| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Uuh, heb je de dekkingskaart voor -uitgerekend- Spanje eens bekeken?TheRitz schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:36:
Ik vind dit een behoorlijk vaag plan. Ten eerste krijg je never nooit niet de wereldwijde dekking die ze willen bereiken. Begrijp me goed, vind het een leuk plan maar het wérkt gewoon niet. Zit je in Spanje, moet je eerst tachtig km omrijden om bij dat ene FON punt daar te komen. Bovendien moet ik dus anderen op mijn privé breedband verbinding laten komen. Weet ik veel wat ze daar uitvreten? Nee, ja.. achteraf. Als iemand mij kan overhalen: be my guest hoor. Tot zover mijn niet zo opbouwende kritiek
Bijna 9000 Foneros, meer dan elk ander land. Enig punt is dat die zitten waar de Spanjaarden zelf wonen, niet op de Costa. Maar goed, je gaat toch niet naar de Costa om te nerden?
Verder is de hele idee dat alleen geregistreerde gebruikers gebruik kunnen maken van je verbinding. Omdat ze geregistreerd zijn kun je abuse aanpakken. En ja, dat kan alleen achteraf, maar dat is dus iets waar iedere ISP mee te maken heeft (met Fon ben je dus zelfs ISP)

Oslik blyat! Oslik!
Ik ben namelijk (voor de fun) langs een FON punt bij mij in de buurt gereden, Ik heb daar een netwerk gevonden maar het stond niet open.
Volgens mij heeft diegene gewoon misbruik gemaakt van FON en heeft hij nu een goedkope router thuis staan (voor eigen gebruik).
[ Voor 26% gewijzigd door GeniusJennis op 11-07-2006 18:01 ]
Specs: http://specs.tweak.to/14067
Hij moet het iig wel registreren. Volgens mij voeren ze wel iets van een controle uit en moet je anders het volle pond betalen.GeniusJennis schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:51:
Wordt er door FON gecontroleerd of de router ook echt open staat ?
Ik ben namelijk (voor de fun) langs een FON punt bij mij in de buurt gereden, Ik heb daar een netwerk gevonden maar het stond niet open.
Volgens mij heeft diegene gewoon misbruik gemaakt van FON en heeft hij nu een goedkope router thuis staan (voor eigen gebruik).
Maar: ik ben nu Fonero! Linus in Amsterdam centrum, nabij het Weteringcircuit. De port forwarding doet nog wat vreemd, maar het lijkt verder keurig te werken.
Rustacean
Jij hebt dus een FON router zou je me kunnen vertellen of deze een vaste SSID uitzend ??Manuzhai schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:11:
[...]
Hij moet het iig wel registreren. Volgens mij voeren ze wel iets van een controle uit en moet je anders het volle pond betalen.
Maar: ik ben nu Fonero! Linus in Amsterdam centrum, nabij het Weteringcircuit. De port forwarding doet nog wat vreemd, maar het lijkt verder keurig te werken.
Dan weet ik of ik het goede AP gechecked heb, of dat de FON nog niet actief was ofzo.
[ Voor 5% gewijzigd door GeniusJennis op 11-07-2006 18:17 ]
Specs: http://specs.tweak.to/14067
Ik zit nog op mijn router te wachten, maar die kun je aanpassen -> http://www.fonspot.nl/joo...&id=6&Itemid=2&lang=nl_NLGeniusJennis schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:16:
[...]
Jij hebt dus een FON router zou je me kunnen vertellen of deze een vaste SSID uitzend ??
Dan weet ik of ik het goede AP gechecked heb, of dat de FON nog niet actief was ofzo.
Ik sta trouwens ook al een week op die map, maar heb nog geen router, dus kan best dat het nog niet actief was.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25
Je kan het SSID instellen, maar het begint verplicht met FON_.GeniusJennis schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:16:
Jij hebt dus een FON router zou je me kunnen vertellen of deze een vaste SSID uitzend ??
Rustacean
Tja, woon zelf in Spanje, @ binnenland, en das toch 100 km voor ik een FON AP tegen kom.dion_b schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 17:47:
[...]
Uuh, heb je de dekkingskaart voor -uitgerekend- Spanje eens bekeken?
Bijna 9000 Foneros, meer dan elk ander land. Enig punt is dat die zitten waar de Spanjaarden zelf wonen, niet op de Costa. Maar goed, je gaat toch niet naar de Costa om te nerden?
Ligt een beetje aan welke richting je gaat, richting zuiden is toch ff 160 km rijden...
Mijn FON AP zit dus mooi alleen....
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Als ik het goed begrijp kun je je FON-router toch koppelen aan je bestaande wireless router. FON router inpluggen op 1 van de 4 LAN poorten wireless router, toch ? Zodat je zelf wireless kunt verbinden met je "eigen router" zonder dat je zelf telkens verbinding maakt / in moet loggen op de FON-router ?
Door de IP-adressen van de twee routers in verschillende ranges te laten vallen kan met niet van buitenaf op mijn interne (wireless) netwerk ? (eigen wireless router deelt 192.168.1.xxx adressen uit en de FON router deelt dan bijvoorbeeld 192.168.2.xxx adressen uit) Klopt deze aanname ?
Verwijderd
De reden dat ik dat FON niet ga doen is omdat ze hun eigen firmware in dat ding hebben gezet. En dat vind ik een te groot risico.
Verwijderd
http://download.fon.com/f....6/FONbasic-0.6.6.tar.bz2Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:35:
Je internetverbinding open zetten voor anderen heeft ook een voordeel! Als er misbruik van gemaakt wordt (bv. Brein - muziek - P2P) dan is er niet meer aan te tonen wie dat dan geweest is. Men kan dus op basis van IP niets meer doen.
De reden dat ik dat FON niet ga doen is omdat ze hun eigen firmware in dat ding hebben gezet. En dat vind ik een te groot risico.
Die aanname klopt, maar als iemand zo slim is zijn subnetmasker te veranderen kan hij toch in het andere subnet komen.996 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:34:
Heb me geregistreerd als Fonero, maar ik kan niet inloggen op de site (geen van beide combinaties werkt: e-mail/wachtwoord of gebruikersnaam/wachtwoord). Moet je eerst een router registreren om in te kunnen loggen op de website ?
Als ik het goed begrijp kun je je FON-router toch koppelen aan je bestaande wireless router. FON router inpluggen op 1 van de 4 LAN poorten wireless router, toch ? Zodat je zelf wireless kunt verbinden met je "eigen router" zonder dat je zelf telkens verbinding maakt / in moet loggen op de FON-router ?
Door de IP-adressen van de twee routers in verschillende ranges te laten vallen kan met niet van buitenaf op mijn interne (wireless) netwerk ? (eigen wireless router deelt 192.168.1.xxx adressen uit en de FON router deelt dan bijvoorbeeld 192.168.2.xxx adressen uit) Klopt deze aanname ?
/▌
Leuk voordeel gezien jij verantwoordelijk bent voor het gebruik en misbruik van de verbinding gezien hij op jouw naam staat.Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:35:
Je internetverbinding open zetten voor anderen heeft ook een voordeel! Als er misbruik van gemaakt wordt (bv. Brein - muziek - P2P) dan is er niet meer aan te tonen wie dat dan geweest is. Men kan dus op basis van IP niets meer doen.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Moet je als je je aanmeld bij het creditcard menu op cancel drukken dan word je account gewoon gemaakt en kan je ook via bank weer overmakenVerwijderd schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 18:15:
Waarom kan je nu een Pay Pal account alleen met CC volstorten
Bedoel je hier de (support)fora? Zo ja hebben die gewoon een ander login als voor de dienst zelf (vgl. T.net/GoT). Dus daar moet je je apart voor aanmelden996 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 10:34:
Heb me geregistreerd als Fonero, maar ik kan niet inloggen op de site (geen van beide combinaties werkt: e-mail/wachtwoord of gebruikersnaam/wachtwoord). Moet je eerst een router registreren om in te kunnen loggen op de website ?

Oslik blyat! Oslik!
Ik heb de helpdesk gistermiddag ook een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik wacht maar af. De routers zullen wel als warme broodjes over de toonbank gaan maar ik neem aan dat ze nog niet snel "uitverkocht" zullen zijn.
[ Voor 68% gewijzigd door 996 op 12-07-2006 13:48 ]
Je moet nog iets activeren met een activation message die je krijgt/nog moet krijgen/al in je spamfilter hangt996 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 13:46:
Ik bedoel de website zelf . . . www.fon.com en dan linksboven op de pagina.
Ik heb de helpdesk gistermiddag ook een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ik wacht maar af. De routers zullen wel als warme broodjes over de toonbank gaan maar ik neem aan dat ze nog niet snel "uitverkocht" zullen zijn.
/▌
Sorry mijn post is dus niet duidelijk: die confirmation mail heb ik gekregen en de link aangeklikt. Toen kwam ik op de Fon-website en daar stond "Your FON account has been confirmed."Marzman schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:06:
[...]
Je moet nog iets activeren met een activation message die je krijgt/nog moet krijgen/al in je spamfilter hangt
Dit zal het probleem dus niet zijn.
Ik filter geen spam, ik lees tenslotte ook alle reclamefolders die in de brievenbus vallen
[ Voor 13% gewijzigd door 996 op 12-07-2006 15:40 ]
Verwijderd
Hooguit in de algemene voorwaarde van je provider maar wettelijk natuurlijk niet. Je kunt niet gestraft worden voor iets dat je niet gedaan hebt.Bor de Wollef schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 11:34:
[...]
Leuk voordeel gezien jij verantwoordelijk bent voor het gebruik en misbruik van de verbinding gezien hij op jouw naam staat.
Ik denk dat in de algemene voorwaarden van Fonero ook duidelijk staat wat wel en niet mag, dus mocht er van jouw verbinding misbruik worden gemaakt tegen de voorwaarden van Fonero in, dan kan je daar niet aansprakelijk voor worden gesteld. Als dat zo was, dan zou je je provider ook voor van alles aansprakelijk kunnen stellen (ondanks dat er in dezelfde voorwaarden staat dat dat dus ook weer niet kan).Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 16:11:
[...]
Hooguit in de algemene voorwaarde van je provider maar wettelijk natuurlijk niet. Je kunt niet gestraft worden voor iets dat je niet gedaan hebt.
Ik heb zelf al een linksys AP, maar die gebruik ik met WPA2 om zelf te internetten en op mijn netwerk rond te dwalen. Als ik die Fon firmware ga gebruiken raak ik dat laatste kwijt, klopt dat? Dan zou ik dus 2 accesspoints moeten hebben, die waarschijnlijk naast elkaar komen te staan, storen die elkaar dan niet?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Misschien dat de DD-WRT firmware firmware (zie www.fonspot.nl) gebruikt wordt wat is? Die ziet er vrij uitgebreid uit (2 ssid's).Gizz schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:16:
Dat Fon ziet er interessant uit (omdat ik vaak wifi buiten de deur nodig heb, niet omdat je goedkoop een AP krijgt).
Ik heb zelf al een linksys AP, maar die gebruik ik met WPA2 om zelf te internetten en op mijn netwerk rond te dwalen. Als ik die Fon firmware ga gebruiken raak ik dat laatste kwijt, klopt dat? Dan zou ik dus 2 accesspoints moeten hebben, die waarschijnlijk naast elkaar komen te staan, storen die elkaar dan niet?
/▌
Bij problemen stellen de meeste providers dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor jou verbinding. Die hebben er verder weinig boodschap aan dat jij aan kan tonen dat jij het niet was en dat het ook tegen de algemene voorwaarden van fonero is. Het ergte wat ze kunnen doen zal bij de meeste providers het afsluiten van je verbinding zijn.Klaus_1250 schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:36:
[...]
Ik denk dat in de algemene voorwaarden van Fonero ook duidelijk staat wat wel en niet mag, dus mocht er van jouw verbinding misbruik worden gemaakt tegen de voorwaarden van Fonero in, dan kan je daar niet aansprakelijk voor worden gesteld. Als dat zo was, dan zou je je provider ook voor van alles aansprakelijk kunnen stellen (ondanks dat er in dezelfde voorwaarden staat dat dat dus ook weer niet kan).
Voor Brein gelden echter niet de algemene voorwaarden van je provider, maar de Nederlandse wet
/▌
quote: FONDear Customer,
There have been unforeseen delays in the delivery of the orders caused
by internal restructuring in the local logistics
company. We apologize for any inconvenience that this may have caused.
Nevertheless, we trust that these changes will improve the service that we
provide to our customers.
Finally, we are pleased to communicate to that the delayed shipments
will be
sent between July 13 and 15
We appreciate your support.
Sincerely,
FON TEAM
Is dat als reactie op een mail van jou waar je router bleef of stuurden ze die uit zichzelf?
/▌
Zou dat ook standhouden in een eventuele rechtzaak?Marzman schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 18:30:
[...]
Bij problemen stellen de meeste providers dat jij als eigenaar verantwoordelijk bent voor jou verbinding. Die hebben er verder weinig boodschap aan dat jij aan kan tonen dat jij het niet was en dat het ook tegen de algemene voorwaarden van fonero is. Het ergte wat ze kunnen doen zal bij de meeste providers het afsluiten van je verbinding zijn.
Als reactie op mijn mail van 10(!) dagen geleden....Marzman schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 11:53:
[...]
Is dat als reactie op een mail van jou waar je router bleef of stuurden ze die uit zichzelf?
Ze schrijven toch dat ze problemen hebben met de logistiekSchweino schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:12:
[...]
Als reactie op mijn mail van 10(!) dagen geleden....
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
# Andorra (16 FONero)

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Nu nog LiechtensteinCardo schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:18:
nou mensen goed nieuws, 1 land is al helemaal bedekt met draadloos internet, check:
# Andorra (16 FONero)![]()
Een andere provider zoeken is minder werk/goedkoperKlaus_1250 schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 12:36:
[...]
Zou dat ook standhouden in een eventuele rechtzaak?
En ja, ik denk het wel. Je bent akkoord gegaan met hun algemene voorwaarden.
/▌
En zorgen dat Herr Ratzinger Benedictus XVI er ook eentje in z'n werkhok ophangt en dan is Vaticaanstad eveneens gedekt
Serieus:
Heb het idee dat ze de vraag lichtelijk

Oslik blyat! Oslik!
Ok thanks. Ik heb er de 4e een besteld en op hun site stond toen 3 weken (nu 5 dagen?) voor het verzenden. Ik stuur ze ook maar een mailtje want zelfs een bevestigingsmail heb ik niet gekregen.Schweino schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 13:12:
[...]
Als reactie op mijn mail van 10(!) dagen geleden....
/▌
Zover ik weet is het alleen maar wat Radius spul, of zijn er echte belangrijke veranderingen in de firmware?
In mijn router kan ik ook wel een radius opgeven, maar het is toch net wat meer. Kun je al onderstaande dingen instellen in je router?NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:13:
Ik heb hier een USR AccessPoint over is deze ook te gebruiken?
Zover ik weet is het alleen maar wat Radius spul, of zijn er echte belangrijke veranderingen in de firmware?
Primary Radius Server IP/DNS 213.194.149.226
Backup Radius Server IP/DNS 213.194.149.226
DNS IP Your ISP's primary DNS
Redirect URL https://login.fon.com/cp/index.php
Shared Key garrafon
DHCP Interface LAN & WLAN
Radius NAS ID Your router WAN MAC address
('-' between figures, like XX-XX-XX- etc.)
UAM Secret garrafon
UAM Any DNS 1
UAM Allowed www.fon.com,acceso.fon.com, en.fon.com,es.fon.com
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 14-07-2006 20:30 ]
/▌
Ben geen radius expert, ik weet dat het gebruikt wordt van AAA (authenticate, authorisize, access *spelling*) dus kort door de bocht: inloggen van gebruikersMarzman schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 20:30:
[...]
In mijn router kan ik ook wel een radius opgeven, maar het is toch net wat meer. Kun je al onderstaande dingen instellen in je router?
Primary Radius Server IP/DNS 213.194.149.226
Backup Radius Server IP/DNS 213.194.149.226
DNS IP Your ISP's primary DNS
Redirect URL https://login.fon.com/cp/index.php
Shared Key garrafon
DHCP Interface LAN & WLAN
Radius NAS ID Your router WAN MAC address
('-' between figures, like XX-XX-XX- etc.)
UAM Secret garrafon
UAM Any DNS 1
UAM Allowed www.fon.com,acceso.fon.com, en.fon.com,es.fon.com
Is het mogelijk om op een Linux bak een radius server te installeren die als "proxy/relay" werkt en dan kunnen deze dingen er wel waarschijnlijk in?
Hoop dat ik niet helemaal een
Juniper Radius docs radius relay bestaat alleen de vraag hoe de rest van de config ingesteld kan worden * NeOTheMaTriXM zoekt veder
@Schweino Geweldige commentaar, we krijgen het nu vast wel voor elkaar

[ Voor 20% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 14-07-2006 23:12 ]
Gaat het proberen
Stel ik wil er 2 PC's aanhangen, moet ik dan elke keer weer inloggen?
Kun je niet bijv. eigen MAC adressen invullen die niet hoeven in te loggen ofzo?
Andere provider zoeken zou idd minder werk zijn en goedkoper, maar, zou mij hier om een principe kwestie gaan. En Algemene Voorwaarden zijn leuk en aardig, maar ik neem aan dat daar ook weer niet alles in kan staan, en dat er wel een aantal wettelijke kaders zijn waaraan algemene voorwaarden moeten voldoen.Marzman schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 15:22:
[...]
Een andere provider zoeken is minder werk/goedkoper
En ja, ik denk het wel. Je bent akkoord gegaan met hun algemene voorwaarden.
Voor zover ik her en der gelezen heb moet je zelf ook telkens inloggen. Wel is er alternatieve firmware gebaseerd op DDWRT die twee SSID's aanmaakt waarbij 1 voor FON is en 1 voor je eigen draadloze netwerk. Dan hoef je zelf dus niet in te loggen. Deze optie wordt in de officiële firmware ook nog wel verwacht...SH4D3H schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 13:41:
Moet je je eigen spul ook altijd inloggen?
Stel ik wil er 2 PC's aanhangen, moet ik dan elke keer weer inloggen?
Kun je niet bijv. eigen MAC adressen invullen die niet hoeven in te loggen ofzo?
Barcelona overigens
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Levertijd is redelijk lang....megamuch schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 15:15:
Net geregged en router besteld. Kon alleen nergens wat vinden over de levertijd van de AP's.
Barcelona overigens
Normaal als ik iets in Madrid bestel duurt het zo'n 48 uur...
Nu zit ik al zo'n 8 dagen tewachten....
Calanda, Teruel overigens...
Teruel, goeie vriendin van mij komt daar vandaan. Woont nu overigens in BCN. BTje leuk daar?Hexley schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 21:35:
[...]
Levertijd is redelijk lang....
Normaal als ik iets in Madrid bestel duurt het zo'n 48 uur...
Nu zit ik al zo'n 8 dagen tewachten....
Calanda, Teruel overigens...
Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!
Teruel "City"....megamuch schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 21:47:
Teruel, goeie vriendin van mij komt daar vandaan. Woont nu overigens in BCN. BTje leuk daar?

Das een overgewaardeerd dorp....
Een principekwestie die je verliest wordt het dan. Veel providers hebben eigen juristen in dienst en dit soort rechtzaken zullen ze echt wel winnen.Klaus_1250 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 14:26:
[...]
Andere provider zoeken zou idd minder werk zijn en goedkoper, maar, zou mij hier om een principe kwestie gaan. En Algemene Voorwaarden zijn leuk en aardig, maar ik neem aan dat daar ook weer niet alles in kan staan, en dat er wel een aantal wettelijke kaders zijn waaraan algemene voorwaarden moeten voldoen.
Mijn router ligt nu in Eindhoven
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 18-07-2006 13:24 ]
/▌
Maar hoe willen ze dat gaan heffen? Via m'n PayPal account?996 schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 13:50:
Je moet je router registreren, doe je dat niet (binnen 30 dagen) dan weten ze dat je hem dus niet volgens de voorwaarden gebruikt. Je hebt aangegeven akkoord te gaan dat ze een "naheffing" mogen innen als je je router niet aanmeldt.
Verwijderd
Je FON router maakt gebruik van een heartbeat richting het FON network, ze kunnen dus wel zien of je hem aan hebt staan of niet.Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2006 @ 17:09:
[...]
Ja kan ook natuurlijkIk vraag me eigenlijk af als je gewoon met tftp bijvoorbeeld hyperwrt er op zet. Zouden ze controleren of je wel nog hun firmware gebruikt. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen dat je het pakketje nooit hebt ontvangen.
Verwijderd
Goed initiatief... ga hem gewoon naast mn andere wifirouter hangen... toch een bijna gratis router dit
Verwijderd
Hoe lang heb je moeten wachten?Schweino schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 16:13:
ook vandaag binnengekregen en aangemeld. Kreeg em niet rechstreeks aan de praat op m'n Com21 kabelmodem, nu loopt ie via m'n bedrade Linksys router en werkt het wel.
Ik ga hem gewoon naast mijn huidige wifirouter gebruiken, die hangt in de voorraadkast... denk dat ik voor het bereik die FON maar in de nok van het huis op de zolder hang
Vond de FON firmware wat magertjes... de LinkSys Firmware draait ook goed
Tjah beetje vals spelen... hoe meld ik me af bij Fon?
[ Voor 14% gewijzigd door RammY op 18-07-2006 22:50 ]
Deze advertentieplaats is te huur!
Wat een waardeloze instelling heb jij. Wel profiteren van een router van 5 dollar, en vervolgens niet de fon software draaien. Wat mij betreft mogen ze bij jou 45 dollar incasseren!RammY schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:49:
Kom net binnen... lag hij al klaar
Erg flauw. Part of the deal is dat je die router minimaal een jaar laat draaien.RammY schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:49:
/▌
Tja, Skype had er toch een paar miljoen ingepompt...knakworst schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 23:32:
[...]
Wat een waardeloze instelling heb jij. Wel profiteren van een router van 5 dollar, en vervolgens niet de fon software draaien. Wat mij betreft mogen ze bij jou 45 dollar incasseren!
Denk dat ze het dus gewoon van je PayPal account halen...
Zijn toch beide van eBay, dus zomoeilijk zullen ze er wel niet over doen...
ben toch zeer benieuwd wat die "heartbeat" dan is.Verwijderd schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 14:59:
[...]
Je FON router maakt gebruik van een heartbeat richting het FON network, ze kunnen dus wel zien of je hem aan hebt staan of niet.
Voor zover ik kon zien was het simpelweg OpenWRT met daarop een simpel webinterface'je, en chillispot draaiende op de WLaN interface.
als je met die heartbeat chillispot bedoelt, dan ja. dat is niet echt een heartbeat, maar wel dus inderdaad zien ze wanneer jij inlogt (of iemand anders) op je WLAN.
(dat is dus ook het hele gedeelte "registreren")
maar in principe ben ik benieuwd of ze een backdoor / check hebben ingebouwd dat na die registratie - stel je maakt nooit gebruik van WLAN , en dus ook niet van chillispot - die router zich nooit meer aanmeldt.
Wil natuurlijk wel weten wat er over mn lijn gaat en hoe goed ze dit monitoren.
Fon is verder (natuurlijk) een fantastisch concept
heb er zelfs 2 nu, een Linus en een Bill
Er bestaat ook nog zoiets als geintje hoor..RammY schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 22:49:
het draait op zicht goed. Wel vind ik kwa handmatige instelling de interface wat mager...
Maargoei...
Deze advertentieplaats is te huur!
Mmm, met een beetje geluk heb ik de mijne vandaag...Package Progress:
Location Date Local Time Activity
ZARAGOZA, ES 19/07/2006 5:48 OUT FOR DELIVERY
MADRID, ES 18/07/2006 19:03 ORIGIN SCAN
ES 17/07/2006 8:39 BILLING INFORMATION RECEIVED
ik kwam vanzelf in een menu om de IP instellingen te maken, omdat ie ze niet automatisch kon detecteren (hangt aan een router met DHCP uitgeschakeld). Dat ging meteen goed, geen problemen.Schweino schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 09:42:
Heeft iemand van jullie het al voor elkaar gekregen om het IP adres van de FON router aan te passen van 192.168.1.1 naar iets anders? Iedere keer als ik het instel in de firmware, dan "vergeet" 'ie het weer....
Ik zat even te kijken op de FON website, en ik zie dat eindhoven al behoorlijk bedekt is. Mooi, aangezien ik daar in de weekends vaak ben
weet iemand trouwens hoe lang het duurt voordat die FON kaarten worden geupdate? ik sta er zelf namelijk nog niet op.
[ Voor 30% gewijzigd door Byte_Me op 19-07-2006 10:33 ]

* Hexley is ff spelen....
Hier wil het met geen mogelijkheid lukken, als ik de instelling wijzig van 192.168.1.1 naar bijvoorbeeld 192.168.0.1 dan laat 'ie dit wel zien in het menu van de router, maar is deze niet te vinden op dat ip adres (wel op de oude 192.168.1.1). Ook blijft de router Ip adressen uitdelen in de 192.168.1.x range aan de pcs die er op zijn aangesloten. Als ik de router herstart dan staat alles overigens weer op 192.168.1.1Byte_Me schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 10:18:
[...]
ik kwam vanzelf in een menu om de IP instellingen te maken, omdat ie ze niet automatisch kon detecteren (hangt aan een router met DHCP uitgeschakeld). Dat ging meteen goed, geen problemen.
Druk je wel na elk scherm waar je iets wijzigt op save? Bij mijn non-fon linksys moet dat in ieder geval wel: als ik bijvoorbeeld de ssid verander en dan even naar een ander scherm (dhcp bijvoorbeeld) ga, dan is de ssid instelling meteen weer gereset als ik niet op save heb gedrukt in het ssid scherm.Schweino schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 13:08:
[...]
Hier wil het met geen mogelijkheid lukken, als ik de instelling wijzig van 192.168.1.1 naar bijvoorbeeld 192.168.0.1 dan laat 'ie dit wel zien in het menu van de router, maar is deze niet te vinden op dat ip adres
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Wil de fon router overigens altijd een 192.168.x.1 adres hebben> Ik voerde 192.168.0.11 in en hij maakte er zelf 192.168.10.1 van.....
[ Voor 85% gewijzigd door Schweino op 19-07-2006 16:26 ]
Verwijderd
Die heartbeat is niet meer dan het aanroepen van een PHP script op de website van FON, waarbij jouw MAC adres wordt doorgegeven. Het schijnt bij het rebooten te gebeuren en bij het Milken. als dit echter nooit gebeurt, dan schijnt het om de zoveel tijd te gebeuren.IEFtm schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 03:03:
[...]
ben toch zeer benieuwd wat die "heartbeat" dan is.
....
Wil natuurlijk wel weten wat er over mn lijn gaat en hoe goed ze dit monitoren.
Fon is verder (natuurlijk) een fantastisch concept
heb er zelfs 2 nu, een Linus en een Bill
Er zijn zelfs een aantal dudes die de heartbeat hebben gefaked dmv een cron script....LMAO
Ik heb even wat research gedaan..Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 22:35:
[...]
Die heartbeat is niet meer dan het aanroepen van een PHP script op de website van FON, waarbij jouw MAC adres wordt doorgegeven. Het schijnt bij het rebooten te gebeuren en bij het Milken. als dit echter nooit gebeurt, dan schijnt het om de zoveel tijd te gebeuren.
Er zijn zelfs een aantal dudes die de heartbeat hebben gefaked dmv een cron script....LMAO
in /bin/thinclient staat een niet-zo-fijn scriptje. Dit is de zgn. Backdoor / Heartbeat client.
Wat het ding doet is periodiek http://download.fon.com/heartbeat.php?mac= aanroepen.
Blijkbaar geeft het ook access tot je router (root-access) en dat vind ik dan weer een heeeel stuk minder.
Verder vind ik het vreemd dat je een WLAN router krijgt, met slechts 1 radio.
Voor dit soort doeleinden lijkt het me toch iets meer 'secure' als je 1 SSID hebt voor je private netwerk, en 1 SSID voor public FON gebruik.
Ik ga niet inloggen via FON om van mn eigen WIFI netwerk gebruik te maken

Ik heb inmiddels DD-WRT v24 geinstalleerd, en ben aan het kijken of ik Chillispot alleen op de virtuele WLAN interface kan laten draaien (2e SSID).
Dan wordt het meteen een stuk interessanter
maar dan heb je de heartbeat toch niet meer, of zit die in die firmware ook ingebouwd?IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 02:07:
[...]
Ik heb even wat research gedaan..
in /bin/thinclient staat een niet-zo-fijn scriptje. Dit is de zgn. Backdoor / Heartbeat client.
Wat het ding doet is periodiek http://download.fon.com/heartbeat.php?mac= aanroepen.
Blijkbaar geeft het ook access tot je router (root-access) en dat vind ik dan weer een heeeel stuk minder.
Voor dit soort doeleinden lijkt het me toch iets meer 'secure' als je 1 SSID hebt voor je private netwerk, en 1 SSID voor public FON gebruik.
Ik heb inmiddels DD-WRT v24 geinstalleerd, en ben aan het kijken of ik Chillispot alleen op de virtuele WLAN interface kan laten draaien (2e SSID).
Verwijderd
Laat me weten of je het in orde hebt gekregen, en hoe dan. Want dat interesseert me ook wel!IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 02:07:
[...]
Kijk eens op www.fonspot.nl, daar werkt het.Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:30:
[...]
Laat me weten of je het in orde hebt gekregen, en hoe dan. Want dat interesseert me ook wel!
Ik heb mijn router nu ook (omdat ik twee keer niet thuis was toch maar op mijn werk laten bezorgen
[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 20-07-2006 11:44 ]
/▌
Verwijderd
Daar staat uitgelegd hoe je er met DD-WRT firmware een FON Chillispot van kan maken. Dat heb ik al in orde. Maar het probleem is dat ik nu altijd moet inloggen als ik op de wireless ga. Ik wil, net zoals IEFtm twee SSID's, waarvan 1 voor FON (waarop je moet inloggen) en 1 voor mij privé.Marzman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:43:
[...]
Kijk eens op www.fonspot.nl, daar werkt het.
Zelfs als ik een pc via ethernetkabel aansluit op de router moet ik nu inloggen!!
Ik heb DD-WRT v23
Ik moet het allemaal nog doen maar ik had begrepen dat die firmware al twee ssid's had. Moet je dan op beiden inloggen?Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:52:
[...]
Daar staat uitgelegd hoe je er met DD-WRT firmware een FON Chillispot van kan maken. Dat heb ik al in orde. Maar het probleem is dat ik nu altijd moet inloggen als ik op de wireless ga. Ik wil, net zoals IEFtm twee SSID's, waarvan 1 voor FON (waarop je moet inloggen) en 1 voor mij privé.
Zelfs als ik een pc via ethernetkabel aansluit op de router moet ik nu inloggen!!
Ik heb DD-WRT v23
/▌
Ik heb het zowel bedraad als draadloos geprobeerd.
adr opleidingen en meer adr opleidingen
[edit]
Wat op het forum zitten lezen, ik heb dus gewoon de basic firmware, waarom krijg ik dan onderstaande melding op fon?
Attention! We have detected that your router is operating with the FON Advanced software. We are not psychics, but if you were capable of installing FON Advanced, we predict with 99% certainty that you will be able to successfully download FON Basic. You will need it to configure the following parameters:
[ Voor 147% gewijzigd door Marzman op 20-07-2006 19:15 ]
/▌
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:30:
[...]
Laat me weten of je het in orde hebt gekregen, en hoe dan. Want dat interesseert me ook wel!
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 11:52:
[...]
Daar staat uitgelegd hoe je er met DD-WRT firmware een FON Chillispot van kan maken. Dat heb ik al in orde. Maar het probleem is dat ik nu altijd moet inloggen als ik op de wireless ga. Ik wil, net zoals IEFtm twee SSID's, waarvan 1 voor FON (waarop je moet inloggen) en 1 voor mij privé.
Ik heb DD-WRT v23
Ik draai momenteel DD-WRT v24 beta.Marzman schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 14:39:
[...]
Ik moet het allemaal nog doen maar ik had begrepen dat die firmware al twee ssid's had. Moet je dan op beiden inloggen?
Deze heeft al de mogelijkheid tot max. 16 virtuele SSID's.
Chillispot draait ook wel al, maar alleen op de primary WLAN interface. Je zou dus zelf een virtuele als prive moeten gebruiken.
Je kunt per SSID een beveiliging instellen, dus dat werkt ook goed.
Probleem:
De virtuele SSIDs werken nog niet helemaal zoals ze zouden moeten.
Als ik er twee aanmaak, laten we zeggen met de namen:
-TEST
-FONTEST
Als ik vervolgens met mn laptop ga scannen naar netwerken, dan zie ik eerst TEST (die was het eerst actief), een scan later alleen nog maar FONTEST.
De primary SSID zie ik dus niet meer terug. Ik heb nog niet geprobeerd of je erop kan connecten zonder eerst een site survey te doen.
(dus zelf een profiel instellen in Windows)
Het ziet er al rooskleurig uit, maar ja, het is nog beta
EDIT: Ik begrijp net uit de DD-WRT forums, dat je niet beide SSIDs moet laten broadcasten
anders snapt je WLAN kaart het niet meer blijkbaar..
Ik ga vanavond even testen met als primary mijn normale SSID, welke geen broadcasting doet.
Die mag dan gewoon weer WPA2-PSK worden
Daarnaast nog een virtual SSID _MET_ broadcasting. Daar draai ik dan FON op
Verder ben ik wel nog benieuwd naar dat heartbeat script.. Ik heb geen zin in een mail van FON met als subject: After-Charge because of Terms Violation
[ Voor 14% gewijzigd door IEF op 20-07-2006 19:33 ]

/▌
Verwijderd
Als het goed is, heb je dus via FON verschillende soorten firmware?
HadVerwijderd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 19:48:
Kan iemand me uitleggen wat dat chilispot is? Ik wil wel graag het FONprincipe behouden straks, want ik vind het een geweldig idee... en super dat die routers geen fuck kosten.
Als het goed is, heb je dus via FON verschillende soorten firmware?
Ik kijk nog even aan wat iedereen doet, want het liefste heb ik ook dd-wrt.v23 SP1 ingesteld voor FON6.7. In order to guarantee the correct functioning of the FON Hotspots, the
Linuses and Bills shall exclusively use the official versions of the FON Software.
/▌
Hmm ja, dat risico durf ik niet te nemen. Iemand anders was zo vriendelijk zijn creditcard te gebruiken voor mijn routerVinnienerd schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 20:18:
*boekt paypal account leeg*
/▌
Toen ik thuis kwam had mijn vriendin een pakje voor me - een Linksys WRTG54
Bij deze dus een Linus in de Kwartelstraat in Nijmegen
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb nu:
-1 private (hidden) SSID, voor directe LAN access. Hierop draait geen inlogpagina (chillispot) en WPA2-PSK. Deze moet ik dus zelf instellen in Windows om er toegang toe te krijgen (broadcasting uit)
-1 public (broadcasted) SSID, voor FON access via de chillispot pagina. Deze is - uiteraard - unsecured.
Zo heb ik het gedaan
1) DD-WRT v24 beta geinstalleerd. Deze is Hier te vinden
Vergeet niet te resetten na de firmware upload. Anders werkt WLAN vaak niet.
2) Op het wireless tabblad de primary WLAN interface mn eigen SSID gegeven. Broadcasting uit en security aan (in mijn geval WPA2-PSK).
3) Op het wireless tabblad een virtual interface toegevoegd met de naam FON_nogwat , broadcasting uit, wireless security ook uit.
4) Op de Administration -> Hotspot pagina de settings zoals in screenshot
5) Vervolgens heb ik handmatig /etc/chilli.conf ge-edit, zodat deze als dhcpif wl0.1 gebruikt (de virtual interface). Dit is helaas niet via de webconfig in te stellen. Ik moet nog een startup script verzinnen dat dit automatisch edit.
6) Chillispot restarten: killall chilli ; /usr/sbin/chilli -c /tmp/chilli.conf
Et voila. Het werkt
Screenshots:

[ Voor 6% gewijzigd door IEF op 21-07-2006 14:45 ]
wat mij nu nog steeds niet duidelijk is, is of je nu nog steeds die heartbeat hebt naar fon, en zo niet, of dit toch is toegestaan. of krijg je zo ineens een extra rekening voor je router?IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:35:
* Byte_Me heeft inmiddels alles werkend![]()
Ik heb nu:
-1 private (hidden) SSID, voor directe LAN access. Hierop draait geen inlogpagina (chillispot) en WPA2-PSK. Deze moet ik dus zelf instellen in Windows om er toegang toe te krijgen (broadcasting uit)
-1 public (broadcasted) SSID, voor FON access via de chillispot pagina. Deze is - uiteraard - unsecured.
Zo heb ik het gedaan![]()
1) DD-WRT v24 beta geinstalleerd. Deze is Hier te vinden
[sub]Vergeet niet te resetten na de firmware upload. Anders werkt WLAN vaak niet.
2) Op het wireless tabblad de primary WLAN interface mn eigen SSID gegeven. Broadcasting uit en security aan (in mijn geval WPA2-PSK).
3) Op het wireless tabblad een virtual interface toegevoegd met de naam FON_nogwat , broadcasting uit, wireless security ook uit.
4) Op de Administration -> Hotspot pagina de settings zoals in screenshot
5) Vervolgens heb ik handmatig /etc/chilli.conf ge-edit, zodat deze als dhcpif wl0.1 gebruikt (de virtual interface). Dit is helaas niet via de webconfig in te stellen. Ik moet nog een startup script verzinnen dat dit automatisch edit.
6) Chillispot restarten: killall chilli ; /usr/sbin/chilli -c /tmp/chilli.conf
Et voila. Het werkt
Screenshots:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het stomme is alleen dat ik het verkeerde macadres had ingevuld (bekabeld lan ipv wireless lan) waardoor ik nu twee routers geregistreerd heb staan
/▌
je kunt blijkbaar gewoon een cron jobje aanmaken welke steeds:Byte_Me schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:42:
[...]
wat mij nu nog steeds niet duidelijk is, is of je nu nog steeds die heartbeat hebt naar fon, en zo niet, of dit toch is toegestaan. of krijg je zo ineens een extra rekening voor je router?
"wget http://download.fon.com/heartbeat.php?mac=<vul hier mac address in>" doet.
Wellicht dat er nog meer moet worden opgegeven, maar het lijkt erop dat dat alles is.
Meer informatie op deze pagina
[ Voor 18% gewijzigd door IEF op 20-07-2006 23:56 ]
maar daar moet mijn PC dus voor aan staan. Dat vind ik niet echt optimaal. als dat echt alles s moet dat toch ook niet zo moeilijk in de firmware te verwerken zijn?IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:51:
[...]
je kunt blijkbaar gewoon een cron jobje aanmaken welke steeds:
"wget http://download.fon.com/heartbeat.php?mac=<vul hier mac address in>" doet.
Wellicht dat er nog meer moet worden opgegeven, maar het lijkt erop dat dat alles is.
[ Voor 12% gewijzigd door Byte_Me op 20-07-2006 23:56 ]
nou nee. die cronjob draait op je router, sillyByte_Me schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:55:
[...]
maar daar moet mijn PC dus voor aan staan. Dat vind ik niet echt optimaal. als dat echt alles s moet dat toch ook niet zo moeilijk in de firmware te verwerken zijn?
ik heb geloof ik 2 weken gewacht. grootste deel vd tijd op FON, ik kreeg begin deze week een berichtje dat ie was verstuurd, en 2 dagen later was ie hier.Pres_Lincoln schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:55:
Zojuist ook maar eens eentje besteld. Drie weken is idd zo'n beetje de tijd om rekening mee te houden?
Zouden ze ook op je router in kunnen loggen als deze achter een andere router hangt?IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 02:07:
[...]
Ik heb even wat research gedaan..
/▌
*URL wget cronjob op server gooit*IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:51:
[...]
je kunt blijkbaar gewoon een cron jobje aanmaken welke steeds:
Meer informatie op deze pagina
Heb je je broadcasting nu uit of aan staan? Ik zie overigens ook dat je je wifi niet van je lan hebt gescheiden bij je FON ssid, is niet zo veilig toch?IEFtm schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 23:35:
Ik heb nu:
[ Voor 33% gewijzigd door Schweino op 21-07-2006 01:39 ]
Dit topic is gesloten.
Het overleggen / linken naar alternatieve firmwares is NIET meer de bedoeling.
Dit topic is om de dienst/project Fonero te bespreken, het moet geen 'wat kan ik allemaal' en 'hoe moet ik met mijn router' topic worden. Dan is een specifiek topic over die router verstandiger.
Geen invite verzoeken in dit topic graag.