|>
Sorry, dat ik zo lang door zeur en ik waarder je commentaar, maar ik probeer het fenomeen "halo" te begrijpen én te zien. Op de stenen "buiten" (zeg: tussen de deur en het hek) zie ik wel iets vaags, maar volgens mij is dat een patroon in de stenen. In de oorspronkelijke (onbewerkte) "te donkere" foto is het ook te zien of bedoel je deze "vlek" niet? Ik dacht dat halo's alleen ontstonden bij hdr en/of tonemapping?Simon schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:00:
Jep, hele hoogte van de deur lang zie je een lichte halo, licht, maar voor mij genoeg om 't te zien en storend te vinden
|>
Hier staan de twee orginele foto's:
1. de donkere: http://album.zoom.nl/user/EviZ/Fora/3083437/full/
2. de lichte: http://album.zoom.nl/user/EviZ/Fora/3083438/full/
Wellicht verduidelijkt dit iets.
De foto's zijn, als jpegjes, samengevoegd met Photomatix. Geen tonemapping want toen kreeg ik de "photomatix"watermerken in beeld.
greetz
Edit: even de foutieve verwijzing naar de lichte foto verbetert.
[ Voor 7% gewijzigd door EviZ op 09-05-2007 16:41 ]

Die 'witte gloed' bij de boom vooral, das een halo. Bij jou zie je dat inderdaad bij de rechterdeur.
Als ik het in photoshop doe, dan krijg ik het niet, maar dan krijg ik weer minder 'hdr-achtige' kleuren. Dit is mijn eerste HDR trouwens, statief gebruikt maar alsnog wat bewogen (daarom is hij niet helemaal scherp) volgende keer maar een remote ervoor meenemen!
Ben er verder wel tevreden over
[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 09-05-2007 18:22 ]
Waalbrug bij Nijmegen.

grotere versie http://kruyt.org/temp/hdr-middle.jpg
Graag commetaar wat je misschien anders zou doen of verbeter punten.
Verwijderd
dat laatste is natuurlijk puur persoonlijk
met een hamer past alles
Dit is de default instellingen van Artizen HDR.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 21:21:
wat voor hdr-bewerkingsprogramma heb je gebruikt? En vond je de defaultinstellingen niet voldoende? (oftewel; plaatje opzich kan best leuk zijn, maar dit lijkt mij absoluut niet de bedoeling van een hdr-bewerking)
offtopic:
dat laatste is natuurlijk puur persoonlijk
Kleuren vind ik ook raar, het groen van het gras ja. Verder heb ik 1 raw photo gemaakt en deze met verschillende ev opgeslagen (5 totaal) in en Artizen naar HDR omgezet.Punksmurf schreef op zaterdag 07 juli 2007 @ 22:51:
Het kan natuurlijk een artistieke inslag zijn maar dit komt niet echt lekker over nee. De kleuren zijn echt raar en de hele foto 'beweegt'. Heb je ze uit de losse hand geschoten misschien?
Het 'bewegen' komt misschien door het grass, deze is niet in focus. Misschien dat dat het is.
Maar ja het is mijn eerste try....
Lijkt me niet dat het aan jou ligt, gezien je werkwijze, dus als ik jou was zou ik even een andere tool pakken
met een hamer past alles
Ik weet dat HDR en tone-mapping niet hetzelfde zijn, maar wel met elkaar te maken hebben.
Dus daarom heb ik één "kale" HDR gemaakt welke ik naar 8bit per kanaal heb teruggebracht in Photoshop. (via een handmatig geplaatste curve).
En één HDR welke ik met behulp van tone-mapping heb teruggezet naar 8bit per kanaal.
Sources waren 3 raw bestanden (0, +2ev, -2ev)
Persoonlijk vind ik beide methodes mooi resultaat opleveren, hoewel het tone-mappen veel spectaculairder is (maar mijns inziens niet zoveel met fotograferen te maken heeft, meer met creatief nabewerken.)
Anyway, hier de Pics:
1. HDR gemaakt en alleen teruggezet naar JPEG

2. HDR + Tonemapping

3. Origneel

misschien heb je in de faq gelezen dat enig onderzoek zelf uitvoeren helemaal geen schande is, op google en hier op GoT kun je er genoeg over vinden.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 17:59:
Hallo, ik ben een nieuweling...wat is een HDR foto eigenlijk?
This too shall pass
De Foto's
Foto's zijn klik baar gemaakt (p.s. zal ze straks thuis even resizen naar 600px

Komende tijd ga ik wel proberen wat meer mooiere platen te krijgen met deze techniek. Het is namelijk zo vet om te maken!
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door Macsylver op 12-07-2007 11:40 ]
The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears
2) Veel te weinig dof, misschien wilde je beweging vastleggen maar ik vind het zo niet geslaagd, weinig boeiends (lees scherp) om naar te kijken.
3) Aah bomen
4) Fijne sfeer, goed in eenvoud, misschien juist daarom mooi. Er is weinig wat eruit springt, niet echt een onderwerp maar de sfeer boeid me gewoon...
Verwijderd
ik ben ook wat aan het testen met HDR. Ik gebruik het programma Photomatix Pro en als camera de Fujifilm S5600
Bij deze de originele en de HDR foto.
Dit is mijn eerste test, van een niet interessante foto, maar wilde dit eens proberen dus heb van het balkon af geschoten.
Tips zijn welkom!
1 Originele

2. EV +1

3. EV -1

HDR Tonemapped

Is dit een beetje de bedoeling?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
[ Voor 182% gewijzigd door Macsylver op 26-07-2007 12:42 ]
Verwijderd
Een van mijn eerste pogingen, crosspost uit solo testcase (maar daar (nog) geen feedback gezien):

3 foto's, +- 2 EV, samengevoegd met Photomatix, daarna bewerkt in Aperture (kleuren en contrast aangepast).
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2007 19:16 ]
[ Voor 2% gewijzigd door Barrycade op 23-07-2007 22:35 . Reden: dikke vingers :) ]
standaard
HDR
Dit is de originele foto.

Link voor de grote versie: http://www.ricksplace.nl/PSP/HDR/DSC_0071%20org.jpg
Hier de HDR bewerking.

Link voor de grote versie: http://www.ricksplace.nl/PSP/HDR/DSC_0071%20HDR.jpg
Graag jullie input voor deze beginneling in HDR bewerking.
Gebruikte programma is: MediaChance.Dynamic.PHOTO.HDRI
apollo13
Tsjonge wat een onzin. dan hebben ze flink wat te doen.Macsylver schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:31:
Wegens auteursrechten verwijderd! Zie volgende sites.
http://www.indymedia.be/en/node/1590
http://forum.belgiumdigital.com/archive/in...p/t-119321.html (reactie 18)
Helaas!
Groetjes,
Maurice Mikkers
Voor wat het waard is, ik heb je foto gezien toen die er nog stond, en ik vond em supervet!
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Verwijderd
kan dit op de eos 20D ook?
dan is een hdr foto ineens een stuk makkelijker en sneller gedaan
let me know thanks
De camera in de burstmode zetten, sluiter indrukken en ingedrukt houden. Dan schiet hij er 3 en stopt.
of de camera op zelfontspanner stand, dan neemt hij er ook 3
Bij voorkeur vanaf een statief.
[ Voor 3% gewijzigd door ajhaverkamp op 25-07-2007 10:04 ]
This footer is intentionally left blank
zo ik plaats de foto toch maar terug aangezien iemand zei dat het er hier helemaal mee vol staat.Clay schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:13:
[...]
Tsjonge wat een onzin. dan hebben ze flink wat te doen.
Voor wat het waard is, ik heb je foto gezien toen die er nog stond, en ik vond em supervet!
De foto:

Foto is klikbaar.
Ben nogmaals benieuwd naar de reacties!
[ Voor 19% gewijzigd door Macsylver op 26-07-2007 12:47 ]
Stopera vanaf de Amstel over de Binnenamstel geschoten, met de 10-22, HDR uit 3 foto's:

De Mozes en Aäronkerk, grenzend aan het Waterlooplein. Geen kraampjes die in de weg staan voor de foto. Met de 10-22, HDR uit 3 foto's, achter in CS3 een stuk perspectiefcorrectie toegepast:

This footer is intentionally left blank
Wat een toeval.jeroen__online schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 15:57:
Iets dergelijks heb ik geprobeerd bij de Tower Bridge:
[afbeelding]
Is ook aardig gelukt denk ik, ik heb wederom tonemapping toegepast en geprobeerd de brug horizontaal te krijgen.
Commentaar is uiteraard welkom, HDR biedt geweldige mogelijkheden tot prachtige plaatjes heb ik al gezien, wellicht hoort u meer van mij
Ik heb in London afgelopen weekend maarliefst 1 HDR geschoten (3 exposures), vanaf dezelfde locatie
Resultaat:

Maar hij is niet goed gelukt, en dat valt gelijk op! (weet je dus waarschijnlijk al)
Kijk eens links van de 1e tower, en vergelijk dat vlak met de rest, klopt niet.
Als je dat vlak goed krijgt zou ik de foto nog iets lichter maken in zijn geheel.
Photomatix veroorzaakt dat soort fouten... en aan welke slider ik ook zit, ze gaan niet weg.
maar ik vind het eigenlijk net een standaard foto, niet echt een HDR:
http://wwws.xs4all.nl/hdr_2.jpg
En nog eentje om te testen,
een uur geleden in de tuin geschoten.
12 exposures (in RAW) van -5.0ev tot +6.0ev.
http://wwws.xs4all.nl/hdr_1.jpg
dat lijkt er al wat meer op.
Jammer dat de bracketing functie van m'n cam (30D) maar van -2 tot +2 gaat
Voor de tuin zou ik dat ook doen. Het effect ietsje verminderen, zodat het er wat natuurlijker uitziet. Bij de tuinfoto ben je al bijna bij zo'n resultaat (mooi uitzicht overigens).
Nog maar een poging dan:Wekkel schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:02:
De Tower Bridge in de laatste variant kent een wat nepperige lucht. Die wolken die zo donker zijn, dat is vrij onwerkelijk. Als je de voorgrond ietsje donkerder kan maken ten opzichte van het geheel zou dat wellicht helpen.
Voor de tuin zou ik dat ook doen. Het effect ietsje verminderen, zodat het er wat natuurlijker uitziet. Bij de tuinfoto ben je al bijna bij zo'n resultaat (mooi uitzicht overigens).
vorige fotos ff vervangen door linkjes om niet heel het topic vol te spammen

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter op 02-08-2007 18:07 ]
Commentaar zie ik graag tegemoet:

Hier vind ik de lucht een stuk beter geworden. Strak blauw tegen helder wit (met uitzondering van het donkere wolkje. Ook het water komt er goed uit. Waar je nu tegenaan loopt zijn de gebouwen die nogal fel zijn. Het gaat om subtiele aanpassingen, maar deze vind ik (en het is maar mijn smaak) beter dan de vorige.. w o u t e r . schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 18:04:
Nog maar een poging dan:
vorige fotos ff vervangen door linkjes om niet heel het topic vol te spammen
[afbeelding]
Dit is meer mijn smaak HDR platen. Kleuren die er goed uitkomen zonder dat de plaat iets onechts krijgt. Een mooie subtiel gekleurde foto.
Een subtiel gebruik van HDR zonder dat je foto meteen van de maan lijkt te zijn gekomen. Een ding viel mij op -> de schaduw op de bovenkant van de eerste boog het dichtste bij. Ik weet niet of dat een HDR bijwerking is, of dat het op de originele foto's staat. Het komt op mij over als een donkere vlek in de foto.Vassie18 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:03:
Mijn eerste HDR, vind wel goed gelukt alleen nog geen spannend onderwerp.
Commentaar zie ik graag tegemoet:
[afbeelding]
Je zou eens kunnen vergelijken tussen deze variant en een foto waarbij je die vlek op de boog ietsje wegpoetst in Photoshop?
[ Voor 30% gewijzigd door Wekkel op 03-08-2007 09:25 ]
ja ik zie het nu inderdaad,zowieso is dit een test foto ivb het nieuwsgierig zijn.Wekkel schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:23:
Een subtiel gebruik van HDR zonder dat je foto meteen van de maan lijkt te zijn gekomen. Een ding viel mij op -> de schaduw op de bovenkant van de eerste boog het dichtste bij. Ik weet niet of dat een HDR bijwerking is, of dat het op de originele foto's staat. Het komt op mij over als een donkere vlek in de foto.
Je zou eens kunnen vergelijken tussen deze variant en een foto waarbij je die vlek op de boog ietsje wegpoetst in Photoshop?
Volgens mij komt dit door de HDR bewerking, zal het nog is nakijken.
Wil toch in de toekomst wat betere onderwerpen in HDR gaan fotograferen,leverd mooie resultaten.
Ik heb de foto iets donkerder gemaakt zodat de wolkjes mooit uitkwamen. Geschoten op F/14.
Wat kan beter?
The devil is in the details.
Wel dat heb ik dus ook zo'n beetjeHahn schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 17:48:
Op de dubbele wolken na zie ik eerlijk gezegd niet eens wat er HDR aan is of zou kunnen zijn.

Via photoshop gedaan, 5 RAW images met verschillende exposure over elkaar gehaald met de Merge to HDR automated functie.
Maar waar is het fout gegaan.. ?
[ Voor 4% gewijzigd door fuze op 06-08-2007 17:51 ]
In jouw foto zitten er niet zulke grote contrasten, en hier zal HDR dan dus ook niet echt heel veel 'doen'.

Compleet onrealistisch natuurlijk, maar vond het totale beeld wel prettig om te zien
http://flickr.com/photos/10938962@N04/1040936686/

Erg onrealistisch maar gewledig, helaas net die gekke zonnestraal dwars door de bomen >_<
@Fuze:
Hij kijkt heel lekker, leuke compo ook!
Misschien net iets te donker/ dof

@Nolani: thx
Verwijderd
Zou je de originele (de middelste uit een reeks van 5? foto's) een willen posten, kunnen we eens vergelijken!
Echt heeeeel mooie plaat zo! Is die 'canyon' echt zo rood
@fuse/fighttom ThanksVerwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:47:
Zoww!! Awesome![]()
Zou je de originele (de middelste uit een reeks van 5? foto's) een willen posten, kunnen we eens vergelijken!
Echt heeeeel mooie plaat zo! Is die 'canyon' echt zo rood?
Die zou ik weer ff moeten zoeken
Die canyon is echt zo rood, maar met HDR komt het contrast in "schaduw" en "zon"deel extra goed uit.
Verwijderd

http://www.shotsbyme.com/photos/066_broken_windows.jpg = iets groter
Een HDR (PS CS2) geschoten op Petrolium zuid in Antwerpen. Niet al te veel tonemapping, want ik hou persoonlijk niet van HDR's die te overdreven zijn. In mijn ogen is HDR ook fotografie waarbij je zowel lichte als donkere delen in je foto goed wilt belichten en niet om maar zo'n oversaturated mogelijke foto te maken.
Verwijderd
www.dicasa.nl/Gileppe
Realistisch is het niet, maar gaaf is die zeker!...ik mag dat wel hoor. Wat is die beam in het midden?LoneGunman schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:30:
Even een quick&dirty HDR/tone-mapped foto'tje:
[afbeelding]
Compleet onrealistisch natuurlijk, maar vond het totale beeld wel prettig om te zien
Zitten hele mooie foto's tussen. Ook mooi subtiel gebruik van HDR.Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 17:15:
Hier een HDR serie van mij van het stuwmeer in België, La Barrage de la Gileppe:
www.dicasa.nl/Gileppe
Ik begin nu te begrijpen hoe ik betere resultaten kan krijgen met HDR. In CS2 krijg ik nog steeds een wat mat plaatje, maar er is dan ook geen verdere bewerking op verricht. Photomatix maakt de kleuren wat feller, zodat het wat prettiger oogt.
Bijgaand vergelijkingsmateriaal voor de geïnteresseerden (gewoon, CS2 HDR en Photomatix). Ik heb de foto's gemaakt in manuele stand met telkens verschillende sluitertijden.
http://img407.imageshack.us/img407/3081/keukenlargeae8.jpg
http://img517.imageshack....3/keukenhdr01largemm9.jpg
http://img517.imageshack....7/keukenhdr02largehl4.jpg
http://img505.imageshack.us/img505/2307/schelpenlargelp8.jpg
http://img522.imageshack....schelpenhdr01largeyf4.jpg
http://img522.imageshack....schelpenhdr02largeix2.jpg

Sorry, ik vind hem echt veels te contrastloos. Die van de Canyon is trouwens wel zeeer geslaagd, dus je kúnt het welWeeds schreef op donderdag 09 augustus 2007 @ 09:09:
Een HDR van de pier in Scheveningen. Geeft wel een leuk effect, van die "spoken" op het strand
[afbeelding]
Erg stoer en net geschoten
Wabbawabbawabbawabba
Wel vet! Ik heb em maar opgeslagen op m'n HD, hoop dat je het niet erg vindtLoneGunman schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:30:
Even een quick&dirty HDR/tone-mapped foto'tje:
[afbeelding]
Zo hadden ze nog ergens van die surrealistische foto's, hoe heette dat nou ook alweer... DeviantArt dacht ik?
[ Voor 8% gewijzigd door Jejking op 10-08-2007 15:13 ]
Jupz maar daar is meer dan alleen surrealistische fotografie hoorJejking schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 15:01:
Zo hadden ze nog ergens van die surrealistische foto's, hoe heette dat nou ook alweer... DeviantArt dacht ik?
www.deviantart.com is de site
(overigens ook prima plaats om je foto's op te slaan

origineel
Ik ben normaal niet zo'n HDR fan, maar dit vind ik geweldig. Enorm surrealistische plaat, mooie symmetrie, leuke kleuren. Top!!!Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 01:19:
Horse shoe bend, Arizona.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Verwijderd
p.s. wil je hem misschien als (min.) 1400x1050 neerzetten (ja ik weet het.. rare resolutie opzich, maarja.. kan er niks anders van maken met een Samsung 203B
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 15:04 ]
Verwijderd
2 vraagjes; wat voor lens heb je gebruikt en zou je het origineel ergens kunnen plaatsen?

Geschoten met m'n 350D met een Sigma 18-50.
Comments?
Permanent wintericon!
Van zo'n plaat zou ik dus nooit en te nimmer ergens het origineel plaatsen. Ik begrijp je (waarschijnlijk) goede bedoelingen zoals voor een wallpaper, maar als hij van mij was deed ik het niet. Zoals al gezegd wordt, deze plaat ben je zo kwijt aan een posterproducent.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 17:39:
[...]
2 vraagjes; wat voor lens heb je gebruikt en zou je het origineel ergens kunnen plaatsen?
Maar goed, just my 2 cts
Ja, ik heb wel wat comment. Het is een slechte eerste poging want een statief is bij HDR echt een must, tenzij je meer dan 5 fps hebt en snelle sluitertijden hebt. De kerk is een aardige poging, de perfecte HDR oefening, wordt ook veel gedaan HDR. Helaas is het principe mislukt omdat de ramen overbelicht zijn en bovenin de kerk juist nog te donker is. Het mooie en surrealistische van HDR is juist dat alle plekken goed belicht zijn. Het feit dat de onscherpte hier zo veel meer opvalt komt doordat er in een kerk vaak zoveel detail zit, die onscherpte kan echt niet.Wokkels schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 18:51:
Hmm ik heb ook wat HDR getracht op vakantie in Frankrijk, maar misschien is tonemapping toch beter bij deze platen? Ik had helaas geen statief tot m'n beschikking, dus later zo goed als het ging recht over elkaar gezet in PS...
[afbeelding]
[afbeelding]
Geschoten met m'n 350D met een Sigma 18-50.
Comments?
Bij beiden zie ik gewoon niet dat HDR is toegepast terwijl je dat in een oogopslag moet kunnen zien/herkennen. Volgende keer dus statief mee en dan kijken of je alle situaties goed belicht hebt.
Niet slecht! Ziet er gaaf uit. Het vervelende van HDR in combinatie met wolken is dat het niet te hard moet waaien omdat de wolken behoorlijk bewegen, dat zie je later in je HDR. Het kan anderzijds ook iets toevoegen, iets dynamisch. Ik vind je compositie in de eerste foto niet bijster interessant en ik stoor me een beetje aan de afwijkende beeldformaten.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:57:
Een avondje Oslo rond zonsondergang:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door Josh op 18-08-2007 23:41 ]
Verwijderd
Ik bedoel meer een onbewerkte versie, mag dan best erg verkleind zijn of iets dergelijks waardoor 'ie voor commerciele doeleinde niet gebruikt kan worden. Het gaat mij erom dat ik opzoek ben naar een dergelijke wide-angle lens of fisheyeUltraSub schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:00:
[...]
Van zo'n plaat zou ik dus nooit en te nimmer ergens het origineel plaatsen. Ik begrijp je (waarschijnlijk) goede bedoelingen zoals voor een wallpaper, maar als hij van mij was deed ik het niet. Zoals al gezegd wordt, deze plaat ben je zo kwijt aan een posterproducent.
Maar goed, just my 2 cts
Verwijderd
Elk ander object waar je de camera op vast kan houden/duwen voldoet natuurlijk ook, hetzij met minder bewegingsvrijheid. Ik duw nogal eens de lensdop onder de lens om iets omhoog te richten :-)GsJosh schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:37:
[...]
Het is een slechte eerste poging want een statief is bij HDR echt een must, tenzij je meer dan 5 fps hebt en snelle sluitertijden hebt. De kerk is een aardige poging, de perfecte HDR oefening, wordt ook veel gedaan HDR. Helaas is het principe mislukt omdat de ramen overbelicht zijn en bovenin de kerk juist nog te donker is.
Voor de rest mee eens. Wat voor exposures heb je gebruikt? -1,0,+1 ?
De eerste is inderdaad 16:10, maar de tweede is gewoon 4:3..GsJosh schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:37:
ik stoor me een beetje aan de afwijkende beeldformaten.
Verwijderd
3 foto's met autobracketing -2 0 +2.
Niet veel aan tonemapping gedaan.

De resultaten:

Ik vind de eerste het best gelukt. Maar dat komt omdat ik daar ook gebruik heb gemaakt van de AEB-functie op m`n cam. De tweede is gemaakt van 1 foto.
Verwijderd
@Trasos: ik vind ze allebei mooi. De eerste kan misschien iets meer contrast gebruiken. De tweede blijft toch wat donker in de schaduwen. Maar soms is het gewoon niet mogelijk om bracketing te doen.

Mooie foto's, sowieso vind ik dat HDR erg interressant. Kathedraal is ook mooi (van Trasos, middelste foto) wel zijn de personen onderaan de foto wat flets.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 20:57:
Een avondje Oslo rond zonsondergang:
[afbeelding]
[afbeelding]
Wel jammer dat er in de TS zo weinig over de techniek staat, nu ga ik dus googlen.
Wat ik dus begrijp is dat je of één RAW foto kan gebruiken of meerdere jpg's die op verschillende dingen gefocused zijn maar vanuit hetzelfde standpunt zijn genomen?
[ Voor 7% gewijzigd door Pin0 op 02-10-2007 12:07 ]
De oorspronkelijke NEF:

http://farm2.static.flick...88877419_4b81c7fde3_o.jpg
Bewerking met (trial) Photomatix)

http://farm2.static.flick...88877825_0a36156c42_o.jpg
Bewerking met DPPHDR

http://farm2.static.flick...88878319_e3e30e6452_o.jpg
[ Voor 59% gewijzigd door bobcom op 05-10-2007 15:21 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
heb je misschien een korte tut. over hoe je deze gemaakt hebt met 1 foto, moet het dan persee RAW formaat zijn ?Trasos schreef op maandag 24 september 2007 @ 18:43:
Ik kon het niet laten om ook eens wat oude fotos te HDR`en. (Leuk om te doen!) Dit zijn dus allemaal HDRs gemaakt uit 1 foto. De fotos komen nb uit een inmiddels bejaarde Ixus 430.
Klik!
Voor HDR`s uit 1 foto dien je dus de originele foto op te slaan met +2 exposure en -2 exposure.
Deze 3 samen worden dan je HDR. De kwaliteit van het eindresultaat zal iets minder zijn, maar bij bewegende beelden kun je simpelweg niet anders.
O ja, RAW hoeft niet per se. Mijn camera kan niet eens in RAW schieten...
[ Voor 10% gewijzigd door Trasos op 08-10-2007 15:50 ]
( Zeeland)

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Als toelichting wat voorbeelden:
"Mijn straat" (te laat voor het opdracht-topic) gewoon geschoten...

..en "bijgewerkt" in HDR (-2, 0, +2)

Een landweggetje in de buurt gewoon geschoten,

als HDR om er zoveel mogelijk uit te halen,

(Okee, de kleuren zijn wschl. wat te fel en het contrast had een tikje hoger gekund)
en als drama-prent,

en tenslotte een huisje in de buurt met net dat beetje extra aan kleur en contrast.

Commentaar zie ik graag tegemoet! Ook voor wat betreft compositie etc., want ik ben nog altijd aan het proberen..
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 08-10-2007 22:32 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik vind de lichte HDR touch ook de mooiste toepassing, naast dramatische zaken in lucht kunnen toveren.bobcom schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 22:27:
dat je dingen die jij wel ziet, maar je cam niet (althans niet in een belichting), via een omweggetje toch op de foto kan krijgen.
[afbeelding]
De gewone foto oogt wat donker, de HDR plaat toont mooiere kleuren en ook de lucht gaat een rol spelen in het beeld.
[afbeelding]
De 'drama-prent' vind ik hier goed uitkomen. De lucht is echt spannend, en vanwege de afwisselende voorgrond doet het donker/licht effect het vrij goed. De andere plaat wordt wel erg 'happy' met de kleuren.
Ik heb er zelf ook eentje geprobeerd te maken.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Allemaal samengesteld uit 5 exposures, EV -2, -1, 0, 1, 2
Kapelletje bij de Caldera

Observatory "Roque de Los Muchachos"op bijna 2500m hoogte.

Zonopgang bij het vliegveld

Deze laatste uit de hand genomen(wel afgesteund tegen muur).
http://www.flickr.com/photos/mcsys
[ Voor 27% gewijzigd door Weeds op 31-10-2007 14:09 ]
Misschien is het ook wel leuk om kritiek op jezelf te hebben/geven? Want vind je dit een geslaagde poging? Ik namelijk niet, de lucht is helemaal grijs en alleen de boom lijkt een beetje opgelicht te zijn, maar mooi is anders als je het mij vraagt.madmaus schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 18:01:
Ik vind deze foto toch best wel gaaf. Het is niet realistisch maar toch heeft het wel wat.
Ik heb er zelf ook eentje geprobeerd te maken.
[afbeelding]
The devil is in the details.

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I
Dit topic is gesloten.