Review Dell 2407wfp
Het vorige scherm (wat was je vorig scherm? vergelijk met je nieuwe)
Mijn vorige schermen waren twee Iiyama E481S TFT's van 25ms. Voor die tijd waren dit echt top schermen vanwege de geringe ghosting voor een 25ms een de zeer goede kleurweergave. De Dell 24” gaat deze vervangen en de twee oude schermen gaan naar mijn afstudeerplek. De reden dat ik een 24” nam is natuurlijk vanwege het feit dat ik graag ongeveer wel even veel beeld oppervlak wilde behouden en liever op 1 totaal scherm game ipv maar 50%.
Bijzonderheden (bijzonderheden van de verkoper? pixeldefecten? speciale features?)
Ook gehaald bij Supradictus, aardige gast, is verder concreet en communicatief goed bezig.
De prijs was 864e met Zero pixelgarantie voor een maand, dus dat was zeker niet mis. Zo te zien heb ik 0 dode (sub)pixels dus dat is erg fijn.
Kleurweergave (natuurgetrouw? t.o.v. je CRT?)
De kleurweergave is zeker goed, ik heb wat foto’s goed bekeken en vond alles overtuigend. Ik kan geen overloopverschillen zien vanwege een tekort een kleurenweergave op bijvoorbeeld de huid.
Ghosting (mate van nagloei of detailvermindering bij beweging van het beeld, bij films, bij spellen)
Ghosting heeft het scherm wel iets, maar minder dan mijn oude IIyama’s(vooral in Titan Quest zag ik dat gras ghosten) Toch merk je het wel iets in FPS, maar dit is het niet hinderlijk voor het gamen.
Contrast & helderheid (diepte van het zwart, felheid van het wit, tevree? eigen instellingen?)
Heel de contrast optie ontbreekt, dit is absoluut een groot nadeel. Dit gaat naar mijn mening ten koste van mijn wit t.o.v. de andere kleuren vanwege het feit dat met alleen brightness ik niet naar 100% tevredenheid alles kan instellen. Zodra blauw en alle andere kleuren goed zijn (minder fel), is mijn wit niet meer zo mooi wit als eerst.
Het scherm kan overigens i.i.g. erg fel, ook ik moest hem lager zetten dan de originele stand 50, 100 is de max, maar das veelte wit en wellicht leuk als de TFT-TL oud en versleten is(overcapaciteit)
Uniformiteit van het scherm (wit overal even wit? backlight leakage bij donkere beelden aan de zijkant?)
Absoluut geen blacklight bleeding, maar desondanks is bij het gebruik van het scherm de rechter boven- en onderhoek ietsje donkerder dan links, welke iets te fel is(zie je alleen als je er echt op gaat letten)
Kijkhoek (kwaliteit van het beeld bij inkijk vanaf de zijkant)
Kijkhoek is gewoon zeer goed, het beeld wordt niet geelachtig vanaf een hoek, hooguit een beetje donkerder/grijzer, maar dan heb je het al over 150+ graden.
Bouwkwaliteit (stevigheid van de voet en de knopjes, afwerking )
Het scherm is een beetje wankel met trillingen, maar dat is blijkbaar in met breedbeeldschermen Die van mijn vader en zusje hebben dit namelijk ook. De knopjes zijn mooi groot, maar wellicht ietsje te stug.
Vormgeving (foto's, persoonlijke mening, het 'aan' ledje; irritant fel?)
Sluuuut heeft al netjes voldoende foto’s gepost, dus ik ga niet nog meer foto’s plaatsen

Ook geen irritante ledjes en de vormgeving is ok, maar niet byzonder. Overigens heeft dit niet echt een overweegpunt bij mij tenzij de TFT echt spuuglelijk is.
Overig
Het scherm-menu van Dell vind ik niet efficiënt en makkelijk werken, Ik heb het gevoel dat ik teveel moet klikken en kijken om iets ff snel te veranderen, bij mijn Iiyama’s vond ik het beter werken.
Tenslotte de belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
Veel features/specs en kwaliteit voor weinig geld.
Goed helder beeld, en ook erg goed leesbaar met direct zonlicht.
Mooie kleuren.
Voldoende snelheid voor games.
Kijkhoek.
Nadelen:
Ontbreken van de contrastoptie voor wat betere wit-kleuren verhoudingen.
Beetje irritant menuutje.
Rechts wat donkerder dan links(miniem).
[
Voor 15% gewijzigd door
Carel op 27-07-2006 19:57
]