Het idee om deze case te gaan maken is aangewakkerd na afronding van mijn eerste project: [CM] Amplifier. Hierna bleef het toch kriebelen om echt zelf wat te maken. Het eerste projectje was leuk en gaf een mooi resultaat, maar het echte werk er aan bleef uit. Uiteindelijk kon ik genoeg minpunten aan mijn eigen kast verzinnen om een nieuwe te maken voor mijn eigen pc.
Sponsor
Voordat ik verder uitweid, even een plekje voor mijn sponsor:

www.bg-computers.com
Het idee
Voordat ik op een ontwerp uitkwam had ik eerst een aantal ideeën welke ik graag in een nieuwe kast wilde verwerken. Allereerst wilde ik een kast maken met het moederbord links in de kast en dus op zijn kop. Het voordeel dat hier volgens mij aanzit is dat de gpu veel beter zijn warmte kwijt kan. Ook wilde ik 120mm ventilatoren gaan gebruiken om de hogere CFM luchtverplaatsing en wanneer nodig de stilte op een lagere RPM. Deze ventilatoren moeten gecontroleerd worden met een fancontroller met potmeters. Als laatste wilde ik persé een window, gewoon voor de showfactor.
Na tijden van denken, schetsen en proppen papier weggooien kwam ik op een ontwerp waarbij de optische drives, voedingen en harde schijven beneden hun plek kregen en daarboven een mooie ruimte voor het moederbord.
Dit was het eerste ontwerp:

Om uiteindelijk, na verschillende versies, hierbij uit te komen:

Het openen van de kast zal door middel van een kap gaan:

Als materiaal kies ik voor 12mm MDF. MDF is goed te bewerken en ook goed te freezen, een nadeel is het gewicht. Ik ben echter geen LAN party bezoeker, dus de kast zal vooral op zijn plaats blijven staan. De kleuren zullen rood en wit worden, het soort wit dat ik ga gebruiken weet ik nog niet zeker. Het rood zal vooral naar voren komen door het gebruik van rood plexiglas, rode verlichting en rode fans. Ook zal ik waarschijnlijk aluminium hoekprofielen op de hoeken gaan gebruiken.
Hardware
De hardware die er in gaat is gewoon mijn eigen hardware.
Intel Pentium 4 3.0 GHz northwood
Gigabyte GA-8SGXLFS
OZC Premier 1024mb PC3200 2,5-3-3-7 @ 2-3-3-6
Club3d GF 6800 128mb AGP (385/825) op 16p/6vp
Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB
Hitachi-LG 16x/48x DVD-Rom
Nec ND3520 16x Dual Layer
300 Watt FSP Group
235 Watt Sparkle
Als koeling gebruik ik vier Xilence 120mm Red Wing ventilatoren, een Aerocool GT-1000 met Xilence 92mm ventilator en op de grafische kaart een Artic Cooling Accelero X1. De fan die origineel op de GT-1000 zit zal in het onderste gedeelte van de kast een plek krijgen om de HDD van een beetje luchtverplaatsing te voorzien. Ook komt er misschien boven de fancontroller een karakter LCD met rode backlight, deze zal dan gebruikt worden om temperaturen te monitoren.
Updates
Update 1
Update 2
Update 3
Update 4
Update 5
Update 6
Update 7
Update 8
Update 9
Update 10
Update 11
Update 12
Update 13
Update 14
Update 15
Update 16
Update 17
Update 18 - Eindresultaat Eindresultaat deel 2
Ik hoop dat dit een mooie CiP mag worden. Hebben jullie vragen, op- en aanmerkingen? Ik hoor ze graag.
[ Voor 16% gewijzigd door Godric op 04-09-2007 19:09 ]
Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II