Alhier mijn review van twee Acer AL1923's.
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Vrij lang heb ik met een dualscreen opstelling gewerkt met twee 17" CRT's van Dell. Hiermee was ik vrij tevreden, desondanks de brede rand en de kleuren die ik bij beide nooit helemaal gelijk kon krijgen. Dit voorjaar was mijn pc toe aan een upgrade en kwam ik de
Asus A8N VM CSM tegen, met de Geforce 6150 die dualscreen ondersteunt. Zo hoefde ik niet meteen een PCI express grafische kaart te kopen. Echter had ik de kleine lettertjes niet gelezen en ondersteunt het moederbord alleen DVI-D (2xCRT uitgesloten). In juli ben ik op zoek gegaan naar een *VA TFT die zowel DVI als VGA ondersteunt, en omdat ik er meteen twee wil, niet al te duur.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Eerst viel mijn oog op de Belinea 101911, maar die steeg in prijs

en was slecht leverbaar. Toen de Acer AL1923 ondekt met ongeveer dezelfde specificaties, echter een stuk goedkoper. Reviews gelezen en besteld bij azerty.nl . Die boden een extra pixelgarantie aan waarbij de helft van de prijs zou worden teruggestort als hij niet nodig bleek. Als arme student niet genomen, en tot zover nog geen dode pixels ontdekt
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Een van de belangrijkste punten zijn de kleuren, die door het PVA panel kristalhelder zijn. Achtergronden, vensters, lettertypes zien er allemaal net iets mooier uit dan op mijn oude CRT's. Zonder aangepaste instellingen zijn de kleuren via DVI en VGA exact hetzelfde.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Dit is een van de (theoretische) minpunten van een PVA. Toch zie ik bij films geen ghosting. Spellen zijn sowieso niet aan mij besteed.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De specificaties vertellen: 1300:1. Mij lijken die waarden wat overdreven, ik kan alleen zeggen dat het contrast erg goed is. De helderheid staat standaard iets te licht naar mijn mening maar dat is snel aangepast. Het beeld via de DVI kabel is scherper dan via de VGA kabel.
Het zwart is voldoende diep voor mij, kon dieper als backlight leakage beter was opgelost (zie volgende).
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
De befaamde backlight leakage was het grootste punt van twijfel voor de aanschaf. Toen zag ik ergens een foto van het verschijnsel langskomen in een van deze topics, en vond ik het meevallen. Bij het aanzetten was ik helemaal verrast: de leakage is enkel merkbaar bij zwart, en zeker niet storend.
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoek gigantisch, zoals je dat van een *VA panel mag verwachten. Tussen de schermen en mij zit 40cm, ik kan geen kleurveranderingen door kijkhoeken opmerken.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De standaard achteraan kon iets steviger, de voet is erg stevig maar wel erg groot. Verder gaat de hoogte instellen en naar pivot-mode schakelen erg soepel.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
De knopjes en het ledje zitten redelijk verzonken in het scherm wat ik als een pluspunt ervaar. Verder is de rand erg dun wat één van mijn eisen was. Zoals gezegd mocht de voet kleiner zijn. Verder is het zilver donkerder dan op de meeste foto's, wat ik ook niet erg vind
Mijn opstelling:
Extra's
- Het scherm wordt met een heel arsenaal aan kabels geleverd waarvan meer dan de helft in een grote doos belandt

- Pivot-stand die ik niet gebruik
- 1W boxen die evenmin worden gebruikt. Toch maar even getest: geluid is te zacht en basloos, nog slechter dan een laptop.
Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen
- Contrast, kleuren
- Dunne rand
- Zowel DVI als VGA
- Prijs
Nadelen
- Grote voet
- Lichte backlight leakage(wat mij toch meevalt)