[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 20

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 6.959 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik ben nou officieel gestoord geworden van TFT's.
Elke monitor heeft zo z'n gebreken. De 940BF heeft redelijke overshoot, de VX922 heeft weer dithering tijdens films en bleeding. De 930BF is vrijwel even duur als de 940BF, maar dan wel langzamer...
Dan heb je nog de Belinea 101920 die erg goed schijnt te zijn met z'n 8ms, maar waar ik niet erg veel informatie over kan vinden uit 'professionele' bronnen. En als laatste kom ik net de 931BF tegen die ook weer 2ms is, maar waar letterlijk niks over te vinden is. Je zou er moedeloos van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:06:
Ok, ik ben nou officieel gestoord geworden van TFT's.
Elke monitor heeft zo z'n gebreken. De 940BF heeft redelijke overshoot, de VX922 heeft weer dithering tijdens films en bleeding. De 930BF is vrijwel even duur als de 940BF, maar dan wel langzamer...
Dan heb je nog de Belinea 101920 die erg goed schijnt te zijn met z'n 8ms, maar waar ik niet erg veel informatie over kan vinden uit 'professionele' bronnen. En als laatste kom ik net de 931BF tegen die ook weer 2ms is, maar waar letterlijk niks over te vinden is. Je zou er moedeloos van worden.
Ik raad de acer al1951c aan. Geen ghosting of wat dan ook gemerkt, super kwaliteit. Zie er geen nadelen aan, behalve de prijs +-350 euri

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:53
Hen je ook maar 1 van deze monitoren met eigen ogen beoordeeld? Ik denk dat als je eenmaal een TFT hebt staan je veel van die dingen die de pro's zien, niet eens ziet, of je er niet aan stoort. Maarja zo zit ik in elkaar hoor,misschien ben jij wel superkritisch.

[ Voor 41% gewijzigd door Sjah op 01-08-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 930BF en 940BF zijn inmiddels even duur. Ik ga sowieso voor een van deze twee, maar welke zal ik kiezen? Ondanks dat '940' als opvolger of iig luxer klinkt, hoor ik veel problemen. Graag jullie advies. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjah schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:41:
Hen je ook maar 1 van deze monitoren met eigen ogen beoordeeld? Ik denk dat als je eenmaal een TFT hebt staan je veel van die dingen die de pro's zien, niet eens ziet, of je er niet aan stoort. Maarja zo zit ik in elkaar hoor,misschien ben jij wel superkritisch.
Ik heb de meeste wel zien staan, maar vreemd genoeg heb ik in de winkel er niet dagen achter gezeten met films en games.Ik vind het wel belangrijk dat ik er een tijd mee kan doen en de beste manier om daar achter te komen is toch door het aan mensen te vragen die er ervaring mee hebben.
Zonder Tuttifrutti zou ik bijvoorbeeld nooit het verschil in overshoot tussen de 930BF en de 940BF hebben geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:44:
De 930BF en 940BF zijn inmiddels even duur. Ik ga sowieso voor een van deze twee, maar welke zal ik kiezen? Ondanks dat '940' als opvolger of iig luxer klinkt, hoor ik veel problemen. Graag jullie advies. ;)
Lees mijn replies op deze laatste pagina's ... 930BF heeft:
- mooier design (persoonlijk)
- minder overshoot (is dit de juiste term voor de witte waas rondom objecten die bewegen?)
- mooiere kleurweergave
- geen zichtbaar verschil in echte ghosting in vergelijking met de 940BF

[ Voor 8% gewijzigd door Tutti-frutti op 01-08-2006 16:07 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou inmiddels antwoord gehad van Salland, de s1931 staat nu op hun site, netjes hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Waarom zie ik trouwens zo weinig desktop TFT's met een glossy coating? Bij laptops komen die dingen volgens mij bijna alleen maar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 14:44
misschien stomme vraag, maar hoe kan ik mijn 940BW in hoogte verstellen ? ben bang dat ik even iets over het hoofd zie :P
aah pin eruit trekken wil wel helpen :P
Mei schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:47:
Waarom zie ik trouwens zo weinig desktop TFT's met een glossy coating? Bij laptops komen die dingen volgens mij bijna alleen maar voor.
persoonlijk mis ik dat glossy hellemaal niet vind dat alleen maar storend werken :|

[ Voor 61% gewijzigd door disinfector op 01-08-2006 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet toegeven dat de Acer 1951CS (evilpin0 was geloof ik de S vergeten, of dat staat voor de kleur) er ook erg goed uit ziet. Ik kan er alleen vrij weinig informatie over vinden, alleen op de Acer site dat hij een award heeft gekregen van kieskeurig.
De 940BF ben ik wel grotendeels vanaf gestapt, hoewel die zeker erg leuk is qua prijs heb ik er genoeg niet al te positieve dingen over gelezen. De 930BF komt iets beter uit de was (zover ik kan zien).
Het was vroeger met de CRT monitoren wel makkelijker vind ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Sjah schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:19:
Nou inmiddels antwoord gehad van Salland, de s1931 staat nu op hun site, netjes hoor.
Strak. Voor 477 euro is het een goed alternatief voor de VP930, tenminste, als ik de specs even letterlijk neem en dus pure praktijkproblemen als overshoot en bleeding buiten beschouwing laat. Enigszins misleidend is het plaatje op de site van SA - de monitor lijkt grijs, maar als ik het typenummer zie lijkt het toch om de zwarte versie te gaan (xxxxxx-BK).

Het wachten is nu op de eerste praktijktests, en hopelijk heeft deze geen echte tekortkomingen zoals een brakke voet of toch weer bleeding. En het punt blijft natuurlijk staan dat Viewsonic op de professionele modellen gewoon een betere pixelgarantie heeft dan standaard is in de industrie. Is er met deze EIZO iets mis, dan zul je het dus moeten spelen via de band van ontbinding bij koop op afstand (en, zoals bekend, doen veel webshops daar nogal moeilijk over).

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Bij deze een review over mijn 19" TFT Samsung 940BF

Het vorige scherm
Een Highscreen 15" CRT dat na 6 jaar trouwe dienst aangemept moest worden (letterlijk: verschillende slagen op de zijkant moeten geven om alle kleuren goed weer te geven). Dit beu te zijn en even wat gewerkt te hebben heeft ervoor gezorgt dat ik uitkeek naar een nieuwe monitor.

Bijzonderheden
Ik kom van 15" CRT en ging naar 19" TFT, dat lijkt me persoonlijk het meest bijzondere. Daarnaast gebruik ik nu de DVI ingang i.p.v. de D-SUB.
Wat voor mij ook heel bijzonder is het feit dat ik nog geen dode pixels heb, zelfs zonder de garantie te nemen!
In Mac OSX werd bij kleurprofielen ook automatisch een kleurprofiel SyncMaster aangemaakt. Ik heb dus eigenlijk nog niet gekeken op de CD :p .
Omdat ik hier thuis met een aantal computers zit leek me de optie om te wisselen tussen analoog en digitaal ook wel handig. De ene pc is aangesloten via DVI en de andere via D-SUB. Het is bijzonder handig dat ik met één druk op een knop op het scherm kan wisselen tussen de twee.

Kleurweergave
Lekker helder. Ik heb deze instellingen Tutti-frutti in "\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 20" toegepast, behalve blue heb ik op 50 laten staan. (was ik verplicht aan m'n nick en leek me iets beter).
Het zwart is geen zwart heb ik wel al opgemerkt, maar dat zal wel nooit zo zijn.
Over het fameuze bleeding: het valt niet echt hard op: ik kijk regelmatig fim(s/trailers) en het is niet dat er ergens in een hoek een joekel van een witte plek is oid.
Overdrive? Enkel last van hier in dit topic. Naast films kijken hou ik me vooral bezig met Internet, IRC, webdevven. Geen games dus.

Kijkhoek
Ik zit recht voor mijn scherm en met twee naast elkaar voor deze monitor is geen probleem.

Bouwkwaliteit en vormgeving
De klep die de ingangen verbergt is imo te zwak, als ik de kabels aan elkaar vast wil maken om ze mooi naar onder te begeleiden komt dat direct scheef te staan. De klep heeft het hier ook lastig als ik de analoge en digitale ingang gebruik. Ik denk dat ik op termijn deze klep gewoon in de doos ga steken. Nouja muggenziften maargoed. Een soort uitsteeksel dat beide kabels 'samenneemt' (waar je de kabels in kan haken) en op die manier naar beneden geleid zou ook wel handig geweest zijn.

Het scherm staat mooi vast op m'n bureau en de voet kan ik rustig volzetten met allerlei prullaria :D Ook bij het kantelen van het scherm wijst er niets op dat het ineens naar beneden gaat donderen.

Conclusie
* Blue_man is blij dat hij dit topic gevonden heeft op GoT. En bijgevolg heb ik een goede keuze kunnen maken. Ik ben er tevreden mee en hoop dat het minstens even lang meegaat als mijn vorig (tegen die tijd werken we allemaal met 30 à 35" standaard :p ).

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:30:
Ik moet toegeven dat de Acer 1951CS (evilpin0 was geloof ik de S vergeten, of dat staat voor de kleur) er ook erg goed uit ziet. Ik kan er alleen vrij weinig informatie over vinden, alleen op de Acer site dat hij een award heeft gekregen van kieskeurig.
De 940BF ben ik wel grotendeels vanaf gestapt, hoewel die zeker erg leuk is qua prijs heb ik er genoeg niet al te positieve dingen over gelezen. De 930BF komt iets beter uit de was (zover ik kan zien).
Het was vroeger met de CRT monitoren wel makkelijker vind ik ;)
Inderdaad, er is echt nergens iets over te vinden. Snap er niks van want dit scherm is volgens mij echt perfect. Ben van een zeer goede 17 inch crt naar de 1951cs gegaan en er ging echt een nieuwe wereld voor me open. Zo helder allemaal en de kleuren :9~ Ik speel veel battlefield en oblivion enzo, spellen met veel natuur en wat zien die kleuren er echt super uit. Kan niet wachten tot er eindelijk een keer een review komt, hopelijk de 1951cs vs de samsung 940bf, persoonlijk denk ik dat de 1951cs gehakt maakt van de samsung :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Zeker strak ja. Echter doet de prijs mij bijna zeker besluiten om toch de Viewsonic te nemen, scheelt mij net even te veel. Plus dat de VP930 pixelgarantie heeft, en geen speakers vind ik ook wel een kleine pre(maar de 1931 heeft dan weer 5 jr garantie). Maar binnenkort komt er op prad een review van de Eizo (wanneer is de vraag). Salland heeft idd de zwarte (met kolomvoet) staan, maar de andere kunnen ze ook regelen, 1 mailtje is genoeg. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ja, ik overweeg toch serieus die Eizo te kopen. De ervaringen van SA met het terugsturen van producten zijn hier alleen niet geweldig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, daar weet ik weinig van.

iets anders: vraagje aan iemand die een vp930 heeft, hoe werkt die pixelgarantie? Als je een dode pixel hebt, regel je dat met de fabrikant of met je leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjah schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 14:43:
Ok, daar weet ik weinig van.

iets anders: vraagje aan iemand die een vp930 heeft, hoe werkt die pixelgarantie? Als je een dode pixel hebt, regel je dat met de fabrikant of met je leverancier?
Lees de ervaring van Junkiel (hier in topic en op product survey).
Nadat ik van vakantie terug ben zal ik ook moeten bellen.

Het komt er in het kort op neer dat je de garantie met Viewsonic NL (in mijn geval Be) moet regelen. Hiernaar bellen en dan komt het normaal in orde. Ze komen dan het scherm ophalen en nemen ineens een goed scherm mee voor om te ruilen zodat je weer direct kan verderwerken.

Voor de subpixels moet je dit wel melden binnen de DOA periode. Dus als je het scherm hebt, best direct beginnen testen op dode pixels. Zeker gedurende 2 cold-hot-cold cycli. Dus scherm paar uurtjes aan, verschillende kleurtjes laten weergeven met dead pixel buddy, scherm dan een paar uurtjes uit. Scherm dan weer een paar uurtjes aan, idem, weer een paar uurtjes uit. Dead pixel buddy kan je dan ineens ook goed gebruiken om te zien of er dode pixels zijn. Na zo een paar cycli zou, indien het een dode pixel heeft, dit al gezien moeten worden. Viewsonic zelf zegt dat 99% van de dode pixels al zichtbaar zijn na 1 cyclus.

Zwarte dode pixels geldt de garantie gedurende de volledig 3 jaar.

Echter gezien het type scherm dat je kiest (en het feit dat het een MVA paneel heeft), denk ik dat je wel een scherm krijgt met kwalitatief goed paneel, en dat de kans op een dode pixel relatief al heel klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dank je voor dit zeer uitgebreide antwoord. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 02-08-2006 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

ik heb de tft topics aandachtig doorgelezen, maar van alle typen en soorten tft's begint het me nu een beetje te duizelen.

Ben op zoek naar een 17 of 19 inch tft met goede kleurechtheid en inkijkhoek ivm fotobewerking. Scherm moet tevens een redelijk hoge resolutie aankunnen, zoveel mogelijk in de buurt van 1400*1050. Natuurlijk moet het ook nog een beetje betaalbaar blijven.

Wat raden jullie me aan?

[Signature]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woest85 schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 22:13:
ik heb de tft topics aandachtig doorgelezen, maar van alle typen en soorten tft's begint het me nu een beetje te duizelen.

Ben op zoek naar een 17 of 19 inch tft met goede kleurechtheid en inkijkhoek ivm fotobewerking. Scherm moet tevens een redelijk hoge resolutie aankunnen, zoveel mogelijk in de buurt van 1400*1050. Natuurlijk moet het ook nog een beetje betaalbaar blijven.

Wat raden jullie me aan?
Widescreen 19" merk Samsung(lekker achter de massa aanlopen) zeer voordelig, of Eizo voor duurdere kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:16
mijn 19 inch met beugel aan de muur gemaakt!

Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/9269/img0371ts9zm1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Beetje offtopic misschien, maar om er nou een compleet nieuw topic aan te wagen: Ik zie bij breedbeeldschermen dat ze een niet veel voorkomende resolutie hebben, bijvoorbeeld 1400*1050. Vaak ondersteunen spellen dit niet en krijg je een vervormd beeld. Is er ook een manier om te zorgen dat het beeld veranderd wordt naar een normale resolutie, zoals 1280*1024, zodra een spel gestart wordt? Je zou dan aan de zijden een zwarte balk zien, maar dit lijkt me beter dan dikke mannetjes op je zien schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Mei schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:18:
Ik wil voor uiterlijk 300-350 euro een (eerste) TFT monitor kopen. Na al het leeswerk kom ik uit op de 940BF van Samsung, maar ik bedacht me net ineens dat ik wel goede kleuren moet hebben in verband met webdesign. Volgens mij moet je naar het contrast kijken (ben een leek op dit gebied, dus niet al te hard met termen etc. smijten ;) ) en dan lijkt 700:1 me wel redelijk. Als ik wat meer geld had gehad, dan was ik voor een 970P gegaan, maar helaas heb ik er geen 400 euro voor over (350 vind ik al veel), alhoewel het wel een zeer mooi dingetje is. Ik ben geen gamer (speel af en toe een spelletje). Het moet een strakke monitor zijn (vandaar dat ik ook veel naar Samsung kijk) en hij moet een zo hoog mogelijke resolutie aankunnen (alhoewel hoger dan 1280*1024 bij een 19" volgens mij hopen op een wonder is). Zit ik hiermee goed bij een 940BF of kan ik dan beter ergens anders naar kijken?
Ik kwam net de LG L1952H tegen voor 249 euro inc. verzenden bij 4launch.nl. De officiële specs voldoen aan mijn eisen, maar ik wilde graag weten of er mensen met ervaringen zijn (kan zo gauw geen reviews vinden) en of iemand iets over een Vesa aansluiting weet. Vaak staat het er wel bij en veel monitoren hebben het ook wel, maar bij deze kan ik niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:28

TetsuoShima

low energy output

Mei schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 18:36:
Beetje offtopic misschien, maar om er nou een compleet nieuw topic aan te wagen: Ik zie bij breedbeeldschermen dat ze een niet veel voorkomende resolutie hebben, bijvoorbeeld 1400*1050. Vaak ondersteunen spellen dit niet en krijg je een vervormd beeld. Is er ook een manier om te zorgen dat het beeld veranderd wordt naar een normale resolutie, zoals 1280*1024, zodra een spel gestart wordt? Je zou dan aan de zijden een zwarte balk zien, maar dit lijkt me beter dan dikke mannetjes op je zien schieten...
Kan je instellen met de drivers van je grafische kaart (bij nvidia tenminste, ati gn ervaring)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Zo :)

Net ook mijn VP930 toch maar besteld. Ik kwam erachter dat mijn ouwe CRT eigenlijk ook zwaar onregelmatig zwart weergeeft (op een volledig donker scherm zie je duidelijk dat de rechterhelft veel lichter is dan de linker) - maar dat was me eigenlijk nog nooit opgevallen. Dus voor zover de VP930 al last heeft van bleeding denk ik dat ik dat toch niet geweldig storend zal zien.

Ook nog even telefonisch contact gehad met de Viewsonic Europe helpdesk, die mij inderdaad bevestigden dat de 'Zero Bright Dot' policy bij de VP-modellen inderdaad voor álle subpixels geldt, en niet alleen voor 'bright subpixels on a dark background'. In feite is daarmee het inroepen van het ontbindingsrecht overbodig geworden voor deze categorie schermen. Mij werd ook bevestigd dat ze bij gedonder in de DOA-periode langskomen op afspraak met een gegarandeerd goed nieuw scherm. Ideaal dus. Maar goed, daar pay je dan ook vies voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alhier mijn review van twee Acer AL1923's.

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Vrij lang heb ik met een dualscreen opstelling gewerkt met twee 17" CRT's van Dell. Hiermee was ik vrij tevreden, desondanks de brede rand en de kleuren die ik bij beide nooit helemaal gelijk kon krijgen. Dit voorjaar was mijn pc toe aan een upgrade en kwam ik de Asus A8N VM CSM tegen, met de Geforce 6150 die dualscreen ondersteunt. Zo hoefde ik niet meteen een PCI express grafische kaart te kopen. Echter had ik de kleine lettertjes niet gelezen en ondersteunt het moederbord alleen DVI-D (2xCRT uitgesloten). In juli ben ik op zoek gegaan naar een *VA TFT die zowel DVI als VGA ondersteunt, en omdat ik er meteen twee wil, niet al te duur.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Eerst viel mijn oog op de Belinea 101911, maar die steeg in prijs :? en was slecht leverbaar. Toen de Acer AL1923 ondekt met ongeveer dezelfde specificaties, echter een stuk goedkoper. Reviews gelezen en besteld bij azerty.nl . Die boden een extra pixelgarantie aan waarbij de helft van de prijs zou worden teruggestort als hij niet nodig bleek. Als arme student niet genomen, en tot zover nog geen dode pixels ontdekt :)

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
Een van de belangrijkste punten zijn de kleuren, die door het PVA panel kristalhelder zijn. Achtergronden, vensters, lettertypes zien er allemaal net iets mooier uit dan op mijn oude CRT's. Zonder aangepaste instellingen zijn de kleuren via DVI en VGA exact hetzelfde.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Dit is een van de (theoretische) minpunten van een PVA. Toch zie ik bij films geen ghosting. Spellen zijn sowieso niet aan mij besteed.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De specificaties vertellen: 1300:1. Mij lijken die waarden wat overdreven, ik kan alleen zeggen dat het contrast erg goed is. De helderheid staat standaard iets te licht naar mijn mening maar dat is snel aangepast. Het beeld via de DVI kabel is scherper dan via de VGA kabel.
Het zwart is voldoende diep voor mij, kon dieper als backlight leakage beter was opgelost (zie volgende).

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
De befaamde backlight leakage was het grootste punt van twijfel voor de aanschaf. Toen zag ik ergens een foto van het verschijnsel langskomen in een van deze topics, en vond ik het meevallen. Bij het aanzetten was ik helemaal verrast: de leakage is enkel merkbaar bij zwart, en zeker niet storend.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
De kijkhoek gigantisch, zoals je dat van een *VA panel mag verwachten. Tussen de schermen en mij zit 40cm, ik kan geen kleurveranderingen door kijkhoeken opmerken.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
De standaard achteraan kon iets steviger, de voet is erg stevig maar wel erg groot. Verder gaat de hoogte instellen en naar pivot-mode schakelen erg soepel.

Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
De knopjes en het ledje zitten redelijk verzonken in het scherm wat ik als een pluspunt ervaar. Verder is de rand erg dun wat één van mijn eisen was. Zoals gezegd mocht de voet kleiner zijn. Verder is het zilver donkerder dan op de meeste foto's, wat ik ook niet erg vind :P

Mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/4999phpBMmZpS.JPG

Extra's
- Het scherm wordt met een heel arsenaal aan kabels geleverd waarvan meer dan de helft in een grote doos belandt :P
- Pivot-stand die ik niet gebruik
- 1W boxen die evenmin worden gebruikt. Toch maar even getest: geluid is te zacht en basloos, nog slechter dan een laptop.

Ten slotte de belangrijkste voor- en nadelen.

Voordelen
- Contrast, kleuren
- Dunne rand
- Zowel DVI als VGA
- Prijs

Nadelen
- Grote voet
- Lichte backlight leakage(wat mij toch meevalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 13:51:
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
De specificaties vertellen: 1300:1. Mij lijken die waarden wat overdreven, ik kan alleen zeggen dat het contrast erg goed is. De helderheid staat standaard iets te licht naar mijn mening maar dat is snel aangepast. Het beeld via de DVI kabel is scherper dan via de VGA kabel.
Het zwart is voldoende diep voor mij, kon dieper als backlight leakage beter was opgelost (zie volgende).
Volgens de Acer website is de contrastratio 1000:1. Waar haal jij die 1300 vandaan?

Weet iemand trouwens iets van een VESA aansluiting af bij de LG L1952H? De duitse LG website zegt dat er een 75mm aansluiting op zit, maar de Nederlandse site rept er geen woord over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Laatst online: 10-09 07:55

Daklem

Audio Nerd

Weet iemand of die HP W19, die ook op de vorige pagina staat beschreven, een Vesa aansluiting heeft?

Op de website van HP staat daarover niets vermeld, en ik wil hem graag ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op vrijdag 04 augustus 2006 @ 19:27:
[...]
Volgens de Acer website is de contrastratio 1000:1. Waar haal jij die 1300 vandaan?

Weet iemand trouwens iets van een VESA aansluiting af bij de LG L1952H? De duitse LG website zegt dat er een 75mm aansluiting op zit, maar de Nederlandse site rept er geen woord over.
Die 1300 haal ik van de sticker op de doos:
Afbeeldingslocatie: http://www.techzine.nl/f/g/4999phpgS14jb.jpg

Ik beschouw het als marketing praat, sowieso zeggen die cijfertjes mij niet zoveel aangezien het contrast bij een *VA paneel wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat mijn adi 5p een beetje de geest aan het geven is ben ik op zoek naar een leuk ft schermpje.
Heb hier al een tijdje meegelezen en heb de volgende tft`s uitgezocht:
benq fp91gp , belinea 101915 , belinea 101920 , xerox xa7-19i, fujitsu c19-7
Welke van deze is de beste en welke firma doet het makkelijkst over pixelfouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Wat zijn je eisen en je budget precies? Met die gegevens is het iets handiger een goed beeldscherm uit te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot €350/400 en wil een goeie allrounder hebben waar ik een jaar of 8 plezier van heb.
games, internet, films.
Zoals ik het begrepen heb hier op het forum is dat een va scherm beter is dan een tn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Volgende week zaterdag ben ik jarig.
Nou heb ik zelf al wat geld, en krijg voor m'n verjaardag ook nog wel wat.
Nu wil een mijn 4 jaar oude CRT scherm vervangen door een TFT scherm, aangezien mijn scherm soms een beetje raar doet.

Nou heb ik uit het grote aanbod in principe 2 schermen kunnen kiezen.

De Acer AL1916W = 19" breedbeeld à ~200€
En de 930/940BF = 19" 5:4

Mij lijkt die Acer heel fijn werken in windows en in games die die resolutie ondersteunen.
Alleen las ik wat over backlight bleeding.
Over ghosting heb ik niks kunnen lezen, gelukkig.

De 930/940BF heb ik ook veel goeds over gehoord;
een beetje bleeding dacht ik, heel weinig.
En bij BF2 was een beetje ghosting, eerder een witte waas.
Maar dit scherm heeft een reso die door elk spel ondersteunt wordt.

De Acer lijkt mij erg mooi staan op mijn bureau en lijkt me erg fijn werken.
Maar ik game redelijk veel en wil eigenlijk geen rare uitgerekte dingen op m'n scherm.
De games die ik speel zijn: CS:S, BF2, COD2, CODUO, Hitman Bloodmoney (naja nu ff singleplayer).

En hoe zit het in de toekomst met de resoluties, gaan ze in de toekomst meer breedbeeld ondersteunen of blijft het allemaal zo'n beetje 4:3 en 5:4?

Mijn budget is zo ongeveer 275€

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Net mijn VP930 binnengekregen. Even een paar cold-hot-cold cycles maken en dan met deadpixelbuddy de boel inspecteren, alhoewel hij er op het eerste gezicht prima uitziet, ik zie geen rare dingen die me storend opvallen maar een serieuze test volgt, daarna ook info over het beruchte bleeding bij deze monitor (schijnt vooral in het VK echt heel erg te zijn, bijna een 'X' tot aan het midden van het scherm).

Op dit moment heb ik maar één ding te zeggen en dat is WTFBBQ wat een groot scherm. Als je een 17" CRT gewend bent is dit behoorlijk indrukwekkend, is te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer maar zal wel niet de enige zijn ;)

Een kijkje op de Alternate-site leert mij dat zowel de Samsung 930bf als de Samsung 940bf, 289 euro kosten. Ik vermoed dat dit toch aangeeft dat overall gezien de 930bf een betere monitor is dan de 940bf?

Ik wil geen breedbeeld aangezien meeste games de native resoluties van die schermen niet ondersteund en ik toch voornamelijk games zal spelen(werken doe ik op andere pc's).

De Samsung 930bf
Prijs: €289,--
Belangrijkste pluspunt: Heeft zich bewezen als zeer goed allround/game scherm.

Is dit prijs/kwaliteit gezien de beste game-tft of toch nog verder zoeken? Ik heb topics doorgelezen maar merendeel is geen "diehard" gamer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 15:52:
Ik zie af en toe door de bomen het bos niet meer maar zal wel niet de enige zijn ;)
Nou, het is me wel duidelijk dat er geen compromisloze TFT's zijn. Deze Viewsonic die ik nu heb schijnt dus én snel én redelijk kleurecht én redelijk geschikt voor films te zijn, maar hij heeft dus bleeding en niet een klein beetje ook. Het is hier overdag en de zon schijnt lekker, maar zelfs bij daglicht zie je heel duidelijk vier lelijke lichtblauwe vlekken in de hoeken.

Dat het zo extreem zou zijn had ik niet verwacht. Bij letterboxed of 16:9 films zie je het heel duidelijk, en als het beeld tijdens de film wegfade of donker wordt zie je ineens pontificaal vier van die blauwe vlekken. Heel erg lelijk.

De invloed van je kijkhoek op die bleeding is ook enorm: als je er kaarsrecht voor zit is het al storend, maar als je je hoofd een paar centimeter naar één kant beweegt ziet het er nog veel belabberder uit. Met name in de rechteronderhoek is het gewoon hel lichtblauw als je er vanuit je ooghoek naar kijkt.

Dus maar even bezinnen op wat ik hiermee ga doen, want het is echt retestorend. En daar geef je dan al 420 euro voor uit. De industrie is ziek :(

Nog even een update: ik beschouw dit scherm als een grote miskoop. De backlight bleeding is onacceptabel: het is alsof er vier schijnwerpers vanuit de hoeken naar het midden schijnen. Bij letterboxed films en in donkere scènes zie je het ontzettend. Doom3 is ook heel lelijk op deze manier, met een vieze blauwe waas in de hoeken. En dan is het nu nog overdag: ik wil niet eens weten hoe zoiets eruit ziet in een donkere kamer.

De tweede reden waarom dit een miskoop is, is dat het scherm niet geschikt is om te gamen. Kennelijk stel ik toch (onbewust) hoge eisen, maar er zit gewoon lag in. Punt. Eigenlijk is het sowieso al te gek voor woorden dat er lag in een monitor zit (dat is net zoiets als ruis in luidsprekers). Blijkbaar is 8 ms g2g (20ms b2b) niet snel genoeg om normaal UT2k4 te kunnen spelen. Wat een lachertje dit.

Dus er zit niets anders op dan hem meteen maar weer terug te sturen, jammer genoeg. Dat maakt me nog niet eens zoveel uit, maar wat me vooral verdrietig maakt is dat er dus gewoon GEEN scherm te vinden is dat aan mijn eisen voldoet. Zelfs niet als je al bereid bent vele honderden euro's uit te geven. :r

[ Voor 30% gewijzigd door nare man op 05-08-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat ze(viewsonic) toch redelijk goed bekend stonden maar zoals ik het nu hoor kan ik me niet voorstellen dat je de enige bent die er zo over denkt m.b.t. het sherm wat je hebt gekocht.

Ik gebruik nu nog mijn oude iiyama e431s 17" en die is me tot op heden prima bevallen alleen ik wil een stap groter. Heb nog even zitten twijfelen over 20,1" maar heb dan liever 2 x 19" gezien de prijs.

Ik ga maandag 2 van die Samsungs 930bf halen(kan toch altijd terrugbrengen mocht het niet bevallen) en laat wel even weten hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NARE MAN

Modurator volgens mij flamed die er maar wat op los. :(
Modbreak:Als je problemen hebt met bepaalde reacties en daar mij of één van mijn collega's op wilt wijzen, maak dan gebruik van de topicreport Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif linksboven en ga niet hier loze posts zitten maken.
En in dit geval wordt er niet geflamed, nare man post gewoon zijn ongezouten mening en onderbouwt deze zelfs. Of je daar waarde aan hecht is je eigen zaak ;)

[ Voor 108% gewijzigd door Ultraman op 05-08-2006 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 23:21

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:07:
Ik dacht dat ze(viewsonic) toch redelijk goed bekend stonden maar zoals ik het nu hoor kan ik me niet voorstellen dat je de enige bent die er zo over denkt m.b.t. het sherm wat je hebt gekocht.
De VP191B had ook al last van backlightleakage. In userreviews van de VP930 is het hier ook al een aantal keren naar voren gekomen dat deze er ook last van heeft. Hij is dus zeker niet de enige.

Misschien dat zijn scherm (door een fabricagefout?) er nog wel meer last van heeft of misschien stoort hij zich er wel veel meer aan. Dat laatste speelt misschien ook wel mee, aangezien hij behoorlijk hoge eisen stelt aan een scherm. In zo'n geval kun je waarschijnlijk maar beter blijven werken met een CRT scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door PromoX op 05-08-2006 17:31 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:16:
@NARE MAN

Modurator volgens mij flamed die er maar wat op los. :(
Ik zie niet in wat er niet-onderbouwd geflame is aan mijn post. Tuurlijk, de toon is boos. Ik ben ook boos. Ik heb veel tijd en moeite gedaan een scherm uit te zoeken waar zo min mogelijk aan mis is. Dat werd deze ViewSonic. Helaas moet ik toch vaststellen dat zelfs deze monitor, die toch in de duurdere prijscategorie valt, niet goed is. In mijn post heb ik uiteengezet waarom. Dat jij dat als niet-onderbouwd geflame ziet, vind ik jammer.

Verder ben ik inderdaad niet de enige. Disco stu heeft het al vastgesteld en een foto gepost. Zijn scherm ziet er hetzelfde uit als dat van mij, alleen vallen die vlekken mij heel erg op. Ze zijn gewoon heel erg storend en horen niet bij een scherm van deze prijsklasse. Dat dit 8ms scherm niet snel genoeg is om op te gamen en gewoon een voelbare lag introduceert, is waarschijnlijk onvermijdelijk.

Overigens kun je uit met name Engelse reviews opmaken dat in het VK blijkbaar de VP930 nog veel slechter is (andere productiefaciliteit aldaar?). Daar zijn veel mensen die echt spreken over een X op het scherm. De bleeding schijnt daar zo erg te zijn dat de vlekken elkaar in het midden echt raken, er zijn op diverse Engelse fora genoeg mensen te vinden die hun VP930 hebben teruggestuurd en omgeruild, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom je zo zit te zwammen.

[ Voor 40% gewijzigd door nare man op 05-08-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is toch van de gekke dat er nergens een goed va scherm te vinden is
mediamarkt nederland en duitsland ,paradigit ,saturn(d) ,vobis en nog een paar andere kleine winkeltjes NIET.
Is er dan zo weinig vraag naar of is het meer de onwetendheid van personeel en klanten.
Hoeveel personeel er nix van weet is verbijsterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:46:
het is toch van de gekke dat er nergens een goed va scherm te vinden is
Hoe bedoel je dit - kun jij geen goed scherm vinden of is er in de markt geen goed scherm voor jouw wensen? Als je dat laatste bedoelt dan sluit ik me bij je aan, maar ik sta uiteraard open voor suggesties. Ik ben op zoek naar een TFT-scherm dat

- echte 24 bit kleur kan weergeven;
- een even grote kijkhoek heeft als een CRT;
- egaal zwart is / geen last heeft van backlight bleeding;
- geen gedonder heeft met dode pixels waar je dure garanties voor moet afsluiten;
- geen eigen lag introduceert; met andere woorden, zowel de g2g als b2b times moeten 0 ms zijn;
- geen last heeft van overshoot;
- geen last heeft van ghosting;
- geen last heeft van lelijke gloeiende randen rondom objecten; en
- geen last heeft van 'movie sparkling'.

Prijs speelt geen enkele rol. Is dat scherm er? Ik denk het niet. TFT is geen serieus alternatief voor CRT op een aantal belangrijke punten, ondanks het feit dat er tien maal zoveel TFT-vermeldingen in de pricewatch staan dan CRT-vermeldingen en het je als het ware gewoon door de strot gedouwd wordt (je WILT niet weten hoeveel moeite ik heb gedaan om een zwarte 19" of 21" CRT te vinden, allemachtig zeg).

Maar ik zal verder niet meer 'flamen' of mijn visie geven op die hele TFT-markt. Nu maar hopen dat ik mijn leverancier niet hoef te pijnigen om me de volle 100% restitutie te geven.

[ Voor 6% gewijzigd door nare man op 05-08-2006 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

nare man schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:55:
[...]

Hoe bedoel je dit - kun jij geen goed scherm vinden of is er in de markt geen goed scherm voor jouw wensen?.
Waarschijnlijk doelt hij op de genoemde winkels. En dat die ze standaard niet leveren, komt waarschijnlijk omdat er veel minder vraag is naar de (theoretisch) betere *VA schermen. Dat soort winkels levert toch meer aan de grote massa, terwijl een webwinkel een veel breder publiek heeft.

Winkels als mediamarkt kunnen overigens misschien wel een bepaald scherm leveren als je erom vraagt. Mij konden ze bv wel een IIyama H431 leveren, terwijl dit scherm niet tot hun standaard assortiment behoorde.
nare man schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:55:
Ik ben op zoek naar een TFT-scherm dat
Het lijkt me een kansloze missie met de eisen die je stelt. Niet dat je eisen nou zo belachelijk zijn, maar een TFT scherm is gewoon niet perfect, misschien wel verre van.

De meeste kans heb je misschien met een dure Eizo, maar ook die zal niet aan alle eisen voldoen.

[ Voor 24% gewijzigd door PromoX op 05-08-2006 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

.

[ Voor 99% gewijzigd door PromoX op 05-08-2006 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

??

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:11:
1. Backlight bleeding kun je simpel oplossen door de schroeven achter op het scherm iets losser te draaien, bij mij hielp dit.
2. Je geeft zelf aan dat je van tevoren hebt geinformeerd over de LAG van die bleeding, maar toch koop je hem.
3. Ben zelf erg blij met Viewsonic en hun service vandaar dat ik je opmerkingen niet zo gepast vond (let op, wel mijn mening hierover)

4. Veel succes met het terug brengen van het scherm.
1. Dat werkt bij mij helaas niet. Verder is het op zijn zachtst gezegd vreemd dat je zelf als consument aan de mechanische constructie van je monitor moet knutselen om hem bruikbaar te maken.

2. Lag van de bleeding? Dat heeft niets met elkaar te maken. Bleeding wordt veroorzaakt door slordige constructie van het scherm en je kunt dit niet zelf oplossen, behoudens een paar uitzonderingen (want die schroeftruc werkt lang niet bij iedereen). Lag is iets dat inherent is aan LCD-monitoren. Ik wilde zien of er op te spelen was, want ik lees overal 'het scherm is snel' et cetera en 8 ms was een halfjaar geleden nog bloedjesnel en top-of-the-bill. Niet geschikt om te gamen echter.

3. Dat is mooi voor je, maar ik zie nogmaals niet in waarom het 'niet gepast' zou zijn was ik zei en zeg. Is het soms in jouw ogen niet toegestaan commentaar te leveren op dure schermen (of misschien wel op een scherm dat jíj hebt? Wringt daar de schoen?). Ik ben gewoon kritisch en als ik een scherm koop van (omgerekend) bijna negenhonderd piek dan verwacht ik dat het werkt, dat er geen rare dingen als bleeding inzitten, zeker als je bedenkt dat fabrikanten al jaren de tijd hebben gehad dat knelpunt te verbeteren.

4. Dank, dat zal wel lukken, de periode van zeven dagen na ontvangst van de goederen gaat vandaag lopen en maandag doe ik er een beroep op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NARE MAN

Je hebt die 17" crt toch nog niet weg gegooid? of wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Uhm, ik heb die VP930 drie uur geleden binnengekregen, zo driftig ruim ik nu ook weer niet op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

@Nare man. Ik sluit me helemaal aan bij je verhaal dat er bij de aanschaf van een TFT altijd concessies gedaan moeten worden. Helaas is het niet anders. Ik denk dat wachten op SED (als het ooit komt) ook niet de moeite is.
Ik ben zelf begonnen met een FS P17-2. De eerste teruggestuurd met dode pixels (rev 1 met oud panel met duidelijk ghosting). De tweede teruggestuurd met dode pixels (rev 10 met zelfde panel als de P770, met aanzienlijk minder ghosting, maar nog steeds zichtbaar). Hierna niet meer leverbaar. Mijn indruk van het scherm was ook niet wat ik ervan verwacht had. Ik was bewust voor een 17" gegaan, omdat deze nog iets hogere specs had.
Het lastigste vond ik nog wel dat ik constant bleef pielen aan het contrast omdat het of te fel was of te donker bij dag en nacht. Andere klachten waren verkleuringen in de hoekjes. Het scherm zat niet helemaal recht in de behuizing. Qua inputlag heb ik niets opgemerkt. En het maakt niet uit wat voor TFT, film kijken ziet er gewoon niet uit. Compressie is echt heel duidelijk zichtbaar, zelf bij DVD's.
Ik hoop begin deze week mijn Dell 2007WFP binnen te krijgen. Kijken hoe die bevalt. Geen *VA maar een S-IPS scherm.

Omdat de coating van mijn 6 jaar oude Samsung 19" CRT zwaar beschadigd is en omdat het beeld soms van kleur verspringt ben ik zeker toe aan iets nieuws. Had alleen graag iets gehad wat op alle punten een verbetering zou zijn. Helaas lijkt dat niet te kunnen.
Vroeger was het ook nog wel normaal om minimaal 1000 gulden voor een beetje monitor te betalen. Die van mij heeft toen 1350 gulden gekost. Tegenwoordig kost dat allemaal een stuk minder, maar het is helaas ook minder.

[ Voor 17% gewijzigd door Shiver23 op 05-08-2006 19:34 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Eindelijk de grote sprong naar TFT gemaakt. Vorige week een Samsung 940BF gekocht. Even een paar daagjes gewacht met mijn post.

Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Verschillende 17 inch CRTs laatste was een HP 7550 flat crt. 19 inch is een verademing. De cultuur schok valt me nog steeds mee. Op het eerste gezicht is de beeldkwaliteit voor mij gelijk, zo niet beter.

Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?):
2ms (overdrive?) paneel.

Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?):
Beetje met de gamma en kleurprofilen zitten spelen. Voor mij zit het dicht genoeg bij CRT. Volle kleuren, minder flets dan ik verwacht had.

Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen):
Gamen ben ik nog niet aan toe gekomen, maar met "dagelijks" gebruik en een paar DVDs nog geen 'last' gehad van ghosting.

Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?):
Tevree :) Standaard instellingen zijn mij wat te. De Magicbright instellingen bevallen goed, film, internet, text etc.

Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?):
Beetje backlight bleeding aan de boven en onderrand. Valt normaal niet op, maar bij een breedbeeld film wel (zwarte balken). Stoort mij niet, het zijn geen felle witte vlekken.

Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant):
Zit er redelijk recht voor. Horizontaal is het verder ok. Verticaal (te laag of te hoog zitten) kan vervelend zijn, kleuren vallen dan wat tegen.

Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking ):
Strak, netjes, ziet er fragieler uit dan het aanvoelt.

Voordelen:
  • "hardware" control (knopjes op het scherm)
  • prijs/kwaliteit
  • degelijk
  • Magicbright kleur/contrast/helderheid profielen
Nadelen:
  • Vaste voet
  • Lichte backlight bleed
  • Verticale kijkhoek

[ Voor 0% gewijzigd door talat op 05-08-2006 20:42 . Reden: wat wit regels verwijderd, beetje grote lap ]

TT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Shiver23 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 19:30:
@Nare man. Ik sluit me helemaal aan bij je verhaal dat er bij de aanschaf van een TFT altijd concessies gedaan moeten worden. Helaas is het niet anders. Ik denk dat wachten op SED (als het ooit komt) ook niet de moeite is.
Ik ben zelf begonnen met een FS P17-2. De eerste teruggestuurd met dode pixels (rev 1 met oud panel met duidelijk ghosting). De tweede teruggestuurd met dode pixels (rev 10 met zelfde panel als de P770, met aanzienlijk minder ghosting, maar nog steeds zichtbaar). Hierna niet meer leverbaar. Mijn indruk van het scherm was ook niet wat ik ervan verwacht had. Ik was bewust voor een 17" gegaan, omdat deze nog iets hogere specs had.
Het lastigste vond ik nog wel dat ik constant bleef pielen aan het contrast omdat het of te fel was of te donker bij dag en nacht. Andere klachten waren verkleuringen in de hoekjes. Het scherm zat niet helemaal recht in de behuizing. Qua inputlag heb ik niets opgemerkt. En het maakt niet uit wat voor TFT, film kijken ziet er gewoon niet uit. Compressie is echt heel duidelijk zichtbaar, zelf bij DVD's.
Ik hoop begin deze week mijn Dell 2007WFP binnen te krijgen. Kijken hoe die bevalt. Geen *VA maar een S-IPS scherm.

Omdat de coating van mijn 6 jaar oude Samsung 19" CRT zwaar beschadigd is en omdat het beeld soms van kleur verspringt ben ik zeker toe aan iets nieuws. Had alleen graag iets gehad wat op alle punten een verbetering zou zijn. Helaas lijkt dat niet te kunnen.
Vroeger was het ook nog wel normaal om minimaal 1000 gulden voor een beetje monitor te betalen. Die van mij heeft toen 1350 gulden gekost. Tegenwoordig kost dat allemaal een stuk minder, maar het is helaas ook minder.
Ja, tegenwoordig is de instapdrempel gewoon lager, maar de kwaliteit van shit is ook lager, dat merk je overal aan. PC's zijn gewoon meer iets voor kids (met alle respect) die meer geilen op uiterlijk en 'nieuwigheid' dan op kwaliteit. Echt, je moest eens weten hoeveel discussies ik op andere fora heb gehad met mensen die er heilig van overtuigd waren dat TFT's beter waren voor games 'omdat ze toch nieuwer zijn !!!!1'.

Het is met name de uniformiteit van het scherm die ik heel slecht vind bij TFT's. Ik was op zich nog wel bereid om enige lag te nemen (ik game minder dan ik films kijk) maar die bleeding is echt onaanvaardbaar. Het is blijkbaar ook iets dat vrij simpel te verhelpen is: sommige mensen priegelen wat met de schroefjes en dan is het goed. Dat ga ik niet doen. Ik wil mijn geld terug en ik wil een monitor die goed is.

En inderdaad, ik heb op mijn VP930 vanmiddag wat films gekeken en ik vind het gewoon niet om aan te zien. Ik kijk heel veel anime en dat ziet er niet mooi uit. Het beeld is op een vreemde manier korrelig, het kijkt gewoon toch niet zo lekker als een CRT. En ik moet er zelfs niet aan denken hoe het eruit ziet met dithering bij de 6 bit-panelen.

Er zijn ook nog steeds mensen die LP's beter vinden klinken . :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

??

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Wat is nu het probleem, knul? Vat het even in een zin samen, ik zal je niet vragen dat zonder spelfouten te doen want dan ben je morgen nog bezig, maar als je het even kort zou kunnen formuleren dan kan ik er tenminste wat mee. Alvast dank.

[ Voor 78% gewijzigd door nare man op 05-08-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Verwijderd schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:08:
@NARE MAN

Reageer je morgen ook nog zo opgefokt, of koel je niet meer af. (shit, geilen vindt ik geen normale reactie)
Zoals ik al zei, het was bekend dat er backlight bleeding is/was in mijn review o.a. heb dit ook onderbouwd. En jou research voor de aankoop is ook miniem geweest anders was je allang bekend geweest met alle ongemakken van een LCD. (die van korreligheid heb je ook bij een LCD's van philips duurdere TV van formaat 94 cm enz.)
In een eerdere reactie meld je dat het iets los schroeven niet helpt, bij je laatste bericht typtje je dit niet te willen doen. wat is het nu?
Waarom heb je niet bij een lokale pc boer dit even bekeken voordat je iets kocht. simpel toch.
Het hele punt is dat een top TFT-scherm op een aantal punten nog steeds tekort komt vergeleken met CRT.
De een ziet niets van bleeding of lag terwijl een ander zich er dood aan ergert.
Nare Man geeft zijn ervaringen met deze monitor weer, net zoals anderen een review of ervaringen plaatsen. Dat het negatief is maakt het meteen opgefokt? Ik denk eerder teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men heeft een bepaald verwachtingspatroon en als dat niet word bevredigt, tja dan kan ik me voorstellen dat je zo reageerd. Ieder op zijn eigen manier imho.

Ik heb veel vertrouwen in die Samsung 930bf naar aanleiding van alle positieve berichten en ga er maandag dan ook 2 halen. Als nou blijkt dat ik er niet tevreden mee ben breng ik ze terug. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mmm... lees hier nu veel kritiek op TFT.. Ik heb hier nu even een Acer 1916w staan, die voor mijn zwager is. Ik moet zeggen dat hij mij erg goed bevalt. Ik zie hierop geen last van bleeding en ik vond juist mijn gedownloadde filmpjes er goed op staan. Maar ja, dat is ook geen DVD kwaliteit natuurlijk.

Ik zat er zelf aan te denken om mijn huidige 2x 17inch CRT's te gaan vervangen door 2 van deze schermpjes. Of kan ik dan toch beter gaan voor 2x 19" CRT? (wel goedkoper)

Vraag me alleen af of 2x 19 wide niet te overdone is..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn opmerkingen richting @NARE MAN geprobeerd te verwijderen, maar dat lukt niet omdat er gequote is.

Mijn excuses voor het slechte taal gebruik, zal mijn reviews/surveys ook even verwijderen.

Nogmaals mijn excuus. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
  • Laatst online: 09-09-2017
In een oudere TS staat, dat de Acer AL1913s geschikt is voor mensen die niet zulke hoge eisen stellen aan hun scherm, en hem alleen gebruiken voor simpel windows werk.
Wat is er precies zo slecht(=niet goed) aan deze TFT dan? Ik vind de specs er toch wel aardig uit zien, zeker voor die prijs (€190), voor die prijs zijn er ook niet zoveel schermen met mva panels te halen dacht ik.

Ik zit nu namelijk te twijfelen tussen die en de Iiyama E431S
maar ik denk dat ik toch liever voor de acer ga omwille van de goede kijkhoek en contrastrate, en omdat ik denk dat het beeld van de acer mooier is, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik heb het idee dat het een wat ouder type scherm is. De refreshrate is redelijk hoog, namelijk 20ms. Tegenwoordig vind je 8ms vaak als langzaamste. Verder is de contrast ratio ook niet al te super. Veel TN panels komen volgens de specs ook in de buurt van 800:1. Wil je puur simpele dingen zoals internetten en office applicaties draaien, dan heb je weinig performance nodig en is dit scherm door zijn prijs ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
  • Laatst online: 09-09-2017
Maar zou je zeggen dat dit scherm qua beeldkwaliteit slechter is dan die van de iiyama?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ja. Ten eerste heeft de Acer een hoger contrast en is het een VA scherm, wat sowieso voor beter beeld zorgt. Verder heeft de Acer betere kijkhoeken. Het enige voordel van de iiyama is de lagere responsetime, maar dat heeft niets met de beeldkwaliteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

synthesix schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:41:
Wat is er precies zo slecht(=niet goed) aan deze TFT dan? Ik vind de specs er toch wel aardig uit zien, zeker voor die prijs (€190), voor die prijs zijn er ook niet zoveel schermen met mva panels te halen dacht ik.
De lage prijs zal waarschijnlijk ook komen door het ontbreken van een DVI aansluiting, hoewel dat geen groot gemis hoeft te zijn. Als je geen games speelt of genoegen neemt met meer ghosting lijkt me de Acer ook de betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik had nog niet eens gezien dat er geen DVI aan zat. Worden er trouwens nog veel kaarten met VGA verkocht dan? Je kan ook aan de toekomsten denken dan. Hoe lang moet de monitor meegaan met wat voor soort videokaart? VGA aansluitingen zullen steeds minder voorkomen.

@PromoX: Hoi Arjan, ik ben dat figuur van Lowlug dat ook een Acer wilde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:54:
Ik had nog niet eens gezien dat er geen DVI aan zat. Worden er trouwens nog veel kaarten met VGA verkocht dan? Je kan ook aan de toekomsten denken dan. Hoe lang moet de monitor meegaan met wat voor soort videokaart? VGA aansluitingen zullen steeds minder voorkomen.

Tegenwoordig hebben zo goed als alle videokaarten een DVI- en een VGA-aansluiting, alleen de kaarten uit de hoogste prijsklasse hebben twee DVI's. Verder is dat geen ramp, want 99% van de DVI-aansluitingen zijn DVI-I, die ook analoge signalen kunnen verzenden. Met een simpel verloopstukje heb je dan een VGA-aansluiting. (Deze verloopstukjes worden vaak meegeleverd met je videokaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje over het verminderen danwel voorkomen van backlight bleeding.

1. Is de manier van aansluiten een mogelijke oorzaak van bovengenoemd probleem. (bijv. geaard wandcontactdoos of zonder aarde)
2. DVI aansluiting gebruiken of VGA aansluiting.
3. Fabricage fout.(schroeven te vast gedraaid)

Wie kan hier meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik ben trouwens om voor een Acer AL1923. Ik verwacht hem deze week binnen te krijgen (moet nog even kijken waar ik hem koop) en na een aantal dagen zal er wel een review verschijnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:21:

1. Is de manier van aansluiten een mogelijke oorzaak van bovengenoemd probleem. (bijv. geaard wandcontactdoos of zonder aarde)
Ik denk enkel het laatste (dit zeg ik zonder verdere technische kennis), maar in hoeverre je altijd van een fabricagefout kunt spreken is nog maar de vraag. Waarschijnlijk kunnen ze ze simpelweg niet foutloos maken en daarnaast het wordt geaccepteerd door de meeste consumenten.
Mei schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:23:
Ik ben trouwens om voor een Acer AL1923. Ik verwacht hem deze week binnen te krijgen (moet nog even kijken waar ik hem koop) en na een aantal dagen zal er wel een review verschijnen :)
Misschien dat ze 'm ook bij de Mediamarkt hebben. Misschien wat duurder, maar daar kun je 'm in ieder geval zonder problemen ruilen, mocht je niet tevreden zijn of wanneer het scherm pixeldefecten heeft. Dat scheelt dan weer kosten voor een extra pixelgarantie. Als je 'm online koopt, zou je 'm ook terug mogen sturen, maar er zijn winkels die daar nog wel 's moeilijk over doen. Zie bv dit topic: Salland automatisering wil rma niet terugnemen

En ee review is natuurlijk altijd welkom :).
Mei schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 13:54:
Ik had al zo'n idee dat jij dat was :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

acer 1923 hebben ze niet bij de mediamarkt, niet in maastricht en niet in aken
Neem aan dat ie niet in het assortiment zit.
In aken bij cash/carry hebben ze hem wel voor €329
Weet niet of dat een goeie prijs is voor dit scherm of toch al aan de hoge kant.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Ik kan aan de AL1923 komen voor 260 inclusief verzenden, dus 329 is dan wel heel erg aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mei schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:23:
Heb je de topicstart goed doorgelezen? Met de bijbehorende, al bestaande reviews, over de bedroevende AL1923? Ik denk dat de "Mirai DML-519N100 (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Zilver)" die voor slechts €181,- in de pricewatch staat zeker op hetzelfde niveau zit. Laat je niet misleiden door de specificaties op de website van Acer, deze zijn onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf lezen en lezen maar weet het nu echt niet meer.

Ik zit namelijk met een dilemma. Morgen wil ik 2 nieuwe tft's halen, 19" groot.

optie 1: 2 x Samsung 930bf

optie 2: 2 x Samsung 940bf

Nu, normaal gesproken is een hoger nummer een nieuwere en of betere versie. Alle reviews van mensen en sites die ik tot nu toe heb gelezen zijn erg gemixed maar toch met een voordeel voor de 930bf. Wat me ook opvalt is dat bij Alternate(waar ik van plan ben hem te halen) beide € 289,-- kosten. Dit betekent dat de 940bf in prijs is gezakt en zou wat kunnen vertellen over de kwaliteit ten opzichte van de 930bf.

Is de 940bf nou wel of niet minder dan de 930bf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:33:
[...]

Heb je de topicstart goed doorgelezen? Met de bijbehorende, al bestaande reviews, over de bedroevende AL1923? Ik denk dat de "Mirai DML-519N100 (19", 8ms, D-sub/DVI-D, Zwart/Zilver)" die voor slechts €181,- in de pricewatch staat zeker op hetzelfde niveau zit. Laat je niet misleiden door de specificaties op de website van Acer, deze zijn onjuist.
Ik vind het, als ik de reviews nog 's lees, met dat bedroevende nog wel meevallen. Een aantal negatieve reacties, maar toch ook zeker een aantal positieve. De enige echt negatieve review heb je zelf geschreven.

Natuurlijk blijft het een gok, wanneer je een dergelijk scherm koopt in die prijsklasse waar ook nog 's niet zoveel over bekend is, maar dat geldt voor mij ook voor de Mirai (misschien dat er op andere fora meer info te vinden is). Bij bv een Samsung 930BF weet je toch veel beter waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromoX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 00:26:
[...]

Ik vind het, als ik de ... verwachten.
De review van Mickman is anders ook niet erg positief te noemen. Hij noemt exact dezelfde nadelige punten als mij op en heeft om die redenen de monitor ook geretourneerd. Boostah erkent, op de kleuren na, de problemen ook. En Joris da man zegt over de kleuren: "Behalve dat het allemaal erg mooi is kan ik hier niet zoveel over zeggen, ik ben geen pro." Aangezien hij van een 15" CRT overgestapt is en geen vergelijkingmateriaal heeft kan je hier weinig conclusies aan binden. Over ghosting zegt hij: "zou je er best eens last van kunnen hebben." En hij zegt ook: "Backlight leakage is in een geheel donkere kamer wel duidelijk zichtbaar en een beetje irritant". De enige echt positieve "review" is dus die van C-wing, hij is enkel positief omdat hij geen eisen stelt aan de monitor. Met een budgetscherm was de review waarschijnlijk even positief geweest en had hij zo'n 100euro kunnen uitsparen. Hierover heeft C-wing later ook een reactie gegeven, hierbij bevestigd hij de "vermoedens" van mij: C-Wing in "\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 18"

Over het punt van de Samsung ben ik het wel eens, door de Mirai als voorbeeld te nemen probeerde ik enkel te stellen dat een budgetscherm waarschijnlijk op hetzelfde niveau zit als de AL1923. De reden dat de andere reviews minder negatief overkomen komt naar mijn idee enkel omdat mijn kritiek feller geuit is en ik zwaarder til aan de bekende negatieve punten van de AL1923, want ik zag deze monitor namelijk als een upgrade maar het werd een downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals in de TS staat zijn de meningen verdeeld, niet allemaal negatief. Ik heb sinds donderdag in het bezit van 2 1923's en ik ben er zeer tevreden over. Uiteraard heeft ook dit scherm zijn minpuntjes, maar met een 'budgetprijs' van 250 euro vind ik dat je daar doorheen moet kijken. Van genoemde problemen als een waas over het scherm of incomplete gradients heb ik geen last, en zelfs de backlight bleeding valt hier reuze mee (misschien heb ik een nieuwere revisie?).
Mijn broer, die professioneel met beeldbewerking bezig is kwam even langs en was zeer onder de indruk van de schermen.

Nogmaals, als je echt heel veeleisend bent moet je niet naar het goedkopere marktsegment gaan kijken en je blindstaren op de cijfertjes die hoogstwaarschijnlijk toch niet kloppen (op mijn doos stond contrast van 1300:1 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:09:
Ik heb mijn opmerkingen richting @NARE MAN geprobeerd te verwijderen, maar dat lukt niet omdat er gequote is.

Mijn excuses voor het slechte taal gebruik, zal mijn reviews/surveys ook even verwijderen.

Nogmaals mijn excuus. |:(
Aanvaard. Ik was ook pissig, dat klonk door in mijn posts. Zand erover wat mij betreft.

Het is me wel duidelijk dat wat ik wil, gewoon niet te vinden is in de huidige TFT-'scene'. Ik wil namelijk 100% kleurechtheid en een zo groot mogelijke kijkhoek op een 100% plat, haarscherp scherp dat geen last heeft van bleeding. Daarnaast wil ik geen enkele lag, geen dode pixels en de mogelijkheid om verschillende resoluties weer te geven.

Want wat ik ontdekte en waar ik nog niet eens bij had stilgestaan, is het feit dat een native resolutie van 1280 x 1024 eigenlijk heel onhandig is. Dat is namelijk een resolutie met een aspect ratio van 1,25 en daarmee valt hij flink uit de toon van 1024 x 768, 1600 x 1200 en hoger. Die hebben namelijk een AR van 1,33 en dat is standaard 4:3 formaat (1280 x 1024 is 5:4). Resultaat is dus dat je bij 4:3 films twee (kleine) balkjes onder- en bovenin beeld ziet. Een normale (analoge) CRT kan dan de pixel aspect veranderen, maar een TFT kan dat niet, óf je moet gaan interpolaten naar een lagere resolutie en dat ziet er verschrikkelijk uit. Wil je de goede AR behouden dan moet je 1280 x 960 gebruiken, maar ik heb nog geen TFT gezien die native 1280 x 960 is.

Ik blijf dus na deze ervaring zéker bij CRT. Als je vijfhonderd euro te besteden is in mijn ogen de Viewsonic P227fB gewoon een betere keuze dan (bijvoorbeeld) een vergelijkbare Eizo TFT van vijfhonderd euro. Ding is 20" viewable PerfectFlat en kan tot 2048 x 1536 aan op 79 Hz (1280 x 1024 115 Hz). En verder natuurlijk alle voordelen van een CRT. Toegegeven, hij verbruikt 2x zoveel stroom als een TFT (hoewel 125 W nog meevalt voor zo'n groot ding) en kost je bijna een halve kuub, maar dan heb je ook wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 17:21:

Wie kan hier meer over vertellen.
Mijn ervaring:

1. geaard of niet geaard maakt niets uit bij mij. Ik zie overigens ook niet in hoe dat relevant zou zijn, aangezien het een puur mechanische kwestie is.
2. DVI of VGA maakt ook geen verschil om bovengenoemde reden.
3. De schroeven losdraaien heeft geen zin. Ook al draai je ze er helemaal uit, dan haal je alleen de plastic kap los. Je zou dan zelf intern de schroeven moeten losdraaien waarmee de TFT-glasplaten zelf en de projector lights op elkaar zijn geschroefd, en dat lijkt me heel link. Bovendien vervalt dan alle garantie, wat niet zo handig is als het effect averechts blijkt te zijn.

Verder intrigeert mij bijzonder de volgende vraag: áls het zo simpel zou zijn op te lossen als door de schroeven los te draaien, waarom doet de fabrikant dat dan niet?

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 07-08-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 02:02:
[...]
De review van Mickman is anders ook niet erg positief te noemen. Hij noemt exact dezelfde nadelige punten als mij op en heeft om die redenen de monitor ook geretourneerd. Boostah erkent, op de kleuren na, de problemen ook. En Joris da man zegt over de kleuren: "Behalve dat het allemaal erg mooi is kan ik hier niet zoveel over zeggen, ik ben geen pro."
Waarschijnlijk is het meereendeel van de mensen hier geen pro; mensen die niet precies weten waar ze op moeten letten. De hier geplaatste userreviews zullen dan ook niet altijd even objectief zijn, zeker niet als het aankomt op kleurweergave aangezien dat toch moeilijk te beoordelen is. Maar dit zal ook wel gelden voor een deel van de reviewd die door tijdschriften en websites gedaan worden.
Aangezien hij van een 15" CRT overgestapt is en geen vergelijkingmateriaal heeft kan je hier weinig conclusies aan binden. Over ghosting zegt hij: "zou je er best eens last van kunnen hebben."
Het punt van ghosting telt voor mij niet echt zwaar, aangezien dat inherent is aan het type (PVA) paneel. Die zijn nu eenmaal traag.
En hij zegt ook: "Backlight leakage is in een geheel donkere kamer wel duidelijk zichtbaar en een beetje irritant". De enige echt positieve "review" is dus die van C-wing, hij is enkel positief omdat hij geen eisen stelt aan de monitor. Met een budgetscherm was de review waarschijnlijk even positief geweest en had hij zo'n 100euro kunnen uitsparen. Hierover heeft C-wing later ook een reactie gegeven, hierbij bevestigd hij de "vermoedens" van mij: C-Wing in "\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 18"
En backlight leakage; dit hangt ook af van de omgeving waarin je werkt. Zit je veel in een donkere kamer kan ik me voorstellen dat het meer opvalt en storender is, dan wanneer je in een kamer zit met voldoende licht. Maar ook duurdere schermen hebben hier last van, zie bijvoorbeeld de vele reviews van de 930BF of de reacties van nare man op de Viewsonic VP930.
Over het punt van de Samsung ben ik het wel eens, door de Mirai als voorbeeld te nemen probeerde ik enkel te stellen dat een budgetscherm waarschijnlijk op hetzelfde niveau zit als de AL1923. De reden dat de andere reviews minder negatief overkomen komt naar mijn idee enkel omdat mijn kritiek feller geuit is en ik zwaarder til aan de bekende negatieve punten van de AL1923, want ik zag deze monitor namelijk als een upgrade maar het werd een downgrade.
De andere reviewers van de Acer hebben volgens mij toch veelal het idee dat ze waar voor hun geld krijgen. Misschien dat ze op dit moment ook wel negatiever (of juist positiever) zijn, nadat ze een langere tijd met het scherm gewerkt hebben. Daar ben ik dan dan wel benieuwd naar.

Jouw kritiek komt inderdaad wat duidelijker naar voren. Ik denk dat jij wat dat betreft meer op dezelfde lijn als nare man zit. Er zullen genoeg mensen zijn die tevreden zouden zijn met een VP930, maar ook hij is veel kritischer. Ik zeg overigens niet dat je geen kritiek mag hebben op het scherm, maar dat het een bedroevend scherm zou zijn vind ik toch wat te negatief.
Heb je je scherm nu eigenlijk alweer zonder problemen retour kunnen sturen?

[ Voor 8% gewijzigd door PromoX op 07-08-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
PromoX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:05:
[...]

En backlight leakage; dit hangt ook af van de omgeving waarin je werkt. Zit je veel in een donkere kamer kan ik me voorstellen dat het meer opvalt en storender is, dan wanneer je in een kamer zit met voldoende licht. Maar ook duurdere schermen hebben hier last van, zie bijvoorbeeld de vele reviews van de 930BF of de reacties van nare man op de Viewsonic VP930.

[...]

Jouw kritiek komt inderdaad wat duidelijker naar voren. Ik denk dat jij wat dat betreft meer op dezelfde lijn als nare man zit. Er zullen genoeg mensen zijn die tevreden zouden zijn met een VP930, maar ook hij is veel kritischer. Ik zeg overigens niet dat je geen kritiek mag hebben op het scherm, maar dat het een bedroevend scherm zou zijn vind ik toch wat te negatief.

[...]

Heb je je scherm nu eigenlijk alweer zonder problemen retour kunnen sturen?
Ja, ik dacht mede naar aanleiding van de reactie van disco stu dat de bleeding wel mee zou vallen. Ik heb nu de Spring 2006 TFT Roundup van Tom weer voor mijn neus, en hij schrijft:

"Users on forums complain of a lack of uniformity of lighting in the corners. That didn't appear to be true of the monitor we were sent for testing. It's true that you can see that the lower right corner is brighter, but it was no big deal. And it wasn't detectable, even on a completely black image."

Dat is dus (in elk geval met mijn exemplaar en kennelijk bij meer mensen) pertinent onjuist. De bleeding is zeer duidelijk zichtbaar, zelfs op klaarlichte dag in een heldere kamer. Zwart is dus nooit zwart, maar een (op zich boeiend) schouwspel van grijzig, lichtblauw en paarsachtig. Het storende is verder dat het nog niet eens de bleeding op zich is, als wel het feit dat de kleuren in de hoeken ook absoluut onnauwkeurig zijn. Als je eerst je ogen op de linkerbovenhoek richt, en daarna op de rechteronderhoek, dan zijn alle kleuren minstens 25% lichter. Tom's opmerking dat de kleuruniformiteit 'very good' is onderschrijf ik dan ook absoluut niet.

Zit je 's avonds te kijken en is het donkerder in de kamer, dan vallen de lichtere hoeken onder alle omstandigheden op behalve bij een volledig wit scherm. Het heeft overigens ook voor een deel te maken met het feit dat de coating nogal 'glossy' is. Daardoor zie je behalve bleeding ook nog spiegelingen.

Ik vind het overigens knap dat Tom enerzijds schrijft "you can see that the lower right corner is brighter" maar meteen daarna schrijft "it wasn't detectable, even on a completely black image." Dat lijkt me moeilijk. Dus óf hij heeft een supermodel waarmee hij enorm geluk heeft gehad, óf zijn testmethodieken zijn onvoldoende. Ik vraag me af of ze daar ook nog een gewone real-life test doen: hoe presteert de monitor onder verschillende lichthelderheden, 's avonds, overdag, als je gewoon zit te kijken? Een monitor testen is meer dan wat abstracte grafiekjes opsommen die de meeste 'echte gebruikers' niet zoveel zeggen.

Ik blijf dus bij mij stelling dat het een bedroevend scherm is en ik vermoed dat TN-TFT's in de prijsklasse 200-300 euro nog bedroevender zijn. Bedroevend omdat zelfs top-of-the-range schermen dus blijkbaar nog niet kunnen concurreren met CRT's. Zie overigens ook deze review op BeHardware voor een leuke vergelijking met enkele laatste-generatie CRT's (waaronder de door mij genoemde ViewSonic P227fB).

Verder heb ik het scherm (natuurlijk) nog niet geretourneerd. Ik kreeg 'm zaterdag iets voor vijven binnen en het is nu maandagochtend half elf. Ik werk ook, you know :P

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 07-08-2006 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kleuren waren naar mijn idee dermate slecht dat deze onder het niveau van mijn 700:1 TN BenQ zaten. Dit vond ik toch echt zeer bedroevend aangezien ik op dit punt sowieso vooruitgang verwachtte.

Het is een PVA paneel die zal moeten beschikken over overdrive, echter kon ik dit niet terug zien in het scherm aangezien de ghosting dermate ernstig was hier geen game fatsoenlijk op te spelen was. Naar mijn waarneming ontbrak de overdrive dus totaal.

De backlight leakage was dermate ernstig dat het gehele donkere kleurenpaneel niet goed weergegeven werd. Dit was dus ook overdag zeker zichtbaar, ik zie ook wel backlight bleeding op mijn BenQ(enkel in een totaal verdonkerde ruimte) maar dit is vergeleken met de Acer te verwaarlozen. Het is zeker storender bij een volledig donkere kamer maar zelfs overdag vond ik de backlight bleeding onacceptabel want het verziekte het totale kleurenpalet.

Ik zal ook graag horen of men inmiddels, net zoals C-Wing, ook veranderd van mening is aangezien ik door de bovenstaande punten er van overtuigd blijf dat de AL1923 zijn geld niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:09:
[...]

Het is een PVA paneel die zal moeten beschikken over overdrive, echter kon ik dit niet terug zien in het scherm aangezien de ghosting dermate ernstig was hier geen game fatsoenlijk op te spelen was. Naar mijn waarneming ontbrak de overdrive dus totaal.
Voor zover ik weet bezit het scherm dan ook geen overdrive en dat ie daarom in de startpost ook onder 'grafische tft's' staat.

Ik heb op dit moment een (waarschijnlijk vrij slecht afgestelde) Philips 109p40, waar ik verder toch wel tevreden over ben en reacties als die van jou en nare man doen mij dan wel weer twijfelen of ik er goed aan zou doen om een TFT scherm te kopen, zeker als het gaat om een duur scherm.

Een goede optie lijkt me trouwens de NEC MultiSync LCD20WGX2, een breedbeeld 20" scherm met een snel IPS paneel (zie verder \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 9), maar daar betaal je dan (meer dan) 550 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PromoX schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:43:
[...]

Voor zover )ik weet ... 550 euro voor.
Het scherm beschikt standaard over een 20ms PVA paneel echter zal deze uitgerust moeten zijn met een overdrive waardoor het scherm een g2g responsetijd van 8ms zal moet hebben.

Ik weet wel dat ik niet meer upgrade naar een ander LCD scherm. Ik wacht liever op de opvolgers van de LCD techniek; OLED en SED. Maar ik moet wel zeggen dat ik, op de inkijkhoek en het ontbreken van de Pivot functie na, best tevreden ben over mijn huidige scherm. Ik raad je aan dat wanneer je een LCD aanschaft dat je deze besteld bij een shop waarbij je het scherm binnen 8 dagen kan retourneren. OBCS deed er niet moeilijk over echter was ik wel mijn dodepixelgarantie wel kwijt. Bij bijvoorbeeld de Mediamarkt kan je het scherm altijd binnen een bepaalde periode retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:20:
[...]

Ik weet wel dat ik niet meer upgrade naar een ander LCD scherm. Ik wacht liever op de opvolgers van de LCD techniek; OLED en SED.
Ik had vandaag nog 's gezocht op de frontpage naar nieuws over de SED en OLED maar recent is er niet echt iets over geplaatst, hetzelfde geldt voor de SED en OLED topics hier op GoT, dus ik verwacht dat het nog lang duurt voordat er betaalbare schermen met één van die technieken in de winkel ligt.
Maar ik moet wel zeggen dat ik, op de inkijkhoek en het ontbreken van de Pivot functie na, best tevreden ben over mijn huidige scherm.
Dan heb je het over je BenQ FP937s+ neem ik aan?
Ik raad je aan dat wanneer je een LCD aanschaft dat je deze besteld bij een shop waarbij je het scherm binnen 8 dagen kan retourneren.
Als ik nu iets zou moeten kopen neig ik eerder naar een goedkoop (17") scherm met een TN paneel dan er echt veel geld aan uit te geven en dan misschien gaan voor een dual screen opstelling samen met m'n CRT. De laatste zou ik in dat geval blijven gebruiken voor games aangezien je met een CRT niet vastzit aan een bepaalde resolutie om een mooi beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
[...]

Het scherm beschikt standaard over een 20ms PVA paneel echter zal deze uitgerust moeten zijn met een overdrive waardoor het scherm een g2g responsetijd van 8ms zal moet hebben.
Toch is dat nog steeds niet denderend. De VP930 heeft bijvoorbeeld een g2g time van 8 ms, een b2b time van 20 ms en volgens de tests van Ome Tom een gemiddelde responstijd van ~16 ms. Dat is in de praktijk niet voldoende snel om bijvoorbeeld UT2k4 te spelen. De 'impulsmoves' kun je dan niet maken. Spellen als Doom 3 waarin je langzaam loopt gaan natuurlijk wel prima. Voor de grafisch ontwerper is dit natuurlijk geen punt van discussie.

Verder is strikt genomen bij elke webshop het mogelijk om je scherm binnen acht dagen te retourneren, mits de overeenkomst volledig op afstand tot stand is gekomen (je bent niet even langsgegaan om hem te bekijken) en de zaak niet beschadigd is. Doos openmaken mag wel. De doos is immers niet 'de zaak' die je hebt gekocht en die in dezelfde toestand moet worden geretourneerd als-ie is afgeleverd (hoewel dat wel netjes is, maar meestal ben je als consument wel netjes maar laten de leveranciers het afweten door slechte ervaringen uit het verleden).

[ Voor 27% gewijzigd door nare man op 07-08-2006 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]
Ik weet wel dat ik niet meer upgrade naar een ander LCD scherm. Ik wacht liever op de opvolgers van de LCD techniek; OLED en SED.
Dan kun je nog een hele tijd wachten. De volgende stap is LCD met LED's als backlight. Dit zou al een aantal van de nadelen op kunnen lossen van LCD en deze schermen zullen eind 2006 beschikbaar moeten komen.
OLED is nog niet rendabel op groot formaat en SED wordt als maar uitgesteld. (Inmiddels tot 2008)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Shiver23 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:44:
[...]

Dan kun je nog een hele tijd wachten. De volgende stap is LCD met LED's als backlight. Dit zou al een aantal van de nadelen op kunnen lossen van LCD en deze schermen zullen eind 2006 beschikbaar moeten komen.
Ja, maar dat is dan ook weer de eerste proeve van een nieuwe generatie, je kunt er donder op zeggen dat er dan dus ook weer allerlei kinderziektes naar voren komen. Ik wil niet als depressio overkomen maar je ziet dat TFT-matrixschermen al jáaren op de markt zijn en nog steeds zijn er zeeën van ruimte voor verbetering. Dat zal met LED-backlit-schermen niet anders zijn, denk ik. Ook als de nanoray-tube ooit op de markt komt zal het jaren duren voor hij enigszins acceptabel zal zijn voor de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:43:
[...]

Toch is dat nog steeds niet denderend. De VP930 heeft bijvoorbeeld een g2g time van 8 ms, een b2b time van 20 ms en volgens de tests van Ome Tom een gemiddelde responstijd van ~16 ms. Dat is in de praktijk niet voldoende snel om bijvoorbeeld UT2k4 te spelen. De 'impulsmoves' kun je dan niet maken. Spellen als Doom 3 waarin je langzaam loopt gaan natuurlijk wel prima. Voor de grafisch ontwerper is dit natuurlijk geen punt van discussie.

Verder is strikt genomen bij elke webshop het mogelijk om je scherm binnen acht dagen te retourneren, mits de overeenkomst volledig op afstand tot stand is gekomen (je bent niet even langsgegaan om hem te bekijken) en de zaak niet beschadigd is. Doos openmaken mag wel. De doos is immers niet 'de zaak' die je hebt gekocht en die in dezelfde toestand moet worden geretourneerd als-ie is afgeleverd (hoewel dat wel netjes is, maar meestal ben je als consument wel netjes maar laten de leveranciers het afweten door slechte ervaringen uit het verleden).
Dat klopt, de responsetijd was ook het enige punt waarover ik voor de aanschaf huiverig over was. Dus dit vond ik wel een teleurstelling maar het is niet het grootste minpunt van de Acer.

In theorie mag je inderdaad binnen 8 dagen het scherm retourneren echter wordt hier in de praktijk vaak erg moeilijk over gedaan i.v.m. de dode pixel garanties. Vandaar dat het verstandig is om uit te zoeken hoe de shops er in de praktijd mee omgaan.
Shiver23 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 14:44:
[...]

OLED is nog niet rendabel op groot formaat en SED wordt als maar uitgesteld. (Inmiddels tot 2008)
Dat klopt ook maar ik ben toch niet meer van plan om de eerst komende 2 á 3 jaar te upgraden. Dus ik heb hier geen problemen mee. Wellicht denk ik er toch anders over als de LED-LCD's op de markt verschijnen. Misschien zijn ze wel zo goed dat ik toch eerder overstap :9

Edit: Ik had je reactie even gemist PromoX. Ja dan heb ik het inderdaad over de BenQ FP937s+. Aan de resolutie zit je inderdaad vast, ik draai elke game @ 1280x1024 maar heb hier totaal geen problemen mee. Het is een stuk scherper dan gamen op een CRT en de responsetijd is ook prima in orde. Maar je overige hardware moet dit natuurlijk wel aankunnen.

Indien je op korte termijn een nieuw scherm aan wil schaffen moet je zeker niet wachten op de nieuwe technieken, dit duurt inderdaad veels te lang.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2006 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 09:28:
Want wat ik ontdekte en waar ik nog niet eens bij had stilgestaan, is het feit dat een native resolutie van 1280 x 1024 eigenlijk heel onhandig is. Dat is namelijk een resolutie met een aspect ratio van 1,25 en daarmee valt hij flink uit de toon van 1024 x 768, 1600 x 1200 en hoger. Die hebben namelijk een AR van 1,33 en dat is standaard 4:3 formaat (1280 x 1024 is 5:4). Resultaat is dus dat je bij 4:3 films twee (kleine) balkjes onder- en bovenin beeld ziet. Een normale (analoge) CRT kan dan de pixel aspect veranderen, maar een TFT kan dat niet, óf je moet gaan interpolaten naar een lagere resolutie en dat ziet er verschrikkelijk uit. Wil je de goede AR behouden dan moet je 1280 x 960 gebruiken, maar ik heb nog geen TFT gezien die native 1280 x 960 is.
Interessant punt...maarrr... LOL wie kijkt er nu nog 4:3 films? Breedbeeld rox! Naast dat zijn er ook games die breedbeeld ondersteunen, en dit worden er natuurlijk alleen maar meer :P. De gamers zullen helemaal overstag zijn als de FoV vergroot wordt. 4:3 "het standaard" formaat noemen gaat mij iets te ver. Misschien eerder als "het traditionele/klassieke formaat".
Ik blijf dus na deze ervaring zéker bij CRT. Als je vijfhonderd euro te besteden is in mijn ogen de Viewsonic P227fB gewoon een betere keuze dan (bijvoorbeeld) een vergelijkbare Eizo TFT van vijfhonderd euro. Ding is 20" viewable PerfectFlat en kan tot 2048 x 1536 aan op 79 Hz (1280 x 1024 115 Hz). En verder natuurlijk alle voordelen van een CRT. Toegegeven, hij verbruikt 2x zoveel stroom als een TFT (hoewel 125 W nog meevalt voor zo'n groot ding) en kost je bijna een halve kuub, maar dan heb je ook wat :P
En verder 'natuurlijk' alle nadelen van een CRT. Lijkt een beetje op de discussie op t audio forum, waarbij je sommige "audiofielen" nooit zal kunnen overtuigen dat een solid-state amp beter is, dan die crazy radiobuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:02:
[...]

Dat klopt, de responsetijd was ook het enige punt waarover ik voor de aanschaf huiverig over was. Dus dit vond ik wel een teleurstelling maar het is niet het grootste minpunt van de Acer.

In theorie mag je inderdaad binnen 8 dagen het scherm retourneren echter wordt hier in de praktijk vaak erg moeilijk over gedaan i.v.m. de dode pixel garanties. Vandaar dat het verstandig is om uit te zoeken hoe de shops er in de praktijd mee omgaan.
Ja. Ik moet hier toch wel even voor winkeliers opkomen. Je hebt namelijk twee uitgangspunten die op gespannen voet staan met elkaar: enerzijds het recht om binnen acht dagen 'af te koelen' (gebaseerd op het feit dat je, anders dan in een winkel, de zaak niet zelf kunt zien cq. proberen) en anderzijds het probleem van de pixelgaranties. Iedereen is het er wel over eens dat een LCD met dode pixels 'conform' is - elke redelijk geïnformeerde consument verwacht dat zijn TFT het risico van dode pixels in zich bergt. Daar zijn ook verzekeringen voor in het leven geroepen.

Het gevolg is dat de fabrikant (die de ISO-normen hanteert) in zijn verhouding tot de verkoper geen garantie geeft voor dode pixels, maar de verkoper in zijn verhouding tot de consument wél verplicht is het scherm binnen zeven werkdagen terug te nemen. De verkoper blijft dus zitten met alleen de 'slechte schermen' die hij enerzijds slechts met korting kan verkopen, terwijl hij anderzijds ook nog kosten moet maken voor restocking en administratie (niet dat die zo hoog zijn, maar toch).

De oplossing zou imo niet direct via de consument moeten worden gespeeld maar indirect. Schaf gewoon die pixelverzekeringen en ISO-normen af en maak een TFT altijd nonconform als er één dode pixel inzit, maar verdisconteer de kosten daarvan gewoon in een hogere prijs van die schermen. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en hoeven we ons niet meer bezig te houden met uitleggingen van pixelgarantie-polisvoorwaarden of met gedonder over de retourperiode bij koop op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:36:
[...]

Interessant punt...maarrr... LOL wie kijkt er nu nog 4:3 films? Breedbeeld rox! Naast dat zijn er ook games die breedbeeld ondersteunen, en dit worden er natuurlijk alleen maar meer :P. De gamers zullen helemaal overstag zijn als de FoV vergroot wordt. 4:3 "het standaard" formaat noemen gaat mij iets te ver. Misschien eerder als "het traditionele/klassieke formaat".

[...]

En verder 'natuurlijk' alle nadelen van een CRT. Lijkt een beetje op de discussie op t audio forum, waarbij je sommige "audiofielen" nooit zal kunnen overtuigen dat een solid-state amp beter is, dan die crazy radiobuizen.
Ten eerste. 4:3 is wel degelijk normaal. Breedbeeld is ook zoiets dat ons min of meer door de strot is gedouwd als consument. Bij LP/cassette waren er wel degelijk klachten te horen uit de consumentenmarkt: je kon LP's niet kopiëren en een cassette gaat achteruit in kwaliteit als je hem vaker kopieert. Mensen wilden echt betere kwaliteit omdat het huidige produkt niet meer voldeed.

Bij breedbeeld was dat niet zo. Er waren echt vrijwel geen mensen die liepen te janken dat ze zo weinig zagen aan de zijkanten van het scherm, of dat ze de actie misten aan de rand van het slagveld. Breedbeeld is gewoon een perfect voorbeeld van push technology. Verder zijn er veel mensen die nog 4:3 films kijken. De wereld bestaat namelijk niet alleen uit Hollywood crap die onder hetzelfde hoedje is uitgebracht als breedbeeldschermen. Er is ook nog zoiets als gewone 4:3 TV en met name anime.

Wat de field of view in spellen betreft, daar ontstaat het gedonder juist als breedbeeld en niet-breedbeeld gamers tegen elkaar gaan matchen. Want wie heeft er dan een voordeel? Juist, en dat is net zo lame als een videokaart met 'gamer drivers' waardoor de texturen wegvallen en het level een wireframe wordt (wat ASUS in het verleden heeft geflikt).

Ten tweede. Wat de nadelen van een CRT betreft, die zijn er zeker. Het hangt van je gebruik af of je CRT of TFT verkiest. Ik zal ook niet beweren dat er nooit situaties zijn waarin een TFT beter is of fijner werkt, alleen in de meeste min of meer veeleisende situaties die ik me kan indenken is een CRT gewoon (nog) beter.

Dat je audiofielen niet kunt overtuigen van de stelling dat 'solid state beter is dan buizen' is ook niet zo gek. Dat is gedoemd te mislukken, net zoals een liefhebber van de Cantigas niet te overtuigen is van het 'feit' dat André Rieu ook 'klassieke muziek' maakt. Er bestaat geen lineaire ontwikkeling van technologie. Ware dat zo, dan zou LP al meteen uitgefaseerd zijn, bestonden buizenversterkers niet meer en zou ViewSonic niet anno 2006 nog eens met een top-professionele CRT komen, waar dus nog wel degelijk behoefte aan is.

[ Voor 4% gewijzigd door nare man op 07-08-2006 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
[quote]Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:36:
[...]

[...]

als ik me niet vergis, heeft een gewone 19inch meer beeldoppervlakte dan een widescreen 19inch. je fov in rts games is dus groter :)

Ik heb gewoon voor een normale 19inch gekozen omdat ik geen zin had in het gezeik met resoluties. Bovendien vraag ik me af of het juist niet beter is om een iets kleiner beeld te hebben ivm aiming in fps spellen. ALs je sowie al een slechte aim heeft maakt het uiterraard geen donder uit :)

hieronder wordt ene argument geven dat mensen met een grotere fov meer zien en ze dus een oneerlijk voordeel geeft. Hier zit wat in alhoewel dit erg meevalt, als je moeilijk gaat doen over het voordeel hierover ga ik ervan uit dat je de games "pro" aanpakt. En pros spelen erg systematishe, checken alles wat ze moeten heel snel, zodat ze alleen zien waar ze op focussen en de extra fov dus alleen maar voor afleiding zorgt.

Bovendien lijkt het me erg vervelend in games die geen widescreen ondersteuning hebben.

Widescreen, leuke gimmick waarvoor je moet leiden als het niet ondersteunt is. Zo zie ik het iig :)

Nog ff over crt vs ftf, tft forever!!! ik heb mijn tft scherm lang uitgesteld vanwege ghosting en andere problemen maar ik ben echt verliefd op mijn 1951cs, uber scherm. kleuren zijn mooiere/heldere van me toch wel goede 17 inch crt en het is gewoon zo veel fijner als je paar uurtje achter elkaar speelt. Bovendien speel ik de snelste schiet spellen zonder ook maar enige vorm van ghosting te merken dus bij deze raad ik ook alle pro's aan die nog met een crt spelen: Haal een tft, kan je langer gamen zonder uitgeschakelt te worden door hoofdpijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door evilpin0 op 07-08-2006 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
evilpin0 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 16:15:
[quote]Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:36:
[...]

Bovendien speel ik de snelste schiet spellen zonder ook maar enige vorm van ghosting te merken dus bij deze raad ik ook alle pro's aan die nog met een crt spelen: Haal een tft, kan je langer gamen zonder uitgeschakelt te worden door hoofdpijn :)
o_0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 19:33:
[...]

Ik heb ze gelezen en ik kom eigenlijk maar één negatieve review tegen die tegenover enkele positieve staat. Hoe staan de gebruikers van een AL1923 nu tegenover het scherm nadat ze er een tijdje mee hebben gewerkt? (er waren volgens mij een paar reviews van vlak na de aanschaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:38:
[...]

Ja. ... bij koop op afstand.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. De huidige norm rond de dodepixel-policy roept bij de consument een hoop verwarring op. En voor de winkeliers is het inderdaad minstens net zo vervelend. Ik pleit dan ook voor een ISO-norm van zero dode pixels, de prijsverhoging is dit meer dan waard. Echter blijkt het toch dat veel winkels de monitoren helaas niet terug willen nemen wanneer er geen dodepixel-garantie op afgesloten is, ookal sta je als consument in je recht dan kan je dit recht vaak enkel toekomen door een juridische zaak te starten tegen de policy van de desbetreffende webshop, vandaar dat ik tot dit advies gekomen ben.
Lees mijn reactie van "Guus_ schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 02:02:" ook nog even door. Hierin staat een link naar de reactie van C-Wing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Hmm, dan ga ik maar eens verder kijken voor een beeldscherm.

Vreemd trouwens, dan hardwaretotaal.nl in één dag de prijs van de AL1923 met 12 euro omhoog heeft gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nare man schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 15:45:
[...]

Ten eerste. 4:3 is wel degelijk normaal. Breedbeeld is ook zoiets dat ons min of meer door de strot is gedouwd als consument. Bij LP/cassette waren er wel degelijk klachten te horen uit de consumentenmarkt: je kon LP's niet kopiëren en een cassette gaat achteruit in kwaliteit als je hem vaker kopieert. Mensen wilden echt betere kwaliteit omdat het huidige produkt niet meer voldeed.
Dit laatste is gewoon niet waar. Het klinkt wel heel logisch maar zo zit de wereld niet in elkaar. Combinatie van marketting en 'mode'. CD was net zoiets als de I-Pod nu. Hartstikke mooi dat t de standaard is geworden. Dat de CD 'het' is geworden is meer toeval. Maar goed, het gaat wel redelijk offtopic zo. Dit heb ik trouwens uit eerste hand van een van de uitvinders van CD.
Bij breedbeeld was dat niet zo. Er waren echt vrijwel geen mensen die liepen te janken dat ze zo weinig zagen aan de zijkanten van het scherm, of dat ze de actie misten aan de rand van het slagveld. Breedbeeld is gewoon een perfect voorbeeld van push technology. Verder zijn er veel mensen die nog 4:3 films kijken. De wereld bestaat namelijk niet alleen uit Hollywood crap die onder hetzelfde hoedje is uitgebracht als breedbeeldschermen. Er is ook nog zoiets als gewone 4:3 TV en met name anime.
Desalniettemin maakt Hollywood een groot deel uit van de filmindustrie. Trouwens als je denkt dat breedbeeld alleen door Hollywood producenten wordt gebruikt: |:(
Wat de field of view in spellen betreft, daar ontstaat het gedonder juist als breedbeeld en niet-breedbeeld gamers tegen elkaar gaan matchen. Want wie heeft er dan een voordeel? Juist, en dat is net zo lame als een videokaart met 'gamer drivers' waardoor de texturen wegvallen en het level een wireframe wordt (wat ASUS in het verleden heeft geflikt).
Ik heb t erover als de game developper t zelf ondersteund en geen hax ofzo. Voordeel heb je als je meer ziet. Dit kan zijn doordat je een hogere resolutie vekrijgt: dezelfde informatie wordt scherper gemaakt. Maar extra informatie wordt toevoegevoegd wanneer aan de zijkanten extra beeld wordt gegeven. Dit is imho wel een voordeel. Ik geniet zelf van NFSMW in breedbeeld, maar een ander voorbeeld is counterstrike.
Ten tweede. Wat de nadelen van een CRT betreft, die zijn er zeker. Het hangt van je gebruik af of je CRT of TFT verkiest. Ik zal ook niet beweren dat er nooit situaties zijn waarin een TFT beter is of fijner werkt, alleen in de meeste min of meer veeleisende situaties die ik me kan indenken is een CRT gewoon (nog) beter.
Tja het hangt van de situatie af, wat nou veeleisend is. Mij zul je ook niet horen zeggen dat TFT altijd beter zijn dan CRT blokkendozen. Is de ruimte veeleisend? Contrast? Verbruik? Prioriteiten...
Dat je audiofielen niet kunt overtuigen van de stelling dat 'solid state beter is dan buizen' is ook niet zo gek. Dat is gedoemd te mislukken, net zoals een liefhebber van de Cantigas niet te overtuigen is van het 'feit' dat André Rieu ook 'klassieke muziek' maakt. Er bestaat geen lineaire ontwikkeling van technologie. Ware dat zo, dan zou LP al meteen uitgefaseerd zijn, bestonden buizenversterkers niet meer en zou ViewSonic niet anno 2006 nog eens met een top-professionele CRT komen, waar dus nog wel degelijk behoefte aan is.
Net zoals het altijd gedoemd 'is / zal zijn' te mislukken is om "videofielen" te overtuigen van TFT?

/me weet dat hij zich NU op dun ijs begeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 19:53:
[...]

Dit laatste is gewoon niet waar. Het klinkt wel heel logisch maar zo zit de wereld niet in elkaar. Combinatie van marketting en 'mode'. CD was net zoiets als de I-Pod nu. Hartstikke mooi dat t de standaard is geworden. Dat de CD 'het' is geworden is meer toeval. Maar goed, het gaat wel redelijk offtopic zo. Dit heb ik trouwens uit eerste hand van een van de uitvinders van CD.
Goed, dat neem ik dan van je aan. Mijn idee, en dat heb ik uit 'mijn' eerste hand, is dat breedbeeld min of meer opgedrongen is omdat men het idee had 'hee, de bioscoop naar huis brengen, dat verkoopt vast wel'. Nu is natuurlijk alle technologische vooruitgang in meer of mindere mate geïnspireerd door de vraag maar ik ben ervan overtuigd dat sommige ontwikkelingen meer gewenst zijn dan andere.
[...]

Desalniettemin maakt Hollywood een groot deel uit van de filmindustrie. Trouwens als je denkt dat breedbeeld alleen door Hollywood producenten wordt gebruikt: |:(
Dat denk ik niet, ik denk alleen wel dat de markt van mensen die nog geen breedbeeldtelevisie bezaten en dus gevoelig waren voor plaatsing ervan bespeeld is door vertegenwoordigers uit beide industrietakken. De media-industrie doet echt niet zomaar iets dat volledig contrair gaat aan wat de filmindustrie als mooi, of wenselijk, vindt.
[...]

Ik heb t erover als de game developper t zelf ondersteund en geen hax ofzo. Voordeel heb je als je meer ziet. Dit kan zijn doordat je een hogere resolutie vekrijgt: dezelfde informatie wordt scherper gemaakt. Maar extra informatie wordt toevoegevoegd wanneer aan de zijkanten extra beeld wordt gegeven. Dit is imho wel een voordeel. Ik geniet zelf van NFSMW in breedbeeld, maar een ander voorbeeld is counterstrike.
Ja, ik geloof ook wel dat het letterlijk een voordeel oplevert omdat je meer ziet. Maar dat is toch eigenlijk niet de bedoeling, je hebt dan een technologische voorsprong op iemand die dat niet heeft. In een willekeurig potje online is dat misschien leuk maar als je het op de keper beschouwt dan is het fout. Je moet niet door technologische snufjes 'beter' kunnen zijn dan anderen. Als je de resolutie verhoogt verandert de FOV niet (als je tenminste 4:3 resoluties blijft gebruiken, anders verandert de pixel aspect ook mee en krijg je - op een CRT - ietwat uitgerekt beeld. Dat zal bij de stap 1280/960 naar 1280/1024 echter niet opvallen).

Ik heb altijd ernstige bezwaren bij 'extra informatie toevoegen' ook al komt dat vanuit de spelfabrikant zelf. Uiteraard kun je mij tegenwerpen dat degene die een grotere monitor koopt ook een voordeel heeft omdat-ie simpelweg meer ziet.
[...]

Tja het hangt van de situatie af, wat nou veeleisend is. Mij zul je ook niet horen zeggen dat TFT altijd beter zijn dan CRT blokkendozen. Is de ruimte veeleisend? Contrast? Verbruik? Prioriteiten...
Precies, en als je zoals ik een kamer huurt waar GWL bij de netto huurprijs inzit mits het niet volledig de spuigaten uitloopt dan durf ik het wel aan een 22" CRT bak neer te zetten :P
[...]

Net zoals het altijd gedoemd 'is / zal zijn' te mislukken is om "videofielen" te overtuigen van TFT?
Totdat er een volwaardig alternatief komt voor CRT. De huidige stand van techniek bij TFT is niet voldoende om verstokte CRT-adepts te overtuigen. Maar misschien is dat bij volgende ontwikkelingen wel zo. Net zoals er misschien verstokte LP-adepts zijn die door de tot 20 KHz gaande CD niet overtuigd waren, maar die wel zijn overgestapt op de SACD omdat die een groter bereik in het hoog heeft en de frequenties minder afkapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gozer bij deze ben je mijn favoriete GoT member _O_ Eindelijk iemand met wie ik kan praten 8)

Zelf heb ik ook in dacht Maart ergens gewoon lekker een gloednieuwe 19" CRT gekocht en als ik nu even een redelijke TFT voor mijn pa kan vinden dan heb ik er straks 2 !! :D
Samsung 957MB en hopelijk dus ook nog een Samtron 98PDF ernaast (wordt proppen, maar moet lukken.)
1600x1200 is gewoon niet te vergelijken met dat rare 5:4 1280x1024 gedoe ...

Hiervoor had ik een Samsung 753 17" CRT @ 1152x864 trouwens.

Ik had bijna een 22" gekocht zelfs :X Maar toch een beetje te groot om elke dag tegenaan te staren imho ?!

En dan de reden dat ik in dit topic gluur : Zijn er 19" monitoren met een PVA paneel onder de 300 € ??
Ik vrees dat het een nee wordt, maar ik waag het maar.
Anders kijk ik wel gewoon waar de 940BF/930BF het goedkoopst is en dan moet mijn pa maar kijken wat hij ervan vindt :)

* nero355 niet wachten kan op 1600x1200 maal 2 voor zijn neus >:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 18:40
Ik sta op het punt om een nieuwe 19" tft te gaan kopen. Nu zoek ik een tft met glans (spiegelscherm). Ik weet dat Acer modellen heeft (AL1951) die dat hebben. Welke andere fabrikanten hebben ook 19" schermen met glansscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 18:19:
Ik sluit mij hier volledig bij aan. De huidige norm rond de dodepixel-policy roept bij de consument een hoop verwarring op. En voor de winkeliers is het inderdaad minstens net zo vervelend. Ik pleit dan ook voor een ISO-norm van zero dode pixels, de prijsverhoging is dit meer dan waard. Echter blijkt het toch dat veel winkels de monitoren helaas niet terug willen nemen wanneer er geen dodepixel-garantie op afgesloten is, ookal sta je als consument in je recht dan kan je dit recht vaak enkel toekomen door een juridische zaak te starten tegen de policy van de desbetreffende webshop, vandaar dat ik tot dit advies gekomen ben.
Draagt diezelfde consument daaraan niet zelf bij door te kopen bij winkels waar de meest wazige toestanden zijn en de anderen links te laten liggen? Als wij als consumenten het nog vertikken om beeldschermen te kopen die niet 0-pixel hebben, zal de policy snel veranderen. Maar dat doen we niet.

(overigens van de week 3 schermen gehaald... alle drie pixel perfect)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Cyberpope schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 10:22:
[...]

Draagt diezelfde consument daaraan niet zelf bij door te kopen bij winkels waar de meest wazige toestanden zijn en de anderen links te laten liggen? Als wij als consumenten het nog vertikken om beeldschermen te kopen die niet 0-pixel hebben, zal de policy snel veranderen. Maar dat doen we niet.

(overigens van de week 3 schermen gehaald... alle drie pixel perfect)
Ik vind het zo bizar. Heb nu mijn derde scherm en weer defecte pixels.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.