Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:29:
Maar waar ik me toch wel het meeste zorgen om maak, is mijn niveau. Ik heb dus helemaal geen vooropleiding in die trant.
Dark Blue, jij bent toendertijd dus toegelaten? Heb jij je werk nog wat je op de toelating hebt laten zien, of werk wat je bij het voorbereidend jaar hebt gemaakt? Zo ja, zou je wat kunnen laten zien?
@Tjeemp: Ik geef je helemaal gelijk dat kunstacademiedocenten echt heel zweverige opdrachten kunnen geven: een aanzetje. Ze geven je geen lijntjes waarbinnen je moet kleuren, ze geven je een eindeloos stuk materiaal. En wat je maakt is nooit 'goed' of 'fout' maar zij kijken naar de ontwikkeling die jij hebt gemaakt, welke stappen jij maakt om van je vorige idee tot je nieuwe idee te komen. Als ze denken dat je te beperkte stapjes neemt, zeggen ze daar wat van; als je te wilde sprongen maakt, zeggen ze daar ook wat van. Maar ze zeggen nooit wat je dan precies wel moet maken, en dat is ook wel logisch.
Als ze een groep van ca. 15 studenten veel aan banden leggen, is de kans groot dat 90% hetzelfde maakt en dat slechts enkele brutalen of andersdenkenden eruit springen. Hoe minder banden, hoe groter de kans is dat iedereen er een eigen interpretatie aan geeft. Kans groter dat je hele verschillende, maar ook hele originele dingen krijgt. Zo gaan ze dus ongeveer te werk.
Consequentie na een paar maanden is dat slimme studenten weten in te spelen op de gedachtengang van de docenten. Dat doen ze niet bewust: ze voelen de richting die de docent op wil, gewoon aan. Dat kan je talent noemen. Zo krijg je langzaam onderscheid in de klassen. En zo scheiden de docenten na 1 jaar het kaf van het koren. Nu is de vraag of je dus moet maken wat de docent graag ziet. Ik vond én vind van niet, maar waarschijnlijk kun je het beste doen alsof. Dat kost wel enorm veel energie. Daarom zei ik: laat je een beetje kneden, dus voel ze aan en maak iets wat zij graag zien. Maar hou je doel in je achterhoofd. Als zij je doel zien willen ze je best steunen om daar te komen, maar je moet bereid zijn ook naar hen te luisteren. En die 'tweeledigheid' is soms heel moeilijk.
Afijn. Ik ben naar alle kunstacademies toegegaan met een grote A2 map vol tekeningen, van de middelbare school tot aan toen. Ze waren gek op schetsprocessen: dus als je wat moet opsparen, koop dan bij de Slegte een lege dummie en ga daar elke dag wat dingetjes in tekenen. Beperk je vooral niet tot tekst wát je wil tekenen: teken het. Teken werkwoorden, dingen zoals jij ze ziet. Wat is bijv. de vorm van 'swingen'? Vinden ze prachtig, als ze even in je hoofd kunnen kijken.
Ook ander materiaal zoals fotografie, filmpjes, maquettes en originele vouwsels vinden ze geweldig. Als het ver reizen is, overweeg dan of je grote dingen wel mee moet nemen. Fotografeer ze anders thuis op een mooie plaats en neem ze als grote (A4 afdrukken) mee naar de toelating.
Ga er vanuit dat je _geen_ computer tot je beschikking hebt, en zo wel, dat je filmpjes nooit werken! (murphys law). Laat je werk niet op een computer zien tenzij dat noodzakelijk is: filmpjes, animaties. De rest print je uit, zo groot mogelijk!
Zorg ook dat je weet wat je tijdens je toelating wil laten zien. In Den Haag kreeg ik 1 behangtafel die voor een uur van mij was, en waar al mijn werk op mocht. In Enschede daarentegen moest ik een opdracht doen en werd ik snel even naar buiten gevraagd: hup, map pakken, alles in de gang uitspreiden (iedereen moet eromheen stappen), je kopstukken laten zien en weer inpakken. Pfff. Maar wel toegelaten
In Arnhem moest je ook een opdracht maken en daarna nodigden ze je uit voor een gesprek aan een grote tafel. De tijd is kort, dus weet goed wat je wil laten zien! Als je twijfelt en dingen niet uit je map haalt, kijken ze je scheef aan: "als je het ons niet wil laten zien, waarom heb je het dan thuis ingepakt?" Laat niet teveel zien, niet te weinig. Niks is zo dodelijk als de tafel van zo'n commissie overladen met frutsels. Maar ook niets is zo irriterend voor hen als jij vliegensvlug tekeningen voor hun neus laat flitsen en zij verliezen de grip erop. Bereid het tonen van je portfolio dus voor als je een presentatie zou doen:
Schat je tijd in, bedenk wat je inleiding, je 'smashing items' zijn en wat je slot is. Tussendoor stellen ze je vragen, dus calculeer dat in.
Nou, succes
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs