Ik weet niet of je kunt leven met je huidige mobo... maar persoonlijk zou ik wachten tot je genoeg geld hebt en dan voor een C2D setup gaan. Veel gaan investeren in oude meuk vind ik een beetje zonde eigenlijk. Maargoed, ik weet verder niet hoe hard jij Raid0 functionaliteit nodig hebt.
hallo,
Mijn broertje vond het ook hoog tijd om zijn pc te gaan upgraden (mag ook wel...ding is inmiddels 3.5 jaar oud en zonder upgraden) dus heeft hij ongeveer 200 euro vrijgemaakt voor een upgrade.
Eerst even zijn pc nu:
standaard voorgebouwde HP pc: I media 3003VL
moederbord: Gigabyte GA-8 SIML
processor: Intel Celeron 2.00Ghz Northwood
geheugen: 256mb PC2100 noname
videokaart: onboard SiS650
harde schijf: 80GB
standaard DVD-speler
enz.
Hij wil graag een aantal spellen kunnen spelen (BF1942, RTS games, niet echt de nieuwste generatie, maar zegmaar eentje hiervoor) en vlot kunnen internetten/msnen. Dit gaat niet echt goed op de pc die hij nu heeft, daarom had ik de volgende upgrade in gedachte:
Asrock Conroe945G-DVI à 65.20
Intel pentium D 805 dual-core à 92.45
512MB DDR2 PC5300 OEM geheugen à 46.95
Totaal: 204.60
De rest wilde ik eigenlijk opnieuw gebruiken, daar zit het probleem dan ook niet echt. Het probleem is meer de processor. mij lijkt dan dat hij iig goed op de toekomst is voorbereid, maar misschien is dit helemaal niet nodig? De pc zal dan weer ongeveer 2.5/3 mee moeten kunnen gaan. Nu is mijn vraag dan ook: is het nuttig om voor zo'n systeem een dual-core aan te schaffen? Of toch maar een goedkoop celeron er weer ingooien? lijkt mij niet echt handig, maar je weet maar nooit.
Ik sta natuurlijk ook open voor andere tips!
Mijn broertje vond het ook hoog tijd om zijn pc te gaan upgraden (mag ook wel...ding is inmiddels 3.5 jaar oud en zonder upgraden) dus heeft hij ongeveer 200 euro vrijgemaakt voor een upgrade.
Eerst even zijn pc nu:
standaard voorgebouwde HP pc: I media 3003VL
moederbord: Gigabyte GA-8 SIML
processor: Intel Celeron 2.00Ghz Northwood
geheugen: 256mb PC2100 noname
videokaart: onboard SiS650

harde schijf: 80GB
standaard DVD-speler
enz.
Hij wil graag een aantal spellen kunnen spelen (BF1942, RTS games, niet echt de nieuwste generatie, maar zegmaar eentje hiervoor) en vlot kunnen internetten/msnen. Dit gaat niet echt goed op de pc die hij nu heeft, daarom had ik de volgende upgrade in gedachte:
Asrock Conroe945G-DVI à 65.20
Intel pentium D 805 dual-core à 92.45
512MB DDR2 PC5300 OEM geheugen à 46.95
Totaal: 204.60
De rest wilde ik eigenlijk opnieuw gebruiken, daar zit het probleem dan ook niet echt. Het probleem is meer de processor. mij lijkt dan dat hij iig goed op de toekomst is voorbereid, maar misschien is dit helemaal niet nodig? De pc zal dan weer ongeveer 2.5/3 mee moeten kunnen gaan. Nu is mijn vraag dan ook: is het nuttig om voor zo'n systeem een dual-core aan te schaffen? Of toch maar een goedkoop celeron er weer ingooien? lijkt mij niet echt handig, maar je weet maar nooit.
Ik sta natuurlijk ook open voor andere tips!
offtopic:
Gamo schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:50
(...)
een C2D 6400 is iets van 124 Euro.
(...)
Mag ik er dan ook een paar, bij mij kosten ze in elke winkel 211+ euro
Gamo schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 11:50
(...)
een C2D 6400 is iets van 124 Euro.
(...)
Mag ik er dan ook een paar, bij mij kosten ze in elke winkel 211+ euro
who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!
Huh dat is raar dan
Ik kon me herinneren dat ik dat ervoor heb betaald. Het zal wel een 6300 voor 180 geweest zijn dan... my bad
oke oke oke... wat is:RoD schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 11:36:
[...]
Updaten is inderdaad niet erg zinvol. Elk component dat je laat zitten wordt de bottleneck, en het is allemaal niet meer zo erg compatible met de nieuwste hardware (sockets, DDR2, PCI-E ed). Verder vind ik 75 euro een goed bedrag als je dat voor je pc kan krijgen, er loopt eent taxatietopic in OH, post je systeem daar eens en zie wat je er voor kunt krijgen.
[...]
Klopt, lage CL's zijn goed voor een C2D, dat is beter dan een overkill aan bandbreedte, heb ik ergens op GoT gelezen (PMG FAQ ofzo). Dus: PC4200 (wat gewoon synchroon loopt in dual channel) met een lage latency is het beste.
[...]
En dual channel PC4200 loopt dus mooi synchroon, wat je dus wilt
[...]
Als hij een bord neemt met 4 geheugensloten (de MSI P965 Neo-F heeft dit) kan hij beter voor 2x512MB gaan en dan later nog eens 2x512MB erbij te zetten. Ik weet dat het geheugen dan op het langzamere 2T moet draaien, maar dat is imo nog beter dan nu voor een single reepje te gaan.
2T,
c2d,
DC
Dat gaat even te hard.
Verder heb ik besloten het aangeraden systeem langzamerhand maar wat bij elkaar te sprokkelen. Bedankt voor de fijne assistentie!
Here we go:
- 2T is de geheugentiming
- C2D is Core 2 Duo, the dual core intel processorlijn
- DC is Dual Channel mbt geheugen
- 2T is de geheugentiming
- C2D is Core 2 Duo, the dual core intel processorlijn
- DC is Dual Channel mbt geheugen
Wat kan ik het beste hieraan upgraden?
Fujitsu Siemens Scaleo T
P4 HT 540 @3.2 (stock) + Coolermaster Hyper L3
4x 256 (1GB) DDR 400 pc 3200
Geforce 7900GS + vf700alcu
WD2500PD 250GB HD
Fujitsu-SIemens MOBO (met Intel 915P Chipset)
OCZ Modstream 450W
Ik zat zelf te denken aan of 2x 1GB latjes kopen en dan die 4 van 56 weer verkopen, of een andere processor met een wat goedkoop Mobo.
Max uitgave is 200 euro.
Fujitsu Siemens Scaleo T
WD2500PD 250GB HD
OCZ Modstream 450W
Ik zat zelf te denken aan of 2x 1GB latjes kopen en dan die 4 van 56 weer verkopen, of een andere processor met een wat goedkoop Mobo.
Max uitgave is 200 euro.
Even een korte vraag... ik heb op het moment echt een bagger 3D kaart. Geforce FX5200LE. Ik kan niet eens meer C&C spelen zonder flink wat happeringen. Ik heb een ASUS P4P800SE mobo met een P4 S478 prescott 3GHz en 2gb geheugen (4*512). Maar ik heb dus nog AGP. Ik twijfel tussen een agp kaart kopen of, meteen maar alles nieuw... maar is het wel slim om geld uit te geven aan een oud systeem als agp aangezien ik misschien later (wie weet hoe snel) de rest van mij pc wil upgraden.... en ja, ik wil wel spellen spelen, alleen kan dat nu niet echt (niet hoger dan 800*600 en laagste instellingen bij min. 2 jaar oude spellen)
Verwijderd
thnx... nog even 2 kleine vraagjes...B-Buster schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:06:
[...]
Ik zie dat je je cpu al wat hebt OC'ed. Hij moet nu opzich wel snel zat lopen om die x1950pro niet af te remmen. Dat is overigens een erg goeie videokaart voor je systeem.
Misschien over een tijdje nog een wat snellere s939 cpu en wat meer geheugen erbij, en je hebt weer een hele leuke pc
- Zou mijn voeding de x1950pro aankunnen? ( http://www.coolermaster-e...-380-PMAR/P&other_title=0 )
- Is het mogelijk 4 reepjes van 512 in mijn moederbord te prikken? (ik heb ooit eens gehoord dat dit nog wel eens problemen wilt geven bij een a8n-e)
@bericht
Als je voeding het aankan, koop een 6800 (128mb nieuw bij dollarshop voor 80 euro! 256mb versie @ 120 en vaak unlockbaar tot GT) of 2e hands x800 pro, doet precies dat lijkt me zo. Wil je wat meer, kan een budget current gen kaart als 7600 of x1600xt kopen maar dat lijkt me niet nodig, de 6800 heeft al de hardwareondersteuning die deze kaarten hebben, alleen meer geluid/stroom/warmte.
@dAblap
Kijk eens op het asus forum (beware, zorg dat je iets nuttigs kan doen terwijl de paginas laden) of er iemand met een nieuwere bios dit werkend heeft. De memcontroller van een venice core kan dit aan, maar sommige mobos niet of slechts bij een bepaalde BIOS.
Voeding zou die graka moeten trekken, maar moet je geen 5 schijven en 2 opticals erbij gaan douwen ofzo, zit wel tegen max belasing bij langdurig gebruik aan en voeding lijkt me niet echt super kwaliteit.
Als je voeding het aankan, koop een 6800 (128mb nieuw bij dollarshop voor 80 euro! 256mb versie @ 120 en vaak unlockbaar tot GT) of 2e hands x800 pro, doet precies dat lijkt me zo. Wil je wat meer, kan een budget current gen kaart als 7600 of x1600xt kopen maar dat lijkt me niet nodig, de 6800 heeft al de hardwareondersteuning die deze kaarten hebben, alleen meer geluid/stroom/warmte.
@dAblap
Kijk eens op het asus forum (beware, zorg dat je iets nuttigs kan doen terwijl de paginas laden) of er iemand met een nieuwere bios dit werkend heeft. De memcontroller van een venice core kan dit aan, maar sommige mobos niet of slechts bij een bepaalde BIOS.
Voeding zou die graka moeten trekken, maar moet je geen 5 schijven en 2 opticals erbij gaan douwen ofzo, zit wel tegen max belasing bij langdurig gebruik aan en voeding lijkt me niet echt super kwaliteit.
Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!
Verwijderd
dan komt hier nog even wat...Cio schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 00:02:
@bericht
@dAblap
ik zit hier met 6 fans
1 cd-rom speler
2 ide hdd's
en een vcore van 1,52 (ik weet niet of dat veel invloed heeft hoor..)
Is het zo dat... stel... bij langdurige belasting mijn hele systeem kapot kan gaan? (of alleen videokaart?) of alleen de voeding...
in het geval dat het alleen de voeding is... dan vindt ik dat niet zo erg om eerlijk te zijn, want dan koop ik tegen die tijd wel een tagan 480watt oid. (en als mijn budget het eerder toelaat, dan natuurlijk voordat ie kapot gaat
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2006 17:34 ]
Vergeet die 380 voeding maar hoor. Met je overclockte processor, 2 hd's en dan nog zo'n videokaart heb je een flinke voeding nodig. En niet alleen veel watt's. Een hoop mensen denken dat ze niet verder hoeven te kijken dan het wattage, maar het aantal amperes @ 12V is net zo belangrijk. Dat mist je huidige CM voeding dus een beetje. Die Tagan TG480 is een uitstekende keuze. Die heb ik hier ook, icm een x1900xt, 2 hd's en een x2 4600+. Ding doet geloof ik 30Ampere en das een goede waarde.Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 17:33:
[...]
dan komt hier nog even wat...
ik zit hier met 6 fans(de meeste draaien wel op 5v hoor, zalman fancontroller)
1 cd-rom speler
2 ide hdd's
en een vcore van 1,52 (ik weet niet of dat veel invloed heeft hoor..)
Is het zo dat... stel... bij langdurige belasting mijn hele systeem kapot kan gaan? (of alleen videokaart?) of alleen de voeding...
in het geval dat het alleen de voeding is... dan vindt ik dat niet zo erg om eerlijk te zijn, want dan koop ik tegen die tijd wel een tagan 480watt oid. (en als mijn budget het eerder toelaat, dan natuurlijk voordat ie kapot gaat)
[edit]
Over wat er stuk kan gaan bij langdurige belasting.. is weinig zinnigs over te zeggen behalve dat je het zover niet moet laten komen. Een voeding kan ploffen en dat alleen intern houden, maar hij kan ook andere componenten meeslepen in z'n ondergang. Dat kan per keer verschillen maargoed je wilt dat absoluut niet meemaken
Die 380Watter van je heeft nog wel een soortememt van 'overboost', dus hij kan tijdelijk wat meer power leveren dan die 380, maar dat houdt ie niet lang vol.
[ Voor 16% gewijzigd door B-Buster op 23-10-2006 18:10 ]
Verwijderd
dat is duidelijk, daar moet een tagan bij... ( en ik wist dat het van belang was een bepaald aantal ampere op de 12v lijn te hebben, daarom had ik die tagan alvast maar vermeld
)
btw, de normale tg 480watt of de easycon serie?
btw, de normale tg 480watt of de easycon serie?
Easycon heeft als voordeel dat je de overbodige aansluitingen eraf kunt halen. En bij een Tagan is dat een groot voordeel, want je krijgt véél overbodig loshangende in de weg zittende zooi 
Echter ik heb ergens een keer gezien dat de specificaties wat verschilde tussen de TG480 U22 (de normale) en de TG480 U15 (de easycon). Ik weet niet meer precies wat het was, maar dacht dat de U15 net wat minder ampere had. Not sure though.
Echter ik heb ergens een keer gezien dat de specificaties wat verschilde tussen de TG480 U22 (de normale) en de TG480 U15 (de easycon). Ik weet niet meer precies wat het was, maar dacht dat de U15 net wat minder ampere had. Not sure though.
Volgens http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine (welke me nog niet heeft teleurgesteld) gaat die voeding dat wel trekken (systeem heeft 311 watt nodig), mits van degelijke kwaliteit. Verbaast me nog hoe weinig die setup trekt... zal met speling/veroudering wel aan zijn tax zitten maar werken doet het zeker.
Huidige specs:
CPU: Athlon 64 3200+ S939 Venice (niet overgeclockt, Thermaltake Silentboost K8 koeling)
MoBo: A8N-VM CSM (onboard VGA gebruik ik niet meer, zie GPU)
RAM: 2x 512 MB PC3200 CL2.5 TwinMos
GPU: Asus 6600GT 256 DDR3 PCI-e
HD: 80GB @ 7200 RPM SATA-II
Kast/voeding: Arctic Cooling Silentium T1 350W
Monitor: 930BF
Gebruik: voornamelijk games, niet het nieuwste van het nieuwste (WoW, Rome:TW, denk er nu aan met EVE-online te beginnen). Ik draai eigenlijk nooit meerdere programma's tegelijk (vandaar dat ik indertijd niet voor dual-core heb gekozen).
Ik zit er aan te denken om een kleine upgrade te doen om net wat meer game-power te krijgen, budget ongeveer € 120,- Dit betekent dat ik één component kan vervangen.
Ik zat er zelf aan te denken het geheugen uit te breiden naar 2GB. Bij een GPU upgrade voel ik me bijna verplicht om ook MoBo en CPU te vervangen, en ik ben sowieso niet van plan een nieuwe kast / voeding aan te schaffen.
Maar nou las ik dat "oudere" Athlon 64 based systemen het geheugen terug schakelen op 333 MHz als je 4 reepjes gebruikt? Ik kon niet terugvinden of dit ook zo is voor mijn Venice (ter info: systeem samengesteld in december 2005).
De vraag is dus: heeft een RAM-uitbreiding zin, of is mijn huidige CPU al zo underpowered dat ik daar toch beter een vervanging voor kan zoeken, en kan ik met 4 reepjes geheugen wel op 400 MHz blijven draaien? Andere vraag is of het slimmer is exact hetzelfde geheugen er bij te zetten, of sneller geheugen met CL 3 (dit ivm slechte verkrijgbaarheid van mijn huidige reepjes)?
CPU: Athlon 64 3200+ S939 Venice (niet overgeclockt, Thermaltake Silentboost K8 koeling)
HD: 80GB @ 7200 RPM SATA-II
Monitor: 930BF
Gebruik: voornamelijk games, niet het nieuwste van het nieuwste (WoW, Rome:TW, denk er nu aan met EVE-online te beginnen). Ik draai eigenlijk nooit meerdere programma's tegelijk (vandaar dat ik indertijd niet voor dual-core heb gekozen).
Ik zit er aan te denken om een kleine upgrade te doen om net wat meer game-power te krijgen, budget ongeveer € 120,- Dit betekent dat ik één component kan vervangen.
Ik zat er zelf aan te denken het geheugen uit te breiden naar 2GB. Bij een GPU upgrade voel ik me bijna verplicht om ook MoBo en CPU te vervangen, en ik ben sowieso niet van plan een nieuwe kast / voeding aan te schaffen.
Maar nou las ik dat "oudere" Athlon 64 based systemen het geheugen terug schakelen op 333 MHz als je 4 reepjes gebruikt? Ik kon niet terugvinden of dit ook zo is voor mijn Venice (ter info: systeem samengesteld in december 2005).
De vraag is dus: heeft een RAM-uitbreiding zin, of is mijn huidige CPU al zo underpowered dat ik daar toch beter een vervanging voor kan zoeken, en kan ik met 4 reepjes geheugen wel op 400 MHz blijven draaien? Andere vraag is of het slimmer is exact hetzelfde geheugen er bij te zetten, of sneller geheugen met CL 3 (dit ivm slechte verkrijgbaarheid van mijn huidige reepjes)?
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Volgens mij kan een Venice wel 4 reepjes op DDR400 aan, maar wel op 2T ipv 1T
OK da's op zich wel prettig. Ik heb eigenlijk geen idee hoe m'n CMD rate is ingesteld; zou zomaar kunnen dat die nu ook al op 2T staat.PowerUp schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:04:
Volgens mij kan een Venice wel 4 reepjes op DDR400 aan, maar wel op 2T ipv 1T
Ik zit dan nog wel met de vraag of ik er iets van ga merken als ik mn tweede setje op CL 3 er in zet.
edit:
een alternatief is natuurlijk om mijn huidige geheugen te verpatsen, en een hele nieuwe set van 2 x 1GB er in te prikken
een alternatief is natuurlijk om mijn huidige geheugen te verpatsen, en een hele nieuwe set van 2 x 1GB er in te prikken
[ Voor 13% gewijzigd door Seraphin op 24-10-2006 11:13 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Dit zou ik je inderdaad aanraden!!!Seraphin schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 11:11:
[...]
edit:
Om nog even op terug te komen, nog onbeantwoordSamjung schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:19:
Wat kan ik het beste hieraan upgraden?
Fujitsu Siemens Scaleo T
WD2500PD 250GB HD
OCZ Modstream 450W
Max uitgave is 200 euro.
Verwijderd
ik heb op dit moment een systeem maar die wil ik een beetje gaan upgraden. ik heb het naar mijn idee een beetje minimaal gehouden, aangezien ik nu ff niet teveel te besteden heb maar denk dat dit voldoende is. Het gaat me erom dat ik weer wat spelletjes op een normale manier kan spelen.
Moederbord:
AM2NF3-VSTA
Processor:
Athlon™ 64 3200+
Processorkoeler:
GigaByte G-Power Cooler
Geheugen:
MDT DIMM 512 MB (x2 en misschien x3)
Videokaart:
Asus V9999GE
Harde schijf:
Hitachi Deskstar T7K250
Voeding:
Asus Atlas A-45GA
optische drives:
Hiervoor gebruik ik mijn oude versie die ik nu heb.
Behuizing:
CoolerMaster Centurion 534
is het systeem dat hierboven staat goed op elkaar aangesloten? want ik weet niet precies hoe het zit met van SATA harde schijven en wat voor een voeding je nou precies nodig heb. Advies is altijd welkom, bedankt voor de reacties. (zowel positief of negatief)
Moederbord:
AM2NF3-VSTA
Processor:
Athlon™ 64 3200+
Processorkoeler:
GigaByte G-Power Cooler
Geheugen:
MDT DIMM 512 MB (x2 en misschien x3)
Videokaart:
Asus V9999GE
Harde schijf:
Hitachi Deskstar T7K250
Voeding:
Asus Atlas A-45GA
optische drives:
Hiervoor gebruik ik mijn oude versie die ik nu heb.
Behuizing:
CoolerMaster Centurion 534
is het systeem dat hierboven staat goed op elkaar aangesloten? want ik weet niet precies hoe het zit met van SATA harde schijven en wat voor een voeding je nou precies nodig heb. Advies is altijd welkom, bedankt voor de reacties. (zowel positief of negatief)

Ik heb zelf nooit meer dan 2 reepjes ram in een Athlon 64 systeem gedaan. AFAIK worden 4 bankjes altijd problematisch door mobo/Bios ondersteuning MAAR moeten venice cores gewoon 4 dimms @ DDR 400/1T draaien. Denk dat 4x512 @ 2.5-3-3-7/400Mhz/2T wel kan, gewoon hard instellen. Kijken of dit probs geeft voor je mobo is natuurlijk altijd verstandig, evenals de nieuwste BIOS gebruiken.Seraphin schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:56:
Huidige specs:
budget ongeveer € 120,-
@aimer32
Geen budget!
Voeding kan cheapo FSP 400w, Asus/Antec betaal je veel voor terwijl voor minder dezelfde specs te vinden is (ampere @ 12v!!)
mobo zou ik 939dual-VSTA (of Sata2) voor nemen + AMD x2 4200+/boxed en nog even met ram/graka/hd/opticals doen. Later dan naar PCI-e graka en 2 GB ram gaan, eventueel grotere HD.
@Samjung
PC is niet upgradebaar meer IMHO. P4 kopen is een waste of money, ram is ongelofelijk duur. Nog even geduld hebben of mobo/ram/graka vervangen
[ Voor 18% gewijzigd door Cio op 24-10-2006 15:01 ]
Ik heb momenteel een nieuwe laptop, maar ook een gewone pc. Nu vroeg ik mij af inhoeverre het voor games nog wat uitmaakt als ik in de laptop 512mb geheugen erbij koop? Swatt 4 bijvoorbeeld draait wel, maar wellicht dat dit dan net ff wat fijner draait. Of zou dit niet veel uitmaken?
Merk ASUS
Type Pro60Rp-AP039H
Processor Intel Celeron M 420
Processorsnelheid 1,66 GHz
Cache (L2) 1 MB
Front Side Bus 533 MHz
Chipset ATI Radeon Xpress 200M
Geheugen 512 MB
Geheugentype DDR2 533 MHz (PC4200)
Schermgrootte 15,4 inch breedbeeld
Schermtype WXGA TFT
Schermresolutie 1280x800
Harde schijf 60 GB
Rotatiesnelheid 4200 rpm
Interface (harde schijf) Ultra-ATA
Grafische kaart ATI Radeon Xpress 200M
Shared memory ja
Pc is;
AMD Athlon 2600XP+
512 MB DDR Ram
Radeon 9600
A7n8x-x MB
80 gig, 7200 rpm 8 mb cache HD
Zijn deze systemen bijna gelijk aan elkaar of niet? Want de geintegreerde 3d kaart in mijn laptop is ook 128 mb. Zit namelijk te twijfelen of ik niet net zo goed mijn pc kan verkopen (als ze toch bijna gelijkwaardig aan elkaar zijn
...)
Merk ASUS
Type Pro60Rp-AP039H
Processor Intel Celeron M 420
Processorsnelheid 1,66 GHz
Cache (L2) 1 MB
Front Side Bus 533 MHz
Chipset ATI Radeon Xpress 200M
Geheugen 512 MB
Geheugentype DDR2 533 MHz (PC4200)
Schermgrootte 15,4 inch breedbeeld
Schermtype WXGA TFT
Schermresolutie 1280x800
Harde schijf 60 GB
Rotatiesnelheid 4200 rpm
Interface (harde schijf) Ultra-ATA
Grafische kaart ATI Radeon Xpress 200M
Shared memory ja
Pc is;
AMD Athlon 2600XP+
512 MB DDR Ram
Radeon 9600
A7n8x-x MB
80 gig, 7200 rpm 8 mb cache HD
Zijn deze systemen bijna gelijk aan elkaar of niet? Want de geintegreerde 3d kaart in mijn laptop is ook 128 mb. Zit namelijk te twijfelen of ik niet net zo goed mijn pc kan verkopen (als ze toch bijna gelijkwaardig aan elkaar zijn
Die graka is net nieuw! Ik wil juist geen P4 kopen, die heb ik nu. Dan kan ik toch beter een Athlon kopen?Cio schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:54:
[...]
Ik heb zelf nooit meer dan 2 reepjes ram in een Athlon 64 systeem gedaan. AFAIK worden 4 bankjes altijd problematisch door mobo/Bios ondersteuning MAAR moeten venice cores gewoon 4 dimms @ DDR 400/1T draaien. Denk dat 4x512 @ 2.5-3-3-7/400Mhz/2T wel kan, gewoon hard instellen. Kijken of dit probs geeft voor je mobo is natuurlijk altijd verstandig, evenals de nieuwste BIOS gebruiken.
@aimer32
Geen budget!
Voeding kan cheapo FSP 400w, Asus/Antec betaal je veel voor terwijl voor minder dezelfde specs te vinden is (ampere @ 12v!!)
mobo zou ik 939dual-VSTA (of Sata2) voor nemen + AMD x2 4200+/boxed en nog even met ram/graka/hd/opticals doen. Later dan naar PCI-e graka en 2 GB ram gaan, eventueel grotere HD.
@Samjung
PC is niet upgradebaar meer IMHO. P4 kopen is een waste of money, ram is ongelofelijk duur. Nog even geduld hebben of mobo/ram/graka vervangen
Thanx allen, ik heb voor mezelf nu de knoop doorgehakt om inderdaad een RAM-upgrade te doen.
De enige overweging is nog of ik mijn huidige ram ga verkopen en 2 x 1GB inprik, of dat ik naar de 4 x 512 MB overga. Dit zal voornamelijk afhangen van hoe makkelijk ik van mijn eigen ram afkom, en wat er allemaal verkrijgbaar is, maar daar kom ik wel uit.
Nogmaals thnx!
De enige overweging is nog of ik mijn huidige ram ga verkopen en 2 x 1GB inprik, of dat ik naar de 4 x 512 MB overga. Dit zal voornamelijk afhangen van hoe makkelijk ik van mijn eigen ram afkom, en wat er allemaal verkrijgbaar is, maar daar kom ik wel uit.
Nogmaals thnx!
Verwijderd
Mmm, dat zou wel fijn zijn inderdaad... Het is zeker niet mogelijk om te meten hoeveel watt je voeding daadwerkelijk gebruikt onder bijvoorbeeld games?Cio schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 23:09:
Volgens http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine (welke me nog niet heeft teleurgesteld) gaat die voeding dat wel trekken (systeem heeft 311 watt nodig), mits van degelijke kwaliteit. Verbaast me nog hoe weinig die setup trekt... zal met speling/veroudering wel aan zijn tax zitten maar werken doet het zeker.
/edit
The recommended total Power Supply Wattage gives you a general idea on what to look for BUT it is NOT a crucial factor in power supply selection! Total Amperage Available on the +12V Rail(s) is the most important, followed by the +5V amperage and then the +3.3V amperage. Example: PSU you want to buy has 400W total wattage output but only has 16A on +12V rail. But your configuration might require 20A on +12V rail.
Daar moet ik natuurlijk wel rekening mee blijven houden...
Hoe kan ik zien hoeveel ampere mijn voeding geeft op de +12v lijn?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2006 18:09 ]
Kast open maken en op de voeding kijken
Inderaad. Staat op de sticker aan de zijkant van je PSU.
@Waypoint
Je laptop is leuk maar heeft weinig power, zowel de graka als proc. Shared mem = sloom. liever een 6800 128mb dan een x1300 512mb Hyper Memory.
Voeding pc? Kan ie een 6800 aan? zo ja, dat doen, ik dit geval met 256mb, 512mb ram extra in beide pc & laptop (je geeft geen budget dus dit is wat ik zou doen met 250 euro ofzo)
@Samjung
AGP + socket AM2 of LGA775/Core2Duo word wat moelijker, budget?
Je laptop is leuk maar heeft weinig power, zowel de graka als proc. Shared mem = sloom. liever een 6800 128mb dan een x1300 512mb Hyper Memory.
Voeding pc? Kan ie een 6800 aan? zo ja, dat doen, ik dit geval met 256mb, 512mb ram extra in beide pc & laptop (je geeft geen budget dus dit is wat ik zou doen met 250 euro ofzo)
@Samjung
AGP + socket AM2 of LGA775/Core2Duo word wat moelijker, budget?
Hoe kom jij bij AGP? 7900GS is PCI-E, en het is een LGA775 bord. Ik hoef niet persé een Core 2 Duo..daar heb ik het geld niet voor. Er stond trouwens 200 euro als budget
Verwijderd
B-Buster schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 19:04:
Inderaad. Staat op de sticker aan de zijkant van je PSU.
ohjah, stupid... dat heb ik namelijk al wel eens vaker bekekenSamjung schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 18:54:
Kast open maken en op de voeding kijken
naja,
+12v1 - 10A
+12v2 - 15A
Dat is denk ik te weinig he? (20A is tog minimaal?)
Ik heb nog even rondgekeken, wat is de beste keus denken jullie qua voeding: (mss ook al naar de toekomst gekeken)
Qua prijs schijnt het niet zoveel uit te maken...
Chieftec CFG-560A
Tagan TG 480 easycon
@Samjung
Ik zou een Core2Duo mobo en 2x 512mb DDR2 kopen. Mobo liefst met 4 dimm slots, zodat je uiteindelijk naar 2gb/core 2 duo/DX10 graka kan. Oftewel: upgraden om te kunnen upgraden. Hou goed rekening met eventuele OC pogingen van een nieuwe CPU bij mobo/geheugenkeuze.
Oude mobo + ram verpatsen (eventueel retail BIOS voor dat mobo opzoeken en erop flashen, verkoopt makkelijker).
@dAblap
van http://www.diamondmm.com/X1950PRO256PCIE.php
"30 Amps on 12 volt rail recommended (assumes fully loaded system)"
Voeding voldoen niet dus, helaas! Je hebt maar 25a totaal.
Ik zou een Core2Duo mobo en 2x 512mb DDR2 kopen. Mobo liefst met 4 dimm slots, zodat je uiteindelijk naar 2gb/core 2 duo/DX10 graka kan. Oftewel: upgraden om te kunnen upgraden. Hou goed rekening met eventuele OC pogingen van een nieuwe CPU bij mobo/geheugenkeuze.
Oude mobo + ram verpatsen (eventueel retail BIOS voor dat mobo opzoeken en erop flashen, verkoopt makkelijker).
@dAblap
van http://www.diamondmm.com/X1950PRO256PCIE.php
"30 Amps on 12 volt rail recommended (assumes fully loaded system)"
Voeding voldoen niet dus, helaas! Je hebt maar 25a totaal.
Ik wil een nieuwe grafische kaart halen. Ik heb nu een Leadtek WinFast A250 LE, een Geforce 4. Games beginnen soms te haperen etc en de fan is een keer stuk geweest, plus het is tijd voor wat nieuws..
Nou heb ik 2 kaarten gezien die mogelijk wat zijn (van < de 100 euro):
-XFX GeForce 6200A
-MSI RX9250 Radeon 9250SE
(misschien iemand anders nog tips?)
Nu gaat het erom of het zinvol is om ook een nieuwe mobo/proc te kopen, of levert een nieuwe grafische kaart ook al wel goede verbetering op?
Mijn moederbord is een Asus p4b533 met i845E chipset en socket 478 met een P4 op 2800 MHZ erin... GPU kan alleen maar in mijn AGP slot.. ik heb geen PCI-E
Ik zoek iets rond de 100 euro waar ik goed mee kan gamen, ben geen grote gamer. Beetje Scarface, Splinter Cell..
-XFX GeForce 6200A
Nu gaat het erom of het zinvol is om ook een nieuwe mobo/proc te kopen, of levert een nieuwe grafische kaart ook al wel goede verbetering op?
Mijn moederbord is een Asus p4b533 met i845E chipset en socket 478 met een P4 op 2800 MHZ erin... GPU kan alleen maar in mijn AGP slot.. ik heb geen PCI-E
Ik zoek iets rond de 100 euro waar ik goed mee kan gamen, ben geen grote gamer. Beetje Scarface, Splinter Cell..
die 9250/9200SE is echt HEEL errug crappy.
Ik zou kijken naar een 6800, 89 euro bij dollarshop.nl, kan je nog jaren mee vooruit aan je GF4 te zien
Wel even controleren of je voeding dat aan kan (10a @ 12v vereist naast wat je systeem al gebruikt geloof ik)
Anders x700/6600 kopen, maar daar heb je minder lang plezier van ben ik bang. Koop vooral een kaart met 128mb, die 256 kaarten <100 euro kaarten kunnen die extra 128mb niet gebruiken en levert dus niets extra op (behalve kosten)
Ik zou kijken naar een 6800, 89 euro bij dollarshop.nl, kan je nog jaren mee vooruit aan je GF4 te zien
Anders x700/6600 kopen, maar daar heb je minder lang plezier van ben ik bang. Koop vooral een kaart met 128mb, die 256 kaarten <100 euro kaarten kunnen die extra 128mb niet gebruiken en levert dus niets extra op (behalve kosten)
Sluit ik me helemaal bij aan; ik heb een Asus 6800 agp en speel daar zonder problemen Company of Heroes op 1280x1024 op. Niet gek voor een agp kaartje! :-)Cio schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:19:
Ik zou kijken naar een 6800, 89 euro bij dollarshop.nl, kan je nog jaren mee vooruit aan je GF4 te zienWel even controleren of je voeding dat aan kan (10a @ 12v vereist naast wat je systeem al gebruikt geloof ik)
en nee, ik houd niet van voetbal... :)
Ok, en dat me mobo maar 4x AGP speed heeft maakt niet uit? Dan ga ik eens even op zoek naar een 6800. Tnx!Cio schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:19:
Ik zou kijken naar een 6800, 89 euro bij dollarshop.nl, kan je nog jaren mee vooruit aan je GF4 te zienWel even controleren of je voeding dat aan kan (10a @ 12v vereist naast wat je systeem al gebruikt geloof ik)
Inderdaad zoals hierboven geadviseerd wordt die 9250 enzo laten voor wat het is. Een 6800 is een goede upgrade. Die 4x AGP is geen probleem.
Je zou voor de 6200 kunnen gaan mischien de gt, met een normale van rond de 50 euro kan je nu NET de niewste ALLER games spelen met een lichte overclock. Counterstrike source en battlefield 2 zijn geen probleem.ViNyL schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:08:
Ik wil een nieuwe grafische kaart halen. Ik heb nu een Leadtek WinFast A250 LE, een Geforce 4. Games beginnen soms te haperen etc en de fan is een keer stuk geweest, plus het is tijd voor wat nieuws..
-XFX GeForce 6200A
BUH
Sinds een paar dagen maakt mijn Geforce 6600 een vreemde tik in het ventilatie systeem. Geen idee hoe het er is gekomen maar het zit er. Nu kan ik natuurlijk de fan vervangen, maar een 6600 is ook niet zo geweldig. Ik denk dus aan een nieuwe grafische kaart in trent van een ASUS EN7600GT of Sapphire ATI X1600XT. Maar wat denken jullie.
De rest van mijn PC is als volgt
- P4 3.2 HT
- 1024 mb intern
- 200 gb hd
- Creative X-Fi XtremeMusic
De rest van mijn PC is als volgt
- P4 3.2 HT
- 1024 mb intern
- 200 gb hd
- Creative X-Fi XtremeMusic
't is meer de vraag in hoeverre geheugen erbij prikken nut heeft bij mijn laptop. niet zozeer in hoeverre ik mijn pc kan upgraden. Ik had namelijk het idee bedacht om mijn pc te verkopen en daarvan 512mb ram bij te kopen voor mijn laptopCio schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 20:20:
@Waypoint
Extra geheugen is zeker wel nuttig. Maar ook een snellere harde schijf. een 4200rpm schijfje vertraagd de hele boel.Waypoint schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 20:25:
[...]
't is meer de vraag in hoeverre geheugen erbij prikken nut heeft bij mijn laptop. niet zozeer in hoeverre ik mijn pc kan upgraden. Ik had namelijk het idee bedacht om mijn pc te verkopen en daarvan 512mb ram bij te kopen voor mijn laptop
Verwijderd
Hier een overzichtje van mijn systeem aangeschaft in januari 2004:
Dell Dimension 4600i
Intel Pentium 4 CPU 2.66GHz
DELL (IC35L060AVV207-0) 40GB ATA-100 7200RPM 1.8MB Cache
Maxtor diamond max 10 (6L160P0) 160GB ATA-133 7200 RPM 8MB Cache
Corsair Value select 512MB PC 3200 DDR SDRAM
Samsung DVD-ROM SD-616T
LG DVDRAM GSA-4167B
On-board video adapter Intel 865-G PCI Accelerated SVGA
Dell 250 Watt voeding (+12V max 16A)
Oorspronkelijk zat er 2 maal 128MB geheugen in wat dus is vervangen voor 1 maal 512MB.
De LG DVD brander en de Maxtor schijf zijn er later bijgezet.
Het systeem wordt hoofdzakelijk gebruikt om te internetten, dvd-tjes branden en het bewerken van foto's in photoshop CS.
Ik zit er aan te denken om over een half jaar een geheel nieuw systeem te kopen. Om tot die tijd Photoshop enigzins soepel te laten lopen ga ik er nog 512MB bijzetten. Om voldoende geheugen te creeren voor photoshop wil ik ook graag een videokaart toevoegen. Ik heb tot de beschikking over een AGP-8x slot.
Na een beetje grasduinen op het internet kom ik hiervoor tot een videokaart met radeon 9250/9550 chipset met 128/256MB geheugen.
Is dit een juiste keuze om het systeem een laatste "mini" upgrade te geven?
Gaat een AGP-8x kaart ook geen probleem opleveren met de voeding?
Of is het ook een optie om tweedehands een ouder AGP videokaartje te kopen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Steven
Dell Dimension 4600i
Intel Pentium 4 CPU 2.66GHz
DELL (IC35L060AVV207-0) 40GB ATA-100 7200RPM 1.8MB Cache
Maxtor diamond max 10 (6L160P0) 160GB ATA-133 7200 RPM 8MB Cache
Corsair Value select 512MB PC 3200 DDR SDRAM
Samsung DVD-ROM SD-616T
LG DVDRAM GSA-4167B
On-board video adapter Intel 865-G PCI Accelerated SVGA
Dell 250 Watt voeding (+12V max 16A)
Oorspronkelijk zat er 2 maal 128MB geheugen in wat dus is vervangen voor 1 maal 512MB.
De LG DVD brander en de Maxtor schijf zijn er later bijgezet.
Het systeem wordt hoofdzakelijk gebruikt om te internetten, dvd-tjes branden en het bewerken van foto's in photoshop CS.
Ik zit er aan te denken om over een half jaar een geheel nieuw systeem te kopen. Om tot die tijd Photoshop enigzins soepel te laten lopen ga ik er nog 512MB bijzetten. Om voldoende geheugen te creeren voor photoshop wil ik ook graag een videokaart toevoegen. Ik heb tot de beschikking over een AGP-8x slot.
Na een beetje grasduinen op het internet kom ik hiervoor tot een videokaart met radeon 9250/9550 chipset met 128/256MB geheugen.
Is dit een juiste keuze om het systeem een laatste "mini" upgrade te geven?
Gaat een AGP-8x kaart ook geen probleem opleveren met de voeding?
Of is het ook een optie om tweedehands een ouder AGP videokaartje te kopen?
Alvast bedankt voor de reacties,
Steven
Hoe kom ik er trouwens achter of mijn systeem dat qua power aan kan?Cio schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:19:
512mb erbij & een randon AGP kaart is voldoende. 2e hands kan, GF4/ATi 9000 serie met 128mb is al genoeg.
@KKoning
Beide kaarten lijken me een goede keus, mijn voorkeur zou uitgaan naar de ATi, maar je kan het beste even benchmarks per game opzoeken (volgens mij had Tom's hardware hier iets voor)
@Waypoint
Om "Zijn deze systemen bijna gelijk aan elkaar of niet?" nog maar eens te beantwoorden, nee, je laptop is veel zwakker. Dat geheugen is leuk, maar levert minder op dan een exhte upgrade aan je vaste PC.
@ViNyL
Inschatten
mogelijk dat een 533MHz bus/512mb ram/AGP4x een bottleneck vormen, maar tsja, veel goedkoper heeft weinig zin. Ik zou zelf die proc iets overclocken om meer bus vermogen te krijgen en voor minimaal 1 GB ram gaan. Liefst dual-channel natuurlijk, om bus volledig te benutten. Als je al een 800MHz FSB heb en 1GB dual channel DDR400 hoef je niets meer te tweaken lijkt em.
@KKoning
Beide kaarten lijken me een goede keus, mijn voorkeur zou uitgaan naar de ATi, maar je kan het beste even benchmarks per game opzoeken (volgens mij had Tom's hardware hier iets voor)
@Waypoint
Om "Zijn deze systemen bijna gelijk aan elkaar of niet?" nog maar eens te beantwoorden, nee, je laptop is veel zwakker. Dat geheugen is leuk, maar levert minder op dan een exhte upgrade aan je vaste PC.
@ViNyL
Inschatten
[ Voor 27% gewijzigd door Cio op 26-10-2006 09:57 ]
Ik heb een 1 GB ram in me systeem, maar of het dual channel ddr400 is en of de bus 800MHZ is..Dat zal ik ook eens even uitzoeken..@ViNyL
Inschattenmogelijk dat een 533MHz bus/512mb ram/AGP4x een bottleneck vormen, maar tsja, veel goedkoper heeft weinig zin. Ik zou zelf die proc iets overclocken om meer bus vermogen te krijgen en voor minimaal 1 GB ram gaan. Liefst dual-channel natuurlijk, om bus volledig te benutten. Als je al een 800MHz FSB heb en 1GB dual channel DDR400 hoef je niets meer te tweaken lijkt em.
Dank je!
Hoi!
Ik zit een beetje in een tweestrijd. Ik heb een systeem van 2.5 jaar oud, met een wat jongere videokaart. Als ik een recent spel speel, is de kans groot dat ik dit maximaal op 1024x768 kan spelen met hoog detail. Ik zit echter achter een 19" crt te loeren, en dan is alles wel erg kartelig (en AA is vaak te zwaar). Nu zit ik dus te denken aan een nieuw systeem of evt. een aanpassing op m'n huidige, waardoor ik e.e.a met 4-8x AA kan spelen, of 1600x1200 met hoog detail.
Voorbeeldje: Oblivion moet ik op 1024x768 spelen om het acceptabel te houden zonder framedrops, maar dat ziet er zonder AA gewoon niet uit (vind ik). Doelstelling is een spel als Oblivion met hoog detail op 1600x1200 te spelen.
Huidig systeem:
AMD Athlon 64 3200+ (S754, 2.0GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W)
Asus K8N4-E Deluxe, nForce 4
Asus GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e)
Creative SoundBlaster Audigy 2
2.5Gig RAM (Kingston Valueram PC3200, volgens mij DDR)
Is hier nog wat aan aan te passen om mijn doelstelling te bereiken, of is het verstandiger iets anders te kopen? In het tweede geval, wat zou zoiets nog waard zijn, als ik er bv een 200GB sata disk in stop?
Ik zit stiekem een beetje te denken aan een X2 5000+ of Core Duo 2 (moet nog kijken wat sneller is) i.c.m. een 7950GT of zo'n X1950 ofzo van ATi (al is de ATi minder aantrekkelijk voor mijn Xgl desktop in linux). Veel meer dan 1000 euro zou ik niet willen spenderen aan het geheel (excl. evt. verkoopprijs van m'n huidige spul).
Bvd voor enig advies / tips.
Ik zit een beetje in een tweestrijd. Ik heb een systeem van 2.5 jaar oud, met een wat jongere videokaart. Als ik een recent spel speel, is de kans groot dat ik dit maximaal op 1024x768 kan spelen met hoog detail. Ik zit echter achter een 19" crt te loeren, en dan is alles wel erg kartelig (en AA is vaak te zwaar). Nu zit ik dus te denken aan een nieuw systeem of evt. een aanpassing op m'n huidige, waardoor ik e.e.a met 4-8x AA kan spelen, of 1600x1200 met hoog detail.
Voorbeeldje: Oblivion moet ik op 1024x768 spelen om het acceptabel te houden zonder framedrops, maar dat ziet er zonder AA gewoon niet uit (vind ik). Doelstelling is een spel als Oblivion met hoog detail op 1600x1200 te spelen.
Huidig systeem:
Is hier nog wat aan aan te passen om mijn doelstelling te bereiken, of is het verstandiger iets anders te kopen? In het tweede geval, wat zou zoiets nog waard zijn, als ik er bv een 200GB sata disk in stop?
Ik zit stiekem een beetje te denken aan een X2 5000+ of Core Duo 2 (moet nog kijken wat sneller is) i.c.m. een 7950GT of zo'n X1950 ofzo van ATi (al is de ATi minder aantrekkelijk voor mijn Xgl desktop in linux). Veel meer dan 1000 euro zou ik niet willen spenderen aan het geheel (excl. evt. verkoopprijs van m'n huidige spul).
Opzich wel een mooi systeem. Als je niet teveel wilt uitgeven zou ik voor een S939 bordje gaan en er een AMD Athlon 64 X2 S939 op zetten (4200+ oid). Dan kun je mooi je RAM ook houden en ben je voor zo'n 300 euro klaar.JURRiE schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 10:20:
Hoi!
Huidig systeem:
Anders moet je een nieuw mobo, nieuwe proc en nieuw geheugen (zonde van de 2.5GB vind ik al bijna). Ik zou die graka anders eerst houden, die is opzich nog wel vlot, kun je later er een DX10 kaart in steken.
Als ik jou was zou ik beginnen met een cpu/moederbord/geheugenupgrade. Je huidige processor haalt niet alles uit die 7800GT denk ik, zo'n kaart moet in ieder geval beter kunnen presteren dat hij op dit moment in je systeem doet.JURRiE schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 10:20:
Hoi!
Huidig systeem:
Ik zou niet meer beginnen aan een s939 systeem. Je geheugen kun je verkopen en er DDR2 voor terugnemen. Een X2 5000+ is een goede keuze, evenals een Core2Duo. De E6600 is voor ongeveer hetzelfde geld als de X2 5000+ wel een stukje sneller, dus in mijn ogen de betere keuze.
[edit] wil je weten wat het nog waard is, stel dan je vraag even in het Hardware Taxaties topic. Voor je geheugen van je in ieder geval nog wel zo'n 60 - 70 % van de huidige nieuwwaarde.
[ Voor 5% gewijzigd door B-Buster op 26-10-2006 10:51 ]
Bedankt voor de mooie en vlotte reacties. Ik zal nog even de knoop door moeten hakken betreffende een s939 of core 2 duo, al neig ik naar de laatste. De videokaart zullen we dan nog evalueren, dat kan altijd nog gedaan worden.
Verwijderd
Er staat hier een oude, vrij trage, Aldi P3 1GHz computer. Doordat ik de harde schijven van mijn nieuwste computer ga vervangen, heb ik straks twee dakloze Seagate 7200.7 80GB sATA Barracuda's, misschien zelfs ook een Western Digital Raptor 36GB.
Mijn vraag is of het (veel) zin heeft om een PCI sATA controller te kopen en de 40GB schijf in de P3 te vervangen door een van de sATA Barracuda's of de Raptor. Wat kan ik verwachten? Ik ben bereid zo'n 30-50 euro uit te geven voor een PCI sATA controller.
De P3 wordt voornamenlijk gebruikt voor office toepassingen en soms om muziek af te spelen.
P3 specificaties:
Intel Pentium IIIE, 1000 MHz (7.5 x 133)
Asus MED 2001 (VIA VT82C694X Apollo Pro133A)
512 MB (PC133 SDRAM)
SiS 5598/6326 (4 MB) *videokaart
ST340823A (40 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
Mijn vraag is of het (veel) zin heeft om een PCI sATA controller te kopen en de 40GB schijf in de P3 te vervangen door een van de sATA Barracuda's of de Raptor. Wat kan ik verwachten? Ik ben bereid zo'n 30-50 euro uit te geven voor een PCI sATA controller.
De P3 wordt voornamenlijk gebruikt voor office toepassingen en soms om muziek af te spelen.
P3 specificaties:
Intel Pentium IIIE, 1000 MHz (7.5 x 133)
Asus MED 2001 (VIA VT82C694X Apollo Pro133A)
512 MB (PC133 SDRAM)
SiS 5598/6326 (4 MB) *videokaart
ST340823A (40 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100)
Verwijderd
Huidig systeem:
Proc: AMD 3800+ Venice Boxed
Mobo: Asus A8N Sli-Deluxe
Mem: PC400 DDR 1204MB Kingston ValueRAM (2X 512mb)
HD: 250 GB Hitachi 7200 8MB
Video: Asus EN7800GTX
Sound: Creative Soundblaster Audidigy2 ZS
DVD: BenQ 16x50x Bulk
DVD Brander: BenQ DVD RW DW1640 16x
Waar wordt het voor gebruikt?
Ik speel regelmatig nieuwe games op mijn pc, verder doe ik ook nog wat grafisch bewerken in photoshop en uiteraard het standaard internetten etc.
Wat wil ik veranderen?
Nou het zit namelijk zo dat ik mijn processor en RAM geheugen kan verkopen aan iemand voor nagenoeg de nieuwprijs(de persoon in kwestie is hiervan op de hoogte). Nu zit ik te twijfelen tussen 2 opties:
een 4600+ aanschaffen en 2X 1024MB RAM
of mijn mobo ook proberen te verkopen voor een redelijke prijs en dan voor een Intel Core 2 Duo E6400 (deze kost ongeveer hetzelfde als een 4600+ maar is volgens benchmarks wel wat vlotter) gaan met 2x1024mb DDR2 geheugen.
Dus nu de vraag; wat kan ik het beste doen? Met oog op de toekomst uiteraard voor intel, maar ik denk niet dat ik binnenkort nog eens van plan ben een upgrade te doen (hooguit een DX10 kaart) dus tegen de tijd dat ik dat weer wel doe is er een grote kans dat er alweer een nieuwe socket uit is.
Dus graag adviezen hierover, en of het performance verschil met een 4600+ 2048mb DDR en dat van een Core 2 Duo E6400 met 2048mb DDR2 veel uitmaakt?
Met voorbaad dank.
Ik speel regelmatig nieuwe games op mijn pc, verder doe ik ook nog wat grafisch bewerken in photoshop en uiteraard het standaard internetten etc.
Wat wil ik veranderen?
Nou het zit namelijk zo dat ik mijn processor en RAM geheugen kan verkopen aan iemand voor nagenoeg de nieuwprijs(de persoon in kwestie is hiervan op de hoogte). Nu zit ik te twijfelen tussen 2 opties:
of mijn mobo ook proberen te verkopen voor een redelijke prijs en dan voor een Intel Core 2 Duo E6400 (deze kost ongeveer hetzelfde als een 4600+ maar is volgens benchmarks wel wat vlotter) gaan met 2x1024mb DDR2 geheugen.
Dus nu de vraag; wat kan ik het beste doen? Met oog op de toekomst uiteraard voor intel, maar ik denk niet dat ik binnenkort nog eens van plan ben een upgrade te doen (hooguit een DX10 kaart) dus tegen de tijd dat ik dat weer wel doe is er een grote kans dat er alweer een nieuwe socket uit is.
Dus graag adviezen hierover, en of het performance verschil met een 4600+ 2048mb DDR en dat van een Core 2 Duo E6400 met 2048mb DDR2 veel uitmaakt?
Met voorbaad dank.
Mis je echt performance?Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 12:13:
Huidig systeem:
Wat wil ik veranderen?
Met voorbaad dank.
Je hebt nog best een behoorlijke cpu nu. Die X2 4600+ is alleen zinvol als je vaak aan het multitasken bent. Met dit systeem zou ik zeggen: wacht rustig tot je een DX10 kaart koopt en wissel dán ook de processor, mobo en geheugen. DDR2 kost nu behoorlijk wat meer dan een tijdje terug dus core 2 duo is in jou geval misschien wat minder interessant, aangezien je dan wel ander geheugen nodig hebt.
Wacht op Vista en DX10 en ga dan pas upgraden. Naar mijn menijng is dit een onverstandige periode om te upgraden!!!
Verwijderd
Hmm alvast bedankt voor de reacties.
Nou, ik heb regelmatig nog wel wat programma's op de achtergrond draaien wanneer ik aan het gamen ben (bitcomet, fraps ed.) dus daarbij zou een dual core processor wel handig kunnen zijn.
Performance, tja...ik merk wel dat bij de nieuwe games dat hij niet meer zo vloeiend loopt als toen ik het systeem kocht(zo'n 1,5 jaar geleden) het zou natuurlijk aan de GPU kunnen liggen maar dat lijkt mij eigelijk niet(?). Maar misschien zou dit al grotendeels te verhelpen zijn met 1 gig extra ram geheugen? Ik heb wel gelezen dat 1 gig nog ruim voldoende moet zijn, maar voor de nieuwste games schijnt 2 gig toch al wel te worden aangeraden.
Over die DX10 kaart dat is zoals ik al zei een eventuele upgrade, geen echte vereiste (nog niet in ieder geval) en ik snap dat het gunstig is om te wachtten, maar de persoon die mijn cpu en ram wel over wil kopen, heeft uiteraard ook geen zin om nog een half jaar te wachtten
Nou, ik heb regelmatig nog wel wat programma's op de achtergrond draaien wanneer ik aan het gamen ben (bitcomet, fraps ed.) dus daarbij zou een dual core processor wel handig kunnen zijn.
Performance, tja...ik merk wel dat bij de nieuwe games dat hij niet meer zo vloeiend loopt als toen ik het systeem kocht(zo'n 1,5 jaar geleden) het zou natuurlijk aan de GPU kunnen liggen maar dat lijkt mij eigelijk niet(?). Maar misschien zou dit al grotendeels te verhelpen zijn met 1 gig extra ram geheugen? Ik heb wel gelezen dat 1 gig nog ruim voldoende moet zijn, maar voor de nieuwste games schijnt 2 gig toch al wel te worden aangeraden.
Over die DX10 kaart dat is zoals ik al zei een eventuele upgrade, geen echte vereiste (nog niet in ieder geval) en ik snap dat het gunstig is om te wachtten, maar de persoon die mijn cpu en ram wel over wil kopen, heeft uiteraard ook geen zin om nog een half jaar te wachtten
@JURRiE
Je hebt prolly gewoon te weinig geheugenbandbreedte door gebrek aan dual channel. Met dat budget zou ik gaan voor een E6400 (E6300 kan ook als je OC'd) en die MSI965 NEO (Asus P5B del. of dat Biostar 965 board kan al sje wil OCen). Memeory, 2x 1GB. pc4300 Cl4 voor non-oc, anders PC6400 Cl4/PC8000 CL5 zodat je een zo hoog mogelijke bus kan draaien.
Goedkoper zou zijn om een s939 setup te bouwen, kan je mits hiervoor geschikt, 2gb dual channel draaien.
@xiphiasx
Ik zou het niet doen
@Schrammy
die single core moet voldoende zijn voor je graka maar hoeveelheid en bandbreedte van je geheugen is wat laag in vergelijking. 2GB CL2 ram (liefst 2-2-2-5/6 ofzo) mits je nu per-se wilt upgraden.
Nee, een dual core geval wat zo rond dezelfde clockspeed hangt gaat niets extra's geven bij de meeste games. Gamen met zooi op de achtergrond beinvloed ook HD/memory preformance en 2Gb maakt het mogelijk hogere resolutie textures te cachen
@AJ1815
Memory is momenteel duur ja, maar zodra vista/dx10 komt zal de huidige meuk niet opeens zwaar in prijs dalen.
Je hebt prolly gewoon te weinig geheugenbandbreedte door gebrek aan dual channel. Met dat budget zou ik gaan voor een E6400 (E6300 kan ook als je OC'd) en die MSI965 NEO (Asus P5B del. of dat Biostar 965 board kan al sje wil OCen). Memeory, 2x 1GB. pc4300 Cl4 voor non-oc, anders PC6400 Cl4/PC8000 CL5 zodat je een zo hoog mogelijke bus kan draaien.
Goedkoper zou zijn om een s939 setup te bouwen, kan je mits hiervoor geschikt, 2gb dual channel draaien.
@xiphiasx
Ik zou het niet doen
@Schrammy
die single core moet voldoende zijn voor je graka maar hoeveelheid en bandbreedte van je geheugen is wat laag in vergelijking. 2GB CL2 ram (liefst 2-2-2-5/6 ofzo) mits je nu per-se wilt upgraden.
Nee, een dual core geval wat zo rond dezelfde clockspeed hangt gaat niets extra's geven bij de meeste games. Gamen met zooi op de achtergrond beinvloed ook HD/memory preformance en 2Gb maakt het mogelijk hogere resolutie textures te cachen
@AJ1815
Memory is momenteel duur ja, maar zodra vista/dx10 komt zal de huidige meuk niet opeens zwaar in prijs dalen.
Sorry, mijn proc is een AMD Athlon 3500+ Venice, 2.2 GHz, en heb momenteel 2x 512MB Kingston PC3200 in dualchannel lopen. Verder zijn de aanradingen van jullie al ongeveer wat ik zelf ook bedacht had. Ik zal eens gaan kijken naar leuk spul.RoD schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 16:01:
[...]
Waar is je processor gebleven?
Aangezien je zegt dat je geen spellen speelt kun je je videokaart behouden. Wat ik zou doen is er 1GB geheugen bijzetten (heb je 1 reep van 1GB geheugen? Doe er dan nog 1 reep met 1GB bij voor dual channel. Heb je 2x512MB, doe er dan weer 2x512MB bij voor dual channel) en een nieuwe processor (al is dat misschien overbodig als je een X2 5000+ hebt, maargoed ik weet je proc niet)
[ Voor 13% gewijzigd door HomegrownBGP op 26-10-2006 14:24 ]
DX10 kaarten zullen erg duur zijn in het begin, en niet iedereen zit op Vista te wachten.AJ1815 schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 13:46:
Wacht op Vista en DX10 en ga dan pas upgraden. Naar mijn menijng is dit een onverstandige periode om te upgraden!!!
Verwijderd
• Geef een compleet overzicht van je huidige specs.
Ik heb nu:
Athlon xp 2400+ 2,00 ghz
MSI k7n2 delta-l
2X256 mb pc3200 en 1x512 mb pc3200.
Radeon 9600 pro 128mb
30 GB harde schijf
120 GB harde schijf (allebei maxtor)
voeding: 350 watt, codegen 300x1
• Geef aan wat je zoal met je PC doet
Ik gebruik m'n pc voor school, internet, dowloaden en ook voor games (battlefield 2, titan quest)
• Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem.
Mijn pc is onderhand al 3 jaar oud en bij titan quest en battlefield 2 merk ik dat het niet meer lekker loopt. (alles op laag of medium en dan nog haperingen)
• Geef aan wat je zelf hebt bedacht
MSI PCIe 512M NVIDIA 7900GTO 2DVI
Athlon64 939 3800+ Venice 2400Mhz BOX
MSI AMD S939 K8N NEO4 FI ATX
Tagan TG-480-U15 480 Watt "Easycon Series"
ARCTIC FREEZER 64 COOLER
geheugen kan wel blijven volgens mij.
en de harde schijven kunnen ook nog wel mee.
• Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven.
mn budget ligt rond de 500 euro.
Volgens mij haal ik zo het meeste uit de 500 euro of heeft iemand een beter idee?
Ik heb nu:
Athlon xp 2400+ 2,00 ghz
MSI k7n2 delta-l
Radeon 9600 pro 128mb
30 GB harde schijf
voeding: 350 watt, codegen 300x1
• Geef aan wat je zoal met je PC doet
Ik gebruik m'n pc voor school, internet, dowloaden en ook voor games (battlefield 2, titan quest)
• Geef aan wat er naar jou mening mis met of mist aan jouw systeem.
Mijn pc is onderhand al 3 jaar oud en bij titan quest en battlefield 2 merk ik dat het niet meer lekker loopt. (alles op laag of medium en dan nog haperingen)
• Geef aan wat je zelf hebt bedacht
ARCTIC FREEZER 64 COOLER
en de harde schijven kunnen ook nog wel mee.
• Geef aan hoeveel je ongeveer wilt uitgeven.
mn budget ligt rond de 500 euro.
Volgens mij haal ik zo het meeste uit de 500 euro of heeft iemand een beter idee?
Goedkoper mobo, boxed koeler gebruiken, 1x 512 erbij kopen zodat je dual channel kan draaien! Anders mis je geheugenbandbreedte en zal het je graka bottlenecken.Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:41:
30 GB harde schijf
ARCTIC FREEZER 64 COOLER
Verwijderd
Mijn huidige systeem:
Simpele Dell Computer
Processor: Intel Celeron 2.4GHz/533MHz, Socket: mPGA 478
Geheugen: 1x 256MB + 1x 512 DDR Non-ECC SDRAM (1 DIMM)
Moederbord: Intel Socket 478 Mainboard M925 V9.1B
Harde Schijf: 40GB IDE (7,200rpm)
Video: VGA (??) Moet ik nog even opzoeken
DVD: Asus 16x
DVD-Brander: ?
TFT: Videotech 19" Breedbeeld
Voeding: 350 Watt (??)
Functies:
Ik gebruik mijn computer voor het volgende:
Photoshop
Flash
3D Studio Max
Games (PES6 + FM2007)
Office
Internet
Wat is er mis?
Ik heb het idee dat ik een beetje achter de feiten aan ga lopen. Op zich functioneert
alles nu nog naar behoren, alleen het kan wel sneller. Vooral wanneer ik Flash & Photoshop
tegelijk draai begint hij aardig te kraken.
Ik heb ook een videokaart, maar ik kan geen PCI-(E) videokaart kopen, omdat die niet in mij computer past. Daarom is het volgens mij belangrijk dat ik een nieuw moederbord en een nieuwe processor koop.
Wat wil ik veranderen?
Ik wil een nieuwere processor en een nieuw moederbord. Daarnaast wil ik een nieuwe harde schijf.
Zelf dacht ik aan een Intel Celeron 3.2 Ghz met een bijbehorend moederbord. Nu wil ik niet alles in één keer kopen, maar verdeeld over 2 à 3 maanden. De harde schijf en de videokaart als laatst.
Ook wil ik een extra geheugenmodule kopen (1024MB), zodat ik die van 256MB kan vervangen.
Mijn budget: Voor de processor en het moederbord €300. Het geheugen en de videokaart hebben minder prioriteit, dus dat zie ik tzt wel.
Het moederbord moet in ieder geval PCI-E ondersteunen. De processor moet meer dan 3.0Ghz hebben.
Mijn vraag:
Welke processor en welk moederbord zal ik kopen? Ik heb geen voorkeur voor AMD of Intel.
Dus, graag een voorstel voor een goede processor en een goed moederbord, waar ik de komende twee jaar mee voorruit kan. (Ik hoef niet perse voorop te lopen wbt deze onderdelen).
Simpele Dell Computer

Processor: Intel Celeron 2.4GHz/533MHz, Socket: mPGA 478
DVD: Asus 16x
DVD-Brander: ?
Functies:
Ik gebruik mijn computer voor het volgende:
Photoshop
Flash
3D Studio Max
Games (PES6 + FM2007)
Office
Internet
Wat is er mis?
Ik heb het idee dat ik een beetje achter de feiten aan ga lopen. Op zich functioneert
alles nu nog naar behoren, alleen het kan wel sneller. Vooral wanneer ik Flash & Photoshop
tegelijk draai begint hij aardig te kraken.
Ik heb ook een videokaart, maar ik kan geen PCI-(E) videokaart kopen, omdat die niet in mij computer past. Daarom is het volgens mij belangrijk dat ik een nieuw moederbord en een nieuwe processor koop.
Wat wil ik veranderen?
Ik wil een nieuwere processor en een nieuw moederbord. Daarnaast wil ik een nieuwe harde schijf.
Zelf dacht ik aan een Intel Celeron 3.2 Ghz met een bijbehorend moederbord. Nu wil ik niet alles in één keer kopen, maar verdeeld over 2 à 3 maanden. De harde schijf en de videokaart als laatst.
Ook wil ik een extra geheugenmodule kopen (1024MB), zodat ik die van 256MB kan vervangen.
Mijn budget: Voor de processor en het moederbord €300. Het geheugen en de videokaart hebben minder prioriteit, dus dat zie ik tzt wel.
Het moederbord moet in ieder geval PCI-E ondersteunen. De processor moet meer dan 3.0Ghz hebben.
Mijn vraag:
Welke processor en welk moederbord zal ik kopen? Ik heb geen voorkeur voor AMD of Intel.
Dus, graag een voorstel voor een goede processor en een goed moederbord, waar ik de komende twee jaar mee voorruit kan. (Ik hoef niet perse voorop te lopen wbt deze onderdelen).
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2006 15:59 . Reden: Weer wat geleerd :) ]
Huidige specs
• Internetten, Office, Gamen (CoDUO, CoD2, SC4, NfS, FS), Films kijken op de beamer
Wat is het probleem?
Spelen op 1280x1024 (ivm TFT resolutie) kan niet in full op alle games - daarnaast word ik iedere keer overhoop geknalt bij close encounters in CoD
Wat is mijn idee?
Een Sapphire X850XT 256Mb in de opruiming bij de MyCom Almere voor EUR 130,-
Wat zit er in mijn portemonnee?
Snel gekeken tussen de 200 en 250 euro - maar dat hoeft natuurlijk niet allemaal op
Wat is dan mijn vraag?
Is die X850XT een goede keus of kan ik beter gaan voor een X1950pro of een 7900GTO (deze laatste twee heb ik uit de populariteitslijst van de pricewatch, maar zijn (nog) niet te vergelijken bij Ome Tom)?
- Antec SX830II met Antec PP303XF 300W
- AsRock 939Dual-SATA2 (dus zowel AGP als PCI-E)
- AMD Athlon 64 3700+ (non-OC)
- Corsair TWINX2048-3200C2
- Maxtor 6V300SATA2 + DM10-250 + DM9-160
- Club3D Radeon 9700 pro 64Mb
- Samsung 930BF
• Internetten, Office, Gamen (CoDUO, CoD2, SC4, NfS, FS), Films kijken op de beamer
Wat is het probleem?
Spelen op 1280x1024 (ivm TFT resolutie) kan niet in full op alle games - daarnaast word ik iedere keer overhoop geknalt bij close encounters in CoD
Wat is mijn idee?
Snel gekeken tussen de 200 en 250 euro - maar dat hoeft natuurlijk niet allemaal op
Wat is dan mijn vraag?
Is die X850XT een goede keus of kan ik beter gaan voor een X1950pro of een 7900GTO (deze laatste twee heb ik uit de populariteitslijst van de pricewatch, maar zijn (nog) niet te vergelijken bij Ome Tom)?
[ Voor 0% gewijzigd door MikeWazowski op 27-10-2006 11:29 . Reden: spelvaut ]
Voor 130 euro is die x850xt een hele leuke kaart.
een X1950pro is een hele nieuwe kaart, vandaar dat er nog niet heel veel vergelijkingen van zijn. Hij zit tussen de x1900gt en de x1900xt in qua performance, oftewel een goeie prijs/prestatieverhouding. De 7900GTO is óók een interessante kaart, er zijn mensen die hem na unlocken @ 7900GTX snelheden en sneller hebben draaien.
Beetje lastige keuze opzich, ik zou zelf wel voor de 2 nieuwere kaarten gaan, gewoon omdat ze recenter zijn en in jou pc ook tot hun recht komen.
een X1950pro is een hele nieuwe kaart, vandaar dat er nog niet heel veel vergelijkingen van zijn. Hij zit tussen de x1900gt en de x1900xt in qua performance, oftewel een goeie prijs/prestatieverhouding. De 7900GTO is óók een interessante kaart, er zijn mensen die hem na unlocken @ 7900GTX snelheden en sneller hebben draaien.
Beetje lastige keuze opzich, ik zou zelf wel voor de 2 nieuwere kaarten gaan, gewoon omdat ze recenter zijn en in jou pc ook tot hun recht komen.
3GHz??!?!?! 2 jaar vooruit = GEEN P4/Celeron kopen! Dus: je zal aan het DDR2 moeten (AM2/Core2Duo, dus ram/proc/mobo upgraden + on-board video)Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:06:
Vooral wanneer ik Flash & Photoshop tegelijk draai begint hij aardig te kraken.
[Voor de processor en het moederbord €300. Het geheugen en de videokaart hebben minder prioriteit, dus dat zie ik tzt wel. Het moederbord moet in ieder geval PCI-E ondersteunen. De processor moet meer dan 3.0Ghz hebben. Graag een voorstel voor een goede processor en een goed moederbord, waar ik de komende twee jaar mee voorruit kan. (Ik hoef niet perse voorop te lopen wbt deze onderdelen).
1: Je wil dual-channel, dus geen ongelijke reepjes ram. zelfde grootte, zelfde timings
2: Je wil lang vooruit kunnen, en zal dus aan een dual core moeten denken. s939 kan ook hoor, dan kan je je ram gebruiken. Maar je zal toch dual channel moeten DUS verstandiger om niet ram aan te schaffen.
3: graka maakt niet uit begrijp ik. mATX mobo vereist gezien kast, dus on-board video dan maar?
Zoek zelf eens naar een mobo/proc/ram combi (mATX mobo, low end proc, geheugen) en post wat zou ik zeggen. Of pas je eiisen aan met bovenstaande info.
@ Cio: Nog even een korte vraag; iemand anders vertelde me dat een 6800 GT erg vlot is en vlotter vergeleken met een 6800 GS oid. Maar deze is ook ongeveer dubbel zo duur.. Is een 6800 GS (zoals op dollarshop) al veel rapper dan me oude TI 4200?
Over een tijdje wil ik toch alles vervangen en niet te veel nu uitgeven, maar ik wil natuurlijk wel een beetje een goede vervanger voor dit moment nog....
Over een tijdje wil ik toch alles vervangen en niet te veel nu uitgeven, maar ik wil natuurlijk wel een beetje een goede vervanger voor dit moment nog....
Heren en dames,
Wil mijn pc upgraden (circa 1,5 a 2 jaar oud) maar met een beperkt budget, circa 200 a 300 euries.
Systeem ziet er nu alsvolgt uit:
Intel P4 531 (3.o ghz 64bit)
Asrock 775Dual-880Pro
Gforce 6800le (unlocked)
1 gb ddr op 333 mhz.
Met mijn moederboard heb ik een aantal upgrade mogelijkheden.
Geheugen naar DDR2 op max 667 mhz, misschien 2 gb?
De CPU kan ook diverse kanten op denk ik, een 640 of een Pentium D.
http://www.asrock.com/sup....asp?Model=775Dual-880Pro
De videokaart is volgens mij nog wel afdoende. Ik game niet meer zoveel als voorheen en de spellen die ik speel (tycoons, sims etc) doen het goed op mijn huidige kaart.
Nu weet ik niet hoeveel snelheidwinst je hebt met een nieuwer type geheugen hebt, of als je upgrade van 1 naar 2 gb. Of zouden jullie een cpu upgrade adviseren? Thanx!
Wil mijn pc upgraden (circa 1,5 a 2 jaar oud) maar met een beperkt budget, circa 200 a 300 euries.
Asrock 775Dual-880Pro
Gforce 6800le (unlocked)
1 gb ddr op 333 mhz.
De videokaart is volgens mij nog wel afdoende. Ik game niet meer zoveel als voorheen en de spellen die ik speel (tycoons, sims etc) doen het goed op mijn huidige kaart.
Nu weet ik niet hoeveel snelheidwinst je hebt met een nieuwer type geheugen hebt, of als je upgrade van 1 naar 2 gb. Of zouden jullie een cpu upgrade adviseren? Thanx!
Die GS in agp vorm is inderdaad wat minder snel dan een GT, maar zo veel scheelt het niet om het prijsverschil te rechtvaardigen vind ik.ViNyL schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:01:
@ Cio: Nog even een korte vraag; iemand anders vertelde me dat een 6800 GT erg vlot is en vlotter vergeleken met een 6800 GS oid. Maar deze is ook ongeveer dubbel zo duur.. Is een 6800 GS (zoals op dollarshop) al veel rapper dan me oude TI 4200?
Concreet: die 6800GS is een flink stuk sneller dan je huidige kaart en zeker de investering waard.
Volgens mij is dat geheugen wel een beetje een bottleneck. 333mhz DDR is volgens mij PC2700. 2GB geheugen is niet verkeerd.thefox154 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 21:46:
Heren en dames,
Asrock 775Dual-880Pro
Gforce 6800le (unlocked)
1 gb ddr op 333 mhz.
Maar ik vraag me af waarom je wilt upgraden. Wat is er te langzaam, wat moet er beter?
Tsja, wat is beter. Hangt puur en alleen van je budget af. Beide zijn leuke kaarten met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Echter, je cpu zal wel een beetje een bottleneckje vormen als je de X1950Pro/7900GTO aanschaft. Dus als je verder je systeem niet wilt upgraden, is misschien de X850XT een betere keus, en dan de rest van het geld in de zak houden voor een grote upgrade in de toekomst.sweeper73 schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:28:
Huidige specsWat doe ik er mee?
- Antec SX830II met Antec PP303XF 300W
- AsRock 939Dual-SATA2 (dus zowel AGP als PCI-E)
- AMD Athlon 64 3700+ (non-OC)
- Corsair TWINX2048-3200C2
- Maxtor 6V300SATA2 + DM10-250 + DM9-160
- Club3D Radeon 9700 pro 64Mb
- Samsung 930BF
Wat is het probleem?
Spelen op 1280x1024 (ivm TFT resolutie) kan niet in full op alle games - daarnaast word ik iedere keer overhoop geknalt bij close encounters in CoD![]()
Wat is mijn idee?
Snel gekeken tussen de 200 en 250 euro - maar dat hoeft natuurlijk niet allemaal op![]()
Wat is dan mijn vraag?
Het gaat mij eigenlijk om 2 dingen:RoD schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:28:
[...]
Volgens mij is dat geheugen wel een beetje een bottleneck. 333mhz DDR is volgens mij PC2700. 2GB geheugen is niet verkeerd.
Maar ik vraag me af waarom je wilt upgraden. Wat is er te langzaam, wat moet er beter?
1) Als de pc een dagje heeft aangestan is hij erg traag in verhouding tot wanneer hij net geboot is. Hij is dan druk met lezen en schrijven en niet vooruit te branden.
2) Ik doe de laatste tijd wat meer met video bewerking etc op de pc.Zowel dvd (rebuilder etc) alswel zelf gemaakt video's. Het zou prettig zijn als ik een beetje fatsoenlijker kan surfen etc.
Eigenlijk stiekem nog een 3e reden, lekker battlefield op high res spelen maar goed daar weet ik zelf het antwoord wel op, een hele dure videokaart kopen

Dank je, dan denk ik dat ik inderdaad voor een van de nieuwere kaarten ga zodat ik weer even vooruit kan, nog ff uitvissen welke danB-Buster schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:45:
Voor 130 euro is die x850xt een hele leuke kaart.
Budget is niet zo'n probleem, als ik het wil dan komt het er .... maar welke s939 CPU vormt dan geen bottleneck meer (en ik denken dat ik een up-to-date systeem heb)?RoD schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:30:
Tsja, wat is beter. Hangt puur en alleen van je budget af. Beide zijn leuke kaarten met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. Echter, je cpu zal wel een beetje een bottleneckje vormen als je de X1950Pro/7900GTO aanschaft. Dus als je verder je systeem niet wilt upgraden, is misschien de X850XT een betere keus, en dan de rest van het geld in de zak houden voor een grote upgrade in de toekomst.
1) Dat klinkt een beetje als een hardware/software-probleem, en niet gerelateerd aan het feit dat je hardware te langzaam is.thefox154 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:36:
[...]
Het gaat mij eigenlijk om 2 dingen:
1) Als de pc een dagje heeft aangestan is hij erg traag in verhouding tot wanneer hij net geboot is. Hij is dan druk met lezen en schrijven en niet vooruit te branden.
2) Ik doe de laatste tijd wat meer met video bewerking etc op de pc.Zowel dvd (rebuilder etc) alswel zelf gemaakt video's. Het zou prettig zijn als ik een beetje fatsoenlijker kan surfen etc.
Eigenlijk stiekem nog een 3e reden, lekker battlefield op high res spelen maar goed daar weet ik zelf het antwoord wel op, een hele dure videokaart kopenDit ga ik dus niet doen en komt zo zelden voor dat dit eigenlijk geen echte upgrade reden voor mij is. Als het toch kan is het alleen maar leuk
2)Dual core proc lijkt me in dat geval aan te raden.
Hmm, lastig. Ik denk zoiets als een X2 4800+. Gokje trouwens, ik heb niet echt een idee wanneer de cpu niet meer de bottleneck is. Maar met een X2 4800+ ga je wel verschil merken. Maar misschien dat er een cpu'tje is met een leukere prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb de laatste tijd niet in de Pricewatch gekeken. Misschien moet je daar eens even rondkijken en wat benchmarks zoekensweeper73 schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 22:51:
[...]
Dank je, dan denk ik dat ik inderdaad voor een van de nieuwere kaarten ga zodat ik weer even vooruit kan, nog ff uitvissen welke dan
[...]
Budget is niet zo'n probleem, als ik het wil dan komt het er .... maar welke s939 CPU vormt dan geen bottleneck meer (en ik denken dat ik een up-to-date systeem heb)?
Eigenlijk zou ik er een C2D inzetten, dan heb je meteen een evenwichtig systeem, maarja.. dan moet gelijk alles geupgrade worden en dat is misschien een beetje zonde. Maar wellicht, als je je hardware voor een leuk prijsje kunt verkopen, dat het dan het overwegen waard is.
@RoD: waarop baseer je het dat een 3700+ een bottleneck is (aldan niet in kleine mate) en een X2 4800+ niet? Door die 200mhz dat de 4800+ sneller is? Ik denk dat je met een 3700+ daar geen last van hebt hoor. Ik heb er zelf een gehad en draai nu een X2 4600+ en scheelt in gameperformance niets.
Omdat ik 3Dmark scores heb gezien van mensen met zo'n proc in vergelijking met bijvoorbeeld een E6600. En dat scheelt nogal. Zie bijvoorbeeld de OC topics in TCA en het 7900GTO topic in VB.B-Buster schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:08:
@RoD: waarop baseer je het dat een 3700+ een bottleneck is (aldan niet in kleine mate) en een X2 4800+ niet? Door die 200mhz dat de 4800+ sneller is? Ik denk dat je met een 3700+ daar geen last van hebt hoor. Ik heb er zelf een gehad en draai nu een X2 4600+ en scheelt in gameperformance niets.
Verder zie ik benchmarks waarin de 4800+ een stuk meer performance biedt in games ten opzichte van de 3700+ (Tom's Hardware)
[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 28-10-2006 23:14 ]
@thefox154
Is die graka PCI-e of AGP?
Je proc gaat er NIET op vooruit als je hoger dan PC3200/DDR400 dual channel draait (dat mobo doet het zelfs slechter met 667mem dan 533mem, heb em ook gehad)
2GB ram is geen slecht plan, ga dan wel voor DDR2 PC5300/DDR667 ivm volgende upgrades, maar stel het in op DDR533 met laagst mogelijke timings.
BF2 wil memory, dus 2GB en een 256MB 6800 zou mooi zijn. Al met al zal sneller en meer geheugen de beste upgrade zijn in dit geval.
@sweeper73
Mijn x850XT PE deed alles wat ik erop speelde (titan quest, BF2, WoW) op 1280x1024 met alles aan, had alleen andere PSU en een venice op 2,5GHz. Als je proc je al zou bottlenecken is dat minimaal. Wel zou ik een kaart kopen met volledige DX9c ondersteuning (dus x1*** of 7***) als ik het geld had.
3Dmark scores zeggen niet alles, even een out-of-context voorbeeld: 6800 vanilla 128mb v.s. x850XT 256mb in 3dmark 06, die 6800 lijkt de beter kaart maar is dit in geen enkel spel!
Is die graka PCI-e of AGP?
Je proc gaat er NIET op vooruit als je hoger dan PC3200/DDR400 dual channel draait (dat mobo doet het zelfs slechter met 667mem dan 533mem, heb em ook gehad)
2GB ram is geen slecht plan, ga dan wel voor DDR2 PC5300/DDR667 ivm volgende upgrades, maar stel het in op DDR533 met laagst mogelijke timings.
BF2 wil memory, dus 2GB en een 256MB 6800 zou mooi zijn. Al met al zal sneller en meer geheugen de beste upgrade zijn in dit geval.
@sweeper73
Mijn x850XT PE deed alles wat ik erop speelde (titan quest, BF2, WoW) op 1280x1024 met alles aan, had alleen andere PSU en een venice op 2,5GHz. Als je proc je al zou bottlenecken is dat minimaal. Wel zou ik een kaart kopen met volledige DX9c ondersteuning (dus x1*** of 7***) als ik het geld had.
3Dmark scores zeggen niet alles, even een out-of-context voorbeeld: 6800 vanilla 128mb v.s. x850XT 256mb in 3dmark 06, die 6800 lijkt de beter kaart maar is dit in geen enkel spel!
Een X850XT PE is ook wel even wat minder dan een 7900GTO. Jou vergelijking gaat niet op. Een 3700+ is wel degelijk de bottleneck voor de 7900GTO.
Het is niet zo dat de kaart nou ontzettend geremd wordt door de proc, maar de bottleneck is er zeker.
Het is niet zo dat de kaart nou ontzettend geremd wordt door de proc, maar de bottleneck is er zeker.
Verwijderd
Huidig systeem:
Proc: AMD64 3200+ Venice
Mobo: MSI K8N Neo2 Platinum (=AGP)
Mem: 2x512MB PC3200 DDR dual channel
HD: 200GB Maxtor
Video: Geforce 6600LE 256MB AGP
Sound: onboard sound
Monitor: Samsung SyncMaster 920N
Voeding: Zalman ZM400B-APS Silent Power Supply 400W
Mijn systeem moet geschikt zijn om te kunnen gamen (dus ook de nieuwere spellen), verder kijk ik wel eens een DVD en surf ik uiteraard ook regelmatig.
Wat wil ik veranderen?
Ik zat zowieso te denken aan de MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) videokaart (mag eventueel ook een andere zijn, maar het moet wel een performer zijn en het liefst een Nvidia)
Verder zal ik dan natuurlijk het mobo + cpu + geheugen moeten veranderen, maar ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer.
Zat zelf aan een MSI mobo te denken, puur omdat ik altijd een MSI heb gehad en hier nooit problemen mee heb gehad.
Wat is mijn budget?
Ik zat zelf aan rond de 600 (max!) euri te denken.
Mijn systeem moet geschikt zijn om te kunnen gamen (dus ook de nieuwere spellen), verder kijk ik wel eens een DVD en surf ik uiteraard ook regelmatig.
Wat wil ik veranderen?
Ik zat zowieso te denken aan de MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) videokaart (mag eventueel ook een andere zijn, maar het moet wel een performer zijn en het liefst een Nvidia)
Verder zal ik dan natuurlijk het mobo + cpu + geheugen moeten veranderen, maar ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer.
Zat zelf aan een MSI mobo te denken, puur omdat ik altijd een MSI heb gehad en hier nooit problemen mee heb gehad.
Wat is mijn budget?
@RoD
IK vergeleek nergens die x850XT PE met een 7900GTO (hoewel de 7800GT bijvoorbeeld alleen van deze kaart wint wanneer alle eye candy op 1280x1024 of meer aan staat, dus extreem veel zal het niet schelen)
Mijn punt was dat 3DMark scores niet genoeg zeggen, een 7600GT bijvoorbeeld wint van een x850XT in 3dmark06.
@barbatruuk
Voor 500 euro gaat dat wel pittig worden, een graka & mem moet kunnen (hou je nog geld over) maar veel meer niet omdat we toch aan de 2GB zullen moeten met deze eisen.
Helaas missen de specs van je voeding in dit verhaal en geeft je niet aan waarom je een voorkeur hebt voor nvidia.
IK vergeleek nergens die x850XT PE met een 7900GTO (hoewel de 7800GT bijvoorbeeld alleen van deze kaart wint wanneer alle eye candy op 1280x1024 of meer aan staat, dus extreem veel zal het niet schelen)
Mijn punt was dat 3DMark scores niet genoeg zeggen, een 7600GT bijvoorbeeld wint van een x850XT in 3dmark06.
@barbatruuk
Voor 500 euro gaat dat wel pittig worden, een graka & mem moet kunnen (hou je nog geld over) maar veel meer niet omdat we toch aan de 2GB zullen moeten met deze eisen.
Helaas missen de specs van je voeding in dit verhaal en geeft je niet aan waarom je een voorkeur hebt voor nvidia.
Verwijderd
Wat vinden jullie van het volgende systeem? Ik ben van plan dit object op ebay te kopen.
De prijs staat mij wel aan en de specs ook.
Ebay-object
Graag jullie mening!!
Ebay-object
Graag jullie mening!!
Verwijderd
Heb mijn specs even aangepast, voeding is een Zalman ZM400B-APS Silent Power Supply 400W.Cio schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:21:
@barbatruuk
Je geeft aan een graka + mem moet wel kunnen, maar ik neem aan dat je dan nog steeds AGP bedoelt?
Ik wil nu juist naar PCIe switchen.
Waarom Nvidia...net zoals het MSI verhaal, heb hier altijd goede ervaringen mee gehad en wat is er dan beter dan een Nvidia kaart van MSI
Ik sta ook open voor andere suggesties.
2GB is toch geen vereiste?
Budget iets aangepast (ja dat kan als je een vaste baan hebt en kan sparen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2006 18:05 ]
Ook ik denk er over om mijn huidig systeem te gaan upgraden.
Huidige specs
Chieftecht aluminium ATX medium Tower (genoeg ruimte), met Zalman 400W voeding
Asus A7N8x-e deluxe
AMD Athlon XP 2500+@3200+ (2.1GHz)
3x512MB Twinmos PC3200
1x 200GB Maxtor SATA-I 7200RPM
1x 80GB Seagate Baracuda SATA-I 7200RPM
Club3D Radeon x800 pro 256Mb@stock speeds
19inch TFT (1280x1024 native res.)
Wat doe ik er mee?
• Internetten, Office, Gamen (momenteel alleen BF2142 maar toch ook vaak andere nieuwere games), (HD)DVD's streamen naar Xbox360, photoshoppen.
Wat is het probleem?
Sinds 1 week speel ik weer eens fanatiek een game (BF2142) op mijn (dik 2 jaar oude) pc. Helaas merk ik dat bij dit spel de prestaties toch tegenvallen (lage FPS op medium detail, met name in de zgn Titan). Ik loop al langer met de gedachten mijn pc te upgraden en met de HCCdage in zicht wil ik hier nu werk van gaan maken.
Beschikbaar budget:
Allereerst is mijn budget beperkt. Dit neemt niet weg dat deze upgrade weer voor 2-3 jaar mee moet gaan. Mijn gedachten is om de upgrade in 2-3 fasen te doen. Ik heb namelijk nog een complete computer (in onderdelen) staan, die ik graag wil verkopen. Ook kan ik eventueel de vervangen onderdelen verkopen waarmee ik weer geld vrij maak voor de 2e en 3e fase van de upgrade.
De eerste fase van de upgrade moet gebeuren op de HCCdagen, hier heb ik maximaal 300 euro voor te besteden.
Wat zijn mijn gedachten?
Op dit moment heb ik de gedachten om de volgende upgrade te doen (op de HCCdagen):
*Moederbord: Asrock 775-Dual VSTA (ongeveer 55 euro)
*CPU: Intel Core2Duo 6300 (ongeveer 200 euro)
*Artic Cooling Freezer Pro 7 (ongeveer 15 euro)
Met de aanschaf van dit moederbord kan ik mijn oude geheugen (vervangen in de 2e fase) en mijn oude videokaart (vervangen in de 3e fase) behouden. Hierdoor bespaar ik op de kosten en kan ik een relatief goedkope upgrade doen.
Nadeel van deze keuze:
1)Moederbord is niet geweldig qua specs en moet vrijwel zeker vervangen worden bij de aanschaf van een andere videokaart (PCIe) en mogelijk bij nieuw DDR2 geheugen.
2)Ander bijkomend nadeel is dat dit bordje slechts 2 DDR geheugen modules ondersteund waadoor ik 512Mb ram kwijt raak (bezit nu 3x512).
Wat is dan mijn vraag?
1)Denken jullie dat mijn eerste upgrade (processor en moederbord) een significante prestatiewinst zullen opleveren (met name in bv BF2142) in vergelijking met mijn huidig systeem of is het toch raadzaam om meteen voor 2GB DDR2 geheugen te gaan?
2)Ik staar me min of meer toch blind op de core2duo processoren omdat deze op dit moment de beste prijs-prestatie verhouding hebben. Zijn er evt nog processoren van AMD die voor mij een optie zouden kunnen zijn?
3)Ik heb het idee om de 6300 toch wat over te clocken helaas is het moederbord daarvoor niet echt de beste keus. Is het daardoor beter om voor een 6400 te gaan (deze is wel weer 40 euro duurder) of is het volgens jullie wel mogelijk om de 6300 op te voeren?
4)Wat is jullie mening over mijn oude x800pro videokaart, is het raadzaam van mij om deze pas over een tijd te vervangen? Ik wil eigenlijk wachten tot de nieuwere DX10 videokaarten er zijn.
5)Ik heb het idee dat mijn voeding dit alles nog wel aan kan, maar is dit ook zo?
Ik hoop in ieder geval dat jullie mij kunnen adviseren hoe ik mijn systeem voor ongeveer 300 euro kan upgraden en of de door mij gemaakte keuze een beetje OK is.
Huidige specs
Chieftecht aluminium ATX medium Tower (genoeg ruimte), met Zalman 400W voeding
Asus A7N8x-e deluxe
AMD Athlon XP 2500+@3200+ (2.1GHz)
3x512MB Twinmos PC3200
1x 200GB Maxtor SATA-I 7200RPM
1x 80GB Seagate Baracuda SATA-I 7200RPM
Club3D Radeon x800 pro 256Mb@stock speeds
19inch TFT (1280x1024 native res.)
Wat doe ik er mee?
• Internetten, Office, Gamen (momenteel alleen BF2142 maar toch ook vaak andere nieuwere games), (HD)DVD's streamen naar Xbox360, photoshoppen.
Wat is het probleem?
Sinds 1 week speel ik weer eens fanatiek een game (BF2142) op mijn (dik 2 jaar oude) pc. Helaas merk ik dat bij dit spel de prestaties toch tegenvallen (lage FPS op medium detail, met name in de zgn Titan). Ik loop al langer met de gedachten mijn pc te upgraden en met de HCCdage in zicht wil ik hier nu werk van gaan maken.
Beschikbaar budget:
Allereerst is mijn budget beperkt. Dit neemt niet weg dat deze upgrade weer voor 2-3 jaar mee moet gaan. Mijn gedachten is om de upgrade in 2-3 fasen te doen. Ik heb namelijk nog een complete computer (in onderdelen) staan, die ik graag wil verkopen. Ook kan ik eventueel de vervangen onderdelen verkopen waarmee ik weer geld vrij maak voor de 2e en 3e fase van de upgrade.
De eerste fase van de upgrade moet gebeuren op de HCCdagen, hier heb ik maximaal 300 euro voor te besteden.
Wat zijn mijn gedachten?
Op dit moment heb ik de gedachten om de volgende upgrade te doen (op de HCCdagen):
*Moederbord: Asrock 775-Dual VSTA (ongeveer 55 euro)
*CPU: Intel Core2Duo 6300 (ongeveer 200 euro)
*Artic Cooling Freezer Pro 7 (ongeveer 15 euro)
Met de aanschaf van dit moederbord kan ik mijn oude geheugen (vervangen in de 2e fase) en mijn oude videokaart (vervangen in de 3e fase) behouden. Hierdoor bespaar ik op de kosten en kan ik een relatief goedkope upgrade doen.
Nadeel van deze keuze:
1)Moederbord is niet geweldig qua specs en moet vrijwel zeker vervangen worden bij de aanschaf van een andere videokaart (PCIe) en mogelijk bij nieuw DDR2 geheugen.
2)Ander bijkomend nadeel is dat dit bordje slechts 2 DDR geheugen modules ondersteund waadoor ik 512Mb ram kwijt raak (bezit nu 3x512).
Wat is dan mijn vraag?
1)Denken jullie dat mijn eerste upgrade (processor en moederbord) een significante prestatiewinst zullen opleveren (met name in bv BF2142) in vergelijking met mijn huidig systeem of is het toch raadzaam om meteen voor 2GB DDR2 geheugen te gaan?
2)Ik staar me min of meer toch blind op de core2duo processoren omdat deze op dit moment de beste prijs-prestatie verhouding hebben. Zijn er evt nog processoren van AMD die voor mij een optie zouden kunnen zijn?
3)Ik heb het idee om de 6300 toch wat over te clocken helaas is het moederbord daarvoor niet echt de beste keus. Is het daardoor beter om voor een 6400 te gaan (deze is wel weer 40 euro duurder) of is het volgens jullie wel mogelijk om de 6300 op te voeren?
4)Wat is jullie mening over mijn oude x800pro videokaart, is het raadzaam van mij om deze pas over een tijd te vervangen? Ik wil eigenlijk wachten tot de nieuwere DX10 videokaarten er zijn.
5)Ik heb het idee dat mijn voeding dit alles nog wel aan kan, maar is dit ook zo?
Ik hoop in ieder geval dat jullie mij kunnen adviseren hoe ik mijn systeem voor ongeveer 300 euro kan upgraden en of de door mij gemaakte keuze een beetje OK is.
De meeste nieuwe spellen zijn toch wel meer afhankelijk van de videokaart dan van de processor, toch zal je het wel merken... Maar of dit voor jouw significant genoeg is...ruudonline schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:11:
Veel mensen zeggen tegenwoordig dat voor de nieuwste spellen minimaal 2GB geheugen nodig is... Maar je hebt op dit moment al 1,5GB! Dit verschil zou je dus wel kunnen verwaarlozen...
De Core 2 Duo kan wel de beste prijs-prestatie verhouding hebben, maar is dit ook wat je echt op dit moment wil? Wil je op dit moment meer geld neertellen voor deze processor en voor dit moederbord gaan (wat bijna niet kan overklokken). Of wil je voor een goedkopere processor gaan met een beter moederbord. Dit is een keuze die je zelf mag maken, maar een Core 2 Duo processor is niet voor iedereen tegenwoordig de uitkomst.2)Ik staar me min of meer toch blind op de core2duo processoren omdat deze op dit moment de beste prijs-prestatie verhouding hebben. Zijn er evt nog processoren van AMD die voor mij een optie zouden kunnen zijn?
Zalman is toch wel een A-merk, dus deze kan zeer waarschijnlijk zelfs hogere piek-waarden dan 450W leveren. Tevens denk ik niet eens dat de piek-waarden zo hoog komen, want zoveel stroom vreet deze apparatuur niet! Alleen als je gaat upgraden naar een nieuwere (Lees: de nieuwste kaarten van nVidia en ATi vreten nogal wat stroom) videokaart, dan zal je heel misschien moeten gaan uitkijken. Maar ik denk niet dat dit in het begin zo'n probleem zal zijn5)Ik heb het idee dat mijn voeding dit alles nog wel aan kan, maar is dit ook zo?
Jij zegt dat de proc hem minimaal zou bottlenecken, maar dat is dus gewoon onwaar. 3Dmark scores zeggen niet alles nee, maar een afname van 30% zegt toch echt wel iets over de bottleneck van de proc.Cio schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:21:
@RoD
Dit is een upgrade-topic, geen "hoe is dit systeem" topic.Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 17:42:
Wat vinden jullie van het volgende systeem? Ik ben van plan dit object op ebay te kopen.
Ebay-object
Graag jullie mening!!
7900GTO is een goede keus. Dan zou ik er nog een C2D bijzetten. Een E6300 + MSI P965 Neo-F voor ongeveer 280 euro. Dan hou je nog bijna 100 euro over voor het geheugen. Dat is wat weinig, dus ik zou je toch adviseren om je budget wat op te hogen om een evenwichtig systeem te krijgen. Als je dit niet wilt zou ik wachten met upgraden om even door te sparen.Verwijderd schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 16:21:
Huidig systeem:
Wat wil ik veranderen?
Wat is mijn budget?
Opzich is je keuze ok, maar je zit dan nog met het geheugen wat niet genoeg bandbreedte biedt, en een mobo met een PCI-E 4x slot. Dat wordt een bottleneck voor een nieuwe videokaart. Een ubersnelle DX10 kaart zal daar zeker enorm door geremd worden.ruudonline schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 19:11:
Wat is dan mijn vraag?
Die processor zal zeker winst opleveren. 2GB geheugen ook wel, maar aangezien je al 1,5GB hebt is een nieuwe proc een hogere prioriteit imo. Maar, je hebt nu DDR1 geheugen, en dat gaat dus waarschijnlijk wel een bottleneck opleveren waardoor je proc geremd zal worden
2)Ik staar me min of meer toch blind op de core2duo processoren omdat deze op dit moment de beste prijs-prestatie verhouding hebben. Zijn er evt nog processoren van AMD die voor mij een optie zouden kunnen zijn?Een C2D biedt de beste prestaties. Zeker voor een C2D gaan dus. Verder is dit ook in benchmarks terug te vinden
3)Ik heb het idee om de 6300 toch wat over te clocken helaas is het moederbord daarvoor niet echt de beste keus. Is het daardoor beter om voor een 6400 te gaan (deze is wel weer 40 euro duurder) of is het volgens jullie wel mogelijk om de 6300 op te voeren?Het is vast wel mogelijk de FSB wat op te voeren met het juiste geheugen. Maar ook al zou dat niet kunnen, met dat beperkte budget zou ik toch voor een E6300 gaan. Die biedt stock ook prima prestaties.
4)Wat is jullie mening over mijn oude x800pro videokaart, is het raadzaam van mij om deze pas over een tijd te vervangen? Ik wil eigenlijk wachten tot de nieuwere DX10 videokaarten er zijn. Is nog een prima kaartje, ik zou em houden zolang het kan (aangezien je een beperkt budget hebt
Daar is het voedingentopic in OH voor. Maar ik weet bijna wel zeker dat de voeding het nog aankan.
Ik zou wachten met upgraden totdat je cpu+mobo+geheugen+videokaart kunt upgraden, door de nadelen die je door deze upgrade ondervindt.
B-Buster, RoD en Cio, bedankt voor de tips! - het wordt een MSI NX7900GTO-T2D512E. Mocht ik wat van de bottleneck merken en later nog wat centjes over hebben dan ga ik voor een CPU-upgrade, one step at a time
Verwijderd
Ik zou ook graag nog even een nuttige upgrade doen voor mijn pc:
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Geheugen: 2X valueselect 512MB400
Moederbord: Asus K8N s754
Graka: sapphire radeon X1600pro 512MB
Ik gebruik m vooral voor games en graag met behoud van mobo. Volgend jaar wil ik een nieuwe pc en nu nog even een kleine maar nuttige upgrade,
Alvast bedankt
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Geheugen: 2X valueselect 512MB400
Moederbord: Asus K8N s754
Graka: sapphire radeon X1600pro 512MB
Ik gebruik m vooral voor games en graag met behoud van mobo. Volgend jaar wil ik een nieuwe pc en nu nog even een kleine maar nuttige upgrade,
Alvast bedankt
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 10:08 ]
Verwijderd
Kan ik mijn mobo upgraden naar eentje met USB 2.0, en SATA?
Ik wil mijn CPU en memory dus niet vervangen, vga ook niet
Op dit moment heb ik:
Asus P4T-E
P4 2.4GHz@2.6GHz
WinFast GeForce 7600GT 256MB
Samsung RD-RAM 1.5GB PC-800
Is dat wel mogelijk?
Op dit moment heb ik:
Asus P4T-E
P4 2.4GHz@2.6GHz
Is dat wel mogelijk?
@ruudonline
Zoals je zelf al aangeeft zal na vervanging van de graka en ram ook het mobo vervangen moeten worden. Als je hiermee kan leven is het geen slechte keus, je kan zelfs nog wat geld vangen voor mobo/proc/mem wat je dan overhoud en zo sparen voor de volgende stap. Ik zou wachten met de CPU koeler totdat je het mobo gaat vervangen, de stock is voldoende met dit mobo gezien de mogelijke overclock.
1)Ja, maar 2gb ram zal naar je gevoel meer schelen. Graka kan je proc niet bijhouden.
2)s939 AMD gevallen zullen icm nog 512mb op de korte termijn meer prestaties kunnen leveren
3)Tsja, 300x7=2100MHz je zal prolly hier ergens uitkomen. Moet nu voldoen, totdat ram & graka vervangen zijn.
4)Zou nog even moeten voldoen, ik zou proc-ram-graka-mobo doen.
5)Totdat je een dikke DX10 kaart koopt red ie het makkelijk. Die Core2Duo's zijn best zuinig.
@Dreetjem
S754 moet er juist uit, dat is de grootste bottleneck (door gebrek aan dual channel/memory bandwith) dus niet doen nu. Ik zou die graka lozen voor een degelijke 256mb kaart als het puur om gamen gaat (was dat bitchy? Niet zo bedoeld, heb ooit ook een ATi 9200 256mb gekocht)
N.a.v. je eigen edit kan ik je alvast vertellen dat naar een s939 overstappen al veel scheelt, omdat je dan direct dual channel kan draaien.
@win2kpro
Externe controllers aanschaffen of ram + mobo vervangen.
Zoals je zelf al aangeeft zal na vervanging van de graka en ram ook het mobo vervangen moeten worden. Als je hiermee kan leven is het geen slechte keus, je kan zelfs nog wat geld vangen voor mobo/proc/mem wat je dan overhoud en zo sparen voor de volgende stap. Ik zou wachten met de CPU koeler totdat je het mobo gaat vervangen, de stock is voldoende met dit mobo gezien de mogelijke overclock.
1)Ja, maar 2gb ram zal naar je gevoel meer schelen. Graka kan je proc niet bijhouden.
2)s939 AMD gevallen zullen icm nog 512mb op de korte termijn meer prestaties kunnen leveren
3)Tsja, 300x7=2100MHz je zal prolly hier ergens uitkomen. Moet nu voldoen, totdat ram & graka vervangen zijn.
4)Zou nog even moeten voldoen, ik zou proc-ram-graka-mobo doen.
5)Totdat je een dikke DX10 kaart koopt red ie het makkelijk. Die Core2Duo's zijn best zuinig.
Oftewel: die benchmark zal wel met een anders systeem gedraaid zijn, die 200MHz scheelt niet ZO (30%) veel.B-Buster schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 23:08:
@Dreetjem
S754 moet er juist uit, dat is de grootste bottleneck (door gebrek aan dual channel/memory bandwith) dus niet doen nu. Ik zou die graka lozen voor een degelijke 256mb kaart als het puur om gamen gaat (was dat bitchy? Niet zo bedoeld, heb ooit ook een ATi 9200 256mb gekocht)
N.a.v. je eigen edit kan ik je alvast vertellen dat naar een s939 overstappen al veel scheelt, omdat je dan direct dual channel kan draaien.
@win2kpro
Externe controllers aanschaffen of ram + mobo vervangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Cio op 30-10-2006 10:24 ]
Verwijderd
Dankje! Nadeel van een nieuw moederbord is dat ik er ook meteen een nieuwe processor e.d. in moet doen, en dat vind ik zonde van het geld als ik volgend jaar toch een nieuwe wil halen.
Zou het helpen als ik er een gig geheugen bij zet en er een 3400+ processor in plaats?
En worden de nieuwe dx10 kaarten PCIeX16? Want dan is het misschien een idee om meteen een goeie te halen en dan volgend jaar er een nieuwe videokaart in te plaatsen, alvast bedankt voor het antwoord,
Zou het helpen als ik er een gig geheugen bij zet en er een 3400+ processor in plaats?
En worden de nieuwe dx10 kaarten PCIeX16? Want dan is het misschien een idee om meteen een goeie te halen en dan volgend jaar er een nieuwe videokaart in te plaatsen, alvast bedankt voor het antwoord,
Verwijderd
Thank Cio, zoiets dacht ik ook.
Maar is er geen mobo die wél nog 850 chipset heeft? met USB2.0 en/of SATA?
En toch dat ik me cpu en memory kan gebruiken?
Maar is er geen mobo die wél nog 850 chipset heeft? met USB2.0 en/of SATA?
En toch dat ik me cpu en memory kan gebruiken?
@Dreetjem
Zoals ik al aangaf, je meot van die socket af om echt verbetering te merken. Dus proc upgraden, nee. Eventueel asrock939-dual/VSTA aanschaffen met een zwaardere proc kan maar ik zou gewoon nog even wachten.
@win2kpro
Als ze er al zijn, kan je ze waarschijnlijk nergens kopen (of tegen een idiote prijs)
Zoals ik al aangaf, je meot van die socket af om echt verbetering te merken. Dus proc upgraden, nee. Eventueel asrock939-dual/VSTA aanschaffen met een zwaardere proc kan maar ik zou gewoon nog even wachten.
@win2kpro
Als ze er al zijn, kan je ze waarschijnlijk nergens kopen (of tegen een idiote prijs)
Ik zat erover te denken om mijn systeem te gaan upgraden:
Huidige specs:
Moederbord: MSI KT3 Ulra2
Processor: AMD Athlon XP 2000+
Geheugen: 256 (pc2100)+ 256 (pc2700) + 512 (pc2100)
Videokaart: Leadtek GeForce MX 440
Harddisk: 40 GB
Wat doe ik ermee:
standaard gebruik en ik speel er World of Warcraft op (en soms andere spellen)
Wat is er mis:
Ik zou wel op een wat hogere resolutie willen spelen en het systeem raakt veroudert
Wat heb ik bedacht:
Ik zat er eerst aan te denken om alleen mijn videokaart te upgraden (maar moet dan AGP 4x zijn). Maar misschien is het wat nuttiger om in 1 keer ook mijn moederbord en processor te upgraden. Ik zat dan aan bijvoorbeeld het volgende te denken:
- 64 Euro - MSI K8N Neo4-F nForce4, SATA RAID, 8CH, GLAN (www)
- 65 Euro - Athlon 64 3000+ 1.8GHz HV 512kB S939 Tray (www)
- 82 Euro - MSI Videokaart PCI-e GeForce 7300GT 256MB DDR2 DVI/HDTV (www)
(Of eventueel een 7600GS, die rond de 110-120 euro kost)
Wat in totaal dus op zo een 210 euro komt (veel meer wil ik echt liever niet uitgeven, dus echt max 240 Euro). Ik neem dan aan dat ik mijn geheugen niet in dual mode kan draaien...
Dus als iemand hier opmerkingen en of advies over heeft... (dingen waar ik niet aan denk, andere opties of wat dan ook), of alleen mijn videokaart upgraden (naar welke)
Huidige specs:
Wat doe ik ermee:
Wat is er mis:
Ik zou wel op een wat hogere resolutie willen spelen en het systeem raakt veroudert
Wat heb ik bedacht:
Ik zat er eerst aan te denken om alleen mijn videokaart te upgraden (maar moet dan AGP 4x zijn). Maar misschien is het wat nuttiger om in 1 keer ook mijn moederbord en processor te upgraden. Ik zat dan aan bijvoorbeeld het volgende te denken:
Wat in totaal dus op zo een 210 euro komt (veel meer wil ik echt liever niet uitgeven, dus echt max 240 Euro). Ik neem dan aan dat ik mijn geheugen niet in dual mode kan draaien...
Dus als iemand hier opmerkingen en of advies over heeft... (dingen waar ik niet aan denk, andere opties of wat dan ook), of alleen mijn videokaart upgraden (naar welke)
ik zit momenteel met 1gb (2*512) value ram in mn pc..nu zit ik met de gedachte om dat uit te gaan breiden maar nu heb ik 2 opties :
- 2gb kit halen van het zelfde value ram dat 3 gb maakt
- 2gb kit High end geheugen halen..
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Nee hoor, lees anders dat topic eens door. Verder geven de benchmarks die ik gaf in een linkje ook aan dat er een significant prestatieverschil in zitten. Even lezen voordat je wat zegtVerwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:14:
Oftewel: die benchmark zal wel met een anders systeem gedraaid zijn, die 200MHz scheelt niet ZO (30%) veel.
Kijk eens in de Pricewatch.Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:46:
Kan ik mijn mobo upgraden naar eentje met USB 2.0, en SATA?
Op dit moment heb ik:
Asus P4T-E
P4 2.4GHz@2.6GHz
Is dat wel mogelijk?
Je geheugen wordt hiermee zwaar de bottleneck. PC2100 is een stuk trager dan PC3200 wat er eigenlijk in "hoort". Dus ik zou dat er zeker bij doen, anders is je upgrade een beetje zonde. Verder zou ik voor de 7600GS gaan. De 7300GT is nou niet bepaald een snelle kaart. Goed, dat gaat een beetje buiten je budget, maar als je je geheugen niet meeneemt en voor zo'n langzame kaart gaat zit je met een onevenwichtig systeem.Xerizz schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:51:
Ik zat erover te denken om mijn systeem te gaan upgraden:
Huidige specs:
Wat doe ik ermee:
Wat is er mis:
Wat heb ik bedacht:
Ik weet trouwens niet wat voor resolutie je wilt draaien, maar als dat groter is dan 1024*768 op redelijke settings dan is een 7600GS eigenlijk een must.
Ik zie niet wat de rest van je hardware is, ook zie ik geen budget. Ik kan zo niet zien of je nu dual channel draait, wat voor processor je hebt, wat je moederboard ondersteund, enz. Beetje onvolledig dus.spyros schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:48:
ik zit momenteel met 1gb (2*512) value ram in mn pc..nu zit ik met de gedachte om dat uit te gaan breiden maar nu heb ik 2 opties :heb echt geen id wat nou zwaarder zal wegen qua performance, maar 1 ding is zkr met `1gb gamen is niet echt leuk.
Wat ik je wel kan vertellen is dat 3GB geheugen nu nog tamelijk overkill is. En als je geen top-systeem meer hebt is het een beetje zinloos om te investeren in zoveel geheugen als je bij een upgrade van je proc het geheugen niet meer kunt gebruiken.
Verwijderd
RoD, dat is wel erg makkie, als je er eentje kan vinden! Graag! S478 met Intell 850 is er niet.
Daar doelde ik ook op. Als je er geen in de Pricewatch kunt vinden, dan zal het er ook wel niet zijnVerwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:38:
RoD, dat is wel erg makkie, als je er eentje kan vinden! Graag! S478 met Intell 850 is er niet.
PCI kaartje is het makkelijkst.
[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 30-10-2006 16:42 ]
Verwijderd
Jah, gebruikte mag ook wel.
Dacht dat Abit, Asrock ken al die namen en types niet uit me hoofd, toevallig er eentje hadden gemaakt!
Maar goed, thnx.
Dacht dat Abit, Asrock ken al die namen en types niet uit me hoofd, toevallig er eentje hadden gemaakt!
Maar goed, thnx.
Hmm, maar 2x512 (wat ik dan zou willen) kost ook alweer 80-90 euro, en met die videokaart kom ik dan op zo een 330-340 euro uit (wat wel veel erg boven budget is). Maar ik zou ook met geheugen wat ik heb kunnen proberen en eventueel later een keer vervangen natuurlijk?RoD schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:12:
[...]
Je geheugen wordt hiermee zwaar de bottleneck. PC2100 is een stuk trager dan PC3200 wat er eigenlijk in "hoort". Dus ik zou dat er zeker bij doen, anders is je upgrade een beetje zonde. Verder zou ik voor de 7600GS gaan. De 7300GT is nou niet bepaald een snelle kaart. Goed, dat gaat een beetje buiten je budget, maar als je je geheugen niet meeneemt en voor zo'n langzame kaart gaat zit je met een onevenwichtig systeem.
Ik weet trouwens niet wat voor resolutie je wilt draaien, maar als dat groter is dan 1024*768 op redelijke settings dan is een 7600GS eigenlijk een must.
Wat is trouwens de optie als ik alleen de videokaart zou vervangen? Moet dan AGP 4x zijn, zou een 7600GS dan veel te veel zijn voor dat systeem? en welke zou in aanmerking komen? iets van 6600? 6800?
Bedankt!
Je kunt dit geheugen er in houden ja. Wel zonde imo, maar het kan. AGP 8x is gewoon backwards compatible met AGP 4x. Dus elke AGP kaart gaat wel werken, het is wel een bottleneck van hoogstens 10% (zoiets geloof ik).
Een 7600GS lijkt me een leuke prijs/kwaliteitkaart.
Het lijkt mij de beste keus om eerst de videokaart te upgraden, en daarna pas, als je weer geld hebt je cpu+mobo+mem. Goed, je zit dan nog steeds aan een AGP kaart vast, maar ik heb niet het idee dat je een grote upgrade nodig hebt gezien je beperkte budget en eisen
Eventueel kun je ook alleen je videokaart upgraden als dat goed genoeg bevalt.
Een 7600GS lijkt me een leuke prijs/kwaliteitkaart.
Het lijkt mij de beste keus om eerst de videokaart te upgraden, en daarna pas, als je weer geld hebt je cpu+mobo+mem. Goed, je zit dan nog steeds aan een AGP kaart vast, maar ik heb niet het idee dat je een grote upgrade nodig hebt gezien je beperkte budget en eisen
Eventueel kun je ook alleen je videokaart upgraden als dat goed genoeg bevalt.
ohja was de regel vergeten dat je sys in je sig niet volstaatspyros schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:48:
ik zit momenteel met 1gb (2*512) value ram in mn pc..nu zit ik met de gedachte om dat uit te gaan breiden maar nu heb ik 2 opties :heb echt geen id wat nou zwaarder zal wegen qua performance, maar 1 ding is zkr met `1gb gamen is niet echt leuk.
X2 4200+
1 GB value ram pc3200 CL3
MSI 7900 GTO @ 710/1600 512ddr3
Gigabyte GA-K8NF-9
en budget...tja euro of 250-260
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Inderdaad, ik heb sigs dus uitstaan
Je hebt dus een X2 4200+ Het lijkt me niet erg zinvol om voor een totaal van 3GB geheugen te gaan. Het is overkill, en tegen de tijd dat je het nodig hebt zul je je proc wel willen upgraden waardoor je je geheugen helemaal moet vernieuwen. Dan heb je dus maar weinig aan die 3GB.
Ik zou er dus gewoon nog 2x512MB bijzetten. Heb je ook nog dual channel.
Je hebt dus een X2 4200+ Het lijkt me niet erg zinvol om voor een totaal van 3GB geheugen te gaan. Het is overkill, en tegen de tijd dat je het nodig hebt zul je je proc wel willen upgraden waardoor je je geheugen helemaal moet vernieuwen. Dan heb je dus maar weinig aan die 3GB.
Ik zou er dus gewoon nog 2x512MB bijzetten. Heb je ook nog dual channel.
Zit er dan toch over te denken om moederbord+processor+videokaart te upgraden (en geheugen dan misschien later een keer). Zouden de volgende componenten dan een goede keus zijn?
€ 77.50 AMD Athlon 64 3200+ 2.00GHz HV 512kB S939 Box
€ 115.50 Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GS Silent 256MB DVI/HDTV
€ 64.00 MSI K8N Neo4-F nForce4, SATA RAID, 8CH, GLAN
Deze zijn allemaal van 4launch.nl. Graag advies of opmerkingen hierover (betere alternatieven e.d.) Kan ik trouwens problemen krijgen met aansluiten van voeding en harddisk e.d.? En is er trouwens veel verschil (merkbaar) tussen een Athlon 3000+, 3200+ en bijv. 3500+?
Bedankt!
€ 77.50 AMD Athlon 64 3200+ 2.00GHz HV 512kB S939 Box
€ 115.50 Asus Videokaart PCI-e GeForce 7600GS Silent 256MB DVI/HDTV
€ 64.00 MSI K8N Neo4-F nForce4, SATA RAID, 8CH, GLAN
Deze zijn allemaal van 4launch.nl. Graag advies of opmerkingen hierover (betere alternatieven e.d.) Kan ik trouwens problemen krijgen met aansluiten van voeding en harddisk e.d.? En is er trouwens veel verschil (merkbaar) tussen een Athlon 3000+, 3200+ en bijv. 3500+?
Bedankt!
[ Voor 21% gewijzigd door Xerizz op 31-10-2006 15:30 ]
Dit topic is gesloten.