[RashMatash]
Anoniem: 218468
Maar goed, mijn post gaat uiteraard stiekem even over mezelf. Ik heb me nooit echt serieus bezig gehouden met tekenen. Vond het wel altijd leuk, maar ik ergerde me ontzettend wanneer het niet lukte en dan kapte ik meestal weer. Ik wil nu eigenlijk toch eens echt leren het goed te doen zodat ik af en toe op verveelmomenten wat kan krabbelen.
Ter indicatie van 'waar ik op dit moment zit' :

Graag zou ik van de "pro's" hier wat tips krijgen. Wat bijvoorbeeld aan bovenstaande niet goed is, hoe dat beter aan te pakken etc. Daarnaast zou ik ook graag willen leren schetsen. Klinkt misschien vaag maar ik heb een aantal van die schetsachtige tekeningen hier gezien bijvoorbeeld van mensen in het park. Ziet er heel apart uit. Hoe leer je zoiets? Alvast bedankt
Er is bij mij ook een tijd geweest dat ik veel zo tekende. De tip die ik kreeg om verder te komen was om 'vrijer' te tekenen. Klinkt misschien wat vaag, maar betekent eigenlijk dat je eerst heel grof met een idee begint en vanuit een zeer grove schets verder werkt.
Dat zorgt er ook voor dat je betere verhoudingen in je werk krijgt.
En verder is het vrij simpel: Heeeeeeel veel proberen en krabbeltjes tekenen. En wat ik zelf nog wel eens motiverend vind is het kijken naar mensen die nog op een (veel) beter niveau qua tekenen zitten. (www.deviantart.com is daarvoor een goede)
Hoop dat je er iets aan hebt.
Misschien heb je ook wat aan deze site? Veel anatomie references http://www.fineart.sk/ (nfsw)Anoniem: 51543 schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:59:
@XangadiX
Ja ze staat een beetje ongelukkiglijkt wel een oude vrouw.
@krvabo
Thanks! hier zocht ik naar
Na wat meer zoeken heb ik misschien nog wat gevonden, voor de mensen die net als mij wat hulp met het menselijk lichaam hebben.
http://ratcreature.livejournal.com/175099.html
Bedankt voor de comments, hier heb ik tenminste wat aan
http://hawvie.deviantart.com/
Anoniem: 218468
Mja ogen en mond zijn over het algemeen vooral een ramp voor mij. Neem aan dat dat voor alle beginners wel geldt.... Zijn er bepaalde technieken daarvoor? En hoe zit het wanneer je een foto natekend? Aangezien elk oog anders is enzo, in hoeverre zijn die technieken dan toepasbaar?
Anoniem: 196913
Heb net een compressor met airbrush en verf besteld en dat doet pijn kan ik je vertellen. Als ik enig werk van een beetje niveau kan produceren dan zal ik het hier posten.
p.s. Sir Henro, heb je geen vakantie meer?
GTA VI - All aboard the hype train!!
Anoniem: 141965
Anoniem: 123349
Van horen zeggen is a5 aan de kleine kant en met zo'n resolutie lijkt het mij persoonlijk nog vervelender. Heb zelf al eens met een a5 tablet " gekloot" maar vond dit behoorlijk klein.
Hier weer een tekening van mij. Don't know of het leuk/mooi gevonden wordt dus ben wel benieuwt of jullie het wat vinden

//edit
Ik ben gisteren begonnen met een tekening van Alizee op drawball.com
*update

Het is veel werk maar wel erg leuk
[ Voor 50% gewijzigd door Sir_Hendro op 30-07-2008 18:00 ]

Aangezien ik altijd nog een keer een tablet wilde kopen laatst toch maar besloten er een aan te schaffen. Sinds gisteren de Wacom Intuos3 A5 Wide Special Edition. Met een airbrush! Alleen weet ik nog niet wat ik daar nu precies mee kan. Nog nooit eerder een tablet aangeraakt, maar hij is in ieder geval erg mooi

Gebaseerd op een karakter uit Waking Life, alleen het gezicht wat meer details gegeven.
Ik dacht trouwens maar gelijk een wide tablet te kopen. Zijn niet echt prijzen om er later nog maar een te kopen als een normale A5 te klein blijkt. Ik werk met een 20.1" (1680x1050) maar ik heb het effectieve gedeelte toch maar ingesteld op zo'n 2/3 en gecentreerd. Om helemaal naar de hoeken te moeten steeds waren me toch wat te grote bewegingen
Anoniem: 262517
Beetje van mijn werk:
http://i325.photobucket.c...hop%20Art/Wasteland-1.jpg
Enkel een linkje want bestandje is te groot
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 262517 op 04-08-2008 16:42 ]
Ik wil ook een tablet aanschaffen. Ik werk dus op een 24 inch beeldscherm. Heeft een 'wide' versie dan echt voordelen in mijn geval? Of bereik je met instellingen op een nieuwe wide versie hetzelfde?Serenity schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 17:27:
Sinds een tijdje weer wat aan 't tekenen. Maar het lukt me nogsteeds niet om fatsoenlijke schaduwen te maken bij bijvoorbeeld gezichten. Waarschijnlijk heb ik gewoon te weinig geduld om het op papier netjes op te bouwen. Ook ben ik altijd bang dat als ik een aardig eind op weg ben alles weer verpest wordt... dus ik was steeds meer naar digital art aan 't kijken.
Aangezien ik altijd nog een keer een tablet wilde kopen laatst toch maar besloten er een aan te schaffen. Sinds gisteren de Wacom Intuos3 A5 Wide Special Edition. Met een airbrush! Alleen weet ik nog niet wat ik daar nu precies mee kan. Nog nooit eerder een tablet aangeraakt, maar hij is in ieder geval erg mooi. Vooral in het begin was het enorm wennen, maar na een halve dag prutsen begint het wel wat beter te gaan.
[afbeelding]
Gebaseerd op een karakter uit Waking Life, alleen het gezicht wat meer details gegeven.
Ik dacht trouwens maar gelijk een wide tablet te kopen. Zijn niet echt prijzen om er later nog maar een te kopen als een normale A5 te klein blijkt. Ik werk met een 20.1" (1680x1050) maar ik heb het effectieve gedeelte toch maar ingesteld op zo'n 2/3 en gecentreerd. Om helemaal naar de hoeken te moeten steeds waren me toch wat te grote bewegingen. Maar waarschijnlijk wel handig voor meerdere beeldschermen een keer..
Is prima, een a5 lijkt klein maar is ruim voldoende om lekker mee te kunnen werken. Hou er wel rekening mee dat je bij een breedbeeld beter ook een 'breedbeeld' wacom gebruiken.Anoniem: 141965 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 16:50:
Ik ben van plan een Wacom tablet te kopen. Ik wil dit gebruiken voor wat webdesign en om wat te tekenen. Puur als hobby en dus niet profesioneel. Is een Bamboo Fun Medium A5 voor dit doeleinde genoeg wanneer je werkt met een 24 inch monitor op een resolutie van 1920x1200?
Kort samengevat. Beeldscherm en tablot stem je op elkaar af en in dat geval heeft een zelfde verhouding in mijn ogen meer nut. A4 A5 of A6? ik heb nu A4 en heb A6 gehad. A6 vind ik te klein, A5 weet ik niet, A4 vink prima.
Hoop dat je hier iets aan hebt, ga anders bij iemand testen die je kent die zon ding al heeft.
Oke duidelijk! Testen zal lastig gaan, ken alleen iemand met een a6 tablet. Maar ik heb zo een vermoeden dat ik met A5 goed uit te voeten zal komen en blijven als beginnenerAnoniem: 196913 schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 01:04:
Een wide version houd in dat je tablot meer breder is dan hoog in verhouding met niet wide tablots. Uiteindelijk wil je 1 op 1 tekenen dus pas je in de instellingen aan dat de verhouding van het tablot-gebruik aangepast word op je beeldschermverhouding. Op het moment dat je een wide beeldscherm hebt dan is het nuttig een wide tablot te nemen omdat je dan geen loss hebt in nuttig oppervlakte. Ik heb een normal tablot en tegenwoordig een wide beeldscherm. Dit houd niks anders in dan dat ik een stuk van mn tablot niet gebruik omdat mn lijnen in 45 graden anders 60 graden zouden zijn ofzo. Niet dat het veel uitmaakt met mn A4.
Kort samengevat. Beeldscherm en tablot stem je op elkaar af en in dat geval heeft een zelfde verhouding in mijn ogen meer nut. A4 A5 of A6? ik heb nu A4 en heb A6 gehad. A6 vind ik te klein, A5 weet ik niet, A4 vink prima.
Hoop dat je hier iets aan hebt, ga anders bij iemand testen die je kent die zon ding al heeft.
@Berk: ik weet dat ze in Brabant en Limburg soms vreemde benamingen hebben voor bepaalde dingen, maar noemen ze een tablet daar serieus echt een "tablot"?
Dat zit wel Schnorr.
Hier:
welke wacom
intuos vs graphire
[ Voor 32% gewijzigd door rashmatash op 05-08-2008 17:29 ]
[RashMatash]
Pfff hang jij ff de mod uitrashmatash schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:23:
Dudes, ik wil niet de mod uithangen hoor, maar heeft dat eindeloze "welke wacom tablet" vraag-en-antwoord niet een eigen topic here ergens? Volgens mij is dit topic meer voor 't posten van tekeningen enzo...
Hier:
welke wacom
intuos vs graphire

Nee grapje hoor, ik vind dat je een heel goed punt maakt. Misschien moet er gewoon maar eens een Wacom-faq komen?
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
* RobIII noteert: DB is een Wacom-FAQ aan 't schrijven. Wanneer kan ik 'm ongeveer verwachten voor peer-review?Dark Blue schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:31:
Nee grapje hoor, ik vind dat je een heel goed punt maakt. Misschien moet er gewoon maar eens een Wacom-faq komen?
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Dat zit wel Schnorr.
Haha, een Wacom-faq op mijn naam.RobIII schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:32:
[...]
* RobIII noteert: DB is een Wacom-FAQ aan 't schrijven. Wanneer kan ik 'm ongeveer verwachten voor peer-review?
'A6 Ought to Be Enough for Everybody'.
Nee, laat iemand anders die faq maar schrijven
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
* Clay zweert bij de a5 wide. 1 widescreen kan mss nog zonder, maar zodra je met 2 (of meer) schermen zit wordt het echt een must; met een A6'je krijg je dan gewoon krampStukfruit schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 04:16:
A5 lukt het wel mee hoorzelfs op een widescreen gaat dat nog redelijk, al denk ik dat een widescreen tablet wel lekkerder is idd.
offtopic:
@Berk: ik weet dat ze in Brabant en Limburg soms vreemde benamingen hebben voor bepaalde dingen, maar noemen ze een tablet daar serieus echt een "tablot"?
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
oh ja.. en voor geinteresseerde, vorige week airbrush set binnengekregen. bijstaande link is mn eerste custom projectje.
http://www.airbrushforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1219
[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 196913 op 08-08-2008 20:49 ]
Misschien moet er van het Wacom topic een sticky gemaakt worden... of een nieuwe beginnen met als start-post een soort FAQ, maar waar ook gediscussieerd kan worden? Zodat alle problemen, vragen en discussies eens bij elkaar komen.RobIII schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 17:32:
[...]
* RobIII noteert: DB is een Wacom-FAQ aan 't schrijven. Wanneer kan ik 'm ongeveer verwachten voor peer-review?
Kan er niet iemand van Wacom benaderd worden om een FAQ te schrijven?! Die zal beter weten welk model voor welke gebruiker beter geschikt is. Gewoon maar een ideetje
Ik bedoel, voor hen is dat ook best handig, het zorgt toch voor verkoop.
2) Als je een beetje 'n breed perspectief wil hebben kun je wel eens gaan kijken naar de Wacom aankopen in de Pricewatch... Als we daar eens wat artikelen en user reviews van bij elkaar scharrelen, krijgen we misschien al een redelijk beeld van de Wacoms die er zijn?
3) repeat from step 1
Eva Mendez?Anoniem: 196913 schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 22:33:
Hier even m'n laatste werkjes, allemaal verschillende stijl, maar ben wa aan t proberen en wachten op mn airbrush!
[afbeelding]
Als dit een reactie was op mijn bericht... Die was niet gepost in de veronderstelling dat jij hem zou schrijven. So don't worry.Dark Blue schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 16:50:
1) Nou, zoals ik al zei, daar lijk ik me niet de geschikte persoon voor....
2) Als je een beetje 'n breed perspectief wil hebben kun je wel eens gaan kijken naar de Wacom aankopen in de Pricewatch... Als we daar eens wat artikelen en user reviews van bij elkaar scharrelen, krijgen we misschien al een redelijk beeld van de Wacoms die er zijn?
3) repeat from step 1
Doe ik ook niet hoorTjeemp schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 22:07:
[...]
Als dit een reactie was op mijn bericht... Die was niet gepost in de veronderstelling dat jij hem zou schrijven. So don't worry.

Bijna af

Je kan wel zien wie t voor moet stellen neem ik aan. Lang niet zoals ik m eigenlijk wilde maken maarja..
Als ik dan toch een puntje van kritiek mag geven: de hand. De vingers zijn opzich goed, maar ze lijken bijna gekloond. Het is allemaal een beetje recht en ook wat klein.
De proporties zijn oke, het enigste wat je moet doen is wat zekerder zijn met het trekken van je buitenlijnen, op dit moment zijn ze erg trillerig.. Ik neem aan dat het een schets is, maar anders: probeer eens te denken in rondingen, je hebt nu een heel erg "harde" buiten-belijning terwijl de binnenkant redelijk zacht is qua schaduwen.Killzone schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:11:
[afbeelding]
Testje met m'n nieuwe Wacom. Achtergrond is puur ter opvulling.
Hij staat scheef, dus dat moet ik nog even rechttrekken...
Het scheve vind ik wel wat hebben, geeft iets van een beweging mee aan de tekening. (alsof ze net naar iemand toedraait o.i.d.)
Good judgement comes from experience, and often experience comes from bad judgement.

Niet helemaal tevreden nog.. Handen zijn wazig, haar ziet er vreemd uit (vooral de staart). En ook de uil mag wel opnieuw
Commentaar is altijd welkom
Aan gebrek aan inspiratie moet het trouwens mezelf aan het werk voorstellen
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Verder ziet het er geinig uit.. Schoenen zijn nog wat plat, en zoals je zei, de handen.
maar hebben dit soort figuurtjes over het algemeen niet 4 vingers, dan zien ze er niet zo gek uit.
Je hebt dit poppetje nu op papier staan, en op bepaalde punten lijkt hij plat te blijven. Dat komt omdat de lijnen voor je gevoel net de verkeerde kant op lopen om de illusie van een figuurtje met volume te wekken. Anatomietekenen is echt een goede basis, ook voor van die Japanse stijlen. Die zouden niets zijn zonder een goede 'kloppende' fundering.
Je zou deze tekening kunnen overtrekken (of iets groter, werkt wel) en dan overal alle ledematen in gaan vullen met bonen. In elk onderdeel zet je een langer of korter bolletje. Je kunt dat bijvoorbeeld met paars potlood doen. Je tekent daarna met zwart, aan de hand van die bolletjes, je persoontje opnieuw eroverheen. Als je het dan fotografeert en je filtert met PS de paarse lijnen eruit, hou je een redelijk netjes poppetje over.

Je lijkt dan een beetje op Flipje van Tiel
[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 07-09-2008 18:11 ]

Thanks voor de tip
Ik probeer vaak wel zo te beginnen idd, maar op de een of andere manier gebeurt het vaker dat ik dat niet doe
Maar je hebt wel gelijk dat het dan wat realistischer over komt.
Ik zal er eens mee gaan stoeien zo.
Zodra ik weer eens wat produceer komt het hier weer te staan.. eens zien of ik er aan denk om de voortgang te scannen.... dus stap voor stap, misschien dat jullie nog dingen zien die ik beter anders kan doen.
Humankind… be both.
Het is de positie en de richting van de snavel. Ik had er ook een pijl van kunnen maken zeg maar.
Vooral die vingertjes waar je zei moeite mee te hebben zijn heel gemakkelijk te doen met 'bonen'. Ik zit even te bedenken; Mickey Mouse en Rayman hebben ook van die koddige handjes. Zulke worstvingertjes heb je voor Chibi natuurlijk niet nodig. Maar je zou het effect eerst flink moeten overdrijven, dan krijg je opeens een 'aha erlebnis' van wat je doet. En dan verminder je het effect langzaamaan weer totdat je normale vormen tekent.

Let op de handjes!

Let niet op de url
Ik bedoel, uiteindelijk word zo'n plaatje max 2000 bij 2000 px bijv. heeft het tekenen dan nog wel nut op zo'n hoge resolutie? (het word behoorlijk verkleind, valt al je detail weg?) of houd iedereen in het hoofd, hier wil ik een poster van kunnen afdrukken?
En hoe begin je nu te tekenen met zoveel pixels? ik raak echt het overzicht kwijt. Als je op een A4 tekent met potllood... dan kun je zo zien hoe groot iets moet zijn. Maar in Photosop, met 10.000px euh? help mij.
Op welke resolutie tekenen jullie? en hoe los je mijn probleem op? eerst alles erg ruw schetsen? en in hoeveel lagen ga je werken? voor elk ding een laag?
men wat een berg vragen opeens
Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie
Het meeste is een kwestie van persoonlijke voorkeur.JuliettPapa schreef op maandag 08 september 2008 @ 12:45:
Vraagje voor de tekenaars. Waarom tekenen veel mensen op een super hoge resolutie? Ja, om detail erin te stoppen. Maar ik heb het over een resolutie van 10.000px bij 10.000px ofzo. Bestanden die letterlijk in de honderden mb's lopen. Waarom?
Ik bedoel, uiteindelijk word zo'n plaatje max 2000 bij 2000 px bijv. heeft het tekenen dan nog wel nut op zo'n hoge resolutie? (het word behoorlijk verkleind, valt al je detail weg?) of houd iedereen in het hoofd, hier wil ik een poster van kunnen afdrukken?
En hoe begin je nu te tekenen met zoveel pixels? ik raak echt het overzicht kwijt. Als je op een A4 tekent met potllood... dan kun je zo zien hoe groot iets moet zijn. Maar in Photosop, met 10.000px euh? help mij.
Op welke resolutie tekenen jullie? en hoe los je mijn probleem op? eerst alles erg ruw schetsen? en in hoeveel lagen ga je werken? voor elk ding een laag?
men wat een berg vragen opeens
Ik werk meestal op 2x de resolutie waarvan ik denk dat ik die uiteindelijk nodig ga hebben, en pas dat eventueel aan als ik bezig ben. Je wilt iig voorkomen dat blijkt dat je een te lage resolutie had, en dat je dingen opnieuw moet gaan doen. Je kunt altijd detail weghalen, erbij stoppen is veel meer werk.
Een te hoge resolutie kan idd niet prettig werken, als je systeem het niet helemaal aan kan met name. Voor het werken zelf maakt het meestal niet veel uit. Je kunt in- en uitzoomen en tools zijn te resizen.
Persoonlijk schets ik alles het liefst eerst op papier. In 9 van de 10 gevallen heb ik het al op papier omdat daar het idee op ontstaan is. Dat scan ik, en daar werk ik overheen. Meestal zie ik het ook wel als iemand niet begonnen is met een schets op papier. In de meeste gevallen zie je dat de lijnen dan niet los genoeg zijn, ondanks dat er gebruik wordt gemaakt van een tekentablet. Ook is de neiging om te snel in detail te werken erg groot, waardoor meestal de compositie te weinig aandacht krijgt. Dat is vrij goed te voorkomen door eerst een schetsje te maken.
Lagen is echt heel persoonlijk. De één werkt met max 3 of 4 lagen, de ander maakt voor elk wissewasje een nieuwe laag aan.
Het enige wat ik in de tekening niet echt vind kloppen is het haar.. Haar hoofd lijkt nu wat.. apart. Ik zou ook niet weten hoe je het zou kunnen oplossen. Ik denk dat voornamelijk die punten het probleem zijn
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Verder kun je, als je niet ziet wat er niet klopt, altijd een tekening spiegelen na afloop. Dan zie je opeens de scheve dingen waar je tijdens het tekenen zo blind voor bent geraakt!
Maar, rasmatash, chapeau en have that bagel.
Zelf kies ik de kleuren tussenin alleen dan hou je randjes van de ene kleur bovenop de andere. Dat wordt niet echt mooi.
[ Voor 5% gewijzigd door HawVer op 11-09-2008 16:43 ]
HawVer Je kunt soft brushes gebruiken met een lagere intensiteit, dus niet op 100%. Dan kun je de kleuren mixen door de kleuren in de beurt van de randjes te selecteren om mee te verfen. Het is nog makkelijker als je je tekening in zwart/wit maakt en daarna inkleurt met brush mode op color. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben
[RashMatash]
Zeker duidelijk.. Bedankt, dat ga ik uit proberen.rashmatash schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:52:
HawVer Je kunt soft brushes gebruiken met een lagere intensiteit, dus niet op 100%. Dan kun je de kleuren mixen door de kleuren in de beuurt van de randjes te selecteren om mee te verfen. Het is nog makkelijker als je je tekening in zwart/wit maakt en daarna inkleurt met brush mode op color. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben
Ziet er meteen beter uit, kleuren ook goed gekozen
Ik neem aan dat het een kimono is dat ze 'aanheeft'?
[RashMatash]
Mooi manrashmatash schreef op donderdag 11 september 2008 @ 21:00:
Nu in Technicolor:
[afbeelding]
Ik haat mijn laptopscherm! Als ik mijn hoofd maar een paar cm beweeg zien de kleuren er opeens anders uit. bleh.
Geef Giro 3141 opdat ik een fatsoenlijk beeldscherm kan kopen.
De linker borst lijkt alleen nu (te) groot. Iets wat minder goed te zien was op de andere tekening.
Wie gaat trouwens het nieuwe deel openen? als er niemand het kan/wil doen... wil ik het wel doen... maar dat is als niemand anders zich geroepen voelt.
Stoer; Marduq

M'n zusje heeft een schets gemaakt, aan de hand van een tekening in een boek ofzo.. en vroeg of ik hem wilde inkleuren.
Dus ik heb de schets gescant, en ben verder digitaal verder gegaan, line art en kleuren. Heb wel veel met de compositie gekloot en hier en daar wat aanpassingen gemaakt.
C&C is welkom
Humankind… be both.

Hier ben ik op het moment mee bezig. De bovenste twee tekeningen maakte ik een week of 2 geleden, de twee onderste heb ik vandaag gemaakt als huiswerk. Opdracht was om op twee vellen een onderzoek naar de vorm gan een stanleymes te doen. Markergebruik was nog niet nodig, maar ik vond het wel leuk. Ben nu vier weken met het vak handtekenen bezig en vind het wel goed gaan.
Betekent dit dat ik hier geen werk mag plaatsen wat ik met mijn Genius-Tablet teken?

Een Wacom is een beetje de verzamelnaam voor dat soort tablets... zoals een Labello, Googlen... 7-Up...
[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 28-09-2008 17:09 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Daar ben ik het niet mee eens..zeggen dat Wacom een verzamelnaam is voor tablets Wacom is een begrip. De rest zijn gewoon "tablets"Dark Blue schreef op zondag 28 september 2008 @ 17:08:
Tuurlijk wel!! Waar wacht je nog op!![]()
Een Wacom is een beetje de verzamelnaam voor dat soort tablets... zoals een Labello, Googlen... 7-Up...

ik zal vanavond ook even wat tekeningen plaatsen. Ik moet ze even oploaden met een leuk 600px thumbje erbij!
[edit] ik heb op de zaak nog een tekening staan.. een speedy gedaan in ongeveer 3 kwartier.
Painter X en een Wacom Intuos 3 A5. Daar lig je dan op straat midden in de regen.. je was alleen maar even je hondje aan het uitlaten. Een cyborg bukt over je heen ze vraagt.. come with me. Vraag me niet waar het vandaan kwam.. het zat in mn hoofd en dan moet het er uit

[ Voor 37% gewijzigd door RoyK op 29-09-2008 13:13 ]
die was al ingestaptDark Blue schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:56:
Ja, ik snap niet waar je hondje gebleven is.

[RashMatash]
compositie is brak, . halverwege ging de tekening zelfs fout.. het is best nog leuk geworden als je zag hoe het was.. hehe. Ik zie het ook maar een knalwerk van 45 minuutjes. Die groene vlekjes illustreerde een boom die er nog overheen hing.. lolrashmatash schreef op maandag 29 september 2008 @ 23:13:
Mooie stuk wat kleur, sfeer en belichting betreft. De compositie is alleen lastig te lezen. Je kunt onmogelijk zien dat een robot over je heen gebukt staat. En wat zijn die groene vlekken in de rechter hoek? Nog meer tekeningen?
ik heb nog veel meer tekeningen liggen en lopen. Moet ze even klaar maken om ze hier te posten!
Dat lijkt verdacht veel op de teken opdracht van schoenmaker
Ik ben met hetzelfde bezig atm, maar mijn tekenen skills zijn nog lang niet zo goed
het zou wel erg toevallig zijn als jij ook @ vrijdagmiddag half 2 tot 4 tekenen hebt
www.frees-it.com
Ik vecht met wat problemen. Ik teken de laatste tijd op een laptop met een wacom intuos 3 tablet. Maar het scherm (kleur gebruik donker en licht) is helemaal verkracht. Als ik een tekening dan bekijk op een normaal tft scherm is het veels te donker. In dit geval pakte dat toevallig goed uit. Terwijl op de laptop de tekening mooi overkomt met kleuren zoals bedoeld. Erg link dus!
De tekening is een inzending voor een wedstrijd, thema: "the graveyard". Ik worstel nog een beetje met het mannetje die de trekker moet overhalen.. ga ik vanavond mee verder!
Eind deze maand misschien eindelijk een Cintiq 12" bestellen!
+- 4 werk
Wacom intuos3 A5
Corel Painter X

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 07-10-2008 14:44 ]
Jazeker, werk met lagen. Zeker als je nog niet zo heel erg bekend ben met digitaal tekenen. Maak bijvoorbeeld een laag met schaduwen, een lag met felle kleurtjes voor weerspiegelingen etc. Wat je ook kan doen is bijvoorbeed op 1 laag tekenen, alleen grijs tinten gebruiken.. dus alles tussen zwart en wit.. als je tevreden bent, en je het idee hebt dat je aan inkleuren toe ben maak je een nieuwe laag, zet je op color of een ander gewenst effect en ga je grof inkleuren.. zo krijg je laag voor laag hele toffe tekenignen.HawVer schreef op donderdag 11 september 2008 @ 16:55:
[...]
Zeker duidelijk.. Bedankt, dat ga ik uit proberen.Verder iemand nog meer tips?
sorry voor de late reply!
Wederom mooie sfeer, maar zoals je zelf aangeeft is het net iets te donker. Vooral aan de rechterkant kan ik niet goed zien hoe die man staat. Kwa compositie zou je misschien de tekening iets hoger moeten croppen zodat die pistool wel helemaal in de frame valt. Je zou ook de knieën van de figuur op de grond iets kunnen verlengen. Want nu lijkt 't alsof ie te korte benen heeft. Succes met je wedstrijd.RoyK schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:40:
ik ben bijna klaar met deze tekening, nog een paar kleine dingetjes en dan vind ik het wel weer tijd om het af te ronden. Up to something new!
Ik vecht met wat problemen. Ik teken de laatste tijd op een laptop met een wacom intuos 3 tablet. Maar het scherm (kleur gebruik donker en licht) is helemaal verkracht. Als ik een tekening dan bekijk op een normaal tft scherm is het veels te donker. In dit geval pakte dat toevallig goed uit. Terwijl op de laptop de tekening mooi overkomt met kleuren zoals bedoeld. Erg link dus!
De tekening is een inzending voor een wedstrijd, thema: "the graveyard". Ik worstel nog een beetje met het mannetje die de trekker moet overhalen.. ga ik vanavond mee verder!
Eind deze maand misschien eindelijk een Cintiq 12" bestellen!
+- 4 werk
Wacom intuos3 A5
Corel Painter X
[afbeelding]
En een Cintiq? Rijke stinkerd
[RashMatash]
Volgens mij klopt de constructie van jouw elipsen nog niet helemaal. Ook de perspectief lijnen zijn niet altijd in perspectief (meer evenwijdig dan convergerend), maar goed met beetje oefenen en proberen lukt dat vanzelf wel.Dark Blue schreef op zondag 28 september 2008 @ 16:44:
Moet er niet eens een nieuw topic komen eigenlijk? We zijn al bij 11...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier ben ik op het moment mee bezig. De bovenste twee tekeningen maakte ik een week of 2 geleden, de twee onderste heb ik vandaag gemaakt als huiswerk. Opdracht was om op twee vellen een onderzoek naar de vorm gan een stanleymes te doen. Markergebruik was nog niet nodig, maar ik vond het wel leuk. Ben nu vier weken met het vak handtekenen bezig en vind het wel goed gaan.
Toelichting bij onderste elips, je let eerst op de perspectieflijn door het hart van de cirkel, daar trek je een loodrechte lijn op, en op die lijn licht de grootste diameter van je elips. Ik hoop dat je t snapt en dat ik t niet verkeerd uitleg

Thx voor de feedback. Ik ga er vanavond nog even over buigen. Ik heb er veel positieve reacties op gekregen juist omdat hij zo griezelig donker is. Altijd lastig, donker of licht.. het is een persoonlijke smaak.
Een cintiq... gaaf hoor. Ik spaar er al een tijdje voor.
Ja goed hè! En nee, ik heb niet op vrijdag, maar op woensdag van 12.45 tot 16.00 tekenen. Bij de groep op vrijdag zaten ook werktuigbouwkundigen in, daarom was de groep al vol, zo werd me verteld. Inmiddels is de woensdaggroep ook al uitgegroeid tot +32 personen.Bladeslayer schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 13:13:
@ Darkblue
Dat lijkt verdacht veel op de teken opdracht van schoenmaker![]()
Ik ben met hetzelfde bezig atm, maar mijn tekenen skills zijn nog lang niet zo goed![]()
het zou wel erg toevallig zijn als jij ook @ vrijdagmiddag half 2 tot 4 tekenen hebt![]()
Je legt het goed uit, maar de opdracht was in mijn geval anders. De eerste lessen schetsen we namelijk in isometrisch perspectief. En dan lopen de lijnen wel parallel 'tot in de oneindigheid'. Ons werd beloofd dat we afgelopen week met verdwijnpunten zouden gaan werken maar dit is uitgesteld tot de les van morgenmiddag. En inderdaad, met 2 verdwijnpunten convergeren de lijnen wel en zou die hartlijn ook anders liggen.De Hupie schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:57:
[...]
Volgens mij klopt de constructie van jouw elipsen nog niet helemaal. Ook de perspectief lijnen zijn niet altijd in perspectief (meer evenwijdig dan convergerend), maar goed met beetje oefenen en proberen lukt dat vanzelf wel.
Toelichting bij onderste elips, je let eerst op de perspectieflijn door het hart van de cirkel, daar trek je een loodrechte lijn op, en op die lijn licht de grootste diameter van je elips. Ik hoop dat je t snapt en dat ik t niet verkeerd uitleg.
[afbeelding]
De ellipsen kan ik nog wat aan werken, maar dat gaat elke les beter. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen. Ik heb nu ook een paar keer die eyeballing game gedaan en dat vind ik een leuke oefening! Je ziet dat je een middelpunt van een cirkel of een driehoek toch net niet juist plaatst.
Ik vind het wel een coole tekening, maar zoals eerder gezegd moeten de knieën inderdaad langer... Ook het haar vind ik wat raar vallenRoyK schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:40:
[afbeelding]
Verder is vooral de spade / het gras links erg netjes!
De reden dat je problemen hebt met een laptop (qua kleuren), is simpelweg omdat zo goed als alle laptopschermen zuigen. In laptops zitten TN-schermen, deze zijn notorisch voor hun slechte kleurweergave. Als je iets tekent moet je het ook gewoon met een fatsoenlijk scherm doen (alles anders dan TN, dus: mva, pva, ips, s-ips, p-mva, m-pva). Ik heb dus hier ook een goed scherm, en inderdaad is hij wat donker. Het sfeertje is wel lekker trouwens, die koplampen komen goed uit
Ook in isometrisch perspectief loopt de korte as van de ellips richting het verdwijnpunt van de richting haaks erop, welliswaar is dat verdwijnpunt dan op papier oneindig ver weg en lopen de perspectieflijnen dan allemaal op papier evenwijdig.Dark Blue schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:54:
[...]
Je legt het goed uit, maar de opdracht was in mijn geval anders. De eerste lessen schetsen we namelijk in isometrisch perspectief. En dan lopen de lijnen wel parallel 'tot in de oneindigheid'. Ons werd beloofd dat we afgelopen week met verdwijnpunten zouden gaan werken maar dit is uitgesteld tot de les van morgenmiddag. En inderdaad, met 2 verdwijnpunten convergeren de lijnen wel en zou die hartlijn ook anders liggen.
De ellipsen kan ik nog wat aan werken, maar dat gaat elke les beter. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen. Ik heb nu ook een paar keer die eyeballing game gedaan en dat vind ik een leuke oefening! Je ziet dat je een middelpunt van een cirkel of een driehoek toch net niet juist plaatst.
Betere ellipsen tekenen is echt een kwestie van vellen vol tekenen, en dat ook vaker herhalen. Na 10 vellen zul je het nog niet super goed kunnen. Net als rechte lijnen, dat kun je ook heel goed oefenen door gewoon heel veel vellen vol te tekenen met rechte lijnen. Rechte lijnen zijn natuurlijk wel makkelijker dan ellipsen en rondjes.
Vertrouw me, deze twee vellen zijn lang niet alles wat ik teken.-DG- schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:19:
[...]
Ook in isometrisch perspectief loopt de korte as van de ellips richting het verdwijnpunt van de richting haaks erop, welliswaar is dat verdwijnpunt dan op papier oneindig ver weg en lopen de perspectieflijnen dan allemaal op papier evenwijdig.
Betere ellipsen tekenen is echt een kwestie van vellen vol tekenen, en dat ook vaker herhalen. Na 10 vellen zul je het nog niet super goed kunnen. Net als rechte lijnen, dat kun je ook heel goed oefenen door gewoon heel veel vellen vol te tekenen met rechte lijnen. Rechte lijnen zijn natuurlijk wel makkelijker dan ellipsen en rondjes.
Nee tuurlijk, maar wat ik wil zeggen is dat je ellipsen en cirkels echt kan leren door gewoon meer dan tientallen vellen puur met die dingen vol te tekenen.Dark Blue schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 23:26:
[...]
Vertrouw me, deze twee vellen zijn lang niet alles wat ik teken.
Ik weet het. Maar een 24" pva paneel leg je niet even op je schoot haha. Met de laptop zit ik in ieder geval in de woonkamer op mijn schoot, en leg dan mijn tablet op het toetsenboord. Daarom moet die cintiq er ook gewoon lekker snel komen. Dat was ook het hele idee.. eerst een laptop aankopen met pit, even door sparen en die cintiq er aan hangen. Volgend jaar of eind dit jaar komt er een Eizo 24" voor boven op zolder..krvabo schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:03:
De reden dat je problemen hebt met een laptop (qua kleuren), is simpelweg omdat zo goed als alle laptopschermen zuigen. In laptops zitten TN-schermen, deze zijn notorisch voor hun slechte kleurweergave. Als je iets tekent moet je het ook gewoon met een fatsoenlijk scherm doen (alles anders dan TN, dus: mva, pva, ips, s-ips, p-mva, m-pva). Ik heb dus hier ook een goed scherm, en inderdaad is hij wat donker. Het sfeertje is wel lekker trouwens, die koplampen komen goed uit
Klopt. Zo hebben we vroeger op school ook netjes schoolschrift leren schrijven-DG- schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 00:00:
[...]
Nee tuurlijk, maar wat ik wil zeggen is dat je ellipsen en cirkels echt kan leren door gewoon meer dan tientallen vellen puur met die dingen vol te tekenen.Heeft mij ook veel tijd gekost en ik kan het ook nog niet altijd even goed.
Wat me wel nog stoort aan mijn tekeningen is dat bij het inkleuren mijn markers enorm strepen. Ik had gehoopt dat het egale vlakken op zou leveren wanneer ik het een tijdje liet drogen, maar de strepen blijf je zien. Ik teken nu op 120 grams kopieerpapier en ik vrees dat het daar wel eens aan kan liggen. Ik overweeg een bloc markerpapier te kopen in de hoop dat het dan over is met dat gestreep. Ik heb deze markers nu:

en @ Royk, gave plaatjes man, nog nooit iets van je gezien hiervoor, sfeer word lekker neergezet
(vanmorgen photoshop wacom)

(afgelopen weekend airbrush)
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 196913 op 08-10-2008 12:15 ]
Zal inderdaad aan het papier liggen, voor markers heb je markerpapier nodig. Op gewoon papier gaan ze ook veel te snel leeg en dan ben je uiteindelijk meer geld kwijt aan marker dan wat markerpapier extra kost.Dark Blue schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:52:
[...]
Klopt. Zo hebben we vroeger op school ook netjes schoolschrift leren schrijven...eindeloos herhalen!
Wat me wel nog stoort aan mijn tekeningen is dat bij het inkleuren mijn markers enorm strepen. Ik had gehoopt dat het egale vlakken op zou leveren wanneer ik het een tijdje liet drogen, maar de strepen blijf je zien. Ik teken nu op 120 grams kopieerpapier en ik vrees dat het daar wel eens aan kan liggen. Ik overweeg een bloc markerpapier te kopen in de hoop dat het dan over is met dat gestreep. Ik heb deze markers nu:
[afbeelding]
Gebruik hiervoor speciaal marker papier, dat is gecoat aan één zijde waardoor je tafel het ook nog na kan vertellen.Dark Blue schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 11:52:
[...]
Klopt. Zo hebben we vroeger op school ook netjes schoolschrift leren schrijven...eindeloos herhalen!
[afbeelding]
En twee veelgebruikte technieken, een mét strepen: bijv. horizontaal (als achtervlak, wolken, zee, etc) daar kunnen (lichte) strepen juist wel mooi zijn. Andere veelgebruikte is 'nat' markeren dwz. veelvuldig over elkaar kleuren zonder dat de inkt tijd heeft om te drogen, soort van inkleurbeweging zegmaar. Dit kan perfectstreeploos zijn. Nadeel is wel het hogere inktverbruik. Leg er trouwens wel even een extra vel overheen aangezien de achterkant bijna net zo nat wordt als de voorzijde.
@ Berk, thx. Ik ben hier ook sinds pas een beetje aan het neuzen. Ik weet niet waarom eigenlijk.. ik lees al tijden de front page.
Mooie tekeningen hoor!
Sorry had wat te veel ethanol in m'n bloed vanmiddag. Mooie tekeningen trouwens.bird tekst weg...
ps. niemand kijkt hier naar Family Guy? surfin' bird
[ Voor 95% gewijzigd door rashmatash op 08-10-2008 22:47 ]
[RashMatash]
Oke? En was dit bedoeld als tekstuele begeleiding van een visueel meesterwerk of mis ik hier iets?rashmatash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:43:
V-v-vreemde V-v-vogel
Dat zit wel Schnorr.
Zet je op je portfolio alleen het creme the creme van jezelf erop? of gewoon alles wat je hebt gemaakt en waar je tevereden over was? of gebruik je een apart stukje voor van dingen waar je nu aan werkt?
Hier op GoT zie je een berg WIP's soms wordt het een final render / tekenen en soms blijft het bij een WIP. Zet je dan wel of niet de WIP bij je portfolio?
Ben benieuwd wat een beetje gangbaar is.
Ik zelf wil misschien een portfolio maken met finals waar ik echt tevreden over ben, maar daarnaast ook een soort van werk plek. Apart stukje (op site bijv) waar je al je WIP e.d. zet waar je gewoon aan bezig bent. Opzich zijn zulke dingen leuk, omdat je dan updates laat zien van je werk, terwijl het echte mooie werk in je portfolio staat.
die filosofie probeer ik ook aan te houden op mijn online portfolio. Soms heb ik weer een paar nieuwe tekeningen gemaakt die weer beter zijn als mijn vorige.. dan zet ik die er tussen en haal de mindere weg.
Ik doe, net als vele andere hier ook, IPO, mijn productschetsen zijn niet super maar ik probeer mijn technieken wat te verbeteren door te schetsen wat mij aantrekt: auto's (en mijn vriendin, maar daar begin ik niet aan

Is op chronologische volgorde, de laatste heb ik net even in 5 minuten even snel overgetrokken en hier en daar gewijzigd.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Work hard & be brave.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
[RashMatash]
het is lang niet zo goed als wat ik hier tegenkom en heb al tijden niet meer getekend, wil ik toch jullie mijn probeersels niet onthouden
zelf getekend, outlining had ik met een wat hardere brush moeten doen maar had geen zin om die opnieuw te doen...
klik voor grotere versie...
nagetekend van een nozzman cartoon met een eigen twist
commentaar altijd welkom, maar hou in je achterhoofd dat ik geen uren per week teken
Daar kan ik wel wat moois van maken.. Evt? Ik zie geen bericht van JuliettPapa dat ze het wel wil doen?-NMe- schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:18:
Overigens: wie opent er even een volgend deel? Ik zou het kunnen doen maar het zou helpen als iemand die de topicstart ook daadwerkelijk kan onderhouden dat doet.
Er zit zeker potentie in. Alleen klopt de tekening niet helemaal. De motorkap links is langer dan de rechterkant.. zo wordt de auto een beetje uit zijn verband gerukt. Wat ik altijd doe is eerst een paar kubussen aan elkaar tekenen. Als deze kwa compositie kloppen kan je de auto er in tekenen en weet je dat je met de verhoudingen al een stuk beter zit.
Lekker blijven schetsen en vooral posten die hap
Die uitlatingen van teveel ethanol kun je dan beter in de HK spuien ofzo, als je daar in mag.rashmatash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:43:
[...]
Sorry had wat te veel ethanol in m'n bloed vanmiddag. Mooie tekeningen trouwens.
ps. niemand kijkt hier naar Family Guy? surfin' bird
En ik kijk geen Family Guy, maar ik ken het originele liedje dan weer wel! De tekst deed me er ook al aan denken maar ik dacht, dat heeft echt helemaal niks te maken met de tekeningen hierboven. Vandaar mijn ... dreigende woorden.
Ik vind 'm mooie details hebben en een lekkere dynamiek. Het is duidelijk dat je een snelle wagen hebt getekend en geen DC'tje.deCube schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:10:
Heb net even dit topic doorgebladerd, sommige kunnen er wat van zeg!Klasse!
Ik doe, net als vele andere hier ook, IPO, mijn productschetsen zijn niet super maar ik probeer mijn technieken wat te verbeteren door te schetsen wat mij aantrekt: auto's (en mijn vriendin, maar daar begin ik niet aan). Hier mijn eerste schetsen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is op chronologische volgorde, de laatste heb ik net even in 5 minuten even snel overgetrokken en hier en daar gewijzigd.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Maar, - ook IO handtekenen doende - wil ik je toch aanraden om er nog eens een kubus omheen te tekenen. Of pak een 3D programma (of sketchup) en zet een cube precies in dat perspectief. Je auto staat nu, sorry for saying, namelijk zo krom als een banaan. Die kromming zit 'm erin dat de bestuurderskant van de auto duidelijk lager is dan de passagierskant. Dat zie je in de neus nog niet zo erg, maar bij de achterklep lijkt het alsof de auto sterk last heeft van metaalmoeheid. Je zou kunnen zeggen dat de diagonaal waar de neus van de auto en de scharnieren van de achterklep op liggen, parallel aan elkaar moeten blijven lopen - tenminste, meer dan dat ze nu doen.
Verder lijken de cilinders in je wielen nog niet helemaal te willen - ze wringen een beetje. Het is heel duidelijk dat je dat hebt proberen terug te dringen door de voorste lijn van de cilinder sterker aan te zetten (opdat hij minder rond lijkt).
Als laatste wil ik je meegeven dat juist die combinatie van schetsen en overtrekken goed werkt als je schets uit schetslijntjes bestaat en je overgetrokken tekening niet. Ik bedoel daarmee dat je overtreksel helemaal geen bijgewerkte lijnen meer heeft, bijv. lijnen die een te korte bocht maakten, waar je je pen van 't papier hebt gehaald en dan met een tweede haal het hebt gecorrigeerd. Zo lijkt je overtreksel nog steeds een schets. Je had die blauwe lijnen eronder liggen, dus kijk per lijnstuk dan even kritisch naar welke je wil gaan overtrekken en leg je arm zo op het papier dat je hem in één vloeiende beweging kan trekken. Lukt niet altijd, maar probeer die 'haaltjes' te vermijden.
Was dit op A3 trouwens? En hoe heb je die zo mooi egaal in je computer gekregen dan?
Over de startpost: als HawVer er wat moois van kan maken, dan vind ik dat hij dat moet doen. Je kunt allicht JuliettPapa daarvoor wel even een mailtje of een DM sturen als het jouzelf niet helemaal lekker zit.
Dus ga ik er vanuit dat het ok is.quote: JulliettPapamaar dat is als niemand anders zich geroepen voelt.
Nieuw berichten kunnen in het nieuwe topic! Algemeen tekentopic (handgetekend / tekentablet only) part 8
[ Voor 222% gewijzigd door HawVer op 09-10-2008 11:05 ]
Dit topic is gesloten.
Als je een plaatje post klik dan even op "Check images". Daarmee voorkom je een 'verspringend' topic. Ook voor kleine(re) plaatjes!! Alvast bedankt!