Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
anandus schreef op maandag 17 november 2008 @ 14:29:
[...]
Bart Smit, zegt-ie, maar ik kan op de site niets vinden, in ieder geval.
Had mijn reply scherm al een tijdje open staan dus had de Bart Smit reactie nog niet gezien, maar Bart heeft wel vaken dingen NIET op hun website staan.

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 11:01
Heb hem daarnet gehaald. Ze hebben in Waalwijk nog 1 exemplaar liggen. De cover zelf is ook met dat "Games for Windows". Was me zaterdag (toen ik hem zag liggen) niet opgevallen.

dus;
Games for Windows PC DVD - > Civilization IV Complete (includes Civilization IV Game of the Year plus WARLORDS and BEYOND THE SWORD expansion packs).

voor maar €10,- bij de BartSmit

Zometeen maar eens installeren en dan kijken we wel weer verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ok hij is geïnstalleerd. Maar meteen een vraag: Ik heb 3 verschillende CIV iconen. Per extension ook 1. Waarom zit het niet in 1 spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-05 13:53

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Dat is inderdaad wat apart. Maar je kan de warlords icoon gewoon weggooien en eigenlijk de normale civ ook. Beyond the sword is een hoop beter en leuker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:04

djidee

Mr. Slungel

Lt. Marx schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:42:
Dat is inderdaad wat apart. Maar je kan de warlords icoon gewoon weggooien en eigenlijk de normale civ ook. Beyond the sword is een hoop beter en leuker!
:Y
Gister (en eigenlijk van het weekend ook :X ) weer fijn bezig geweest. Tinymapje, 3 of 4 tegenstanders, en gaan met die handel... Alleen ging de olievlek tactiek (snel weer steden neerplempen om maar zo veel mogelijk lebensraum en resources veilig te stellen) te hard, waardoor mijn techs achterbleven en ik nagenoeg bankroet was. Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed :> Blijft een heerlijk en verslavend spel... Erger me alleen aan de niet rechte weggetjes, of onlogische routes... Ik wil gewoon wat meer rechte wegen, en niet dat ze vreemd afbuigen, of dat ze niet mooi parallel aan een rivier kunnen lopen.. Oh, wat een zeikerd ben ik toch :/ , het nut is 0,0 (behalve het oog wil ook wat dan)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
djidee schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 08:02:
[...]

Erger me alleen aan de niet rechte weggetjes, of onlogische routes... Ik wil gewoon wat meer rechte wegen, en niet dat ze vreemd afbuigen, of dat ze niet mooi parallel aan een rivier kunnen lopen.. Oh, wat een zeikerd ben ik toch :/ , het nut is 0,0 (behalve het oog wil ook wat dan)
Je kunt de workers zelf opdracht geven tot het aanleggen van routes. Je doet dan 1 tile per keer of meer wanneer de route je bevalt.

Ook weer installed sinds mijn nieuwe comp :)

E8400, x4500 en 2GB doet met gemak huge maps.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

PcDealer schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:13:
[...]

Je kunt de workers zelf opdracht geven tot het aanleggen van routes. Je doet dan 1 tile per keer of meer wanneer de route je bevalt.

Ook weer installed sinds mijn nieuwe comp :)

E8400, x4500 en 2GB doet met gemak huge maps.
Dat doe ik ook :) Alleen maakt de pc zelf zeg maar knooppuntjes, of als je parallel aan een rivier legt, gaat hij aftakkingen daarheen maken, of soms geen brug leggen... Moeilijk uit te leggen, ik zal screens maken thuis

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:39

Shabbaman

Got love?

Als je je daar aan stoort dan moet je een mod zoeken. Of maken.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
djidee schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:00:
[...]

Dat doe ik ook :) Alleen maakt de pc zelf zeg maar knooppuntjes, of als je parallel aan een rivier legt, gaat hij aftakkingen daarheen maken, of soms geen brug leggen... Moeilijk uit te leggen, ik zal screens maken thuis
Om een brug te kunnen bouwen moet je een bepaalde tech hebben. Ik dacht mathmatics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:39

Shabbaman

Got love?

Ik denk dat hij de grafische weergave van de wegen bedoeld, niet zozeer de functionaliteit daarvan.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Shabbaman schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:57:
Ik denk dat hij de grafische weergave van de wegen bedoeld, niet zozeer de functionaliteit daarvan.
Dat bedoel ik, moeilijk uit mn woorden komen... En ach, moet mn gameplay er ook niet door laten vergallen.. Zal zo verder gaan, denk dat ik ze er wel onder krijg vanavond, dan direct maar een hugemap erin gooien

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ok nog steeds niet gespeeld :S Wel patch 317 erop gezet. Als ik alleen Beyond The Sword speel, mis ik dan niets?

Oh, voor de geïnteresseerde: Bij de SATURN in Tilburg kost CivIV Complete €8,99 en ze hebben een hele stapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malandro schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44:
Ok nog steeds niet gespeeld :S Wel patch 317 erop gezet. Als ik alleen Beyond The Sword speel, mis ik dan niets?
Nee, BTS is Civ4+alles van warlords+alles van BTS :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
anandus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:46:
[...]
Nee, BTS is Civ4+alles van warlords+alles van BTS :)
Ok dus stiekem toch alles in 1 :) Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:16

Goverman

not loaded

ik heb net de complete set gekocht (met games for windows logo), de oude versie van Civ IV ge-uninstalled en de nieuwe versie geïnstalleerd. Wil ik de nieuwste patch gaan installeren (v. 1.74), zegtie dat ik geen Civ IV heb.

Iemand een idee wat dat kan zijn?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goverman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:55:
ik heb net de complete set gekocht (met games for windows logo), de oude versie van Civ IV ge-uninstalled en de nieuwe versie geïnstalleerd. Wil ik de nieuwste patch gaan installeren (v. 1.74), zegtie dat ik geen Civ IV heb.

Ik denk dat je de BTS-patch moet nemen :)
Die 1.74 is de gewone Civ4-patch (welke al in de uitbreidingen zit verwerkt)

offtopic:
Hier in Leiden hadden ze hem niet bij Bart Smit, maar wel bij Game Mania :)

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 19-11-2008 18:58 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:16

Goverman

not loaded

thnx, die download liep al ;)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Pas heel kort gespeeld. Werkt lekker op mijn nieuwe laptop. Was al snel nr2 in rang. Had chariots en zeppelins :P Leuke combi. Alleen jammer dat de zeppelins weinig kunnen.

Omdat ik niet heel veel meer kon groeien dacht ik de buurman maar aan te vallen. Zeppelins deden vrijwel niets. Komt door gemis aan gunpowder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
Malandro schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:32:
Pas heel kort gespeeld. Werkt lekker op mijn nieuwe laptop. Was al snel nr2 in rang. Had chariots en zeppelins :P Leuke combi. Alleen jammer dat de zeppelins weinig kunnen.

Omdat ik niet heel veel meer kon groeien dacht ik de buurman maar aan te vallen. Zeppelins deden vrijwel niets. Komt door gemis aan gunpowder?
zeppelins -> collateral damage met air strike, en verzwakken van muren door middel van bombardementen...
het slimste is om gewoon kata's/trebs te bouwen en city defences te slopen. vervolgens val je aan met 2 of 3 kata's, met kans op retreat... Dan bulder je er met een paar voetmannen overheen en je hebt het dorp.
kortgezegd: muren slopen -> collateral damage doen -> aanvallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Poeh moet er nog veel van leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-02 10:05
Ik wist dat Mansa snel kon techen, maar toen er na 4 beurten op monarch 2 goodie huts popten kreeg ik van de eerste BW en de tweede IW....... XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje over advanced start:
Hoe zit het met religies als 2 civs bijv. hinduism kiezen? Wie krijgt de tech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 20:16

mr_obb

Lakse Perfectionist

Goverman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 18:55:

Als je Civ Complete hebt gekocht, dan is die volgens mij volledig geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
mr_obb schreef op zondag 30 november 2008 @ 16:35:
[...]

317 voor BTS kun je nog wel gebruiken, maar geloof dat hij daar al achter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
mr_obb schreef op zondag 30 november 2008 @ 16:35:
[...]

Of je gebruikt de "Update" functie in het spel zelf.
anandus schreef op zondag 30 november 2008 @ 14:52:
Vraagje over advanced start:
Hoe zit het met religies als 2 civs bijv. hinduism kiezen? Wie krijgt de tech?
Ik denk degene die als eerste een stad heeft gebouwd.

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 02-12-2008 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Hey, ik heb en paar maanden geleden CIV4 gekocht voor €5 en dat ging me vij goed af (rekening houdend dat het m'n eerste TBS ooit is en er géén manuel ofzo in het doosje zat), een paar keertjes een timeline vicotry gewonnen, wat domination victories enz. (nooit géén culture, diplomatic of space race vicotry) op noble.

Nu speel ik echt Beyond The Sword en wat is me dat zeg :?

Was daarnet nog een potje aan het proberen op een archipelago map op noble met "The Netherlands" (en dat als belg ;) ) en ik had na een tijdje 4 steden... terwijl mijn "buren" van 8 (Korea) tot 16 (Spanje) steden hadden 8)7, meer technologies geresearched hadden, een stevige goudvoorraad hadden en een leger hadden dat vele malen groter was dan dat van mij. Toen ben ik maar gestopt met spelen :+

Nu is mijn vraag: hoe doet die AI dat? Als ik zoveel stadjes zou bouwen met settlers dan moet ik zoiezo mijn researchrate ferm omlaag gooien en krijg ik dingen nooit op tijd geresearched... En dan slaag ik er nog in geen enkel geval in om zoveel goudvoorraad op te bouwen. (of ik moet veel wonders bouwen die halverwege moeten gestopt worden). De AI slaagt hier echter allemaal tegelijkertijd in ;(
Nochtans concentreer ik me vooral op economie en probeer ik zo goed mogelijk m'n population growth omhoog te stuwen met granaries, aquaducts, working boats,... en m'n economie omhoog te stuwen met grocers, forges, banks, courthouses... (en dat alles op noble)

Toch lukt het me niet en slaag ik er niet in om m'n rijk zo snel te laten groeien als de AI, heeft die er dan géén last van dat nieuwe steden geld kosten? :?

Iemand een paar hints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, er zijn verschillende speelstijlen, het hangt er een beetje vanaf :)
Wanneer bouw je je settlers? Micromanage je (whippen of choppen)?

Overigens is het geen schande hoor, Noble (en hoger) is redelijk pittig :)

Overigens betekent meer steden niet persé beter.
Op een (middel)grote kaart zijn bijvoorbeeld 6 steden ideaal.

En probeer je research op 80% of hoger te houden :)

Oh, en probeer te diversiferen tussen je steden. Je hoeft niet alles in elke stad te bouwen.
Vaak is het slimmer om 1 research-stad, 1 geld-stad en een GP-stad te bouwen :)

[ Voor 55% gewijzigd door anandus op 10-12-2008 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
Wanneer bouw je je settlers?
Meestal wacht ik met settlers & workers tot mijn eerste stad level 3 heeft bereikt (meestal bouw ik enkele warriors in die tijd) en als het stadje level 3 bereikt heeft dan produceer ik m'n eerste settler en direct daarna m'n eerste worker.
De reden dat ik niet gewoonweg workers en settler begin te produceren is omdat dat de bevolkingsgroei van de eerste stad dan stilvalt. (Ik heb het zelf min of meer uitgerekend en ik heb sneller een settler en een worker als ik wacht tot het stadje groter is(dan heb ik ook nog wat warriors), dan als ik meteen begin met die settler en worker te produceren).

Na de settler en de worker bouw ik meestal dingen in de trend van "granary", "aquaduct", "work boat", alles wat eigenlijk voor bevolkingsgroei zorgt :) in m'n beide steden. Als ik wat verder kom dan bouw ik natuurlijk ook de economische dingen zoals de forge, grocer, courthouse,... Verder probeer ik pas settlers te bouwen als ik op 90% research sta en ik géén verlies heb van gold.(dus break-even ben of winst maak)

Na een tijd is het echter zo dat wanneer ik alles bouw voor de economie en de bevolkingsgroei ik zelf op 80% nog verlies maak. (en in die tussentijd slaagt de AI erin om meer steden, gold en research te doen) En dan kan ik dus eigenlijk niet verder...

Verder accepteer ik enkele trade-overeenkomst die mijn goud zou doen slinken (dus géén "fish for gold" ofzo)
Micromanage je (whippen of choppen)?
Heb je het over het feit of ik aanduid welke velden rond een stad bewerkt moeten worden? Of ik mijn workers "manueel" (en ze dus niet op "automatische piloot" zet) zeg wat ze moeten doen?
Ik laat de workers in ieder geval meestal geautomatiseerd hun ding doen...
Choppen: dat doe ik soms als ik snel iets wil afhebben (wonders ofzo), ik heb het ook al eens gedaan bij wat kolonies die ik snel wou laten groeien, maar ik doe dit niet systematisch en laat mijn workers liever "echte" dingen bouwen (farms, cottages, mines,...) ipv ze bezig te houden met hout kappen.
Wippen doe ik soms, maar niet altijd, heeft dit zo'n voordeel dat je het vaak moet gebruiken? (en dit gaat toch alleen maar met de slavery civic)
Overigens is het geen schande hoor, Noble (en hoger) is redelijk pittig
Ik wil zelfs niet weten hoe pittig de niveaus boven noble zijn :+ , noble aankunnen zou al meer dan goed genoeg voor mij zijn :)
Oh, en probeer te diversiferen tussen je steden. Je hoeft niet alles in elke stad te bouwen.
Vaak is het slimmer om 1 research-stad, 1 geld-stad en een GP-stad te bouwen
Misschien doe ik daar wel iets fout, meestal probeer ik alles te bouwen in een stad (alleen walls en barracks durf ik soms wel wat uit te stellen, aangezien deze niet zo belangerijk zijn voor de economie. Temples bouw ik alleen als de bevolking op het randje van ontevreden is of als ze al ontevreden zijn). Maar euh, wat is dan het nadeel alles te bouwen in een stad? Het leek mij eigenlijk logish om altijd alles te bouwen in een stad, toch zeker en vast in elke stad alle economische, alle populatieverhogende gebouwen en daarnaast nog gebouwen om de bevolking gelukkig te maken om zo een productieve stad te hebben. Spijtig genoeg blijf ik dus maar geld verliezen met die steden en daar zit dus eigenlijk mijn probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ook scheelt is in de gaten houden waarom steden niet verder groeien. Ligt het aan happiness of aan polution? En daar op anticiperen.

Zo kan je het maximale uit je rijk halen :)

Vergeet ook niet dat áls een stad op een max zit, om dan even 'avoid growth' aan te zetten, zo krijg je vaak wat extra schildjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ja weet je wat het is met dit spel. Het gaat zo ontzettend diep, dat je zelfs na vele honderden speeluren nog dingen ligt te optimaliseren..

Lees het civfanatics forum maar eens door, en laat je oog vallen op hele boekwerken die bepaalde strategieen, choptheorieen en food-for-hammers calculaties bespreken.. Dan kom je er achter dat je speelwijze van dit moment nog vele malen beter kan..

http://forums.civfanatics.com/forumdisplay.php?f=143

Als je in ieder geval eens begint met goed te snappen wat hammer overflow betekent, je civics van buiten kent, en vervolgens je whip en chop strategieen verfijnt, dan zul je al snel merken dat de AI op noble prima bij te houden is.

En speltip nr1: zet niets op automated

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk :)

Dit weekend heb ik een Civ-Lan.
Over paar uurtjes dus.

We zijn met z'n zessen, en dit wordt het speelveld:
• Big & Small
• Tropical
• Huge
• Epic
• Snake Continents
• Islands, mixed in

• No tech brokering
• Advanced start (316 punten, genoeg voor stad+worker+warrior+cheap tech)
• Dynamic Civ Names
• Tech Diffusion
• Barbarian Civs
De laatste 3 komen uit Revolution, die in de zelfgemaakte gebruikte modpack zit.
Verder zit er ook Bug-mod, Varietas Delectat en nog wat kleinere mods in, die geen gameplay veranderen.

We zijn met z'n vijven, er komen nog 9 á 10 AI bij, waarschijnlijk.

Het enige waar we nog over bakkeleien is dat sommigen 'unrestricted leaders' willen, maar persoonlijk vind ik dat dat de balans overhoop gooit. Maar dat zien we wel.
Mijn keuze als we niet met restricted leaders gaan is:
• Willem van Oranje
• Zara Yaqob
• Suryavarman II

Als we met unrestricted leaders gaan is het al wat moeilijker.
Dat wordt dan denk ik:
• Bismarck met de Inca's (Exp+Ind., snelle Terrace om gebrek aan Cre op te vangen)
• Zara Yaqob met Babylon (Cre+Org, snelle Garden voor extra health)
• Louis XIV met de Mali (Cre+Ind, snelle Mint voor cash)

Suggesties?
Moet erbij zeggen dat ik meestal zonder religie of wonders speel (grote kans dat iemand anders in de Lan daarvoor gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* anandus is eindelijk een beetje bijgekomen van de Lan die ik afgelopen weekend had.
31 uur Civ4 gespeeld :P

Ik heb gespeeld met Zara en Babylon.
Het was heel pittig, maar heel erg leuk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

anandus schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:30:
* anandus is eindelijk een beetje bijgekomen van de Lan die ik afgelopen weekend had.
31 uur Civ4 gespeeld :P

Ik heb gespeeld met Zara en Babylon.
Het was heel pittig, maar heel erg leuk! :)
31 uur _/-\o_ Zulke maatjes moet ik ook zoeken (heb dr 1 die er ook aan verslingerd is, maar we kennen elkaars strategie'en)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph
Voor de volgende keer:

Boudhica of the Romans, agr+cha praets..... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d3lph schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:53:
Voor de volgende keer:

Boudhica of the Romans, agr+cha praets..... :9~
Helaas ben ik echt een vreselijke turtle-persoon.
Maar ik kan wel inzien dat dat überunits zijn, inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik speel meestal elizabeth met de germans en dan proberen te winnen op techvoorsprong, maar dat is tegen de AI. Tegen anderen zou ik nog niet zo weten welke strategie het beste zou zijn.
Hangt natuurlijk ook af van de rest van je instellingen, met die barbarian civs zou ik denk ik ook wel voor een meer militaire stategie gaan.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
* PcDealer heeft Beyond the Sword gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph
PcDealer schreef op woensdag 24 december 2008 @ 09:45:
* PcDealer heeft Beyond the Sword gekocht.
*PCDealer gaat wat slapeloze nachtjes tegemoet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:28
Ik heb mezelf voor een whopping 10 euro maar eens de Civilization 4 complete aangekocht. Ik denk ongeveer de beste manier om 10 euro uit te geven, maar goed.

Ben weer lekker bezig in BTS, ik probeer mezelf alleen een strategie aan te leren, maar het lukt niet echt goed af en toe.

In het begin zorg ik dat er 4 of 5 steden constant settlers aan het maken zijn, dit zodat mijn rijk snel groeit. In de andere steden bouw ik van alles en uiteraard voldoende workers voor de improvements. Ook zorg ik dat er in elke stad minstens een swordsman aanwezig is.
Maar er komt altijd een moment dat mijn naaste buur oorlog met me moet voeren, en altijd net op het verkeerde moment, nog weinig aan oorlogs units gebouwd en dan verlies je zo weer 2 of 3 steden.

Maar wat is nou een goede strategie hiervoor, dat dit in ieder geval niet meer gebeurt? Ik probeer altijd zo veel mogelijk te vriend te houden dmv diplomacy, maar toch valt er altijd eentje aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Je kan beter met 5 steden meer aan militaire dingen doen dan extra steden. Nog meer steden is onevenredig duur en dat remt de research teveel. Heb je je resources besteedt aan gebouwen en militaire dingen dan heb je iig een sterk leger die je buren imponeert en wanneer je dan met een echt productieve stad een settler maakt kan je deze tenminste ook afvullen met eenheden.

Daarbij kan een stad beter eerst iets anders bouwen en pas wanneer de city-size 3 is een worker produceren. Dan groeien ze sneller, dan is de worker sneller af en gaat het spel sneller. Eventueel kan je de worker van je hoofdstad inzetten om de andere steden iig op enkele punten te voorzien van terraforming (oid).

Buren te vriend houden middels diplomacy.... als ze zien dat je militair achterligt vallen zelfs je beste vrienden je keihard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Ik probeer nu een beetje Multiplayer te spelen, maar dat is anders zeg, ik wordt constant uitgemaakt voor noob, blijkt dat ik van alles niet goed doe volgens mijn medespelers, er is er geen een die het even wil uitleggen, wat er zo anders is... Ik hou mijn eigen strategie aan, technology natuurlijk hetzelfde als mijn team, maar telkens zien ze dat ik nieuw ben en wordt ik maar verwijderd van het spel...

Beetje een tegenvaller, in plaats van dat ernu eens iemand gewoon duidelijk zegt wat ik nu niet goed doe... Iemand hier die vaak multiplayer speelt? En dan Islands 6 spelers, 2 teams small, dat is het meest gespeelde online volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
d3lph schreef op woensdag 24 december 2008 @ 10:19:
[...]

*PcDealer gaat wat slapeloze nachtjes tegemoet ;)
Nah, valt mee. Ben blij als ik tijd heb om mijn mail te bekijken (twee kids) :)

Vannacht wel een eind gekomen. Nu weer verder :D

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 03-01-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37
Een sterk leger zorgt er trouwens niet alleen voor dat je anderen kunt aanvallen, het zorgt er ook voor dat de AIs jou minder snel zullen aanvallen omdat ze min of meer bang zijn voor je.

Overigens bouw ik vrijwel altijd eerst een Warrior, dan een Worker zodra m'n stad 2 groot is. Dan kun je vast sneller improvements bouwen, zodat je daar sneller profijt van hebt. Vooral cottages hebben veel tijd nodig om te groeien, maar leveren veel op als ze eenmaal groot zijn. Zo is het ook verstandig om een stad te bouwen bij een of twee voedselbronnen, omringd door veel grasland, en het liefst nog met een rivier erbij. Dan bou je dat vol met cottages, en dat voorziet dan je rijk van een flink deel van je inkomsten.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan12
Ik ben nu met India, gandhi proberen de tactiek van de specialist economy uit te voeren. Het is een redelijk moeilijk onder de hand te krijgen tactiek, je moet geluk hebben met je tegenstanders en ook met de resources. Die tactiek gaat er vanuit dat je altijd science steden hebt met minstens 2 scientists op het begin, daarnaast heb je productie steden en je hoofdstad die de meeste inkomsten moet genereren. Het belangrijkste is je superscience stad, die wonders als great library en oxford moet krijgen, daarnaast ook een academy en een paar gesettlede great scientist.

Ik heb het nu eindelijk een beetje onder de knie en dan werkt het ook goed! Je krijgt echt om de haverklap great scientists en je kan dus veel technologieeen gewoon met hun uitvinden, je science rate kan op een gegeven moment omlaag omdat je steden gewoon genereren om uit te vinden. De tactiek werd beschreven op civfanatics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:15
Ben de laatste tijd ook wat uurtjes kwijt aan Civ IV.

Echter heb ik de "complete" versie van Civ IV, dus de DVD met BTS en Warlords ineen.
Echter zit hier geen hardcopy manual of techtree bij.
Heeft iemand hier enig idee waar de volledige versie (iig van Civ IV original) mét hardcopy manual en techtree-poster te krijgen is?

Ik had al een vraagadvertentie geplaatst, maar zoals verwacht weinig reactie daarop,
lijkt me echt fijner spelen als je regelmatig iets op kan zoeken in de manual ipv steeds via de Civilopedia te moeten gaan.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
BSTNjitRam schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 09:01:

Ik had al een vraagadvertentie geplaatst, maar zoals verwacht weinig reactie daarop,
lijkt me echt fijner spelen als je regelmatig iets op kan zoeken in de manual ipv steeds via de Civilopedia te moeten gaan.
Zijn toch wel als pdf te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

een printje hiervan? :
http://www.civfanatics.co...s/1/techtree_original.jpg

verder zijn dit soort dingen en nog belachelijk veel meer info te vinden op civfanatics.com

manuals voor civ 4 en de twee uitbreidingen:
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=237098

Googlen:
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

[ Voor 47% gewijzigd door LtMarx op 17-02-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:15
Yup, staan ook wel als pdf op de DVD, maar het zoekt gewoon veel fijner in een boek, wat je ook tegelijk met Civ kan gebruiken. Anders moet ik steeds terug naar Windows om in de pdf te lezen.

En ik wil uiteraard ook de techtree-poster om naast de techtree van Civ II te hangen ;)

Maar nieuw is de "volledige" versie van Civ IV dus nergens meer te vinden, vandaar dat ik mijn hoop had gevestigd op een 2ehands exemplaar.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

BSTNjitRam schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 10:05:
Yup, staan ook wel als pdf op de DVD, maar het zoekt gewoon veel fijner in een boek, wat je ook tegelijk met Civ kan gebruiken. Anders moet ik steeds terug naar Windows om in de pdf te lezen.
Printen met instelling dubbelzijdig afdrukken en boekformaat, beetje vouwen, paar nietjes erdoorheen, klaar? ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01
De officiele techtreeposter zit ook in Civilization Chronicles

Hoewel ik al jarenlang civ fan ben heb ik pas laatst een serieze pot civ 4 gespeeld. Helaas kom ik er op dit moment niet echt aan toe.

Hier mijn verzameling Civilization:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/25/1235582157-230.jpg

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Anoniem: 55111

Mooie collectie, zijn ze dat allemaal? (volgens mij zie ik de xbox 360 ' revolution-versie niet)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Anoniem: 55111 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:56:
Mooie collectie, zijn ze dat allemaal? (volgens mij zie ik de xbox 360 ' revolution-versie niet)
Klopt, dacht ik ook al aan.

• Delph
Hier mijn verzameling Civilization:
Zelfs de SNES versie in je collectie, daar is het voor mij allemaal mee begonnen. Vriendje van vroeger wou die persé huren omdat je met leiders zoals Napoleon (stond volgens mij ook achter op het doosje) kon spelen. Vanaf de eerste dag verslaafd aan het "one more click" virus 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Delph op 26-02-2009 13:09 ]

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

en Alpha centauri? Hoort er toch stiekem ook een klein beetje bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:15
*schop*

Heeft een van julllie goed ervaring met het specialiseren van steden.

Ik heb wel geprobeerd om bv 1 stad te specialiseren in gold (cottage spam) en 1 stad op productie (mine spam) en 1 stad op millitaire productie (de gebruikelijke wonders) alsook 1 stad als Great People Far.

Echter waar het meestal op neerkomt is dat mijn 1e stad gewoon in alles de beste is.

-Genereert meeste GP points
-bouwt het snelst
-levert meeste science
enz enz.

Los van het feit dat bv een stad die gespecialiseert is in productie en dus gespammed is met mines en workshops nooit groot zal groeien wegens te weinig voedsel.

Hoe doen jullie dit?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

mijn ervaring is dat je vooral moet weten wanneer je specialiseert! Food cities kan je al snel hebben en zijn meteen handig voor workers en settlers.

Productiesteden begin ik altijd later pas. Als je daar teveel op focust mis je wat commerce en groei in die steden. Deze steden worden ook makkelijk(er) na biology (farms +1 food) en factories en coal plants. In de era's ervoor kan je levee's, forges en dat soort dingen proberen.

Een onderschatte strategie is om erg op 1 geloof te spelen (met een boel cultuur en GP's) en dan proberen met great engineers (of gewoon zelf) de apostolic palace (+1 productie voor religieuze gebouwen) spiral minaret (+1 gold voor religieuze gebouwen) en the university of sankore (+1 science voor religieuze gebouwen). Zo kan je al je steden boosten en speel je minder op 1 stad specialisatie danwel een algehele specialisatie.

national parks helpen ook erg met specialisatie met specialists.

Daarnaast maken je civ's ook erg veel uit. Soms is het handig om alles op je hoofdstad te gooien en dus bureaucracy te hebben, maar het is beter dit te vermijden en 3 á 4 sterke steden te hebben ipv 1 superstad.

Ik probeer elke situatie apart te bekijken. Waar kan ik een stad neerleggen, heeft die ligging gevolgen voor een eventuele specialisatie en kan ik dat al doen gezien mijn andere steden/techs/buurlanden/etc. Heel vaak komt het ook niet uit en dan maak ik er liever een goede all round stad van dan een gekunstelde specialisatiestad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
agree..

Ik focus eigen vrijwel altijd op hammers zonder natuurlijk in het rood te komen. In die zin probeer ik iedere stad zo goed mogelijk te ontwikkelen. Uiteraard bouw ik wel altijd science buildings.

Uiteraard als ik een settler plaats op een area met veel van die "ondergelopen desert-tiles" (hoe heetten ze ook al weer) maak ik dat een gold (cottage) of food (farm) stad.

Maar wat ik probeerde te zeggen is ook al probeer ik altijd 4 a 5 sterke steden te krijgen, geen van die steden zal op vrijwel enig gebied de capital overschrijden. iig niet qua GP, Science of productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241606

zoals er op de civforums (forums.civfanatics.com) gezegd word play the map! Ikzelf ben nogal een voorstander van de specialist economy. Dat wil zeggen dat je science vooral door scientist specialist en great people word gedaan. Ik bouw eigenlijk zelden cottages.

van de week voor het eerst een game op immortal gewonnen :D

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 241606 op 29-05-2009 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

^^ feli! hij heeft gelijk maar dat is dus het allermoeilijkste (vind ik).

Ik speel het spel al een tijdje en heb meerdere strategieën in meerdere scenarios waarmee ik meestal de winst eruit kan slepen. Maar er zijn gewoon sommige startposities en mappen waar ik het gewoon niet haal. En om eerlijk te zijn vind ik dan het micromanagen van alles te saai om dat er ook bij te doen om een potje te winnen. Dan liever een moeilijkheidsgraad lager.

Maar mensen die dit wel kunnen bij dit spel: respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flood-plains ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
foodplains indeed ;)

Immortal win... respect _/-\o_ Wat voor een overwinning was het?

Ik heb eigenlijk nog nooit gewonnen door domination. Vooral omdat ik het niet echt geprobeerd hebt daar ik het haat om oorlog te voren over lange afstanden. Nieuwe veroverde steden liggen bij domination vaak verweg en duurt het weet ik hoeveel beurten om die units uberhaupt aan de frontlinie te krijgen om er dan achter te komen dat de fronlinie zich al verplaatst heeft naar de volgende stad.

Ik weet het, ik ben een luie Civ speler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 20:09

Brons

Fail!

Ik heb hetzelfde hoor :). Veroveren doe ik zelf liever zo weinig mogelijk omdat je dan zoveel micro doet. En uiteindelijk zijn de voordelen die je krijgt van het vernietigen van een andere civ redelijk klein (behalve als je voor een militaire victory gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiraNove
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

Op 10 juni is een nieuwe patch (v3.19) voor Civ4 BTS uitgekomen. Een goede reden om weer wat leven in dit draadje te blazen.. :) De patch kun je hier o.a. hier vinden..

Ik ben een oude Civ rot, begonnen met CiV I in 1993.. Speel op dit moment BTS op monarch / emperor niveau met random leader.

Mijn tips voor city specialisation:
  • Het land bepaalt de specialisatie van de stad: steden aan rivieren met veel grassland/flood plains worden commerce cities, veel heuvels (evt. met rivier) wordt productiestad, veel grasslands/flood plains met meerdere voedsel-resources wordt een Great Person Farm
  • Mijn eerste stad bouw ik altijd bij een militaire resource (bronze / horses), indien aanwezig natuurlijk. Dit wordt niet noodzakelijk een productiestad.
  • Voor 1 AD minimaal 6 steden gebouwd of veroverd, bestaande uit: hoofdstad, 1x productiestad, 3x commerce stad, 1x Great Person Farm. Het is mogelijk dat 1 stad meerdere specialisaties krijgt, b.v. een stad aan een rivier, met veel floodplains/grassland én twee of meer voedsel resources wordt een commerce / GPF city
  • Bouw alleen de noodzakelijke gebouwen in gespecialiseerde steden.. Granaries + courthouses komen in alle steden
  • Commerce cities krijgen daarnaast: library, university, observatory, market (+ eventueel bank, harbor & customes house)..
  • Productie city krijgt: baracks, forge, stable, factory, power.. Aan het begin van het spel bouwt deze stad bijna non-stop militaire eenheden..
  • Great Person Farm krijgt library, observatory en National Epic (eventueel forge en market)
  • Super specialisatie: commerce city met meeste beakers krijgt Oxford University, commerce city met meeste goud (lieft met een shrine) krijgt Wallstreet, productie city krijgt Ironworks
Wat betreft overwinningen:
Ruimteschip of domination. Dominiation is idd vaak veel ge-micro, echter er zijn handigheidjes (zoals waypoints) die je leven een stuk makkelijker kunnen maken. Cultural victory vind ik saai, om van diplomatic & time victories maar te zwijgen. Conquest heb ik nog nooit gehaald, ik werd moe van constante settler-spamming achter de frontlinies.
Meestal kies ik voor een overwinning die ik het snelst kan bereiken, de laaste eeuwen in een spel zijn vanuit strategisch oogpunt meestal niet heel erg interssant.. Over het algemeen is dit ruimteschip (alleen op continent en goede productie) of domination (grote landmassa en/of beperkte productie).. Ik moet eerlijk toegeven dat ik 80% van de spellen nooit uitspeel, rond 1000-1500 AD weet ik al welke kant het op gaat ;)

Ik kijk uit jullie tips en ervaringen..

Rob.

Looking for a blessed bag of holding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:11
RobbieTheHut schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:19:
Mijn eerste stad bouw ik altijd bij een militaire resource (bronze / horses), indien aanwezig natuurlijk. Dit wordt niet noodzakelijk een productiestad.
Ik mag aannemen dat je het hier over je tweede stad hebt? Voorafgaand aan je eerste stad heb je over het algemeen namelijk nog geen bronze working en animal husbandry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat netjes dat ze nog een patch uitbrengen, zo laat :)
Nu even kijken hoe compatible hij is met de BAT en BUG, want zonder spelen doe ik nooit meer :P

[ Voor 50% gewijzigd door anandus op 16-06-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 20:09

Brons

Fail!

RobbieTheHut schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:19:
• Commerce cities krijgen daarnaast: library, university, observatory, market (+ eventueel bank, harbor & customes house)..
Tenzij je je research slider erg laag hebt is het maken van +gold gebouwen meestal niet echt efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiraNove
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

Anakha schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:42:
[...]

Ik mag aannemen dat je het hier over je tweede stad hebt? Voorafgaand aan je eerste stad heb je over het algemeen namelijk nog geen bronze working en animal husbandry.
Je hebt gelijk.. Ik bedoel de eerste stad na mijn hoofdstad.. De reden is dat op hogere levels de barbaren (met archers of axemen) al vroeg - 2000 tot 1800 BC - je land betreden en resources / steden aanvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiraNove
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

anandus schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:50:
Wat netjes dat ze nog een patch uitbrengen, zo laat :)
Nu even kijken hoe compatible hij is met de BAT en BUG, want zonder spelen doe ik nooit meer :P
De laatste patch werkt met BUG versie 3.6

Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbieTheHut schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:33:
[...]

De laatste patch werkt met BUG versie 3.6

Rob.
Het forum van BUG is een beetje errorig, dus kon het niet nachecken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hm, ik ben toch best wel een ervaren Civ speler, maar nog nooit gehoord van BUG of BAT. :) Wat is dat? (het lijken mij mods, zoja, zijn deze echt de moeite waard om Civ weer eens aan te knallen?)

edit: Ik had eerst even moeten googlen 8)7 http://civ4bug.sourceforge.net/ . Zal eens door lezen of het de moeite waard is.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 55111 op 16-06-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 55111 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:39:
Hm, ik ben toch best wel een ervaren Civ speler, maar nog nooit gehoord van BUG of BAT. :) Wat is dat? (het lijken mij mods, zoja, zijn deze echt de moeite waard om Civ weer eens aan te knallen?)

edit: Ik had eerst even moeten googlen 8)7 http://civ4bug.sourceforge.net/ . Zal eens door lezen of het de moeite waard is.
Het is zeker de moeite waard.
BUG is een Interface mod, zorgt ervoor dat je héél veel info snel op kan zoeken enzo. Als je er eenmaal een spelletje mee gespeeld hebt, dan wil je niet meer zonder :)

BAT is BUG plus grafische veranderingen, zoals ethnische units enzo. (Zulu-workers die neger zijn in plaats van blank, en meer van dat soort dingen).

Helemaal de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay top.. Thanks voor de tip. Ga dat zeker eens uit proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiraNove
  • Niet online

FiraNove

Where angels play

Brons schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:55:
[...]

Tenzij je je research slider erg laag hebt is het maken van +gold gebouwen meestal niet echt efficiënt.
Je bedoelt indien je de research slider erg hoog hebt staan? ;)
Dan ben ik het gedeeltelijk met je eens..

Echter, een market is over het algemeen een gebouw dat in commerce steden bijna altijd tot zijn recht komt. Ook als er weinig commerce naar goud gaat (ipv research, culture of espionage).. Los van de economie die je voert:
Specialist economie - market geeft happiness (mogelijk meer specialisten inzetten) + je kunt twee merchants specialisten inzetten om zo je economie van goud te voorzien + 25% goud
Cottage economie - market geeft happiness (mogelijk meer cottages die je kunt werken) + 25% goud

De toegevoegde waarde van een market is kleiner in een cottage economie, maar ook dan biedt dit gebouw nog mooie voordelen. Daarnaast is het één van de eerste gebouwen dat voor iedere speler beschikbaar is dat hapiness kan creeeren.
Daarom bouw ik in mijn commerce cities ook bijna altijd een market. In tegenstelling tot banken.

Oh en de BUG MOD RULES!! Er zitten zoveel goede dingen in deze mod, daar kan ik een pagina mee vullen. Maar laat ik twee voorbeelden noemen:
- CIV4lerts, toont waarschuwingen wanneer: een stad groeit, unhappy wordt, unhealthy wordt, een tegenstander technologie / resources / goud wil ruilen, etc, etc..
- Dotmap, in-game dotmap maken? geen probleem, ALT+x en je bent er!

Rob.

[ Voor 0% gewijzigd door FiraNove op 16-06-2009 16:35 . Reden: Typos en tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 16:55
Hey, rare vraag misschien:
In een van de civ games zat zo een leuk deuntje wat volgens mij in je stad afspeelde als deze happy werd en er een optocht oid werd gehouden. Weet iemand welk deuntje ik bedoel en hoe dat heet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-02 23:15
super spel. speel deeltje 4 (binnekort ff die expansion kopen) ben het nu al bijna 2 jaar regelmatig aan het spelen.

tis alleen best verleidelijk om die world editor te openen (a) haha

Speel zelf vaak de map Earth huge, hoe meer civs hoe beter.
speel zelf met india. ben nu van de 20x spelen alle 20x binnen gevallen door China en Persie haha

[ Voor 30% gewijzigd door AlphaWierie op 20-09-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
AlphaWierie schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:37:
super spel. speel deeltje 4 (binnekort ff die expansion kopen) ben het nu al bijna 2 jaar regelmatig aan het spelen.
Ik dacht dat ik laatst de Civ met alle officiële uitbreidingen voor (minder dan) EUR 10,00 bij Dixons zag liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PcDealer schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:46:
[...]

Ik dacht dat ik laatst de Civ met alle officiële uitbreidingen voor EUR 10,00 bij Dixons zag liggen.
De afzetters :o
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Post aangepast. Kan me ook vergissen. Maar het was bijna alsof men de Dixons zou bestelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

*bump*

Mja, heb CIV IV gekocht omdat ik L4D2 even beu ben en de nieuwe Settlers pas voor Q2 2010 is. Ik speel momenteel op het laagste niveau (moet ergens beginnen) en ben het zo aan het leren. Waar het mij toch aan ontbreekt is een goeie FAQ: de enigen die ik vind op het net gaan allemaal al uit van een bepaalde voorkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
YellowOnline schreef op maandag 07 december 2009 @ 18:20:
*bump*

Mja, heb CIV IV gekocht omdat ik L4D2 even beu ben en de nieuwe Settlers pas voor Q2 2010 is. Ik speel momenteel op het laagste niveau (moet ergens beginnen) en ben het zo aan het leren. Waar het mij toch aan ontbreekt is een goeie FAQ: de enigen die ik vind op het net gaan allemaal al uit van een bepaalde voorkennis.
Ben je op www.civfanatics.com geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
heb de expansion maar ook gehaald nu.

hoe krijg je een rijk binnen je rijk?

ik zien namelijk vaak dat de computer in 2en breekt en dus bijvoorbeeld frankrijk onder leiding van napoleon en louis x komt.

hoe kan ik bepaalde eilanden ''semi vrij'' maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
In je steden-overzicht (F1), zie je achter sommige steden een rood vuistje staan (tenzij je geen steden hebt die onafhankelijk willen zijn of bij een andere natie willen horen). Met die knop kun je steden weggeven of de onafhankelijkheid laten verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
ohwja k zie het thxz!

gebruikt iemand deze optie eigenlijk wel eens?
volgensmij is dit op langertermijn weggeven ?
aangezien je relaties vast een keer omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
AlphaWierie schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:35:
ohwja k zie het thxz!

gebruikt iemand deze optie eigenlijk wel eens?
volgensmij is dit op langertermijn weggeven ?
aangezien je relaties vast een keer omlaag gaan.
Ik geef nooit wat weg. Ik laat ze wel toevoegen aan mijn rijk. Expansie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Wil het nog wel eens doen als ik op een grote map (met 12 spelers oid) 1tje op een eiland ver weg heb weggevaagd.. Die steden onderhouden kost dermate veel dat het je eigen kracht in de weg zit en je hebt communisme nog niet geresearched (zodat je de economy civic State Property kan gebruiken)...

Een zelfstandige sterkere vassal state heb je dan meer aan...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Anakha schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:30:
Met die knop kun je steden weggeven of de onafhankelijkheid laten verklaren.
huuhuhuuh.. the horror!!! :)

maar serieus, alleen als ze zich op een eiland ver weg beinden zoals hierboven al vermeld. Echter als ik eiland ver weg koloniseer ben ik meestal al zo sterk dat ik de "drag" van die stad wel kan tillen. Meestal heb ik die stad dan ook wegens tactische reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Vandaag mijn eerste online pot gewonnen.
Wel met mijn settings, geen barbarians, geen espionage en geen simultaan beurten. Simultaan beurten is mij te hectisch volgens mij.
Moet wel toegeven dat ik meer lol heb met civilizations revolutions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
Zijn er nog tweakers die mee doen aan de nieuwe demogame van civfanatics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299068

Ik krijg dit spel binnenkort en dit wordt dan de eerste Civilization die ik ga spelen. :) Ik ben niet helemaal nieuw in de turn-based spellen, maar zit er ook een soort tutorial in het spel? Want ik las dat er wel een behoorlijke learning-curve in zit, of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 21:28

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Naar eigen ervaring is het vrij lastig en tijdrovend om helemaal onder de knie te krijgen. Ik speel het al een tijdje (maandje spelen, half jaar vergeten), en ik kom nog altijd achter nieuwe mogelijkheden, strategieën en tactieken (ik durf nog altijd niet boven de prince graad te spelen).

Mijn tip: begin lekker op settlerniveau, zorg dat je rijk groeit en leer de knoppen en mogelijkheden kennen. Mocht je met enorme overmacht winnen van de AI, gooi het niveau dan langzaam omhoog om tot inzichten te komen over efficiëntere verdeling van je resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 299068 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:28:
Ik krijg dit spel binnenkort en dit wordt dan de eerste Civilization die ik ga spelen. :) Ik ben niet helemaal nieuw in de turn-based spellen, maar zit er ook een soort tutorial in het spel? Want ik las dat er wel een behoorlijke learning-curve in zit, of valt dat wel mee?
Er zit geen echte tutorial in het spel. Ik kan daarom inderdaad begrijpen dat het in het begin zeer overweldigend kan zijn. Je kunt het beste eens op het forum van Civfanatics kijken. Daar staan een aantal "pictorials", speciaal voor beginners, waarin alle basisprincipes en de interface haarfijn wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit forum van Civfanatics dus :)
SandaX schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 16:34:
Naar eigen ervaring is het vrij lastig en tijdrovend om helemaal onder de knie te krijgen.
Ik speel het al jaren en heb het nog niet onder de knie. Het kan altijd beter en efficiënter :P

Maar ik denk dat gewoon proberen de beste manier is, de lage difficulties zijn heel erg makkelijk, dat scheelt.
En paar keer dood gaan in het begin hoort erbij.

[ Voor 77% gewijzigd door anandus op 24-03-2010 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben er achtergekomen dat dit dus niet het soort spel voor mij is! Ik vind het te traag en zelfs een beetje saai in vergelijking met RTS games.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 299068 op 27-03-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
Anoniem: 299068 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:10:
Ik vraag me wel af waarom dit spel zulke hoge cijfers krijgt!
Omdat het voor dit type spel echt heel erg goed gemaakt is, bijzonder veelzijdig en afwisselend is, en ook na jaren spelen nog steeds uitdagend is, zeker als je gebruik maakt van de vele mods en scenario's uit de fan-community.
Ik ben er wel achtergekomen dat dit dus niet het soort spel voor mij is, ik had wat anders verwacht :P
Dat kan natuurlijk, smaken verschillen. Maar je zult begrijpen, dat dat niet betekent dat het geen goed spel is. Het is alleen niet jouw ding, blijkbaar. :)

(terwijl ik dit type, heb je je post aangepast, zie ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, je dat van de hoge cijfers heb ik maar veranderd, want dat is niet eerlijk inderdaad, smaken verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295148

Jep, smaken verschillen. Ik weet nog dat ik rond '91 bij m'n buurman achter de pc zat als een 11 jarig onderdeurtje. En op Civilization stuitte, er ging toen een wereld open. Ik heb die veel meer gespeeld dan Dune 2, die was ook erg leuk, maar geef mij toch maar een turnbased game. Doet mij op z'n beurt, denken aan UFO: Enemy Unknown. :9

Je moet wel een boel investeren en geduld hebben, maar dan krijg je er ook wel weer wat voor terug. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Vanaf Civ1 verslaafd... Om de 2/3 maand heb ik weer een 2 weken civtijd ofzo... Dat is een bijzonder gevalletje kansloos, nog eventjes civven, en het wordt weer licht buiten... Je blijft nieuwe tactieken proberen, de lat hoger leggen, de boel nog weer anders managen of je units weer ff anders groeperen... Veel te verslavend, en zolang de basis gameplay zo blijft, eindeloos vermaeck!

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295148

Ah ja, het 'nog één beurt' syndroom. :P

Ik heb ook heel wat uurtjes Colonisation gespeeld, de oude natuurlijk. En Alpha Centauri uiteraard, dat is ook nog een meesterlijk spel waar ik een goede remake van wil zien. Was echt leuk om het landschap volledig te kunnen aanpassen, naast een vijandelijke basis de grond hoog genoeg verhogen zodat er geen regen meer komt aan de andere kant.

Eerst maar verheugen op Civilization 5, ik ben benieuwd hoe het speelt met hexagonale vakjes. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 299068 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:10:
Ik ben er achtergekomen dat dit dus niet het soort spel voor mij is! Ik vind het te traag en zelfs een beetje saai in vergelijking met RTS games.
Het is dan ook geen RTS-game, maar een TBS-game ;)
Je zou het op de snelste snelheid kunnen spelen, maar dan gaat alles zo snel voorbij dat je er niet echt 'in kan komen'.

Maar als je een spel zocht waar een potje na een uur voorbij is dan zit je inderdaad verkeerd :)
Andere mensen, andere smaken, kan gebeuren ;)
Ik vraag me wel af waarom dit spel zulke hoge cijfers krijgt!
Omdat het een van de beste spellen ooit gemaakt is misschien? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 28-03-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35

Japser

Jeej!

ik vraag me af he, als ik nou eens lekker oorlog wil voeren met een andere grootmacht...Ik heb echt een heel arsenaar aan legers gebouwd maar op een of andere manier wordt ik altijd wel de pan in gehakt omdat de tegenstander nog meer units heeft lijkt het wel.

Zijn er nog speciale tactieken waarmee jullie je landveroveringen uitvoeren? Speciale combinaties van units?

En echt, hoe komt het dat mijn marine wordt afgemaakt door een bowman bij wijze van?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste