Wow, nu voel ik me toch ook aangesproken

. Zit nog helemaal in de verbouwing en heb ook best wel veel knoppen moeten drukken om uiteindelijk tot een instelling te komen die me een beetje past. Een echte reviewer ben ik ook niet omdat ik veel functies van de TV niet gebruik. Ik heb een
LE40N71B.
ALGEMEEN
In eerste instantie viel me de kwaliteit tegen en vooral het zwart kan me nog steeds niet helemaal bekoren. Ik denk echter dat veel afhangt van de gebruikte kabels, en ik heb mijn DVD speler nu aangesloten met slechts een (low quality) scart kabel. Van de week hoop ik betere kabels in huis te hebben. Niettemin hier alvast mijn bevindigen, die inmiddels al vele malen beter zijn dan de eerste dag! We hebben de TV met name gekocht om DVD's te kijken, en straks naar HDTV.
AANSLUITINGEN
Aan de achterkant vind je de nodige aansluitingen zoals je ziet, een beetje verdiept, zodat ie ook tegen de muur kan hangen. Bij muurmontage schroef je de draaivoet er af en zet een meegeleverd kapje er voor in de plaats. Aan de linkerzijkant, vanaf de voorzijde niet zichtbaar, zit de kaartlezer. Volgens mij wordt dat wel ff foefelen als ie tegen de muur hangt om het juiste gat te vinden. Links vind je ook de USB en pict-bridge aansluiting. Beide heb ik nog niet gebruikt, en heb ook niet het vermoeden dat ik dat ga doen. Daaronder een S-video en composit aansluiting met geluid voor je camcorder oid, en de hoofdtelefoon aansluiting. Een uitschakelaar zit er niet op, gelukkig, en als je hinder hebt van de blauwe led aan de voorkant als ie uit staat, dan kan je die via het menu uischakelen. Dan is het ook net of ie uit is.
TV
Aan de rechterzijkant vind je de bediening van de TV. Dat brengt me gelijk bij de beoordeling van de tuner die ik niet kan geven. Ik heb geen kabelaansluiting (buitengebied) en ook geen antenne op het dak. TV kijk ik via de satelliet, en dan ook nog maar weinig. De kwaliteit van de satelliet (TV) beelden is heel erg afhankelijk van het kanaal. Op sommige kanalen wordt veel meer compressie toegepast dan op andere, waardoor ook de kwaliteit navenant is. Hier wordt de kwaliteit van de TV wel duidelijk zichtbaar, want hij verbergt NIETS. Shit in is shit out, zogezegd. De kwaliteit van enkele duitse zenders (16 x 9) is zeer behoorlijk te noemen. Een mooi gezicht, zo'n beeldvullende documantaire. Aanpassing van het beeld gaat niet automatisch, en je moet af en toe een keer of 5 de beeld knop indrukken voor je de juiste instelling hebt. Ik had daarvoor liever 5 aparte knoppen op de AB gehad. Misschien dat de Auto-Breed instelling werkt op TV, maar in ieder geval niet in combinatie met mijn satelliet ontvanger. Iemand anders ervaring?
DVD
Afhankelijk van het origineel vind ik de donkere partijen helemaal dichtslibben. Je ziet daar slechts weinig detail in. Opschroeven van de helderheid maakt de details beter zichtbaar maar dan heb je geen zwart meer maar grijs. Ik ben benieuwd of dit verbetert met een andere scart kabel. In het menu kun je ook een zogenaamde spaarstand instellen. Dan gaat het backlight minder fel branden en wordt het zwart gelijk stukken beter (heb 'm op medium staan (eehh, in een ander menu dan die hieronder)).

Overigens gaat van de week de bestelling er uit voor onze nieuwe HTPC. Als de onderdelen daarvan binnen zijn en deze geassembleerd is, kunnen we eindelijk 720P en 1080i signalen (echte HD content) aanbieden aan de TV. Ik ben zeer benieuwd hoe dat er uit zal zien.
KIJKHOEK
Bij een donker beeld zie je duidelijk de achtergrondverlichting, die met name in de hoeken nadrukkelijker aanweig is. Het beste beeld heb je echt alleen maar midden voor het scherm. Als je er schuin voor zit zie je (bij mij althans) dat het beeld aan de zijkant grijzer is dan in het midden, vooral bij donkere beelden valt dat op. Ik vond ook het pixelraster nogal typisch...
TELETEXT
Text is duidelijk en hij heeft veel geheugen. Echter geen medium voor mij, als ik wat weten wil vind ik het sneller op internet. Leuk is wel dat je half TV, half teletext kan doen.
MENU
Zoals gezegd heb ik behoorlijk wat zitten drukken op de knoppen voor ik uiteindelijke de voor mij beste instelling had. Voor iedere basiskleur (RGB) kun je namelijk nog eens in een apart menu de contrast en helderheid instellen. De meeste bijzondere instellingen heb ik uit staan (kleurruimte, digitaal ruisfilter).
GELUID
Hier zit maar één goeie instelling op, en dat is
UIT. Het lijkt erop alsof Philip Freriks door een telefoon praat. Mijn mono tv-tje op de slaapkamer van 15 jaar oud geeft nog beter geluid. Ik denk dat geen enkele LCD-TV goed geluid kan voortbrengen omdat er simpelweg geen klankkast is. Overigens wordt de doorzichtige plexiglas strip aan de onderzijde gebruikt om het geluid naar voren te weerkaatsen.
WISELINK
Als je een card in de reader hebt gedrukt en Wiselink hebt gestart (via het menu, want dat start helaas niet automatisch op). Kun je met de AB folders openen op de kaart. Als je bij plaatjes aangekomen bent geeft ie die als thumbnail weer. Wil je het plaatje volledig zien, dan druk je op de enter knop, maar dan wordt het plaatje langs beide zijden beeldvullend gemaakt en ben je de hoogte breedte verhouding kwijt. Ook als je op de play/pause knop te drukt is dit zo. Om een correct beeld te krijgen moet je eerst op info drukken en dan view in het menu selecteren. Pas dan heb je de juiste beeldverhouding. Onnodig lijkt me, maar dat zal wel een keer met een software update gewijzigd worden. Overigens kun je ook kiezen voor een slideshow, waarbij de de beeldwisselsnelheid in kan stellen en je kan tijdens het kijken een mp3 afspelen die in dezelfde folder staat. Ook kun je inzoomen, printen, copieren en deleten.
RESUME
MIN-PUNTEN:
- geen zwart maar grijs (is bij alle LCD's zo)
- weinig detaillering in donkere delen
- brak geluid
PLUS-PUNTEN
+ zeer mooie kleuren
+ instelmogelijkheden
Als ik uiteindelijk alles naar wens heb geinstalleerd, zal ik nog eens een hernieuwde review geven. Overigens wil ik mijn LCD over een tijdje een keer laten calibreren, zodat ik tenminste zeker weet dat ie goed ingesteld is.