Anoniem: 13284 schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:04:
[...]
Als je een RS1 mooi vindt moet je zeker niet een 701 kopen. De twee zijn totaal elkaar tegenpolen. De AKG-701 klinkt zo "levenloos", dat het totaal niet meer realistisch klinkt. De Grado is weer verreweg van neutraal maar klinkt daardoor weer meer als een live weergave. En zoals jij al zegt, ik vind hem wel een beetje vermoeiend.
Ik zelf zou voor een Lehmann Audio Black Cube Linear versterker en een beyerdynamic DT880 gaan. Maar als je nog wat meer wilt, kun je altijd nog voor een stax SR-007 of een sennheiser Orpheus gaan

Ik vind naast de RS-1 de DT770 ook een erg fijne koptelefoon, dus een beetje verschil vind ik niet erg. Juist goed om wat te kunnen wisselen voor verschillende muzieksoorten. Ik zie mezelf ook niet zo snel een K-701 aanschaffen, maar hij heeft wel wat stof op doen waaien en ben wel benieuwd waarom precies. Lezen kan je dat wel, maar het zelf horen is toch een stuk beter.

De DT880 trekt me niet, een te luchtig geluid met een wat mager laag. Niet echt mijn smaak.
En ja, ik zou graag een Omega II of HE90 hebben, maar dan kan ik beter nu beginnen met staatsloten te kopen.

Een HP-1/2 of PS-1 is misschien een realistischer streven.
Exirion schreef op maandag 11 september 2006 @ 23:14:
[...]
IMO zijn juist AKG en Sennheiser niet met elkaar te vergelijken. Wat jij saai noemt kan ik moeilijk raden, maar AKG heeft vooral bij de betere modellen een erg neutraal geluid. Sennheiser vind ik over de hele linie niet bepaald neutraal. Bij lang luisteren zijn ze vermoeiend. Het hoog is aangezet en het laag een beetje gepiekt en niet strak. Saai kan ik het niet noemen, maar ook niet aangenaam. Dat je Grado zo heerlijk vind klinken vind ik niet verbazend: die dingen zijn ERG gekleurd voor met name rock muziek

Een aardige boost in het laag maar ook een beetje in het hoog. Een opname klinkt dan al erg snel 'lekker'. Ga je voor neutraler geluid dan zou die K-701 van AKG je best kunnen bekoren

'Saai' is misschien niet het goede woord. 'Terughoudend' past beter. Ik wil mezelf vermaken als ik muziek luister en voor mij betekend dat midden op het podium staan, niet achterin de zaal zitten zoals Sennheisers mij het gevoel geven. Daarnaast heb ik bij Sennheisers het gevoel alsof er een doek tussen mij en de band hangt, alle details zijn er, al de muziek is er, maar iets haalt de levendigheid eruit. Ik heb Sennheisers ook nooit vermoeiend gevonden (behalve misschien omdat je hoort dat er iets niet klopt, dat kan wel irritant worden). De AKG zal ongetwijfeld een stuk 'verder weg' staan dan de Grado's, maar ik denk dat hij wel het Sennheiser doek ertussen weghaalt.
De Grado's zijn inderdaad wat geboost in het lage bereik en in het hoge, maar lang niet zo erg als de HD-650. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een koptelefoon zo goed acoustische snaar instrumenten horen neerzetten als de RS-1. Mijn vader bouwt gitaren, en de RS-1 is bij verre (Omega's en Orpheus's even vergeten) de meest realistische weergave van gitaren die ik gehoord heb.
Ik zie absoluut in dat iemand een Sennheiser of anders zou kopen, voor bijvoorbeeld klassieke muziek, jazz, etc, maar voor rock blijft Grado toch wel de leukste. De verkleuring van Grado's samen met een buizenversterker levert gewoon een enorm leuk en energiek geluid, maar dat inderdaad niet neutraal te noemen is, behalve als het op acoustische snaarinstrumenenten aankomt.