Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2007 @ 04:15:
[...]
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik haal mijn patches niet van cracks.ws, en patches die door wildvreemden doorgebluetooth worden vertrouw ik ook niet...
En als je illegale software op je Symbian toestel draait vraag je er wat mij betreft gewoon om, die extra kosten voor het bellen/sms'en naar dure russische betaalnummers zijn dan je verdiende loon.
En wederom, omdat het virus niks in je ROM kan uitspoken is elk AV programma nutteloos, een simpele hard reset is voldoende om alles wat niet op je telefoon thuishoort eraf te gooien.
Geen virusscanner voor nodig.
Mijn uitspraak over "voor zover" sloeg trouwens op het feit dat 99% van de Symbian virussen zogenaamde "proof of concept" programmatuur is, en nooit in het wild zal komen.
Toch maken de AV fabrikanten er reclame mee dat deze virussen gedetecteerd worden.
Zegt al genoeg imo.

Onderstaande is het laatste wat ik er over kwijt wil, want deze discussie is zinloos aan het worden...
Het is allemaal je goed recht, maar ik deel een andere mening en ik denk met mij vele anderen.
Persoonlijk vind ik wel dat je ondoordacht redeneert, maar goed wie ben ik om daar over te oordelen, dat laat ik aan het forum over!
Want je zei:
En wederom, omdat het virus niks in je ROM kan uitspoken is elk AV programma nutteloos, een simpele hard reset is voldoende om alles wat niet op je telefoon thuishoort eraf te gooien.
Geen virusscanner voor nodig.
Ja leuk... maar dan is het leed al geschiedt bovendien ben je de rest van je data dan ook kwijt, of wou je daarna even een backupje terugzetten
Bovendien geldt dat
alleen voor de software die je in het RAM van je telefoon hebt staan en toch echt niet voor iets wat je op je SD-Kaart hebt geïnstalleerd, al dan niet als onderdeel van een ander pakketje.
Dus na jouw geweldige harde reset en het wederom installeren/toepassen v/h desbetreffende virus/trojan begint de ellende weer van voor af aan... (want je weet tenslotte niet welk programma de boosdoener was) of heb jij thuis een glazen bol staan
Tevens zei je:
En als je illegale software op je Symbian toestel draait vraag je er wat mij betreft gewoon om, die extra kosten voor het bellen/sms'en naar dure russische betaalnummers zijn dan je verdiende loon.
Ja dat vind jij, maar niet iedereen is een koorknaap, ieder mens is anders
De mensen die alles en nog wat willen uitproberen/installeren (en die doelgroep is heel groot!) delen die mening echt niet!
Bovendien zit het niet alleen in illegale toepassingen...
Wat dacht je van een freeware progje welke opzich een handige toepassing lijkt te zijn, dus die veel gedownload/geïnstalleerd wordt met als toetje iets extra's!
Of een simpele keylogger die om de zoveel tijd een mailtje geeft als jij ligt te slapen, kan al voldoende zijn!
En dan de (zogenaamde) patch, even op het internet zetten en men trapt er al in, jij natuurlijk niet, want jij hebt tenslotte die glazen bol thuis staan, maar andere waarschijnlijk wel.
Vooral mensen met bug-gevoelige telefoontjes (elke pda/telefoon dus;)) die de bug eindelijk opgelost willen zien omdat de fabrikant geen gehoor geeft... zijn hier natuurlijk gevoelig voor!
Zoals jij wellicht weet, maar voor de mensen die het nog niet weten, dit is gistereren nog gebeurd:
Welliswaar voor de PC, die doelgroep is natuurlijk groter/aantrekkelijker, maar de
manier waarop je zoiets binnenhaalt kan ook op je telefoontje gebeuren... de mensen met internet op hun toestelletje dan natuurlijk, voordat je hier weer commentaar op gaat geven

[
b]Valse Microsoft-patch blijkt trojan[/b]
Maar...
-zolang mijn telefoontje online via het internet is te voorzien van een nieuwe firmware, welke toch echt in een gedeelte v/h (flash)rom wordt geschreven en bij sommige toestellen ook al via OTA (Over The Air);
-zolang mijn telefoontje via VNC mijn pc's aan de andere kant v/d wereld kan bedienen;
-zolang mijn telefoontje via Telnet en SSH1/SSH2 toegang kan krijgen tot mijn router & netwerken;
-zolang mijn telefoontje mijn bankzaken regelt via internetbankieren;
-zolang men via Bluetooth een telefoon van anderen kan benaderen;
-zolang telefoontjes steeds meer op pc's gaan lijken...
enz.
Is er mijn inziens héél véél mogelijk, voor kwaadwillenden
Dus of het allemaal nuttig is om een anti-virus/anti-spam/firewalletje te gebruiken op je telefoon zal de toekomst uit moeten wijzen en moet iedereen maar voor zich zelf beslissen.
De gebruiker zelf tenslotte
is altijd de zwakste schakel, dat ben ik wel volkomen met je eens
Nog even voor de liefhebbers om mee te spelen:
Super BT Hack
Ze moeten natuurlijk wel even toegang geven maar daar moet je een beetje inventief voor zijn
/Lees de berichtjes van anderen
/Lees de contacten van anderen
/Verander zijn profiel
/Verander zijn volume.
/Speel zijn ringtone af (ook al staat het geluid uit!)
/Speel muziekbestandjes af
/Reset zijn telefoon
/Schakel zijn telefoon uit
/Voer een Harde Reset uit
Enz.
Als hulpmiddeltjes onderstaande en je logische verstand...
BlueRadar &
Nokia Sensor