Hoe slecht is het max te rijden van de wagen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Als ik met mijn fiets in bergaf 50+ km/u ga rijden moet ik ook het stuur stevig vasthouden voor stabiel te houden. Als ik toch nog doortrap en zonder handen ga rijden en daardoor met mijn bak tegen de grond ga en waardoor er vervolgens een streep van 100m huid, vlees en bloed tegen de asfalt plakt, dan ga ik klagen bij de winkel waar ik de fiets heb gekocht want het is allemaal hun schuld... :+

Same goes for the smart.

Langdurig tegen de max rijdne is gewoonweg ongezond, of het nu met een smart is of met een dikke bak van 250 km/u. Bij de smart zou je geneigd zijn te denken dat je er 120 mee mag rijden omdat dat normale autosnelwegsnelheid is. Echter is het een klein, fijn motortje dat je daarmee tot zijn max jaagt, mja dan moet je de gevolgen er maar van overzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GaMeOvEr schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:18:
[...]

De consument moet niet zo knieperig zijn en een te goedkope auto kopen die niet past bij hun gebruik en de fabrikant _had_ kunnen verwachten dat dit heus wel zou gebeuren en had dus voor een andere technische, minder storingsgevoelige oplossing kunnen kiezen. :)
Maar echt goedkoop zijn smarts niet... Dus gierigheid zal het niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ironisch genoeg vond ik de smart op de snelweg nog lekkerder rijden dan in de stad.
Door de korte wielbasis had je bij elk schakelmoment het gevoel dat je achterover kukkelde..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bestla schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:02:
Turbo's zijn eigenlijk voor de trekkracht, niet om de topsnelheid op een hoger peil te zetten
Dan wil je een compressor hebben eigenlijk (Bentley Blower 1928 \0/ )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:52

GaMeOvEr

Is een hork.

MikeyMan schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:13:
Maar echt goedkoop zijn smarts niet... Dus gierigheid zal het niet zijn...
Neu, klopt, Smarts zijn relatief overpriced voor wat je krijgt, maar marketing en hype goes a long way. ;)

Je koopt dan voor "niet al teveel geld" een nieuwe auto met een "hip" imago en compact (vinden vrouwen schijnbaar leuk) en ook zuinig.

In principe heb je met andere compacte auto'tjes meer waar voor je geld, ook qua daadwerkelijk gebruik en een nood-achterbank voor de kids. ;) (Twingo, Matiz, Alto, Micra, etc.) Alleen die hebben dan niet dat "hippe" imago. Tja.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-06-2006 17:23 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 22:29

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mja smarts worden eigenlijk het meest ingezet door bedrijven. Misschien nog wel meer dan privé. Ik denk dat er weinig andere auto's zijn die je in zulke grote schaal bestickerd ziet. En dit is gewoon simpel weg omdat het er leuk uit ziet :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

Anoniem: 144949 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:33:
Langdurig tegen de max rijdne is gewoonweg ongezond, of het nu met een smart is of met een dikke bak van 250 km/u. Bij de smart zou je geneigd zijn te denken dat je er 120 mee mag rijden omdat dat normale autosnelwegsnelheid is. Echter is het een klein, fijn motortje dat je daarmee tot zijn max jaagt, mja dan moet je de gevolgen er maar van overzien...
Hangt er denk ik ook vanaf welke auto je mee rijdt. Ik rijd ons bakje ook altijd tot het einde (schakelen aan 6000rpm, en 140a150 gaan rijden waar het maar mogelijk is), en dat ding geeft het gewoon niet op en ook in onderhoudskosten/herstellingen hebben we echt nog geen verhoging gemerkt. Mijn vader heeft namelijk eerst 12 jaar in die auto gereden, en die komt amper boven de 3000 toeren uit, en nu rijd ik er 2 jaar in (met iets van een 15.000km in totaal), en de onderhoudskosten blijven hetzelfde.

Het enige waar het naar mijn inzien een énorme invloed op heeft is je verbruik, waar mijn vader die auto op 7l/100 km kreeg, rijd ik met dat ding vlot tegen de 15 liter op grote banen, en tegen de 20 liter in het stad (das 1 op 5à6). Ik geloof ook niet dat hoog in toeren draaien echt slecht is, ik ben er 1 keer mee naar mulhouse gereden (grens frankrijk/zwitserland) aan een 5000 rpm (moet zo hoog gaan in 4de om tegen de 145 aan te gaan), en die auto heeft dat in 1 keer gereden (uiteraard met tankstops) zonder dat de motor warm gelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Anoniem: 152769 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:02:
Hangt er denk ik ook vanaf welke auto je mee rijdt. Ik rijd ons bakje ook altijd tot het einde (schakelen aan 6000rpm, en 140a150 gaan rijden waar het maar mogelijk is), en dat ding geeft het gewoon niet op en ook in onderhoudskosten/herstellingen hebben we echt nog geen verhoging gemerkt. Mijn vader heeft namelijk eerst 12 jaar in die auto gereden, en die komt amper boven de 3000 toeren uit, en nu rijd ik er 2 jaar in (met iets van een 15.000km in totaal), en de onderhoudskosten blijven hetzelfde.

Het enige waar het naar mijn inzien een énorme invloed op heeft is je verbruik, waar mijn vader die auto op 7l/100 km kreeg, rijd ik met dat ding vlot tegen de 15 liter op grote banen, en tegen de 20 liter in het stad (das 1 op 5à6). Ik geloof ook niet dat hoog in toeren draaien echt slecht is, ik ben er 1 keer mee naar mulhouse gereden (grens frankrijk/zwitserland) aan een 5000 rpm (moet zo hoog gaan in 4de om tegen de 145 aan te gaan), en die auto heeft dat in 1 keer gereden (uiteraard met tankstops) zonder dat de motor warm gelopen is.
Over welke tijdsduur spreken we dan van de topsnelheid?
Er is namelijk een verschil tussen lekker doortrekken tot rood en dan opschakelen (die ik ook regelmatig) en uren aan een stuk volgas tegen max zitten rijden op de Deutse snelwegen (lijkt me alles behalve gezond). Uit hetgeen wat je zegt maak ik op dat je vooral veel doortrekt in toeren ipv constant op max rijden.
Allenszins heb je bij constante max, heel grote mechanische krachten die werken etc. Bij langdurig op max rijden zal de ene auto er beter tegen kunnen als de andere, maar allenszins werkt dit extra verslijtend volgens mij. Dit zal zich ook niet in 2 jaar manifesteren, maar zal eerder van invloed zijn op de levensduur/goede werking van de motor op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 18:55:
[...]

Over welke tijdsduur spreken we dan van de topsnelheid?
Er is namelijk een verschil tussen lekker doortrekken tot rood en dan opschakelen (die ik ook regelmatig) en uren aan een stuk volgas tegen max zitten rijden op de Deutse snelwegen (lijkt me alles behalve gezond). Uit hetgeen wat je zegt maak ik op dat je vooral veel doortrekt in toeren ipv constant op max rijden.
Tijdsduur van die topsnelheid hangt vooral af van het verkeer, als er constant iemand voor mij rijdt moet ik wel even gas lossen, je kan er moeilijk midden door rijden. Normaal (als het niet al te druk is) rijd ik ongeveer de hele tijd plankgas, wat resulteert in een toerental dat tussen de 3500 en de 6000 toeren zit, in Duitsland kom ik nooit, maar gezien de mogelijkheden van mijn auto'tje maakt dat ook niet uit.
Als het wat drukker is blijf ik gewoon bewust in die hoge toeren hangen om nog wat extra over te hebben als ik eens iemand voorbij kan (2500 toeren is dan zelfs al terugschakelen)

edit: is niet doortrekken tot rood, maar doortrekken in het rood. Begint nl al vanaf 5000 toeren bij mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 25-06-2006 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
Grrrrrene schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 22:50:
Nu we het toch over rijstijlen hebben... Wat is nu precies de mechanische oorzaak van het tegenovergestelde van waar de topicstarter bang voor hoeft te zijn: een "luie motor". Is dat dan puur een motor waar een hoop troep (roetdeeltjes?) in zitten die er niet "uitgebrand" zijn?
De mechanische oorzaak is inderdaad voornamelijk vervuiling. Doordat de motor altijd een relatief "koude" verbranding heeft, worden de verbrandingskamers nooit heet genoeg om alle onvolledig verbrande resten weg te branden. Hierdoor ontstaat koolafzetting.
De kleppen raken hierdoor vervuild en op den duur loop je de kans dat deze minder goed af gaan dichten met als gevolg compressieverlies en dus verminderde prestaties. Ook kunnen je bougies vervuild raken met dezelfde gevolgen. In het slechtste geval ontstaat er ook koolafzetting op je zuigerveren en kunnen deze vast gaan zitten. Hierdoor krijg je compressieverlies langs de zuigers. Dit wil je eigenlijk ten alle tijden voorkomen, omdat je dan in principe je carter op druk blaast.
In het ergste geval kunnen de koolafzettingen gaan opgloeien en kan je last krijgen van detonatie (/pingelen/kloppen). Als je pech hebt, kan je dat een heel motorblok kosten... :'(

Maar ik ga nu gauw ff voetbal kijken, want ik ben alweer te laat zie ik. Volgende keer toch maar weer gewoon naar de kroeg! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Specht schreef op zondag 25 juni 2006 @ 11:00:
Tuurlijk.... iedereen is dom behalve jij zeker. :+
Nou, 90% zit toch dichter bij 100% dan bij 50%.
Dan twijfel ik nog over 5% van die 10% :X
Praktisch alle smarts zijn gewoon brakke opgewaardeerde brommobielen... hoewel nu beledig ik de mensen die in een echte brommobiel rijden. Eigenlijk is zo'n smart gewoon een wegwerpauto.
Weet je wat een wegwerpauto is? Alle moderne wagens. Waarom zitten er nog bouten in een motorblok/versnelling denk je? Niet om het geheel bij elkaar te houden, Ford lijmt hun versnellingsbakken nu al aan elkaar. De bouten welke er zitten dienen om het geheel te centreren.

Nee, de SMART is niet slecht gemaakt. Het komt gewoon wat nauwer, iets wat je mag verwachten bij zo'n motorblok met zulke specificaties. Iets wat een autorijdende gemeenschap niet begrijpt. En dan komen we weer terug op jouw puntje wat ik hierboven heb gezegd. 100% ligt dichter bij 90% dan bij 50%.

Dat een hoogwaardig motorblok met 230pk/l is heel wat technischer, nauwkeuriger en kritischer in gebruik is dan een alledaagse auto motorblok lijkt me wel duidelijk. Nee, de consument is gewoon dom en dan wel oliedom (dat is niet zo tactisch om te zeggen :+) minder bekend met de motorisch techniek. Dat merk ik wel uit de data van LuK, Mercedes en BMW (oké BMW is wel een verhaal apart :+)

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2006 22:28 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Chevy454 schreef op zondag 25 juni 2006 @ 22:11:

Dat een hoogwaardig motorblok met 230pk/l is heel wat technischer, nauwkeuriger en kritischer in gebruik is dan een alledaagse auto motorblok lijkt me wel duidelijk. Nee, de consument is gewoon dom en dan wel oliedom (dat is niet zo tactisch om te zeggen :+) minder bekend met de motorisch techniek. :+)
Ik blijf erbij, dat als ik een hip stadsauto'tje zou moeten maken, dat ik qua techniek niet voor gevoelige turbotechniek gekozen had, zeker niet met een product wat gericht is op stadsgebruik. (Koelissues, relatief lomp gebruik, heel veel wisselende belastingen.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:05

4x2

lộn xộn quá

Enige manier om uit zo'n klein blokje toch nog een bruikbaar vermogen te halen.
Denk niet dat ze veel keus hadden met de aanwezige ruimte in die broodtrommeltjes.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op maandag 26 juni 2006 @ 23:46:
Ik blijf erbij, dat als ik een hip stadsauto'tje zou moeten maken, dat ik qua techniek niet voor gevoelige turbotechniek gekozen had, zeker niet met een product wat gericht is op stadsgebruik. (Koelissues, relatief lomp gebruik, heel veel wisselende belastingen.)
Snel draaiende motoren is waar de toekomst zit. En bij kleine dieselmotoren heb je geen keuze dan een sneldraaiende turbo, dat komt omdat diesel gewoon domweg te traag verbrand.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

4x2 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:18:
Enige manier om uit zo'n klein blokje toch nog een bruikbaar vermogen te halen.
Denk niet dat ze veel keus hadden met de aanwezige ruimte in die broodtrommeltjes.
Mwach, als je er vanaf het begin bij het designen rekening mee houd, hadden ze ook wel een klein 800cc 3 pittertje of 1.0 4 pitter in kunnen crammen. :)
Chevy454 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 09:36:
[...]

Snel draaiende motoren is waar de toekomst zit. En bij kleine dieselmotoren heb je geen keuze dan een sneldraaiende turbo, dat komt omdat diesel gewoon domweg te traag verbrand.
Ja, ik weet wel dat men op downsizing enzo inzet, echter komt er ook gewoon een grotere gevoeligheid bij kijken met turbo's, qua warmtehuishouding en smering. Ik had dus niet als één van de eerste dat concept gebruikt in een auto'tje wat juist in de minst ideale omstandigheden ervoor wordt ingezet. :) Als "de markt" eenmaal meer bekend is hoe je met dat soort spul om moet gaan is zoiets verstandiger. :)

[ Voor 46% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-06-2006 16:08 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 16:05:
Ja, ik weet wel dat men op downsizing enzo inzet, echter komt er ook gewoon een grotere gevoeligheid bij kijken met turbo's, qua warmtehuishouding en smering. Ik had dus niet als één van de eerste dat concept gebruikt in een auto'tje wat juist in de minst ideale omstandigheden ervoor wordt ingezet. :) Als "de markt" eenmaal meer bekend is hoe je met dat soort spul om moet gaan is zoiets verstandiger. :)
Je ziet het groter geheel niet. De auto is een wegwerpproduct. Is het kapot dan moet het vernieuwd worden. Niet gerepareerd worden maar vernieuwd, dat is de trend welke er gevolgd zal worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 27-06-2006 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56

MBV

GoldenSample schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:04:
[...]

nouw ga jij maar eens naast een Audi diesel staan :X ook als hij warm is wil het best een traktor zijn :X en als ie koud is lijkt het net alsof er naastje een grote truck staat te dreunen met 4 dreundende traktors
Zoals daar is de A6 3.0 V6 TDI? Dat ding heb ik bij vorst gestart, en ik hoorde géén dieselgeluiden. Buiten :)
Het kan wel, het kost alleen wat meer moeite. Een goede CDI diesel hoeft helemaal niet te klinken als een traktor. Je hebt ze nog steeds wel, en vrij veel ook. Citroën C5 2.0 HDI, Ford, ...
Oh ja, bij handgeschakelde auto's moeten ze een turbogat verbieden. Om daar soepel mee te rijden moet ik echt opnieuw leren schakelen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Chevy454 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:25:
Je ziet het groter geheel niet. De auto is een wegwerpproduct. Is het kapot dan moet het vernieuwd worden. Niet gerepareerd worden maar vernieuwd, dat is de trend welke er gevolgd zal worden.
Hmpf, dat worden prijzige wegwerpproducten dan. :{

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 07:47

MeNTaL_TO

The future is not set

En ik maar denken dat dat inslijtverhaal een myth was :o

Maar goed, nooit te oud om te leren.

Toch een klein adviesje voor de TS, mocht je vol gas gaan, zorg dat er iig voldoende en goede olie in de carter zit.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het jammere aan de nieuwe astra is dat er geen temp-metertje op staat. Dus het is wachten op rook om te zien of je wagen oververhit is :( Of hopen dat er een ander ledje gaat branden.

Ik heb ook wel de indruk dat er een kunstmatige begrenzing van 180 op zit, en dit niet het max van de motor is. Alhoewel hij dan wel aan 4500 toeren van de max 6000 (rood vanaf 5000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:26

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Blizard schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:54:
Het jammere aan de nieuwe astra is dat er geen temp-metertje op staat. Dus het is wachten op rook om te zien of je wagen oververhit is :( Of hopen dat er een ander ledje gaat branden.

Ik heb ook wel de indruk dat er een kunstmatige begrenzing van 180 op zit, en dit niet het max van de motor is. Alhoewel hij dan wel aan 4500 toeren van de max 6000 (rood vanaf 5000)
Er is bij de astra een of andere manier waarop je dat soort dingen kunt controleren, volgens mij beide knoppen onder de klok tegelijk in rammen oid staat wel op google dan kom je in management mode en kun je een aantal zaken meer veranderen mbt bijvoorbeeld airco en cruise control maar ook temp mon.

[ Voor 3% gewijzigd door Alternativ op 27-06-2006 21:02 ]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:15:
Hmpf, dat worden prijzige wegwerpproducten dan. :{
Oorzaak en gevolg, de dealer verkoopt een product met een zeer kleine winstmarge maar moet wel ergens winst maken om te overleven. Dus gaat de uurprijs en onderdeelprijs omhoog, de uurprijs tikt aan dus gaan ze naar een andere onafhankelijke garage. Als antwoord daarop komt dan hetgeen wat ik zeg: de wegwerpcultuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

oh ja, ook zoiets: knopje van de cruise-control van mijn vader was kapot. Gewoon, schakelaartje deed niks meer. Gevolg: hele armpje moest vervangen worden, meer dan €100! :( Ik had hem teruggehaald, armpje ervanaf geschroefd en schakelaartje teruggebogen (o.i.d.), want veel meer kan het niet zijn. Kosten: 15 min ofzo?

Ach ja, mijn vader heeft nog niks veranderd sinds hij geen leaseauto meer heeft. Hooguit een iets rustigere rijstijl voor zijn banden ;) Dit zijn nou typisch de dingen waar je op kan bezuinigen, lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Alternativ schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:59:
[...]
Er is bij de astra een of andere manier waarop je dat soort dingen kunt controleren, volgens mij beide knoppen onder de klok tegelijk in rammen oid staat wel op google dan kom je in management mode en kun je een aantal zaken meer veranderen mbt bijvoorbeeld airco en cruise control maar ook temp mon.
:? Dat is de eerste keer dat ik van deze "verborgen features" hoor ? Deze staan dacht ik niet vermeld in het boekje dat je meekrijgt bij de aankoop van de wagen. Waar heb je deze info vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Blizard schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 21:59:
[...]

:? Dat is de eerste keer dat ik van deze "verborgen features" hoor ? Deze staan dacht ik niet vermeld in het boekje dat je meekrijgt bij de aankoop van de wagen. Waar heb je deze info vandaan ?
Klasgenoot heeft een opel astra uit 2000 oid gehad die had precies hetzelfde maar kon het via management opvragen ik zal hem eens smsen voor de juiste input.

sms has been sent :)

[ Voor 6% gewijzigd door Alternativ op 27-06-2006 22:14 ]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
<offtopic>
Je kan dit als optie kiezen (bijbetalen) om deze gegevens te zien in de management-console, echter heb ik deze optie niet genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Blizard schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 06:38:
<offtopic>
Je kan dit als optie kiezen (bijbetalen) om deze gegevens te zien in de management-console, echter heb ik deze optie niet genomen.
Hmm, ik wacht zijn reactie nog even af maar dan kon je best eens gelijk hebben :|

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
heet zoiets dan niet gewoon een boardcomputer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 15:56
Ik denk zoals vele voor me dat je niet alleen moet kijken naar "Ohjee hoe schadelijk is het voor mezelf"

Maar ook naar het natuur, rij toch gewoon lekker 110/120 is ook nog eens een stuk veiliger, en lekker relexed op de rechterstrook! :P

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en jawel, de moraalridders konden het weer niet laten :/

In Duitsland mag het gewoon, en daar gaat het hier over :( En 120 zou ik daar niet per definitie veiliger noemen hoor, als je veilig wilt rijden moet je rechts blijven en dus 80 rijden. Daar heb ik dus echt geen zin in :P

[ Voor 41% gewijzigd door MBV op 29-06-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 13:12

tazzman

a real boardmonkey

MBV schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 12:25:
en jawel, de moraalridders konden het weer niet laten :/

In Duitsland mag het gewoon, en daar gaat het hier over :( En 120 zou ik daar niet per definitie veiliger noemen hoor, als je veilig wilt rijden moet je rechts blijven en dus 80 rijden. Daar heb ik dus echt geen zin in :P
Klein verzoek: willen Nederlanders die inderdaad dus 80 op de autobahn willen gaan rijden dat gaarne NIET doen in de omgeving van Frankfurt?

Anders kan ik s'ochtends weer het getier van mijn Duitse collega's aanhoren.

Dank u ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ik bedoel dus dat je achter de vrachtwagens aan rijdt, en niet steeds met 120 de vrachtwagens voorbij rijdt zoals in nederland gebruikelijk is. Daar is het toch gebruikelijk om óf 90 óf 150+ te rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Metro2002

Memento mori

Dabien schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:16:
[...]

Dat doe je met een oude diesel vlak voor de APK keuring, om de roetmeting te bedonderen. ;)

Met hard rijden blaas je de motor verder niet echt schoon. Dat zou namelijk betekenen dat een hoog toerental de motor reinigt, wat natuurlijk onzin is.

Wat betreft lang hard rijden; langdurig vol gas rijden is vanzelfsprekend niet goed voor de motor. Zeker met een wat oudere auto.
Zo'n onzin is dat niet hoor. Hogere snelheid = hogere thermische belasting. Ofwel, je olie wordt écht goed warm, alle koolafzetting verbrand makkelijker schoon en je motorblokje wordt gewoon even flink heet gestookt.

Volgas is niet echt goed nee, een beetje harder dan normaal kan geen kwaad (dus neit als je top 180 is constant 180 gaan lopen blazen maar met een top van 200 kun je wel zonder problemen het hele stuk 160-170 rijden) Afgelopen vakantie ook gedaan, motor liep daarna overigens een stuk zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Metro2002

Memento mori

MBV schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:12:
[...]

Zoals daar is de A6 3.0 V6 TDI? Dat ding heb ik bij vorst gestart, en ik hoorde géén dieselgeluiden. Buiten :)
Het kan wel, het kost alleen wat meer moeite. Een goede CDI diesel hoeft helemaal niet te klinken als een traktor. Je hebt ze nog steeds wel, en vrij veel ook. Citroën C5 2.0 HDI, Ford, ...
Oh ja, bij handgeschakelde auto's moeten ze een turbogat verbieden. Om daar soepel mee te rijden moet ik echt opnieuw leren schakelen :/
Pardon, een HDI motor vergelijken met een tracktormotor?
Een HDI motor klinkt echt bijna hetzelfde als een benzine, ze hebben zelfs nagenoeg hetzelfde karakter (alleen dan natuurlijk veeeel zuiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

ja, als hij niet warm is loopt de C5 als een traktor. "Shhhhik-shhhik-shhhhhiiik-brrrrrrrrrrrrrrr" met starten enzo. Als hij wel warm is hoor je (gerelateerd aan het toerental) tik-tik-tik, en bij de McDrive verstaan ze je alleen als je de automaat in z'n vrij zet (klein beetje minder belasting dus voor de motor).
Zelfde karakter als een benzine kom je niet tegen bij een diesel, al was het maar dankzij de turbo. Onder de 2000rpm komt die C5 niet vooruit, en meer toeren heeft veel minder zin dan bij een benzine. Dat laatste is bij elke diesel zo: boven de 3000rpm maakt zelden verschil.

En zuiniger na goed warm maken merkte mijn vader ook wel na de vakanties. Nadat we naar de Pyreneeën zijn geweest vorig jaar heeft de motor tot drie maanden later merkbaar zuiniger gereden :).

[ Voor 10% gewijzigd door MBV op 30-06-2006 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Ik ga hoogstwaarschijnlijk naar Oostenrijk met m'n Seatje Ibiza uit 97 1.6 LPG G3 met 180.000 gelopen.
Top haalt hij 160, bij zo'n 4500 toeren, bij 6000 wordt het rood.
Is het verstandig om 5 uur achter elkaar vol gas te rijden in Duitsland, of is dit zo slecht dat het risico op mankementen wel heel hoog wordt?
Welke snelheid zou ik dan makkelijk kunnen blijven rijden meerdere uren achter elkaar, wil namelijk 1x doorrijden, met misschien 3x kwartiertje pauze, maar wil de auto toch nog wel wat langer rijden hierna.
Iemand hier kan vast wel zeggen wat een veilige snelheid is om de auto heel te houden!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:52
Ik zou het op 140 houden, anders belast je hem erg veel en het verbruik wordt er niet beter van bij 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik rij sinds kort diesel, hebben bijna alle diesels trouwens dat je bij gas geven zo'n lekkere donkere roetmoprook krijgt.

Ik reed in het begin 130 in de 6, maar aangezien ik veel tussen de file's hang rij ik tegenwoordig in de 4 op de snelweg (ongeveer 3000-3500 rpm). Gas in en hij trekt nog heerlijk hoor.
als ik constant kan rijden ga ik naar de 5, maarja in NL tijdens spits uren kan je nooit onstant rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Veel diesel wel, Viper.. Hangt er ook erg vanaf wat voor diesel en in hoeverre die nog standaard is..

Overigens merk ik hier maar weer dat er toch mensen zijn die niet met een dieselmotor kunnen omgaan :X

Blizard: wat voor Astra is dat? Een 1.7 CDTi toevallig? Die loopt gewoon niet harder dan pakweg 185.. Enorm irritant trouwens dat bij het nieuwste model Astra altijd de tellerverlichting brandt.. Ik me maar afvragen waarom al die mensen nou zo aan t seinen waren :/

[ Voor 40% gewijzigd door Timmert op 05-07-2006 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blizard
  • Niet online
Is inderdaad de 1.7.
Maar de tellerverlichting is me nog niet opgevallen ? .. Gaat aan en uit met de gewone lichten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22

Zeeuw

5.6

Blizard schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 19:04:
Is inderdaad de 1.7.
Maar de tellerverlichting is me nog niet opgevallen ? .. Gaat aan en uit met de gewone lichten ?
Hij zal waarschijnlijk gedacht hebben dat zijn lampen aanwaren omdat zijn tellerverlichting ook aan was...

Heb trouwens van de week nog constant 180 gereden van de grens van Basel naar Venlo, 's nachts kun je lekker door blazen.

Vraag me alleen of dit wel goed is, het is een BMW 730 3 liter V8 (benzine) uit 1993, hij rijdt dan ongeveer 3600 toeren.
Mijn vriendinnetje woont in Basel en wil daar namelijk nog wel vaker naartoe rijden...in 4 uurtjes ;)

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Viper_74 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 14:52:
Ik rij sinds kort diesel, hebben bijna alle diesels trouwens dat je bij gas geven zo'n lekkere donkere roetmoprook krijgt.

Ik reed in het begin 130 in de 6, maar aangezien ik veel tussen de file's hang rij ik tegenwoordig in de 4 op de snelweg (ongeveer 3000-3500 rpm). Gas in en hij trekt nog heerlijk hoor.
als ik constant kan rijden ga ik naar de 5, maarja in NL tijdens spits uren kan je nooit onstant rijden
vooral leuk met de roetmeting :+
als mensen altijd heel rustig rijden met hun diesel
en dus eeen hoop roet opslaan in het uitlaat systeem
wat wij er met de roet meting eruit blazen... en dus te hoge uitstoot hebben
maar stukje rijden doet wondere

Maar als je uitstoot altijd erg is
kan het ook zo zijn dat je een probleem hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 46077 op 05-07-2006 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:20

Sick Nick

Drop the top!

Zeeuw schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:01:
[...]
Vraag me alleen of dit wel goed is, het is een BMW 730 3 liter V8 (benzine) uit 1993, hij rijdt dan ongeveer 3600 toeren.
Mijn vriendinnetje woont in Basel en wil daar namelijk nog wel vaker naartoe rijden...in 4 uurtjes ;)
Dat ding is er op gemaakt om over de autobahn te knallen dus constant 180 bij 3600 toeren lijkt me geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 46077 schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:03:
[...]

vooral leuk met de roetmeting :+
als mensen altijd heel rustig rijden met hun diesel
en dus eeen hoop roet opslaan in het uitlaat systeem
wat wij er met de roet meting eruit blazen... en dus te hoge uitstoot hebben
maar stukje rijden doet wondere

Maar als je uitstoot altijd erg is
kan het ook zo zijn dat je een probleem hebt
Doet me denken aan de oude auto van m'n ouders, een Nissan Laurel 2.8 diesel + automaat. Daar werd altijd vrij rustig in gereden, maar voor elke APK kreeg ik hem effe mee. Beetje benzine bij de diesel in, overdrive uit, toeren maken met het ding. De eerste kilometers hangen er grote zwarte wolken achter de auto als je het gas intrapt, maar na een half uur zijn de uitlaatgassen gewoon 'schoon'. Tenminste, daarmee kwam hij tot voor kort altijd nét door de keuring heen ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Zeeuw schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 20:01:
[...]
Komop zeg, hoe hard kan dat ding wel niet? Ik gok 220-250 ofzo. Als je continue die snelheid aanhoudt krijg je nog geen problemen...
EJVL schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 12:27:
Ik ga hoogstwaarschijnlijk naar Oostenrijk met m'n Seatje Ibiza uit 97 1.6 LPG G3 met 180.000 gelopen.
Top haalt hij 160, bij zo'n 4500 toeren, bij 6000 wordt het rood.
Is het verstandig om 5 uur achter elkaar vol gas te rijden in Duitsland, of is dit zo slecht dat het risico op mankementen wel heel hoog wordt?
Welke snelheid zou ik dan makkelijk kunnen blijven rijden meerdere uren achter elkaar, wil namelijk 1x doorrijden, met misschien 3x kwartiertje pauze, maar wil de auto toch nog wel wat langer rijden hierna.
Iemand hier kan vast wel zeggen wat een veilige snelheid is om de auto heel te houden!
Ehm, ik zou niet je topsnelheid aanhouden op LPG. Met LPG worden je koppen veel heter dan normaal, is niet goed voor de kleppen/zittingen. Als je dat zo lang aanhoudt denk ik dat die wegsmelten. Op benzine zie ik er minder problemen mee.
Of redeneer ik verkeerd, Chevy en andere echte experts? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 20:55
Stel dat je in Eindhoven woont (like me :p), waar kun je dan het beste naar toe om in Duitsland eens even flink te gassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

gewoon bij Eindhoven de A50 richting Uden opgaan, kun je prima 250 doen :P
(en 6 augustus ga ik stukje knallen in duitsland: BMW E46 M3, Ford Focus ST, Seat Cupra, Audi A3 2.0 TDI gechipt, Nissan 350Z, BMW E46 330i en 4x BMW E36 M3)

[ Voor 6% gewijzigd door Tom op 06-07-2006 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ja het viel me idd al op dat er daar niet geflitst word (tenminste nooit een melding van gezien en ook zelfs niks gezien). Gewoon vanaf het begin volgas of pas bij Uden ergens? Mjah het blijft lastig hier in Nederland. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

en dan maar hopen dat je niet bij wegmisbruikers op TV komt. Dan wordt je echt genadeloos afgezeken, in andere stukken van nederland kom je tenminste nog op Blik op de Weg ;)

"Ja, waarom reed u zo hard?"
"tja, op GoT zeiden ze dat jullie hier niet controleren..." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Met die insteek kun je nergens te hard rijden. Je kunt overal gepakt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Tom schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:05:
Met die insteek kun je nergens te hard rijden.
Je mag nergens te hard op de openbare weg ;)
Je kunt overal gepakt worden :)
Op circuit niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Mijn baas zei laatst toch dat ie aangehouden werd door een donkerblauwe VW Polo, ongeveer bij de afslag Sint Oedenrode. Zover ik weet hebben ze geen VW Polo met camera er in, en als het wel zo is, dan rijden ze er toch wel eens op en neer denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Tom: ik houd het daarom altijd bij de 'extra CJIB wegenbelasting': niet meer dan 30 te hard, anders krijg je gezeur met je rijbewijs etc.
@Exodus: zonder camera zijn ze net zo gevaarlijk ;). Camera-auto's zijn natuurlijk wel wat vervelender, tenzij je gratis reclame wilt maken voor je bedrijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

eX0duS schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 17:32:
Mijn baas zei laatst toch dat ie aangehouden werd door een donkerblauwe VW Polo, ongeveer bij de afslag Sint Oedenrode. Zover ik weet hebben ze geen VW Polo met camera er in, en als het wel zo is, dan rijden ze er toch wel eens op en neer denk ik. ;)
zo'n polotje rij je er toch makkelijk uit ;)

(wel even je james bond nummerbord omklap knopje indrukken natuurlijk :+ )

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
MBV schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 18:26:
@Tom: ik houd het daarom altijd bij de 'extra CJIB wegenbelasting': niet meer dan 30 te hard, anders krijg je gezeur met je rijbewijs etc.
@Exodus: zonder camera zijn ze net zo gevaarlijk ;). Camera-auto's zijn natuurlijk wel wat vervelender, tenzij je gratis reclame wilt maken voor je bedrijf ;)
Toch mag een agent die in z'n prive auto rijd, ook bekeuren.
Hij is op weg naar z'n tante's verjaardag aan de andere kant van het land in z'n nette pak zaterdagsavond, en ziet jou door rood rijden, hij schrijft jou kentteken op, en voila, jij krijgt een leuke boete thuisgestuurd! Hij mag ten alle tijde bekeuren, en dan is kentteken voldoende.
Welkom in Nederland...

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Laatst online: 09-03 10:45

Francis

Kawa Versys 1000

Glashelder schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 21:34:
Natuurlijk is er altijd wel wat marge maar max 7500 zou ik dan wel aanhouden. Dan gaan je klepjes wel een keer tegen je zuigers aanslaan.
Nah, zwevende kleppen krijg je pas bij hele hoge toeren, moderne motoren draaien met gemak 15000 tpm.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
B-lennium schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 18:33:
denk ook niet dat de winst zat in de snelheid van de auto, meer in het brandstof verbruik = minder pitsstops!..

ontopic: hard rijden is niet extreem slecht, wel zal je eerder gebreken ontdekken!
rammeltje hier trillinkje daar.. en verkijk je niet op een trillinkje! wat erg onschuldig voelt kan extreme gevolgen hebben voor de sterke van een onderdeel.

onbalans van een wiel kan bv het lager beschadigen, dat gaat sneller als je 200+ rijd lijkt mij.
Die trillingen zijn idd fataal voor je schokdempers... eh.. fietspompen en alles wat er aan hangt.

Heb vorige week mijn auto gekeurd waar ik elke doordeweekse dag de A32 mee op en neer dender met een gangetje van zo'n 140km/h. Afgekeurd, ondermeer op de achterkant: canvasbreuk in een band en een wiellager die nog geen jaar zit aan gort gereden. Vandaag gerepareerd: fietspompen vervangen door echte schokdempers, beide banden vervangen door banden met regelmatig profiel (het rijdt niet lekker met een band waar de blokjes van je profiel om-en-om zijn afgesleten, leek op sommige plaatsen idd veel op een canvasbreuk waardoor je band net een ei lijkt op sommige plaatsen), wiellagertje vervangen en dat ding rijdt weer lekker.

Wat betreft lang veel toeren rijden: je motor zal het niet erg vinden als deze voldoende goede olie heeft en op de juiste temperatuur werkt. Echter vinden de rest van je onderdelen het niet gezellig als ze de hele tijd op max toeren rijden. Ik heb in een Audi 80 avant de multi-riem zien opschroeien tijdens de 3e opeenvolgende roetmeting bij een APK: dat ding was gechiptuned naar 300 toeren meer waardoor ie niet meer door de APK kwam omdat het toerental niet klopte. pogingen om de brandstofpomp af te knijpen hielpen niet om het toerental te verlagen. Blijkbaar was die riem niet opgewassen tegen een langdurig toerental van 5100RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Laatst online: 05-05 16:15

mvz

muziek verslaafde

ik heb eergister 15 minuten lang 220 op teller gedraaid, bij 6200rpm, in een auto van '89 (218.000KM)

en de dag erna stond ik met pech en een lege koelvloeistof tank, was een slang kapot door de druk ofzo zeiden ze.

is alweer klaar tho >:)

hoe zit het eigenlijk, mijn rode gebied begint bij 6500, houd dat in dat je zolang je niet in het rode komt, ongestraft door kan tuffen?

[ Voor 24% gewijzigd door mvz op 09-07-2006 10:46 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Francis schreef op zaterdag 08 juli 2006 @ 23:25:
Nah, zwevende kleppen krijg je pas bij hele hoge toeren, moderne motoren draaien met gemak 15000 tpm.
Een ongelofelijk ruk ontworpen motorblok (typerend voor een auto :+) maakt anders geen 15000rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
mvz schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:45:
ik heb eergister 15 minuten lang 220 op teller gedraaid, bij 6200rpm, in een auto van '89 (218.000KM)

en de dag erna stond ik met pech en een lege koelvloeistof tank, was een slang kapot door de druk ofzo zeiden ze.

is alweer klaar tho >:)

hoe zit het eigenlijk, mijn rode gebied begint bij 6500, houd dat in dat je zolang je niet in het rode komt, ongestraft door kan tuffen?
Je geeft zelf het antwoord al...

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
mvz schreef op zondag 09 juli 2006 @ 10:45:
:? Ik ben vandaag niet goed bij de les maar door de druk kapot gegaan? Hoe doe je DAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lijkt me niet zo heel moeilijk hoor, ik heb met mijn 1300'tje eens een hele tijd iemand moeten bijhouden met een 2.5liter diesel (gingen naar lanparty en ik kende de baan niet), en toen ik toekwam hing de benzine ook aan de bumper vooraan. Ze was er gewoon tussen de koplampen en de bumper uit gelopen, iets wat normaal ook niet zou mogen. heb toen wel een kartier tegen de 6500 toeren aan gezeten om hem op een grote baan te kunnen bijhouden, maar toch.
Ik vermoed dat dat ook iets met de druk moet zijn, want ik ben het achteraf nooit meer tegengekomen, terwijl ik niets heb laten herstellen. Gewoon niet proberen om een kwartier lang hoger dan de topsnelheid te rijden lost al veel op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvz
  • Laatst online: 05-05 16:15

mvz

muziek verslaafde

volgens de monteur had de vorige eigenaar te dunne slangen erop gezet, waardoor de rommel niet goed door kon, wat weer voor druk zorgt ofzo. ( en ik neem dat vrij snel aan, aangezien ik geen hol weet van dat soort dingen, en chevy gelukkig wel :) )

voor de rest zie je geen spatje rook uit de uitlaat spuiten als ik em doortrek tot 6500tpm bij snel optrekken, wat voor een blokje uit 89 best netjes is.

[ Voor 16% gewijzigd door mvz op 09-07-2006 16:26 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Pagina: 1 2 Laatste