.
Dell 2407FPW (flat panel wide) Review by Sluuut
Test materiaal:
Ervaringen met andere monitoren: Onbekend merk 15" CRT, Iiyama 17" CRT, Iiyama 19" CRT, 22" CRT, 19" MVA, 19" Iiyama, 14" notebook, 15.4" notebook.
(Op werk nog een 17" AOC maar die telt niet mee want dat is gewoon echt ruk-kwalliteit

)
Hardware:
AMD X2 4200+ @ 2.5Ghz
Corsair Twin-X 2GB Dual channel CAS2
Sapphire ATi Radeon X1900XTX
2x Raptor 74GB Raid0
Logitech MX518 muis & Logitech Ultra-X keyboard.
Voor-verhaaltje
Daar zat ik dan, met mijn dualscreen 19" (1x Iiyama Prolite 481S, een IPS paneel met 25ms responsetime en een Acer AL922 met ook 25ms responsetime, maar dan een MVA paneel).
Resolutie van 2560x1024 in totaal, maar geen widescreen. Omdat het twee verschillende monitoren zijn en ik wel weer eens zin had in nieuwe hardware, ging ik online allerlei monitoren bekijken.
Ik was er vrijwel zeker van dat ik 2x20" wou gaan nemen, omdat dualscreen me beviel, alleen de resolutie van 1280x1024 per scherm is net wat te weinig. Je moet natuurlijk wel optimaal kunnen genieten van je X1900XTX en AMD X2 4200+ @ 2.5Ghz met tenslotte nog 2GB cas2 werkgeheugen.
Toen ik
www.widescreengamingforum.com tegenkwam en Counter Strike Source zag, was ik ineens omgeslagen naar widescreen. Je kunt namelijk in CSS in de game zelf (online iig) niet de FOV (field of view) veranderen. Maar wat blijkt, heb je een widescreen, dan word het automatisch voor je gedaan!
Ik heb nog eens op mijn Iiyama 19" in plaats van de normale 1280x1024 op 1200x800 gespeeld, waarmee ik meer zag én beter speelde.
Nou zal ik een monitor niet alleen voor CSS kopen, dus heb naar meerdere dingen gekeken, zoals HDCP ready. Het kan nog een aantal jaar duren, maar ik wil er toch wel gelijk voor zijn voorbereid.
Uiteindelijk hield ik de ViewSonic vp231wb en de Apple Cinema Display en de Sony 243 over.
Allemaal rond de 1300 euro en allemaal hetzelfde S-IPS paneel. Apple de mooiste maar geen OSD/kans op geen BIOS/DOS/Safemode beeld, Sony goed uit de reviews en aardig design maar geen adjustable feet en als laatste de ViewSonic met HDCP support en zero-dead-pixel warranty, maar niet zo goed uit de reviews en toch best duur, 1400 euro namelijk.
Toen was ik er dus redelijk uit om toch voor de ViewSonic te gaan.
Ik heb er uiteindelijk 2 maanden over gedaan om een monitor uit te kiezen, totdat ik op het "20 inch en groter" monitor topic op gathering.tweakers.net las dat iemand ervan was overtuigt dat S-IPS panelen ook input lag zouden hebben.
Dat deed me omslaan. Ik had op een ander forum ook een erg lange thread lopen over een nieuwe monitor, waarbij meerdere mensen de Dell 2407FPW (flat panel wide) aanboden als advies. Ik had er al reviews over gelezen, maar ben toch verder gaan kijken..
Specs:
* Grootte en type van beeldscherm : 24-inch (61,0 cm) active matrix TFT
* Resolutie : 1920 x 1200 / WUXGA
* Reactietijd / helderheid / contrastverhouding : 16 ms (zwart naar wit) of 6 ms (grijs naar grijs) / 450 cd/m2/ 1.000:1
* Afmeting b x h x d : 585mm x 388mm (gecomprimeerd / uitgebreid) x 560mm x 195mm
* Gewicht : 8,3 kg
* Ingangen : Analoog DVI-D (digitaal) met HDCP / S-Video / Composiet / Component
* In hoogte verstelbare standaard, geluid : Ja /optionele AS500 Sound Bar
* Compatibiliteit met VESA-ophanging, beveiligingsslot : Ja (100 mm) / ja
* Geïntegreerde USB 2.0-hub met stroomvoorziening, 9-in-2-kaartlezer : 4 downstream-poorten, 1 upstream-poort / CompactFlash type I/II-kaart, MicroDrive, Smart Media-kaart, Memory Stick-kaart, Memory Stick Pro-kaart, Memory Stick Duo (met adapter), Secure Digital-kaart, MultiMedia Card, Mini Secure Digital (met adapter)
* Garantie : 3 jaar garantie met omruilen op de volgende werkdag
Research:
Toen ging ik eens kijken voor de grap of er niet iemand was op Marktplaats die een 2e hands had staan ofzo. Daar stond een gozer die ze nieuw verkocht voor 849,- euro inclusief BTW, in plaats van de ~1050 op de Dell website. Dus ik nog wat meer reviews lezen en nog binnen 24 uur de knoop doorgehakt en deze meneer gemailt. Hij woont dichtbij dus na een paar mailtjes ben ik langsgeweest en heeft hij hem afgegeven.
Mochten jullie ook deze Dell willen aanschaffen dan kan ik je zeker aanraden om het bij hem te doen, hij kan het ook versturen en je krijgt hem gewoon op factuur met 3 jaar garantie. Niks vrachtwagen ofzo.
Plus hij rekent maar 15 euro voor zero-dead-pixel warranty!
Eerste impressie/verpakking
Inmiddels thuis aangekomen na een zware tocht van 20 minuten (is toch 9 kilo waarmee je loopt te slepen!) de oude monitoren van m'n bureau gehaald en de nieuwe uit de doos.
DAMN!! Ik wist wel dat hij groot was maar dit is echt wel groter dan dat ik eigelijk had verwacht.
Hoe was hij verpakt? Stevig in een doos, netjes in dik piepschuim met allerlei schuim dingen erbij om de monitor heen enzo je kent het wel. Gewoon zoals een monitor ingepakt hoort te zijn.
Echter bij het uit-tillen van het scherm leek het alsof het paneel een milimeter of ~2 kon bewegen, alsof het niet goed vast zat aan de monitor zelf. Hier heb ik verder geen tijd aan besteed, als hij inmiddels staat dan staat ie zéér stabiel).
De voet was ook redelijk groot bij het uitpakken, groter dan m'n 19" voeten maar niet storend. Het moet ook wel om een 24" stabiel te houden.
Na een simpele klik zat de voet erop;

Twee kabeltjes erop (aan de achterkant van de monitor kunnen ze mooi door de voet heen worden weggewerkt, ik zie beide kabels niet als ik op mn stoel zit) en aan met die banaan;
Oja, PC moet ook nog aan.. bijna vergeten. Schrik! Wat een POST komt er voorbij. Hier kan zelfs iemand met een jampotglazen-bril z'n bril afzetten.
Windows logo verschijnt en booten maar. Eenmaals in Windows de resolutie aangepast. Lekker veel desktop ruimte, ik mis tot nu toe absoluut geen ruimte in vergelijking met de 2560x1024 die ik eerst had.
Een vriend die erbij was zei dat hij scheef stond.. en inderdaad, omdat hij de o-zo-geweldige pivot mode ondersteund, staat hij niet 100% recht. Ik heb hier vaker ervaringen mee gehad, klanten die waar ik werk monitoren terugstuurde omdat hij niet recht stond.
Maar ik moet zeggen dat ik er bij deze Dell totaal geen last van heb. Mocht ik er toch nog last van gaan krijgen, dan zet ik onder de rechtervoet een klein papiertje zodat hij 100% recht komt te staan.
Eenmaal in Windows aanbeland heb ik een dvdr aangezet...
Movies:
Fantastisch beeld, mooie kleuren en gewoon erg groot. Xvid aangezet. Wat een lelijkheid deluxe!! op m'n 19" was dit nog goed te kijken, maar op een 24" is het echt te groot en ga je de compressie teveel zien.
Maargoed, voor films gebruik ik toch m'n xbox & philips breedbeeld TV met al z'n filters, dus dat maakt niet zo uit.
Geen last van tearing/pixels die blijven zitten omdat de kleuren bijna identiek blijven in de film, echter wel van dichtbij de lelijkheid van DVD te zien. Net zoals jij Xvid lelijk zou vinden vanwege de compressie, begint DVD ook al in de buurt te komen om de compressie te zien.
Nou hangt dat wel van meerdere dingen af, zoals de compressie van de DVD zelf en alle filters die ze erop hebben toegepast plus het camerawerk.
Brightness/Contrast:
Dan wit en zwart testen. Mooi egaal, wit is echt wit en nergens witter dan ergens anders op het scherm. Het ziet er witter uit dan op m'n 2 oude schermen en zwarter is ook zwarter geworden. Vervolgens het complete scherm zwart gevult en geen backlight leakage, helemaal nippes nada, totaal egaal. M'n oude Iiyama had hier wel veel last van.
Na een uurtje met deze monitor "gespeeld" te hebben ging ik eens kijken of de brightness op m'n laptop (crystal clear scherm, superhelder vergeten met andere schermen) wel op z'n helderst stond. En dat was zo.. dus dat zegt ook wel waar wat van het Dell scherm, dat de brightness/contrast echt super zijn. Wit;

Door de bagger camera ziet het er misschien niet helemaal egaal en wit uit maar ik kan je verzekeren dat het witter dan wit is en totaal egaal! Hetzelfde geld voor zwart;

Geen backlight leakage en zwart is echt mooi egaal zwart.
Gaming & Input Lag: Hey wacht, ik ben Input lag vergeten? Eventjes met de muis bewegen. Krijg nou wat, helemaal geen last van input lag? Dat is vreemd.. Ik ben toch wel een echte die-hard Quaker (quake1 ja) dus ik merk in mijn ogen elke miliseconde lag.
Nou goed, Counterstrike Source aangezet. Resolutie veranderen naar 1920x1200 met 2xAA + Temporal AA = 4xAA en 16x AF. Connecten naar een willekeurige server.. Damn again, what a pretty screen!
Die resolutie is echt superb, alles ziet er zo gedetailleerd uit en je kunt gewoon eindelijk van een enorme afstand al goed zien of je een copper of terror ziet. Ik speelde vanmiddag eventjes bij een vriend op een 15" scherm en daar zag ik dus echt niet het verschil tussen een terror en cop van veraf.
Plus dat het niet te spelen was, ik had zegmaar 1-8 ofzo

Overigens constant 60 fps met m'n x1900xtx.
CSS is een hele nieuwe ervaring op dit scherm. Ik begon met 4-0, toen 7-1 en eindigde met 11-4. Volgens mij een ini-mini klein beetje input lag gemerkt, namelijk 1x toen ik me heel snel omdraaide. Maar het was niet zo dat de muis tever bewoog, want de beweging zit er al in. Ik bedoel dat ik weet dat ik een aantal milimeter met de muis moet bewegen om 180 graden te draaien. Dat gevoel zit er gewoon in en met input lag krijg je daar geen last van. Het leek alsof er een soort slug overheen kwam, alsof er een miliseconde lag was echt zoals input lag beschreven word. Maar voor mij is dit absoluut geen probleem want dat was het enige moment in de 15 minuten die ik speelde, dus zeker acceptabel. Ik zie het ook zo; of je speelt zonder input lag op een 20" of je speelt met minimale input lag op een 24". Een betere keuze is er op dit moment gewoon nog niet.
Ghosting? Zag ik niks van, maar dat zag ik al miniscuul op m'n oude Iiyama 25ms IPS scherm dus dat mag je met een klein korreltje zout nemen

Toch zien andere mensen het ook niet en zijn andere reviewers online er ook tevreden over qua ghosting.
Counter Strike Source:

Verder nog een potje Command & Conquer Generals gespeeld die geen widescreen support heeft. Wel gespeeld op 1920x1200 en ik moet zeggen dat dat prima ging, ik had niet echt het gevoel alsof er dingen werden uitgerekt.
Calibratie:
Dan maar eens de monitor calibreren (opzettelijk BMP gelaten gezien dat de volledige kleuren weergeeft en JPEG niet precies genoeg is hiervoor;

Bovenste rijtje kleuren zijn de kleuren die de monitor weergeeft terwijl de onderste rij de kleuren zijn die het meest realistisch over zouden komen op het menselijk oog.
Kleuren zijn dus out-of-the-box zeer goed te noemen, waardoor ik momenteel geen zin heb om te caliberen. Misschien later nog eens een goed programmatje ervoor vinden en dat draaien.
Foto's:
Wat is een topic zonder foto's? Precies, worthless

Ik heb helaas geen Canon 350 maar een ~4 jaar oude PowerShot A70 met redelijke bagger-kwalliteit.
Scherm naast notebook op m'n bureau (notebook is 15.4" breedbeeld);
Zijkant;
Windows XP Professional inc SP2, meerdere schermpjes naast elkaar;
Voordelen:
- Huge! 1920x1200 rox
- Mooie kleuren default uit doos
- Mooie helderheid/contrast default uit doos (50% brightness, contrast is niet aan te passen op DVI, alleen D-SUB)
- OSD is mooi (gradient) en gemakkelijk te bedienen
- Geen dode pixels (wel gechecked vantevoren, maar toch..)
- Geen backlight leakage
- Wit is wit, zwart is zwart.
- Kleuren zijn bijna-perfect default uit de doos
- Geeft relatief weinig warmte af
- Design vind ik persoonlijk erg mooi, misschien niet zo mooi als de Apple Cinema Display maar zeker zo mooi als de ViewSonic/Sony 23" al dan niet mooier. Blijft natuurlijk wel persoonlijk!
- Pivot mogelijkheden (al gebruik ik het niet zelf)
- HDCP ready, al heb ik gelezen dat er hier 3 verschillende modussen van zijn waarvan er maar 2 mogelijk zijn).
- 3 jaar next busines day onsite garantie
- Snelle responsetime, geen ghosting zichtbaar
- USB & Cardreader aan de zijkant
- Veel inputmogelijkheden (component, S-video
- Erg scherp beeld, tekst is niet te klein en niet te groot (persoonlijk..)
Nadelen:
- Paneel zit niet 100% straks/goed vast in het scherm
- OSD Knopjes moet je nét iets te hard indrukken
- Scherm staat een klein beetje scheef door pivot mode
- Geen blauwe ledjes maar nog steeds groen (bij power knopje)
- Miniscuul beetje input lag al ben ik daar niet eens zeker van..
- Support van Dell op de website is niet wat het zou moeten wezen, tussen de
drivers staan er geen voor de 2407FPW dus die heb ik van de FTP moeten downloaden (ik ben te lui om de CD te pakken..)
- Paneel valt qua diepte ongeveer 5mm in het scherm waardoor er aan de zijkanten gedeeltelijke weerkaatsing van de icoontjes op de desktop verschijnen (niet irriterent imo!)
- In de manual staat "Operating Temperature: 5° to 35°C (41° to 95°F)".. Dat kan lastig worden in Nederland als het 36 graden is op een dag zoals voorheen

- Als je de monitor beweegd bibbert hij eventjes na, dus het kan theoretisch gezien stabieler. Echter heb ik hier 0,0 last van.
- Van de zijkant gezien is het diepe zwart beter te onderscheiden van elkaar, terwijl als je er recht voor zit allemaal "zwart" is.
De nadelen zijn niet echt noemenswaardig te noemen voor mij, misschien is alleen het feit dat hij niet 100% recht staat vervelend voor sommige mensen, maar ik ben er zeker van dat dit probleem zich absoluut niet bij elk scherm voordoet in deze reeks Dell type's.
Of als je aan photoshop doet dan heb je van de voorkant niet de beste zwart tinten en ook niet 100% de beste kleuren, maar het komt in de buurt.
Het zou realistisch zijn als er maar een aantal % dit probleem hadden. Stel jij hebt er wel last van, dan is Dell vast wel zo coulant om hem om te laten ruilen. nadeel is dan natuurlijk wel dat je een refurbisched krijgt (eentje die al eerder gerepareerd is en daardoor een beetje vies kan zijn of andere mankementen kan hebben/krijgen zoals dode (sub)pixels).
Al met al een heel goed scherm..
Ratings:
Design: 9
Gaming: 8,5
Movies: 8,5
Photoshop: 8
office-work: 9,5
Downscaling: 8
Overal:
8,6
Ik ben heel erg kritisch, objectief én eerlijk, dus je kunt er zeker van op aan dat deze monitor geen miskoop zal zijn!

(Ben absoluut geen kieskeurig.nl meneertje die alles een 10 geeft omdat hij het zelf gekocht heeft en-dan-moet-het-wel-goed-zijn..)
Ik hoop dat jullie wat aan deze erg lange review hebben gehad.