Wanneer bouw je je settlers?
Meestal wacht ik met settlers & workers tot mijn eerste stad level 3 heeft bereikt (meestal bouw ik enkele warriors in die tijd) en als het stadje level 3 bereikt heeft dan produceer ik m'n eerste settler en direct daarna m'n eerste worker.
De reden dat ik niet gewoonweg workers en settler begin te produceren is omdat dat de bevolkingsgroei van de eerste stad dan stilvalt. (Ik heb het zelf min of meer uitgerekend en ik heb sneller een settler en een worker als ik wacht tot het stadje groter is(dan heb ik ook nog wat warriors), dan als ik meteen begin met die settler en worker te produceren).
Na de settler en de worker bouw ik meestal dingen in de trend van "granary", "aquaduct", "work boat", alles wat eigenlijk voor bevolkingsgroei zorgt

in m'n beide steden. Als ik wat verder kom dan bouw ik natuurlijk ook de economische dingen zoals de forge, grocer, courthouse,... Verder probeer ik pas settlers te bouwen als ik op 90% research sta en ik géén verlies heb van gold.(dus break-even ben of winst maak)
Na een tijd is het echter zo dat wanneer ik alles bouw voor de economie en de bevolkingsgroei ik zelf op 80% nog verlies maak. (en in die tussentijd slaagt de AI erin om meer steden, gold en research te doen) En dan kan ik dus eigenlijk niet verder...
Verder accepteer ik enkele trade-overeenkomst die mijn goud zou doen slinken (dus géén "fish for gold" ofzo)
Micromanage je (whippen of choppen)?
Heb je het over het feit of ik aanduid welke velden rond een stad bewerkt moeten worden? Of ik mijn workers "manueel" (en ze dus niet op "automatische piloot" zet) zeg wat ze moeten doen?
Ik laat de workers in ieder geval meestal geautomatiseerd hun ding doen...
Choppen: dat doe ik soms als ik snel iets wil afhebben (wonders ofzo), ik heb het ook al eens gedaan bij wat kolonies die ik snel wou laten groeien, maar ik doe dit niet systematisch en laat mijn workers liever "echte" dingen bouwen (farms, cottages, mines,...) ipv ze bezig te houden met hout kappen.
Wippen doe ik soms, maar niet altijd, heeft dit zo'n voordeel dat je het vaak moet gebruiken? (en dit gaat toch alleen maar met de slavery civic)
Overigens is het geen schande hoor, Noble (en hoger) is redelijk pittig
Ik wil zelfs niet weten hoe pittig de niveaus boven noble zijn

, noble aankunnen zou al meer dan goed genoeg voor mij zijn

Oh, en probeer te diversiferen tussen je steden. Je hoeft niet alles in elke stad te bouwen.
Vaak is het slimmer om 1 research-stad, 1 geld-stad en een GP-stad te bouwen
Misschien doe ik daar wel iets fout, meestal probeer ik alles te bouwen in een stad (alleen walls en barracks durf ik soms wel wat uit te stellen, aangezien deze niet zo belangerijk zijn voor de economie. Temples bouw ik alleen als de bevolking op het randje van ontevreden is of als ze al ontevreden zijn). Maar euh, wat is dan het nadeel alles te bouwen in een stad? Het leek mij eigenlijk logish om altijd alles te bouwen in een stad, toch zeker en vast in elke stad alle economische, alle populatieverhogende gebouwen en daarnaast nog gebouwen om de bevolking gelukkig te maken om zo een productieve stad te hebben. Spijtig genoeg blijf ik dus maar geld verliezen met die steden en daar zit dus eigenlijk mijn probleem