad om de wegen in die staat te houden dat ze voldoen, en indien nodig te herstellen. Zonder dit putje (ongeveer 10cm dieper dan rijbaan) had mijn auto niet geslipt. Er kan duidelijk aangetoond worden dat het dit putje is, mijn voorvelg heeft een enorme deuk en een klapband, terwijl er voor de rest NIETS aan de voorste helft van de auto is), en was er dus ook geen ongeval gebeurd. Er bestaat dus nog een reële kans dat ik niet eens in fout verklaard ga worden, en dat het stad voor alle kosten (auto's zijn het probleem niet, maar politie/ambulance/brandweer/mug/takeldiensten...) mag opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:16:
[...]

Tja, hier heb je wel zo'n rare regelingen hoor.
Voorbeeldje: je staat in de file. Er rijdt iemand vanachter bij je binnen. Van de slag knal jij tegen je voorligger => jij mag de schade aan je voorligger betalen! :/
das normaal, je ramt achterop bij de volgende auto, had je maar genoeg afstand moeten houden. Maar als ik me niet vergis mag je die schade weer verhalen op de auto achter je. Slechte verzekeraar als ie dat niet doet.

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 07-08-2006 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:17:
[...]

Ik was niet aan het spookrijden, alleen mijn achterkant stond op zijn gedeelte van de weg, ik gleed op dat moment misschien nog 30 km/u
Ja, maar dat achterste gedeelte van de auto hoort daa niet, dat kwam door jouw onkunde---> Jouw schuld
Ik heb inderdaad het ongeluk veroorzaakt (ik moest daar namelijk niet zijn), en hij heeft inderdaad pech gehad dat ik daar reed, maar hij moet kunnen stoppen voor elke hindernis. Als ik mijn deur open staan heb op de baan, en een ander rijdt die af, is het ook degene die de deur af rijdt die in fout is. Hij moet namelijk kunnen stoppen voor elk obstakel op de weg. (Daar gaat sowieso rechtzaak van komen nog, komt er dus waarschijnlijk op neer welke partij het het beste kan uitleggen, wij krijgen sowieso niet veel terug voor die auto, dus hebben we er alle baat bij om het zo lang mogelijk te laten aanslepen, gaan we ook doen. Lang leve echte rechtsbijstand :+)
Als ik voor jouw auto spring, midden op de snelweg, moet je kunnen stoppen voor mij? lijkt me een beetje vreemd he?
proficiat als jij op een onverlicht stuk weg een putje in het wegdek kan opmerken aan 50km/u, ik kan dat dus niet. Het is aan de stad gent om zijn kleine wegen te onderhouden, en daar zijn ook verschillende richtlijnen voor in welke staat wegen zich bevinden. Het is dus aan de stad om de wegen in die staat te houden dat ze voldoen, en indien nodig te herstellen. Zonder dit putje (ongeveer 10cm dieper dan rijbaan) had mijn auto niet geslipt. Er kan duidelijk aangetoond worden dat het dit putje is, mijn voorvelg heeft een enorme deuk en een klapband, terwijl er voor de rest NIETS aan de voorste helft van de auto is), en was er dus ook geen ongeval gebeurd. Er bestaat dus nog een reële kans dat ik niet eens in fout verklaard ga worden, en dat het stad voor alle kosten (auto's zijn het probleem niet, maar politie/ambulance/brandweer/mug/takeldiensten...) mag opdraaien.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:18:
[...]

das normaal, je ramt achterop bij de volgende auto, had je maar genoeg afstand moeten houden. Maar als ik me niet vergis mag je die schade weer verhalen op de auto achter je. Slechte verzekeraar als ie dat niet doet.
Dat is iets dat de rechter uitmaakt naar gelang de situatie denk ik.

Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen achterop een file knalt tegen 90km/u, dan heb je gegarandaard een kettingbotsing van 5 auto's ofzo. Dan mag je al 20 meter afstand houden in een file, zo'n massa hou je echt niet snel tegen.
Als iemand daarentegen je lichtjes raakt vanachter, en je knalt zo op je voorligger, dan is het echt wel je eigen fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

[...]
Daar heb je het dus mis. Neem als voorbeeld een automobilist die, parallel geparkeerd, zijn deur opgengooit en een fietser daar tegenaan rijdt. Auto altijd fout.

Dus, je blokkeert de weg en op een onoverzichtelijke plek, op een onnodige manier en je rijdt niet op die rijbaan, waar hij wel voor bedoeld is... Als jij ineens een rijstrook binnenglijdt en een ander - die daar absoluut niet de intentie toe heeft (kom nou zeg) - raakt jou dan, dan ben jij wel degelijk fout.
DinX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:23:
[...]

Dat is iets dat de rechter uitmaakt naar gelang de situatie denk ik.

Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen achterop een file knalt tegen 90km/u, dan heb je gegarandaard een kettingbotsing van 5 auto's ofzo. Dan mag je al 20 meter afstand houden in een file, zo'n massa hou je echt niet snel tegen.
Als iemand daarentegen je lichtjes raakt vanachter, en je knalt zo op je voorligger, dan is het echt wel je eigen fout.
Toch vraag ik mij af wat een rechtzaak hier zou doen. Ik heb het zelf ook één keer meegemaakt bij mijn vriendin in de auto, een kettingbotsing waarbij haar voorligger geraakt werd door haar auto, en beweerde dat hij die daarvoor had geraakt.. Meerendeels gaat dit niet via de rechter, maar wordt gesetteld tussen twee verzekeraars. Sinds wanneer ben je verplicht je poot op de rem te houden als je sowieso stilstaat? :?

[ Voor 27% gewijzigd door Ramzzz op 07-08-2006 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:18:
[...]

Nou, ik vind dat niet normaal. Als ik stilsta achter een auto om 2m afstand, vind ik dat ver genoeg.
Zelfs 1m is al genoeg, moet ik rekening houden met het feit dat er 1 of andere idioot mij vanachter kan aanrijden? :?
Kan ik de auto beter in de garage laten staan... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
[...]

als je weggleed reed je TE HARD, of waren je banden niet in orde, das ook jouw schuld (je bent verantwoordelijk voor een goed onderhouden auto.
[...]

Ik heb inderdaad het ongeluk veroorzaakt (ik moest daar namelijk niet zijn), en hij heeft inderdaad pech gehad dat ik daar reed, maar hij moet kunnen stoppen voor elke hindernis. Als ik mijn deur open staan heb op de baan, en een ander rijdt die af, is het ook degene die de deur af rijdt die in fout is. Hij moet namelijk kunnen stoppen voor elk obstakel op de weg.
lijkt me niet, deur openen is volgens mij gewoon een bijzondere verichting. Jij bent degene die moet opletten als je je deur opent. Verder zit jij fout, en dan heeft het er nog weinig mee te maken of hij wel of niet kon stoppen. Hij heeft het recht om door te rijden op zijn baan, het stoppen is dan niet verplicht. Zoals je zegt hij moet KUNNEN stoppen, waarschijnlijk kon hij dat, maar de verplichting is er niet.
[...]

proficiat als jij op een onverlicht stuk weg een putje in het wegdek kan opmerken aan 50km/u, ik kan dat dus niet.
dan had je geen 50km/u moeten rijden. Als je weet dat je niet alles kunt zien moet je langzamer rijden. Je gaat toch bij mist ook geen 120km/u rijden?
Het is aan de stad gent om zijn kleine wegen te onderhouden, en daar zijn ook verschillende richtlijnen voor in welke staat wegen zich bevinden.
Het is dus aan de stad om de wegen in die staat te houden dat ze voldoen, en indien nodig te herstellen. Zonder dit putje (ongeveer 10cm dieper dan rijbaan) had mijn auto niet geslipt. Er kan duidelijk aangetoond worden dat het dit putje is, mijn voorvelg heeft een enorme deuk en een klapband, terwijl er voor de rest NIETS aan de voorste helft van de auto is), en was er dus ook geen ongeval gebeurd. Er bestaat dus nog een reële kans dat ik niet eens in fout verklaard ga worden, en dat het stad voor alle kosten (auto's zijn het probleem niet, maar politie/ambulance/brandweer/mug/takeldiensten...) mag opdraaien.
tja maar het is ook aan jou om zo veilig mogelijk te rijden, en het is ook aan jou om te anticiperen wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Je schuift de fouten alleen maar af op een ander, maar probeer er nou een les uit te nemen, leer van je fouten daar zul je alleen maar een betere bestuurder van worden. Tuurlijk begrijp ik dat je de kosten wil verhalen (geef je geen ongelijk) maar probeer wel voor jezelf te erkennen dat je fout hebt gehandeld in die situatie en probeer daar je lessen uit te leren. Volgende keer kom je weer in die situatie, misschien heeft het dan een dodelijke afloop, dan kun je wel zeggen dat het niet je schuld is, maar als je dood bent heb je daar weinig aan. Als iemand anders dood is, dan loop je daar voor de rest van je leven mee. Dat is ook niet prettig

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 07-08-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:25:
[...]

Nou, ik vind dat niet normaal. Als ik stilsta achter een auto om 2m afstand, vind ik dat ver genoeg.
Zelfs 1m is al genoeg, moet ik rekening houden met het feit dat er 1 of andere idioot mij vanachter kan aanrijden? :?
Zie hierboven. Het hangt allemaal van de situatie af. Zulke zaken worden meestal ook een hel geprocedeer voor de rechter. (Hoeveel afstand hielden de wagens, was er felle regen/mist/..., hoe hard reed de achterop komende wagen, heeft die wegen moeten uitwijken voor een andere wagen,...)

Elke verzekeraar zal de schade moeten betalen van de wagen voor hem, waarna ze voor de rechter hun geld mogen gaan terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:23:

Als ik voor jouw auto spring, midden op de snelweg, moet je kunnen stoppen voor mij? lijkt me een beetje vreemd he?
Lijkt vreemd, maar boete krijg je er sowieso al voor.

Ik heb van dat accident al een boete binnen voor het rijden op de gelijkgrondse berm (ben namelijk over een beekje gevlogen) en een papier van de correctionele rechtbank voor onopzettelijke slagen en verwondingen, omdat de passagier van de tegenpartij met de mug afgevoerd is. (edit; heeft er trouwens niets aan over gehouden)

Dat was ook mijn intentie niet, maar het staat toch lekker op je strafblad.

(die boete wordt nog aangevochten, ik heb namelijk niet gereden in die berm)

@ hieronder; wat ook wel meespeelt is dat de tegenpartij niet geremd heeft, en gewoon doorgereden is en me geramd heeft. Ook van zijn kant is er dus geen reactie gekomen om het ongeluk te vermijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 15:14
Dit is wel heel erg, hij geeft toe niet te kunnen rijden en dan molt hij iemand zijn wagen en probeert hij de schuld nog in die persoon zijn schoenen te schuiven.

Ik denk dat ik maar naar nederland ga verhuizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:29:
[...]

Lijkt vreemd, maar boete krijg je er sowieso al voor.

Ik heb van dat accident al een boete binnen voor het rijden op de gelijkgrondse berm (ben namelijk over een beekje gevlogen) en een papier van de correctionele rechtbank voor onopzettelijke slagen en verwondingen, omdat de passagier van de tegenpartij met de mug afgevoerd is. (edit; heeft er trouwens niets aan over gehouden)

Dat was ook mijn intentie niet, maar het staat toch lekker op je strafblad.

(die boete wordt nog aangevochten, ik heb namelijk niet gereden in die berm)
Kan iemand dit door Babelfish halen of zo? Ik ken dat Belgisch jargon/bargoens hier niet allemaal en kan hier geen chocola van maken :+

Strafblad! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:28:
[...]

lijkt me niet, deur openen is volgens mij gewoon een bijzondere verichting. Jij bent degene die moet opletten als je je deur opent. Verder zit jij fout, en dan heeft het er nog weinig mee te maken of hij wel of niet kon stoppen. Hij heeft het recht om door te rijden op zijn baan, het stoppen is dan niet verplicht. Zoals je zegt hij moet KUNNEN stoppen, waarschijnlijk kon hij dat, maar de verplichting is er niet.
'k weet zo niet, maar als hij zo hard op Athmozz geknald is dat zijn passagier met de MUG moet weggevoerd worden, KON hij waarschijnlijk toch niet meer stoppen, want opzettelijk (uit principe, mijn baanvak, ik rij door :P ) zal hij er wel niet tegen gereden zijn :)
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:29:
[...]

@ hieronder; wat ook wel meespeelt is dat de tegenpartij niet geremd heeft, en gewoon doorgereden is en me geramd heeft. Ook van zijn kant is er dus geen reactie gekomen om het ongeluk te vermijden.
Da's ook afhankelijk hoever hij van jou af was, voor jij begon te slippen/vliegen natuurlijk.
Als dat net voor je auto plots gebeurd, moet je al goeie reflexen hebben om nog te kunnen remmen/uitwijken...

[ Voor 24% gewijzigd door Fire69 op 07-08-2006 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gelijkgrondse berm = sjieke wettelijke benaming voor het gras naast de weg
correctionele rechtbank behandeld de meeste strafrechtelijke zaken
"onopzettelijke slagen en verwondingen" is een type aanklacht, inhoud wordt duidelijk gesuggereerd
mug = spoeddienst van de ambulance die bij zware/zwaar uitziende ongevallen uitrukt

edit: hij is een uurtje of 3 in het ziekenhuis gebleven, en dan mocht hij al terug naar huis. Het dashboard van die peugeot was namelijk doormidden gebroken en tegen zijn borstkas en longen geslagen, waardoor hij wat ademhalingsproblemen had. Buiten 2 of 3 gekneusde ribben was er dus niets gebeurd.

Verder ben ik al van in het begin van de bocht beginnen slippen in dat putje, ik ben vanaan het putje pas 58 meter later tegen de tegenligger terecht gekomen, die mij gedurende die tijd normaal moest kunnen zien vanuit zijn positie. Op die baan mocht je 50 rijden, dus normaal heb je dan met 25 meter remweg voldoende, dus daar zit nog 33 meter tussen. Verder is zijn teller geblokkeerd op 53 na het ongeval.
(ik ga van de afstanden uit die de politie opgemeten heeft)

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:31:
[...]

Kan iemand dit door Babelfish halen of zo? Ik ken dat Belgisch jargon/bargoens hier niet allemaal en kan hier geen chocola van maken :+

Strafblad! :o
MUG = medische urgentie groep (een wegen die samen met de ambulance uitrukt met daarin een dokter). Die wordt uitgestuurd bij zware ongevallen en andere ernstige zaken. Zaken waar een verpleger/ambulancier alleen niet voldoende is.

Strafblad = een "document" waarop m'n je "zware vergrijpen" bijhoudt. Dus zaken die door een strafrechter worden uitgesproken. Dit wordt ook wel je bewijs van goed gedrag en zeden genoemd. Je hebt dit gregeld nodig (voornamelijk solicitaties). Bij de meeste mensen is dit blanco, maar als je dus wat op je strafblad hebt staan krijgt de werkgever (of iemand anders) dat dus te zien op je bewijs van goed gedrag en zeden.
Correctioneel is in het Belgische strafrecht de term die gebruikt wordt om de middencategorie van de misdrijven aan te duiden, met name de wanbedrijven. Het begrip wijst op de gedachte dat de dader nog voor verbetering of correctie in aanmerking komt.

Het Strafwetboek omschrijft als correctionele gevangennisstraffen, de gevangenisstraffen van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.

Zij worden opgelegd door een correctionele rechtbank.

Merk op dat criminele feiten of misdaden in België voor een assisenhof met een volksjury gebracht worden. In de praktijk worden echter meerdere zware feiten gecorrectionaliseerd. De wet van 4 oktober 1867 op de verzachtende omstandigheden geeft het openbaar ministerie de mogelijkheid om de vervolging in te stellen voor een gewone strafrechtbank als er verzachtende omstandigheden of verschoningsgronden aanwezig zijn. De raadkamer kan de verdachte dan naar de correctionele rechtbank verwijzen. Voor bepaalde gecorrectionaliseerde misdrijven kan die toch een hogere gevangenisstraf uitspreken, tot tien jaar.

[ Voor 36% gewijzigd door DinX op 07-08-2006 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Of je houdt je aan de regels en rijd gewoon de maximumsnelheid 8)7

* anandus heeft dit en het vorige topic gelezen en heeft heel erg de neiging om volgende keer via Duitsland naar Frankrijk te rijden.
Dat dit (rijbewijs zonder lessen) gewoon toegestaan is in België, ongelooflijk :/

Een auto besturen is 1 dingen, auto rijden is iets heel anders, een auto besturen is er maar een kwart van, driekwart is kijken, inschatten, etc.
Dát zijn de dingen die je leert met lessen.
Dat je niet kan schakelen, okee, maar dat je niet kan kijken is levensgevaarlijk, zeker omdat je jezelf overschat plus blijkbaar graag hard rijdt.

Ik moet ook zeggen dat ik het raar vind dat er 'superboetes' komen, terwijl je wel je rijbewijs zonder lessen kan halen, dat is toch inefficiënt en dom?

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 07-08-2006 11:40 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:25:
[...]

Mwah, als je gewoon in de een rijtje voor het stoplicht staat zou de standaard geleerde afstand (achterwielen voorganger zien) genoeg moeten zijn, binnen de bebouwde kom that is. Maar als ik achteraan de rij sta bij een stoplicht houd ik altijd nog wat extra ruimte over. Zeker als je op een 80km/u weg zit, dan kan je ze wel aan zien komen denderen, mooi metertje extra en voet op de rem(scheelt ook behoorlijk; wanneer je auto in je vrij hebt ongeremd schiet je zo een stuk verder vooruit).
Maargoed, zeker op de snelweg heb ik altijd geleerd bij filevorming of wat dan ook altijd een flinke slok ruimte over te houden als je achteraan staat.

Reed gisteravond nog over de afsluitdijk waarvan de brug open stond, goed aangegeven met lichtborden enzo, dan zie je nog een stel vakantiegangers volbepakt aan komen scheuren die even boven op de rem gaan en zo wel heel dicht achter je stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht Laitem
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:35:
edit: hij is een uurtje of 3 in het ziekenhuis gebleven, en dan mocht hij al terug naar huis. Het dashboard van die peugeot was namelijk doormidden gebroken en tegen zijn borstkas en longen geslagen, waardoor hij wat ademhalingsproblemen had. Buiten 2 of 3 gekneusde ribben was er dus niets gebeurd.
Dat ze hem meenemen naar het ziekenhuis en dat er een mug team ter plaatse komt is meer dan normaal. De persoon kan namelijk een klaplong krijgen en testen in het ziekenhuis moeten daarover uitsluitsel geven. Het is beter dat ze daar met een MUG team afkomen en er niets aan de hand is, of dat er één ambulancier afkomt en dat de persoon in kwestie een klaplong of iets dergelijks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Fire69 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:33:
[...]

'k weet zo niet, maar als hij zo hard op Athmozz geknald is dat zijn passagier met de MUG moet weggevoerd worden, KON hij waarschijnlijk toch niet meer stoppen, want opzettelijk (uit principe, mijn baanvak, ik rij door :P ) zal hij er wel niet tegen gereden zijn :)
bij wet maakt het weinig uit. Hij kan hoogstens een boete krijgen voor te hard rijden.
[...]

Da's ook afhankelijk hoever hij van jou af was, voor jij begon te slippen/vliegen natuurlijk.
Als dat net voor je auto plots gebeurd, moet je al goeie reflexen hebben om nog te kunnen remmen/uitwijken...
als iemand voor de auto springt heeft de auto toch altijd schuld. Het bewijs leveren dat het opzettelijk was en dat het in zo'n situatie was dat je niet kon remmen of uitwijken is zo ontzettend moeilijk dat dit vrijwel nooit gedaan wordt. Het wordt een ander verhaal als het een motor betreft. deze moeten namelijk standaard verzekerd worden en dus kun je ook schade en letsel verhalen op deze gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ej, ik weet prima wat een strafblad is, da's gewoon ABN, maar een mug... en dat Vlaamse jargon. ;)

53 km/u wordt na correctie op ijking gewoon een wettig veilige en geoorloofde snelheid op een 50 km/u weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anandus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:37:
Of je houdt je aan de regels en rijd gewoon de maximumsnelheid 8)7

knip

Dat je niet kan schakelen, okee, maar dat je niet kan kijken is levensgevaarlijk, zeker omdat je jezelf overschat plus blijkbaar graag hard rijdt.
Ik rijd graag hard, is dat een synoniem dat ik het ook doe? Ik hou me aan de regels en meestal ook aan de maximumsnelheid (of het moet een zone 30 zijn op een 2x2vaksbaan, dan rijd ik toch 50), en als ik erover ga zal het echt niet zoveel zijn, misschien 130a135, maar zeker niet meer.
Dat ik mezelf overschat heb, niet echt, ik ken die baan héél goed, ik doe ze redelijk frequent. Het enige wat ik overschat heb is de auto. Ik heb altijd op michelin/pirelli banden gereden en nu lagen er GB banden op. Of het daaraan ligt kan ik niet zeggen, heb nog geen klapbanden gehad met deftige merken erop.

Het is trouwens niet abnormaal dat je van de baan gaat/begint te slingeren als je in een bocht een klapband krijgt, ook al rijd je maar 50km/u.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:42:
Ej, ik weet prima wat een strafblad is, da's gewoon ABN, maar een mug... en dat Vlaamse jargon. ;)

53 km/u wordt na correctie op ijking gewoon een wettig veilige en geoorloofde snelheid op een 50 km/u weg. :)
Sinds enkele wegen moet er geen correctie meer berekend worden.
een rechter heeft toen uitgesproken dat de agenten die de controle's doen opgeleid zijn om de radar's goed op te stellen en dat de afwijking dan nihil zou moeten zijn.

Dit was in een zaak dat iemand zo een "paar-km-boete" had aangevecht voor de rechtbank.

Et voila, jurisprudentie ... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:42:

niet in nederland... daar krijg je gewoon een bon, ook al is het 1 km te hard. Bedenk dan wel dat je gewoon echt veel te hard rijdt als je een bon krijgt. Bij correctie op ijking gaat er gewoon zoveel vanaf dat je zonder meer kunt zeggen dat je te hard rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:44:
Ik rijd graag hard, is dat een synoniem dat ik het ook doe? Ik hou me aan de regels en meestal ook aan de maximumsnelheid (of het moet een zone 30 zijn op een 2x2vaksbaan, dan rijd ik toch 50), en als ik erover ga zal het echt niet zoveel zijn, misschien 130a135, maar zeker niet meer.
Dat ik mezelf overschat heb, niet echt, ik ken die baan héél goed, ik doe ze redelijk frequent. Het enige wat ik overschat heb is de auto. Ik heb altijd op michelin/pirelli banden gereden en nu lagen er GB banden op. Of het daaraan ligt kan ik niet zeggen, heb nog geen klapbanden gehad met deftige merken erop.
Joh, het ergste is nog dat je er heilig van overtuigd bent dat je KAN rijden, maar al je reacties vandaag geven meer en meer aan dat je dat gewoon niet kan. Zonder enige vorm van officele les, zonder 100K + KM kan je gewoon niet van jezelf zeggen dat je KAN rijden. In een aantal standaard situaties kan je niet eens je auto in bedwang houden!

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:47:
[...]

niet in nederland... daar krijg je gewoon een bon, ook al is het 1 km te hard. Bedenk dan wel dat je gewoon echt veel te hard rijdt als je een bon krijgt. Bij correctie op ijking gaat er gewoon zoveel vanaf dat je zonder meer kunt zeggen dat je te hard rijdt.
in nederland krijg je een bon vanaf 4 km/h te snel. die correctie is niet zoveel hoor. 3km of 3%(>100km). da's meestal een paar km cadeau, maar ze staan niet altijd perfect uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
[...]

is dit ook weer belgisch ofzo? bedoel je dat je op 120km banen 130 of 135 rijdt?
Dat ik mezelf overschat heb, niet echt, ik ken die baan héél goed, ik doe ze redelijk frequent.
daar zit het gevaar in, je rijdt de baan regelmatig en dus begin je wat laks te worden met opletten. Zoals ik al zei, als je die put niet gezien had rijd je dus gewoon te snel.
Het enige wat ik overschat heb is de auto. Ik heb altijd op michelin/pirelli banden gereden en nu lagen er GB banden op. Of het daaraan ligt kan ik niet zeggen, heb nog geen klapbanden gehad met deftige merken erop.
non argument, met 50 door een bocht is zowieso te snel. Ik heb het al eerder gezegd, je kunt best de kosten verhalen, maar aub erken voor jezelf dat je fouten hebt gemaakt, leer ervan en zorg dat je niet weer die fouten maakt (neem een rijlesje ofzo). Volgende keer vallen er doden en dan kom je gewoon niet meer weg met "het was niet mijn fout". De psychologische traumas die je eraan overhoud zijn gewoon niet het geld waard. Of als je in het ziekenhuis ligt met een geamputeerde been dan kun je best schade verhalen, maarja je bent wel je been kwijt (of misschien nog erger, je leven)
Het is trouwens niet abnormaal dat je van de baan gaat/begint te slingeren als je in een bocht een klapband krijgt, ook al rijd je maar 50km/u.
ik weet niet hoe de bocht was, maar als het in de stad is (je had het over gent) dan moet je niet met 50 een bocht nemen. Das veel te snel, zeker aangezien 50 de snelheidslimiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zie echt anderen die wel met de rijschool hun rijbewijs gehaald hebben, die extreem veel slechter rijden dan mij (stilvallen, kraken tijdens schakelen, verkeersborden negeren...), terwijl ik er anderen ken die zelf hebben leren rijden (met ouders dus) en die het wél goed kunnen.

Twee vrienden van me hebben met hun ouders leren rijden, en rijden gewoon wekelijks een paar 100km, en die hebben in 2 jaar ook nog geen enkel ongeval, en ook amper boete's binnen gekregen, wat er op wijst dat het dus wel kan.

Waarom zou 6u officiele les (dat was het minimumpakket toen ik leerde rijden) beter zijn dan 400u les van mijn vader. In 6u kan je no way deftig rijden + al je maneuvers onder de knie hebben, dat kan gewoon niet.

En meer dan 100.000km voor je kan rijden, dan kan mijn vader ook amper rijden (hij rijdt maar iets van een 3000km/jaar) en heeft zijn rijbewijs nog van in de tijd dat je gewoon je naam moet gaan opschrijven in het gemeentehuis. Heeft ondertussen 25 jaar of langer, weet het niet, zijn rijbewijs en nog geen enkel ongeval gehad. Hij kan dus ook niet rijden?

Zet gelijk wie in een auto gelijk onze hyundai met van die brol-GB rubbers eronder, en de eerste bocht zal hij schuiven. Als ik mee rijd naar lanparty's en ik volg iemand, dan rijdt die gewoon rustig en neemt zijn bochten normaal zonder afremmen, terwijl ik voor de bocht vol in de remmen moet om hem te kunnen nemen zonder slippen. Dit zegt veel over de wegligging van die auto. Krijg daarmee een klapband, en ik wil jou die auto ook wel mooi op je rijvak zien houden.

edit: bocht is echt overdreven gezegd; het kruisje staat op de plek waar ik van de baan gegaan ben.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/my_space/PD/GoT/auto/plek.JPG

Echt bocht is dit niet, kijk maar naar de schaal, daar kan je makkelijk aan 50/u rijden.

ik kwam dus van linksboven

@ gunner, t was foutje, is er 3000 (anders kochten we ook geen auto, taxi zou goedkoper zijn dan).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:55:
[...]
non argument, met 50 door een bocht is zowieso te snel. Ik heb het al eerder gezegd, je kunt best de kosten verhalen, maar aub erken voor jezelf dat je fouten hebt gemaakt, leer ervan en zorg dat je niet weer die fouten maakt (neem een rijlesje ofzo). Volgende keer vallen er doden en dan kom je gewoon niet meer weg met "het was niet mijn fout". De psychologische traumas die je eraan overhoud is gewoon niet het geld waard. Of als je in het ziekenhuis ligt met een geamputeerde been dan kun je best schade verhalen, maarja je bent wel je been kwijt (of misschien nog erger, je leven)
Athmozz gaf eerder aan dat hij 'in zijn 2' een bocht ingaat, dus dat maakt het niet veiliger of zo... wielspin, over/onderstuur, the lot! :/

En als we de statistieken over 'jonge mannen en autorijden' meenemen, dan nemen de kansen op een ongeluk ook nog toe, hij is 20...

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 07-08-2006 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ach, ik sta van weinig nog versteld. Een wagen welke 20m hoog in de bomen beland zonder enige James Bond snufjes, het kan allemaal. Kwestie van de juiste chauffeur op de juiste plek in het juiste voertuig en vooral geen rijkunsten.

Je zit gewoon zodanig fout dat je de fysieke mogelijkheden van de wagen hebt beproeft :Y

Maar wat rijden in België betreft. Gisteren lekker van Eupen naar Malmedy geweest over de Baraque michel waarbij ik toch op de noodzakelijke verbindingen tussen de bochten lekker heb liggen pieken in de 5de. Iedere Duitser en Belg gingen met de wagen aan de kant zodat ik er makkelijk langs kan. Alleen de Nederlandse wagens bleven stug tegen de middenlijn rijden? Waarschijnlijk niet zo bekend in de regio dus laten we het maar gaan.

Maar gisteren op de A2 ter hoogte van Born een file van caravans rechts, geen probleem. Iedereen moet ook naar huis. Gaan ze links 105km/h rijden voor een afstand van 6km :| Dat is wel enerverend.

De beste stuurlui staan aan wal. Iedereen in het buitenland rijdt wat voorzichtiger als je niet bekend bent in de regio. Daar ga je ook niet als een door de duivel op de hielen gezeten chauffeur met 180km/h door de bocht. Wel raar overigens, de wagens stonden op het rijvak geparkeerd? :+

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 12:07 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:58:
En meer dan 100.000km voor je kan rijden, dan kan mijn vader ook amper rijden (hij rijdt maar iets van een 300km/jaar) en heeft zijn rijbewijs nog van in de tijd dat je gewoon je naam moet gaan opschrijven in het gemeentehuis. Heeft ondertussen 25 jaar of langer, weet het niet, zijn rijbewijs en nog geen enkel ongeval gehad. Hij kan dus ook niet rijden?
Kort door de bocht; ja. Mensen die weinig op de weg zitten kunnen gewoon slechter situaties inschatten dan mensen die voor bv hun werk veel km's maken.

Dat je je rijbewijs 25 jaar hebt zegt niets over het feit dat je kan rijden ja of nee. Dat ie per jaar maar 300km maakt betekend gewoon weinig ervaring.

* Gunner rijdt 300km per dag

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 07-08-2006 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:47:
[...]

Oh nee hoor. Voor de bebouwde kom staat de flitser op 56 insgesteld, minus wettelijke correctie krijg je dan een boete voor 53. Op de teller van de gemiddelde auto rij je dan al 60+.
Het is echt niet zo dat je voor 51 km/h in Nederland een bekeuring krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
Gunner schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:01:
Kort door de bocht; ja. Mensen die weinig op de weg zitten kunnen gewoon slechter situaties inschatten dan mensen die voor bv hun werk veel km's maken.

Dat je je rijbewijs 25 jaar hebt zegt niets over het feit dat je kan rijden ja of nee.
Ervaring is belangrijk, maar het maken van veel kilometers moet ook niet overschat worden, aangezien mensen erdoor gaan denken dat ze beter kunnen rijden dan dat ze daadwerkelijk kunnen en ze zichzelf verkeerde gewoontes aanleren. Mensen die bv net hun rijbewijs hebben gehaald doen sommige dingen nog 'netjes', zoals bv je knipperlicht aandoen als je van richting veranderd, maar veel mensen vinden dat overdreven en leren dat weer af. Tegenwoordig lijkt het volgens mij zelfs een nationale sport te worden om zonder richting aan te geven van richting te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

[...]

Dat je je rijbewijs 25 jaar hebt zegt niets over het feit dat je kan rijden ja of nee.
Dat je nog geen ongeval hebt gehad ook niet. Voor hetzelfde geld anticiperen de automobilisten in de buurt gewoon beter op het gedrag van de persoon die al jaren rijdt zonder ongeval.

een goed voorbeeld zijn de oudjes op de weg. Statistisch gezien maken die de minste ongevallen. Maar als je ze dan ziet rijden (45 waar je 70 mag bvb, had er gisteren nog 1 voor me die tegen 25 reed waar je 50 mocht en kan) dan is het gewoon niet veilig wat ze doen.

Geen richtingaanwijzers gebruiken (tot frustratie van andere mensen), té traag rijden (ja dat kan ook imho), inhalen op de snelweg tegen 95 km/uur,....

Statistisch gezien rijden die mensen veiliger ja, maar als je het dan in de praktijk ziet...

En zoals hierboven reeds gezegd wordt, zelfs veel km maken zegt niks.
Check al de lease bakjes maar eens op de weg, en kijk eens naar het rijgedrag van veel van die mensen. (Ik wil niet generaliseren, maar ik spreek gewoon uit mijn ervaring) Trekken zich de ballen aan van veel regels (richting aangeven, voorrang,...). En de personen in die leasebakken zin meestal degenen die erg veel km's maken voor hun werk.

[ Voor 16% gewijzigd door DinX op 07-08-2006 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Oscar Mopperkont schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:04:
Ervaring is belangrijk, maar het maken van veel kilometers moet ook niet overschat worden, aangezien mensen erdoor gaan denken dat ze beter kunnen rijden dan dat ze daadwerkelijk kunnen en ze zichzelf verkeerde gewoontes aanleren.
Eens. Daarom geef ik ook aan dat ik het gevaarlijk vind dat iemand zichzelf een goede chauffeur noemt. Ik zal dat persoonlijk niet van mezelf zeggen. Dat mogen anderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

DinX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:05:
[...]

Dat je nog geen ongeval hebt gehad ook niet. Voor hetzelfde geld anticiperen de automobilisten in de buurt gewoon beter op het gedrag van de persoon die al jaren rijdt zonder ongeval.

een goed voorbeeld zijn de oudjes op de weg. Statistisch gezien maken die de minste ongevallen. Maar als je ze dan ziet rijden (45 waar je 70 mag bvb, had er gisteren nog 1 voor me die tegen 25 reed waar je 50 mocht en kan) dan is het gewoon niet veilig wat ze doen.

Geen richtingaanwijzers gebruiken (tot frustratie van andere mensen), té traag rijden (ja dat kan ook imho), inhalen op de snelweg tegen 95 km/uur,....

Statistisch gezien rijden die mensen veiliger ja, maar als je het dan in de praktijk ziet...
En dan 'veroorzaakt' de achteroprijdende jongere die gewoon 100-120 rijdt, maar het niet bijtijds zag aankomen wegens niet gebruiken van richtingaanwijzer of zo het ongeluk ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Ramzzz op 07-08-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05

BCC

Nog zo iets onzinnigs: je mag in belgie ook een lichte motor rijden met een autorijbewijs.

Laatst reed ik in Gent en toen moest ik fors remmen voor een voetganger die toch ineens wou oversteken op een onoverzichtelijke zebra. Motorrijder achter me trapt vol de ACHTERREM in en gaat op z'n plaat. Remmen op een motor is super belangrijk en is ook het eerste wat je leert tijdens je rijlessen. Uiteraard heb ik de auto even aan de kant gezet, maar de beste man was vooral geschrokken en had niet zoveel, behalve wat mooie krassen op z'n motor.

Verder zijn kruisingen e.d. in Belgie belachelijk onoverzichtelijk. Zo zit er in Gent een kruising waar 6 wegen op uit komen, 4 voetgangersoversteek plaatsen zijn en waar een tram dwars over heen gaat. De stoplichten gaan van rood naar oranje knipperend: zoek het maar uit.

Of ook in Gent: Gescheiden rijbanen, met links de supermarkt Als je linksaf wil moet je RECHTS voorsorteren! Je komt dan scheef in de rij van mensen die van rechts komen te staan..

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 07-08-2006 12:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
DinX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:47:
[...]

... had aangevecht voor de rechtbank.

Psst... aangevochten.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:58:
ik zie echt anderen die wel met de rijschool hun rijbewijs gehaald hebben, die extreem veel slechter rijden dan mij (stilvallen, kraken tijdens schakelen, verkeersborden negeren...), terwijl ik er anderen ken die zelf hebben leren rijden (met ouders dus) en die het wél goed kunnen.
ten eerste heb je absoluut geen ijkpunt van wat goed rijden is. Zeker na alles wat je net hier verteld hebt.

ten tweede is het feit dat andere van een rijschool afkomen die slechter rijden dan jou geen vrijbrief voor jou om dan alle argumenten maar even in de wind te slaan. Dat is gewoon dom.
Twee vrienden van me hebben met hun ouders leren rijden, en rijden gewoon wekelijks een paar 100km, en die hebben in 2 jaar ook nog geen enkel ongeval, en ook amper boete's binnen gekregen, wat er op wijst dat het dus wel kan.
dat zegt absoluut niets. laat ze maar even in amsterdam of in parijs rijden. Als ze dat kunnen dan ben ik pas overtuigt dat ze goed kunnen rijden.
Waarom zou 6u officiele les (dat was het minimumpakket toen ik leerde rijden) beter zijn dan 400u les van mijn vader. In 6u kan je no way deftig rijden + al je maneuvers onder de knie hebben, dat kan gewoon niet.
ik weet niet hoe je pa rijdt, maar zoals ik eerder zei. Als je slechte rijgewoontes aangeleerd krijgt dan maakt het niets uit hoelang je rijdt. Sterker nog, als je lang met verkeerde gewoontes rijdt wordt je een erger gevaar op de weg dan als je net rijdt (aangezien je dan nog wel op 1000 en 1 dingen let)

en het is niet belangrijk om alle maneuvres te kunnen. het kijken en weten waar je op moet letten is het ALLERBELANGRIJKSTE. als je niet acheruit in kan parkern WHO CARES. Er zijn lang niet zoveel slachtoffers gevallen bij het fout inparkeren als bij het slecht kijken op de snelweg.
En meer dan 100.000km voor je kan rijden, dan kan mijn vader ook amper rijden (hij rijdt maar iets van een 300km/jaar) en heeft zijn rijbewijs nog van in de tijd dat je gewoon je naam moet gaan opschrijven in het gemeentehuis.
Je zegt nu gewoon zelf dat je vader niet echt een goede chauffeur is, en daar heb je dan 400 uur mee gereden.
Heeft ondertussen 25 jaar of langer, weet het niet, zijn rijbewijs en nog geen enkel ongeval gehad. Hij kan dus ook niet rijden?
als hij maar 300km/jaar rijd da is het niet onlogisch dat hij geen ongelukken heeft gehad
Zet gelijk wie in een auto gelijk onze hyundai met van die brol-GB rubbers eronder, en de eerste bocht zal hij schuiven. Als ik mee rijd naar lanparty's en ik volg iemand, dan rijdt die gewoon rustig en neemt zijn bochten normaal zonder afremmen, terwijl ik voor de bocht vol in de remmen moet om hem te kunnen nemen zonder slippen. Dit zegt veel over de wegligging van die auto. Krijg daarmee een klapband, en ik wil jou die auto ook wel mooi op je rijvak zien houden.
ik wil best wel eens een ritje met je maken (ik als bestuurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:59:

Athmozz gaf eerder aan dat hij 'in zijn 2' een bocht ingaat, dus dat maakt het niet veiliger of zo... wielspin, over/onderstuur, the lot! :/
In welke versnelling draai jij aan 25a30? Als ik in het stad rijd, ga ik nooit een bocht sneller dan 30/u nemen (als het een is waar huizen tot de hoek staan zelfs maar aan 10a15/u).

Verder is het ook te zien wat je onder een bocht verstaat, een afwijking van 30° in de baan is niet echt een bocht om voor te vertragen, dus dat neem je gewoon in dezelfde versnelling dan je al reed.

edit: @Justice-Strike, van mij zou je mogen, alleen ga je eerst nogal wat reparatiekosten betalen.
achterkant van de wagen : http://users.telenet.be/my_space/PD/Afbeelding%20015.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 07-08-2006 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:04:
Op de teller van de gemiddelde auto rij je dan al 60+.
Hangt vanaf van de goodwill van de fabrikant. Als ik 120 rijdt dan zitten enkele moord en brand te roepen dat ik op de snede van het gevaar van een boete rijd. Hun teller geeft dan 130 aan ;) En ik heb geen speedohealer ofzo :+
BCC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:09:
Nog zo iets onzinnigs: je mag in belgie ook een lichte motor rijden met een autorijbewijs.
Dat mag niet meer. Enkel een bepaalde groep welke hun rbw hebben gehaald voor het jaar 2000 meen ik. En dan is het een 125cc met 11kW maximaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 12:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Vooral dat knooppunt achter Luik om richting Aachen/Spa/Vervier te gaan. Rij je de snelweg af moet je daar boven in de remmen en voorrang verlenen of voorrang krijgen. Gemiddelde rijder zal het wel doorhebben, maar ooh wat heb ik daar al vaak bijna ongelukken gehad. Zo onlogisch hoe ze daar bouwen, geen id wie het verzonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Maasluip schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:04:
[...]

Oh nee hoor. Voor de bebouwde kom staat de flitser op 56 insgesteld, minus wettelijke correctie krijg je dan een boete voor 53. Op de teller van de gemiddelde auto rij je dan al 60+.
Het is echt niet zo dat je voor 51 km/h in Nederland een bekeuring krijgt.
dat moet je mijn vriend dan maar even vertellen die kreeg een boete voor 19 euro (of 23) voor 1 km/h te har

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 105758 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:11:
Vooral dat knooppunt achter Luik om richting Aachen/Spa/Vervier te gaan. Rij je de snelweg af moet je daar boven in de remmen en voorrang verlenen of voorrang krijgen. Gemiddelde rijder zal het wel doorhebben, maar ooh wat heb ik daar al vaak bijna ongelukken gehad. Zo onlogisch hoe ze daar bouwen, geen id wie het verzonnen heeft.
Dat ja :X Dat knooppunt van Lummen is het gevaarlijkste. Ik kom er niet graag, ik ga dan liever rechtdoor of ik ga eerder af en vervolg mijn weg binnendoor.
Klopt. Ik ben ook een beetje "angstig" als ik weer na de winter op de motor rijd. Ik ben het gevoel kwijt, de ervaring en het inzicht. Daarom dat ik de eerste 500km rustig rijdt en vooral continu rijdt.

Na 500km heb ik dat toch weer terug en nu rijd ik weer als vanouds.
300km op een dag zegt ook weinig. Het gaat erom wat voor kilometers het zijn. 300km tegen een aardig tempo in de randstad of 300km op de snelweg. In het laatste is het gewoon cruise control op 150km/h en zo 2 uur sturen. Dan heb je ook die 300km ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Athmozz, ik hoop niet voor je dat je vader je je geholpen heeft met het bemachtigen van je rijbewijs. Ik zou het persoonlijk niet graag leren van iemand die maar 300km per jaar rijdt, af en toe naar de supermarkt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05

BCC

Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:10:
[...]

Dat mag niet meer. Enkel een bepaalde groep welke hun rbw hebben gehaald voor het jaar 2000 meen ik. En dan is het een 125cc met 11kW maximaal.
Thank god. Nou nog verplichte rijlessen :) Vriendin van me (belgische) ging laatst haar brommer certificaat verlengen en kreeg een autorijbewijs terug. :X Ik stap niet bij d'r in!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gunner schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:15:
Athmozz, ik hoop niet voor je dat je vader je je geholpen heeft met het bemachtigen van je rijbewijs. Ik zou het persoonlijk niet graag leren van iemand die maar 300km per jaar rijdt, af en toe naar de supermarkt dus.
Zit foutje ingeslopen, hij rijdt er 3000. Is nog niet veel, maar kom. Trouwens, ik leer een goede vriendin van mij rijden }). Wel nog maar op privéterrein, ze is nog geen 17, maar het is nu trouwens veranderd, je bent ook in belgie verplicht om naar de rijschool te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
BCC schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:15:
[...]

Thank god. Nou nog verplichte rijlessen :) Vriendin van me (belgische) ging laatst haar brommer certificaat verlengen en kreeg een autorijbewijs terug. :X Ik stap niet bij d'r in!
? is dat zo makkelijk in belgie :S pfff. ik ga nu zeker met een boog om belgie heen als ik ergens naartoe moet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:10:
[...]

In welke versnelling draai jij aan 25a30? Als ik in het stad rijd, ga ik nooit een bocht sneller dan 30/u nemen (als het een is waar huizen tot de hoek staan zelfs maar aan 10a15/u).

Verder is het ook te zien wat je onder een bocht verstaat, een afwijking van 30° in de baan is niet echt een bocht om voor te vertragen, dus dat neem je gewoon in dezelfde versnelling dan je al reed.

edit: @Justice-Strike, van mij zou je mogen, alleen ga je eerst nogal wat reparatiekosten betalen.
achterkant van de wagen : http://users.telenet.be/my_space/PD/Afbeelding%20015.jpg
Rotondes, bebouwde kom (voorrang of groen verkeerslicht), ik rijd meestal gewoon in de 3e versnelling verder, al zal dat niet met elke auto even prettig gaan, qua toerental. Moet ik vrijwel tot stilstand komen, zal ik naar de 2e terugzakken ja. Ik probeer te allen tijde te zorgen voor een soepele doorstroming in het verkeer, en alle extra (teveel) schakelacties of niet tijdig optrekken dragen daar niet echt toe bij. Maar ik zie/hoor dan ook wel erg veel mensen eindeloos in de 1e of 2e versnelling doorrijden in de bebouwde kom. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vriendin van me (belgische) ging laatst haar brommer certificaat verlengen en kreeg een autorijbewijs terug. :X Ik stap niet bij d'r in!
Dat is dan een fout bij de administratie. Kan gebeuren, zelfs in Nederland. Zo kan ik ook alle RBW's krijgen als je het maar goed aanpakt. Maar bij een controle zal ze wel door de mand vallen.
Thank god. Nou nog verplichte rijlessen :)
Die verplichte rijlessen zijn wel goed vind ik ja. Maar thank god? Waarschijnlijk doe jij dat om de verkeerde redenen dan ik. Ik vind het goed dat mensen niet meer op een gevaarlijk voertuig mogen rijden. 125cc en 11kW, dat is maximaal 90km/h als je een TW125 hebt. Dat is pas levensgevaarlijk en daarom vind ik het goed dat ze het hebben afgeschaft.

Rijlessen voor de motor, het is net als fietsen alleen voor gevorderden :+

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik neem rotondes gewoon in de 2de versnelling.

50km/h bij gewone rechte wegen 3de versnelling (voor het afremmen en optrekken bij kruisingen heb je gewoon wat extra power nodig)
voor Voorrangswegen of rechte wegen zonder kruising 4de versnelling. lekker brandstof zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

justice_strike schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:20:
ik neem rotondes gewoon in de 2de versnelling.

50km/h bij gewone rechte wegen 3de versnelling (voor het afremmen en optrekken bij kruisingen heb je gewoon wat extra power nodig)
voor Voorrangswegen of rechte wegen zonder kruising 4de versnelling. lekker brandstof zuinig.
zo doe ik het ook, soms blijf ik in 3de hangen, want voor 4de moet ik 60 rijden om het toerental nog op 1900 te houden, daaronder gaat de motor beu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 15-06 21:44
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:35:
gelijkgrondse berm = sjieke wettelijke benaming voor het gras naast de weg
correctionele rechtbank behandeld de meeste strafrechtelijke zaken
"onopzettelijke slagen en verwondingen" is een type aanklacht, inhoud wordt duidelijk gesuggereerd
mug = spoeddienst van de ambulance die bij zware/zwaar uitziende ongevallen uitrukt

Verder ben ik al van in het begin van de bocht beginnen slippen in dat putje, ik ben vanaan het putje pas 58 meter later tegen de tegenligger terecht gekomen, die mij gedurende die tijd normaal moest kunnen zien vanuit zijn positie. Op die baan mocht je 50 rijden, dus normaal heb je dan met 25 meter remweg voldoende, dus daar zit nog 33 meter tussen. Verder is zijn teller geblokkeerd op 53 na het ongeval.
(ik ga van de afstanden uit die de politie opgemeten heeft)
Psst, misschien reactie snelheid???? Met 53 km/u rij je 15 m/s dus als je in 2 seconden reageert ben je die 33 meter al kwijt!!

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

argh, als ik dit hier allemaal lees is het geen wonder dat wij belgen een slechte reputatie hebben.
Even voor de volledigheid: Niet iedereen die op 9 maanden zonder rijles leert rijden rijd ook slecht. en het examen is net iets moeilijker dan in nederland, heb ik mij laten vertellen.
misschien ben ik een uitzondering maar mijn vader heeftmij toch naast defensief rijden, juist schakelen (for heaven's sake), ook nog getraind op noodstops en onverwachtte situaties.

het examen bestaat in Belgie ,naast het theoretische deel dat vooraf moet gebeuren, uit zowel een praktijdeel als een manoeuvre deel. leer je tenminste parkeren en zo (normaal gezien toch, als ik die oetlul van dat ander topic niet meetel; excusez le mot).

Als resultaat: geen enkel ongeval op 4 jaar, juj. En dat ligt niet aan mijn medeweggebruikers, toch al een paar dingen meegemaakt.

Nederlanders zijn ook niet altijd lievertjes: op de autostrade Antwerpen-Zelzate (op een verkeerslicht na, lol) zijn het meestal niet de nederlanders die ik in haal. kwestie van optimaal gebruik te maken van onze wegen zeker.

Over dat linksrijden: ik heb er al erg veel meningen over gelezen: volgens mij wordt dat eigenlijk veroorzaakt doordat niemand op het linker vak invoegende personen voor wil laten. daarom is iedereen bang geblokkeerd te geraken. De mensen die het hardste zagen, dus diegenen met die mentaliteit van: ik wil op die plaats van mijn voorganger zijn, zijn eigenlijk de veroorzakers.
Voor mijzelf: ik vind linksrijden enkel aanvaardbaar indien het rechterrijvak gegarandeerd schade veroorzaakt aan mijn auto. (voorbeeldje: enkele km van de autostrade antwerpen-zelzate ligt vol met bulten en golfjes). ik rij meestal iets boven 120 km/h, het zou dus niet zo een groot probeem mogen zijn.

pff... de verdediging der belgen...:).

ps
voor de personen die zich afvragen wat MUG nu precies betekend: Dit is de hoge snelheid ambulance van België. Ik weet echer niet in hoeverre ze de gewone ambulances vervangen.
ze zijn te herkennen aan hun fluo gele kleur en hoge snelheid ;). ze werken met volvo stationwagon, sprinters en helikopters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
[...]

Dat je je rijbewijs 25 jaar hebt zegt niets over het feit dat je kan rijden ja of nee. Dat ie per jaar maar 300km maakt betekend gewoon weinig ervaring.

Bedenk wel dat je daardoor niet ineens heilig word he? ga jezelf niet overschatten.
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:17:
[...]

Zit foutje ingeslopen, hij rijdt er 3000. Is nog niet veel, maar kom. Trouwens, ik leer een goede vriendin van mij rijden }). Wel nog maar op privéterrein, ze is nog geen 17, maar het is nu trouwens veranderd, je bent ook in belgie verplicht om naar de rijschool te gaan.
En ziehier: Weer een nieuwe Athmozz op de weg.

Serieus: Geef jij ooit weleens zelfreflectie? Je kan nog niet eens fatsoenlijk schakelen en je gaat iemand anders les geven?
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:18:
[...]

Rotondes, bebouwde kom (voorrang of groen verkeerslicht), ik rijd meestal gewoon in de 3e versnelling verder, al zal dat niet met elke auto even prettig gaan, qua toerental. Moet ik vrijwel tot stilstand komen, zal ik naar de 2e terugzakken ja. Ik probeer te allen tijde te zorgen voor een soepele doorstroming in het verkeer, en alle extra (teveel) schakelacties of niet tijdig optrekken dragen daar niet echt toe bij. Maar ik zie/hoor dan ook wel erg veel mensen eindeloos in de 1e of 2e versnelling doorrijden in de bebouwde kom. :|
True, bij ons in de wijk doe ik zo snel mogelijk naar de drie, en daar blijft hij instaan, tenzij ik bijna moet stoppen -->2 of geheel moet stoppen --->1

Ook drempels neem ik gewoon in de 3 (toerental ligt dan rond de 950 rpm.) zit dan totaal geen fut in de auto, maar hell, je rijd in een woonwijk :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:24:
Bedenk wel dat je daardoor niet ineens heilig word he? ga jezelf niet overschatten.
Helemaal mee eens hoor, zie ook Gunner in "Autorijden in Belgie" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:18:
Maar ik zie/hoor dan ook wel erg veel mensen eindeloos in de 1e of 2e versnelling doorrijden in de bebouwde kom. :|
Als je een lange 1 of 2 hebt waarom niet? Ik heb een enorm lange 1 en ik rijd dan in de tussenstukken ook vaak in de eerste, ik hinder het verkeer daarbij niet. Ik rijd dan meestal weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Het kost je ook gewoon veel meer brandstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:19:

Die verplichte rijlessen zijn wel goed vind ik ja. Maar thank god? Waarschijnlijk doe jij dat om de verkeerde redenen dan ik. Ik vind het goed dat mensen niet meer op een gevaarlijk voertuig mogen rijden. 125cc en 11kW, dat is maximaal 90km/h als je een TW125 hebt. Dat is pas levensgevaarlijk en daarom vind ik het goed dat ze het hebben afgeschaft.

Rijlessen voor de motor, het is net als fietsen alleen voor gevorderden :+
Hangt een beetje van de 125cc af.. mijn 125cc/11kW haalt de 120 wel (als het niet te veel berg op gaat).
Hier in de UK mag je na een CBT (Compulsary Basic Training) ook op een 125cc/11kW met L platen.
Wel met beperkingen: geen passagier, niet op de motorway. Lijpe is op Dual carriage way (soort autoweg) mag wel en daar geld zelfde max snelheid als Motorway (snelweg) (70MPH).

Hier mag je trouwens net als in Belgie lessen van je ouders krijgen.. ik vind dat maar een rare regeling.. zeker gezien de meeste mensen allang niet meer volgens de regels rijden en hun kinderen dus slechte gewoontes aanleren..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

Die flitsers op bruggen, flitsen die ook zichtbaar?
Laatste keer dat ik in Belgie reed zag ik er ook 1 staan en ik reed ook iets te hard.. maar geen flits gezien (was schemer)... vraag me af of ze een uitwisselings systeem hebben met the UK :|

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:29:
Geef je me een onderbouwing? Ik ben er zeker van dat het in mijn geval niet is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62340

Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:29:
als je rijden in een lagere versnelling bedoelt: klopt

door de wrijvingsweerstand zal een lager toerental bijna altijd zuiniger zijn dan een hoger.

daarom rij ik altijd in 5e door bebouwde kom. (gas los ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:13:
[...]

Dat ja :X Dat knooppunt van Lummen is het gevaarlijkste. Ik kom er niet graag, ik ga dan liever rechtdoor of ik ga eerder af en vervolg mijn weg binnendoor.
Ik moet hem wel nemen als ik naar familie ga, en zo moeilijk is die niet. Gewoon rustig aan nemen en goed opletten.

Mijn moeder is Duits en haar ouders vermijden die rotonde al sinds 1979 (toen kwam mn ma in NL wonen)

Laatst hebben ze op mijn aandringen toch genomen, omdat via de Eiffel 100x sneller is dan via het ruhrgebied (richting Saarbrucken)

En nu nemen ze hem iedere keer, is vergelijkbaar met een achtbaan. Eerst durf je niet, en daarna wil je hem juist nemen.

Ik heb gehoord dat ze hem gaan verbouwen, klaar in 2012. Hopelijk niet met teveel hinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Ze gaan hem indd verbouwen, bedoeling is dat je in elke richting kunt rijden zonder te moeten stoppen zoals nu(soms) het geval is.

Dit weekend kon je niet meer richting hasselt rijden, denk wel dat er aardig wat hinder zal zijn. Als ik me niet vergis gaan ze alle bruggen vervangen

more info:
http://limburg.hbvl.be/ni...comfortabele-bochten.html

[ Voor 19% gewijzigd door DaRKie op 07-08-2006 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 105758 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:48:
Ik moet hem wel nemen als ik naar familie ga, en zo moeilijk is die niet. Gewoon rustig aan nemen en goed opletten.
Dat klopt maar rond spitsuur mijd ik die. Als het rustiger is neem ik die wel ja, dan is het geen probleem.
Ik heb gehoord dat ze hem gaan verbouwen, klaar in 2012. Hopelijk niet met teveel hinder.
Boeit mij weinig. Dan ga ik gewoon in Ham af zoals ik nu doe wanneer het spitsuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bertus schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:24:
En ziehier: Weer een nieuwe Athmozz op de weg.

Serieus: Geef jij ooit weleens zelfreflectie? Je kan nog niet eens fatsoenlijk schakelen en je gaat iemand anders les geven?
Ze zal echt wel van haar vader en van de rijschool (nieuw systeem) nog wat lessen krijgen, nu is het gewoon een beetje voor te spelen in een auto die daar alleen voor gebruikt wordt. Moest die het niet overleven maakt het ook niet uit, t is nog voor de lol (en ondertussen kan ze tenminste al schakelen, t gaat bij haar zelfs al vlotter dan bij mij met die auto :X)
Ook drempels neem ik gewoon in de 3 (toerental ligt dan rond de 950 rpm.) zit dan totaal geen fut in de auto, maar hell, je rijd in een woonwijk :)
Ligt er dus wel degelijk aan met welke auto je rijdt, als ik drempels neem moet ik wel naar 2de, want aan een 950 toeren haalt mijn auto het echt niet meer om te vertrekken (tenzij met koppeling in en dan hem het rood in jagen en zo héél langzaam laten komen). Jouw auto is mss een diesel met meer dan genoeg koppel, ik reed met een slecht afgestelde benzine die standaard al geen koppel heeft.
Daarvoor ook, ik rijd in de toekomst geen manueel meer, de automaat is uitgevonden om hem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ja, ik heb een vraag over belgische (en ook franse) auto's. Achterop sommige auto's zie je een grote ronde witte sticker geplakt met daarop een grote rode A. Waar staat dat voor? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
Misschien moet je eens een testritje in een degelijke wagen gaan maken en kijken of het schakelen dan nog steeds zo een ramp is. Mijn vriendin had ook problemen in een 14jaar oude corsa (ik zelf ook, ding schakelde voor geen meter:)), nu ze met mijn meganeII rijd, schakelt ze goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:17:
[...]

Trouwens, ik leer een goede vriendin van mij rijden }). Wel nog maar op privéterrein, ze is nog geen 17, maar het is nu trouwens veranderd, je bent ook in belgie verplicht om naar de rijschool te gaan.
Heet dat nu "de lamme leidt de blinde".

En wie is er verantwoordelijk voor de schade als jou goede vriendin in een schrik/paniekreactie op het gas stampt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:57:
[...]

Ze zal echt wel van haar vader en van de rijschool (nieuw systeem) nog wat lessen krijgen, nu is het gewoon een beetje voor te spelen in een auto die daar alleen voor gebruikt wordt. Moest die het niet overleven maakt het ook niet uit, t is nog voor de lol (en ondertussen kan ze tenminste al schakelen, t gaat bij haar zelfs al vlotter dan bij mij met die auto :X)

[...]

Ligt er dus wel degelijk aan met welke auto je rijdt, als ik drempels neem moet ik wel naar 2de, want aan een 950 toeren haalt mijn auto het echt niet meer om te vertrekken (tenzij met koppeling in en dan hem het rood in jagen en zo héél langzaam laten komen). Jouw auto is mss een diesel met meer dan genoeg koppel, ik reed met een slecht afgestelde benzine die standaard al geen koppel heeft.
Daarvoor ook, ik rijd in de toekomst geen manueel meer, de automaat is uitgevonden om hem te gebruiken.
mijne vertrekt wel, maar nogmaals... langzaam.

tis een 1.4 met 103 pk en iets van 122 nm koppel, die beiden heeeeel erg ver richting de 6500 rpm liggen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Anoniem: 152769 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:57:

[...]

Ligt er dus wel degelijk aan met welke auto je rijdt, als ik drempels neem moet ik wel naar 2de, want aan een 950 toeren haalt mijn auto het echt niet meer om te vertrekken (tenzij met koppeling in en dan hem het rood in jagen en zo héél langzaam laten komen).
Goddamn, hoe rij jij echt? motor helemaal in het rood jagen en dan de koppeling op laten komen? dat is echt not done, das heel slecht voor de koppeling.

het is inderdaad anders voor elke auto, maar over het algemeen kan je best langzaamrijdend over een drempel in zijn 3, en zoals gezegd trek je dan erg langzaam op. Maar de motor in het rood jagen en dan de kopeling op laten kopen is "not the way". Ik neem aan dat je het ook niet doet hoor :)
Jouw auto is mss een diesel met meer dan genoeg koppel, ik reed met een slecht afgestelde benzine die standaard al geen koppel heeft.
tja is per auto verschillend, maar het gaat niet over optrekken vanuit stilstand, dat maakt ook een behoorlijk verschil uit. (optrekken vanuit stilstand kan ook in zijn 2 hoor maar je moet dan wat meer gevoel kweken met de koppeling, is een goede oefening btw).
tja das een keuze die je zelf meot maken, maar vooral in europa beperk je jezelf wel behoorlijk in de keuze van je auto's. Schakelen is helemaal niet zo moeilijk, en rijden met een automaat maakt je rijstijl er niet veiliger op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Chevy454 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 12:33:
[...]

Geef je me een onderbouwing? Ik ben er zeker van dat het in mijn geval niet is :Y
Licht eens een puntje van de sluier van je performance-curve dan? Wat voor auto verbruikt bij dergelijke toerentallen niet meer dan bij lagere? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ramzzz schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:15:
Licht eens een puntje van de sluier van je performance-curve dan? Wat voor auto verbruikt bij dergelijke toerentallen niet meer dan bij lagere? :?
Een motorblok van 10 jaar oud met 183pk per liter waarvan de begrenzer op 13500rpm ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 07-08-2006 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ja, da's nou echt je doorsnee automobiel, waarmee je in de bebouwde kom 50 rijdt :|

Pagina: 1 2 3 Laatste