De verkleuringen zijn eigenlijk niets meer dan normaal. Ik heb het bord zelf ook gehad en met een Intel Pentium D 920 'ES' op een kleine 3GHz (met waterkoeling ofwel geen airflow rondom het socket) werd het PCB ook bruin. Met name rondom de chipset (bij de MOSFET's daar).
De MOSFET's kunnen vrij goed tegen de hitte. Het PCB zelf zal ook niet zomaar wegsmelten. Een verkleuring is dus (IMHO) geen zaak om direct te denken dat het moederbord binnen een week zal overlijden

. Om wat af te dwalen van moederborden: Ik heb hier 3dfx kaarten liggen. Menig Voodoo Banshee en Voodoo3 is passief gekoeld. Bij dergelijke kaarten hoef je ook niet raar op te kijken dat het PCB verkleurd is. Zeker bij de Banshee's (waaronder een prototypes) is het PCB flink 'aangetast'. Werkt de kaart er na jaren slechter door? Nee

.
Hoger zal geen zin hebben. De processor is elektrisch gezien een zware processor en de MOSFET's hebben het daar zwaar mee. Jouw vCore zal dan ook flink inzakken zodra je gaat stressen. Wat je hier het beste kunt doen is de klokfrequentie van de processor omlaag brengen en de vCore drastisch verlagen. Bij het stressen dien je dan te kijken of de vCore veel fluctueert, indien de afwijkingen enorm groot zijn is het geen slecht idee om de vCore nog een stapje lager te zetten.
Bedenk ook: Een hogere vCore hoeft niet zozeer een betere overclock op te leveren.
Ook wordt mij niet helemaal duidelijk hoe de RAM snelheid in elkaar steekt. Ik heb PC3200 (2x512), deze wil ik gewoon op 200mhz laten draaien. Ik kan kiezen uit 266/333/auto. Bij auto komt hij volgens mij op de FSB snelheid, en nu op 333 op 200mhz (als het goed is, ik weet het niet meer precies). Anyway, ik vind die settings maar vreemd.
Zodra de FSB 133MHz (QDR533) zal het geheugen ingesteld op '266' als het goed is op 133MHz (DDR266) gaan draaien. Zodra je de FSB op 166MHz zet en het geheugen synchroom wilt houden is het verstandig om het geheugen in het BIOS op '333' te zetten.
Waarom?
Geheugen op ingesteld 133MHz (DDR266) zal 1:1 draaien met een FSB van 133MHz. Zodra je de FSB gaat verhogen zal het geheugen ook meegaan. Eenmaal de FSB op 166MHz (QDR533) (en het geheugen nog steeds ingesteld op 133MHz (DDR266) in het BIOS) zal het geheugen óók mee gaan naar 166MHz (DDR333).
Indien je het geheugen op 166MHz (DDR333) instelt en de FSB op 133MHz clocked dan zal het er als volgt uit zien: De verhouding tussen het geheugen en de FSB is wordt 6/5. Het geheugen draait dan op een hogere klokfrequentie van de FSB. Zodra we 6 delen door 5 krijgen we 1.2. De volgende som wordt 133MHz * 1.2 = 160MHz. Ofwel, DDR320.
Zodra je dan de FSB op 166MHz zet zal het geheugen ook omhoog gaan. De 6/5 verhouding blijft immers hetzelfde. 166MHz * 1.2 = 200MHz ofwel DDR400, PC3200.
Hier zien we meteen waarom 133MHz FSB (QDR533) processoren op menig chipset slechts een geheugenklokfrequentie van 160MHz (DDR320) i.p.v. 166MHz (DDR333) kunnen gebruiken. Dit heeft alles te maken met de divider tussen de FSB / RAM.
[
Voor 3% gewijzigd door
Thandor op 10-12-2006 23:31
]