Glashelder schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:24:
[...]
Je hebt voor een groot deel gelijk maar wat betreft vermogen moet ik je toch even corrigeren. Een Mclaren Mercedes SLR (een van de snelste auto's) heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter. Die haalt daar 642PK uit met een onwijs grote turbo (heeft 120pk nodig alleen om te draaien).
Een Bugatti Veyron haalt 1001pk uit 16 cilinders met een totale inhoud van 8 liter. Maar heeft daar wel
vier turbo's voor nodig.
Goed ontworpen motoren hebben natuurlijk géén mechanische hulpmiddelen nodig om hoge vermogens te halen

:
McLaren BMW F1 - 6 liter, 627pk ( = 104,5 pk/liter)
BMW M3 CSL - 3,2 liter, 360 pk (= 112,5 pk/liter)
Honda S2000 (JDM Spec) - 2 liter, 250 pk (= 112,5 pk/liter)
Honda Civic Type-R EK9 - 1,6 liter, 185 pk (= 115,6 pk/liter)
Let wel allen zijn ongeblazen motoren. Hetgeen dat ze wel gemeen hebben is dat ze veel toeren kunnen draaien. Al deze motoren halen met gemak meer dan 8.000 toeren. Al weet ik dat van de McLaren niet zeker.
Wat een geblazen motor dus heeft: veel koppel bij lage toerentallen en een breed toerengebied, moet een atmosferische motor goedmaken door veel toeren te draaien.
En natuurlijk is een diesel tegenwoordig snel, als je ziet wat er de laatste jaren met de turbotechniek, inspuitdrukken etc. gebeurd is, is dat ook makkelijk voor te stellen. Alleen blijf ik het vreemd vinden dat iedereen Audi's prestatie op Le Mans helemaal de hemel in prijst.
Waar was iedereen 8 jaar geleden (!) toen BMW de 24 uur van de Nurburgring won met een 320d?
Zelf ben ik liefhebber van atmosferische motoren, dus ja, ik heb een motor waarvan het maximale koppel bij 7.000 toeren ligt, en het maximum vermogen bij 7.600 toeren. Pas bij 8.400 toeren is het afgelopen, dus het devies is: hoog in de toeren rijden en veel schakelen!
Goede bakverhoudingen zijn voor een snelle acceleratie _essentieel_. Als ik doortrek tot 8.200-8.300 toeren en dan schakel, dan valt de motor terug tot pakweg 6.500 toeren, precies in het goede gebied dus.
Maar om terug te komen bij de vraag van de TS. Moderne motoren hebben er eigenlijk geen problemen mee om langere tijd bij vollast te draaien. Natuurlijk slijt de boel harder bij 6.000 toeren dan dat het bij 3.000 toeren doet, maar als je je onderhoud netjes uitvoert en zorgt dat je olie goed op temperatuur is (dus NIET de koelvloeistof

) kan er eigenlijk weinig mis.
Al zou ik zelf voor m'n gevoel liever niet tè lang bij vollast rijden, liever net iets eronder.
[edit]
Net overheen gelezen, maar
Femme snapt het helemaal.
[Voor 9% gewijzigd door priens op 23-06-2006 21:10]