Verwijderd schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 18:51:
[...]
Ik heb dit net geprobeerd, maar het maakt helaas geen verschil. Ik zie wel het scherm "software upgrade in process", maar als het eenmaal klaar is gaat de decoder nog steeds niet uit standby. Ook kan ik tijdens de upgrade niet in het menu komen. Toch maar bellen naar upc ?
Dan zit er idd weinig anders op, die box klinkt nogal dood

coelho schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 12:18:
Ik heb de box ook aangesloten, maar ben er nog steeds niet tevreden over (een van de eerste uitleveringen volgens mij, ergens eind vorig jaar/begin dit jaar). Ik heb een blokkerig beeld, nog steeds geen teletekst, en kan de box niet tegelijk gebruiken met mijn dvd/hd recorder (een van de twee moet uit omdat ze elkaar in de weg zitten).
Definieer "in de weg zitten"
Klinkt alsof de recorder S-Video gebruikt en de Mediabox RGB (bij SCART gaat dat over dezelfde pinnen, dus je kunt ze niet tegelijk gebruiken). Wat je kunt proberen is kijken of de recorder ook op RGB in te stellen valt. Zo niet hangen je opties een beetje af van je TV en recorder - als je 2 SCART aanslutingen erop hebt kun je een driehoek opzetten - SCARTkabel 1 van mediabox naar TV (met RGB), SCARTkabel 2 van recorder naar TV (met S-Video), SCARTkabel 3 van mediabox naar recorder (met composite).
Mijn kabel komt in de meterkast binnen. Gaat daar mijn UPC modem in (digitale telefonie + chello), komt eruit. binnen 1 meter heb ik een versterker van 50 euro zitten (waar ik achteraf gezien geen profijt van lijk te hebben), dan een 1 > 2 splitter. Een signaal gaat met groene kabel onder het huis door naar mijn wandsignaaldoos. De andere wordt nogmaals gesplit voor TV boven en TV card computer.
Vanuit de wanddoos heb ik goede kabel liggen naar de UPC box, en dan ook een high quality SCART kabel van de box naar de TV (ook een ding van 100 euro voor 1,5 meter of zo). Het TV signaal analoog is niet scherp, en digitaal blokt. O ja, ook nog overal van die metalen stekkertjes op zitten. Wordt er ondertussen een beetje moedeloos van.
Als je analoog signaal ook brak is, is het simpel: ondanks dat je veel geld ertegenaan gegooid hebt komt het signaal gewoon niet goed bij je TV(s) en mediabox
Waar je rekening mee moet houden is dat CATV een breedbandsignaal is en dat hoe hoger de frequentie, des te sneller het dempt. Daarom kun je niet zomaar splitters op willekeurige plekken aansluiten en verwachten dat alle TVs (en andere apparatuur daarachter) allemaal (even) goed gaan werken. Daarin verschilt een analoge breedbandsignaal fundamenteel van digitale dingen als Ethernet (waar een hubje hier en een switchje daar binnen bepaalde grenzen gewoon zonder kwaliteitsverlies kan).
Het zou in het bestek van een post als dit niet mogelijk zijn om een volledige instructie te geven hoe zo'n netwerk in te regelen - CATV netwerkmonteur is niet voor niets een vak apart - maar een paar tips:
- symmetrie is belangrijk. Uiteindelijk wil je op alle punten een even sterk signaal krijgen.
- omdat je met verschillende kabellengtes en splitters werkt, zul je minimaal hier en daar extra moeten dempen.
Haal voor je begint je Mediabox er tussenuit. Begin dan dus bij de TV die het verst van de versterker af staat. Stel die in op een analoge zender met hoge frequentie (in je profiel staat dat je in Nijmegen woont, ik ook, dus weet ik toevallig dat Eurosport en Discovery hier de hoogste frequenties hebben). Regel de versterker bij totdat het beeld goed is (dus geen strepen (= te sterk signaal) en geen sneeuw/vaagheid (= te zwak signaal). Kijk vervolgens hoe het beeld er op een lage frequentie uitziet (UPC infokanaal of NL 2 in Nijmegen). Is dat ook in orde? Mooi
Zo niet zul je je netwerktopologie moeten aanpassen, met name door het aantal splitters te verminderen, desnoods terug gaan tot 1 splitter direct op de versterker met lange kabels daarvandaan
Daarna pak je de eerstvolgende TV. Als het goed is zou het niet sneeuwerig mogen zijn (kortere kabels, dus meer signaal), maar het kan zijn dat er strepen op staan door te sterk signaal. Als dat zo is zul je extra demping (in de vorm van een tussenstuk die je bij de betere kabelboer kunt halen
ik zou verwachten dat ze bij Technica in de v Welderenstraat of Handyman op Plein '44 te verkrijgen zouden zijn, maar weet het niet zeker - heb ze zelf nooit nodig gehad ) toe moeten voegen. Ga zo door van lang naar kort totdat je de TV die het dichtst op de versterker staat ingeregeld hebt. Als dat zover is zou je je mediabox bij TV naar keuze ertussen moeten kunnen hangen zonder al teveel problemen. Enige waar je evt tegenaan zou kunnen lopen is dat als je retourpad (dus van box naar UPC netwerk) teveel gedempt wordt, je geen films zou kunnen bestellen of betaalspelletjes zou kunnen spelen.
Het enige wat ik nog kan bedenken is mijn TV, die ondertussen een jaartje of 10 oud is. Maar goed, als ik hier al geen verbetering zie, dan lijkt een high end systeem me ook aan alle prijzen te duur. Je koopt tenslotte ook geen ferrari om boodschappen om de hoek te doen....
TV heeft er waarschijnlijk niets mee te maken, probleem zit vrijwel zeker zoals hierboven uitgelegd in je binnenhuiscoaxbekabeling...
[
Voor 84% gewijzigd door
dion_b op 29-09-2006 23:28
]