Enkele vragen voor het volgende:
Huidige Systeem:
Case : Thermaltake Xaser III 2000 Serie ( 7 Case fans )
Voeding : Enermax 301AX-VE(G) 300Watt
Moederbord : Intel D875PBZ
Processor : Intel Pentium 4 Northwood 2.80Ghz
Koeler : Boxed
Video : Asus ATI Radeon X800 XT PE
Memory : GEIL DDR 400 (PC 3200) 2 x 1024MB
Audio : Audigy2 ZS
HD1 (OS ) : WDC WD 360GD-00FNA0 ( 36GB, 10.000Rpm)
HD2 : Maxtor 7L250S0 (250GB, 7.200Rpm)
DVD : NEC DVD_RW ND-2510A
CD : SONY CD-RW CRX230E
Beeldscherm : Philips 19" CRT
Sound : Logitech Z-5500
Keyboard : Logitech G15
Mouse : Logitech G5
Possible Upgrades:
Case : Thermaltake Xaser III 2000 Serie (Blijft, wel nieuwe fans/controller)
Fans : Coolermaster 7 x Neon LED Fan 80x80mm
Controller : Thermaltake Hardcano 12
Voeding : Enermax EL T400AWT Liberty 400Watt
Moederbord : Asus P5W DH Deluxe 975X
Processor : Intel Core 2 Duo E6600
Koeler : Zalman CNPS9500 LED
Video : Asus ATi Radeon X1900XT
Memory : GeIL PC2-5300 667Mhz Ultra DDR2 Duel channel kit
HD1 ( OS ) : Western Digital Raptor WD1500ADFD (150GB, 10.000Rpm)
Beeldscherm : CRT staat niet in de weg…en heb geen geldboom voor ook nog is
een über TFT
Rest : houden we zo
Goed na enige jaren met het huidige systeem te hebben gewerkt zou ik toch dolgraag willen upgraden om de nieuwste games is op max settings etc. te kunnen spelen, laadtijden voor allerlei programma’s/games is in te korten en data transfer sneller te laten verlopen.
Na een hoop puzzelwerk, wat nodig was na 2 jaar me eigen niet in PC’s verdiept te hebben, ben ik tot de opstelling gekomen zoals boven beschreven. Nu zit ik toch nog met een paar vragen waar ik als simpele tweakert niet uitkom. Qua budget hoop ik voor rond de 1200-1500 euries weer klaar te zijn voor 2 jaar……maar
…..Als eerste de vraag en mss wel de belangrijkste….wanneer is nu de verwachting dat
Vista en alle
DX10 zut om de hoek komt. Meeste info gaat richting mid-2007 en dan zal het nog langer duren voor dat het ‘commen good’ is. Maar goed, als er dan eind volgend jaar al ( binnen 1 / 1.5 jaar dus )voor betaalbare prijzen ge-upgrade kan worden naar de nieuwe standaard…
is het het dan nog wel waard nú te upgraden voor een bom duiten?. Zeker aangezien de huidige PC het allemaal nog nét trekt zij het wat trager en op lágere settings. Is een beetje tricky...

Nu heb ik mezelf wijsgemaakt dat dit nieuwe mobo, proc., geheugen wel weer gebruikt kan worden voor dx10 zut, is mijn idee hierover wel correct ?
Anyway voor de upgrade:
De
case is reeds verouderd maar zal prima dienst kunnen blijven doen en qua uiterlijk valt er genoeg te doen. (Met open mond ook de Case Mod Topics zitten bekijken trouwens.)
Case
Fans is allemaal om het even qua Db productie, levensduur etc. dus daar breek ik me hoofd verder niet over.
Controller van Thermaltake sprak me direct erg aan, helder display, opties te over, prima vervanger van de standaard controller
De vraag is en zal mss wel blijven hoeveel verschil zal ik nou merken als me Proc. Op 35-50 graden stressed loopt met de
gewone fans/koeler of allicht 10-15 graden lager met
waterkoeling ? Voor mij persoonlijk denk ik dat overstappen op waterkoeling niet echt een beduidend verschil zal maken…hoe zijn hier de meningen over ? Is dit nu echt een merkbaar en ‘Euro-waardig’ verschil ? ( Zal er bij vermelden dat ik de huidige 2.8 proc. Op dit moment stressed niet onder 55 graden krijg

.)
De
voeding die ik momenteel heb lijkt niet voldoende meer te zijn gezien de specs en zal ik dus upgraden. Na pluiswerk in de verschillende topics ben ik nog niet veel wijzer geworden maar lijkt mij wel dat 400Watt voeding van het degelijke Enermax meer dan afdoende moet zijn voor non overclocking standaard PC zoals mijne

. Althans…dat denk ik ! hmz
Mobo wordt de P5W DH Deluxe en
Processor wordt de E6600…mag duidelijk zijn waarom. Nu schijn je dus wel te moeten letten op welke Bios het mobo draait daar de eerdere versies geen duel core ‘ondersteunen’, genoteerd.
Koeler zal wss worden de Zalamn, heeft iemand hier nog ervaring mee negatief/positief ?
Videokaart wordt de 1900XT, beste prijs/prestaties verhouding en zal dan hoop ik nog wel even meegaan. Toch weer aanzienlijk wat winst tov mijn huidige 800XT.
Geheugen upgrade nodig echter geen overclock verhalen dus PC5300 leek mij meer dan afdoende zijn voor de standaard snelheden, mss al té. Dit is dan ook duidelijk terug te halen uit GOT. GeIl schijnt nog altijd goed en betrouwbaar te zijn dus daar laat ik de keus dan ook maar op vallen.
Harddisks, de nieuwe 150Gb 10.000Rpm schijf van WD voert de boventoon in benchmarks/GOT en verslaat mijn 36GB schijf met véél op alle vlakken

Tevens had ik al last van ruimte gebrek op die schijf dus die moet dan ook maar vervangen worden daar het toch wel tijdwinst gaat zijn + meer ruimte voor meer games/applicaties. De 250G schijf die ik al heb doet nog prima dienst dus die wil ik dan ook aanhouden.
Uiteraard post ik hier niet om een statement te maken als nub tweakert

dus als ik het ergens helemaal bij het verkeerde eind heb of als er iets beter zo en zo zou kunnen…elke feedback is welkom
Groet en bedankt.