☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Schweino schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 00:13:
[...]
Heb je je broadcasting nu uit of aan staan? Ik zie overigens ook dat je je wifi niet van je lan hebt gescheiden bij je FON ssid, is niet zo veilig toch?
Lijkt me vrij duidelijk ? 1x private non-broadcasted, 1x public broadcasted (FON).IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:35:
-1 private (hidden) SSID, voor directe LAN access. Hierop draait geen inlogpagina (chillispot) en WPA2-PSK. Deze moet ik dus zelf instellen in Windows om er toegang toe te krijgen (broadcasting uit)
-1 public (broadcasted) SSID, voor FON access via de chillispot pagina. Deze is unsecured.
Verder is Wifi wel van LAN gescheiden. In de wireless settings zie je dat de interface 'unbridged is'
en op een eigen IP range draait. Ik heb de instelling _niet_ in chillispot gewijzigd, omdat
anders chillispot zaken gaat wijzigen in je 1e SSID, mijn prive SSID dus.
De interface (de virtuele) is wel degelijk gescheiden van alles. de instellingen die je in de webconfig ziet bij chillispot, zijn puur van toepassing op je 1e WLAN interface. Door de config file te wijzigen,
zorg ik ervoor dat ze van toepassing zijn op de virtuele
juistMarzman schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 12:05:
[...]
Je fonero ssid zal hij wel aan hebben staan, anders ziet niemand zijn accespoint en heeft het allemaal weinig zin
Niet dus, aangezien je ook het volgende schreef:IEFtm schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 14:39:
Lijkt me vrij duidelijk ? 1x private non-broadcasted, 1x public broadcasted (FON).
Ik kreeg het geheel niet goed draaiende overigens. Mijn interne draadloze netwerk liep niet stabiel meer als ik deze geen ssid liet broadcasten en met het virtuele fon netwerk kon geen verbinding worden gemaakt of deze werd de ene keer wel gezien en de andere keer niet. Ik draai overigens de build van 20 juli van DD WRT v24.IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:35:
3) Op het wireless tabblad een virtual interface toegevoegd met de naam FON_nogwat , broadcasting uit, wireless security ook uit.
[ Voor 25% gewijzigd door Schweino op 21-07-2006 16:56 ]
adr opleidingen en meer adr opleidingen
Via WiFi inloggen op je fonrouter en dan naar http://192.168.182.1 gaan. Vervolgens even naar Network gaan en dan kun je de host invoeren (staat standaard op "openWRT"). Standaard wachtwoord was geloof ik admin/admin, maar je kunt via fon.com voor je router een ander wachtwoord instellen, dan kun je inloggen met root/jewachtwoord.sjolmers schreef op vrijdag 21 juli 2006 @ 18:37:
Kan iemand mij zeggen waar ik de @home naam (CCxxxxx) inklop in de router? Zie het nergens staan....
maar is er al werkelijk eens iemand ingelogd op je netwerk? of is er iemand al eens buiten de deur gaan internetten?
Als je in een woonwijk woont, dan is het niet zo interessant, maar midden in het centrum wel!
American Express vraagbaak
Heb even een derde netwerkkaart in mijn linux router gestopt en daarop de GL aangesloten.
Werkt perfect.
Ben nu de tweede in groningen, vinkhuizen
Bij mij zitten er twee in de straat en nog eentje in een zijstraatFireAge schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:23:
Heb vrijdag mijn GL ontvangen en nu net even geconfigureerd.
Heb even een derde netwerkkaart in mijn linux router gestopt en daarop de GL aangesloten.
Werkt perfect.
Ben nu de tweede in groningen, vinkhuizen
Geen idee of er al iemand bij mij ingelogd is, dat kun je niet zien in de fon-firmware.
/▌
Ik probeer dit ook werkend te krijgne maar ik bots tegen problemen.IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:35:
* Tomsworld heeft inmiddels alles werkend![]()
Ik heb nu:
-1 private (hidden) SSID, voor directe LAN access. Hierop draait geen inlogpagina (chillispot) en WPA2-PSK. Deze moet ik dus zelf instellen in Windows om er toegang toe te krijgen (broadcasting uit)
-1 public (broadcasted) SSID, voor FON access via de chillispot pagina. Deze is - uiteraard - unsecured.
Zo heb ik het gedaan![]()
1) DD-WRT v24 beta geinstalleerd. Deze is Hier te vinden
Vergeet niet te resetten na de firmware upload. Anders werkt WLAN vaak niet.
2) Op het wireless tabblad de primary WLAN interface mn eigen SSID gegeven. Broadcasting uit en security aan (in mijn geval WPA2-PSK).
3) Op het wireless tabblad een virtual interface toegevoegd met de naam FON_nogwat , broadcasting uit, wireless security ook uit.
4) Op de Administration -> Hotspot pagina de settings zoals in screenshot
5) Vervolgens heb ik handmatig /etc/chilli.conf ge-edit, zodat deze als dhcpif wl0.1 gebruikt (de virtual interface). Dit is helaas niet via de webconfig in te stellen. Ik moet nog een startup script verzinnen dat dit automatisch edit.
6) Chillispot restarten: killall chilli ; /usr/sbin/chilli -c /tmp/chilli.conf
Et voila. Het werkt
Screenshots:
[afbeelding]
[afbeelding]
Met dd-wrt 23 alles ok, ook fon.
Installeer ik dd-wrt 24 die van 20 julie ik zie mijn wlan maar ik geraak er maar niet op, die van 22 geeft script errors op de pagina van de wirless settings.
Ik heb een linksys WRT54GL. v1.1
Wat doe ik verkeerd ?
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Verwijderd
Wel op de siteMarzman schreef op zondag 23 juli 2006 @ 16:26:
[...]
Bij mij zitten er twee in de straat en nog eentje in een zijstraat
Geen idee of er al iemand bij mij ingelogd is, dat kun je niet zien in de fon-firmware.
Volgens mij werkt dat niet, want ik zie mezelf niet eens inloggen op mijn eigen router.
/▌
< dit stukje webruimte is te huur >
Ik heb zelf de build 20 juli.Tomsworld schreef op zondag 23 juli 2006 @ 21:38:
[...]
Ik probeer dit ook werkend te krijgne maar ik bots tegen problemen.
Met dd-wrt 23 alles ok, ook fon.
Installeer ik dd-wrt 24 die van 20 julie ik zie mijn wlan maar ik geraak er maar niet op, die van 22 geeft script errors op de pagina van de wirless settings.
Ik heb een linksys WRT54GL. v1.1
Wat doe ik verkeerd ?
Let erop dat je allereerst een reset-to-defaults doet na het flashen.
Heb je 2 virtuele interfaces? Zo ja, heb je 1 van de twee 'hidden' gemaakt ? Geen broadcasting dus.
Deze moet je dan zelf instellen in Windows als profiel. Hij maakt dan op een netwerk scan automatisch verbinding, je ziet hem niet in de netwerklijst. (ik gebruik zelf dus Wireless Zero Config)
Mijn virtuele SSID is wel altijd zichtbaar in de lijst, namelijk FON_vulhierietsleuksin. Die staat ook gewoon open.
Het is mogelijk dat je WLAN software het niet helemaal snapt. Beide SSID's hebben namelijk
hetzelfde BSSID == MAC address. Als je SSID broadcasting 2x aan hebt staan werkt het dus niet.
In mijn geval betekende dat dat ik alleen het virtual SSID zag.
Gedaan, maar volgens de bugtracker is er een probleem met de wireless code in 23sp2 en 24 beta's.IEFtm schreef op maandag 24 juli 2006 @ 02:51:
[...]
Ik heb zelf de build 20 juli.
Let erop dat je allereerst een reset-to-defaults doet na het flashen.
Heb je 2 virtuele interfaces? Zo ja, heb je 1 van de twee 'hidden' gemaakt ? Geen broadcasting dus.
Deze moet je dan zelf instellen in Windows als profiel. Hij maakt dan op een netwerk scan automatisch verbinding, je ziet hem niet in de netwerklijst. (ik gebruik zelf dus Wireless Zero Config)
Mijn virtuele SSID is wel altijd zichtbaar in de lijst, namelijk FON_vulhierietsleuksin. Die staat ook gewoon open.
Het is mogelijk dat je WLAN software het niet helemaal snapt. Beide SSID's hebben namelijk
hetzelfde BSSID == MAC address. Als je SSID broadcasting 2x aan hebt staan werkt het dus niet.
In mijn geval betekende dat dat ik alleen het virtual SSID zag.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Is dit mogelijk en is mijn thuisnetwerk dan veilig?
ADSL ---> Speedtouch 510 ---> Thuisnetwerk (hub) | +--- computers | +--- Linksys AP
Dus de Linksys in een hub prikken en zo configureren dat als je via draadloos een verbinding maakt je geen toegang hebt tot mijn computers maar alleen tot het internet.
Signatures zijn voor boomers.
Je kan in de basicfirmware aanvinken dat lokale adressen niet te benaderen zijn. Ik zou het gewoon even testen, je subnet (eventueel ip ook hard instellen in range die je speedtouch uitdeelt) veranderen en kijken of je andere computers in je netwerk kan bereiken.Maasluip schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:26:
Voordat ik er eentje bestel (bedenk ik me nu, met dank aan de bagger checkout van die site: als je een paypal account hebt dat op een bepaald e-mail adres is geregd, kun je niet met creditcard bestellen. Wie verzint zo iets belachelijks?) even een vraagje m.b.t. de setup:
Is dit mogelijk en is mijn thuisnetwerk dan veilig?
ADSL ---> Speedtouch 510 ---> Thuisnetwerk (hub) | +--- computers | +--- Linksys AP
Dus de Linksys in een hub prikken en zo configureren dat als je via draadloos een verbinding maakt je geen toegang hebt tot mijn computers maar alleen tot het internet.
/▌
Je kunt gewoon met een unverified (dus zonder creditcard) paypal account betalen.aex351 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:52:
hoe kan je dus betalen met paypal? je hebt een creditcard nodig ?
Ik zit hemelsbreed een goeie 200 meter weg van de N272 (geen vrij zicht op die weg). Is het op de fon router mogelijk om een of meerdere externe antennes aan te sluiten, en zo ja, welke zouden jullie aanraden voor deze afstand.
Mijn eigen voorkeur heeft er een die een hoek kan maken van grofweg een 45 tot 60 graden, dan pak ik alles mee wat op die weg voorbij komt en kunnen de voorbijgangers hun gang gaan op een parkeerplaatsje vlakbij.
[ Voor 5% gewijzigd door pres_lincoln op 25-07-2006 04:08 ]
Biquads hebben een openingshoek van 60 graden. Jij kunt echter beter een omni op het dak zetten (niet de allersterkste nemen, want dan is het signaal dichtbij de omni erg slecht). Een omni is een rondstraler die een pannekoek van ene bepaalde hoek rondstraalt.Pres_Lincoln schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 03:50:
Toch nog even een vraagje voor de fysieke opstelling.
Ik zit hemelsbreed een goeie 200 meter weg van de N272 (geen vrij zicht op die weg). Is het op de fon router mogelijk om een of meerdere externe antennes aan te sluiten, en zo ja, welke zouden jullie aanraden voor deze afstand.
Mijn eigen voorkeur heeft er een die een hoek kan maken van grofweg een 45 tot 60 graden, dan pak ik alles mee wat op die weg voorbij komt en kunnen de voorbijgangers hun gang gaan op een parkeerplaatsje vlakbij.
weer wat geleerdIEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:56:
[...]
nou nee. die cronjob draait op je router, silly
In de binnenstad van delft al redelijk wat FON-punten, handig als ik ff naar de stad ga
"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"
Verwijderd
En binnenVerwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:10:
Hoppa,ook aangemeld!
Goed initiatief... ga hem gewoon naast mn andere wifirouter hangen... toch een bijna gratis router dit
Ok maar daarvoor moet je wel eerst geld op je paypal account hebben staan ? want ik krijg namelijk alleen de optie met creditcard betalen voor geschoteld wanneer ik eenmaal bij de paypal site terecht kom.AirX schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:54:
[...]
Je kunt gewoon met een unverified (dus zonder creditcard) paypal account betalen.
[ Voor 20% gewijzigd door aex351 op 25-07-2006 18:19 ]
Verwijderd

Op de zolder dus, volgens mij best een goeie plek
Ook ga ik nog even wat huishoudfolie over de bovenkant, stroomplug en de patchdingetjes plakken om te voorkomen dat er regen in kan
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 18:42 ]
Ik krijg verbinding met de router, maar de router krijgt geen verbinding met het interweb. Ik zie niet waar ik mijn CCxxxxx nummer moet invullen en ik krijg dus ook geen IP adres.
Staat er ergens een handleiding online voor Fonero icm @home, want zoeken met google heeft helaas niks mogen opleveren!
adr opleidingen en meer adr opleidingen
Je moet even draadloos inloggen op je FON router (die moet dus wel een werkende inet verbinding hebben!) en dan kun je naar http://192.168.182.1 gaan en inloggen met root/admin. Vervolgens kijk je volgens mij bij Network en dan kun je het Host adres invullensjolmers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:04:
Wie heeft voor mij een handleiding waarin staat hoe ik de FON Linksys router aan de praat moet krijgen met @home, ik kom er maar niet uit.
Ik krijg verbinding met de router, maar de router krijgt geen verbinding met het interweb. Ik zie niet waar ik mijn CCxxxxx nummer moet invullen en ik krijg dus ook geen IP adres.
Staat er ergens een handleiding online voor Fonero icm @home, want zoeken met google heeft helaas niks mogen opleveren!
Achja, herhalen we het toch evenm3gA schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:10:
[...]
AirX in "Ben of word jij een Fonero?"
hier staat toch hoe je je host naam moet invullen?
[ Voor 28% gewijzigd door AirX op 25-07-2006 21:13 ]
AirX in "Ben of word jij een Fonero?"sjolmers schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:04:
Wie heeft voor mij een handleiding waarin staat hoe ik de FON Linksys router aan de praat moet krijgen met @home, ik kom er maar niet uit.
hier staat toch hoe je je host naam moet invullen?
Tsja daar zijn weer 100 subfora, dat is toch wel een tikkeltje overdreven denk ik. Als daar iets in gesaneerd zou worden zou dat wel schelen.AirX schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:09:
[...]
(ook even @ www.fonboard.nl gepost,zou heel graag zien dat wat meer mensen daar hun hoofd eens laten zien btw
. Een levende Nederlandse FON community is toch wel een voorwaarde voor het succes van FON.)
Misschien een beetje minder "gezellig", maar als er veel meer posts komen is het wel zo overzichtelijk en zijn dingen makkelijker terug te vinden.knakworst schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:23:
[...]
Tsja daar zijn weer 100 subfora, dat is toch wel een tikkeltje overdreven denk ik. Als daar iets in gesaneerd zou worden zou dat wel schelen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? Ik wil alleen identd open gooien. (poortje 113)
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Hoe dan? ik krijg steeds een formulier voorgeschoteld dat ik een creditcard nr moet invullen.AirX schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:54:
[...]
Je kunt gewoon met een unverified (dus zonder creditcard) paypal account betalen.
Daar zit ik ook mee, de FAQ op boards.fon.com helpen hier evenmin.megamuch schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 23:37:
heb sinds vandaag m'n fon router, maar ik krijg het niet voor elkaar om een simpel poortje open te zetten.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? Ik wil alleen identd open gooien. (poortje 113)
Als ik de tijd heb, ga ik gewoon vanaf CLI werken (het is per slot van rekening niets anders dan een kleine, zuinige linuxbak

Oslik blyat! Oslik!
Nu is het voor mij ook uitzoeken geblazen hoe ik 'm in WDS doorkrijg naar m'n SMC router waar 't internet op aangesloten is.
Komen we wel uit (hoop ik dan toch)
Edit:
Dus niet
Dit wordt weer een weekendje vloeken en tieren dat het weer niet in combinatie met een andere router wil
[ Voor 37% gewijzigd door pres_lincoln op 28-07-2006 00:37 ]
Verwijderd
Ik heb mijn fon router direct op mijn andere router.Pres_Lincoln schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 20:14:
Zo, hier is ie ook binnen in slechts 7 dagen.. Keurig!
Nu is het voor mij ook uitzoeken geblazen hoe ik 'm in WDS doorkrijg naar m'n SMC router waar 't internet op aangesloten is.
Komen we wel uit (hoop ik dan toch)
Edit:
Dus niet
Dit wordt weer een weekendje vloeken en tieren dat het weer niet in combinatie met een andere router wil. Zo gauw ik de Fon op m'n router aansluit weigert het ding ook maar één ip adres uit te reiken.
Modem -> wanpoort oude router
Oude router -> op normale patchpoort, met normale kabel naar wanpoort FONrouter.
Er zit wel een hub tussen, maar dat moet niet uitmaken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 12:32 ]
modem -> hub
hub -> pc
hub-> inet poort linksys
modem geeft pc 192.168.0.x
wifi geeft 192.186.182.x
beide subnetten op 255.255.255.0
Wil ik echter de management console in van linksys, dan kom ik daar met geen mogelijkheid bij. Iemand?
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Verander je subnet in 255.255.0.0megamuch schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 21:12:
ik heb het op dit moment zo:
modem -> hub
hub -> pc
hub-> inet poort linksys
modem geeft pc 192.168.0.x
wifi geeft 192.186.182.x
beide subnetten op 255.255.255.0
Wil ik echter de management console in van linksys, dan kom ik daar met geen mogelijkheid bij. Iemand?
/▌
Ik heb nu namelijk 2 dhcp servers, zowel m'n smc waar dus internet op binnen komt, als op de fon.
De fon zit zoals KzmZ hierboven aangeeft, maar als ik de fon maar durf aan te sluiten op de smc is het einde oefening. 2 dhcp servers is funest, maar ik kan de optie niet vinden om deze op de fon linksys uit te schakelen en 'm zo in bridge te zetten.
Het lijkt me een stuk minder veilig om hem te bridgen. In de fonrouter kun je interne ipadressen blokkeren (zit gewoon als optie in de webinterface) en andere foneroos kunnen zo niet op je interne netwerk komen. Die functionaliteit ben je kwijt als je hem bridged.Pres_Lincoln schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 00:12:
Ik snap er echt nix meer van.. Ik moet de fon router toch als bridge in kunnen stellen wat is dat nu...
Ik heb nu namelijk 2 dhcp servers, zowel m'n smc waar dus internet op binnen komt, als op de fon.
De fon zit zoals KzmZ hierboven aangeeft, maar als ik de fon maar durf aan te sluiten op de smc is het einde oefening. 2 dhcp servers is funest, maar ik kan de optie niet vinden om deze op de fon linksys uit te schakelen en 'm zo in bridge te zetten.
Twee dhcp-servers achter elkaar moet ook gewoon kunnen, je hangt de fon router (wan) aan de smc router (lan). De fon krijgt op de wan-kant via dhcp een ipadres en deelt aan de lankant zelf dhcp-adressen uit. Waarom zou dat niet werken? Zo zit het bij mij nu ook (tot fon een fatsoenlijke firmware maakt, zodat ik de andere router weg kan doen).
[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 29-07-2006 08:10 ]
/▌
Ik blijf bezig met het ding en ga uurtje 42 in
De SMC geeft nu een 192 adres af aan de Internet poort op de Fon router.
Alleen de Fon geeft dan helemaal geen ip meer af aan m'n laptop (draadloos) als de internetpoort is aangesloten, dit vind ik het meest vreemde aan het verhaal, de DHCP op de Fon staat toch los van wat er aangesloten is qua bekabeling ?
De draadloze verbinding op zich is 'zeer goed' maar noppes ip.
Overigens geeft ie wel een ip adres door als de laptop direct verbonden is met een van de poorten van de Fon router, dus wired gaat verder wel prima.
Het wordt hoe langer hoe gekker
Voor de duidelijkheid: via de kabel heb ik nu ip 192.168.10.130 met gateway 192.168.10.1
Via draadloos (zonder dus een kabel aangesloten te hebben) 192.168.182.164 met gw 192.168.182.1
IP adressen die de dhcp uitgeeft van de SMC staan op 192.168.2.xxx, maar dit terzijde
Ledjes op de fon: Power, Wlan en internet. -> DMZ is dus uit!
Ik heb een draadloze verbinding, als ik de internetpoort aansluit en ping naar de fon, gebeurt er dit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| C:\Documents and Settings\Marcel>ping -t 192.168.182.1 Pingen naar 192.168.182.1 met 32 byte gegevens: Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=163 ms TTL=64 Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=2 ms TTL=64 Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64 Time-out bij opdracht. Ping-statistieken voor 192.168.182.1: Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 3, verloren = 1 (25% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden: Minimum = 1ms, Maximum = 163ms, Gemiddelde = 55ms |
Het ip adres vervalt dus zo gauw je ook de internetpoort maar durft aan te sluiten.
Wie het begrijpt die mag het zeggen, ik snap er iig helemaal nix meer van
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Trouwens ook ff een en ander geprobeerd met Linux, maar met exact hetzelfde resultaat. Na aansluiting van de internetport vervalt het door de fon dhcp uitgegeven ip adres. Dacht misschien dat het probleem wel eens in WinXP kon zitten, maar dat kan ik nu dus ook uitsluiten.
Anders loop je even (met een bekabelde verbinding) de netwerksettings na van je router. Bij mij was hij de tweede keer dat ik hem configureerde (heb wat met firmwares loopen klooien) ook even van slag en snapte hij de netwerksettings niet meteen (terwijl dit de eerste keer wel goed ging en deze niet veranderd waren). Nadat ik dat schermpje had doorlopen werkte hij wel goed.Pres_Lincoln schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 13:16:
Komt een lang stukkie aan:
Ik blijf bezig met het ding en ga uurtje 42 in
De SMC geeft nu een 192 adres af aan de Internet poort op de Fon router.
Alleen de Fon geeft dan helemaal geen ip meer af aan m'n laptop (draadloos) als de internetpoort is aangesloten, dit vind ik het meest vreemde aan het verhaal, de DHCP op de Fon staat toch los van wat er aangesloten is qua bekabeling ?
De draadloze verbinding op zich is 'zeer goed' maar noppes ip.
Overigens geeft ie wel een ip adres door als de laptop direct verbonden is met een van de poorten van de Fon router, dus wired gaat verder wel prima.
Het wordt hoe langer hoe gekker
Voor de duidelijkheid: via de kabel heb ik nu ip 192.168.10.130 met gateway 192.168.10.1
Via draadloos (zonder dus een kabel aangesloten te hebben) 192.168.182.164 met gw 192.168.182.1
IP adressen die de dhcp uitgeeft van de SMC staan op 192.168.2.xxx, maar dit terzijde
Ledjes op de fon: Power, Wlan en internet. -> DMZ is dus uit!
Ik heb een draadloze verbinding, als ik de internetpoort aansluit en ping naar de fon, gebeurt er dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 C:\Documents and Settings\Marcel>ping -t 192.168.182.1 Pingen naar 192.168.182.1 met 32 byte gegevens: Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=163 ms TTL=64 Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=2 ms TTL=64 Antwoord van 192.168.182.1: bytes=32 tijd=1 ms TTL=64 Time-out bij opdracht. Ping-statistieken voor 192.168.182.1: Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 3, verloren = 1 (25% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden: Minimum = 1ms, Maximum = 163ms, Gemiddelde = 55ms
Het ip adres vervalt dus zo gauw je ook de internetpoort maar durft aan te sluiten.
Wie het begrijpt die mag het zeggen, ik snap er iig helemaal nix meer van
/▌
Alleen nu het installeren nog.
Eerst de router zelf. Mijn enige Wifi device is een MDA Pro (PDA dus), en met Pocket IE kun je gekke dingen verwachten, dus ik weet niet of wat er gebeurd normaal is of niet.
Als ik met Wifi naar het internet ga, dan krijg ik een pagina FON - Management Console met o.a. de melding "No network access". Wat doe ik verkeerd?
De netwerksetup bij mij is als volgt:
Het thuisnetwerk zit op 192.168.151.x, mijn ADSL router op 192.168.151.220.
Maar nu. Op welke poort moet ik de Linksys op mijn hub aansluiten? De internet poort of een van de 4 hub poorten?
Welk IP adres moet ik de Linksys geven wij WAN en welke Connection Type moet er dan bij staan?
(laat duidelijk zijn dat ik nog nooit zo'n wireless AP heb geïnstalleerd)
Signatures zijn voor boomers.
Waarschijnlijk kun je de linksys bij wan gewoon op dhcp zetten.Maasluip schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 21:22:
Woei, vandaag mijn router binnen gekregen, vorige week maandag besteld.
Alleen nu het installeren nog.
Eerst de router zelf. Mijn enige Wifi device is een MDA Pro (PDA dus), en met Pocket IE kun je gekke dingen verwachten, dus ik weet niet of wat er gebeurd normaal is of niet.
Als ik met Wifi naar het internet ga, dan krijg ik een pagina FON - Management Console met o.a. de melding "No network access". Wat doe ik verkeerd?
De netwerksetup bij mij is als volgt:
Het thuisnetwerk zit op 192.168.151.x, mijn ADSL router op 192.168.151.220.
Maar nu. Op welke poort moet ik de Linksys op mijn hub aansluiten? De internet poort of een van de 4 hub poorten?
Welk IP adres moet ik de Linksys geven wij WAN en welke Connection Type moet er dan bij staan?
(laat duidelijk zijn dat ik nog nooit zo'n wireless AP heb geïnstalleerd)
(anders iets als 192.168.151.221 voor de linksys, met 192.168.151.220 als standaardgateway en de dns van je provider hard ingesteld)
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 02-08-2006 21:33 ]
/▌
* SH4D3H heeft zich aangemeld en wacht totdat zijn paypal weer vol staat
Binnenkort nog een FON punt in R'dam dus
Ik denk hem maandag te kunnen bestellen, vrijdag in huis?
Bij mij was het maandag besteld, de volgende maandag in huis.SH4D3H schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 13:27:
Hoelang is de verzendtijd ongeveer?
Ik denk hem maandag te kunnen bestellen, vrijdag in huis?
Jammer dat ze verder niet reageren daar bij Fon zelf voor support, het werkt nog steeds niet bij mij.
Wel met de Linksys firmware, maar met de fon f/w geinstalleerd helemaal nix ip adres te verkrijgen.
Jammer, want daar doe je 't toch voor.
Meerdere keren, de enige manier is met de orginele linksys f/w, dan doet de router het perfect, met fon firmware vergeet het maar!
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
Geen CC voor nodig
Ik zie niet in waar eigelijk... Er staat: shipping method: creditcard...SH4D3H schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 17:40:
Je kunt gewoon via je bank geld overmaken naar Paypal.
Geen CC voor nodig( duurt alleen 3-4 dagen )
𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑
"Luie mensen worden ook moe!"
The Milkman schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 18:24:
[...]
Ik zie niet in waar eigelijk... Er staat: shipping method: creditcard...
Krijg ik?Payment Method
The payment method for this purchase is:
PayPal (Credit Card / Debit)
Ofwel, gewoon geld storten op je Paypal en dan betalen
Lijkt me best aardig om FON te spelen dan. Toch handig als je ergens anders gratis access krijgt. Wil alleen niet dat het AP alle bandwidth krijgt (2mbit van de 8mbit lijkt me voldoende).
Trouwens, is die FON sticker ook weer van het AP af te halen zonder lelijke stickerplakselspul? of iig, kan het weer een 'out of box' WRT54GL worden?
€17,40Yapser schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 21:59:
Hoeveel kost het nou om zo'n ding in huis te krijgen incl. btw en alles, totaal dus?
Ehhh, ik volg je niet?Yapser schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 22:38:
Damn, en als je dus betaalt dmv. een overboeking naar paypal eerst. Had ik in m'n post moeten verwerken, stom.
Geld storten naar Paypal kost niets, de linksys €5, €10 shipping en €2.40 VAT
Ik wil eigenlijk ook van die DD-WRT firmware gebruik gaan maken omdat die Linksys problemen heeft met veel connecties (vooral bij torrents, schijnt een firmware probleem te zijn).
Maar ik ben eigenlijk een beetje huiverig voor het updaten naar die DD-WRT firmware, ik weet wel een beetje hoe te flashen, maar precies instellen enzo (fonero heartbeat
Het liefst ook nog met meerdere SSID's zoals IEFtm heeft, zijn beschrijving begrijp ik wel maar dingen zoals:
en5) Vervolgens heb ik handmatig /etc/chilli.conf ge-edit, zodat deze als dhcpif wl0.1 gebruikt (de virtual interface). Dit is helaas niet via de webconfig in te stellen. Ik moet nog een startup script verzinnen dat dit automatisch edit.
begrijp ik weer niet, waar wat en hoe editen en waarmee? Als iemand mij daar een beetje mee op weg wilt helpen6) Chillispot restarten: killall chilli ; /usr/sbin/chilli -c /tmp/chilli.conf
specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/
Dat doen ze toch? We blijven toch tweakers, dus als die dingen andere dingen er bij kunnen doen dan willen we die benuttenYapser schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 13:11:
Damn. Worden die dingen nog wel gebruikt waarvoor ze zijn? Die routers hebben één doel en dat is FONero spelen imho..
/▌
Hoe? Ik ben ook wel benieuwd, al zal niemand hem nodig hebben gehad (genoeg open accespoints hierPindkaas schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 20:15:
Ik heb hem hier, hartje Den Bosch ook voor mijn raampje staan... zal eens controleren of er uberhaubt al iemand heeft ingelogd.
/▌
Verwijderd
enige dat ik me afvraag is hoe fon die routers zo goedkoop aan kan bieden.
Wie of hoe worden die routers nu betaald dan?
Want die routers zijn echt geen 5 euro inkoop verwacht ik.
http://en.fon.com/info/our_investor_partners.php
sponsors dus!
Idee is om twee routers aan elkaar te koppelen.
1 voor FON
1 voor Intern verkeer
Hoe kan ik die FON router restricten om alleen maar beperkt internetverkeer toe te staan. Bovendien mag er op geen enkele manier verbinding gemaakt kunnen worden tussen mijn lokale netwerk en die FON router.
Wat is dan de beste optie? Ik heb continu een Windows 2003 server draaien, maar het liefste vang ik de beveiliging op in de router(s)
[ Voor 11% gewijzigd door Hoicks op 09-08-2006 14:51 ]
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM
Iemand die dat wel weet?
welk serienummer staat er onderop
[ Voor 29% gewijzigd door sander817 op 09-08-2006 19:19 ]
Die krijg je per mail, maar als je die mail eenmaal hebt is het modem er waarschijnlijk de dag daarna alSH4D3H schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:35:
Volgens de FAQ op de site zou je je pakketje moeten kunnen tracken, ik zie alleen nergens een link naar een trackingsite?
Iemand die dat wel weet?
/▌
De GL alst goed is. De GS is tegenwoordig ook al genukedsander815 schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 17:41:
welke versie krijg je? wrt54gl, of de gs?
Atm nog geen mail, is nu sinds vorige week woensdag.
Ik zag wel dat er in m'n buurt inmiddels ook een fonero is, op 1 minuut lopen
Maar aangezien ik nog geen linus status heb (geen router) ga ik het maar niet proberen
Verwijderd
Standaard staat een fonero router zo ingesteld!
Gewoon achter je andere router hangen (handig als daar dhcp aanstaat) en de rest gaat vanzelf.
Oja....
Je fonero werkt met een eigen IP range (192.168.184.x) zorg dat je eigen netwerk buiten die range draait!
Mario
[quote]Hoicks schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 14:48:
Ik zit te denken om mee te doen, maar het beveiligingsaspect vind ik nogal tricky.
Hoe kan ik die FON router restricten om alleen maar beperkt internetverkeer toe te staan. Bovendien mag er op geen enkele manier verbinding gemaakt kunnen worden tussen mijn lokale netwerk en die FON router.
Voorlopig heb ik even geen tijd over om te spelen met het dingetje dus de standaard FON software blijft er even op staan.
Wat betreft het dichtgooien van de verbinding:
Zoals meerdere mensen zou ik het leuk vinden om alle poorten dicht te gooien behalve:
- DNS: 53
- HTTP(S): 80,443
- ...(wellicht dat er nog een paar andere leuke zijn)
In de FON firmware zit standaard een firewall. Via de webinterface is het mij (nog) niet gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb zelf alle poorten laten bloken en nog gaat het verkeer vanuit de wifi via de FON naar buiten, erg vreemd. Wellicht dat via de CLI de configuratie wel is in te stellen. Hier ga ik later wel een keer mee spelen.
De FON heb ik rechtstreeks aangesloten op een speedtouch 517. Hier zit ook een firewall waar op dit moment iig SMTP/POP worden geblokt.
Verder zijn de adressen van m'n eigen netwerk en die de FON uitdeeld verschillend en zijn de standaard instellingen voldoende om geen toegang te krijgen vanaf de FON naar het netwerk. Voor anderen aardig om iig je subnet te bekijken, zorg ervoor dat die niet op 255.255.0.0 maar op 255.255.255.0 staat (van je netwerk).
[ Voor 13% gewijzigd door purge op 14-08-2006 22:41 ]
Dat subnet kan iedereen veranderen bij zijn tcp/ip instellingen dus dat is geen goede beveiliging
/▌
Dat iedereen z'n subnet kan veranderen, ok. maar als je interne netwerk op 255.255.255.0 staat (wat anderen niet kunnen veranderen) dan is geen man overboord, toch? ... Hmmm, na hard nadenken heb je wellicht een goed punt, autsh.
Veranderd de DD-WRTv23 SP1 firmware hier nog iets aan? of is het aan te raden om een proxy/firewall (of anders?) tussen de FON en het netwerk te plaatsen? Eigenlijk wilde ik met zo weinig mogelijk hardware doen.
Met de DD-WRTv23 SP1 kun je in ieder geval normaal poorten dichtgooienpurge schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 23:03:
Wat betreft de mail poorten (25 en 110) heb ik er toch een andere mening over dan FON ;-). Aangezien ik geen ruzie wil met m'n ISP en abuse blijven die gewoon dicht. Email verzenden en ontvangen kan tegenwoordig prima via een webinterface.. (*kuch* mits dat natuurlijk niet het probleem is waarom je fon zou willen mailen)
Dat iedereen z'n subnet kan veranderen, ok. maar als je interne netwerk op 255.255.255.0 staat (wat anderen niet kunnen veranderen) dan is geen man overboord, toch? ... Hmmm, na hard nadenken heb je wellicht een goed punt, autsh.
Veranderd de DD-WRTv23 SP1 firmware hier nog iets aan? of is het aan te raden om een proxy/firewall (of anders?) tussen de FON en het netwerk te plaatsen? Eigenlijk wilde ik met zo weinig mogelijk hardware doen.
wlan interface scheiden:
http://boards.fon.com/viewtopic.php?t=957&start=0
/▌
Was de genoemde firmware hier nou die waarbij je 2 SSID's kon hebben zodat je zelf niet elke keer een PW enzo in hoeft te voeren? En kun je dan ook instellen dat het fon net niet op het interne net mag maar de andere wel?
Dan ga ik dat morgen eensch proberen
* SH4D3H is bijna fonero
Verwijderd
Ik hoop dat dit in te stellen is via de webinterface, en anders binnen het os zelf (incl behoud na reboot?).
/me heeft gisteren geld overgeschreven naar paypal.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 18:00 ]
Waarom wil iedereen alle poorten dichtzetten? Het is niet dat misbruik hierdoor onmogelijk wordt ofzo. Als ik kijk naar overlast van verbinidingen die openstaan voor andere mensen tegen betaling (meestal belhuizen) dan wordt hierop voornamelijk gespamt via buitenlandse webmails.Verwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 18:00:
Ik ben wel benieuwd naar een goeie en veilige oplossing. Ik zie hier wel wat terugkomen mbt portblocking, maar niet echt voldoende. Ik wil voor de FON users enkel HTTP(80), HTTPS(443) en DNS(53) door laten, en ik wil ook ICMP uitschakelen, dat heeft niemand ergens voor nodig.
Ik hoop dat dit in te stellen is via de webinterface, en anders binnen het os zelf (incl behoud na reboot?).
[/me]
Je maakt een hoop leuke technieken onmogelijk door alle poorten dicht te zetten (bovendien wat is het bezwaar dat iemand zijn mail op kan halen via poort 110?).
Ik denk dat het hele Fonproject een mislukking wordt omdat iedereen er andere ideeen op nahoudt wat het inhoud een fonero te zijn (ik maak me er zelf ook schuldig aan want ik draai de orginele fon-firmware ook niet meer, maar de ddwrt met chilispot). Je kunt geen 3 euro per dag gaan vragen voor een verbinding op deze manier. Misschien dat het wel zou kunnen werken zonder het commerciele aspect. Dus geen bills of alliens, geen garanties. Ach, als het flopt hebben we in ieder geval een goedkope router
/▌
Verwijderd
Als het jou niet lukt om via een redelijk simpele blockade een verbinding te leggen naar een andere pc, dat is dan niet mijn probleem, maar ik kom toch door de meeste traffic analyzers / firewalls heen van bedrijven/scholen, ook mijn eigen FON verbinding zal dit toelaten voor de wat kundigere mensen. Ik ben er dan in ieder geval zeker van dat de spam/etc niet vanaf mijn IP word verstuurd, maar door de uitgaande node (dus de SSH server buiten mijn netwerk bijvoorbeeld).
FON user -> SSH Tunnel ( -> HTTP Tunnel ) -> Externe host -> Internet.
Ik zie het probleem niet zo?
[edit]
Your FON Social Router should arrive in an estimated 3 weeks time.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2006 01:57 ]
De verwachtinge bezorgdatum is 16/08/2006 (vandaag), waarschijnlijk komt de UPS-chauffeur morgen langs. :-)
Mijne de 14esylvesterrr schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:42:
Ik heb het Tracking-number inmiddels ook ontvangen... Het pakket is voor het laatst op 11 augustus in Madrid gescand.
En als mijn ETA morgen is, en jouwe was vandaag maar wordt morgen, vraag ik me af of mijne vrijdag komt
Verwijderd
Mijne staat er al 3 weken ofzo op, toen had ik me enkel geregistreerd. Mijn fon router is ondertussen nog niet binnen. Het is enkel adhv dat er daar een lid aanwezig is, niet dat hij een router heeft.Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 12:52:
Mijn router is ineens van de kaart af... Meer mensen daar last van?
Vanochtend toen ik net naar m'n werk wilde gaan kwam de aardige UPS-chauffeur het pakje bezorgen. Ik heb de doos net geopend, het is een WRT54GL.SH4D3H schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 20:05:
[...]
Mijne de 14e
En als mijn ETA morgen is, en jouwe was vandaag maar wordt morgen, vraag ik me af of mijne vrijdag komt
Ik zal iig zo aardig zijn om mijn internetverbinding open te stellen voor de FON-community. Misschien met een andere firmware, moet ik nog even over nadenken (heb zondag pas weer tijd om het eea uit te zoeken).
Ik gebruikte dezelfde redenatie als jij, mensen die kunnen tunnelen kunnen toch alles doen, maar andere mensen pak je er mee. Je hebt nu leuke dingen als GSM's met wifi en SIP (of die Skypetelefoons van Fon zelf) waarmee je kan voipen, maar niet als die poorten geblokkeerd worden en een tunnel opzetten over poort 443 met een gsm of voipen over poort 80 wordt meestal niet ondersteundVerwijderd schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 19:38:
@ Marzman: Volgends mij is het nogsteeds mijn internetverbinding, waar IK verandwoordelijk voor ben. Ik zie geen enkele reden om extra dingen open te zetten dan het http verkeer, dit stopt de meeste virussen/spyware (spam verzenden/etc). En mensen die via een HTTP Tunnel (alla HTTHost) verbinden die kunnen idd wel meer doen, maar daar ben ik dan niet verandwoordelijk voor. Dingen als SSH sta ik natuurlijk wel toe, zodat mensen kunnen tunnelen.
Als het jou niet lukt om via een redelijk simpele blockade een verbinding te leggen naar een andere pc, dat is dan niet mijn probleem, maar ik kom toch door de meeste traffic analyzers / firewalls heen van bedrijven/scholen, ook mijn eigen FON verbinding zal dit toelaten voor de wat kundigere mensen. Ik ben er dan in ieder geval zeker van dat de spam/etc niet vanaf mijn IP word verstuurd, maar door de uitgaande node (dus de SSH server buiten mijn netwerk bijvoorbeeld).
FON user -> SSH Tunnel ( -> HTTP Tunnel ) -> Externe host -> Internet.
Ik zie het probleem niet zo?
[edit]
[...]
Mijn stukje tekst was trouwens niet alleen op jou gericht, maar op iedereen die dingen naar eigen inzicht veranderd (waar ik zelf ook bijhoor zoals ik al aangaf).
/▌
Verwijderd
Ik heb idd na gedacht over het geheel mbt telefonie, ik probeer een lijst te maken van remote ports die mensen wel mogen gebruiken. Naar welke poortjes verbind Skype/VoIP? Het is alles behalve mijn bedoeling om die mensen te ontzien van telefonie, dan heeft het hele FON netwerk geen zin meer, en dan krijgen we nooit een "gratis" systeem waarmee je overal ter wereld kan bellen. Als ik dit zou afsluiten dan neemt de kracht van FON echt gigantisch af.Marzman schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 20:07:
Ik gebruikte dezelfde redenatie als jij, mensen die kunnen tunnelen kunnen toch alles doen, maar andere mensen pak je er mee. Je hebt nu leuke dingen als GSM's met wifi en SIP (of die Skypetelefoons van Fon zelf) waarmee je kan voipen.
Ik moet wel de overweging maken of mensen "zomaar" naar ieder poortje mogen verbinden, P2P is dus NOT done.
Ik geef een limitatie op de volgende manier:
• Protocol's allowed: HTTP(S), SSH, Skype, VoIP, DNS.
• Snelheidsbeperking tot 64kB/s download en 16kB/s upload (is dit voldoende voor skype/voip?).
Ik snap dat het een algemeen discussiepunt is.Mijn stukje tekst was trouwens niet alleen op jou gericht.
Ik zag op het engelse FON board een topic waar ze het er over hadden om iedere FON user een eigen IPv6 adres te geven, zodat je helemaal niets te maken hebt met het ip van de sociale tussenpartij, en gewoon je eigen IPv6 adres kan gebruiken. Dit scheelt moeite met oa NAT.
Ik denk dat je dan een IPv6 naar IPv4 tunnel moet bouwen op de router, zodat de gebruiker een IPv4 en IPv6 adres krijgt, omdat WinXP nogsteeds maar 80% IPv6 ondersteund.
Als ze er voor kiezen om voor iedereen een tunnel te maken, dan stop ik met blocken van bepaalde poortjes, omdat een persoon dan mijn IP adres niet gebruikt voor die doeleinden. Dit geeft ook een goeie boost voor de IPv6 standaard, waar we over enkele jaren toch naar over moeten, omdat dan IPv4 vol is.
/me heeft zelf al een IPv6 tunnel liggen, is nog niet in gebruik, maar dat komt wel.
Maar die login-pagina met encryptie hier en daar weer niet etc... is vreselijk irri surfen op m'n PSP
Snel eens kijken voor de FW met dubbele SSID zodat ik zelf rustig kan surfen met WEP ( of betere? ) beveiliging
Edit:
Btw, @KoD, hoe limiteer je de snelheden en zet je P2P uit?
Kan niet in de std. firmware lijkt me?
[ Voor 16% gewijzigd door SH4D3H op 19-08-2006 17:59 ]
Verwijderd
Met een hamer?SH4D3H schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:58:
Zo, net even de router met de standaard firmware geconfigureerd.
Btw, @KoD, hoe limiteer je de snelheden en zet je P2P uit?
Kan niet in de std. firmware lijkt me?
Ik ga kijken of ik het met de standaard firmware voor elkaar krijg (dmv linux login?). Mocht dit niet kunnen, dan gaat er andere firmware op, dit icm de gehackte hartbeat service, zodat je de router zelf kan beheren met je eigen firmware. Mocht dit niet goed blijken te gaan dan heb ik nog een 3e optie. Ik heb een routertje staan met meerdere netwerkinterfaces, waar ik de FON router op een gecapte poort kan aansluiten.
Verder hoef ik de FON-router toch niet te gebruiken, ik heb namelijk mijn eigen netwerk (zowel bedraad als WiFi). Maar hoe ik dit oplos kan ik nu nog niet zeggen, ik heb mijn FON router nog niet binnen (over een week ofzo?).
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 19:51 ]
Ik heb de custom firmware erop gekwakt, so far so good!
Router/modem = 192.168.1.1
Linksys router = 192.168.2.1
Virtual fon ding = 192.168.3.1
Maar als ik wil connecten naar FON krijg ik geen IP toegewezen, heb ik die laatste verkeerd ingevuld oid?
Edit:
En ik krijg chilispot op mijn "thuis" SSID?
[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 19-08-2006 22:52 ]
Ik denk dat er op dit moment nog te weinig software is met ondersteuning voor ipv6. Ook is het lastig om twee ipv6-tunnels zonder dat ze elkaar storen door een router te krijgen. Misschien dat het wel werkt als je router de tunnel op zet en je ipv6adressen uitdeelt uit je eigen subnet, maar dan blijven het jouw ipadressen.Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:28:
Ik zag op het engelse FON board een topic waar ze het er over hadden om iedere FON user een eigen IPv6 adres te geven, zodat je helemaal niets te maken hebt met het ip van de sociale tussenpartij, en gewoon je eigen IPv6 adres kan gebruiken. Dit scheelt moeite met oa NAT.
Ik denk dat je dan een IPv6 naar IPv4 tunnel moet bouwen op de router, zodat de gebruiker een IPv4 en IPv6 adres krijgt, omdat WinXP nogsteeds maar 80% IPv6 ondersteund.
Als ze er voor kiezen om voor iedereen een tunnel te maken, dan stop ik met blocken van bepaalde poortjes, omdat een persoon dan mijn IP adres niet gebruikt voor die doeleinden. Dit geeft ook een goeie boost voor de IPv6 standaard, waar we over enkele jaren toch naar over moeten, omdat dan IPv4 vol is.
/me heeft zelf al een IPv6 tunnel liggen, is nog niet in gebruik, maar dat komt wel.
/▌
Verwijderd
/me baalt, nog geen mailtje dat mn router verstuurd is.
[edit]Date Ordered: Wednesday 16 August, 2006
Ik kom net thuis, en wat zie ik in de gang staan?

Ik heb dus GEEN email gehad met track-trace informatie.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2006 13:57 ]
Hee, jij hebt wel stickersVerwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2006 @ 12:10:
@ Marzman > Misscien moet iedere FONero dan maar een IPv6 adres van FON krijgen, en aan de FON kant ook een IPv6 -> IPv4 router plaatsen.
/me baalt, nog geen mailtje dat mn router verstuurd is.
[...]
[edit]
Ik kom net thuis, en wat zie ik in de gang staan?
[afbeelding]
Ik heb dus GEEN email gehad met track-trace informatie.
/▌
Ik heb ook geen stickers gekregen. Er zat alleen sticker op de bovenkant, en een sticker op de achterkant om de LAN-poorten dicht te metselen.
Dit topic is gesloten.
Het overleggen / linken naar alternatieve firmwares is NIET meer de bedoeling.
Dit topic is om de dienst/project Fonero te bespreken, het moet geen 'wat kan ik allemaal' en 'hoe moet ik met mijn router' topic worden. Dan is een specifiek topic over die router verstandiger.
Geen invite verzoeken in dit topic graag.