All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
net had ik het toevallig weer en ik kreeg hem maar niet aan, elke keer iets langer de powerknop indrukken en uiteindelijk maar ingedrukt gehouden om hem uit te doen.
(ik heb wel 2gb geheugen, weet niet of dat uitmaakt)
Verwijderd
Heel even is genoeg. Eigenlijk hoort 'ie al aan te gaan als je 'm openklapt, zover van toepassing.pokeran schreef op zondag 30 juli 2006 @ 22:11:
ah okee, en hoe lang moet je wachten nadat je op de powerknop heb gedrukt bij een deepsleep? (en hoe lang moet je de knop indrukken)
net had ik het toevallig weer en ik kreeg hem maar niet aan, elke keer iets langer de powerknop indrukken en uiteindelijk maar ingedrukt gehouden om hem uit te doen.
(ik heb wel 2gb geheugen, weet niet of dat uitmaakt)
Safe sleep werkt door te hibernaten, en dan in sleep te gaan ipv uit. Dat duurt idd langer als je 2G mem hebt dan als je 512MB hebt. Hieruit wakker worden (als 'ie uitstaat) is hetzelfde als gewoon je machine aanzetten: even op de knop drukken. 4 seconden is echt niet nodig.
Mijn MB is normaliter aangesloten op een aantal usb apparaten m.b.v. een usb-hub (toetsenbord, externe HD, iPod, cardreader) en een BT muis.
Nu zit ik te denken, misschien het gewoon zo dat mijn MB niet in sleep mode verkeerd, maar dat hij simpelweg het videosignaal uitstuurt naaar een extern scherm (wat er niet aanhangt). Dat zou namelijk wel verklaren waarom mijn MB niet reageert wat ik ook doe. (omdat hij wel reageert, alleen zie ik het niet)
is het mogelijk om met een hotkey oid je mb te forceren weer beeld te geven op het intern scherm.
reden waarom ik het misschien denk:
[rml]pokeran in "[ MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ dee..."[/rml]
[ Voor 7% gewijzigd door randje op 30-07-2006 23:27 ]
Verwijderd
Ja, dat bestaat en het heet hibernate voor windows gebruikers. Je haalt hem eruit met de powerknop. Sleep & deep sleep gebeurt bij mij tegelijkertijd. Klep dicht -> knipperend ledje = sleep. Haal je accu er maar eens uit (of gebruik een goede widget) en lampje = uit, maar je zet hem weer aan met de powerknop. Dan komt hij uit deep sleep.pokeran schreef op zondag 30 juli 2006 @ 19:55:
hey bestaat 'deep sleep' echt? en hoe kom je eruit? want ik heb misschien ook zoiets.
In ieder geval dat mn MB in sluimerstand is en dat ik hem gewoon niet wakker krijg.
laat maar zat niet op te letten
[ Voor 92% gewijzigd door appelsientje op 31-07-2006 14:30 ]
LR | 4WD | Deep blue | 19" velgen | Trekhaak
In augustus/september zijn de macbooks 3/4 maanden oud. Logisch redenerend lijkt mij dan niet dat ze al de nieuwe Intel chipsets erin gaan doen aangezien de eerdere kopers zich dan wel belazerd zullen voelen (-> "wácht dan 3 maanden met de macbook en release hem met merom")DeX schreef op maandag 31 juli 2006 @ 15:43:
Ik dacht iets te lezen over een nieuwe reeks MacBooks in augustus/september in dit topic. Het kan ook zijn dat ik gewoon gek ben, maar weet iemand hier iets over? De Mac-Store kon er niets over zeggen.
Dat je na een jaar een update krijgt, ok. Maar naar een kwartaal...
Ik ben hier nieuw op dit forum, ik heb al het één en ander doorgelezen in deze topic en ik zit eigelijk met de volgende vraag... Ik ga Communication & Multimedia Design studeren en bij deze opleiding raden ze je aan om een goede laptop aan te schaffen, omdat die erg goed van pas komt voor de opleiding...
Nu vraag ik me af wat ik beter kan nemen: Een MacBook versie of een Asus / Dell laptop, wat zou beter zijn voor mij? Ik weet dat je Windows kan draaien op een MacBook enz, maar ik heb gelezen dat dit niet meer gaat werken via dat bootcamp over een aantal maanden?
Een advies over wat ik het beste kan doen zou ik erg fijn vinden
Tsja, om deze open deur maar even in te trappen, de macbook natuurlijk.Gurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:13:
Goeiemiddag...
Ik ben hier nieuw op dit forum, ik heb al het één en ander doorgelezen in deze topic en ik zit eigelijk met de volgende vraag... Ik ga Communication & Multimedia Design studeren en bij deze opleiding raden ze je aan om een goede laptop aan te schaffen, omdat die erg goed van pas komt voor de opleiding...
Nu vraag ik me af wat ik beter kan nemen: Een MacBook versie of een Asus / Dell laptop, wat zou beter zijn voor mij? Ik weet dat je Windows kan draaien op een MacBook enz, maar ik heb gelezen dat dit niet meer gaat werken via dat bootcamp over een aantal maanden?
BootCamp is idd gelimiteerd tot over een aantal maanden omdat 't beta software is. Daarna is er als het goed is een vervanging, ofwel in de vorm van een nieuwe bootcamp ofwel in de vorm van een nieuwe osx waar bootcamp ingebouwd zit. Either way het gaat daarbij alleen maar om de bootcamp assistant die je partities resized en een cd'tje met drivers bakt. Reeds geïnstalleerde windowsen hebben daar geen last van.
Verwijderd
Ik doe ook Communicatie en Multimedia Design. Ik heb zelf (nog) een Acer, die heeft altijd prima dienst gedaan wat school betreft. Maar ik ga overstappen op een Apple notebook nog voor het nieuwe schooljaar begint. Het maakt echt niet uit qua software of wat dan ook wat je kiest, er is altijd een mouw aan te passen. Mocht het nodig zijn dat je specifieke windows software wil gebruiken kan je idd altijd Bootcamp erop zetten. Bootcamp wordt een vast onderdeel van Leopard zodra dat uitkomt (begin 2007, wellicht eerder), die paar maanden op school trek je wel met de bootcamp trial. Het is eigenlijk gewoon wat je zelf het prettigst/mooist vind.Gurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:13:
Goeiemiddag...
Ik zou voor Apple gaan
Hmm ja, ik vind het wel fijn om in Windows te werken dus dan zou ik inderdaad Bootcamp moeten gebruiken... Ze stellen de volgende eisen aan de laptop:Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:25:
[...]
Ik doe ook Communicatie en Multimedia Design. Ik heb zelf (nog) een Acer, die heeft altijd prima dienst gedaan wat school betreft. Maar ik ga overstappen op een Apple notebook nog voor het nieuwe schooljaar begint. Het maakt echt niet uit qua software of wat dan ook wat je kiest, er is altijd een mouw aan te passen. Mocht het nodig zijn dat je specifieke windows software wil gebruiken kan je idd altijd Bootcamp erop zetten. Bootcamp wordt een vast onderdeel van Leopard zodra dat uitkomt (begin 2007, wellicht eerder), die paar maanden op school trek je wel met de bootcamp trial. Het is eigenlijk gewoon wat je zelf het prettigst/mooist vind.
Ik zou voor Apple gaan
1. Minimaal één van de volgende processoren: Pentium 3.0 Ghz, AMD Athlon XP 3000+. Of een Powerbook / MacBook met een processor snelheid van minimaal 1,6 Ghz
2. Minimaal 512 MB geheugen
3. Minimaal 80 hb harde schijf
4. Videokaart met ondersteuning van DirectX of OpenGL en minimaal 64 mb eigen geheugen
5. Minimaal 1024x768 TDF scherm
6 USB 2.0 en Firewire
7. Draadloze netwerkkaart die voldoet aan de WiFi-norm
[ Voor 42% gewijzigd door The.Sticky op 31-07-2006 16:41 ]
Als het om de opleiding in Leeuwarden gaat.. Ze zijn soepel. Ik heb de docent die daarover gaat ook computers die niet voldoen aan deze eisen zien goedkeuren. Apple is altijd goedGurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:41:
[...]
Hmm ja, ik vind het wel fijn om in Windows te werken dus dan zou ik inderdaad Bootcamp moeten gebruiken... Ze stellen de volgende eisen aan de laptop:
1. Minimaal één van de volgende processoren: Pentium 3.0 Ghz, AMD Athlon XP 3000+. Of een Powerbook / MacBook met een processor snelheid van minimaal 1,6 Ghz
4. Videokaart met ondersteuning van DirectX of OpenGL en minimaal 64 mb eigen geheugen
6 USB 2.0 en Firewire
Wel, de macbook staat er letterlijk bij en doet minimaal 1.83GHz (2x, dus even valsspelend is dat 3.66GHz want die andere twee procs zijn singlecore), 1GB of meer is aan te raden, meer hdd idem, alleen heeft de vidkaart geen 64mb eigen geheugen maar met dualchannel memory is dat niet heel boeiend.Gurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:41:
[...]
Hmm ja, ik vind het wel fijn om in Windows te werken dus dan zou ik inderdaad Bootcamp moeten gebruiken... Ze stellen de volgende eisen aan de laptop:
6 USB 2.0 en Firewire
Verwijderd
Ik zou gewoon zelf wat verder gaan kijken, in Apple stores wat spelen met een macbook/os x bijvoorbeeld. Je hebt nog een maand om te beslissen iig.
Verwijderd
Macbook is dicht, VGA monitor aangesloten, Apple Wireless Keyboard, MX1000. Hij gaat helaas niet aan met een druk op een knop of toets, alleen door het scherm open te klappen. Ik heb al ingesteld dat een bluetooth apparaat de Macbook wakker mag maken. Op het Mini-DVI naar VGA kabel zakje staat niks... iemand enig idee?
Verder kan ik nergens drivers vinden voor mijn Samsung Syncmaster 957MB voor OSX, ik zit nu met koppijn naar 1600*1200 @ 60Hz te kijken....
edit
Opstarten vanaf keyboard / muis kan schijnbaar alleen als synchrone weergave aan staat. Mijn externe beeldscherm schiet dan naar 1280*800 , wat helaas geen optie is. Als ik hem dan naar 1400*1050 @ 85Hz verhoog gaat mijn Macbook weer in sleepmode. Ik word hier een tikkeltje nerveus van
edit
Oplossing: Adapter aansluiten

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 19:47 ]
Als het inderdaad CMD @ de NHL is, dan wordt een MacBook echt wel goedgekeurd. Er zijn namelijk meerdere mensen in de opleiding met een MacBook (ikzelf MacBook Pro) en de meeste docenten lopen tegenwoordig ook met een Powerbook of zelfs al een MacBook. Verwacht dan ook geen problemen met die laptopregeling.Gurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:13:
Goeiemiddag...
Hoop dat je het een beetje uithoudt op de opleiding. Veel succes bij de introductie....
Overigens beschikt CMD over de Apple On Campus store, welke alleen te bereiken is via de CMD-website en daarvoor heb je logingegevens nodig. Als ik jou was zou ik dan wachten tot na de introductie (want dan krijg je je login-gegevens) en dan een MacBook aan te schaffen. Dit scheelt je namelijk enkele honderden euro's...
Hieronder even de prijzen vergeleken met elkaar. Van links naar rechts
13,3" 1,83Ghz | 13,3" 2,00Ghz | 13,3" 2,00Ghz Black | |
Apple On Campus Store | 988,89 | 1.168,58 | 1.349,46 |
Normale Apple Store | 1.099,00 | 1.299,00 | 1.499,00 |
Dus, tel uit je winst.... heb je nog wat geld over voor een muis ofzo :-)
[ Voor 26% gewijzigd door Red op 31-07-2006 18:02 . Reden: apple on campus verhaal toegevoegd ]
Ja het gaat inderdaad om de opleiding in Leeuwarden4POX schreef op maandag 31 juli 2006 @ 16:50:
[...]
Als het om de opleiding in Leeuwarden gaat.. Ze zijn soepel. Ik heb de docent die daarover gaat ook computers die niet voldoen aan deze eisen zien goedkeuren. Apple is altijd goed
En ik heb ook al het één en ander om zitten puzzelen met een MacBook, een vriend van me heeft zo'n ding gekocht laatst, zo'n witte 13" opzich wel leuke dingetjes maar ik ga dan wel voor Bootcamp met Windows derop want ik vind Windows toch wat fijner werken
Bedankt voor die tip, dan wacht ik dat even af tot na de introductie... Many thanks allemaal!Red schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:43:
[...]
Als het inderdaad CMD @ de NHL is, dan wordt een MacBook echt wel goedgekeurd. Er zijn namelijk meerdere mensen in de opleiding met een MacBook (ikzelf MacBook Pro) en de meeste docenten lopen tegenwoordig ook met een Powerbook of zelfs al een MacBook. Verwacht dan ook geen problemen met die laptopregeling.
Hoop dat je het een beetje uithoudt op de opleiding. Veel succes bij de introductie....
Overigens beschikt CMD over de Apple On Campus store, welke alleen te bereiken is via de CMD-website en daarvoor heb je logingegevens nodig. Als ik jou was zou ik dan wachten tot na de introductie (want dan krijg je je login-gegevens) en dan een MacBook aan te schaffen. Dit scheelt je namelijk enkele honderden euro's...
[ Voor 39% gewijzigd door The.Sticky op 31-07-2006 17:49 ]
nou nu maandag heb ik om 1500 uur zelf maar gebelt ze wisten nog steeds niks werd ik om 1600 terug gebelt wat mijn bon nummer was. ik opzeggen (5 cijfers) die gast... he dat moeten er 4 zijn ik zo uhh er staan er 5 hier.. toen was hij het spoor helemaal bijster en zou me weer terug bellen. maarja tis nu 6 uur en nog niks gehoord. stelletje amateurs bij A-mac is denk ik ook de laatste keer dat ik iets daar aanschaf.
edit: 1 min na dit bericht gebeld. was nog een macbook zelfde datum ingeleverd met bijna hetzelfde serie nummer (1 nummer verschil) die in de war geraakt etc morgen of overmorgen krijg ik te horen of hij gefixt word maar ws niet en krijg ik een nieuwe.
[ Voor 14% gewijzigd door Greetoz op 31-07-2006 18:05 ]
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Gurbezz schreef op maandag 31 juli 2006 @ 17:46:
[...]
Ja het gaat inderdaad om de opleiding in LeeuwardenM'n broer (die daar leraar is op afdeling CMD) zei ook dat een Apple wel een goede keus is...
Wie is je broer dan???
Enjoy met het uitzoeken....
Red schreef op maandag 31 juli 2006 @ 18:05:
[...]
offtopic:
Wie is je broer dan???
Enjoy met het uitzoeken....
Martin Kuipers...
Als de creativiteit in de familie heerst heb jij zeker een makje met deze opleiding
4POX schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:10:
[...]
offtopic:
Als de creativiteit in de familie heerst heb jij zeker een makje met deze opleiding
Hahahaha, nou dat zal ik vanzelf merken dan, ik ben aardig creatief wel volgens mij, ik heb ook al genoeg dingen gemaakt in Photoshop o.a. het laatste wat ik gemaakt heb in Photoshop was een tegoedbon voor Walibi, was voor een verjaardag, bekijk 'm maar eens
Link naar plaatje
Op de plaats van NAAM stond dus de naam van de desbetreffende persoon en onderaan stond nog wat tekst, als afsluiting, maar dat heb ik even weg gehaald
[ Voor 5% gewijzigd door The.Sticky op 31-07-2006 20:15 . Reden: Tagnoobisme ]
Maar wat mij echt tegenvalt is het gesis en gekraak uit de voeding. Die piept door merg en been heen. Als ik volgende week mijn macbook aanbiedt voor een topcase replacement. Dan krijgen ze er meteen de voeding er ook bij. Stuk drama
Verwijderd
info over de actie: http://store.apple.com/Ap...2659F7E2&nclm=bts2006cons
Wat ik me nu afvraag. Kan je ook de 1 gb iPod kopen i.c.m. de actie, of vanaf de 2 gb? Dit omdat je een kortingscoupon van €160 krijgt, en de 1 gb versie €150 kost.
[ Voor 28% gewijzigd door Gabliboeba op 01-08-2006 12:13 ]
Verwijderd
Crashbestendig mij assGabliboeba schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 12:10:
Eindelijk, de Mac + iPod actie is nu ook in Nederland.
info over de actie: http://store.apple.com/Ap...2659F7E2&nclm=bts2006cons

Way to go Apple.

Daar snap ik dus de logica niet van...
Hoe kan het dat je moet bijbetalen op de iPod 1 gb...?
[ Voor 4% gewijzigd door Gabliboeba op 01-08-2006 12:33 ]
Verwijderd
Ja maar 3 dagen is wel erg cruVerwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:05:
En als je nog even wacht krijg je een snellere processor in je Macbook. En als je nog een paar maanden wacht krijg je gratis een 80GB hardeschijf. Dat is met alles zo he
Ja idd... vorige week besteld en nu zie ik dit, jammer jammer... maar zo is het leven
blup
Ja ik ging zowiezo morgen ff bellen (ben nu aan het werk)eendje schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:23:
appelsientje ik zou toch even proberen of je mischien toch nog met die actie mee kan doen. Je hebt namelijk toch een aankoopsbewijs met ipod en een macbook(pro)? mischien dat er met aftersales wat te regelen valt?
Niet geschoten is altijd mis
Hou mij even op de hoogte, mijn dank is groot!appelsientje schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 15:28:
[...]
Ja ik ging zowiezo morgen ff bellen (ben nu aan het werk)
Niet geschoten is altijd mis
ik weet nog niet of ik via dvi of vga ga aansluiten, kan ik dan een dvi kabel kopen en later een dvi --> vga koppelstuk gebruiken?Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:51:
De Macbook Mini-DVI naar VGA kabel is bij de Apple Center overigens slechts 19 euro.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Nope. De mini-DVI naar DVI kabel is een DVI-D, dat wil zeggen puur digitaal, zonder analoog. Als je later dus VGA wilt gaan gebruiken, dan heb je een mini-DVI naar VGA kabel nodig.Phusebox schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 16:58:
[...]
ik weet nog niet of ik via dvi of vga ga aansluiten, kan ik dan een dvi kabel kopen en later een dvi --> vga koppelstuk gebruiken?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
hmm da's minder... zit nog steeds in de twijfel fase; wel of geen macbook...Daedalus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:00:
[...]
Nope. De mini-DVI naar DVI kabel is een DVI-D, dat wil zeggen puur digitaal, zonder analoog. Als je later dus VGA wilt gaan gebruiken, dan heb je een mini-DVI naar VGA kabel nodig.
weet iemand of ik straks als CS3 uitkomt kan upgraden van Windows CS naar Apple CS3?
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Met de upgrades die je van Adobe kunt kopen, kan je officieel alleen pakketten van hetzelfde platform upgraden. Dus van Windows CS naar Windows CS3 en niet van Windows CS naar Apple CS3. Er bestaat wel de mogelijkheid van een crossgrade, maar daar moet je Adobe zelf voor opbellen.Phusebox schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 17:57:
[...]
hmm da's minder... zit nog steeds in de twijfel fase; wel of geen macbook...
weet iemand of ik straks als CS3 uitkomt kan upgraden van Windows CS naar Apple CS3?
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Ik weet niet of iemand al de fan heeft laten vervangen vanwege dit schijnbaar vaker voorkomende probleem en of die mogelijk er daadwerkelijk is. Van wat ik zo net gelezen heb ligt het dus aan het merk fan, ééntje die moohed de andere is/zijn gewoon stil bij het steeds kort opspinnen. De fan in mijn vorige macbook hoorde je dus echt niet.
Anders denk dat ik deze maar ga terugsturen en mijn geld ga terugvragen, want dit schiet niet op. Wachten op een firmware fix is ook een optie, maar hoelang gaat dat wel niet duren en stel dat die er niet komt...zucht...euh..moo...
Hang loose and let the funk ride...
Verwijderd
Hoe erg is het nu werkelijk? Het moet bij mij helemaal stil zijn en dan moet ik bijna mijn oor op m'n MacBook leggen wil ik uberhaupt wat horen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets storend is.Phrenic schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:24:
Nog geen twee minuten aan en ik schrik dus echt opeens van een vaag geluid, blijkt dus de moo te zijnHet klinkt ook echt als moooohhh en dan ongeveer om de 6 seconden opnieuw, tijdens gewoon een beetje browsen.
Geen koe, geen huiler en ook niet verkleurend zo te merken
Alleen de temperatuur is aan de hoge kant imho, al gauw 70 graden, en je kan hem dan niet makkelijk op schoot hebben. Dat neem ik maar op de koop toe, het is allleen de kant waar de poorten zitten de zo onaangenaam warm wordt (op batterij gebruik en surfen enzo, want met voeding aan wordt hij gewoon heet, maar dan heb je hem toch niet op schoot.)
Verder bevalt het os me prima tot nu toe, als verstokt (+/- 18 jaar ) windows gebruiker.
Heb ook nog een pc met de officieele vista beta, maar die gebruik ik heel niet meer.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Niet alle macbooks hebben last van de moo, als je niets hoort dan heb je het dus niet, simpel. Het klinkt dus echt als moooohhh, en dat hoor je makkelijk op twee meter afstand. Geen gek gedoe met oren op 't keyboard dus. Mijn vorige mackbook was stil, dus ik weet het verschil.Verwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 21:34:
[...]
Hoe erg is het nu werkelijk? Het moet bij mij helemaal stil zijn en dan moet ik bijna mijn oor op m'n MacBook leggen wil ik uberhaupt wat horen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets storend is.
Heb je een link?CyBeR schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:08:
Volgens mij is de moo al gefixed in een firmware update en kan Phrenic die beter eerst even uitvoeren.
Volgens mij is er nog niets gefixed, deze macbook is overigens uit week 30.
Bedankt voor de hulp, maar ik hoopte eigenlijk op een link naar de firmware download zelf, die kan ik in ieder geval niet vinden.
Een beetje handig clicken zeg, kom nouPhrenic schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 22:48:
[...]
Bedankt voor de hulp, maar ik hoopte eigenlijk op een link naar de firmware download zelf, die kan ik in ieder geval niet vinden.
Sorry, maar blijkbaar kan jij het dus ook niet vinden. Er is dus geen firmware update voor de macbook.
Ik had niet verder gekeken dan 'iMac' en 'MacBook Pro'. Maar zo te zien heb je gelijk, hoewel ik toch zou zweren dat een dergelijke update bestaat..Phrenic schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 23:02:
[...]
Sorry, maar blijkbaar kan jij het dus ook niet vinden. Er is dus geen firmware update voor de macbook.
Updates van het OS (en andere zaken) kun je gewoon bij Apple downloaden. Download voor de zekerheid de Combo updater, dan blijf je tenminste niet zitten met rotte drivers, die toevallig niet in de delta update zaten.F e r o x schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 01:01:
Is het mogelijk om de update '10.4.7' van het besturingssysteem Mac OS X, te herinstalleren? Ik heb problemen met enkele drivers (van de Mighty Mouse oa.), en zie het niet zitten om een herinstallatie van het besturingssysteem te doen ...
Verwijderd
Verwijderd
Brakke USB-kabel? heb ik ook wel eens, even stekkertjes er uit en weer in lost het vaak opVerwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:35:
Ik had net dat zowel mijn muis als keyboard niks deden (zelfs het capslock lichtje niet), maar het OS het wel verder deed. Is dit een bekend probleem?
[ Voor 10% gewijzigd door leon1e op 02-08-2006 23:54 ]
Verwijderd
Sorry, ik was onduidelijk. Ik bedoel de ingebouwde keyboard en trackpad. Het enige waar hij op reageerde was de powerbutton (dan floepte het scherm uit standby en zag ik het keuzemenu). RaarVerwijderd schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 23:52:
[...]
Brakke USB-kabel? heb ik ook wel eens, even stekkertjes er uit en weer in lost het vaak op
Verwijderd
bv deze:
pic1
pic2
Of moet ik dan nog is extra zo een mini-DVI -> VGA kabel kopen omdat ik nu men nieuw scherm nog niet heb ...
Nee, die van Apple overigens ook niet.Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:02:
Ik heb een vraagje over welke kabels ik erbij moet kopen. De MacBook heeft een mini-DVI connector en er is dan zo een kabel te koop om mini-DVI -> DVI te gaan. Zou het lukken om hierop een DVI->VGA connector te plaatsen van een ander merk ?
Ja, uit de mini-DVI -> DVI-D connector komt alleen een digitaal DVI signaal (vandaar de -D). Dit kun je zonder dure hardware (geen €19,- dus) niet omzetten naar VGA.Of moet ik dan nog is extra zo een mini-DVI -> VGA kabel kopen omdat ik nu men nieuw scherm nog niet heb ...
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
Ok.. thx for the reply. Ik zal er dan maar gelijk een kabel bijbestellen zeker.Gerco schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:05:
Ja, uit de mini-DVI -> DVI-D connector komt alleen een digitaal DVI signaal (vandaar de -D). Dit kun je zonder dure hardware (geen €19,- dus) niet omzetten naar VGA.
Hier heb ik ook last van maar stoor mij er niet zo aan. Natuurlijk hoort het NIET en heb je IMO gelijk dat je een nieuwe wilt.Greetoz schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:37:
Pfff en het is wachten op macbook exemplaar nummer 3! vandaag nummer 2 opgehaald in de winkel gekeken naar oneffenheden zo snel niks kunnen zien. thuis aangezet ff naam ingevult enzo.. doe hem weer dicht om te gaan werken zie ik dat het scherm schuin op de rest zit .. ik bellen en terug maar omdat hij al geregistreerd was kon ik niet direct een nieuwe mee krijgen..maar omdat ik al zoveel probs heb zou er bij Amac morgen een techneut naar kijken als die zegt hij mag terug naar apple krijg ik morgen al een nieuwe mee en wachten hun op de vervanging zodat ik dat niet hoef. toch netjes van A-mac maar ik heb volgens mij wel onwijs pech met dat ding
.
Volgens mij komt dit probleem wel vaak voor. Ik ben nl. nog in geen enkele Apple Centre (Utrecht: A-Mac en HTR, Amsterdam: CS en Bijenkorf, Den Haag: Passage) geweest waar het scherm van de MacBook goed aansluit (scherm steekt links of rechts 1-3mm uit. Dit geld voor de Witte EN Zwarte MacBook!
Mijn eerste macbook had een stip erop had hem bij Amac gekocht na bijna een maand! vandaag deze gehaald en toen zag ik dit en dacht nou nu maakt het ook niet meer uit ga gewoon weer terug die paar dagen extra zonder dat ding maakt ook niet meer uit. bij mij was het idd ook dat het scherm ongeveer 1-2 mm naar rechts zat en je zag dus zeg maar het deel waar je je handen op doet bij het tikken aan de linkerkant.Flatwhite schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 22:50:
[...]
Hier heb ik ook last van maar stoor mij er niet zo aan. Natuurlijk hoort het NIET en heb je IMO gelijk dat je een nieuwe wilt.
Volgens mij komt dit probleem wel vaak voor. Ik ben nl. nog in geen enkele Apple Centre (Utrecht: A-Mac en HTR, Amsterdam: CS en Bijenkorf, Den Haag: Passage) geweest waar het scherm van de MacBook goed aansluit (scherm steekt links of rechts 1-3mm uit. Dit geld voor de Witte EN Zwarte MacBook!
BramBoterham
Verwijderd
Wel onder Safari en andere apps ??
Hoe kan ik instellen dat ik niet steeds mn wachtwoord hoef in te voeren wanneer ik software installeer of update?
Oh oh Mr. B, oh oh!
maar, ik vind dat dit een positief bericht ook wel eens mag hier; mijn macbook is perfect! geen mooh's of wiens of vlekken, etc etc. perfect ding. alleen nog een keer 1gig geheugen er bij in drukken. 512 is soms wel aan de krappe kant
Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p
Net even aantal films tegelijk laten openen en ging vloeiend, wat voorheen niet het geval was. Duidelijk verbetering dus. Niet dat ik normaal meerdere films tegelijk open, maar komt wel eens voor dat je per ongeluk meerdere items geselecteerd hebt en die ongewenst opent, voor het verplaatsen.
edit: hmm, MacOSX vastgelopen.
Scherm dichtgeklapt terwijl ie nog bezig was met bestand binnenhalen over netwerk. Later scherm opengeklaopt. Hij kan geen verbinding meer met de betreffende pc maken terwijl kopie bezig blijft. Kan hem niet uitzetten, omdat taak nog bezig is. Finder reageert niet meer. Dan maar powerbutton tijd ingedrukt houden, zodat ie uitgaat. Quicktime is ook al geregeld onverwachts gestopt.
[ Voor 34% gewijzigd door VincentG op 05-08-2006 03:42 ]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Niet zo gek, hij gaat als het goed is in sleep en dan filpt de boel al je ook nog transfers doet.VincentG schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 01:54:
Scherm dichtgeklapt terwijl ie nog bezig was met bestand binnenhalen over netwerk. Later scherm opengeklaopt. Hij kan geen verbinding meer met de betreffende pc maken terwijl kopie bezig blijft. Kan hem niet uitzetten, omdat taak nog bezig is. Finder reageert niet meer. Dan maar powerbutton tijd ingedrukt houden, zodat ie uitgaat. Quicktime is ook al geregeld onverwachts gestopt.
Tempus: It is said we all have a twin someplace in the world. Why Mr. Kent, without those glasses, I'd say you'd look exactly like.. well, d0h:\:p
Verwijderd
Die heb ik ook al een paar keer gehad, alleen dan zonder het sluimer gebeuren erbij. Dus dat ik bijvoorbeeld een prullenbak venster weg wou klikken, en dat hij dan bleef hangen, en daardoor niet uit kon gaanVincentG schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 01:54:
Je kan instellen dat je scherm nooit in sluimerstand/uit gaat. Weet niet zeker of je ook kon instellen dat ie na x tijd niet minder helder werd. Heb de laatste tijd thuis enkel op lichtnetadapter films gekeken en weet niet of de Pro versie dat wel of niet kan verhelpen.johnneman schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 12:20:
over qucktime gesproken. als ik een filmpje bekijk, zonder de lichtnetadapter, dan treed de "plaats beeldscherm in sluimerstand na inactieve periode van (1min)" in werking. dat lijkt me niet goed. enig idee hoe ik dat kan oplossen? Je zou toch denken dan als je een filmpje afspeelt met de originele software dat OS X dan niet het scherm in helderheid verminderd
edit:
Ik merk dat het kijken van een film op mijn PC prettiger is dan op de Macbook. Lijkt soms op de Macbook een hapering te vertonen en kwaliteit van dezelfde film is lager op de Macbook dan op de PC (beeld ziet er minder uit).
[ Voor 13% gewijzigd door VincentG op 05-08-2006 15:17 ]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Een ander vraagje: bestaan er routers of andere 'hulpmiddeltjes' die zorgen dat ik een externe usb 2.0 harde schijf aan een netwerk kan koppelen, zonder dat er een pc hoeft aan te liggen? Een beetje zoals het principe van een printerserver ...
Oh oh Mr. B, oh oh!
Verwijderd
Ik raad je aan om gewoon een externe hardeschijf erbij te kopen voor al je oude spul. Of wil je zeggen dat je meer dan 60gb aan films en muziek hebt die je altijd kijkt?F e r o x schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:22:
Hoe zit het nu met de harde schijven? Zijn er al grotere (=160 gb.) uit die passen in de MacBook, want voor zover ik wist was er een verschil van hoogte. En wanneer er SATA Harddisks uitkomen van neem nu 250 Gb., zullen deze dan werken in een MB of is er een maximum (net als de 2 giga aan ram), en zullen er hd's uitkomen van zulke capaciteit? Ik begin me namelijk al serieus te ergeren aan de miezerige 80 giga die ik heb.
Een ander vraagje: bestaan er routers of andere 'hulpmiddeltjes' die zorgen dat ik een externe usb 2.0 harde schijf aan een netwerk kan koppelen, zonder dat er een pc hoeft aan te liggen? Een beetje zoals het principe van een printerserver ...
Voor dat tweede heb je of een NSLU2 van Linksys nodig of de WL500G Deluxe van Asus.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2006 16:30 ]
Alleen jammer dat die redelijk prijzig zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door VincentG op 05-08-2006 16:38 ]
Oh oh Mr. B, oh oh!
Verwijderd
edit: Orginele website -> http://tv.truenuff.com/mac/
[ Voor 30% gewijzigd door The_DoubleU op 06-08-2006 11:32 ]
Iemand die een antwoord weet op de vraag van mij een paar posts geleden over hd's?
Verwijderd
Zat een spel te spelen (FM2006) onder OS X en op een gegeven moment ging alles ontzettend stotteren tot het op een gegeven moment compleet vast zat. Spel zal wel onder rosetta draaien, is ook niet erg snel op de Macbook daardoor. Nu weet ik alleen niet of het direct bij het spel vandaan kwam of bij applicatie op de achtergrond maar het was iig niet wat ik van m'n Macbook onder OSX verwacht had.
zou nog graag eens weten waar het door gekomen is.. weet iemand trouwens een goede cpu monitor applicatie en / of een applicatie waarin je de hitte ontwikkeling van de macbook kunt monitoren.
Verwijderd
Zou diegene er misschien een foto van willen maken en zijn ervaringen posten?
Goed, dank je.F e r o x schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 16:22:
Hoe zit het nu met de harde schijven?
120Gbyte is de grootste, voor zover ik weet. Dikker dan 9.5mm is nagenoeg niet meer te vinden, omdat ze toch nergens inpassen.Zijn er al grotere (=160 gb.) uit die passen in de MacBook, want voor zover ik wist was er een verschil van hoogte.
Ja, ze zullen werken. Er is een limiet, maar daar zitten we nog even niet aan. 144PByte.En wanneer er SATA Harddisks uitkomen van neem nu 250 Gb., zullen deze dan werken in een MB of is er een maximum (net als de 2 giga aan ram),
Geen flauw idee. Jouw glazen bol is even goed als de mijne.en zullen er hd's uitkomen van zulke capaciteit?
NSLU2. Ik heb er een, en ik ben er erg tevreden meer. Ook omdat het eerste wat ik gedaan heb er een linux opzetten was.ander vraagje: bestaan er routers of andere 'hulpmiddeltjes' die zorgen dat ik een externe usb 2.0 harde schijf aan een netwerk kan koppelen, zonder dat er een pc hoeft aan te liggen?
I don't like facts. They have a liberal bias.
Nee. Wat de verloopjes doen is niet alleen je het goede plugje geven, maar ook je macbook vertellen wat voor monitor er aan hangt. De digitale uitgangen zijn uitgeschakeld als je een VGA aan de poort hangt, en de VGA-pennen geven een tv-signaal af op het moment dat daar een s-video adapter op zit. Je zou dat zelf kunnen maken, als je goed met elektronica bent. Maar of het je voor minder dan 60 euro lukt betwijfel ik serieus.F e r o x schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 11:38:
Wanneer je een mini-dvi < vga stekkertje koopt, is het mogelijk om daar een soort adaptertje op te steken naar composite (eventueel s-video)? Ik zie het namelijk niet zitten om 3 verloopstukjes te kopen (vga, dvi en composite) van telkens 20 euro ...
Verwijderd
ThnxVerwijderd schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 12:53:
[afbeelding]
Past perfect bij een macbook. Steekt aan de achterkant een beetje uit. Maar dat zie je toch niet.
dan hoef je niet perse zo'n router te hebben die hierboven is genoemd.
Een nadeel van wat ik vind, is dat zo'n HDD toch wel 24/7 zal gaan draaien uiteindelijk. Ik irriteer me zelfs al aan de sluimerstand van mn externe hdd die direct aan mn usb2 poort hangt. Door de enorme delay soms (daarom staat sluiterstand hdd uit)
Verwijderd
Nadeel is dat een externe casing met ingebouwde fileserver al snel net zo duur is als een losse externe fileserver...pokeran schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:41:
je hebt ook hdd casings met een rj45 poort erop zitten en/of een wifi antenne.
dan hoef je niet perse zo'n router te hebben die hierboven is genoemd.
Een nadeel van wat ik vind, is dat zo'n HDD toch wel 24/7 zal gaan draaien uiteindelijk. Ik irriteer me zelfs al aan de sluimerstand van mn externe hdd die direct aan mn usb2 poort hangt. Door de enorme delay soms (daarom staat sluiterstand hdd uit)
http://www.bce.nl/compone...iekID=10&componentID=9391pokeran schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 14:41:
je hebt ook hdd casings met een rj45 poort erop zitten en/of een wifi antenne.
Een NSLU2 is geen router. En je kunt 'm uit en aan laten gaan met de standaard software op de tijden die jij wilt.dan hoef je niet perse zo'n router te hebben die hierboven is genoemd.
Een ander vraagje: er wordt op sommige momenten extreem veel ram verbruikt door mijn MacBook. Nu bijvoorbeeld 1,95 giga, en ik heb enkel Firefox en iTunes open staan. Bij activiteitenweergave kan ik niets vreemds opmerken (alle apps zijn intel). Ik denk dat het komt door inactive-geheugen, maar waarom wordt dat als used aan gegeven. Kan iemand misschien de verschillen uitleggen: Wired, Inactive, Active, Used, Free, Swap en ook van de CPU: Nice. Ik gebruik iStat Pro en vindt het irritant dat je niet gewoon de totale cpu-belasting kan weergeven.
Misschien heb je hier wat aan: Mac OS X: Reading system memory usage in Activity MonitorF e r o x schreef op zondag 06 augustus 2006 @ 16:23:Een ander vraagje: er wordt op sommige momenten extreem veel ram verbruikt door mijn MacBook. Nu bijvoorbeeld 1,95 giga, en ik heb enkel Firefox en iTunes open staan. Bij activiteitenweergave kan ik niets vreemds opmerken (alle apps zijn intel). Ik denk dat het komt door inactive-geheugen, maar waarom wordt dat als used aan gegeven. Kan iemand misschien de verschillen uitleggen: Wired, Inactive, Active, Used, Free, Swap en ook van de CPU: Nice. Ik gebruik iStat Pro en vindt het irritant dat je niet gewoon de totale cpu-belasting kan weergeven.
Ik meen me te herinneren dat het slaaplampje gewoon brandde. Ook hoefde ik het aan-knopje niet in te drukken om hem aan te zetten. Scherm openklappen was voldoende om het a-accoord te laten klinken...
Maar iemand een idee hoe dat kan?
Fotonerd
Tot mijn verbazing krijg ik dus mijn laptop met de oude topcase terug. Ze hebben m vastgelijmd en ze vonden de gele plekken niet erg genoeg. Na nog geen 2 dagen laat de topcase alweer los. En moet ik m nu echt express nog geler gaan maken?
Ik gebruik mijn MB echt puur als bij computer en vind deze verschijnselen echt heel triest.
Pura Vida
Weer terug gaan naar je apple center en een nieuwe casing eisen, indien ze weigeren, rechtstreeks contact opnemen met apple, tis een bekend probleem.Maverick2001 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:29:
Heb afgelopen zaterdag mijn Macbook weer opgehaald bij het Apple Center. Mijn topcase was op verschillende plaatsen los geraakt. Toen ik m bracht zeiden ze dat ik waarschijnlijk een nieuwe topcase kreeg. Ook mede omdat ik al na 2 mnd gele plekken heb.
Tot mijn verbazing krijg ik dus mijn laptop met de oude topcase terug. Ze hebben m vastgelijmd en ze vonden de gele plekken niet erg genoeg. Na nog geen 2 dagen laat de topcase alweer los. En moet ik m nu echt express nog geler gaan maken?
Ik gebruik mijn MB echt puur als bij computer en vind deze verschijnselen echt heel triest.
Verwijderd
Ik heb zelf bij wijze van "mazzeltje" een vervangende topcase gekregen, dit mede ook omdat m'n monitorscharnier losgeknald was (het plastic erop i.i.g) vanwege een fabricagefout. De regeling van Apple dat je hooguit binnen 14 dagen een vervangend model kunt krijgen is echt ontzettend slecht, ik kan niet anders zeggen. Die lui bij de service centra staan ook met de handen in 't haar omdat 't moederbedrijf gewoon zo belachelijk stug doet soms.Maverick2001 schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 10:29:
Heb afgelopen zaterdag mijn Macbook weer opgehaald bij het Apple Center. Mijn topcase was op verschillende plaatsen los geraakt. Toen ik m bracht zeiden ze dat ik waarschijnlijk een nieuwe topcase kreeg. Ook mede omdat ik al na 2 mnd gele plekken heb.
Ik kwam er zelf gister achter dat m'n MacBook echt steeds meer begint te wiebelen als ik hem op een bureau zet, alsof de rechter voorkant krom naar boven getrokken is. Straks maar even langs het centre want ik moet binnenkort dit ding voor m'n werk gebruiken en dan is dat echt niet te harden. Of ik moet er bierviltjes onder gaan zetten
Ik snap niet hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om een lichting modellen af te leveren die zo fucking slecht in elkaar zitten.
Verwijderd
Zit er bij jezelf dan niet iets fout?
Dit topic is gesloten.
Moeten we nu echt in elk topic vermelden dat het de bedoeling is om een beetje ontopic te blijven?
Discussies over Windows/Os X of zeep van de Aldi vallen daar dus echt niet onder, bedankt alvast :).