grun93 schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 09:04:
Nee, het schijnt ergens in de kleine lettertjes van het contract te staan dat de directie de uiteindelijke beslissing neemt. Zij mogen jouw keuze overrulen als zij inschatten dat je per jaar te weinig kilometers maakt voor een gas of dieselauto (ik geloof dat de grenzen respectievelijk bij 20k en 30k kilometers/jaar liggen).
...
Daar komt dan nog bij dat ze dit niet communiceren, je komt er pas achter als je de auto ophaalt.
Is dat laatste écht zo, en hebben ze daar ook werkelijk het recht toe? Of je dat recht dan ook daadwerkelijk moet halen is weer een ander verhaal, maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Jij tekent immers een contract voor iets, maar je krijgt iets anders.
Ik kan het wel billijken dat ze jouw keuze kunnen overrulen, maar dan wél
voordat je contract getekend wordt. Je moet zélf de mogenlijkheid krijgen naar een alternatief te kijken.
Ik ga er vanuit dat je die auto ook privé gaat rijden. Een werkgever kan dat immers ook verbieden.
Je betaalt die auto dan voor een deel zelf (bijtelling), en zou dus ook gewoon inspraak moeten hebben.
Jíj moet een contract tekenen waar je aan vastzit, dan moet je ook krijgen waar
jij voor getekend hebt.
Stel dat je in je vrije tijd veel met een aanhanger of caravan moet/wilt rijden, dan gaat je voorkeur waarschijnlijk eerder uit naar een diesel vanwege het hogere koppel. Dan kan er
zonder inspraak vooraf natuurlijk niet zomaar een benzine-variant worden voorgeschoteld, lijkt me.
Op zich doet zich hier een raar schisma voor:
Enerzijds bepaalt de werkgever voor een groot deel in wat voor auto jij moet gaan rijden. Sommige merken worden door bepaalde werkgevers gewoonweg uitgesloten.
Anderzijds wordt het door de overheid wél als inkomen gezien, ofschoon je dus soms niet eens zélf kan bepalen hoe dat inkomen precies wordt besteed.